2022-02-25 Nr. 4S-166 Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras
Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centrui
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai
Žiniai LR Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai
|
|
2022-02-25 |
Nr. |
4S-166(7.4Mr) |
|
Į 2022-02-15 |
Nr. |
R6-60 |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – Įstatymas) 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo viešojo pirkimo „Nacionalinės gamtos mokyklos rangos darbai (BIOSFERA, Džiaugsmo g.)“ dokumentų atitikties Įstatymui ir jo įgyvendinimu susijusiems teisės aktams vertinimą (toliau – Vertinimas).
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Nacionalinės gamtos mokyklos rangos darbai (BIOSFERA, Džiaugsmo g.)“ (2022-01-19 skelbtas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau - CVP IS), pirkimo Nr. 582630) (toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Įstatymas (redakcija nuo 2022-01-01 iki 2022-04-30) |
Pirkimo rūšis pagal vertės ribas ir pirkimo būdas |
Tarptautinis pirkimas, atviras konkursas |
Planuota (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) ir faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
- |
Tiekėjas/koncesijos dalyvis/koncesininkas, juridinio asmens (su kuriuo sudaryta sutartis) kodas |
- |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas
|
Pirkimo dokumentų vertinimas / vertinimas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros |
Jei pirkimas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis – projekto pavadinimas, projektą administruojanti institucija |
„Kraštovaizdžio vertybių apsauga ir pritaikymas pažinti (II)“ Nr. 05.4.1-APVA-V-016-01-0009, Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalyką, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadiją: - |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. |
|
Pirkimą vykdo Perkančiosios organizacijos direktoriaus įsakymu[3] sudaryta Viešojo pirkimo komisija (toliau – Pirkimo komisija). Pirkimo sąlygos 2022 m. sausio 17 d. patvirtintos Perkančiosios organizacijos direktoriaus įsakymu[4]. Pirkimo sąlygų 40 punkte nurodyta, kokie dokumentai sudaro pasiūlymą, 40.4 papunktyje nurodyta, kad vienas iš tokių dokumentų yra „darbų atlikimo grafikas, parengtas pagal konkurso sąlygų 6 priede pateiktus reikalavimus“[5]. Pirkimo sąlygų priede Nr. 6 „Reikalavimai darbų atlikimo grafikui“ nustatyta, kad „<...> Darbų atlikimo grafike turi būti parodoma, kaip tiekėjas organizuos darbo jėgos (žmogiškųjų išteklių) pasitelkimą. Darbų atlikimo grafike nurodomi pirkimo sutartį vykdysiantys darbuotojai (bei jų numatomas kiekis) – vadovaujantys asmenys[6], nekvalifikuoti darbininkai (pagal LPK 9 kategorija), kvalifikuoti darbininkai (pagal LPK 7-8 kategorija), specialistai (pagal LPK 2-3 kategorija) kiekvienai darbų atlikimo grafike nurodytai paslaugų atlikimo ir statybos darbų eilutei ir atskirai kiekvienai darbų, paslaugų eilutei šių darbų/paslaugų atlikimui reikalingas minimalus darbo valandų skaičius. Grafike privalo būti nurodytas minimalus, pagrįstas darbuotojų kiekis ir minimalus, pagrįstas darbo valandų skaičius numatytiems darbams/paslaugoms atlikti, užtikrinantis, kad Tiekėjas bus pajėgus įgyvendinti pirkimo objektą nurodytais terminais. Darbų atlikimo grafiko detalumas – savaitinis ir turi būti aiškiai parodytas visų atliekamų statybos darbų eiliškumas“. Vertinimo metu nustatyta, kad Perkančioji organizacija Pirkimo sąlygose niekur nenurodė, kas yra minimalus, pagrįstas darbuotojų skaičius ir kaip jis bus vertinamas. Perkančioji organizacija Pirkimo sąlygose nenurodė kaip vertins, koks kiekis vadovaujančių asmenų, nekvalifikuotų ir kvalifikuotų darbininkų bei specialistų bus pakankamas sutarčiai įvykdyti ir kuo remiantis Perkančioji organizacija nustatys, koks kiekis darbuotojų pagal jų kategorijas yra pakankamas. Pirkimo dokumentuose taip pat nenurodyta, kaip Perkančioji organizacija vertins tiekėjų pateiktuose darbų atlikimo grafikuose nurodytą minimalų darbuotojų skaičių, ar sumuos visus darbuotojus nurodytus paslaugų atlikimo ir statybos darbų eilutėse, ar vertins darbuotojų maksimalų skaičių nurodytą savaitėje[7]. Tarnybai paprašius[8] pagrįsti tokių reikalavimų Darbų atlikimo grafikui (toliau - Grafikas) nustatymo būtinumą, Perkančioji organizacija nurodė[9], kad ji „turi diskrecijos teisę pirkimo dokumentuose nustatyti tokius reikalavimus, kokių jai reikia, kad įsigyti būtent to, ko jai reikia, bei, kad įsitikinti, kad tiekėjas bus pajėgus įgyvendinti pirkimo sutartį, įskaitant grafiko detalumą“. Perkančioji organizacija taip pat nurodė, kad „iki susipažinimo su elektroniniais pasiūlymais dienos Perkančioji organizacija neturi prievolės pateikti itin išsamių paaiškinimų“, ir Grafikui nustatytų reikalavimų nepagrindė. Perkančioji organizacija reikalauja Grafike pateikti pirkimo sutartį vykdysiančių darbuotojų kiekį pagal Lietuvos profesijų klasifikatoriaus (toliau – LPK)[10] grupes (vadovaujantys asmenys, nekvalifikuoti darbininkai, kvalifikuoti darbininkai, specialistai), bet nenurodo, kaip Perkančioji organizacija tarpusavyje lygins tiekėjų darbų atlikimo grafikuose nurodytus šių darbuotojų kiekius, nenustato tiekėjo pateiktos informacijos (kodo pagal LPK nurodymą) patikrinimo mechanizmo, nenurodo, kokie dokumentai gali įrodyti nurodytų LPK kodų teisingumą. Taip pat Perkančioji organizacija reikalauja, kad Grafike turi būti pateiktas minimalus, pagrįstas darbuotojų skaičius, bet nepaaiškina, koks skaičius, Perkančiosios organizacijos manymu, yra minimalus, pagrįstas ir kaip jis bus vertinamas. Iš pirmiau aprašyto seka, kad tokių reikalavimų Grafikui nustatymas iš esmės lemia jų turinio priklausymą tik nuo subjektyvaus pačios Perkančiosios organizacijos šių reikalavimų aiškinimo (t. y. pagal tokius reikalavimus Perkančioji organizacija turi neribotą laisvę interpretuoti, kaip šie reikalavimai turėtų būti taikomi). Tokiu būdu sudaromos kliūtys tiekėjams vienodai suprasti ir aiškinti nurodytas Pirkimo sąlygas, o tai sąlygoja Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies nuostatos pažeidimą. Įstatymo 35 straipsnio 4 dalyje nustatyta, jog „Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus“. Įvertinus tai, kas išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija Pirkimo sąlygų priede Nr. 6 Grafikui nustačiusi netikslius, neaiškius reikalavimus, pažeidė Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies reikalavimus bei 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. Tarnyba, atsižvelgdama į tai, kad Grafikas yra Pirkimo sutarties vykdymo sąlyga, siūlo Perkančiajai organizacijai svarstyti atsisakyti reikalavimo dėl Grafiko pateikimo kartu su pasiūlymu arba tikslinti reikalavimus taip, kad jie būtų visiems tiekėjams aiškūs ir vienodai suprantami, t. y. remiantis objektyviais duomenimis Pirkimo dokumentuose aprašyti, kaip bus vertinama atitiktis reikalavimų dėl Grafiko turinio išpildymui. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
- |
- |
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba, atsižvelgdama į nustatytus Įstatymo pažeidimus, taip pat į tai, kad Pirkimo dokumentų pakeitimai nebūtų tokie, kurie potencialiai galėtų pritraukti daugiau dalyvių, ir kurie, jei šių pakeitimų nebūtų buvę padaryta, nebūtų galėję pateikti pasiūlymo, vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu[11], įpareigoja Perkančiąją organizaciją: 1. Patikslinti Pirkimo dokumentus, pašalinant Tarnybos nurodytus trūkumus; 2. Įstatymo nustatyta tvarka paskelbti apie Pirkimo dokumentų patikslinimus bei, atsižvelgiant į jų svarbą, pratęsti Pirkimo pasiūlymų pateikimo laiką, kad visi suinteresuoti ūkio subjektai galėtų pritaikyti atliktiems pakeitimams savo pasiūlymus; 3. Informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą bei pateikti įrodančius dokumentus. Perkančioji organizacija, nesutikusi su Tarnybos sprendimu, gali apskųsti šį administracinį sprendimą per 1 (vieną) mėnesį nuo jo gavimo dienos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu ir Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymu, skundai paduodami Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius) ar Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius). |
Pastabos
1. |
|
Pirkimo sąlygų 40.4 papunkčio išnašoje nurodyta, kad „<...> Tiekėjas privalo užtikrinti, kad pirkimo sutarties vykdymui įdarbintų darbuotojų skaičius (atitinkamai pagal nustatytas darbuotojų grupes), būtų ne mažesnis, negu nurodyta siūlomame Darbų atlikimo grafike“. Pastebėtina, kad ūkio subjektai neprivalo pastoviai turėti tam tikro įdarbintų darbuotojų kiekio, jis gali kisti, todėl šis reikalavimas yra perteklinis. Lietuvos Respublikos statybos įstatymas (toliau – Statybos įstatymas) nenustato rangovui (tiekėjui) pareigos įdarbinti visų asmenų, tiekėjas tik privalo turėti vykdomo darbo srities darbuotojų[12]. Statybos įstatyme nenurodyta, kad jie privalo būti įdarbinti pagal darbo sutartį, o dirbantys pagal darbo sutartį privalo būti tik ypatingojo statinio statybos vadovas ir (ar) ypatingojo statinio specialiųjų statybos darbų vadovai pagrindiniams specialiesiems statybos darbams[13]. |
|
2. |
|
Pirkimo sąlygose nurodyta, kad Pirkimo sutarties projektas pateikiamas Pirkimo dokumentų 3 priede. Pirkimo sutarties projekto 5.25 papunktyje nurodyta, kad „Rangovas kas mėnesį, ne vėliau kaip iki kito mėnesio 15 d., Užsakovui turi pateikti įmonės vadovo ar finansininko parengtą ir patvirtintą pažymą dėl išmokėto darbo užmokesčio (nurodant darbuotojų (įskaitant subrangovų darbuotojų), dirbusių vykdant Sutartį, sąrašą (neatskleidžiant darbuotojų asmens duomenų), išdirbtą laiką ir išmokėtą darbo užmokestį)“, o 5.26 papunktyje nurodyta, kad „Ne vėliau kaip iki Sutarties vykdymo pradžios, o Sutarties vykdymo metu - Užsakovui paprašius ar pasikeitus informacijai apie Sutartį vykdančius darbuotojus ir jiems mokamo darbo užmokesčio mėnesio medianą, Rangovas ne vėliau kaip per 10 dienų Užsakovui turi pateikti įmonės vadovo ar finansininko parengtą ir patvirtintą pažymą, kurioje nurodoma: darbuotojų vardai, pavardės, gimimo datos, ir jų draudėjas (pavadinimas ir juridinio asmens kodas ar draudėjo kodas, o jei draudėjas yra fizinis asmuo - vardas, pavardė ir asmens kodas arba draudėjo kodas), darbo užmokesčio mediana. Rangovui nesilaikant savo įsipareigojimų užtikrinti ne mažesnį darbuotojų kiekį, nei numatytas Rangovo pasiūlyme ir/ar mokėti už Sutarties vykdymą atsakingiems darbuotojams Rangovo pasiūlyme nurodytą atlyginimą, kuris buvo pagrindu vertinti Rangovo pasiūlymą pagal ekonominio naudingumo kriterijus, už kiekvieną nustatytą pažeidimo atvejį bus taikoma 5 proc. nuo sutarties vertės dydžio bauda, kuri turės būti sumokama Užsakovui arba išskaičiuojama iš Užsakovo Rangovui mokėtinų sumų“. Pastebėtina, kad šiame Pirkime ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas išrenkamas pagal kainą[14] ir šiame Pirkime netaikomi ekonominio naudingumo vertinimo kriterijai. |
|
3. |
|
Pirkimo sąlygų 23 punkto lentelėje Eil. Nr. 2 nustatytas kvalifikacijos reikalavimas tiekėjo patirčiai: „Tiekėjas, per paskutinius 5 metus iki pasiūlymo pateikimo termino pabaigos yra įvykdęs bent vieno statinio (objekto) naujos statybos ir (ar) rekonstravimo, ir (ar) kapitalinio remonto darbų, ir (ar) paprastojo remonto darbų sutartį, kurios vertė (be projektavimo ir kitų paslaugų) ne mažesnė kaip 700 000 Eur be PVM ir svarbiausių darbų atlikimas ir galutiniai rezultatai buvo tinkami. Galutinį rezultatą tiekėjas gali būti pasiekęs pagal vieną ar kelias sutartis, sudarytas dėl to paties objekto. Pastaba: 5 metų terminas vertinamas skaičiuojant 5 metus iki pasiūlymo pateikimo dienos. Svarbiausiais darbai laikomi: elektrotechnikos darbai, mechanikos darbai, konstrukcijų darbai. Tiekėjo patirtį įrodančiuose dokumentuose turi būti išskirta, už kokią sumą eurais buvo įvykdyta elektrotechnikos, mechanikos ir konstrukcijų darbų patirties įrodymui teikiamame objekte“. Perkančioji organizacija teikdama Tarnybai paaiškinimus[15], neteisingai nurodė, kaip vertins atitiktį šiam kvalifikacijos reikalavimui. Perkančioji organizacija nurodė, kad svarbiausių darbų vertės „bus sumuojamos iki pasiekiant kvalifikacijos reikalavime prašomą vertę, jei jos bus atliktos tame pačiame objekte“. Tarnyba pastebi, kad Perkančioji organizacija turi laikytis savo pačios nusistatyto reikalavimo, o jame nurodyta, kad: 1) tiekėjas turi būti įvykdęs bent vieno statinio naujos statybos ir (ar) rekonstravimo, ir (ar) kapitalinio remonto darbų, ir (ar) paprastojo remonto darbų sutartį, kurios vertė ne mažesnė kaip 700 000 Eur be PVM, t. y. Perkančioji organizacija turi vertinti sutarties, o ne svarbiausių darbų vertę; 2) tiekėjas turi įrodyti, kad nurodytoje sutartyje svarbiausių darbų atlikimas ir galutiniai rezultatai buvo tinkami. Įstatymo 51 straipsnio 7 dalies 1 punkte įtvirtintas dokumentas, kurio gali perkančioji organizacija reikalauti: „per paskutinius 5 metus atliktų darbų sąrašą kartu su užsakovų pažymomis apie tai, kad svarbiausių darbų atlikimas ir galutiniai rezultatai buvo tinkami“. Tarnyba paaiškina, kad tiek Įstatymo 51 straipsnio 7 dalies 1 ir 2 punktuose, tiek Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos[16] 16 punkte nurodoma, kad reikalaujama atliktų darbų, patiektų (pristatytų ir (ar) sumontuotų) prekių, suteiktų paslaugų (kartu su užsakovų pažymomis), o ne sutarčių sąrašo. Tai reiškia, kad yra svarbu ne vykdoma/įvykdyta sutartis (t. y., ne dokumento forma), o (pagal sutartį (-is)) įvykdyti darbai, patiektos prekės, suteiktos paslaugos. Pastebėtina, kad, pvz., vykdoma/įvykdyta sutartis gali apimti ir kitus darbus, paslaugas, prekes, kurie vykdomame pirkime nėra aktualūs, atsiskaitymo laikotarpį ir t.t., todėl nėra svarbu, kad visa sutartis būtų užbaigta. Kitas pavyzdys: jei viename objekte yra atliekami darbai, teikiamos paslaugos, tiekiamos prekės pagal kelias sutartis (pvz., priklausomai nuo finansavimo, atliekama etapais ir t.t.), darbai, paslaugos, prekių pristatymas pasiekiant galutinį rezultatą gali būti neužbaigti, nors viena ar kelios iš tų sutarčių ir būtų užbaigtos. Taigi, esmė yra ne sutarties įvykdyme (pasibaigime), o tinkamame atlikime, suteikime, patiekime ir pasiektame rezultate. Apibendrinant pirmiau nurodytą, Perkančioji organizacija ateityje, vykdydama pirkimus, turėtų atsižvelgti į šį Tarnybos išaiškinimą, tačiau šiame Pirkime, ji turi vadovautis nustatytu kvalifikacijos reikalavimu, t. y. vertinti sutarties, o ne svarbiausių darbų, vertę. |
[1] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[2] „Perkančioji organizacija pirkimo dokumentus rengia vadovaudamasi šio įstatymo nuostatomis. Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia“.
[3] Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2022 m. sausio 17 d. įsakymas Nr. R1-24.
[4] Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2022 m. sausio 17 d. įsakymas Nr. R1-24.
[5] „Vadovaujantis tiekėjo pasiūlyme pateiktu Darbų atlikimo grafiku vykdant pirkimo sutartį bus parengtas Darbų atlikimo grafikas, užpildytas konkrečiomis datomis, nekeičiant pasiūlytų Darbų (etapų) atlikimo trukmės. Tiekėjas privalo užtikrinti, kad pirkimo sutarties vykdymui įdarbintų darbuotojų skaičius (atitinkamai pagal nustatytas darbuotojų grupes), būtų ne mažesnis, negu nurodyta siūlomame Darbų atlikimo grafike“.
[6] Vadovaujantiems asmenims priskiriami organizacijos, įmonės vadovas, statybų vadovas, projekto vadovas.
[7] Tarnyba, peržiūrėjusi buvusiame pirkime (Pirkimo Nr. 559198 „Nacionalinės gamtos mokyklos rangos darbai (BIOSFERA, Džiaugsmo g.)“, 2021-10-17 skelbtas CVP IS) tiekėjų pateiktus darbų atliko grafikus nustatė, kad tiekėjai skirtingai suprato, kaip reikia nurodyti darbuotojų skaičių, vieni teikė bendrą darbuotojų skaičių kiekvienai darbų eilutei, kiti nurodė darbuotojų skaičių kiekvieno darbo eilutei kiekvienai savaitei.
[8] Tarnybos 2022 m. vasario 9 d. raštas Nr. 4S-129(7.4Mr).
[9] Perkančiosios organizacijos 2022 m. vasario 15 d. raštas Nr. R6-60.
[10] http://www.profesijuklasifikatorius.lt/?q=lt/pagrindinesgrupesinfo
[11] „Viešųjų pirkimų tarnyba turi teisę: <...> įtarusi šio įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimus ir vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, įpareigoti perkančiąją organizaciją sustabdyti pirkimo procedūras iki perkančiosios organizacijos pateiktų dokumentų ir sprendimų įvertinimo, o nustačiusi šiuos pažeidimus, – įpareigoti perkančiąją organizaciją nutraukti pirkimo procedūras, pakeisti ar panaikinti neteisėtus sprendimus ar veiksmus“.
[12] Statybos įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 3 punktas.
[13] Statybos įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 2 punktas.
[14] Pirkimo sąlygų 82 punktas.
[15] Perkančiosios organizacijos 2022 m. vasario 15 d. raštas Nr. R6-60.
[16] Patvirtinta Tarnybos direktoriaus 2017 birželio 29 d. įsakymu Nr. 1S-105 (redakcija nuo 2022-01-01).
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite