2022-07-21, Nr. 4S-646 Radviliškio rajono savivaldybės administracija,
Šiaulių apygardos prokuratūros Viešojo intereso gynimo skyriui
Radviliškio rajono savivaldybės administracijai
|
2022-07-21 Į 2022-05-31
Į 2022-06-21 Į 2022-07-18
|
Nr. 4S-646 (7.4Mr) Nr. 5S-807
Nr. S-1930 (8.43) el. laišką (reg. Nr. 3S-1648) |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, įvertino Radviliškio rajono savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdytą darbų ir prekių, nurodytų toliau, įsigijimą. Perkančioji organizacija įsigijo vaikų žaidimų aikštelės Radviliškio m. parko Radvilų g. (toliau – Aikštelė): (i) pagrindo įrengimo darbus (pirmuoju etapu) ir (ii) minkštosios dangos paklojimo darbus ir žaidimų įrenginius su jų įrengimo darbais (antruoju etapu). Planuota pirmuoju etapu numatytų darbų vertė – 36 000 Eur su PVM, antruoju – 130 000 Eur su PVM.
Pirmuoju etapu numatytų darbų įsigijimas
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Radviliškio rajono savivaldybės administracijos seniūnijų vietinės reikšmės asfaltuotų kelių ir gatvių dangos priežiūros, remonto darbai“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2021 m. gruodžio 9 d., pirkimo Nr. 580209) (toliau – Pirkimas Nr. 1) / 2022 m. kovo 15 d. Radviliškio rajono savivaldybės administracijos Radviliškio miesto seniūnijos vietinės reikšmės asfaltuotų kelių ir gatvių dangos priežiūros, remonto darbų rangos sutartis Nr. SUT-2022-176-(11.31) (toliau – Sutartis Nr. 1). Sutartis Nr. 1 sudaryta dėl Pirkimo objekto I dalies – Radviliškio miesto seniūnijos kelių ir gatvių priežiūros ir remonto darbų (įskaitant, grunto kasimo, pagrindo įrengimo, asfalto dangos paklojimo, bortelių įrengimo). Tiek Pirkimo Nr. 1, tiek Sutarties Nr. 1 sąlygose buvo nustatyta, kad darbai pagal Sutartį Nr. 1 užsakomi pasirašant papildomus susitarimus, kuriuose nurodomi konkretūs darbai, jų preliminarūs kiekiai ir apimtys, darbų atlikimo terminai. Tokie susitarimai sudaromi priklausomai nuo einamiesiems metams skirto finansavimo. Pirmuoju etapu numatyti Aikštelės įrengimo darbai (kartu su kitais darbais) įsigyti 2022 m. balandžio 5 d. Papildomu susitarimu Nr. 1. |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2021-12-04 iki 2021-12-31) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo rūšis pagal vertės ribas ir pirkimo būdas |
Tarptautinis pirkimas, atviras konkursas |
Planuota (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) ir faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
Planuota Pirkimo Nr. 1 objekto I dalies vertė – 1 597 355,37 Eur be PVM / Sutarties Nr. 1 vertė 1 218 060,00 Eur be PVM (1 473 852,60 Eur su PVM). |
Tiekėjas/koncesijos dalyvis/koncesininkas, juridinio asmens (su kuriuo sudaryta sutartis) kodas |
UAB „Helanas“, juridinio asmens kodas – 161284349 / Stasio Pakarklio įmonė, juridinio asmens kodas – 145590161 (toliau – Rangovas) |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Dalinis vertinimas dėl pirmuoju etapu numatytų Aikštelės įrengimo darbų įsigijimo / po sutarties sudarymo |
Jei pirkimas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis – projekto pavadinimas, projektą administruojanti institucija |
– |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalyką, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadiją |
– |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija.
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
|
Įstatymo 86 straipsnio 9 dalis[1] |
Nors Aikštelės įrengimo pirmojo etapo darbai (pagrindų įrengimas, asfalto dangos paklojimas, bortelių įrengimas) buvo tokio paties pobūdžio, kaip Sutartyje Nr. 1 numatyti kelių ir gatvių remonto darbai (ir už juos atsiskaityta atitinkamais Sutartyje Nr. 1 nurodytais įkainiais)[2], pats objektas (Aikštelės įrengimas) Pirkimo Nr. 1 dokumentuose nebuvo nurodytas. Numatydama jį įsigyti 2022 m. balandžio 5 d. Papildomu susitarimu Nr. 1 Perkančioji organizacija iš esmės atliko Sutarties Nr. keitimą. Atsižvelgdama į tai, kad Aikštelės įrengimo darbų vertė sudaro tik apie 2,44 proc.[3] Sutarties Nr. 1 vertės bei į tai, kad pakeitimu iš esmės nepakeistas Sutarties Nr. 1 pobūdis, Tarnyba konstatuoja, kad toks pakeitimas (2022 m. balandžio 5 d. Papildomas susitarimas Nr. 1) galėjo būti atliktas vadovaujantis Įstatymo 89 straipsnio 2 dalies[4] nuostatomis, tačiau turėjo būti paviešintas CVP IS. Jo nepaviešinusi Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies reikalavimus. Tarnyba papildomai pastebi, kad nėra duomenų: (i) kad jei Pirkimo Nr. 1 dokumentuose būtų buvę nurodyta, jog darbai bus atliekami ne tik keliuose ir gatvėse, bet ir Aikštelėje, tai būtų įtakoję tiekėjų apsisprendimą dėl dalyvavimo Pirkime Nr. 1; (ii) kad pirmojo etapo darbus (arba abu etapus – visą Aikštelės įrengimą), įsigyjant atskiru pirkimu, pirmojo etapo darbų įkainiai būtų buvę mažesni, nei numatytieji Sutartyje Nr. 1. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
– |
|
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba, sprendžia, kad nepaviešindama 2022 m. balandžio 5 d. Papildomo susitarimo Nr. 1, kuriuo įsigyti pirmuoju etapu numatyti Aikštelės įrengimo darbai, Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies reikalavimus. Tarnyba įpareigoja Perkančiąją organizaciją CVP IS paviešinti 2022 m. balandžio 5 d. Papildomą susitarimą Nr. 1. Prašome ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo šios vertinimo išvados gavimo dienos raštu informuoti Tarnybą apie priimtus sprendimus dėl Tarnybos įpareigojimo įvykdymo. Perkančioji organizacija, nesutikusi su Tarnybos sprendimu, gali apskųsti šį administracinį sprendimą per 1 (vieną) mėnesį nuo jo gavimo dienos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu ir Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymu, skundai paduodami Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius) ar Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius). |
Pastabos
Kai Perkančioji organizacija iš anksto nežino, kada tiksliai atsiras pirkimo poreikis, koks bus pirkimų dažnis ir pan. (pvz., kai poreikis, preliminarūs kiekiai ir apimtys, atlikimo terminai siejami su einamųjų metų finansavimu), ar nėra aišku, ar prekės, paslaugos ar darbai apskritai bus reikalingi, Tarnyba rekomenduoja pirkimus organizuoti siekiant sudaryti preliminariąsias sutartis. Tokios sutartys gali būti sudaromos ir su keliais tiekėjais, taip užtikrinant, kad vienam tiekėjui dėl kokių nors priežasčių negalint tuo metu pasiūlyti reikalingų prekių, paslaugų ar darbų, Perkančioji organizacija jas galės įsigyti iš kitų tiekėjų, su kuriais sudaryta preliminarioji sutartis. |
Antruoju etapu numatytų darbų ir prekių įsigijimas
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Radviliškio m. parko Radvilų g. vaikų žaidimų aikštelės įrengimas“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2022 m. balandžio 7 d., pirkimo Nr. 595255) (toliau – Pirkimas Nr. 2) / 2022 m. birželio 1 d. Radviliškio m. parko Radvilų g. vaikų žaidimų aikštelės įrengimo viešojo pirkimo – pardavimo sutartis Nr. SUT-2022-482(11.31) (toliau – Sutartis Nr. 2) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2022-04-01 iki 2022-04-30) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo rūšis pagal vertės ribas ir pirkimo būdas |
Supaprastintas pirkimas, atviras konkursas |
Planuota (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) ir faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
Planuota Pirkimo Nr. 2 vertė – 107 438,02 Eur be PVM / Sutarties Nr. 2 vertė 87 300,00 Eur be PVM. |
Tiekėjas / koncesijos dalyvis / koncesininkas, juridinio asmens (su kuriuo sudaryta sutartis) kodas |
UAB „Nosada“, juridinio asmens kodas 305277495 |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Išsamus Pirkimo Nr. 2 vertinimas / po sutarties sudarymo |
Jei pirkimas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis – projekto pavadinimas, projektą administruojanti institucija |
– |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalyką, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadiją |
– |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija.
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
|
Įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 1 punktas[5],55 straipsnio 9 dalis[6], 17 straipsnio 1 dalis[7] |
Pirkimą Nr. 2 vykdė Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2022 m. balandžio 4 d. įsakymu Nr. A-319-(8.2) sudaryta Viešojo pirkimo komisija (toliau – Komisija). Pirkimo Nr. 2 sąlygos patvirtintos Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2022 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. A-329-(8.2). Reikalavimai perkamoms prekėms ir darbams nurodyti Pirkimo Nr. 2 sąlygų 1 priede „Radviliškio m. parko vaikų žaidimų aikštelės įrengimo techninė specifikacija“ (toliau – Techninė specifikacija). Tiekėjai, teikdami pasiūlymus, turėjo nurodyti siūlomų prekių rodiklius, charakteristikas, aprašymus (Pirkimo Nr. 2 sąlygų 62.5 punktas). Pirkime Nr. 2 pasiūlymus pateikė du tiekėjai: UAB „Nosada“ ir UAB „Ežerėlio vaivorykštė“. Komisija 2022 m. gegužės 11 d. posėdžio protokolu Nr. 7, laimėjusiu pripažino UAB „Nosada“ pasiūlymą. Tarnyba nustatė, kad: 1. Komisija leido UAB „Nosada“ pakeisti savo pasiūlymą taip, kad jis taptų atitinkančiu Techninės specifikacijos reikalavimus: nustačiusi, kad UAB „Nosada“ pasiūlytas lauko suoliukas neatitinka Techninės specifikacijos reikalavimų[8], Komisija tris kartus[9] kreipėsi į tiekėją, prašydama pateikti patvirtinimą, kad suoliukas atitiks Techninės specifikacijos reikalavimus, nors neturėjo pagrindo abejoti pasiūlyme pateikta informacija (remiantis tiekėjo pateikta iliustracija, suoliukas Techninės specifikacijos neatitinka ir pasiūlyme nėra prieštaringų duomenų šiuo klausimu; atitiktį patvirtinančių duomenų su pasiūlymu nepateikta; gamintojo puslapyje internete pateiktame prekių kataloge[10] suoliukų modelių, kurie atitinka Techninės specifikacijos reikalavimus, nėra). Tiekėjas 2022 m. gegužės 4 d. rašte Perkančiajai organizacijai nurodė, kad suoliukas atitiks Techninės specifikacijos reikalavimus, tačiau jokių patvirtinančių dokumentų (pvz. gamintojo parengtų dokumentų) nepateikė; Šiame kontekste aktuali Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (toliau – LAT) praktika, kuria konstatuota, kad situacija, kai dalyviui gali būti leidžiama paaiškinti atitinkamus neaiškius pasiūlymo elementus, yra daugiau išimtinio pobūdžio, pasiūlymo trūkumai turi būti redakcinio pobūdžio, objektyviai nustatytini ir paprastai ištaisytini. Nustatytas trūkumas pirmiau nurodytų kriterijų neatitinka, kai jam ištaisyti nepakanka paprasto ūkio subjekto paaiškinimo, o reikia atskiro, gan detalaus ir tikslaus pasiūlymo patikslinimo, papildymo naujais duomenimis. Be to, pripažintina, kad nei pats trūkumas, nei jo taisymas nepasižymi objektyvumu, jei jo ištaisymo rezultatas priklauso nuo tai atliekančio subjekto (žr. LAT nutartį, priimtą civilinėje byloje Nr. 3K-3-654-378/2015). 2. Komisija pripažino UAB „Nosada“ laimėjusiu, nors nustatė, kad pasiūlymas neatitinka Techninės specifikacijos reikalavimų: remiantis UAB „Nosada“ pasiūlymą sudarančiais dokumentais, tiekėjo pasiūlyto įrenginio „Ekoplay edukacinis rinkinys mažiesiems“ ilgis – 2 m, nors Techninės specifikacijos 23 punkto 5 eilutės 1.1 papunktyje buvo nurodyta, kad įrenginio ilgis turi būti 1,5 m (±0,15 m). Komisija 2022 m. gegužės 20 d. protokolu Nr. 10 nutarė šio neatitikimo nelaikyti esminiu pažeidimu. Atsižvelgdama į tai, kas pirmiau išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, prašydama tiekėjo pateikti patvirtinimą, kad prekė atitiks Techninės specifikacijos reikalavimus (nors iš pasiūlymą sudarančių dokumentų neturėjo pagrindo spręsti, kad prekė gali juos atitikti), t. y., leisdama pakeisti pasiūlymą taip, kad Techninės specifikacijos reikalavimų neatitinkantis pasiūlymas taptų juos atitinkančiu bei pripažindama laimėjusiu pasiūlymą, neatitinkantį Techninės specifikacijos reikalavimų, pažeidė Įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 1 punkto, 55 straipsnio 9 dalies reikalavimus, 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
– |
|
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgdama į tai, kad Sutartis Nr. 2 jau vykdoma (remiantis Perkančios organizacijos pateikta informacija,[11] įrenginiai vaikų žaidimų aikštelei šiuo metu yra gaminami, jų montavimas numatytas rugpjūčio mėnesį), Tarnyba, vadovaudamasi protingumo ir teisingumo kriterijumi, konstatuoja šios išvados II dalyje nurodytus pažeidimus, tačiau neteikia rekomendacijos dėl Sutarties Nr. 2 nutraukimo. |
Pastabos
Tarnyba pastebi, kad siekiant, jog informaciją, susijusią su pirkimu galėtų matyti prie pirkimo dar neprisijungę tiekėjai, atsakymai į tiekėjų klausimus turėtų būti siunčiami ne tik klausimą pateikusiam tiekėjui ir visiems kitiems prie pirkimo prisijungusiems tiekėjams, bet ir paskelbiami CVP IS prie pirkimo dokumentų viešai. |
[1] „Perkančioji organizacija laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ir šių sutarčių pakeitimus, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymo ar jų pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal jį pradžios Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka turi paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje. <...>“.
[2] Žr. Sutarties 1 priedą ir 2022-04-19 Atliktų darbų priėmimo aktą Nr. 4.
[3] 36 000 / 1 473 852,60 x 100 = 2,44.
[4] „Pirkimo sutartis ar preliminarioji sutartis jos galiojimo laikotarpiu taip pat gali būti keičiama pagal šį įstatymą neatliekant naujos pirkimo procedūros, nereikalaujant patikrinti, ar nėra šio straipsnio 4 dalies 1–4 punktuose nurodytų aplinkybių, tačiau yra visos šios sąlygos kartu: 1) bendra atskirų pakeitimų pagal šį punktą vertė neviršija atitinkamų tarptautinio pirkimo vertės ribų, nurodytų šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje; 2) bendra atskirų pakeitimų pagal šį punktą vertė neviršija 10 procentų pradinės pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties vertės prekių ar paslaugų pirkimo atveju ir 15 procentų – darbų pirkimo atveju; 3) pakeitimu iš esmės nepakeičiamas pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pobūdis.“.
[5] „Perkančioji organizacija, vadovaudamasi šio įstatymo 55, 56 ir 57 straipsnių nuostatomis, laimėjusį nustato ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą, jeigu tenkinamos visos šios sąlygos: 1) pasiūlymas atitinka skelbime apie pirkimą, kvietime patvirtinti susidomėjimą ir pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus, sąlygas ir kriterijus, atsižvelgiant ir į šio įstatymo 43 straipsnio, jeigu jis taikomas, nuostatas“.
[6] „<...> perkančioji organizacija gali prašyti dalyvių patikslinti, papildyti arba paaiškinti savo pasiūlymus, tačiau ji negali prašyti, siūlyti arba leisti pakeisti pasiūlymo <...> esmės – pakeisti kainą arba padaryti kitų pakeitimų, dėl kurių pirkimo dokumentų reikalavimų neatitinkantis pasiūlymas taptų atitinkantis pirkimo dokumentų reikalavimus <...>“.
[7] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[8] Iš tiekėjo pateiktos iliustracijos matyti, kad suoliukas bus su porankiais, kurie kartu sudaro vientisą konstrukciją (t. y., negali būti nuimti), nors Techninės specifikacijos 23 punkto 17 eilutėje nurodyta, kad suoliukas turi būti be porankių.
[9] CVP IS pranešimai Nr. 10492438, 10510822, 10513102.
[10] Žr. http://www.ekoplay.lt/product-showcase/suoliukai-ir-siuksliu-dezes/.
[11] Perkančiosios organizacijos 2022-07-18 el. laiškas (reg. Nr. 3S-1648).
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite