84 straipsnis. Projekto konkurso vykdymas
84 straipsnis. Projekto konkurso vykdymas
1. Šis skirsnis taikomas projekto konkursui, kai:
1) jis organizuojamas kaip dalis procedūros, kuria siekiama sudaryti paslaugų pirkimo sutartį, ir (arba)
2) dalyviams skiriami prizai ar atlygis.
2. Projekto konkursas skelbiamas ir apie projekto konkurso rezultatus pranešama vadovaujantis šio įstatymo 44, 46 ir 47 straipsnių nuostatomis. Jeigu perkantysis subjektas paslaugų pirkimą ketina tęsti neskelbiamų derybų būdu, tai turi būti nurodyta skelbime apie projekto konkursą.
3. Projekto konkurse turi teisę dalyvauti fiziniai ir juridiniai asmenys, kitos organizacijos ir jų padaliniai ar tokių asmenų grupė. Dalyvavimo projekto konkurse negalima riboti teritoriniu pagrindu ar kitaip diskriminuoti tiekėjų.
4. Pasiūlymų pateikimo terminas, nustatytas pirkimo dokumentuose, negali būti trumpesnis kaip 35 dienos nuo skelbimo išsiuntimo iš Viešųjų pirkimų tarnybos dienos.
5. Perkantysis subjektas gali atlikti kandidatų, kuriuos pakvies pateikti planus ar projektus, kvalifikacinę atranką. Šiuo atveju perkantysis subjektas pirkimo dokumentuose turi nustatyti aiškius, nediskriminacinius ir realią konkurenciją užtikrinančius kvalifikacinės atrankos kriterijus.
6. Projekto konkursas organizuojamas vadovaujantis šio skirsnio ir šio įstatymo 1–30, 32–37, 41, 44, 46, 47, 67 straipsnių nuostatomis ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintomis projekto konkurso organizavimo taisyklėmis.
Komentuojamame PĮ 84 straipsnyje[1] įtvirtinta projekto konkurso vykdymo tvarka ir reikalavimai.
Projekto konkurso sąvoka pateikta PĮ 2 straipsnio 24 dalyje (detaliau žiūrėti PĮ 2 straipsnio 24 dalies komentarą).
Pagrindinės sritys, kuriose taikomas projekto konkursas, yra miestų ir teritorijų planavimo, architektūros, inžinerijos ar duomenų tvarkymas. Tačiau vertėtų pažymėti, kad komentuojama procedūra galėtų būti naudojama ir kitais tikslais, pavyzdžiui, siekiant įsigyti projektus finansų inžinerijos srityje, kurie optimizuotų MVĮ skiriamą paramą įgyvendinant Jungtinių Europos išteklių labai mažoms, mažoms ir vidutinėms įmonėms finansuoti iniciatyvą arba kitas ES paramos MVĮ programas konkrečioje valstybėje narėje. Projekto konkurso, skirto įsigyti projektus tokiai finansų inžinerijai, sąlygose taip pat galėtų būti nustatyta, kad vėlesnės paslaugų pirkimo sutartys šioms finansų inžinerijos priemonėms įgyvendinti būtų skiriamos projekto konkurso laimėtojui arba vienam iš laimėtojų vedant derybas be skelbimo apie pirkimą[2].
Projekto konkurso vykdymas detaliau reguliuojamas Projekto konkurso taisyklėse.
Projekto konkurso taisyklių 4 punkte įtvirtinta, kad perkantysis subjektas privalo užtikrinti, kad vykdant projekto konkursą būtų laikomasi PĮ 1–30, 32–37, 41, 44, 46, 47, 67, 84, 85 straipsnių nuostatų, kas reiškia, kad turi būti laikomasi nurodytų teisės normų ir taisyklių reikalavimų.
- PĮ 84 straipsnio 1 dalyje įtvirtintos dvi projekto konkurso procedūros taikymo galimybės, kurios gali būti taikomos tiek alternatyviai, t. y. tik viena iš dviejų, tiek abi kartu.
PĮ 84 straipsnio 1 dalies sąlygos:
1.1. projekto konkursas organizuojamas kaip dalis procedūros, kuria siekiama sudaryti paslaugų pirkimo sutartį.
Procedūra laikoma projekto konkursu dviem atvejais:
- kai vykdomas projekto konkursas yra atskira procedūra, nėra sudaroma paslaugų pirkimo sutartis, o tik skiriami prizai. Pasibaigus projekto konkurso procedūrai yra organizuojamas atskiras pirkimas dėl paslaugų pirkimo sutarties sudarymo, t. y. visiškai nauja pirkimo procedūra, pavyzdžiui, atviras konkursas, ribotas konkursas ar skelbiamos derybos.
- kai vykdomas projekto konkursas nėra atskira procedūra, tik dalis pirkimo procedūros. Projekto konkursas tokiu atveju yra pirmasis pirkimo procedūros etapas. Po šio etapo toliau vykdomos neskelbiamos derybos ir sudaroma paslaugų sutartis.
Jeigu po projekto konkurso iš viso nėra siekiama sudaryti paslaugų pirkimo sutarties, t. y. nebus vykdomas nei atskiras pirkimas, nei neskelbiamos derybos pagal PĮ 84 straipsnio 2 dalį (detaliau žiūrėti PĮ 84 straipsnio 2 dalies komentarą), tuomet tokia procedūra nelaikoma projekto konkursu, o perkantysis subjektas turi vykdyti plano ar projekto pirkimą vienu iš pirkimo būdų, pavyzdžiui, atviro konkurso, riboto konkurso ar skelbiamų derybų būdu[3].
Kai projekto konkursas organizuojamas kaip dalis pirkimo procedūros (pirmasis neskelbiamų derybų etapas), perkantieji subjektai projekto konkurso dokumentuose turi tiksliai ir aiškiai nurodyti šią informaciją, t. y. kad projekto konkurso laimėtojas (laimėtojai) bus kviečiamas (kviečiami) dalyvauti tolesnėse paslaugų pirkimo procedūrose[4]. Tolesnės pirkimo procedūros visada vykdomos neskelbiamų derybų būdu pagal PĮ 79 straipsnio 4 dalį. Perkantysis subjektas turi teisę neskelbiamas derybas vykdyti tik su projekto konkurso laimėtoju ar su visais projekto konkurso laimėtojais (kai nustatomi keli laimėtojai)[5].
Kita vertus, perkantysis subjektas, projekto konkurso pirkimo dokumentuose įtvirtinęs tikslą sudaryti paslaugų pirkimo sutartį, nėra absoliučiai įpareigotas paslaugų pirkimo sutartį sudaryti, t. y. taikomi ir bendrieji pirkimo procedūrų nutraukimo pagrindai, įtvirtinti PĮ 41 straipsnio 3 dalyje (detaliau žiūrėti PĮ 41 straipsnio 3 dalies komentarą). Be to, projekto konkurso metu gali būti nustatyta, kad nei vienas iš pateiktų pasiūlymų (projektų) neatitinka perkančiojo subjekto poreikių, todėl jis negali būti įpareigotas visais atvejais sudaryti pirkimo sutarties.
1.2. projekto konkurso dalyviams skiriami prizai ar atlygis.
PĮ 84 straipsnio 1 dalies 2 punkte įtvirtinta, kad PĮ 84 - 85 straipsnio normos taikomos projekto konkursui, kai dalyviams skiriami prizai ar atlygis.
Paprastai perkantieji subjektai nustato prizus projekto konkurso dalyviams, kurie tampa pirmos – trečios vietos laimėtojais, atitinkamai paskirstant prizinį fondą. Prizai paprastai skiriami, kadangi sudaroma tik viena paslaugų pirkimo sutartis, o dalyvavimas projekto konkurse (projekto parengimas) reikalauja didelių kaštų, pavyzdžiui, projektuotojai turi įdėti pastangų, rengiant projektinius sprendinius, apskaičiuojant perkančiojo subjekto poreikius, siūlant inovatyvius sprendimus, be to, projektinių pasiūlymų rengimo atvejais dažnai prašoma pateikti maketus, kuriuos reikia parengti ir netgi fiziškai pateikti perkančiajam subjektui.
Ši sąlyga taip pat nėra privaloma. Tai reiškia, kad procedūra laikoma projekto konkursu ir tais atvejais, kai perkantysis subjektas neskiria prizų ar atlygio projekto konkurso dalyviams. Pagrindinis projekto konkurso tikslas – projekto konkurso dalyviams sudaryti paslaugų pirkimo sutartį, kurią vykdant projekto konkurso laimėjimo atveju bus gaunamas atlygis, todėl prizas nėra pagrindinis projekto konkurso vykdymo ir dalyvavimo jame tikslas.
Tais atvejais, kai projekto konkursas nėra organizuojamas kaip dalis procedūros, kuria siekiama sudaryti paslaugų pirkimo sutartį, o tik skiriami prizai, perkantysis subjektas vis tiek turi turėti tikslą sudaryti paslaugų sutartį. Kitaip sakant, tais atvejais, kai skiriami tik prizai ar atlygis, perkantysis subjektas turi organizuoti atskiras pirkimo procedūras dėl paslaugų įsigijimo, jau panaudodamas tą rezultatą, kurį gavo projekto konkurso procedūros metu. Kaip minėta pirmiau, tais atvejais, kai nėra nei pirkimo procedūrų tęstinumo (neskelbiamų derybų pagal PĮ 79 straipsnio 4 dalį), nei atskiros paslaugų pirkimo procedūros, tai perkantysis subjektas negali taikyti projekto konkurso kaip pirkimo procedūros, o turi būti taikomi vykdomas pirkimas bendra tvarka, pavyzdžiui, atviras konkursas, ribotas konkursas, skelbiamos derybos ar kitas būdas.
Prizų ar atlygio dydis nėra reguliuojamas, todėl perkantieji subjektai turi teisę nustatyti šiuos dydžius, pavyzdžiui, atsižvelgdamos į turimą biudžetą, projektų sudėtingumą ir pan.
- PĮ 84 straipsnio 2 dalyje įtvirtintos projekto konkurso duomenų viešinimo taisyklės.
PĮ 84 straipsnio 2 dalyje įtvirtintos trys atskiros viešinimo taisyklės:
- projekto konkursas skelbiamas, vadovaujantis PĮ 44, 46 ir 47 straipsnio nuostatomis[6] (detaliau žiūrėti PĮ 44, 46, 47 straipsnio komentarą).
- projekto konkurso skelbime turi būti papildomai pateikiama informacija apie tai, ar perkantysis subjektas ketina tęsti pirkimą neskelbiamų derybų būdu[7]. Skelbime turi būti nurodyta, kurį būdą perkantysis subjektas taikys, t. y. ar pagal Projekto konkurso taisyklių 82 punktą po projekto konkurso perkantysis subjektas, vadovaudamasi PĮ 79 straipsnio 4 dalies nuostatomis, paslaugas turi teisę pirkti iš projekto konkurso laimėtojo arba vieno iš jų neskelbiamų derybų būdu, ar pagal Projekto konkurso taisyklių 83 punktą tuo atveju, kai išrenkami keli projekto konkurso laimėtojai (pirmąsias vietas užėmę dalyviai), perkantysis subjektas, vadovaudamasi PĮ 79 straipsnio 4 dalies nuostatomis, paslaugas turi teisę pirkti neskelbiamų derybų būdu. Pastaruoju atveju į derybas kviečiami visi laimėtojai.
- projekto konkurso rezultatai skelbiami, vadovaujantis PĮ 46 straipsnio ir 47 straipsnio nuostatomis[8] (detaliau žiūrėti PĮ 46 straipsnio ir 47 straipsnio komentarą).
- PĮ 84 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta taisyklė, kad projekto konkurse pasiūlymus (projektus) gali pateikti visi rinkos dalyviai, ir nustatytas draudimas diskriminuoti tiekėjus teritoriniu ar kitu pagrindu.
PĮ 84 straipsnio 3 dalyje detalizuota, kad projekto konkurse gali dalyvauti fiziniai, juridiniai asmenys, kitos organizacijos, jų padaliniai ar tokių asmenų grupė. Jeigu projekto konkurse dalyvauja tiekėjų grupės, perkantysis subjektas iš šios grupės neturi reikalauti, kad ji įgytų tam tikrą teisinę formą, tačiau perkančiajam subjektui priėmus sprendimą su tokia grupe sudaryti pirkimo sutartį, iš jos gali būti reikalaujama įgyti tam tikrą teisinę formą, jeigu tai yra būtina siekiant tinkamai įvykdyti pirkimo sutartį. Apie tai turi būti nurodyta projekto konkurso dokumentuose[9]. Tai visiškai atitinka tiekėjo sąvoką bei PĮ 30 straipsnio nuostatas (detaliau žiūrėti PĮ 30 straipsnio komentarą). Dėl to perkantysis subjektas negali diskriminuoti tiekėjų dėl jų organizacinės formos, svarbu tik tai, kad tiekėjai turėtų perkančiojo subjekto projekto konkurso sąlygose nustatytą kvalifikaciją ir dėl tiekėjų nebūtų pašalinimo pagrindų.
PĮ 84 straipsnio 3 dalyje taip pat nurodyta, kad tiekėjai negali būti diskriminuojami teritoriniu pagrindu, t. y. yra įtvirtintas reikalavimas vadovautis nediskriminavimo principu (PĮ 29 straipsnio 1 dalis) bei užtikrinti judėjimo laisvę. Pavyzdžiui, perkantysis subjektas negali reikalauti, kad projekto konkurso pasiūlymus (projektus) pateiktų tik Lietuvos Respublikoje veikiantys tiekėjai, o turi būti priimami ir kitose valstybėse veikiančių tiekėjų pasiūlymai (projektai). Kita vertus, vertinant šį draudimą riboti tiekėjų dalyvavimą teritoriniu pagrindu, turi taip pat būti atsižvelgtina į PĮ 29 straipsnio 5 dalies nuostatas, kai leidžiamas diskriminavimas teritoriniu pagrindu dėl nacionalinio saugumo interesų užtikrinimo (detaliau žiūrėti PĮ 29 straipsnio 5 dalies komentarą).
PĮ 84 straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad pateiktas sąrašas, kokiais atvejais draudžiama diskriminacija, nėra baigtinis, todėl ir kitais atvejais perkantysis subjektas turi užtikrinti tiekėjų lygiateisiškumo, nediskriminavimo, sąžiningos konkurencijos principų įgyvendinimą (detaliau žiūrėti PĮ 29 straipsnio 1 ir 3 dalies komentarą).
- PĮ 84 straipsnio 4 dalyje įtvirtintas pasiūlymų pateikimo minimalus terminas.
PĮ 84 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta, kad pasiūlymų pateikimo terminas, nustatytas pirkimo dokumentuose, negali būti trumpesnis kaip 35 dienos nuo skelbimo išsiuntimo iš VPT dienos (detaliau žiūrėti PĮ 47 straipsnio komentarą).
Kita vertus, projekto konkurso pasiūlymams (projektams) pateikti terminas turi atitikti protingumo principą ir turi būti pakankamas, atsižvelgiant į PĮ 53 straipsnio 1 dalį, kuri taikoma mutatis mutandis (atsižvelgiant į reikalingus pakeitimus) (detaliau žiūrėti PĮ 53 straipsnio komentarą)[10].
- PĮ 84 straipsnio 5 dalyje įtvirtinta teisė vykdyti projekto konkurso kandidatų kvalifikacinę atranką.
Projekto konkursas gali būti vykdomas dviem būdais:
- atviro projekto konkurso būdu, kai visi tiekėjai kviečiami pateikti pasiūlymus (projektus) ir komisija vertina visų tiekėjų projektus[11];
- riboto projekto konkurso būdu, kai paraiškas gali pateikti visi suinteresuoti tiekėjai, o pasiūlymus (projektus) teikia tik perkantieji subjektai kvalifikacinės atrankos metu atrinkti ir pakviesti tiekėjai[12].
PĮ 84 straipsnio 5 dalyje įtvirtinta galimybė taikyti kvalifikacinę atranką reiškia, kad perkantysis subjektas pasirinko riboto projekto konkurso procedūras.
Šiuo atveju perkantysis subjektas pirkimo dokumentuose turi nustatyti aiškius, nediskriminacinius ir realią konkurenciją užtikrinančius kvalifikacinės atrankos kriterijus.
Perkantysis subjektas gali apriboti kandidatų, kuriuos jis kvies pateikti projektus, skaičių, kuris negali būti mažesnis kaip 3. Jeigu po kvalifikacinės atrankos keli kandidatai surinko vienodą balų skaičių ir kandidatų yra daugiau negu 3, perkantysis subjektas privalo šiuos kandidatus kviesti pateikti projektus. Mažiau kandidatų gali būti pakviesta tik tuo atveju, kai pateikiama mažiau paraiškų arba nustatytus reikalavimus dėl pašalinimo pagrindų ir kvalifikacijos atitinka mažiau kandidatų[13].
- PĮ 84 straipsnio 6 dalyje įtvirtintos normos, kuriomis privaloma vadovautis, vykdant projekto konkursą.
PĮ 84 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad projekto konkursas organizuojamas vadovaujantis PĮ 1–30, 32–37, 41, 44, 46, 47, 67, 84, 85 straipsnių nuostatomis ir Projekto konkurso taisyklėmis.
Tai reiškia, kad vykdant projekto konkursą, reikia vadovautis bendrosiomis PĮ nuostatomis, įskaitant nuostatas dėl pirkimo vertės nustatymo, taikymo išimčių, viešųjų pirkimų principų, interesų konfliktų ir kt., reikalavimais dėl skelbimo, kurie įtvirtinti PĮ.
Projekto konkurso taisyklėse yra įtvirtinti reikalavimai, kurie paprastai nukreipia atgal į konkrečias PĮ normas. Projekto konkurso taisyklėse įtvirtintos normos dėl projekto konkurso organizavimo sąlygų (detaliau žiūrėti PĮ 84 straipsnio 1 dalies komentarą), pradžios ir pabaigos (detaliau žiūrėti PĮ 41 straipsnio komentarą), projekto konkurso skelbimo (detaliau žiūrėti PĮ 84 straipsnio 2 dalies komentarą), kvalifikacinę atranką (detaliau žiūrėti PĮ 84 straipsnio 5 dalies komentarą), projekto konkurso vertinimo komisijos (detaliau žiūrėti PĮ 85 straipsnio komentarą), paraiškų ir projektų pateikimo (detaliau žiūrėti PĮ 84 straipsnio 4 dalies komentarą).
Kita vertus, tai, kad projekto konkursams nėra tiesiogiai taikomi PĮ 58-64 straipsniai, reiškia ir projekto konkurso skirtumą nuo įprastinių pirkimo būdų, pavyzdžiui, gali skirtis pasiūlymų (projektų) vertinimo kriterijai.
[1]Komentuojamos PĮ 84 straipsnio nuostatos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/25/ES 95-98 straipsnio normas.
[2] Direktyvos 2014/25/ES preambulės 126-oji konstatuojamoji dalis.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite