2022-06-06, Nr. 4S-512 UAB "VAATC",
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai
UAB „VAATC“
|
2022-06-06 Į 2022-04-14
Į 2022-05-09 |
Nr. 4S-512 (7.4Mr) Nr. (29-2-2)-APVA-3339
1.13-22/108 |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – Įstatymas) 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko UAB „VAATC“ (toliau – Perkančioji organizacija) vykdyto viešojo pirkimo dalinį vertinimą pagal Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūros (toliau – APVA) prašymą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Saulės fotovoltinės elektrinės projektavimas ir įrengimo Vilniaus regiono nepavojingųjų atliekų sąvartyne darbai“ (2021 m. liepos 2 d. skelbtas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS), pirkimo Nr. 554584) (toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Įstatymas (redakcija nuo 2020 m. rugpjūčio 1 d. iki 2021 m. lapkričio 30 d.) |
Pirkimo rūšis pagal vertės ribas ir pirkimo būdas |
Supaprastintas pirkimas, atviras konkursas |
Planuota (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) ir faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
Planuota Pirkimo vertė – 80 000 Eur be PVM Pirkimo sutarties vertė – 59 189,50 Eur be PVM. |
Tiekėjas/koncesijos dalyvis/koncesininkas, juridinio asmens (su kuriuo sudaryta sutartis) kodas |
UAB „Elektra man“, 304150616 |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Dalinis vertinimas dėl Pirkimo sąlygose nustatytų kvalifikacinių reikalavimų atitikties Įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų nuostatoms/ Pirkimo vertinimas po sutarties sudarymo. |
Jei pirkimas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis – projekto pavadinimas, projektą administruojanti institucija |
Pagal Klimato kaitos programos finansavimo priemonę „Atsinaujinančių energijos išteklių (saulės, vėjo, geoterminės energijos, biokuro ar kitų) panaudojimas privačių juridinių asmenų visuomeninės, gamybinės paskirties pastatuose, kitos paskirties inžineriniuose statiniuose (sąvartynuose, nuotekų valyklų statiniuose), pakeičiant iškastinio kuro naudojimą“/APVA |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalyką, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadiją: teismo procesas nevyksta. |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. |
|
APVA prašo[3] atlikti dalinį vertinimą dėl Pirkimo sąlygų[4] 3.2 papunkčio 3[5] ir 4[6] eilutėse nustatytų reikalavimų (toliau – Kvalifikaciniai reikalavimai) atitikties Įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų nuostatoms. Tarnyba prašė[7] Perkančiosios organizacijos paaiškinti ir pagrįsti Kvalifikacinių reikalavimų proporcingumą Pirkimo objektui ir atitiktį Įstatymo 47 straipsnio 1 dalies reikalavimams. Perkančioji organizacija Kvalifikacinių reikalavimų nustatymą motyvuoja[8] tuo, kad: - - Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos[9] (toliau – Kvalifikacijos metodika) 16 punkto ketvirtojoje pastraipoje nustatyta, kad „<..> Apibrėžiant reikalavimą verte, kiekiu, apimtimi (plotas, ilgis, kiekis ir kt.), reikalaujama patirties reikšmė turi būti 0,3-0,7 dydžio (arba mažesnė), lyginant atitinkamai su numatoma pirkimo sutarties verte, kiekiu, apimtimi <..>“. Perkančioji organizacija nustatė vidutinę reikalaujamos patirties reikšmę, atsižvelgiant į įsigyjamos saulės elektrinės galią – 100 kW; - - Perkančiajai organizacijai nustačius pernelyg žemą kvalifikacijos reikalavimą kyla grėsmė, kad tiekėjas netinkamai arba visai neįvykdys pirkimo sutarties, nes, Perkančiosios organizacijos nuomone, tiekėjas, suprojektavęs ir įrengęs 30 kW saulės elektrinę, nėra tapačiai pajėgus suprojektuoti ir įrengti 50 kW saulės elektrinę, kadangi kvalifikacijos reikalavimas yra susijęs su tiekėjo gebėjimu, pajėgumu įvykdyti sudarytą pirkimo sutartį, t. y. yra svarbūs medžiagų įsigijimo pajėgumai, tiekėjo turimų darbuotojų skaičius ir daugelis kitų tiekėjo pajėgumų aspektų, reikalingų ir susijusių su planuojamos įrengti saulės elektrinės galingumu; - - Perkančioji organizacija negavo prašymų ar pretenzijų pakeisti Kvalifikacinius reikalavimus; - - Kvalifikacinių reikalavimų atitikčiai pagrįsti tiekėjai turi teisę remtis kitų ūkio subjektų pajėgumais. - Tarnyba pažymi, kad įrengiant saulės elektrines, priklausomai nuo galios, yra keliami skirtingi reikalavimai tiek projektavimui, tiek saulės elektrinių statybai. - Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo[10] 49 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad „Atsižvelgiant į nedidelės įrengtosios galios elektrinių (iki 500 kW), naudojančių atsinaujinančius energijos išteklius, ribotą dydį ir galimą poveikį ir siekiant išvengti neproporcingos finansinės bei administracinės naštos, atsakingos institucijos užtikrina, kad nedidelės įrengtosios galios elektrinių projektavimui ir statybai <..> būtų taikomi supaprastinti reikalavimai, nereikalaujant rengti detaliųjų planų ir keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį, jeigu tai neprieštarauja vietos tvarkymo ir naudojimo reglamentams“. - Vadovaujantis STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ 12 punkto nuostatomis[11], saulės elektinės yra priskiriamos kitos paskirties inžineriniems statiniams. Saulės elektrinės, kurių galia ≤ 30 kW priklauso nesudėtingų statinių II grupei ir jų projektavimui bei įrengimui taikomos supaprastintos sąlygos, t.y. nekeliami papildomi reikalavimai projektavimui ir įrengimui. Tuo tarpu, saulės elekrinės, kurių galia didesnė nei 30 kW yra priskiriamos neypatingų statinių grupei ir jų įrengimui taikomos sąlygos dėl kurių reikalingas Valstybinės energetikos reguliavimo tarnybos (toliau – VERT) leidimas plėtoti elektros energijos pajėgumus, reikia išankstinių ESO sąlygų bei kt. Įvertinus VERT reikalavimus, atitinkamai turėtų būti keliami minimalūs kvalifikaciniai reikalavimai ir tiekėjams, t. y. siekiama įsitikinti, kad tiekėjas turi patirtį projektuojant ir įrengiant saulės elektrines, kurių galia didesnė nei 30 kW. - Taip pat, Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 14 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad „Elektros tinklų operatorius, vadovaudamasis teisės aktų nustatytais reikalavimais, parengia ir viešai skelbia tipines elektrinės prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutarties sąlygas, kurios nediskriminavimo pagrindais vienodai taikomos visiems statyti ir įrengti elektrinę planuojantiems asmenims, įvertinęs specialiuosius reikalavimus atskiroms šių asmenų grupėms“. 2021 m. kovo 15 d. AB „Energijos skirstymo operatorius“ nustatė reikalavimus saulės elektrinių projektavimui, kur projektuojamos ir įrengiamos elektrinės yra skirstomos į elektros energijos gamybos modulius pagal elektrinių galią. - Pirkimo objektas yra apibrėžtas Pirkimo sąlygų 2 priedo „Techninė specifikacija“ 2.3.1 papunktyje, kur nustatyta, kad „Saulės elektrinės bendra instaliuota galia – 100kWp ±1 saulės modulio galios nuokrypis (bet neviršijant 99,9kW galios)“. Kadangi Pirkimo metu planuojama įsigyti 99,9 kW galios saulės elektrinę, ji patenka į reikalavimų ribas nuo 30 kW iki 99,999 kW, todėl reikalavimas norint užsitikrinti minimalią tiekėjo patirtį projektuojant ir įrenginėjant saulės elektrines turėtų būti 30 kW. - Tarnybos vertinimu, Perkančioji organizacija nepagrįstai susiaurino kvalifikacinį reikalavimą, nurodydama reikalaujamą tiekėjo darbų patirtį projektuojant ir įrengiant saulės elektrinę, kurios galia ne mažesnė kaip 50 kW, tuo apribodama galimybę Pirkime dalyvauti tiekėjams, turintiems patirties, pavyzdžiui, projektuojant ir įrengiant didesnes, kaip 30 kW galios saulės elektrines. Pažymėtina, kad Perkančioji organizacija netinkamai pritaikė Kvalifikacijos metodikos nuostatas, kadangi mechaniškai pasirenkant vidutinę reikalaujamos patirties reikšmę (50 kW), atsižvelgiant į įsigyjamos saulės elektrinės galią – 100 kW, buvo atmesti pajėgūs ir gebantys įvykdyti Pirkimo sutartį tiekėjai, kurie turi patirties projektuojant ir įrengiant saulės elektrines nuo 30 kW iki 50 kW. - Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Metodikos sąlyga dėl 0,3-0,7 dydžio ribų nereiškia, kad būtinai turi būti pasirenkamas vidurkis. Ši sąlyga turi būti taikoma protingai ir konkretus reikalavimo dydis turi būti nustatomas atsižvelgiant į konkretų pirkimo objektą bei laikantis proporcingumo principo. - Be to, vien tai, kad Perkančioji organizacija negavo prašymų ir pretenzijų dėl Kvalifikacijos reikalavimų nustatymo bei Pirkimo sąlygose nustatė, kad Kvalifikacinių reikalavimų atitikčiai pagrįsti galima remtis kitų ūkio subjektų pajėgumais, nereiškia, kad Pirkimo dokumentai parengti tinkamai, nes tiekėjas turi teisę, o ne pareigą pasiremti kitų ūkio subjektų pajėgumais. - Atkreiptinas dėmesys į tai, kad kvalifikacijos reikalavimų tikslas yra ne išrinkti geriausią pasiūlymą, bet nustatyti minimalius reikalavimus, kurių neatitinkantis tiekėjas negebėtų įvykdyti viešojo pirkimo sutarties. Perkančioji organizacija turi įvertinti, kokia minimali patirtis gali įrodyti tiekėjo gebėjimą tiekti panašias prekes, teikti panašias paslaugas, atlikti panašius darbus. Kvalifikacijos reikalavimų nustatymo tikslas – leisti pateikti pasiūlymus visiems tiekėjams, kurie galės įvykdyti ketinamą sudaryti pirkimo sutartį, o ne atrinkti tuos, kurie geriausiai galėtų įvykdyti pirkimo sutartį, todėl turi būti nustatomi ne didesni nei minimaliai būtini reikalavimai dėl patirties. - Apibendrinant tai, kas pirmiau išdėstyta, Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 47 straipsnio 1 dalies nuostatas bei 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą proporcingumo principą. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
1. |
Įstatymo 35 straipsnio 4 dalis[12] |
Pirkimo dokumentų 2 priedo „Techninė specifikacija“ 4.3 papunktyje nurodytas priedas „Maksimalių leistinų stogo apkrovų ekspertizė“, kuriame yra pastatų (Nr.1, Nr.2 ir Nr.3), ant kurių bus montuojami saulės fotovoltinės elektrinės moduliai, nuotraukos. Iš nuotraukų matyti, kad ant pastatų stogų yra įrengtos sniego gaudyklės. Tarnyba kreipėsi[13] į Perkančiąją organizaciją su prašymu nurodyti, kurioje Pirkimo dokumentų vietoje nustatyta, kad ties pastatų (Nr. 1, Nr. 2 ir Nr. 3) stogų galais įrengtos apsauginės tvorelės apsaugai nuo sniego yra 0,5 m nutolusios nuo stogų kraštų. Perkančioji organizacija, atsakydama[14] į Tarnybos prašymą, paaiškino, kad „<..> Pirkimo dokumentuose nebuvo konkrečiai išskirta informacija apie sniego gaudykles, tačiau tiekėjai planuodami saulės modulių išdėstymą turėjo visą reikiamą vizualią informaciją (ir stogo apkrovos ekspertizės ataskaitą), kurioje aiškiai matėsi, kad ant visų stogų yra įrengtos sniego gaudyklės <..>“. Be to, nurodė, kad „<..> Konkretus sniego gaudyklių atstumas nuo apatinės stogo kraštinės visų pastatų atveju buvo įvertintas elektrinės įrengimo vietoje (matuotas) jau vertinant pasiūlymus (ir kilus abejonėms, kad kai kurie siūlomi sprendimai yra nesuderinami su visomis stogo konstrukcijomis) <..>“. Pastebėtina, kad netinkamai parengti Pirkimo dokumentai įtakojo tai, kad dviejų tiekėjų pasiūlymai buvo atmesti, kadangi jų siūlomi saulės baterijų moduliai ant pastatų stogų „užlipa“ ant sniego gaudyklių ir tik vienintelis tiekėjas, kuris buvo nuvykęs į saulės elektrinių įrengimo vietą ir pats išmatavo pastatų stogus, pateikė tinkamą pasiūlymą. Atsižvelgiant į tai, kad Pirkimo dokumentuose nėra nurodyti reikalavimai dėl sniego gaudyklių, t. y. nepateikti sniego gaudyklių išdėstymo ant stogų planai, išdėstymo matmenys, reikalaujami palikti atstumai ir pan., Perkančioji organizacija neužtikrino, kad Pirkimo dokumentai būtų tikslūs, aiškūs ir be dviprasmybių ir tokiu būdu pažeidė Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies nuostatas. |
IV dalis. Sprendimas
Perkančioji organizacija nepagrįstai susiaurino Kvalifikacinius reikalavimus ir taip pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą proporcingumo principą bei 47 straipsnio 1 dalies reikalavimus bei netinkamai parengusi Pirkimo dokumentus, pažeidė Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies nuostatas. Atsižvelgiant į tai, kad Perkančioji organizacija informavo[15], jog „<..> Įranga šiuo metu montuojama ant pastatų stogų <..>“ (kas reiškia, kad Pirkimo sutartis[16] baigiama vykdyti), vadovaujantis protingumo ir teisingumo kriterijais, Tarnyba neteikia rekomendacijos nutraukti Pirkimo sutartį. |
Pastabos
Tarnyba rekomenduoja nustatant minimalius kvalifikacinius reikalavimus saulės fotovoltinių elektrinių projektavimui ir įrengimui vadovautis Tarnybos ir APVA parengtomis Saulės šviesos energijos fotovoltinės elektrinės įrangos projektavimo ir įrengimo darbų rekomendacijomis. |
[1] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[2] „<..> Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs <..>“.
[3] 2022 m. balandžio 14 d. APVA raštas Nr.(29-2-2)-APVA-3339.
[4] 2021 m. liepos 1 d. Pirkimo komisijos posėdžio protokolas Nr. 1.
[5] „Tiekėjas per pastaruosius 3 metus (skaičiuojant nuo pasiūlymų pateikimo termino pabaigos) arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos, jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 3 metus, turi būti suprojektavęs bent 1 (vieną) didesnę arba lygią 50 kWp galios saulės elektrinę“.
[6] „Tiekėjas per pastaruosius 5 metus (skaičiuojant nuo pasiūlymų pateikimo termino pabaigos) arba per laiką nuo darbų vykdytojo įregistravimo dienos, jeigu darbų vykdytojas vykdė veiklą mažiau nei 5 metus, turi būti pilnai užbaigęs ir perdavęs užsakovams bent 1 (vieną) didesnę arba lygią 50 kWp galios saulės elektrinę“.
[7] 2022 m. balandžio 29 d. Tarnybos raštas Nr. 4S-379.
[8] 2022 m. gegužės 9 d. Perkančiosios organizacijos raštas Nr. 1.13-22/108
[9] Patvirtinta Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1S-105.
[10] 2011 m. gegužės 12 d. Lietuvos Respublikos Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymas Nr. XI-1375.
[11] Patvirtinta Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. spalio 27 d. Nr. D1-713.
[12] „<..> Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia <..>“.
[13] Žr. išnašą Nr. 7.
[14] Žr. išnašą Nr. 8.
[15] Žr. išnašą Nr. 8.
[16] 2021 m. gruodžio 16 d. UAB „VAATC“ ir UAB „Elektra man“ sudaryta rangos sutartis Nr. 2021-011.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite