2022-01-28 Nr. 4S-93 Kauno technologijos universitetas
VšĮ Kauno technologijos universitetui |
2022-01-28 Į 2022-01-05
|
Nr. Nr.
|
4S-93 (7.4Mr)
|
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko VšĮ Kauno technologijos universiteto (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo viešojo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris |
„EDINA informacinės sistemos programinės įrangos palaikymo paslaugos“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje skelbtas 2021-10-13, pirkimo Nr. 568078) (toliau – Pirkimas).
|
Pirkimo vykdymo / sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2020-08-01 iki 2021-11-30) (toliau – Įstatymas). |
Pirkimo būdas |
Atviras konkursas. |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
Planuojama maksimali Pirkimo vertė: 700 000,00 Eur be PVM.
|
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) |
- |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys / etapas |
Pirkimo dalinis vertinimas dėl kvalifikacinių reikalavimų / po pasiūlymų Pirkimui pateikimo, bet iki Pirkimo sutarties sudarymo. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija |
- |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas – nevyksta. |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. |
Įstatymo 28 straipsnio 2 dalis[1] Įstatymo 35 straipsnio 2 dalies 9 punktas[2] |
Pirkimą vykdė VšĮ Kauno technologijos universiteto rektoriaus 2021 m. birželio 14 d. įsakymu Nr. A-274 „Dėl Kauno technologijos universiteto rektoriaus 2013 m. kovo 5 d. įsakymo Nr. A-94 „Dėl viešųjų pirkimų komisijų sudarymo“ pakeitimo“ sudaryta viešųjų pirkimų komisija (toliau – Komisija), vadovaudamasi Pirkimo sąlygomis, patvirtintomis 2021 m. rugsėjo 28 d. protokolu Nr. VP 913. Pirkimas, atsižvelgiant į numatytą jo vertę, yra laikomas tarptautiniu, todėl Perkančioji organizacija turėjo pareigą pagrįsti Pirkimo neskaidymą į dalis, nurodant konkrečias priežastis Pirkimo dokumentuose. Tokią pareigą numato Įstatymo 28 straipsnio 2 dalis ir 35 straipsnio 2 dalies 9 punktas. Įstatymo 28 straipsnio 2 dalis numato galimybę tam tikrais atvejais tarptautinio pirkimo į dalis neskaidyti, tačiau tokiu atveju būtina nurodyti konkrečias priežastis, dėl kurių to padaryti negalima. Pirkimo sąlygų 2.5 punkte[3] Perkančioji organizacija nurodė, kad Pirkimas į atskiras dalis neskirstomas, tačiau neįvardijo, dėl kokių konkrečių priežasčių Pirkimo skaidymas yra negalimas, netikslingas. Tarnyba 2021 m. gruodžio 3 d. raštu Nr. 4S-1314 paprašė Perkančiosios organizacijos pateikti Pirkimo neskaidymo į dalis pagrindimą. Perkančioji organizacija 2022 m. sausio 5 d. raštu pagrindė Pirkimo neskaidymo į dalis priežastis, kurias nurodė tik 2021 m. rugsėjo 28 d. Komisijos posėdžio protokole Nr. VP – 913, tačiau Pirkimo dokumentuose to nenurodė. Tarnyba konstatuoja, kad Pirkimo sąlygose nenurodžiusi konkrečių priežasčių, kodėl Pirkimas negali būti skaidomas į dalis, Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 28 straipsnio 2 dalį ir 35 straipsnio 2 dalies 9 punktą. |
|
2. |
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[4]; Įstatymo 35 straipsnio 4 dalis[5] Įstatymo 47 straipsnio 1 dalis[6]; Įstatymo 47 straipsnio 7 dalis[7]; Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos, patvirtintos Tarnybos direktoriaus 2017-06-29 įsakymu Nr. 1S-105 (toliau – Kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodika), 7.3 punktas[8], 16 punktas[9] ir 21 punktas[10]. |
Pirkimo sąlygų 2.2 punkte apibūdinta koks yra Pirkimo objektas: „Kauno technologijos universiteto <...> eksploatuojamos EDINA palaikymo ir plėtros konsorciumo informacinės sistemos, apimančios finansų valdymą ir buhalterinę apskaitą, žmogiškųjų išteklių valdymą ir studijų administravimą, programinės įrangos palaikymo ir modifikavimo paslaugos pritaikant esamą programinę įrangą prie pasikeitusių teisės aktų bei konsorciumo naudotojų poreikių, bei konsultavimo ir mokymo paslaugos (toliau – Paslaugos)“. 1. Pirkimo sąlygų III Skyriaus „Tiekėjų pašalinimo pagrindai ir reikalaujama kvalifikacija“ 2 lentelės „Tiekėjas turi atitikti šiuos kvalifikacijos reikalavimus“ (toliau - Kvalifikacijos reikalavimai) 3.17.2.1 papunktyje[11] keliamas kvalifikacijos reikalavimas tiekėjo patirtį apibrėžiant įvykdytos sutarties verte, ją susiejant su teikiamo pasiūlymo kaina (siūlomos paslaugos kaina), sudaro situaciją, kuomet tiekėjo įvykdytos sutarties vertė tampa priklausoma nuo jo pasiūlymo dydžio (vertės). Iš to, kas nurodyta pirmiau, seka, kad skirtingiems tiekėjams faktiškai taikomas skirtingo dydžio kvalifikacinis reikalavimas. 2. Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.1 papunktyje nustatytas kvalifikacinis reikalavimas, kad: „Tiekėjas <...> 2) sėkmingai įvykdė ne mažiau kaip 1 sutartį, kurios metu buvo teikiamos Perkančiosios organizacijos naudojamos Oracle verslo valdymo sistemos Oracle E-Business Suite finansų ir žmogiškųjų išteklių valdymo ir darbo užmokesčio apskaitos sistemos diegimo arba priežiūros paslaugos, kurios apima konsultavimą, funkcionalumo modifikavimą, dokumentacijos rengimą ir atnaujinimą, klaidų šalinimą ir kitas su sistemos diegimu ar priežiūra susijusias paslaugas, kai sistema veikia bendruomenės debesies (community cloud) principu <...>. 3) sėkmingai įvykdė ne mažiau kaip 1 sutartį, kurios metu buvo teikiamos (kaip) Perkančiosios organizacijos eksploatuojamos Oracle PeopleSoft studijų valdymo sistemos, kai sistema veikia bendruomenės debesies (community cloud) principu Tarnyba pažymi, kad tiekėjų gebėjimus sėkmingai teikti paslaugas, galėtų patvirtinti ne tiekėjo vykdytų sutarčių skaičius, bet specialistų, kuriuos tiekėjas pasitelktų, kompetencija, nes tiekėjas vykdęs panašią sutartį, reikiamų specialistų jau gali nebeturėti. Tarnyba pastebi, kad nuo 2016 m. EDINA palaikymo paslaugas teikia tas pats tiekėjas, kuris vienintelis ir pateikė pasiūlymą Pirkimui, nors Pirkimu susidomėjo trys dalyviai. Pažymėtina, kad šiuo atveju, kvalifikacijos reikalavimai patirčiai turėtų būti keliami ne tiekėjui, o jo specialistams. Tiekėjas kaip juridinis asmuo yra atsakingas už žmogiškųjų, finansinių ir kt. išteklių organizavimą, o kokybiškų paslaugų teikimą, darbų atlikimą ar produkto sukūrimą užtikrina specialistai, turintys reikiamą išsilavinimą, kvalifikaciją ir patirtį. Nustatyta, kad projekto vadovui Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.4 papunktyje nustatytas panašus patirties reikalavimas, kaip ir tiekėjui 3.17.2.1 papunktyje; pagrindiniam finansų valdymo sistemos specialistui Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.5 papunktyje nustatytas panašus patirties reikalavimas, kaip ir tiekėjui 3.17.2.1 papunktyje; pagrindiniam personalo valdymo sistemos specialistui Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.6 papunktyje nustatytas panašus patirties reikalavimas, kaip ir tiekėjui 3.17.2.1 papunktyje; pagrindiniam tiekimo (pirkimų, atsargų) valdymo sistemos specialistui Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.7 papunktyje nustatytas panašus patirties reikalavimas, kaip ir tiekėjui 3.17.2.1 papunktyje; programavimo grupės vadovui Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.9 papunktyje nustatytas panašus patirties reikalavimas, kaip ir tiekėjui 3.17.2.1 papunktyje; sistemos programuotojui Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.10 papunktyje nustatytas panašus patirties reikalavimas, kaip ir tiekėjui 3.17.2.1 papunktyje; testavimo vadovui Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.11 papunktyje nustatytas panašus patirties reikalavimas, kaip ir tiekėjui 3.17.2.1 papunktyje; testuotojui Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.13 papunktyje nustatytas panašus patirties reikalavimas, kaip ir tiekėjui 3.17.2.1 papunktyje. Atkreiptinas dėmesys, kad nustatant pirmiau minėtus reikalavimus, nebuvo atsižvelgta į Tarnybos 2020 m. liepos 23 d. paskelbtas Kvalifikacijos reikalavimų nustatymo informacinių sistemų viešuosiuose pirkimuose gaires[12] (toliau – Gairės). Pagal šias Gaires, nustatant reikalavimą dėl tiekėjo įvykdytų sutarčių, reikėtų nepamiršti, kad faktiškai sutartis vykdo ir paslaugas teikia ne pati įmonė, o joje dirbantys specialistai, todėl nereikėtų apriboti konkurencijos nustatant labai specifinius, orientuotus į konkrečias kurtas informacines sistemas, reikalavimus. Kvalifikacijos reikalavimas turėtų parodyti tiekėjo patirtį ir gebėjimą atlikti tam tikro dydžio ar sudėtingumo sistemų kūrimo projektus. Be to, tiekėjas yra sutarčių administratorius, atliekantis sutarties valdymą, paskirstantis specialistų srautus, todėl jo patirtis dažniausiai turėtų būti vertinama tik finansiniu aspektu, nurodant įvykdytos sutarties vertę ir nevertinant techninių sistemų parametrų. Atsižvelgus į nustatytą, konstatuotina, kad Perkančiosios organizacijos nustatyti tokie patys reikalavimai tiekėjui kaip ir specialistams yra vertintini kaip pertekliniai ir neproporcingi pirkimo objektui ir tikslui. Pažymėtina, kad Kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos 16 punkte nustatyta: „Kai tinkamas numatomos sudaryti pirkimo sutarties įgyvendinimas priklauso nuo pirkimo sutartį vykdysiančių specialistų, toks pats kvalifikacijos reikalavimas dėl tokios pačios patirties tiekėjui nenustatomas“. Atsižvelgdama į tai, Tarnyba konstatuoja, kad nustatydama minėtus kvalifikacinius reikalavimus, Perkančioji organizacija pažeidė Kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos 16 punkto[13] nuostatą, Įstatyme įtvirtintą proporcingumo principą bei Įstatymo 47 straipsnio 1 dalies reikalavimą, kad kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs. 3. Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.4 – 3.17.2.7, 3.7.2.9 – 3.17.2.12 papunkčiuose nustatyti kvalifikacijos reikalavimai: projekto vadovui, pagrindiniam finansų valdymo sistemos specialistui, pagrindiniam personalo valdymo sistemos specialistui, pagrindiniam tiekimo (pirkimų, atsargų) valdymo sistemos specialistui, pagrindiniam studijų valdymo sistemos specialistui, programavimo grupės vadovui, sistemos programuotojui, testavimo vadovui, testuotojui, susiję su projektų valdymo patirtimi diegiant informacines sistemas ar teikiant jų palaikymo paslaugas ir su projektais, kurių metu buvo modifikuojama standartinė Oracle E-Business Suite programinė įranga, o Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.8 ir 3.17.2.10 papunkčiuose nustatyti kvalifikacijos reikalavimai pagrindiniam studijų valdymo sistemos specialistui bei sistemos programuotojui, siejami su Perkančiosios organizacijos eksploatuojamos studijų valdymo PeopleSoft Campus Solutions diegimo ar priežiūros projektų valdymo patirtimi diegiant, prižiūrint, vystant ar modifikuojant. Tarnybos vertinimu, reikalavimas turėti patirties, diegiant informacines sistemas ar teikiant jų palaikymo paslaugas, jas modifikuojant, prižiūrint ar kt., susijusios su konkrečia Oracle E-Business Suite ir Oracle PeopleSoft sistema, yra pernelyg susiaurintas ir ribojantis konkurenciją, nes programavimo patirtį turinčiam specialistui nėra jokio skirtumo, kokią sistemą diegti, atlikti priežiūrą, palaikymą, modifikavimą ar kt., jeigu perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose pateikia visą su tuo susijusią ir reikalingą informaciją. Atsižvelgiant į tai, konstatuotina, kad šiuo atveju nustatyti kvalifikacijos reikalavimai specialistams ir / ar tiekėjui turėti patirties diegiant ar teikiant palaikymo paslaugas, modifikuojant, prižiūrint ar kt., susijusios su konkrečia Oracle E-Business Suite ir Oracle PeopleSoft sistema, yra pertekliniai ir dirbtinai ribojantys konkurenciją. Pažymėtina, kad vadovaujantis Kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos 16 punktu: „Tiekėjo patirtis. Vertinama tiekėjo patirtis tiekiant panašias prekes, teikiant panašias paslaugas, atliekant panašius darbus. Panašiomis prekėmis, paslaugomis, darbais laikomos atitinkamai prekės, paslaugos ar darbai, kurių pobūdis, paskirtis, kiekis ar apimtis, įvykdymo (atlikimo) sąlygos ir (ar) vertė yra panašūs į perkamo objekto <...>. Nustatant, kas konkrečiu atveju laikoma panašiu pirkimo objektu, neleistina pernelyg susiaurinti vertinamą dalyką <...>“. Šiuo atveju, atsižvelgus į Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.1 papunktyje nustatytus reikalavimus Tiekėjui: „<...> Tiekėjas per pastaruosius 3 metus arba per laiką nuo teikėjo įregistravimo dienos (jeigu teikėjas vykdė veiklą trumpiau nei 3 metus): 2) sėkmingai įvykdė ne mažiau kaip 1 sutartį, kurios metu buvo teikiamos Perkančiosios organizacijos naudojamos Oracle verslo valdymo sistemos Oracle E-Business Suite finansų ir žmogiškųjų išteklių valdymo ir darbo užmokesčio apskaitos sistemos diegimo arba priežiūros paslaugos <...>; 3) sėkmingai įvykdė ne mažiau kaip 1 sutartį, kurios metu buvo teikiamos (kaip) Perkančiosios organizacijos eksploatuojamos Oracle PeopleSoft studijų valdymo sistemos, kai sistema veikia bendruomenės debesies (community cloud) principu <...>“, ir 3.17.2.4 – 3.17.2.7. 3.7.2.9 – 3.17.2.12 papunkčiuose nustatytus reikalavimus tiekėjo specialistams (dėl patirties teikiant paslaugas, susijusias su Oracle E-Business Suite ir PeopleSoft Campus Solutions informacine sistema), Tarnybos vertinimu, yra pernelyg susiaurinama specialistų/tiekėjo patirtis. Pažymėtina, kad tiek Oracle E-Business Suite tiek ir Oracle PeopleSoft informacinėms sistemoms, kaip nustatyta Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.4 – 3.17.2.13 papunkčiuose, tiekėjai, teikdami pasiūlymus, gali teikti ir lygiaverčius funkcionalumus turinčias sistemas ar lygiavertes sistemas, tačiau Perkančioji organizacija, teikdama paaiškinimus[14] Tarnybai, nepagrindė, ką ji laikytų lygiaverte sistema ar lygiaverčius funkcionalumus turinčia sistema. 4. Pažymėtina, kad vadovavimo patirtis kvalifikacijos reikalavimų nustatymo prasme nesiskiria, priklausomai nuo to, kokiam projektui yra vadovauta. Pagrindinė projekto vadovo veiklos paskirtis – tai ryšio su pirkimo vykdytoju palaikymas ir gebėjimas vadovauti surinktai specialistų komandai, todėl projekto vadovas, visų pirma, privalo išmanyti ne techninius, o vadybinius procesus. Šiuo atveju Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.4 papunktyje projekto vadovui[15] nustatyti reikalavimai yra pertekliniai, neproporcingi, nustatyti, neatsižvelgiant į Kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos 7.3 papunkčio nuostatą, kad „<..> Įvertindamas, ar pasirinkti kvalifikacijos reikalavimai yra proporcingi pirkimo objektui <...>, pirkimo vykdytojas turi atsižvelgti ne tik į atskirus kvalifikacijos reikalavimus, bet ir į šių reikalavimų visumą; <...>“ bei Gaires. 5. Taip pat pažymėtina, kad Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.10 papunktyje nustatyti kvalifikacijos reikalavimai sistemos programuotojui[16] yra pertekliniai ir neproporcingi. Atkreiptinas dėmesys, kad programuotojui turi būti nustatomi kvalifikacijos reikalavimai, konkrečiai susiję su jo funkcijomis. Programuotojo darbo patirtis priklauso nuo programavimo patirties tam tikromis programavimo kalbomis, o ne nuo to, kokiame projekte ta patirtis buvo įgyta. Dažnai pirkimo vykdytojai nustato reikalavimus, tiesiogiai nesusijusius su programuotojo patirtimi, nurodydami, kokios paskirties informacines sistemas turi būti programavęs konkretus specialistas. Programuotojas savo funkcijas atlieka pagal architekto ir analitiko suformuotas užduotis, todėl jam tinkamai atlikti savo pareigas nėra būtinos specialios tam tikros srities, su kuria susijusi sistema, žinios. Programuotojas programuoja pagal jam pateiktas instrukcijas, gautas iš sistemos architekto, todėl kokio pobūdžio informacinę sistemą (pavyzdžiui, ar finansų valdymo, ar viešųjų pirkimų) jis yra programavęs, nėra svarbu. Svarbu tai, kokiomis programavimo kalbomis jis tai atliko ir kiek patirties įgijo konkrečiame projekte. 6. Analogiškai, testavimo specialistas privalo būti įgijęs patirties testuojant informacines sistemas, rengiant testavimo scenarijus, testavimo planus, todėl jam neturėtų būti keliamas darbinės patirties, susijusios su konkrečių sistemų testavimu bei su tuo, kur ir kokiu mastu jos yra naudojamos, reikalavimas. Taigi, darytina išvada, kad Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.12 papunktyje nustatyti reikalavimai testavimo specialistui[17] yra pertekliniai ir neproporcingi. 7. Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.8 papunktyje nustatyti kvalifikacijos reikalavimai pagrindiniam studijų valdymo sistemos specialistui, tačiau nėra nurodyta, kokius kvalifikaciją įrodančius dokumentus turi pateikti specialistas, norėdamas įrodyti atitiktį reikalavimui. Tai pažeidžia Įstatymo 35 straipsnio 4 dalį, kurioje nustatyta, kad „<...> Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia“. Pažymėtina tai, kad nors kvalifikaciją įrodantys dokumentai pirkimo sąlygose įvardinti nebuvo, tačiau pasiūlymą pateikęs tiekėjas pateikė minėto punkto reikalavimus pagrindžiančius dokumentus savo nuožiūra, o Perkančioji organizacija juos pripažino kaip tinkamus[18]. 8. Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.4 papunktyje projekto vadovo patirčiai įrodyti reikalaujama 2 projektų, kurių metu buvo modifikuojama standartinė Oracle E-Business programinė įranga, ir 1 projekto, kurio metu buvo diegiama, vystoma ar prižiūrima ta pati programinė įranga (iš viso 3 projektai). Taip pat Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.5 – 3.17.2.7, 3.17.2.9 – 3.17.2.12 papunkčiuose reikalaujama pateikti įrodymus, kad vadovai / specialistai būtų dalyvavę ir turėtų patirties ne mažiau kaip dviejuose projektuose, susijusiuose su Oracle E-Business modifikavimu, kuriant papildomą funkcionalumą ar prižiūrint Oracle E-Business duomenų bazes. Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.8 papunktyje taip pat reikalaujama specialisto patirties ne mažiau kaip dviejuose projektuose, kurių metu buvo modifikuojama PeopleSoft Camus Solution programinė įranga. Pažymėtina, kad Kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos 16 punkte nustatyta, kad „Pirkimo vykdytojas turi įvertinti kokia minimali patirtis gali įrodyti tiekėjo gebėjimą tiekti panašias prekes, teikti panašias paslaugas, atlikti panašius darbus. Kvalifikacijos reikalavimų nustatymo tikslas – leisti pateikti pasiūlymus visiems tiekėjams, kurie galės įvykdyti ketinamą sudaryti pirkimo sutartį, o ne atrinkti tuos, kurie geriausiai galėtų įvykdyti pirkimo sutartį, todėl turi būti nustatomi ne didesni nei minimaliai būtini reikalavimai dėl patirties. <...>“. Atkreiptinas dėmesys, jog minėti reikalavimai patirčiai nėra minimalūs, kaip tai nurodyta Kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos 16 punkte, todėl yra neproporcingi. 9. Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.1 papunktyje nustatyta, kad kvalifikacijos reikalavimui įrodyti tiekėjas: „sėkmingai įvykdė ne mažiau kaip 1 sutartį, kurios metu buvo teikiamos Perkančiosios organizacijos naudojamos Oracle verslo valdymo sistemos Oracle E-Business Suite <...> diegimo arba priežiūros paslaugos <...> ir sistemą naudoja ne mažiau nei 2 nepriklausomi juridiniai asmenys“. Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.4 papunktyje nurodyta, kad „sistemą eksploatuoja keletas juridinių asmenų“, 3.17.2.5 – 3.17.2.7 papunkčiuose – „buvo naudojama ne mažiau 2 juridinių asmenų“, 3.17.2.8 papunktyje – „buvo diegiama arba vystoma arba prižiūrima ne mažiau 2 juridiniams asmenims“, 3.17.2.11 – 3.17.2.12 „yra įdiegta ne mažiau 2 juridiniams asmenims“. Tarnybos vertinimu, iš šiame punkte paminėtų kvalifikacijos reikalavimų nėra aišku, kas yra „nepriklausomi juridiniai asmenys“, nuo ko jie turi būti nepriklausomi ar kam pavaldūs, kokia veikla užsiimantys. Perkančioji organizacija nustačiusi, neaiškius, dviprasmiškus, netikslius kvalifikacinius reikalavimus, pažeidė Įstatymo 35 straipsnio 4 dalį, kurioje nurodyta, kad „Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia“. Apibendrinus pirmiau nustatytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija nustatė neaiškius, netikslius, nepagrįstus, neproporcingus ir perteklinius kvalifikacijos reikalavimus, netinkamai vadovavosi Kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodika, ir pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus proporcingumo bei lygiateisiškumo principus, Įstatymo 35 straipsnio 4 dalį, Įstatymo 47 straipsnio 1 ir 7 dalis, taip pat Kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos 7.3 papunktį, 16 ir 21 punktus. |
_____________________________________________________________________________
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
|
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgdama į nustatytus Įstatymo pažeidimus, konstatuotus šios vertinimo išvados II dalyje, vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, Tarnyba įpareigoja VšĮ Kauno technologijos universitetą: 1) nutraukti viešojo pirkimo „EDINA informacinės sistemos programinės įrangos palaikymo paslaugos“ procedūras; 2) per 21 d. d. nuo šio rašto gavimo dienos raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą, pateikiant tai pagrindžiančius dokumentus. Perkančioji organizacija, nesutikusi su Tarnybos Įpareigojimu, gali apskųsti šį administracinį sprendimą per 1 (vieną) mėnesį nuo jo gavimo dienos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu ir Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymu, skundai paduodami Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius) ar Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius). |
Pastabos
|
|
1. Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.2 papunktyje nustatytas kvalifikacijos reikalavimas: „Teikėjo veiklos kokybės valdymo sistema turi atitikti ISO 9001:2015 arba LST EN ISO 9001:2015, arba lygiaverčių standartų reikalavimus IT srityse“, kuriam pagrįsti turi pateikti „Nepriklausomos sertifikuojančios įstaigos išduoto sertifikato (arba lygiaverčio dokumento), patvirtinančio, kad tiekėjas laikosi ISO 9001:2015 (arba lygiaverčio) sistemos standarto reikalavimų (veiklos sritis: IT sritys) patvirtintą kopiją“. Atkreiptinas dėmesys, kad, vadovaujantis Kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodika, negalima kelti kvalifikacijos reikalavimo turėti kokybės vadybos sistemos ir (ar) saugumo valdymo sistemos standartus, kadangi tokių kvalifikacijos reikalavimų Kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodika nenumato. Įstatymo 48 straipsnio 1 dalyje numatyta galimybė pirkimo dokumentuose reikalauti, kad tiekėjas pateiktų nepriklausomos įstaigos išduotą sertifikatą, patvirtinantį, kad jis laikosi tam tikrų kokybės vadybos sistemos standartų, aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartų[19], tačiau šie reikalavimai nėra laikomi kvalifikacijos reikalavimais. 2. Pažymėtina, kad Kvalifikacijos reikalavimų 3.17.2.4 – 3.17.2.13 papunkčiuose nustatyti kvalifikacijos reikalavimai dėl aukštojo universitetinio išsilavinimo, aukštojo išsilavinimo arba jam prilyginto, nenurodant kokios srities turėtų būti įgytas išsilavinimas, yra pertekliniai, neturintys jokios pridėtinės vertės, teikiamai paslaugų kokybei. Taigi, tiekėjui pateikus kvalifikaciją įrodančius dokumentus, susijusius su išsilavinimu, Perkančioji organizacija turėtų pripažinti aukštojo išsilavinimo arba jam prilyginto išsilavinimo pagrindžiančius dokumentus ne tik informacinių technologijų srityje, tačiau ir pvz. fizinio lavinimo mokytojo, veterinaro, inžinieriaus ir kt., kurie taip pat turės aukštąjį universitetinį išsilavinimą. |
Direktorius Darius Vedrickas
[1] „Tarptautinio pirkimo atveju šio straipsnio 1 dalyje nurodyta pareiga skaidyti pirkimo objektą į dalis netaikoma, jeigu perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose pagrindžia, kad dėl to sumažėtų tiekėjų konkurencija, pirkimo sutarties vykdymas taptų per daug brangus ar sudėtingas techniniu požiūriu, skirtingų pirkimo objekto dalių įgyvendinimas būtų glaudžiai susijęs ir dėl to perkančiajai organizacijai atsirastų būtinybė koordinuoti šių dalių tiekėjus ir tai keltų riziką netinkamai įvykdyti pirkimo sutartį, ar nurodo kitas pagrįstas aplinkybes, dėl kurių netikslinga pirkimo objektą skaidyti į dalis“.
[2] „Pirkimo dokumentuose turi būti nurodyta <...> perkančiosios organizacijos sprendimo dėl tarptautinės vertės pirkimo objekto neskaidymo į dalis argumentai, kaip nustatyta šio įstatymo 28 straipsnio 2 dalyje“.
[3] „Pirkimas į atskiras dalis neskirstomas“.
[4] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[5] „Perkančioji organizacija pirkimo dokumentus rengia vadovaudamasi šio įstatymo nuostatomis. Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia“.
[6] „Perkančioji organizacija privalo išsiaiškinti, ar tiekėjas yra kompetentingas, patikimas ir pajėgus įvykdyti pirkimo sąlygas, todėl ji turi teisę skelbime apie pirkimą ar kituose pirkimo dokumentuose nustatyti būtinus kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimus ir šių reikalavimų atitiktį patvirtinančius dokumentus ar informaciją. Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs. <...>“.
[7] „Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką“.
[8] „Įvertindamas, ar pasirinkti kvalifikacijos reikalavimai yra proporcingi pirkimo objektui ir dirbtinai neriboja konkurencijos, pirkimo vykdytojas turi atsižvelgti ne tik į atskirus kvalifikacijos reikalavimus, bet ir į šių reikalavimų visumą.“
[9] „Vertinama tiekėjo patirtis tiekiant panašias prekes, teikiant panašias paslaugas, atliekant panašius darbus. Panašiomis prekėmis, paslaugomis, darbais laikomos atitinkamai prekės, paslaugos ar darbai, kurių pobūdis, paskirtis, kiekis ar apimtis, įvykdymo (atlikimo) sąlygos ir (ar) vertė yra panašūs į perkamo objekto (toliau – panašus pirkimo objektas). Pavyzdžiui, tam tikros apimties ar vertės medicinos įranga, automobilių nuoma ar pardavimas, patalpų valymo paslaugos, mokymo paslaugos, atliekų surinkimo ir išvežimo paslaugos, informacinės sistemos kūrimas ir (ar) įdiegimas ir (ar) modernizavimas, ypatingo statinio suprojektavimas ir pan. Nustatant, kas konkrečiu atveju laikoma panašiu pirkimo objektu, neleistina pernelyg susiaurinti vertinamą dalyką, pavyzdžiui, jei perkamos maitinimo paslaugos moksleiviams, pirkimo dokumentuose negalima reikalauti, kad tiekėjas būtų įvykdęs (vykdytų) sutartį dėl moksleivių maitinimo paslaugų teikimo, pakanka nurodyti, jog tiekėjas turi būti įvykdęs (vykdyti tam tikrą laiką) tam tikros apimties maitinimo paslaugų sutartį.“
[10] „<...> Kai išsilavinimo, kvalifikacijos tinkamumas yra įvertinamas atitinkamą kvalifikaciją suteikiančių institucijų, turinčių teisę atestuoti, sertifikuoti specialistus (pavyzdžiui, statybos specialistų, advokatų, auditorių ir kt. atestavimas ir teisės pripažinimas) arba, jeigu norint įgyti tam tikrą kvalifikacija, būtina turėti atitinkamos patirties, ir yra reikalaujama pateikti atitinkamus atestatus ar sertifikatus, reikalavimas turėti atitinkamą išsilavinimą ir (ar) patirtį nekeliamas. <...>“.
[11] „Tiekėjas per pastaruosius 3 metus arba per laiką nuo teikėjo įregistravimo dienos (jeigu teikėjas vykdė veiklą trumpiau nei 3 metus): 1) sėkmingai įvykdė ne mažiau kaip 1 informacinių sistemų diegimo arba aptarnavimo (priežiūros) sutartį, kurios vertė turi būti ne mažesnė nei kaip 0,2 siūlomos Paslaugos kainos“.
[12] https://vpt.lrv.lt/uploads/vpt/documents/files/mp/it_kvalifikacija_gaires.pdf.
[13] „Kai tinkamas numatomos sudaryti pirkimo sutarties įgyvendinimas priklauso nuo pirkimo sutartį vykdysiančių specialistų, toks pats kvalifikacijos reikalavimas dėl tokios pačios patirties tiekėjui nenustatomas“.
[14] 2022 m. sausio 5 d. Perkančiosios organizacijos raštas „Dėl dokumentų, susijusių, su pirkimu Nr. 568078, pateikimo įvertinti“.
[15] „ <...> 3) Specifinė darbinė patirtis: vadovavimas ne mažiau 2 projektams, kurių metu buvo modifikuojama standartinė Oracle E-Business Suite programinė įranga. Projektai turi būti vykdyti skirtingose organizacijose ir bent vieno projekto metu buvo įgyvendinami sprendimai pagal VSAFAS reikalavimus;
4) Turi turėti praktinę patirtį vadovaujant bent 1 projektui, kurio vykdymo metu buvo diegiama arba vystoma arba prižiūrima Oracle E-Business (finansų, pirkimų, atsargų, personalo ir darbo užmokesčio moduliai) kai šią sistemą eksploatuoja keletas juridinių asmenų (community cloud);
5) Turi turėti praktinę patirtį vadovaujant bent 1 projektui, kurio vykdymo metu buvo diegiama arba vystoma arba prižiūrima Oracle PeopleSoft studijų valdymo sistema, kai šią sistemą eksploatuoja keletas juridinių asmenų (community cloud);<...>“.
[16] „<...> Sistemos programuotojas (ne mažiau kaip vienas specialistas)
3) Darbinė patirtis: ne mažesnė kaip 3 (trijų) metų per pastaruosius 5 (penkis) metus programavimo patirtis modifikuojant Oracle E-Business Suite standartinę programinę įrangą;
4) Specifinė darbinė patirtis:
per paskutinius 5 metus turi turėti bent 2 projektų praktinės patirties kuriant papildomą funkcionalumą ir/arba modifikuojant esamą funkcionalumą Oracle E-Business Suite (finansų, tiekimo ir personalo) modulių arba trečių šalių sukurtą programinę įrangą, turinčią lygiavertį funkcionalumą, kai šią sistemą eksploatuoja keletas juridinių asmenų (community cloud), ir kurių metu:
- projektų metu buvo įgyvendinti sprendimai/uždaviniai pagal VSAFAS reikalavimus;
- bent vieno projekto metu Oracle E-Business Suite arba analogiška trečių šalių sukurta programinė įranga buvo įdiegta ne mažiau 2 juridiniams asmenims;
- bent vieno projekto metu Oracle E-Business Suite arba analogiška trečių šalių sukurta programine įranga naudojosi (registravo operacijas) ne mažiau kaip 100 sistemos naudotojų;
- bent vienas projektas turi būti pilnai užbaigtas, t.y. įdiegta sistema naudojama kasdienių operacijų vykdymui ir ataskaitų rengimui;
- bent vieno projekto metu buvo modifikuojama PeopleSoft Campus Solutions arba lygiavertė programinė įranga, pritaikant ją vartotojo poreikiams;<...>“.
[17] „ <...> 5) turi būti testavęs bent vieno Oracle E-Business Suite (finansų, tiekimo ir personalo modulių) programinės įrangos funkcionalumus, kai:
- Oracle E-Business Suite sukurta standartinė programinė įranga yra įdiegta ne mažiau 2 juridiniams asmenims;
- Oracle E-Business Suite programine įranga naudojasi (registruoja operacijas) ne mažiau kaip 100 sistemos naudotojų; <...>“.
[18] 2021 m. lapkričio 24 d. Komisijos posėdžio protokolas Nr. VP- 913-4.
[19] Įstatymo 48 straipsnio 1 dalis: „Perkančioji organizacija gali reikalauti, kad tiekėjas pateiktų nepriklausomos įstaigos išduotą sertifikatą, patvirtinantį, kad jis laikosi tam tikrų kokybės vadybos sistemos standartų, įskaitant ir prieinamumo neįgaliesiems standartus. <...>“.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite