2022-05-31Nr. 4S-496 Mažeikių rajono savivaldybės administracija
Mažeikių rajono savivaldybės administracijai
|
2022-05-31 Į 2022-05-02
|
Nr. 4S-496 Nr. R8-2.39-1637
|
(7.4Mr)
|
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Mažeikių rajono savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdyto viešojo pirkimo „Transporto priemonių ir su jomis susijusių įrenginių, lengvųjų automobilių, priekabų remonto, priežiūros ir techninės apžiūros paslaugos pirkimas“ vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Transporto priemonių ir su jomis susijusių įrenginių, lengvųjų automobilių, priekabų remonto, priežiūros ir techninės apžiūros paslaugos pirkimas“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2022 m. vasario 8 d., pirkimo Nr. 585362) (toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2022 m. sausio 1 d.) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo rūšis pagal vertės ribas ir pirkimo būdas |
Supaprastintas pirkimas, atviras konkursas |
Planuota (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) ir faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
Planuota Pirkimo vertė – 195 700 EUR be PVM |
Tiekėjas / koncesijos dalyvis / koncesininkas, juridinio asmens (su kuriuo sudaryta sutartis) kodas |
– |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Dalinis vertinimas dėl Perkančiosios organizacijos sprendimo atmesti neįprastai mažos kainos pasiūlymą / Pirkimas baigtas nesudarius sutarties (tiekėjas, kurio pasiūlymas nustatytas laimėtoju, atsisakė sudaryti Pirkimo sutartį) |
Jei pirkimas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis – projekto pavadinimas, projektą administruojanti institucija |
– |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalyką, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadiją |
– |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija.
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
|
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[1] |
Pirkimą vykdė Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2021 m. liepos 19 d. įsakymu Nr. A1-507 (su vėlesniu pakeitimu) sudaryta Viešųjų pirkimų komisija (toliau Pirkimo komisija). Pirkimo sąlygos patvirtintos Pirkimo komisijos 2022-02-08 posėdžio protokolu Nr. VP1-67. Pirkime pasiūlymus pateikė 2 (du) tiekėjai: UAB „Autoapetitas“ ir UAB „Mažeikių Varduva“. Tiekėjų pasiūlymų kainos skiriasi beveik 4 (keturis) kartus: UAB „Autoapetitas“ pasiūlyta kaina – 50 370,20 Eur su PVM, UAB „Mažeikių Varduva“ pasiūlyta kaina – 198 843,50 Eur su PVM. Atsižvelgdama į tai, kad UAB „Autoapetitas“ pasiūlymo kaina pagal Įstatymo 57 straipsnio 1 dalį[2] laikytina neįprastai maža, Pirkimo komisija 2022 m. vasario 24 d. posėdyje (protokolo Nr. VP1-92) nutarė prašyti tiekėjo pagrįsti pasiūlymo kainą. Perkančioji organizacija į tiekėją kreipėsi 2022 m. vasario 24 d. raštu Nr. VP4-82, kuriuo prašė: „<...> pagrįsti, detalizuoti (pateikti įkainių sudedamąsias dalis ir skaičiavimus) <...>“ pasiūlytą neįprastai mažą kainą, tačiau nekonkretizavo, kaip ir kokius konkrečius pasiūlymo aspektus, kainos sudedamąsias dalis ir (arba) kitus skaičiavimus, aprašymus tiekėjas turi pateikti, siekdamas pagrįsti pasiūlyme nurodytą neįprastai mažą kainą. UAB „Autoapetitas“ 2022 m. vasario 24 d. raštu Nr. 22/02/24-2 Perkančiajai organizacijai paaiškino, kad: (i) nurodyta pasiūlymo kaina susideda iš autoremonto paslaugų ir detalių kainos; (ii) detalių kaina nurodyta su nuolaida, nes perkant didesnius kiekius didmenininkai gali pasiūlyti mažesnes kainas; (iii) paslaugų valandiniai įkainiai, lyginant su ankstesnių metų įkainiais (analogiškas paslaugas Perkančiajai organizacijai tiekėjas teikia nuo 2015 m.), yra padidėję. Tiekėjas savo paaiškinimo plačiau nedetalizavo, nepateikė teiginius patvirtinančių dokumentų (pvz., sutarčių su didmenininkais kopijų). Pirkimo komisija 2022 m. kovo 1 d. posėdyje sprendė, kad UAB „Autoapetitas“ pasiūlytos kainos tinkamai nepagrindė, nutarė tiekėjo pasiūlymą atmesti (Pirkimo komisijos 2022 m. kovo 1 d. posėdžio protokolas Nr. VP1-104). Remiantis Pirkimo komisijos posėdžių protokole Nr. VP1-104 pateikta informacija, Pirkimo komisija net nesvarstė galimybės dar kartą kreiptis į UAB „Autoapetitas“ su prašymu pateikti papildomus paaiškinimus ar dokumentus, patvirtinančius tiekėjo 2022 m. vasario 24 d. rašte išsakytus teiginius. UAB „Autoapetitas“ papildomus paaiškinimus ir patvirtinančius dokumentus Perkančiajai organizacijai pateikė su 2022 m. kovo 8 d. pretenzija: (i) tiekėjas pažymėjo, kad šiuo metu teikia analogiškas paslaugas Perkančiajai organizacijai, todėl yra gerai susipažinęs su Pirkimo objektu (žinoma transporto priemonių remonto ir priežiūros istorija), kas leidžia pasiūlyti atitinkamą kainą (įkainius); (ii) paaiškino, jog jo ligšiolinė veikla vykdant analogiškas viešųjų pirkimų sutartis buvo pelninga (pateikė pelno (nuostolių) ataskaitos ir balanso kopijas); (iii) detalizavo įkainių sudedamąsias dalis bei antkainius; (iv) pateikė duomenis apie tai, kad tiekėjo mokamas darbo užmokestis darbuotojams atitinka teisės aktų reikalavimus (didesnis nei Vyriausybės nustatytas minimalus darbo užmokestis); (v) pateikė turimos įrangos, būtinos paslaugų teikimui, sąrašą. Tačiau Pirkimo komisija 2022 m. kovo 17 d. posėdyje papildomų paaiškinimų iš esmės nenagrinėjo, sprendė, kad pasiūlytos kainos tiekėjas vis tiek nepagrindė (Pirkimo komisijos 2022 m. kovo 17 d. posėdžio protokolas Nr. VP1-130). Tarnyba, įvertinusi pirmiau aprašytas aplinkybes, sprendžia, kad Perkančioji organizacija UAB „Autoapetitas“ pasiūlymą atmetė nepagrįstai: (i) Perkančioji organizacija iš esmės nenagrinėjo nei UAB „Autoapetitas“, nei UAB „Mažeikių Varduva“ pasiūlytų kainų pagrįstumo. Pvz., UAB „Mažeikių Varduva“ pasiūlyme įkainotos ir detalės, kurių realiai sutarties vykdymo laikotarpiu gali neprireikti. Tuo tarpu, UAB „Autoapetitas“ (žinodama Perkančiosios organizacijos transporto priemonių remonto ir priežiūros istoriją) tokias detales įkainavo 0 Eur arba keliskart žemesne nei rinkos kaina.[3] Tikėtina, kad žinodama Perkančiosios organizacijos transporto priemonių remonto ir priežiūros istoriją, UAB „Mažeikių Varduva“ taip pat būtų galėjusi pasiūlyti mažesnę kainą. Kaip jau minėta, spręsdama, ar UAB „Autoapetitas“ pasiūlymo kaina laikytina neįprastai maža, Perkančioji organizacija lygino ją su abiejų tiekėjų pasiūlymų kainų aritmetiniu vidurkiu; (ii) Perkančiosios organizacijos 2022 m. vasario 24 d. prašymas dėl neįprastai mažos kainos pagrindimo – formalus ir nekonkretus: Prašyme nenurodyta, kaip ir kokius konkrečius pasiūlymo aspektus, kainos sudedamąsias dalis ir (arba) kitus skaičiavimus, aprašymus tiekėjas turėtų pateikti, siekdamas pagrįsti pasiūlyme nurodytą neįprastai mažą kainą ar sąnaudas. Pastebėtina, kad formalus ir nekonkretus pirkimo vykdytojo prašymas pagrįsti neįprastai mažą kainą yra netinkamas, kadangi nesuteikia tiekėjui galimybės pateikti išsamų ir pagrįstą neįprastai mažos pasiūlytos kainos ar sąnaudų pagrindimą. Tarnybos vertinimu, Perkančioji organizacija, vadovaudamasi Įstatymo 57 straipsnio 2 dalimi[4], galėjo reikalauti, kad tiekėjas pateiktų: kainos išskaidymo aprašymus, taikytų nuolaidų detalizavimą ir pagrindimą, susitarimų su detalių pardavėjais kopijas, turimos (ar galimos pasitelkti) techninės įrangos sąrašus, dokumentus, apibūdinančius tiekėjo ūkinę finansinę būklę, duomenis apie analogiškas jau įvykdytas ar vykdomas pirkimų sutartis ir t. t.;[5] (iii) Perkančioji organizacija UAB „Autoapetitas“ pateiktus paaiškinimus ir vėliau pridėtus patvirtinančius dokumentus atmetė formaliai, nenagrinėdama jų pagrįstumo. Tarnyba pastebi, kad Perkančioji organizacija privalėjo atlikti ne formalius veiksmus, o siekti tinkamai išnagrinėti bei įsitikinti tiekėjo pasiūlytos kainos pagrįstumu. Šiame kontekste aktuali Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (toliau – LAT) praktika, kurioje konstatuota, kad perkančiosios organizacijos formalūs veiksmai, kuriais ji iš tikrųjų nesiekia patikrinti tiekėjo, pasiūliusio neįprastai mažą kainą, pasiūlymo rimtumo arba apskritai nesudaro jam sąlygų paaiškinimams, pagrindžiantiems tokį pasiūlymą, pateikti, pripažintini per se neteisėtais ir pažeidžiančiais viešųjų pirkimų teisiniame reglamentavime įtvirtintas jos pareigas (LAT 2010 m. gegužės 4 d. nutartis civ. b. Nr. 3K-3-216/2010). Atsižvelgdama į tai, kas pirmiau išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija UAB „Autoapetitas“ pasiūlymą atmetė nepagrįstai, tuo pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. Tarnyba pažymi, kad, tikrinant tiekėjų pasiūlytų kainų pagrįstumą, pareigos tenka ne tik perkančiosios organizacijoms. Tiekėjai, teikdami neįprastai mažos kainos ar sąnaudų pagrindimą, turi pateikti išsamius paaiškinimus. Deklaratyvaus pobūdžio paaiškinimai negali būti laikomi tinkamu neįprastai mažos kainos ar sąnaudų pagrindimu. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
– |
|
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba konstatuoja, kad, vykdydama Pirkimą, Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. Atsižvelgdama į tai, kad Pirkimas baigtas nesudarius sutarties, taip pat į tai, kad Perkančioji organizacija šiuo metu baigia vykdyti analogišką viešąjį pirkimą[6], kurio laimėtoju nustatytas UAB „Autoapetitas“ pasiūlymas (Perkančioji organizacija, vertindama tiekėjo pasiūlymo kainą naujame pirkime, tiek tiekėjo pateiktus paaiškinimus, tiek patvirtinančius dokumentus nagrinėjo iš esmės)[7], Tarnyba neįpareigoja Perkančiosios organizacijos panaikinti Pirkimo komisijos 2022 m. kovo 1 d. posėdžio protokolu Nr. VP1-104 priimtų sprendimų dėl UAB „Autoapetitas“ pasiūlymo atmetimo ir galimo laimėtojo nustatymo. |
Pastabos
Tarnyba primena, kad, vadovaujantis Įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 4 punktu, perkančiosios organizacijos, įsigydamos prekes, paslaugas ar darbus, turi siekti, kad būtų daroma kuo mažesnė įtaka klimato kaitai, aplinkos taršai, atliekų susidarymui, gamtos išteklių naudojimui, ekosistemų ir jų paslaugų būklei ir (ar) kitam neigiamam poveikiui aplinkai ir užtikrinama, kad įstatymuose įtvirtintais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytais atvejais ir tvarka būtų taikomi atsinaujinančių išteklių ir (ar) energijos naudojimo, energijos vartojimo efektyvumo ir aplinkos apsaugos reikalavimai ir (ar) kriterijai. Pirkimu siektos įsigyti transporto priemonių priežiūros paslaugos yra įtrauktos į Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 birželio 28 d. įsakymu Nr. D1-508 patvirtintą Produktų, kurių viešiesiems pirkimams ir pirkimams taikytini aplinkos apsaugos kriterijai, sąrašą. Kriterijai, taikytini vykdant transporto priemonių priežiūros paslaugų pirkimus, nustatyti minėtu aplinkos ministro įsakymu patvirtintų Aplinkos apsaugos kriterijų 35 punkte. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. birželio 21 d. nutarimo Nr. 478 „Dėl žaliųjų pirkimų tikslų nustatymo ir įgyvendinimo“ 1.2 punktu, „<...> perkančiosios organizacijos, atlikdamos visus pirkimus <...> turi taikyti žaliųjų pirkimų reikalavimus, skaičiuojant pagal vertę nuo visų pirkimų, kurių procedūros atliekamos vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymu <...> 1.2. ne mažiau kaip 50 procentų tokių pirkimų – 2022 metais;“. |
[1] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.“
[2] „<...> Pasiūlyme nurodyta prekių, paslaugų ar darbų kaina arba sąnaudos visais atvejais turi būti laikomos neįprastai mažomis, jeigu jos yra 30 ir daugiau procentų mažesnės už visų tiekėjų, kurių pasiūlymai neatmesti dėl kitų priežasčių ir kurių pasiūlyta kaina neviršija pirkimui skirtų lėšų, nustatytų ir užfiksuotų perkančiosios organizacijos rengiamuose dokumentuose prieš pradedant pirkimo procedūrą, pasiūlytų kainų arba sąnaudų aritmetinį vidurkį.“
[3] Pvz., UAB „Mažeikių Varduva“ pasiūlyme 3 metų laikotarpiui numatyti 2 (du) paskirstymo diržų komplektai 2005 m. gamybos automobiliui Audi A6 įkainuoti po 1610 Eur su PVM, Tuo tarpu UAB „Autoapetitas“ šiuos komplektus įkainavo 0 Eur. UAB „Mažeikių Varduva“ pasiūlyme 3 metų laikotarpiui numatyti 6 (šeši) vnt. priekinių amortizatorių ir 6 (šeši) vnt. galinių amortizatorių 1999 m. gamybos automobiliui Nissan Patrol įkainuoti po 85 Eur su PVM, Tuo tarpu UAB „Autoapetitas“ šias detales įkainavo po 10 Eur, t. y., keliskart žemesne nei rinkos kaina.
[4] „Perkančioji organizacija, siekdama, kad neįprastai mažos kainos arba sąnaudos būtų pagrįstos, raštu kreipiasi į tokią kainą arba sąnaudas pasiūliusį dalyvį ir prašo pateikti, jos manymu, reikalingas pasiūlymo detales, įskaitant kainos ar sąnaudų sudedamąsias dalis ir skaičiavimus. Perkančioji organizacija, vertindama kainos ar sąnaudų pagrindimą, atsižvelgia į:1) gamybos proceso, teikiamų paslaugų ar statybos metodo ekonomiškumą; 2) pasirinktus techninius sprendimus arba išskirtinai palankias sąlygas tiekti prekes, teikti paslaugas ar atlikti darbus; 3) dalyvio siūlomų prekių, paslaugų ar darbų originalumą; 4) šio įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 2 punkto ir 88 straipsnio nuostatas; 5) dalyvio galimybę gauti valstybės pagalbą.“.
[5] Papildomai žr. Tarnybos parengtas gaires „Neįprastai mažos kainos ar sąnaudų nustatymas ir pagrindimas“ – https://vpt.lrv.lt/lt/naujienos/gaires-neiprastai-mazos-kainos-ar-sanaudu-nustatymas-ir-pagrindimas.
[6] Pirkimo Nr. 600504, pavadinimas: „Transporto priemonių ir su jomis susijusių įrenginių, lengvųjų automobilių ir jų priekabų remonto, priežiūros ir techninės apžiūros pirkimas“, CVP IS skelbtas 2022 m. gegužės 4 d.
[7] Pirkimo Nr. 600504 komisijos posėdžių protokolai Nr. VP1-299, 309.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite