86 straipsnis. Preliminarioji sutartis
86 straipsnis. Preliminarioji sutartis
1. Perkantysis subjektas turi teisę sudaryti preliminariąsias sutartis tuo atveju, kai jas sudarant yra taikomos šiame įstatyme nustatytos procedūros.
at
2. Sudarydamas pirkimo sutartis preliminariosios sutarties pagrindu, perkantysis subjektas turi vadovautis pirkimo dokumentuose aprašytomis objektyviomis taisyklėmis ir kriterijais, kurie gali apimti atnaujinto, neatnaujinto ar iš dalies atnaujinto tiekėjų varžymosi galimybes. Šios pirkimo sutartys sudaromos tik tarp skelbime apie pirkimą arba kvietime patvirtinti susidomėjimą aiškiai nurodytų perkančiųjų subjektų ir tiekėjų, su kuriais sudaryta preliminarioji sutartis.
3. Šio straipsnio 2 dalyje nurodytos objektyvios taisyklės ir kriterijai turi užtikrinti tiekėjų, kurie yra preliminariosios sutarties šalys, lygiateisiškumą. Atnaujindami tiekėjų varžymąsi, perkantieji subjektai turi nustatyti pakankamą pasiūlymų dėl konkrečios pirkimo sutarties sudarymo preliminariosios sutarties pagrindu pateikimo terminą. Laimėtojas, su kuriuo bus sudaroma pirkimo sutartis, išrenkamas pagal pirkimo dokumentuose nustatytus pasiūlymų vertinimo kriterijus.
4. Vykdydamas atnaujintą ar iš dalies atnaujintą tiekėjų varžymąsi, perkantysis subjektas gali pasinaudoti elektroniniu katalogu, kaip nustatyta šio įstatymo 89 straipsnio 4 ir 5 dalyse.
5. Perkantysis subjektas negali vykdyti preliminariosios sutarties nesąžiningai ar siekdamas užkirsti kelią konkurencijai, ją apriboti ar iškreipti.
PĮ 2 straipsnio 23 dalyje yra pateikta preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties sąvoka, nurodant, kad preliminarioji pirkimo-pardavimo sutartis yra vienos ar kelių perkančiųjų subjektų ir vieno ar kelių tiekėjų sudaryta sutartis, kurios tikslas nustatyti sąlygas, įskaitant kainą ir, kur to reikia, numatomą kiekį, taikomas pirkimo-pardavimo sutartims, kurios bus sudarytos per tam tikrą nurodytą laikotarpį. Preliminariosios pirkimo–pardavimo sutartys gali būti skirstomos pagal sutarties šalių skaičių, pagal jų išsamumą ir kt. (detaliau žiūrėti PĮ 2 straipsnio 23 dalies komentarą).
Iš pirmiau nurodytos preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties sąvokos matyti, kad preliminarioji pirkimo-pardavimo sutartis iš esmės atitinka visus pagrindinės pirkimo-pardavimo sutarties požymius (detaliau žiūrėti PĮ 2 straipsnio 19 dalies komentarą), išskyrus tai, jog šia sutartimi tiekėjas ir perkantysis subjektas sutaria dėl konkrečių pirkimo-pardavimo sutarties sąlygų, tačiau perkantysis subjektas dar neužsako atitinkamų prekių, paslaugų ar darbų. Kitaip tariant, preliminarioji pirkimo-pardavimo sutartis yra tiekėjo (ar kelių tiekėjų) ir perkančiojo subjekto (ar kelių perkančiųjų subjektų) susitarimas dėl pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo ateityje, konkrečiomis, iš anksto sutartomis sąlygomis. Tai yra organizacinė sutartis.
Preliminariosios pirkimo-pardavimo sutartis nėra konkreti procedūra ar galutinė pirkimo sutartis, tai veikiau yra priemonė, kurią rekomenduojama taikyti nustatytiems ir pasikartojantiems perkančiojo subjekto poreikiams patenkinti, kai jis iš anksto nežino, kada tiksliai atsiras pirkimo poreikis, koks bus pirkimų dažnis ir pan.[1]. Žinoma, tai nėra vieninteliai kriterijai, pagal kuriuos taikoma preliminariosios sutarties sudarymo procedūra. Praktikoje preliminarioji pirkimo-pardavimo sutartis dažniausiai pasirenkama sudaryti, pavyzdžiui, kai nėra aišku, ar prekės, paslaugos ar darbai apskritai bus reikalingi, arba siekiama turėti daugiau nei vieną tiekėją, su kuriuo perkantysis subjektas galėtų bendradarbiauti. Dėl to sudarant preliminariąją pirkimo-pardavimo sutartį su daugiau nei vienu tiekėju, yra didelė tikimybė, kad ji bus sudaryta su keliais pagrindiniais rinkos dalyviais, kas bus naudinga perkančiajam subjektui užtikrinant jo veiklą. Preliminariosioms sutartims, sudarytoms su keliais ūkio subjektais, netaikoma bendroji taisyklė, kad dėl to paties pirkimo objekto negali būti sudaromos kelios pirkimo-pardavimo sutartys[2].
Taigi, preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties sudarymas tiekėjų atžvilgiu nėra ribojamas. Įgyvendindami šią teisę, perkantieji subjektai turi teisę pasirinkti preliminariosios pirkimo–pardavimo sąlygas, jų detalumą, tokiu būdu nustatant atnaujinto varžymosi apimtį bei galimybę tiekėjui ir perkančiajam subjektui derėtis dėl konkrečių pagrindinės pirkimo-pardavimo sutarties sąlygų (kiek tai neprieštarauja viešųjų pirkimų principams), pavyzdžiui, sutartinių ginčų sprendimo tvarkos, taikytinos teisės, pirkimo-pardavimo sutarties nutraukimo pagrindų, kitų tiekėjo ir perkančiojo subjekto teisių ir pareigų.
Vis dėlto perkančiojo subjekto diskrecija nėra absoliuti, ją riboja viešųjų pirkimų principai (detaliau žiūrėti PĮ 29 straipsnio komentarą), PĮ privalomosios teisės normos bei pirkimo dokumentuose nustatytos sąlygos, kurios negali būti iš esmės keičiamos sudarant pagrindinę pirkimo-pardavimo sutartį.
Tiekėjams naudinga tai, kad preliminariąja pirkimo-pardavimo sutartimi jiems suteikiamos išimtinės teisės dėl pirkimo objekto, dėl kurio yra sudaryta preliminari sutartis ir tiekėjai neturi dalyvauti naujame viešajame pirkime, o tik atnaujintame tiekėjų varžymesi, jeigu pagal pirkimo dokumentus ir preliminariąją sutartį tokia procedūra yra taikoma. Pirmiau nurodyta sutartimi nustatoma, kaip pirkimo-pardavimo sutartis bus skiriama preliminariosios sutarties šalims, taip pat nustatomos kitos sąlygos, įskaitant pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo laikotarpį. Preliminariosios pirkimo sutarties naudojimo nauda perkančiajam subjektui pasireiškia ir tuo, kad preliminariąja sutartimi jai padedama sutaupyti ir viešojo pirkimo išlaidas, nes atsiranda masto ekonomija, ir laiką, skiriamą viešojo pirkimo procedūroms.
PĮ 86 straipsnyje[3] yra nustatyta, kokiais atvejais ir kaip perkantysis subjektas gali sudaryti preliminariąją pirkimo-pardavimo sutartį, taip pat nustatyti preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties pakeitimo atvejai, preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties vykdymo tvarka.
1. PĮ 86 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad perkantysis subjektas turi teisę sudaryti preliminariąsias pirkimo-pardavimo sutartis tik tuo atveju, kai jas sudarant yra taikomos PĮ nustatytos procedūros. Kitaip tariant, PĮ yra įtvirtintas preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties institutas, kuris gali būti taikomas atliekant pirkimo procedūrą bendra PĮ nustatyta tvarka, tačiau vietoj pirkimo-pardavimo sutarties yra sudaroma preliminarioji pirkimo-pardavimo sutartis, tokiu būdu atidedant viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymą ir suteikiant teisę perkančiajam subjektui vykdyti atnaujintą tiekėjų varžymąsi arba sudaryti viešo pirkimo-pardavimo sutartį netaikant tokios procedūros.
Preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo tvarka yra detalizuota PĮ 86 straipsnio 2–4 dalyse (detaliau žiūrėti PĮ 86 straipsnio 2-4 dalių komentarą toliau).
2. PĮ 86 straipsnio 2 dalyje yra nustatyta preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo tvarka, vykdant atnaujintą, iš dalies atnaujintą ar neatnaujintą tiekėjų varžymąsi.
Įstatymų leidėjas nustatė, kad atnaujintas ar iš dalies atnaujintas tiekėjų varžymasis gali vykti tik pirkimo dokumentuose nurodytomis sąlygomis, kurios gali būti tikslinamos.
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad perkantysis subjektas negali keisti pirkimo dokumentų turinio ar jų aiškinti taip, kad būtų iš esmės pakeistos pirkimo sąlygos, nes tokiu atveju būtų pažeisti skaidrumo ir tiekėjų teisėtų lūkesčių principai[4] (detaliau žiūrėti PĮ 49 straipsnio komentarą). Kitaip tariant, prieš vykdant atnaujintą ar iš dalies atnaujintą varžymąsi gali būti keičiamos tik tos pirkimo sąlygos, kurių pakeitimas nelemtų pirkimo sąlygų pakeitimo iš esmės (pavyzdžiui, tokiomis sąlygomis galėtų būti prekių pristatymo terminas ir vieta, prekių, paslaugų ar darbų kokybės garantijos terminas ir pan.).
Atnaujintą tiekėjų varžymąsi perkantysis subjektas privalo vykdyti laikydamasis šių procedūrų:
1) raštu kreipiasi į tiekėjus ir jų prašo iki nustatyto pasiūlymų pateikimo termino pabaigos raštu pateikti pasiūlymus dėl konkrečios viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo. Kartu su pasiūlymu tiekėjas taip pat turi atnaujinti informaciją, nurodytą prieš tai teiktame EBVPD.
Gavę kvietimą teikti pasiūlymus, tiekėjai gali pateikti atnaujintus pasiūlymus, atsižvelgdami į patikslintus reikalavimus ir konkrečias viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sąlygas, siūlydami atitinkamų prekių, paslaugų ar darbų kainą;
2) nustato kiekvieno pirkimo atveju pakankamą pasiūlymų pateikimo terminą, atsižvelgdamas į pirkimo objekto sudėtingumą, taip pat į kitus svarbius dalykus ir į laiką, kurio reikia pasiūlymams pateikti.
Pasiūlymų pateikimo terminą perkantysis subjektas turėtų nustatyti tokį, kad tiekėjai galėtų spėti tinkamai parengti ir pateikti savo pasiūlymus[5]. Šiuo atveju (aspektu) svarbu vadovautis proporcingumo principu (PĮ 29 straipsnio 1 dalis);
3) užtikrina, kad pasiūlymai išliktų konfidencialūs iki jų pateikimo termino pabaigos (detaliau žiūrėti PĮ 32 straipsnio komentarą);
4) išrenka laimėjusį tiekėją, vadovaudamasi pirkimo dokumentuose ir preliminariojoje sutartyje nustatytais pasiūlymų vertinimo kriterijais, ir su šį pasiūlymą pateikusiu tiekėju sudaro viešojo pirkimo-pardavimo sutartį (detaliau žiūrėti PĮ 64 straipsnio komentarą).
Pirkimo-pardavimo sutarties sudarymas tuo atveju, kai preliminarioji pirkimo-pardavimo sutartis sudaryta su vienu tiekėju
Tais atvejais, kai preliminarioji pirkimo-pardavimo sutartis yra sudaryta su vienu tiekėju, nėra tikslo taikyti atnaujinto ar iš dalies atnaujinto tiekėjų varžymosi, kadangi pirkimo procedūrose dalyvaujant vienam tiekėjui atlikti papildomas pirkimo procedūras, skirtas paskatinti (atnaujinti) tiekėjų konkurenciją, yra objektyviai neracionalu, netikslinga. Dėl to nesant tiekėjų konkurencijos, perkantysis subjektas gali tiesiogiai raštu kreiptis į vieną sutartį sudariusį tiekėją ir jam siūlyti sudaryti viešojo pirkimo-pardavimo sutartį.
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pasirašant ar nutraukiant preliminariąją viešojo pirkimo-pardavimo sutartį bendravimas ir keitimasis informacija tarp perkančiosios organizacijos ir tiekėjo gali vykti ne CVP IS, o raštu (detaliau žiūrėti PĮ 34 straipsnio komentarą), tačiau atnaujintas varžymasis turi būti vykdomas CVP IS.
Perkantysis subjektas taip pat gali kreiptis į tiekėją, su kuriuo yra sudaryta preliminarioji pirkimo-pardavimo sutartis, ir prašyti papildyti pasiūlymą bei nurodyti, kad pasiūlymo papildymas turi neprieštarauti preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties sąlygoms. Tokiu būdu perkantysis subjektas skatina tiekėją pateikti konkurencingesnį pasiūlymą, jame nurodant mažesnę kainą ar pasiūlant daugiau ar kokybiškesnių prekių, paslaugų ar darbų, pakeičiant prekių pristatymo laiką, vietą ir kt. Vis dėlto priimtinu tiekėjo pasiūlymu turi būti laikomas ir toks pasiūlymas, kuris iš esmės sutampa su pirminiu tiekėjo pasiūlymu.
Pažymėtina, kad patikslintas pasiūlymas turi neprieštarauti preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties nuostatoms, todėl perkantysis subjektas tokiu būdu gali derėtis su tiekėju tik sudarytos preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties rėmuose ir iš esmės nekeisdamas pirkimo dokumentuose nustatytų reikalavimų (detaliau žiūrėti PĮ 49 straipsnio komentarą).
Preliminarioji pirkimo-pardavimo sutartis gali būti keičiama tik tuo atveju, jei toks pakeitimas nelems esminio tokios sutarties pakeitimo. Preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties keitimui yra taikoma iš esmės ta pati tvarka, kaip ir viešojo pirkimo-pardavimo sutarties keitimui, kuri detalizuojama PĮ 97 straipsnyje (detaliau žiūrėti PĮ 97 straipsnio komentarą).
Su vienu tiekėju sudaryta preliminarioji pirkimo-pardavimo sutartis negali būti iš esmės pakeista, kadangi toks pakeitimas prieštarautų ir viešųjų pirkimų skaidrumo, lygiateisiškumo principams (detaliau žiūrėti PĮ 29 straipsnio komentarą). Varžymesi dėl preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties dalyvavusių kitų tiekėjų, su kuriais preliminarioji sutartis nebuvo sudaryta, teisės ir teisėti interesai būtų pažeisti tuo atveju, jei tiekėjų varžymasis vyko dėl sąlygų, kurios vėlesniu perkančiojo subjekto susitarimu su vienu tiekėju būtų iš esmės pakeistos.
Esminis preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties sąlygų vėlesnis pakeitimas gali suponuoti ir tai, kad pagal pakeistas preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties sąlygas atitinkamame pirkime būtų dalyvavę daugiau tiekėjų, todėl toks preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties pakeitimas lemtų ir sąžiningos tiekėjų konkurencijos principo pažeidimą (detaliau žiūrėti PĮ 29 straipsnio komentarą).
Įstatymo leidėjas taip pat nustatė tam tikras viešinimo principo išimtis, pavyzdžiui, neprivaloma skelbti skelbimo apie supaprastinto pirkimo atveju sudarytos preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties pakeitimą PĮ 46 straipsnio nustatyta tvarka (detaliau žiūrėti PĮ 46 straipsnio komentarą).
Pirkimo-pardavimo sutarties sudarymas tuo atveju, kai preliminarioji pirkimo-pardavimo sutartis sudaryta su keliais tiekėjais
Tais atvejais, kai preliminarioji pirkimo-pardavimo sutartis yra sudaryta su keliais tiekėjais, preliminarioji pirkimo-pardavimo sutartis perkančiojo subjekto pasirinkimu (apie pasirinktą konkretų būdą aiškiai, tiksliai ir nedviprasmiškai nurodžius pirkimo dokumentuose) gali būti vykdoma vienu iš trijų būdų:
1) neatnaujinant tiekėjų varžymosi. Tokiu atveju po preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo pirkimo dokumentuose iš anksto nurodyta tvarka yra atrenkamas didžiausią ekonominio naudingumo balų skaičių surinkęs tiekėjas, su kuriuo yra sudaroma pagrindinė viešojo pirkimo-pardavimo sutartis, pagal kurią tiekėjas pradeda tiekti prekes, teikti paslaugas ar vykdyti darbus. Neatnaujintas tiekėjų varžymasis taikomas tuo atveju, kai perkantysis subjektas tokį preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo būdą nustato pirkimo dokumentuose.
Didesnę tiekėjų konkurenciją užtikrina preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo būdas vykdant atnaujintą varžymąsi, kadangi neatnaujinto tiekėjų varžymosi atveju preliminarioji pirkimo-pardavimo sutartis iš esmės yra skirta ne tiekėjų tarpusavio konkurencijos skatinimui, tačiau tik atidėti pagrindinės viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo momentą arba sudaryti sąlygas nesant atitinkamo pirkimo objekto poreikiui pagrindinės viešojo pirkimo-pardavimo sutarties ateityje apskritai nesudaryti. Tačiau toks preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo būdas nereiškia, kad sąžininga tiekėjų konkurencija nebuvo užtikrinta, kadangi pati preliminariosios sutarties sudarymo tvarka atitinka laisvą tiekėjų varžymąsi.
Neatnaujinamo tiekėjų varžymosi atveju pagrindinė viešojo pirkimo-pardavimo sutartis gali būti sudaroma tiek su vienu tiekėju, tiek ir su keliais tiekėjais.
2) atnaujinant tiekėjų varžymąsi. Tokiu atveju po preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo pirkimo dokumentuose iš anksto nurodyta tvarka yra atliekamas atnaujintas tiekėjų, su kuriais jau yra sudaryta preliminarioji pirkimo-pardavimo sutartis, varžymasis, pagal kurį (tiekėjams teikiant pakartotinius (patikslintus) pasiūlymus) yra atrenkamas tiekėjas ar keli tiekėjai, su kuriais yra sudaroma pagrindinė viešojo pirkimo-pardavimo sutartis.
Atnaujinto tiekėjų varžymosi pagal sudarytas preliminariąsias pirkimo-pardavimo sutartis esmė (taikymo tikslas) yra ta, kad perkantysis subjektas pirkimo procedūrų atlikimo metu dar nežino konkretaus pirkimo objekto poreikio ar kitų pagrindinės viešojo pirkimo-pardavimo sutarties sąlygų, tačiau tokiam atsiradus, – siekia sudaryti pagrindinę pirkimo-pardavimo sutartį nedelsiant ir neatliekant papildomų procedūrų (pavyzdžiui, įsigyjant tarnybinių kelionių organizavimo paslaugas[6], ar įsigyjant automobilių kurą[7]).
Kitaip tariant, perkantysis subjektas sudaro preliminariąsias pirkimo-pardavimo sutartis kaip priemonę atitinkamam laiko tarpui atidėti pagrindinės pirkimo-pardavimo sutarties pasirašymą ir sudaryti galimybę tiekėjams pakoreguoti pasiūlymus, atsižvelgiant į pasikeitusią rinkos situaciją.
Atnaujintas tiekėjų varžymasis taip pat yra priemonė skatinti tiekėjų konkurenciją, jiems toliau varžantis dėl pasiūlymo kainos ir kitų sąlygų.
Atnaujintas tiekėjų varžymasis taip pat yra priemonė skatinti tiekėjų konkurenciją, jiems toliau varžantis dėl pasiūlymo kainos ir kitų sąlygų. Atnaujintas tiekėjų varžymasis vyksta tuo atveju, kai tokia preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo tvarka yra nustatyta pirkimo dokumentuose, o atnaujintas varžymasis vykdomas pagal patikslintas sąlygas (pavyzdžiui, pristatymo terminą, vietą, įsigyjamų prekių rūšį ir pan.), tiekėjams teikiant pakartotinius pasiūlymus su atitinkama kaina. Toks pagrindinės viešojo pirkimo-pardavimo sutarties būdas leidžia užtikrinti didesnę tiekėjų konkurenciją, tiekėjams varžantis tarpusavyje ir teikiant konkrečios rinkos situaciją atitinkančius pasiūlymus.
3) iš dalies atnaujinant tiekėjų varžymąsi, kai derinamos neatnaujinto ir atnaujinto varžymosi procedūros. Tokiu atveju perkantysis subjektas atnaujina tiekėjų varžymąsi tik tam tikrose pasirinktose preliminariosiose sutartyse (atskirose pirkimo objekto dalyse) ar atskiroje preliminarios sutarties dalyje ar dalyse.
Po preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo pirkimo dokumentuose iš anksto nurodyta tvarka iš dalies yra atnaujinamas tiekėjų varžymas, sudarant galimybę tiekėjams varžytis preliminariosiose sutartyse (atskirose pirkimo objekto dalyse) ar atskiroje preliminariosios sutarties dalyje ar dalyse.
Taikant iš dalies atnaujintą tiekėjų varžymąsi, pirkimo dokumentuose iš anksto turi būti nurodyta:
a) iš dalies atnaujinto tiekėjų varžymosi galimybė;
b) objektyvūs kriterijai, taikomi nustatant, kurie darbai, prekės ar paslaugos bus perkami atnaujinant tiekėjų varžymąsi, o kurie – neatnaujinant tiekėjų varžymosi tiesiogiai pritaikius preliminariojoje sutartyje nustatytas darbų vykdymo, prekių tiekimo ar paslaugų teikimo sąlygas.
Kitaip tariant, įstatymų leidėjas suteikė perkantiesiems subjektams diskreciją nuspręsti, kuri pirkimo objekto dalis bus įsigyjama atliekama atnaujinant tiekėjų varžymąsi ir kuri – neatnaujinant.
Perkančiojo subjekto sprendimas atnaujinti varžymąsi atskirose pirkimo objekto dalyse turi būti pagrįstas objektyviais kriterijais. Pavyzdžiui, įsigyjant autobusų eksploataciniam aptarnavimui reikalingas dalis (skirtingas pirkimo objekto dalis): variklinės alyvos, oro ir alyvos filtrus, langų skystį, stabdžių skystį atnaujintas tiekėjų varžymasis gali būti atliekamas įsigyjant variklinę alyvą, kadangi ji yra gaminama naftos pagrindu, kurios kainos (tuo pačiu ir variklinės alyvos kaina) nuolat kinta ir stabdžių skystį, kadangi jį reikia keisti tik kas trejus metus. Dėl to atnaujinant tiekėjų varžymąsi tose pirkimo objekto dalyse, kurių kaina nuolat kinta, perkančioji organizacija galėtų sulaukti konkurencingesnių pasiūlymų, nei neatnaujinant tiekėjų varžymosi (tiekėjai taikytų didesnes maržas tuo atveju, jei neatnaujinant tiekėjų varžymosi tiekėjai privalo pasiūlyti fiksuotas prekių kainas, nors tokių prekių kainos nuolat svyruoja;
c) dėl kurių sąlygų vyks atnaujintas tiekėjų varžymasis. Įstatymų leidėjas nustatė, kad pirkimo dokumentuose perkantysis subjektas privalo nurodyti ne tik konkrečias pirkimo objekto dalis, dėl kurių vyks atnaujintas tiekėjų varžymasis, tačiau ir nurodyti, dėl kokių konkrečiai sąlygų vyks atnaujintas tiekėjų varžymasis, pavyzdžiui, pristatymo termino, vietos, suteikiamos kokybės garantijos termino, nuolaidos dydžio, įsigyjamų prekių rūšies ir pan. Tokiu atveju tiekėjai tiksliai žino, dėl kokių konkrečiai sąlygų vyks atnaujintas tiekėjų varžymasis ir kokias konkrečiai pasiūlymo dalis tiekėjas gali koreguoti.
Pagrindinės viešojo pirkimo–pardavimo sutarties uždarumo principas
PĮ 86 straipsnio 2 dalyje taip pat yra įtvirtintas pagrindinės viešojo pirkimo-pardavimo sutarties uždarumo principas, nustatant, kad viešojo pirkimo-pardavimo sutartis gali būti sudaryta tik esant dviem sąlygoms kartu:
1) tik tarp perkančiųjų subjektų, kurie buvo aiškiai nurodyti skelbime apie pirkimą arba kvietime patvirtinti susidomėjimą, ir tiekėjų;
2) tik tarp perkančiųjų subjektų ir tiekėjų, kurie yra sudarę preliminariąją pirkimo-pardavimo sutartį.
Pirmoji sąlyga yra aktuali nagrinėjant klausimą dėl perkančiojo subjekto galimybės prisijungti prie jau sudarytos preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties. Nors nei 2014/25/ES, nei PĮ nuostatose nėra nustatyta galimybės tiekėjui ar perkančiajam subjektui prisijungti prie sudarytos preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties, ESTT praktikoje išplėtotas vienpusis sutarties uždarumo principas, reiškiantis, kad tiekėjas negali prisijungti prie jau sudarytos preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties, kadangi priešingu atveju būtų pažeisti viešųjų pirkimų principai. Tačiau viešųjų pirkimų principų pažeidimo nebus, jei perkantysis subjektas, nebuvęs nuo pradžių tokios sutarties šalimi, prisijungtų prie jau sudarytos preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties tomis pačiomis sąlygomis ir įsipareigotų ateityje sudaryti pagrindinę viešojo pirkimo-pardavimo sutartį iš anksto nustatytais terminais, įsigyjant pirkimo sąlygose nurodytą kiekį prekių, paslaugų ar darbų nurodyta kaina[8].
Svarbu pažymėti tai, kad pirmiau nurodytoje ESTT nagrinėtoje byloje būtent pirkimo dokumentuose buvo nustatyta galimybė perkantiesiems subjektams prisijungti prie preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties. Komentaro autorių nuomone, pirmiau nurodytas vienpusis sutarties uždarumo principas taikomas tik tuo atveju, jei galimybė prisijungti prie preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties buvo nustatyta pirkimo dokumentuose – skelbime apie pirkimą arba kvietime patvirtinti susidomėjimą (detaliau žiūrėti PĮ 2 straipsnio 23 dalies komentarą).
Komentaro autorių nuomone, perkančiojo subjekto prisijungimas prie preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties negali lemti situacijų, kad tiekėjui būtų suteikta galimybė tiekti daugiau prekių, paslaugų ar darbų, nei buvo nurodyta pirkimo dokumentuose, t. y. neturi iš esmės keistis pirkimo objekto apimtis. Kita vertus, naujų perkančiųjų subjektų prisijungimas prie preliminariosios pirkimo-pardavimo sutarties ribotinas tais atvejais, kai dėl tokio prisijungimo tiekėjas patirtų reikšmingą kaštų padidėjimą ar pagrindinės pirkimo-pardavimo sutarties įvykdymas taptų ekonomiškai neracionalus: pavyzdžiui, prekių pristatymas kitam perkančiajam subjektui, esančiam 200 kilometrų atstumu nuo vykdžiusio pirkimą perkančiojo subjekto, arba mažos vertės prekių pristatymas reikšmingai padidėjusiam užsakovų skaičiui, dėl ko pristatymo kaštai galėtų viršyti prekių kainą.
3. PĮ 86 straipsnio 3 dalyje yra nustatyta, kad perkantysis subjektas turi vykdyti atnaujintą, neatnaujintą ar iš dalies atnaujintą tiekėjų varžymąsi tokiu būdu, kad nebūtų pažeistas tiekėjų lygiateisiškumas ir nediskriminavimas, suteikiant tiekėjams vienodas galimybes pateikti pasiūlymą (detaliau žiūrėti PĮ 29 straipsnio komentarą).
Atnaujindami tiekėjų varžymąsi perkantieji subjektai taip pat privalo nustatyti pakankamą pasiūlymų pateikimo terminą. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad PĮ 77, 82 ir kituose straipsniuose nustatyti minimalūs pasiūlymų pateikimo terminai, tuo tarpu perkantieji subjektai privalo nustatyti tokį pasiūlymų pateikimo terminą, kuris būtų pakankamas tiekėjams parengti ir pateikti pasiūlymus (detaliau žiūrėti PĮ 77, 82 straipsnių komentarus).
Tuo tarpu laimėtoją, su kuriuo bus sudaroma pagrindinė pirkimo sutartis, perkantysis subjektas privalo išrinkti, griežtai vadovaujamasis pirkimo dokumentuose nustatytų pasiūlymų vertinimo kriterijų (detaliau žiūrėti PĮ 64 straipsnio komentarą).
4. PĮ 86 straipsnio 4 dalyje yra nustatyta perkančiojo subjekto teisė atnaujintą ar iš dalies atnaujintą tiekėjų varžymąsi vykdyti pasinaudojant elektroniniu katalogu, atnaujinamų elektroninių katalogų pagrindu PĮ 89 straipsnio 4–5 dalyse nustatyta tvarka (detaliau žiūrėti PĮ 89 straipsnio 4–5 dalių komentarą).
Atnaujinto varžymosi vykdymas pasinaudojant elektroniniu katalogu leidžia perkančiajam subjektui užtikrinti didesnę tiekėjų konkurenciją. Perkantysis subjektas, atnaujinęs tiekėjų varžymąsi ir naudodamasis elektroniniu katalogu, iš anksto žino preliminarų tiekėjų, galinčių pasiūlyti konkrečias prekes, paslaugas ar darbus skaičių, todėl, siekdamas racionaliai panaudoti pirkimui skirtas lėšas, jis gali koreguoti pirkimo objekto ar įsigyjamo pirkimo objekto kiekio reikalavimus (sąlygas), atsižvelgiant į pasiūlą rinkoje.
5. PĮ 86 straipsnio 5 dalyje yra nustatyta, kad preliminarioji sutartis perkančiojo subjekto negali būti naudojama kaip priemonė nesąžiningiems, konkurenciją ribojantiems ją ar iškreipiantiems veiksmams atlikti (detaliau žiūrėti PĮ 29 straipsnio komentarą).
Įstatymų leidėjas nustatė, kad perkantysis subjektas negali sudaryti ir vykdyti preliminariosios sutarties, jeigu ji sudaryta ar vykdoma tik turint tikslą apriboti ar iškreipti tiekėjų konkurenciją ar kitiems nesąžiningiems veiksmams atlikti.
Komentaro autorių nuomone, PĮ 86 straipsnio 5 dalyje yra nustatytas draudimas siejamas būtent su nepagrįstai ribojama tiekėjų konkurencija (detaliau žiūrėti PĮ 29 straipsnio komentarą). Perkantysis subjektas turi teisę siaurinti tiekėjų varžymąsi nustatydamas ribotą skaičių tiekėjų, su kuriuo bus sudaryta pagrindinė pirkimo sutartis ar nustatydamas kitus ribojimus, tačiau jie turi būti objektyviai pateisinami ir susiję su pirkimo tikslu – racionaliai naudojant turimas lėšas įsigyti perkančiojo subjekto poreikius atitinkančias prekes, paslaugas ar darbus (detaliau žiūrėti PĮ 29 straipsnio komentarą).
[1] Europos Komisijos 2018 m. vasario mėn. Viešojo pirkimo gairės specialistams.
[2] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2018 m. vasario 15 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-8-248/2018.
[3] Komentuojamos PĮ 86 straipsnio nuostatos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/25/ES 51 straipsnio normas.
[4] LAT 2016 m. kovo 30 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-177-916/2016.
[5] Pagal analogiją ESTT 2017 m. balandžio 5 d. sprendimas byloje Borta, C-298/15.
[6] LAT 2013 m. gegužės 3 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-272/2013.
[7] LAT 2014 m. balandžio 25 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-255/2014.
[8] ESTT 2018 m. spalio 3 d. sprendimas byloje Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato - Antitrust et Coopservice, C-216/17.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite