89 straipsnis. Elektroninis katalogas
89 straipsnis. Elektroninis katalogas
- Perkantysis subjektas gali reikalauti iš tiekėjų pateikti pasiūlymą elektroninio katalogo forma arba naudojantis elektroniniu katalogu. Elektroninio katalogo forma teikiamas pasiūlymas gali būti papildytas ir kitos formos dokumentais.
- Tiekėjai elektroninius katalogus rengia pagal perkančiojo subjekto nustatytą formatą ir technines specifikacijas. Elektroniniai katalogai turi atitikti elektroninėms priemonėms keliamus reikalavimus ir papildomus perkančiojo subjekto nustatytus reikalavimus pagal šio įstatymo 34 straipsnio nuostatas.
- Kai perkantysis subjektas reikalauja arba leidžia tiekėjams pateikti pasiūlymus elektroninio katalogo forma, jis turi apie tai pranešti šiomis formomis:
1) apie tai nurodyti skelbime apie pirkimą, kvietime patvirtinti susidomėjimą arba, jeigu pirkime kviečiama dalyvauti skelbimu apie kvalifikacijos vertinimo sistemą, kvietime pateikti pasiūlymą, arba kvietime dalyvauti derybose;
2) pirkimo dokumentuose nurodyti visą pagal šio įstatymo 34 straipsnio 11 dalį reikiamą informaciją, susijusią su elektroninio katalogo formatu, naudojama elektronine įranga ir prisijungimo prie jos sąlygomis, specifikacijomis.
- Perkantysis subjektas, sudaręs preliminariąją sutartį su keliais tiekėjais, pateikusiais pasiūlymus elektroninio katalogo forma, gali nustatyti, kad sudarant konkrečią pirkimo sutartį, atnaujintas tiekėjų varžymasis vyks atnaujinamų elektroninių katalogų pagrindu. Tokiu atveju perkantysis subjektas taiko vieną iš šių metodų:
1) kviečia dalyvius iš naujo pateikti elektroninius katalogus, pritaikytus konkrečiai pirkimo sutarčiai;
2) praneša dalyviams, kad iš jų pateiktų elektroninių katalogų jis pats ketina susirinkti informaciją, reikalingą sudaryti pasiūlymui, pritaikytam konkrečiai pirkimo sutarčiai. Apie šio metodo taikymą turi būti iš anksto nurodyta pirkimo dokumentuose.
- Prieš atnaujindamas tiekėjų varžymąsi pagal šio straipsnio 4 dalies 2 punktą, perkantysis subjektas turi pranešti dalyviams datą ir laiką, kada jis ketina rinkti informaciją, reikalingą sudaryti pasiūlymui, pritaikytam konkrečiai pirkimo sutarčiai, ir turi suteikti dalyviams galimybę nesutikti, kad informacija būtų renkama tokiu būdu. Toks pranešimas turi būti išsiųstas ne vėliau kaip likus 3 darbo dienoms iki informacijos rinkimo dienos. Perkantysis subjektas negali priimti sprendimo dėl laimėtojo tol, kol jis galimam laimėtojui nepateikia savo sudaryto pasiūlymo ir negauna iš jo patvirtinimo, kad šiame pasiūlyme nėra esminių klaidų.
- Perkantysis subjektas, dinaminės pirkimo sistemos pagrindu sudarydamas konkrečias pirkimo sutartis, gali:
1) reikalauti, kad pasiūlymas sudaryti šią sutartį būtų pateiktas elektroninio katalogo forma;
2) taikyti šio straipsnio 4 dalies 2 punkto ir 5 dalies nuostatas, jeigu tiekėjas kartu su prašymu dalyvauti dinaminėje pirkimo sistemoje yra pateikęs ir elektroninį katalogą, atitinkantį perkančiojo subjekto nurodytą formatą ir technines specifikacijas. Gavę perkančiojo subjekto pranešimą apie ketinimą sudaryti pasiūlymą pagal šio straipsnio 4 dalies 2 punkto nuostatas, kandidatai galutinai papildo elektroninio katalogo turinį.
Komentuojamame PĮ 89 straipsnyje[1] įtvirtinta elektroninio katalogo apibrėžtis ir jo naudojimo taisyklės.
Elektroninis katalogas kaip pirkimų įrankis yra įtvirtintas tik nuo 2017 m. liepos 1 d. įsigaliojusioje PĮ redakcijoje. Anksčiau, nors atskirai nebuvo reguliuojamas, elektroninis katalogas buvo taikomas, dažniausiai centrinių perkančiųjų organizacijų.
Elektroninis katalogas – forma, kuria naudojasi visi tiekėjai ir joje pateikia būtent tik informaciją apie prekes, paslaugas ar darbus, jų technines savybes. Šio „naujo“ įrankio įtvirtinimo tikslas – užtikrinti, kad naujų būdų naudojimas atitiktų pirkimų reguliavimą ir lygiateisiškumo, nediskriminavimo bei skaidrumo principus[2]. Kitaip sakant, jeigu jau perkantieji subjektai taiko elektroninius katalogus, tai geriau juos tinkamai sureguliuoti ir taikyti teisingai bei teisėtai.
Elektroninis katalogas, kaip ir kiti elektroniniai įrankiai (elektroninis aukcionas, dinaminė pirkimo sistema) yra skirti skatinti pirkimų vykdymą elektroninėmis priemonėmis bei leisti perkantiesiems subjektams supaprastinti pirkimo procedūras[3].
- PĮ 89 straipsnio 1 dalyje yra įtvirtinta perkančiojo subjekto galimybė reikalauti iš tiekėjų pateikti pasiūlymą elektroninio katalogo forma arba naudojantis elektroniniu katalogu.
PĮ 89 straipsnio 1 dalyje yra įtvirtinta perkančiojo subjekto teisė, bet ne pareiga reikalauti pasiūlymus pateikti elektroninio katalogo forma. Kita vertus, kai perkantysis subjektas nustato šį reikalavimą, tiekėjai neturi teisės pasirinkti ir pasiūlymus teikti kitais būdais (ne elektroninio katalogo forma).
Taigi, elektroninis katalogas gali būti naudojamas dviem atvejais:
- elektroninio katalogo forma gali būti visas pasiūlymas. Kitaip sakant, perkantysis subjektas gali reikalauti pateikti pasiūlymus pagal specifinę formą, kurią būtų lengva elektroniniu būdu apdoroti, pavyzdžiui, palyginti kainas, technines savybes ir pan.
- elektroninio katalogo forma teikiama dalis pasiūlymo. Elektroninio katalogo forma teikiamas pasiūlymas gali būti papildytas ir kitos formos dokumentais, t. y. elektroninis katalogas yra tik dalis tiekėjo bendro pasiūlymo, o tiekėjas papildomai gali pateikti kitus dokumentus, pavyzdžiui prekių techninius aprašymus.
PĮ 89 straipsnio 1 dalyje nėra pateikta elektroninio katalogo samprata, tačiau bendriausia prasme elektroninis katalogas yra elektroninėmis priemonėmis visiems pirkimo dalyviams bendras informacijos pateikimo ir vertinimo formatas[4], pavyzdžiui, dinamiška struktūrizuota lentelė pasiūlymams pateikti, excel, word ar pdf failas, kuriame pateikiami tiekėjo turimos prekės, teikiamos paslaugos ar darbai. Elektroninis katalogas turi būti toks, kad būtų galima lengvai kopijuoti, vertinti pateikiamus duomenis.
- PĮ 89 straipsnio 2 dalyje yra įtvirtintos elektroninių katalogų rengimo taisyklės ir reikalavimai.
Pagal PĮ 89 straipsnio 2 dalies nuostatas perkantysis subjektas, skelbdamas pirkimą ir ketindamas naudoti elektroninius katalogus kaip pasiūlymų pateikimo formą, turi nustatyti elektroninio katalogo reikalavimus, t. y. formatą ir technines specifikacijas. Tai, kad perkantysis subjektas nustato reikalavimus elektroniniam katalogui, reiškia, jog tiekėjai negali tiesiog pateikti savo bendrų katalogų, o turi juos pritaikyti prie konkrečių perkančiojo subjekto poreikių. Tokie reikalavimai yra būtini ir tam, jog visų tiekėjų pateikti elektroniniai katalogai būtų palyginami elektroninėmis priemonėmis.
Be to, elektroniniai katalogai turi atitikti elektroninėms priemonėms keliamus reikalavimus ir papildomus perkančiojo subjekto nustatytus reikalavimus pagal PĮ 34 straipsnio nuostatas (detaliau žiūrėti PĮ 34 straipsnio komentarą), t. y. turi būti suformuojami visiems suinteresuotiems tiekėjams prieinamu formatu (galima atsidaryti ir užpildyti bet kuriuo kompiuteriu), užtikrinamas duomenų vientisumas ir užtikrinami kiti reikalavimai.
- PĮ 89 straipsnio 3 dalyje yra įtvirtintos taisyklės dėl pranešimo apie elektroninių katalogų naudojimą bei informacijos apie elektroninius katalogus apimtis.
PĮ 89 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta, kad apie elektroninių katalogų naudojimą viešajame pirkime turi būti iš anksto pranešta tiekėjams skelbime (jeigu apie viešuosius pirkimus yra skelbiama) ar kvietime pateikti susidomėjimą (jeigu apie viešuosius pirkimus nėra skelbiama viešai).
Kitaip sakant, tiekėjams kartu su visa pagrindine informacija skelbimuose, kaip nurodyta PĮ 44 straipsnio 2 dalyje (detaliau žiūrėti PĮ 44 straipsnio 2 dalies komentarą), turi būti pateikti duomenys apie elektroninio katalogo naudojimą.
Pirkimo dokumentuose perkantysis subjektas turi pateikti visą pagal PĮ 34 straipsnio 11 dalį reikiamą informaciją, susijusią su elektroninio katalogo formatu, naudojama elektronine įranga ir prisijungimo prie jos sąlygomis, specifikacijomis (detaliau žiūrėti PĮ 34 straipsnio 11 dalies komentarą).
PĮ 89 straipsnio 3 dalyje taip pat įtvirtinta, kad perkantysis subjektas turi diskreciją nustatyti, ar elektroninis katalogas yra privalomas tiekėjams, ar tiekėjai gali pasirinkti taikyti ar netaikyti elektroninio katalogo formos.
- PĮ 89 straipsnio 4 dalyje yra įtvirtintas elektroninių katalogų naudojimas atnaujinto varžymosi metu pagal preliminariosios sutarties sudarymo procedūrą.
Pagal PĮ 89 straipsnio 1 dalį, visi pirkimai gali būti vykdomi pateikiant elektroninius katalogus, įskaitant tuos pirkimus, kai yra sudaroma preliminarioji sutartis.
Pagal PĮ 86 straipsnį (detaliau žiūrėti PĮ 86 straipsnio komentarą), kai preliminariąją sutartį sudaro daugiau nei vienas tiekėjas, perkantysis subjektas gali pasirinkti vykdyti atnaujintą varžymąsi. PĮ 89 straipsnio 4 dalyje yra nurodyti atnaujinto varžymosi būdai, kai atnaujintas varžymasis vyksta atnaujinamų elektroninių katalogų pagrindu.
Tokiu atveju perkantysis subjektas taiko vieną iš šių būdų:
- PĮ 89 straipsnio 4 dalies 1 punkte įtvirtintas būdas – perkantysis subjektas kviečia dalyvius iš naujo pateikti elektroninius katalogus, pritaikytus konkrečiai pirkimo sutarčiai. Šis metodas gali būti taikomas, kai tiekėjai pirkimo procedūrų metu pateikė elektroninius katalogus, pagal kuriuos buvo sudaryta preliminarioji sutartis, o atnaujinto varžymosi metu tiekėjai pateikia tik tą dalį elektroninių katalogų, kuri skirta konkrečiam perkančiojo subjekto užsakymui. Šis metodas reiškia aktyvius tiekėjų veiksmus, kai jie gali pasirinkti nedalyvauti atnaujintame varžymesi tik nepateikdami atnaujintų elektroninių katalogų. Kadangi tiekėjai turi pateikti atnaujintus elektroninius katalogus, šis metodas netaikomas tais atvejais, kai elektroninis katalogas yra tik sudedamoji bendro tiekėjų pasiūlymo dalis. Tačiau tokiu atveju tiekėjai turi prisiimti atsakomybę už nedalyvavimą atnaujintame varžymesi, kai, pavyzdžiui, preliminariojoje sutartyje numatomos baudos už pasiūlymų (atnaujintų katalogų) nepateikimą atnaujinto varžymosi metu.
- PĮ 89 straipsnio 4 dalies 2 punkte įtvirtintas būdas – perkantysis subjektas praneša dalyviams, kad iš jų pateiktų elektroninių katalogų jis pats ketina susirinkti informaciją, reikalingą konkrečiai pirkimo sutarčiai sudaryti. Apie šio metodo taikymą turi būti iš anksto nurodyta pirkimo dokumentuose. Šis būdas gali būti taikomas, kai tiekėjai pirkimo procedūrų metu pateikė elektroniniu katalogus, pagal kuriuos buvo sudaryta preliminarioji sutartis, o atnaujinto varžymosi metu tiekėjai lieka pasyvūs (išskyrus PĮ 89 straipsnio 5 dalyje nustatytas tiekėjų teises), o perkantysis subjektas atlieka visus veiksmus, t. y. iš pateiktų katalogų išrenka reikalingas dalis ir jas palygina tarpusavyje.
- PĮ 89 straipsnio 5 dalyje yra įtvirtintos PĮ 89 straipsnio 4 dalies 2 punkto įgyvendinimo taisyklės.
Prieš atnaujindamas tiekėjų varžymąsi pagal PĮ 89 straipsnio 4 dalies 2 punktą, perkantysis subjektas turi pranešti dalyviams datą ir laiką, kada jis ketina rinkti informaciją, reikalingą konkrečiai pirkimo sutarčiai sudaryti, ir turi suteikti dalyviams galimybę nesutikti, kad informacija būtų renkama tokiu būdu. Toks pranešimas turi būti išsiųstas ne vėliau kaip likus 3 darbo dienoms iki informacijos rinkimo dienos. Perkantysis subjektas negali priimti sprendimo dėl laimėtojo, kol jis galimam laimėtojui nepateikia savo sudaryto pasiūlymo ir negauna iš jo patvirtinimo, kad šiame pasiūlyme nėra esminių klaidų. Perkantieji subjektai pirkimo dokumentuose taip pat turi nurodyti pasekmes, jeigu tiekėjai nesutinka, kad tokiu būdu būtų renkama informacija konkrečiai pirkimo sutarčiai sudaryti. Rekomenduotina nustatyti, kad tiekėjas, nesutikęs su informacijos rinkimu, nedalyvauja atnaujintame varžymesi dėl tos konkrečios pirkimo sutarties sudarymo.
PĮ 89 straipsnio 5 dalimi siekiama užtikrinti tiekėjų, sudariusių preliminarią sutartį, naudojant elektroninius katalogus, sąžiningą konkurenciją, lygiateisiškumą bei nepažeisti skaidrumo bei nediskriminavimo principų. Kitaip sakant, yra numatomas išankstinis paskelbimas apie ketinamą sudaryti pagrindinę sutartį bei elektroninių katalogų vertinimo datą ir laiką.
Tokiu būdu yra užtikrinama, kad tiekėjai, nesutinkantys su elektroninių katalogų vertinimo taisyklėmis, nurodytomis perkančiojo subjekto, turi galimybę ginčyti tokį perkančiojo subjekto sprendimą, ginti savo galimai pažeistas teises ir teisėtus interesus.
Papildomai pažymėtina, kad perkantysis subjektas, netgi įvykdęs elektroninių katalogų vertinimą bei priėmęs sprendimą dėl laimėtojo, negali iš karto jį kviesti sudaryti pagrindinę sutartį, o privalo kreiptis į galimą laimėtoją dėl to, ar šis pritaria tokiam jo elektroninio katalogo vertinimui, kurį atliko perkantysis subjektas. Tik galimam laimėtojui patvirtinus jo elektroninio katalogo vertinimo teisėtumą, perkantysis subjektas gali su šiuo tiekėju sudaryti pagrindinę sutartį.
- PĮ 89 straipsnio 6 dalyje yra įtvirtintos dinaminės pirkimo sistemos naudojimo ypatybės, naudojant elektroninius katalogus.
Perkantysis subjektas, dinaminės pirkimo sistemos pagrindu sudarydamas konkrečias pirkimo sutartis, gali reikalauti, kad pasiūlymas sudaryti šią sutartį būtų pateiktas elektroninio katalogo forma. Toks reguliavimas atitinkamai yra nustatytas PĮ 87 straipsnio 7 dalyje (detaliau žiūrėti PĮ 87 straipsnio 7 dalies komentarą). Kitaip sakant, elektroninis katalogas gali būti naudojamas ne tik pirkimų būdams, tačiau taip pat tokioms viešųjų pirkimų priemonėms kaip dinaminė pirkimo sistema įgyvendinti.
Taikant dinaminę pirkimo sistemą, naudojant elektroninius katalogus, gali būti vykdomas konkretus pirkimas, kai perkantysis subjektas atlieka elektroninių katalogų vertinimą, t. y. kad iš jų pateiktų elektroninių katalogų jis pats ketina susirinkti informaciją, reikalingą sudaryti pasiūlymui, pritaikytam konkrečiai pirkimo sutarčiai (detaliau žiūrėti PĮ 89 straipsnio 4 dalies 2 punkto ir 5 dalies komentarą).
[1]Komentuojamos PĮ 89 straipsnio nuostatos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/25/ES 54 straipsnio normas.
[2] Direktyvos 2014/25/ES preambulės 77-oji konstatuojamoji dalis.
[3] Steinicke, Michael, Vesterdorf, Peter L. Brussels Commentary on EU Public Procurement Law. Nomos, C.H.BECK, Hart publishing, 2018 m., 490-491 psl.
[4] Direktyvos 2014/25/ES preambulės 77-oji konstatuojamoji dalis.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite