2022-11-10 Nr. 4S-1008 (2022-12-23 Nr. 4S-1188) Švenčionių rajono savivaldybės administracija,
Švenčionių rajono savivaldybės administracijai Žiniai Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai |
2022-11-10 Į 2022-09-19 |
Nr. Nr. |
4S-1008(7.4Mr) (3.17)O3-62 |
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu ir Pirkimų ir koncesijų priežiūros taisyklėmis, patvirtintomis Tarnybos direktoriaus 2019 m. vasario 1 d. įsakymu Nr. 1S-25, atliko Švenčionių rajono savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo pirkimo „Kompostavimo dėžių individualioms valdoms pirkimas“ dalinį vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Kompostavimo dėžių individualioms valdoms pirkimas“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2022-04-29; pirkimo Nr. 599118; toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo / sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2022 m. balandžio 1 d. iki 2022 m. balandžio 30 d.) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo rūšis pagal vertės ribas ir pirkimo būdas |
Atviras konkursas (tarptautinis pirkimas) |
Planuota (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) ir faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
Planuota Pirkimo vertė – 282 000,00 |
Tiekėjas/koncesijos dalyvis/koncesininkas, juridinio asmens (su kuriuo sudaryta sutartis) kodas |
- |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Dalinis Pirkimo vertinimas dėl pasiūlymo atmetimo teisėtumo/Pirkimo procedūrų vertinimas atliktas po vokų atplėšimo procedūros, bet iki Pirkimo pabaigos |
Jei pirkimas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis – projekto pavadinimas, projektą administruojanti institucija |
05.2.1-APVA-R-008 priemonė „Komunalinių atliekų tvarkymo infrastruktūros plėtra“, projektas „Komunalinių atliekų konteinerių aikštelių įrengimas ir rekonstrukcija ir konteinerių konteinerinėms aikštelėms įsigijimas Švenčionių rajono savivaldybėje“, Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalyką, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadiją: - |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija.
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
|
- |
|
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
Įstatymo 35 straipsnio 4 dalis[1] |
Perkančioji organizacija, įvertinusi Pirkimui pateiktus tiekėjų pasiūlymus, ekonominio naudingumo mažėjimo tvarka sudarė pasiūlymų eilę[2], kurioje galimu Pirkimo laimėtoju nustatytas Europos Sąjungos (toliau – ES) valstybės narės (Slovakijos Respublikos) tiekėjas JRK Slovensko s.r.o., pasiūlęs prekes įsigyti už 216 240,00 Eur. Šio tiekėjo pasiūlyme nurodyta[3], kad PVM 0 proc., priežastis – „kitos ES šalies (Slovakijos Respublikos) tiekėjas, Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 45 str.“ Perkančioji organizacija šio tiekėjo pasiūlymą pripažino Pirkimą laimėjusiu[4]. Pirkimo procedūrų metu, gavus kitų Pirkimo dalyvių pretenzijas dėl tiekėjų pasiūlymų vertinimo ir pasiūlymų eilės sudarymo, Perkančioji organizacija pretenzijas pripažino pagrįstomis ir priėmė sprendimą[5] panaikinti viešųjų pirkimų komisijos sprendimą dėl tiekėjo JRK Slovensko s.r.o. pasiūlymo pripažinimo Pirkimą laimėjusiu[6] bei šio tiekėjo pasiūlymą pakartotinai nagrinėti ir vertinti[7]. Perkančioji organizacija, nurodydama, kad „tiekėjo JRK Slovensko s.r.o. pasiūlytos iš kitos valstybės narės – Slovakijos prekės turės būti apmokestintos Lietuvoje galiojančiu PVM, kurio tarifas – 21 proc., nes Perkančiajai organizacijai šių prekių vertė viršija 14 000 eurų ribą pagal Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo (toliau – PVMĮ) 711 straipsnio 2 dalies nuostatas, o Perkančioji organizacija einamaisiais kalendoriniais metais nenumatė šios ribos viršyti pagal PVMĮ 711 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytas sąlygas. Jei viršys nurodytą ribą, Perkančiajai organizacijai tektų PVM apskaičiuoti ir sumokėti į valstybės biudžetą. Pažymėtina, kad konkurso sąlygų 5.12 punkte nustatyta sąlyga, kad į prekių kainą turi būti įskaičiuotos visos išlaidos, susijusios su sutarties vykdymu bei visi mokesčiai, galintys turėti reikšmės pasiūlymo kainai“, kreipėsi[8] į tiekėją JRK Slovensko s.r.o. su prašymu paaiškinti jo pasiūlymo kainą, ar į ją įtrauktas Lietuvoje galiojantis PVM, jei taip – nurodyti, kokią pasiūlymo kainos dalį sudaro PVM (pateikiant paskaičiavimus). Tiekėjas paaiškino[9], kad „teikdamas pasiūlymą, įvertino, kad tiekėjui iš kitos valstybės narės – Slovakijos Respublikos, laimėjus konkursą, remiantis PVMĮ, Perkančiajai organizacijai atsiras prievolė registruotis PVM mokėtoju (kadangi siūlomų prekių vertė viršija 14 000 eurų ribą). Sutinkamai su Lietuvos Respublikos bei Bendrijos teise, prekių (šiuo atveju – kompostavimo dėžių) tiekimo sandoriui tarp šalių narių juridinių vienetų, kurie yra PVM mokėtojai, yra taikomas 0 proc. PVM tarifas. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta aukščiau, tiekėjas teikė pasiūlymą, nurodydamas pasiūlymo kainą be PVM – 216 240,00 Eur bei 0 proc. PVM.“ Perkančioji organizacija, įvertinusi tiekėjo JRK Slovensko s.r.o. paaiškinimą, jo pasiūlymą atmetė[10], nurodydama, jog jis „neatitinka Pirkimo dokumentuose nustatytų reikalavimų (į pasiūlymo kainą neįtraukti visi būtini mokesčiai, t. y. neįtrauktas Lietuvoje galiojantis PVM)“. Tiekėjas JRK Slovensko s.r.o. pateiktoje pretenzijoje[11] (kurią Perkančioji organizacija laikė visiškai nepagrįsta[12]) nurodė, kad „tiekėjas negali būti atsakingas už Perkančiajai organizacijai galimai kilsiančias prievoles. Perkančioji organizacija, organizuodama tarptautinį konkursą, privalo pati įvertinti jai iš to galimai kilsiančias prievoles bei susijusius kaštus, aiškiai tai aprašyti pirkimo sąlygose <...> kad reikalavimai visiems tiekėjams (taip pat ir užsienio) būtų vienodai suprantami, lygiaverčiai ir nediskriminuojantys. Taip pat Perkančioji organizacija klaidingai interpretuoja konkurso sąlygų punktą Nr. 5.12 <...> kuris niekaip nėra susijęs su Perkančiosios organizacijos siekiamu jos PVM kaštų perkėlimu tiekėjui <...>“. Pirkimo dokumentų 5.12 punkte įtvirtinta, jog „<...> Į prekių kainą turi būti įskaičiuotos visos išlaidos, susijusios su sutarties vykdymu bei visi mokesčiai, galintys turėti reikšmės pasiūlymo kainai“. Įvertinus šią nuostatą, Perkančiosios organizacijos tiekėjui JRK Slovensko s.r.o. pateiktą informaciją[13], kad jo siūlomos prekės turės būti apmokestintos Lietuvoje galiojančiu PVM, nes jų vertė viršija 14 000 Eur ribą (pagal PVMĮ 711 straipsnio 2 dalies nuostatas[14], jei įsigyjant prekes iš ES tiekėjo, yra viršijama 14 000 Eur suma, perkančiajai organizacijai atsiranda prievolė apskaičiuoti PVM, taikant 21 proc. PVM tarifą), o pastaroji einamaisiais kalendoriniais metais šios ribos viršyti nenumatė, taip pat tiekėjo JRK Slovensko s.r.o. pretenzijoje[15] pateiktus argumentus, Tarnyba konstatuoja, jog Pirkimo dokumentų 5.12 punkto sąlyga yra neaiški ir dviprasmiška, kas pažeidžia Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies nuostatos reikalavimus. Sutiktina su tiekėjo argumentais, kad iš šioje Pirkimo sąlygoje nustatytų reikalavimų, ES tiekėjas negalėjo suprasti, jog į savo pasiūlymą turėjo įtraukti ir Lietuvoje galiojantį PVM, t. y., kad turėjo įsivertinti ir Perkančiajai organizacijai atsirasiančią pareigą sumokėti atitinkamo dydžio PVM į Lietuvos Respublikos biudžetą. Šiuo atveju, Perkančioji organizacija, vykdydama tarptautinį atvirą konkursą, žinojo, jog tokį Pirkimą laimėjus ES tiekėjui ir iš jo įsigyjamų prekių vertei viršijus 14 000 Eur ribą, vadovaujantis PVMĮ 711 straipsnio 2 dalies nuostatomis, jai atsirastų prievolė apskaičiuoti PVM, todėl turėjo tai aiškiai ir nedviprasmiškai įtvirtinti Pirkimo sąlygose. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Prekių tiekimo tarp valstybių narių neapmokestinimas PVM (0 proc. PVM tarifo taikymas tiekiamoms prekėms) nustatytas 2006 m. lapkričio 28 d. Tarybos Direktyvos 2006/112/EB dėl PVM bendros sistemos 138 straipsnyje, pagal kurį valstybės narės neapmokestina prekių tiekimo, kai tas prekes pardavėjas ar prekes įsigyjantis asmuo išsiunčia ar išgabena į paskirties vietą, esančią Bendrijoje, bet ne jos atitinkamoje teritorijoje, arba kai tai atliekama pardavėjo ar prekes įsigyjančio asmens vardu, jei tenkinamos toliau išvardytos sąlygos: 1) prekės tiekiamos kitam apmokestinamajam asmeniui ar neapmokestinamajam juridiniam asmeniui, veikiančiam kaip toks kitoje valstybėje narėje nei ta, kurioje pradedamas prekių siuntimas ar gabenimas; 2) apmokestinamasis juridinis asmuo, kuriam patiektos prekės, yra įregistruotas PVM mokėtoju kitoje valstybėje narėje nei ta, kurioje pradedamas prekių siuntimas arba gabenimas ir kuris tiekėjui yra nurodęs šį PVM mokėtojo kodą[16]. Analogiškos nuostatos yra įtvirtintos ir PVMĮ 49 straipsnio 1 dalyje: „Taikant 0 procentų PVM tarifą apmokestinamos prekės, tiekiamos kitoje valstybėje narėje įregistruotam PVM mokėtojui, kuris šių prekių tiekėjui nurodė tos kitos valstybės narės jam suteiktą PVM mokėtojo kodą, ir išgabenamos iš šalies teritorijos į kitą valstybę narę (neatsižvelgiant į tai, kas (prekių tiekėjas, pirkėjas ar bet kurio iš jų užsakymu trečioji šalis) prekes gabena)“. Taigi, vadovaujantis pirmiau nurodytu teisiniu reguliavimu, 0 proc. PVM tarifas taikytinas tada, jeigu prekės tiekiamos kitoje valstybėje narėje įregistruotam PVM mokėtojui. Atsižvelgiant į pirmiau išdėstytą, Slovakijos Respublikos tiekėjas JRK Slovensko s.r.o., įvertinęs tai, kad Perkančioji organizacija nebuvo registruota PVM mokėtoja Lietuvoje (šią aplinkybę Perkančioji organizacija buvo nurodžiusi tiesiogiai Pirkimo dokumentų 1.6 punkte), teikdamas pasiūlymą Pirkimui negalėjo nurodyti kainos be PVM (negalėjo taikyti 0 proc. PVM tarifo). Pasiūlymo kaina turėjo būti pateikta nurodant tiekėjo šalies PVM tarifą, kuris tiekiant prekes galioja toje valstybėje narėje, iš kurios būtų siunčiamos prekės. Dėl Perkančiosios organizacijos sprendimo dėl tiekėjo pasiūlymo atmetimo[17] Vertinant pasiūlymus, be kita ko, būtina įvertinti, ar pasiūlymuose nėra aritmetinių klaidų, o jeigu tokių esama, turi būti kreipiamasi į tiekėjus dėl jų ištaisymo. Aritmetinė klaida Įstatymo 55 straipsnio 9 dalies[18] taikymo prasme yra akivaizdi skaičiavimo klaida ir jos ištaisymas yra galimas, jei: nėra pakeičiama susipažinimo su pasiūlymais metu užfiksuota kaina arba įkainis; nėra atsisakoma kainos sudedamųjų dalių arba kaina papildoma naujomis dalimis. Remiantis Tarnybos parengtomis Pasiūlymų vertinimo gairėmis[19], dažnai pasiūlymuose klaidos atsiranda dėl PVM skaičiavimo. Šios klaidos ne visada yra aritmetinės, nepaisant to, dažniausiai šios klaidos paprastai ištaisytinos. Pažymėtina, kad jei tiekėjas pasiūlyme netinkamai nurodė/taikė PVM (nepriklausomai nuo to, ar jis vadovavosi pirkimo dokumentų sąlygomis, kur jis nurodytas teisingai, ar netinkamą PVM tarifo dydį nurodė pats), perkančioji organizacija turi leisti tiekėjui patikslinti pasiūlymą jame nurodant teisingą PVM dydį. Atsižvelgiant į tai, kad PVM tarifo dydis nustatomas teisės aktais (yra objektyvus kainos dėmuo) ir yra sumokamas į valstybės biudžetą nepriklausomai nuo tiekėjo valios, o tiekėjui tenka/sumokama kaina be PVM, vien tik kainos su PVM taisymas, nekeičiant kainos be PVM, yra galimas pasibaigus pasiūlymo pateikimo terminui, nes nekeičia pasiūlymo esmės. Nepaisant to, jog (kaip nurodyta pirmiau) Perkančioji organizacija kreipėsi[20] į tiekėją JRK Slovensko s.r.o. su prašymu paaiškinti tiekėjo pasiūlymo kainą, ar į ją įtrauktas Lietuvoje galiojantis PVM, jei taip – nurodyti, kokią pasiūlymo kainos dalį sudaro PVM (pateikiant paskaičiavimus), toks jos prašymas yra laikytinas netinkamai suformuluotu, kadangi iš tokio Perkančiosios organizacijos paklausimo tiekėjas galėjo nesuprasti, kodėl į savo pasiūlymą jis turėtų įtraukti Lietuvoje galiojantį PVM tarifą (pagal tai, kokia informacija yra nurodyta Pirkimo sąlygų 5.12 punkte, tiekėjas turėjo skaičiuoti tik jo šalies PVM tarifą, kuris tiekiant prekes galioja toje valstybėje narėje, iš kurios būtų siunčiamos prekės), o tiekėjo paaiškinimo pagrindu priimtas sprendimas atmesti pasiūlymą, nes jis „neatitinka Pirkimo dokumentuose nustatytų reikalavimų (į pasiūlymo kainą neįtraukti visi būtini mokesčiai, t. y. neįtrauktas Lietuvoje galiojantis PVM)“, naikintinas. Perkančioji organizacija, atsižvelgdama į tai, jog Pirkimo dokumentų 5.12 punkto nuostata pripažinta neaiškia ir dviprasmiška, turėtų naikinti neteisėtą sprendimą dėl tiekėjo pasiūlymo atmetimo[21] ir pakartotinai kreiptis į tiekėją dėl pasiūlymo patikslinimo, atskleidžiant šios sąlygos turinį, t. y. kad Pirkimo dokumentų 5.12 punkto sąlyga taip pat turi apimti ir Lietuvoje galiojantį PVM, kadangi tuo atveju, jeigu Pirkimą laimėtų užsienio šalies tiekėjas, Perkančiajai organizacijai, vadovaujantis PVMĮ 711 straipsnio 2 dalies nuostatomis[22], atsirastų prievolė apskaičiuoti PVM ir sumokėti jį į Lietuvos Respublikos biudžetą. |
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgiant į Pirkimo vertinimo išvados III dalyje nustatytą Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies pažeidimą, t. y. į tai, kad Pirkimo dokumentų 5.12 punkto sąlyga yra neaiški ir dviprasmiška, taip pat į tai, kad Perkančiosios organizacijos paklausimas buvo suformuluotas neaiškiai, Tarnyba vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu[23], įpareigoja Perkančiąją organizaciją: 1. panaikinti sprendimą dėl tiekėjo JRK Slovensko s.r.o. pasiūlymo atmetimo (Viešųjų pirkimų komisijos 2022 m. rugpjūčio 8 d. posėdžio protokolas Nr. 2-03-93); 2. pakartotinai kreiptis į tiekėją JRK Slovensko s.r.o. su prašymu patikslinti pasiūlymą jame nurodant teisingą PVM dydį, nekeičiant pasiūlytos kainos be PVM; 3. per 21 darbo dienų nuo šios vertinimo išvados gavimo dienos raštu informuoti Tarnybą apie Tarnybos įpareigojimo įvykdymą, pateikiant tai pagrindžiančius dokumentus. Perkančioji organizacija, nesutikusi su Tarnybos sprendimu, gali apskųsti šį administracinį sprendimą per 1 (vieną) mėnesį nuo jo gavimo dienos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu ir Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymu, skundai paduodami Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius) ar Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius). |
Pastabos
- |
[1] „Perkančioji organizacija pirkimo dokumentus rengia vadovaudamasi šio įstatymo nuostatomis. Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia.“
[2] Viešųjų pirkimų komisijos 2022 m. birželio 15 d. posėdžio protokolas Nr. 2-03-50.
[3] Pirkimo pasiūlymo formoje, be kita ko, buvo nurodyta, kad tais atvejais, kai pagal galiojančius teisės aktus tiekėjui nereikia mokėti PVM, jis nepildo pasiūlymo lentelės eilutės „Bendra kaina, Eur su PVM“, bei nurodo priežastis, dėl kurių PVM nemokamas.
[4] Viešųjų pirkimų komisijos 2022 m. liepos 11 d. posėdžio protokolas Nr. 2-03-62.
[5] Viešųjų pirkimų komisijos 2022 m. liepos 25 d. posėdžio protokolas Nr. 2-03-78.
[6] Viešųjų pirkimų komisijos 2022 m. liepos 11 d. posėdžio protokolas Nr. 2-03-62.
[7] Viešųjų pirkimų komisijos 2022 m. liepos 27 d. posėdžio protokolas Nr. 2-03-83.
[8] 2022 m. liepos 28 d. CVP IS pranešimo Nr. 10770612.
[9] 2022 m. rugpjūčio 8 d. CVP IS pranešimo Nr. 10795356.
[10] Viešųjų pirkimų komisijos 2022 m. rugpjūčio 8 d. posėdžio protokolas Nr. 2-03-93.
[11] 2022 m. rugpjūčio 25 d. pretenzija, CVP IS pranešimo Nr. 10842502.
[12] Viešųjų pirkimų komisijos 2022 m. rugsėjo 5 d. posėdžio protokolas Nr. 2-03-103.
[13] 2022 m. liepos 28 d. CVP IS pranešimo Nr. 10770612.
[14] „1. Jeigu apmokestinamasis asmuo, kuris nėra ir neprivalo būti įregistruotas PVM mokėtoju pagal šio Įstatymo 71 arba 72 straipsnį, taip pat juridinis asmuo, kuris nėra apmokestinamasis asmuo, įsigyja šalies teritorijoje prekes iš kitos valstybės narės, jis privalo už prekes, įsigyjamas iš kitos valstybės narės, skaičiuoti PVM ir jį mokėti į biudžetą, taip pat pateikti prašymą įregistruoti jį PVM mokėtoju, neatsižvelgiant į tai, ar jis buvo registruotas PVM mokėtoju šio Įstatymo XII skyriaus penktajame, šeštajame ir septintajame skirsniuose nustatyta tvarka, išskyrus atvejus, kai tenkinamos visos šios sąlygos:
1) prekes įsigyjantis asmuo yra:
- a) ūkininkas, įsigyjantis prekes savo vykdomai ekonominei veiklai, kuriai taikoma šio Įstatymo XII skyriaus pirmajame skirsnyje nustatyta kompensacinio PVM tarifo schema, arba
- b) apmokestinamasis asmuo, vykdantis tik tokią veiklą, kuriai skirtų prekių ir paslaugų pirkimo (importo) PVM pagal šį Įstatymą negali būti atskaitomas, arba
- c) juridinis asmuo, kuris nėra apmokestinamasis asmuo;
2) visų asmens įsigytų iš kitų valstybių narių prekių (išskyrus naujas transporto priemones ar akcizais apmokestinamas prekes) vertė (neįskaitant PVM, sumokėto ar mokėtino valstybėje narėje, iš kurios prekės atgabentos) praėjusiais kalendoriniais metais neviršijo 14 000 eurų ir einamaisiais kalendoriniais metais nenumatoma šios ribos viršyti.
- Jeigu iš kitų valstybių narių įsigytų prekių vertė viršijo šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytą ribą, už įsigytas prekes, kurių vertė neviršijo nurodytosios 14 000 eurų sumos, PVM neskaičiuojamas, tačiau tuo atveju, kai nurodytoji vertė viršijama, PVM privalo būti apskaičiuojamas už visas įsigytas prekes, dėl kurių įsigijimo ši riba buvo viršyta.“
[15] 2022 m. rugpjūčio 25 d. pretenzija, CVP IS pranešimo Nr. 10842502.
[16] Tarnyba remiasi Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos išaiškinimu, išdėstytu 2022 m. spalio 20 d. rašte Nr. RM-33027.
[17] Viešųjų pirkimų komisijos 2022 m. rugpjūčio 8 d. posėdžio protokolas Nr. 2-03-93.
[18] Įstatymo 55 straipsnio 9 dalis: „Vadovaudamasi šio įstatymo 45 straipsnio 3 dalimi, perkančioji organizacija gali prašyti dalyvių patikslinti, papildyti arba paaiškinti savo pasiūlymus, tačiau ji negali prašyti, siūlyti arba leisti pakeisti pasiūlymo, pateikto atviro ar riboto konkurso metu, ar galutinio pasiūlymo, pateikto konkurencinio dialogo, skelbiamų derybų, neskelbiamų derybų ar inovacijų partnerystės metu, esmės – pakeisti kainą arba padaryti kitų pakeitimų, dėl kurių pirkimo dokumentų reikalavimų neatitinkantis pasiūlymas taptų atitinkantis pirkimo dokumentų reikalavimus. Perkančioji organizacija, pasiūlymų vertinimo metu radusi pasiūlyme nurodytos kainos ar sąnaudų apskaičiavimo klaidų, privalo paprašyti dalyvių per jos nurodytą terminą ištaisyti pasiūlyme pastebėtas aritmetines klaidas, nekeičiant susipažinimo su pasiūlymais metu užfiksuotos kainos ar sąnaudų. Taisydamas pasiūlyme nurodytas aritmetines klaidas, dalyvis gali taisyti kainos ar sąnaudų sudedamąsias dalis, tačiau neturi teisės atsisakyti kainos ar sąnaudų sudedamųjų dalių arba papildyti kainą ar sąnaudas naujomis dalimis.“
[19]https://vpt.lrv.lt/uploads/vpt/documents/files/mp/pasiulymu_vertinimas.pdf
[20] 2022 m. liepos 28 d. CVP IS pranešimo Nr. 10770612.
[21] Viešųjų pirkimų komisijos 2022 m. rugpjūčio 8 d. posėdžio protokolas Nr. 2-03-93.
[22] „Jeigu iš kitų valstybių narių įsigytų prekių vertė viršijo šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytą ribą, už įsigytas prekes, kurių vertė neviršijo nurodytosios 14 000 eurų sumos, PVM neskaičiuojamas, tačiau tuo atveju, kai nurodytoji vertė viršijama, PVM privalo būti apskaičiuojamas už visas įsigytas prekes, dėl kurių įsigijimo ši riba buvo viršyta.“
[23] „Viešųjų pirkimų tarnyba turi teisę: <...> įtarusi šio įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimus ir vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, įpareigoti perkančiąją organizaciją sustabdyti pirkimo procedūras iki perkančiosios organizacijos pateiktų dokumentų ir sprendimų įvertinimo, o nustačiusi šiuos pažeidimus, – įpareigoti perkančiąją organizaciją nutraukti pirkimo procedūras, pakeisti ar panaikinti neteisėtus sprendimus ar veiksmus.“
Švenčionių rajono savivaldybės administracijai Kopija: Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai |
2022-12-23 Į 2022-12-16 |
Nr. Nr. |
4S-1188(7.4Mr) (3.17)1S-4892 |
DĖL ĮPAREIGOJIMO ĮVYKDYMO
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – Įstatymas) 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu ir Pirkimų ir koncesijų priežiūros taisyklėmis, patvirtintomis Tarnybos direktoriaus 2019 m. vasario 1 d. įsakymu Nr. 1S-25, atliko Švenčionių rajono savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo pirkimo „Kompostavimo dėžių individualioms valdoms pirkimas“ dalinį vertinimą ir 2022 m. lapkričio 11 d. pateikė vertinimo išvadą Nr. 4S-1008(7.4Mr).
Pirkimo vertinimo išvadoje Tarnyba įpareigojo Perkančiąją organizaciją: „1. panaikinti sprendimą dėl tiekėjo JRK Slovensko s.r.o. pasiūlymo atmetimo (Viešųjų pirkimų komisijos 2022 m. rugpjūčio 8 d. posėdžio protokolas Nr. 2-03-93); 2. pakartotinai kreiptis į tiekėją JRK Slovensko s.r.o. su prašymu patikslinti pasiūlymą jame nurodant teisingą PVM dydį, nekeičiant pasiūlytos kainos be PVM; 3. per 21 darbo dieną nuo šios vertinimo išvados gavimo dienos raštu informuoti Tarnybą apie Tarnybos įpareigojimo įvykdymą, pateikiant tai pagrindžiančius dokumentus“.
Perkančioji organizacija 2022 m. gruodžio 16 d. raštu Nr. (3.17)1S-4892 informavo, jog: „1) panaikino sprendimą dėl tiekėjo JRK Slovensko s.r.o. pasiūlymo atmetimo <...> 2) pakartotinai kreipėsi į tiekėją JRK Slovensko s.r.o. su prašymu patikslinti pasiūlymą jame nurodant teisingą PVM dydį, kuris galioja Europos Sąjungos valstybėje narėje (Slovakijos Respublikoje), iš kurios būtų siunčiamos prekės <...>.“ Taip pat papildomai informavo, kad „Tiekėjas JRK Slovensko s.r.o. pateikė pasiūlymo patikslinimą, kuriame nurodė, kad: bendra kaina, Eur be PVM – 216 240,00 Eur, PVM Slovakijos Respublikoje – 20 proc., bendra kaina, Eur su PVM – 259 488,00 Eur. Viešųjų pirkimų komisijos prašymu pateikto pasiūlymo kainoje išskirti PVM, galiojantį Slovakijos Respublikoje, nekeičiant pasiūlymo kainos, tiekėjas pakeitė pirminę pasiūlymo kainą į 259 488,00 Eur, padidinęs PVM dalį. Pažymėtina, kad tiekėjo JRK Slovensko s.r.o. pateiktame pirminiame pasiūlyme nurodyta pasiūlymo kaina – 216 240,00 Eur, kurią sudaro 216 240,00 Eur (be PVM) ir 0 Eur PVM (pasiūlyme nurodytas dydis – PVM 0 proc.). Vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymo 55 straipsnio 9 dalimi, vadovaudamasi šio įstatymo 45 straipsnio 3 dalimi, perkančioji organizacija gali prašyti dalyvių patikslinti, papildyti arba paaiškinti savo pasiūlymus, tačiau ji negali prašyti, siūlyti arba leisti pakeisti pasiūlymo, pateikto atviro ar riboto konkurso metu <...> esmės – pakeisti kainą arba padaryti kitų pakeitimų, dėl kurių pirkimo dokumentų reikalavimų neatitinkantis pasiūlymas taptų atitinkantis pirkimo dokumentų reikalavimus. Tiekėjas JRK Slovensko s.r.o., pateikdamas pasiūlymo patikslinimą, pakeitė pasiūlymo kainą. Tokiu būdu tiekėjas atsisakė pirminės pasiūlymo kainos“. Atsižvelgdama į tai, Perkančioji organizacija atmetė JRK Slovensko s.r.o. pasiūlymą (Pirkimo komisijos 2022 m. gruodžio 15 d. posėdžio protokolas Nr. 2-03-146).
Tarnyba dar kartą pažymi, kad vertinant pasiūlymus, be kita ko, būtina įvertinti, ar pasiūlymuose nėra aritmetinių klaidų, o jeigu tokių esama, turi būti kreipiamasi į tiekėjus dėl jų ištaisymo. Aritmetinė klaida Įstatymo 55 straipsnio 9 dalies[1] taikymo prasme yra akivaizdi skaičiavimo klaida ir jos ištaisymas yra galimas, jei: nėra pakeičiama susipažinimo su pasiūlymais metu užfiksuota kaina arba įkainis; nėra atsisakoma kainos sudedamųjų dalių arba kaina papildoma naujomis dalimis. Remiantis Tarnybos parengtomis Pasiūlymų vertinimo gairėmis[2], „dažnai pasiūlymuose klaidos atsiranda ir dėl PVM skaičiavimo. Šios klaidos ne visada yra aritmetinės, nepaisant to, dažniausiai šios klaidos paprastai ištaisytinos. Tuo atveju, jei tiekėjas pasiūlyme netinkamai nurodė/taikė PVM (nepriklausomai nuo to, ar jis vadovavosi pirkimo dokumentų sąlygomis, kur jis nurodytas teisingai, ar netinkamą PVM tarifo dydį nurodė pats), perkančioji organizacija turi leisti tiekėjui patikslinti pasiūlymą jame nurodant teisingą PVM dydį“.
Atsižvelgiant į tai, kad paprastai susipažinimo su pasiūlymais metu fiksuojama ne tik kaina su PVM, bet ir kaina be PVM, taip pat taikytinas PVM tarifo dydis (ir suma), taip pat į tai, kad PVM tarifo dydis nustatomas teisės aktais (yra objektyvus kainos dėmuo) ir yra sumokamas į valstybės biudžetą nepriklausomai nuo tiekėjo valios, o tiekėjui tenka/sumokama kaina be PVM (atitinka Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (toliau – LAT) suformuotą praktiką (LAT 2015 m. gruodžio 11 d. nutartis, priimta civilinėje byloje Nr. 3K-3-654-378/2015, 2020 m. vasario 27 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-140-916/2020) dėl VPĮ 55 straipsnio 9 dalies nuostatų taikymo), kainos taisymas su PVM nekeičia pasiūlymo esmės, todėl yra galimas ir pasibaigus pasiūlymo pateikimo terminui. Įvertinus tai, kad tiekėjas JRK Slovensko s.r.o. patikslino pasiūlymo kainą, nurodydamas, kad bendra kaina – 216 240,00 Eur be PVM, PVM Slovakijos Respublikoje – 20 proc., bendra kaina – 259 488,00 Eur su PVM, t. y. kainos vertės be PVM nepakeitė (216 240,00 Eur be PVM buvo nurodyta ir tiekėjo 2022 m. gegužės 31 d. pasiūlyme pirkimui Nr. P-2022.05.31), Perkančioji organizacija negalėjo tiekėjo pasiūlymo atmesti.
Tarnyba, vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
- panaikinti sprendimą dėl tiekėjo JRK Slovensko s.r.o. pasiūlymo atmetimo (Viešųjų pirkimų komisijos 2022 m. gruodžio 15 d. posėdžio protokolas Nr. 2-03-146);
- pakartotinai vertinti tiekėjų pasiūlymus ir sudaryti pasiūlymų eilę;
- per 21 darbo dieną nuo šios vertinimo išvados gavimo dienos raštu informuoti Tarnybą apie Tarnybos įpareigojimo įvykdymą, pateikiant tai pagrindžiančius dokumentus.
Perkančioji organizacija, nesutikusi su Tarnybos sprendimu, gali apskųsti šį administracinį sprendimą per 1 (vieną) mėnesį nuo jo gavimo dienos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu ir Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymu, skundai paduodami Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius) ar Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius).
[1] Įstatymo 55 straipsnio 9 dalis: „Vadovaudamasi šio įstatymo 45 straipsnio 3 dalimi, perkančioji organizacija gali prašyti dalyvių patikslinti, papildyti arba paaiškinti savo pasiūlymus, tačiau ji negali prašyti, siūlyti arba leisti pakeisti pasiūlymo, pateikto atviro ar riboto konkurso metu, ar galutinio pasiūlymo, pateikto konkurencinio dialogo, skelbiamų derybų, neskelbiamų derybų ar inovacijų partnerystės metu, esmės – pakeisti kainą arba padaryti kitų pakeitimų, dėl kurių pirkimo dokumentų reikalavimų neatitinkantis pasiūlymas taptų atitinkantis pirkimo dokumentų reikalavimus. Perkančioji organizacija, pasiūlymų vertinimo metu radusi pasiūlyme nurodytos kainos ar sąnaudų apskaičiavimo klaidų, privalo paprašyti dalyvių per jos nurodytą terminą ištaisyti pasiūlyme pastebėtas aritmetines klaidas, nekeičiant susipažinimo su pasiūlymais metu užfiksuotos kainos ar sąnaudų. Taisydamas pasiūlyme nurodytas aritmetines klaidas, dalyvis gali taisyti kainos ar sąnaudų sudedamąsias dalis, tačiau neturi teisės atsisakyti kainos ar sąnaudų sudedamųjų dalių arba papildyti kainą ar sąnaudas naujomis dalimis.“
[2]https://vpt.lrv.lt/uploads/vpt/documents/files/mp/pasiulymu_vertinimas.pdf
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite