2022-06-07 Nr. 4S-518 UAB Vilniaus vandenys
UAB „Vilniaus vandenys“
Žiniai Vilniaus miesto savivaldybės administracijai
|
2022-06-07 Į 2022-05-25 2022-05-31
|
Nr. 4S-518 (7.4Mr) Nr. SD22-1792 3S-1310 |
|
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo (toliau – PĮ) 101 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko UAB „Vilniaus vandenys“ (toliau – Perkantysis subjektas) vykdomo viešojo pirkimo „Nuotekų siurblių detalių pirkimas“ dalinį vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Nuotekų siurblių detalių pirkimas“ (2022-04-19 skelbtas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje, pirkimo Nr. 597519) (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
PĮ (aktuali suvestinė redakcija nuo 2022 m. sausio 1 d.). |
Pirkimo rūšis pagal vertės ribas ir pirkimo būdas |
Skelbiamos derybos (tarptautinis pirkimas). |
Planuota (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) ir faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
Planuojama Pirkimo vertė – I pirkimo dalis: 130000 eurų be PVM; II pirkimo dalis: 30000 eurų be PVM. |
Tiekėjas/koncesijos dalyvis/koncesininkas, juridinio asmens (su kuriuo sudaryta sutartis) kodas |
– |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas
|
Dalinis Pirkimo procedūrų vertinimas (dėl Pirkimo dokumentų sąlygų, nustatančių skelbiamų derybų reikalavimus) / Pirkimo procedūrų vertinimas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros. |
Jei pirkimas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis – projekto pavadinimas, projektą administruojanti institucija |
– |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalyką, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadiją: teismo procesas nevyksta.
|
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. |
|
Pirkimą vykdo Perkančiojo subjekto generalinio direktoriaus 2021 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. VTA-I21-289 sudaryta Perkančiojo subjekto viešųjų pirkimų komisija (toliau – Komisija)[3]. Pirkimo sąlygos patvirtintos Komisijos 2022 m. balandžio 19 d. protokolu Nr. PR-VP22-449. Specialiųjų Pirkimo sąlygų 9.2 papunktyje nustatyta, kad „Derybos gali būti vykdomos dėl visų Tiekėjo Pirminio pasiūlymo nuostatų, įskaitant kainą, neatitikimus Techninei (-ėms) specifikacijai (-joms) ir kitiems Pirkimo dokumentams/reikalavimams. Dėl Pirkimo sąlygų turinio (nustatytų Kvalifikacijos reikalavimų (jei keliami), Pasiūlymų užtikrinimo būdų (kai taikoma), Pasiūlymų vertinimo kriterijų ir tvarkos, Preliminarios sutarties esminių sąlygų kaip apibrėžta PĮ 95 straipsnyje) nesiderama ir jos laikomos minimaliais reikalavimais“. Vertinimo metu Tarnyba paprašė Perkančiojo subjekto paaiškinti ir pagrįsti, dėl kokių Pirkimo techninės specifikacijos sąlygų Perkantysis subjektas galėtų derėtis, atsižvelgiant į tai, kad techninės specifikacijos sąlygos yra pakankamai tikslios ir aiškios[4]. Perkantysis subjektas, atsakydamas į Tarnybos prašymą[5], nurodė, kad „SPS 9.2 punkte aiškiai ir nedviprasmiškai įtvirtino dėl ko gali būti vykdomos derybos ir dėl kurių pirkimo dokumentų nuostatų derybos negalimos. Paaiškiname, kad derybos gali būti vykdomos tik dėl Tiekėjo pirminio pasiūlymo nuostatų neatitikimo Techninei specifikacijai/Pirkimo dokumentų reikalavimams. Kitaip tariant, derybų metu Pirkėjas derasi ir išsiaiškina galimai neaiškius Tiekėjo pirminio pasiūlymo aspektus/nuostatas (pavyzdžiui, kaip vienas ar kitas Tiekėjo pirminio pasiūlymo sprendinys atitinka Pirkėjo Techninės specifikacijos/Pirkimo dokumentų reikalavimus). Atsižvelgiant į tai, Pirkėjas yra numatęs vykdyti derybas tik dėl Tiekėjo pirminio pasiūlymo nuostatų neatitikimo, bet ne dėl Techninės specifikacijos reikalavimų (techninė specifikacija yra pirkimo sąlygų sudėtinė dalis ir dėl jos turinio nesiderama)“. Atsižvelgiant į išdėstytą, Tarnyba pažymi, kad pirmiau nurodytas Perkančiojo subjekto paaiškinimas iš esmės prieštarauja Specialiųjų Pirkimo sąlygų 9.2 papunkčiui. Tarnyba papildomai atkreipia dėmesį, kad jai yra aiškūs Perkančiojo subjekto argumentai/paaiškinimai, tačiau remiantis šiuo metu nustatytomis Pirkimo sąlygomis, skelbiamos derybos neturi ribų, t. y. susidaro tokia situacija, kai iš esmės derėtis galima dėl visko. Tarnybos vertinimu, Pirkimo dokumentuose nustatytos derybų sąlygos negali būti tiek laisvos, kad, pvz., tiekėjui pasiūlius netinkamą prekę ar prekę visiškai neatitinkančią techninės specifikacijos reikalavimų, derybų metu ji būtų pakeista tinkama preke ar preke atitinkančia techninės specifikacijos reikalavimus, dėl ko netinkamas ar nepriimtinas pasiūlymas taptų tinkamu/priimtinu pasiūlymu (pvz., tiekėjui pasiūlius Wilo šilumos siurblio detales derybų metu jos būtų pakeistos į Wilo nuotekų siurblio detales). Tarnyba atkreipia dėmesį, kad pirmiau nurodytos situacijos sąlygotų lygiateisiškumo bei skaidrumo principų, įtvirtintų PĮ 29 straipsnio 1 dalyje, pažeidimą. Pažymėtina, jog PĮ 75 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad „Perkantysis subjektas derasi <...> su kiekvienu iš tiekėjų dėl jų pateiktų pirminių ir vėlesnių pasiūlymų ir pirkimo sutarties sąlygų, siekdamas geriausio rezultato pagal pirkimo dokumentuose keliamus reikalavimus. Atliekant pirkimą skelbiamų derybų būdu, negalima derėtis dėl pirkimo dokumentuose nustatytų minimalių reikalavimų, pasiūlymo vertinimo kriterijų ir tvarkos, galutinio derybų rezultato, užfiksuoto derybų protokoluose ar po derybų pateiktuose galutiniuose pasiūlymuose“. Remiantis pirmiau nurodytomis PĮ nuostatomis, perkantysis subjektas sprendžia, dėl kokių sąlygų derėsis, tačiau tokios sąlygos turi būti aiškiai nurodytos pirkimo dokumentuose, pavyzdžiui, galima derėtis dėl kokybės, kiekių, sutarties sąlygų, socialinės ir aplinkos apsaugos reikalavimų, jeigu jie nesudaro pirkimo dokumentuose nurodytų minimalių reikalavimų, tačiau juos labai aiškiai įvardinant, todėl tais atvejais, kai perkantysis subjektas, pavyzdžiui, siekia derėtis dėl techninės specifikacijos reikalavimų, pirkimo dokumentuose turi būti aiškiai nustatyta / išskirta, kurie techninės specifikacijos reikalavimai yra minimalūs (reikalavimai, dėl kurių negali būti deramasi), o dėl kurių perkantysis subjektas gali derėtis. Atkreiptinas dėmesys, kad pirkimo dokumentuose turi būti aiškiai nurodyti ir minimalūs reikalavimai, dėl kurių negalima derėtis. Papildomai pažymėtina, jog minimalūs reikalavimai, kuriuos turi nustatyti perkantysis subjektas, yra tos sąlygos ir ypatybės (visų pirma fizinės, funkcinės ir teisinės), kurias privalo atitikti kiekvienas pasiūlymas, kad būtų galima sudaryti sutartį pagal pasirinktus sutarčių skyrimo kriterijus, todėl perkantieji subjektai, pirkimo sąlygose turi iš anksto nurodyti minimalius reikalavimus, kuriais apibūdinamas pirkimo objektas ir kurie derybų eigoje negali būti keičiami. Tarnybos vertinimu, Perkantysis subjektas Specialiųjų Pirkimo sąlygų 9.2 papunktyje apsiribojo bendro pobūdžio informacija, aiškiai ir tiksliai neišskirdamas, dėl kokių konkrečiai aspektų gali būti vykdomos derybos, taip pat nenustatė, dėl kokių konkrečiai neatitikimų techninei specifikacijai ir kitiems Pirkimo dokumentams / nustatytiems reikalavimams, gali būti vykdomos derybos. Be kita ko, Tarnyba pažymi, kad Specialiųjų Pirkimo sąlygų 9.2 papunktyje nustatyta, jog „<...> Dėl Pirkimo sąlygų turinio (nustatytų Kvalifikacijos reikalavimų (jei keliami), Pasiūlymų užtikrinimo būdų (kai taikoma), Pasiūlymų vertinimo kriterijų ir tvarkos, Preliminarios sutarties esminių sąlygų kaip apibrėžta PĮ 95 straipsnyje) nesiderama ir jos laikomos minimaliais reikalavimais“. Tarnyba atkreipia dėmesį, kad PĮ 95 straipsnyje nėra nustatytos preliminarios sutarties esminės sąlygos, dėl ko minėta Pirkimo dokumentų sąlyga suponuoja, jog nėra aiški skelbiamų derybų apimtis. Pirmiau paminėti reikalavimai dėl aiškių derybų sąlygų nustatymo pirkimo dokumentuose yra privalomi, kad būtų užtikrinti PĮ 29 straipsnio 1 dalyje įtvirtinti lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principai, kadangi su visais tiekėjais turi būti deramasi dėl tų pačių sąlygų. Be kita ko, pažymėtina, kad Perkantysis subjektas Pirkimo sąlygose negali kvalifikacijos reikalavimų, pasiūlymo vertinimo kriterijų ir tvarkos prilyginti minimalų reikalavimų kategorijai, kadangi minėti reikalavimai jau ir taip yra įtvirtinti PĮ 75 straipsnio 2 dalyje, kaip reikalavimai, dėl kurių derėtis negalima. Minimalius reikalavimus pagal minėtą įstatymo nuostatą turi savarankiškai nustatyti pats perkantysis subjektas. Įvertinus tai, kas išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad Perkantysis subjektas, įtvirtinęs pirmiau nurodytas Pirkimo dokumentų sąlygas, nustatančias, dėl ko Perkantysis subjektas gali derėtis, pažeidė PĮ 48 straipsnio 4 dalies nuostatas, be kita ko pažymėtina, jog toliau vykdant Pirkimą pagal šiuo metu Pirkimo dokumentuose įtvirtintas sąlygas, būtų suponuojamas PĮ 29 straipsnio 1 dalyje įtvirtinto skaidrumo principo pažeidimas.
|
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
1. |
– |
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba, atsižvelgdama į nustatytus PĮ pažeidimus, taip pat į tai, kad Pirkimo dokumentų pakeitimai nebūtų tokie, kurie potencialiai galėtų pritraukti daugiau dalyvių, ir kurie, jei šių pakeitimų nebūtų buvę padaryta, nebūtų galėję pateikti pasiūlymo, vadovaudamasi PĮ 101 straipsnio 2 dalies 5 punktu[6], įpareigoja Perkantįjį subjektą: 1. patikslinti Pirkimo dokumentus, pašalinant Tarnybos nurodytus neatitikimus PĮ nuostatoms. Tarnyba pažymi, kad Perkantysis subjektas turi patikslinti Pirkimo dokumentų nuostatas, dėl ko Perkantysis subjektas gali derėtis, taip, kad jos būtų tikslios ir aiškios, t. y. aprašyti dėl kokių konkrečiai neatitikimų techninei specifikacijai ir kitiems Pirkimo dokumentams / nustatytiems reikalavimams, gali būti vykdomos derybos bei apsibrėžti minimalius reikalavimus, dėl kurių derybos negalimos; 2. PĮ nustatyta tvarka paskelbti apie Pirkimo dokumentų patikslinimus ir nustatyti papildomą protingą pasiūlymų pateikimo termino pratęsimą; 3. per 21 darbo dieną raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą. Perkantysis subjektas, nesutikęs su Tarnybos sprendimu, gali apskųsti šį administracinį sprendimą per 1 (vieną) mėnesį nuo jo gavimo dienos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu ir Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymu, skundai paduodami Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius) ar Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius).
|
Pastabos
1. Tarnyba rekomenduoja ateityje, vykdant analogiškus pirkimus, įsivertinti, ar skelbiamų derybų pirkimo būdas yra tinkamas. Vadovaujantis PĮ 73 straipsnio 1 dalimi, šį pirkimo būdą perkantysis subjektas gali pasirinkti visais atvejais, todėl Tarnyba nekvestionuoja jo pasirinkimo teisėtumo, tačiau siūlo kiekvienu konkrečiu atveju, atsižvelgiant į pirkimo objektą, įvertinti pasirinkto pirkimo būdo tikslingumą bei įvertinti, ar bus išpildomas derybų tikslas. Atkreipiame dėmesį, kad skelbiamos derybos iš esmės turėtų būti vykdomos tada, kai tikėtina, kad atviri ar riboti konkursai be derybų neduos tinkamų pirkimo rezultatų arba kai reikia, kad būtų užtikrintas perkančiojo subjekto poreikis įsigyti būtent to, ko jam reikia, taip pat, kai yra poreikis derėtis su pirkimo dalyviais ne tik dėl kainos, bet ir dėl kitų svarbių sąlygų. Tarnybos vertinimu, skelbiamos derybos dėl paruoštų naudoti paslaugų ar prekių (pvz., nuotekų siurblių detalių) pirkimo, kurias rinkoje gali teikti ar tiekti daug įvairių tiekėjų, skelbiamos derybos neturėtų būti naudojamos. 2. Preliminariosios sutarties 8.1 papunktyje nustatyta, kad „Tuo atveju, jeigu pagal Pirkimo sąlygas taikomas Preliminariosios sutarties įvykdymo užtikrinimas, Pardavėjas ne vėliau, kaip per 10 (dešimt) Darbo dienų nuo Preliminariosios sutarties pasirašymo dienos pateikia Preliminariosios sutarties įvykdymo užtikrinimą <...> Užtikrinimo vertė – ne mažiau kaip 6 500,00 EUR be PVM“. Pažymėtina, kad Perkantysis subjektas Tarnybai nurodė[7], jog „<...> tiek SPS, tiek BPS, tiek Preliminarioji sutartis yra standartiniai Pirkėjo dokumentai, kurie yra taikomi visuose Pirkėjo vykdomuose viešuosiuose pirkimuose. Šie dokumentai paruošti išsamiai ir detaliai išnagrinėjus tiesės aktų reikalavimus bei atsižvelgus į kitų institucijų rekomendacijas <...>. Todėl Pirkėjo standartiniai dokumentai yra aiškūs bei suprantami visiems Pirkėjo konkursuose dalyvaujantiems tiekėjams. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad skelbime apie Pirkimą, nurodyta, jog yra taikomas sutarties užtikrinimas“. Tarnybos vertinimu, pirkimo dokumentuose (ne tik pirkimo skelbime), visais atvejais, turėtų būti aiškiai įvardinama, kurios konkretaus pirkimo dokumentų nuostatos taikomos, kurios ne, todėl ateityje rekomenduojama pirkimo dokumentuose aiškiai įtvirtinti, jog pirmiau nurodytais atvejais yra taikomas sutarties užtikrinimas. 3. Tarnyba pastebi, kad tiek I, tiek ir II Pirkimo objekto dalių preliminariųjų sutarčių 7.3 papunktyje nustatyta, kada sutarties kainą galima perskaičiuoti: „Jeigu Preliminariosios sutarties galiojimo terminas yra ilgesnis nei 2 (dveji) metai, Preliminariosios sutarties galiojimo laikotarpiu 7.1.1. punkte nurodyti įkainiai ir 7.2. punkte nurodyta kaina gali būti perskaičiuojami tokiomis sąlygomis: kaina ar įkainiai Sutarties galiojimo laikotarpiu galės būti perskaičiuojama ir keičiama, jeigu Lietuvos Respublikos Metinė infliacija/Metinė defliacija pagal Lietuvos Respublikos statistikos departamento duomenis yra didesnė nei 5 proc. Pirmą kartą perskaičiuojant ne ankščiau kaip praėjus vieneriems metams po Preliminariosios sutarties įsigaliojimo. Preliminariosios sutarties kainos ar įkainių keitimas ar perskaičiavimas šio punkto pagrindu gali būti atliekamas ne dažniau kaip 1 (vieną) kartą per metus <...>“. Pažymėtina, kad šiuo metu dėl Rusijos Federacijos pradėto karo prieš Ukrainos Respubliką pirkimų vykdytojai ir tiekėjai susiduria su sunkumais vykdant sudarytas viešojo pirkimo sutartis. Ženkliai pabrangus energijos ištekliams ir kitiems resursams, stringant tiekimo grandinėms ir vėluojant užsakytoms medžiagoms, kyla grėsmė tinkamam sutartinių įsipareigojimų įvykdymui. Atkreipiame dėmesį, jog Tarnyba savo interneto svetainėje yra paskelbusi informacinį pranešimą[8] dėl viešojo pirkimo–pardavimo sutarčių kainų ir kitų sąlygų peržiūrėjimo, kuriame rekomenduojama vykdomuose pirkimuose peržiūros sąlygas numatyti ne tik sutartyse, kuriose prievolių įvykdymo terminai yra ilgesni nei 2 metai, tačiau ir trumpesnės trukmės sutartyse, o taip pat – įsivertinti galimybę nusimatyti dažnesnius peržiūros momentus. 4. Tarnyba primena, kad, vadovaujantis PĮ 29 straipsnio 2 dalies 4 punktu, perkantieji subjektai, įsigydami prekes, paslaugas ar darbus, turi siekti, kad būtų daroma kuo mažesnė įtaka klimato kaitai, aplinkos taršai, atliekų susidarymui, gamtos išteklių naudojimui, ekosistemų ir jų paslaugų būklei ir (ar) kitam neigiamam poveikiui aplinkai ir užtikrinama, kad įstatymuose įtvirtintais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytais atvejais ir tvarka būtų taikomi atsinaujinančių išteklių ir (ar) energijos naudojimo, energijos vartojimo efektyvumo ir aplinkos apsaugos reikalavimai ir (ar) kriterijai. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. birželio 21 d. nutarimo Nr. 478 „Dėl žaliųjų pirkimų tikslų nustatymo ir įgyvendinimo“ 1.2 punktu „<..> perkančiosios organizacijos, atlikdamos visus pirkimus <..> turi taikyti žaliųjų pirkimų reikalavimus, skaičiuojant pagal vertę nuo visų pirkimų, kurių procedūros atliekamos vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymu <..> 1.2. ne mažiau kaip 50 procentų tokių pirkimų – 2022 metais“. |
[1] „Perkantysis subjektas užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[2] „Perkantysis subjektas pirkimo dokumentus rengia vadovaudamasis šio įstatymo nuostatomis. Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkantysis subjektas – nupirkti tai, ko reikia“.
[3] Naujai sudaryta Komisija patvirtinta Perkančiojo subjekto generalinio direktoriaus 2022 m. balandžio 27 d. įsakymu Nr. VTA-I22-88.
[4] Tarnybos 2022 m. gegužės 19 d. raštas Nr. 4S-459.
[5] Perkančiosios organizacijos 2022 m. gegužės 25 d. raštas Nr. SD22-1792.
[6] „Viešųjų pirkimų tarnyba turi teisę: <...> įtarusi šio įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimus ir vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, įpareigoti perkantįjį subjektą sustabdyti pirkimo procedūras iki perkančiojo subjekto pateiktų dokumentų ir sprendimų įvertinimo, o nustačiusi šiuos pažeidimus, – įpareigoti perkantįjį subjektą nutraukti pirkimo procedūras, pakeisti ar panaikinti neteisėtus sprendimus ar veiksmus“.
[7] Perkančiojo subjekto 2022 m. gegužės 4 d. el. laiškas.
[8]https://vpt.lrv.lt/lt/naujienos/del-viesojo-pirkimo-pardavimo-sutarciu-kainu-ir-kitu-salygu-perziurejimo.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite