88 straipsnis. Elektroninis aukcionas
88 straipsnis. Elektroninis aukcionas
1. Perkantieji subjektai gali taikyti elektroninius aukcionus, kurių metu pateikiamos naujos sumažintos kainos ir (arba) tam tikros pasiūlymo elementų naujos reikšmės. Šiuo tikslu perkantieji subjektai rengia elektroninį aukcioną, kaip kartojamą procesą, kurio metu pritaikius automatinius vertinimo metodus pasiūlymai išdėstomi iš eilės. Elektroninis aukcionas gali būti taikomas tik atlikus išsamų pasiūlymų įvertinimą. Tam tikroms paslaugų ar darbų pirkimo sutartims, kurių objektas – intelektinės veiklos rezultatai, tokie, kaip darbų projektavimas, kuris negali būti vertinamas automatiniu būdu, elektroninis aukcionas netaikomas.
2. Perkantysis subjektas gali taikyti elektroninius aukcionus atlikdamas pirkimą atviro, riboto konkurso arba skelbiamų derybų būdu, kai pirkimo objekto techninė specifikacija tiksliai suformuluojama. Kai sąlygos yra tokios pačios, elektroninį aukcioną perkantysis subjektas gali taikyti atnaujindamas varžymąsi tarp preliminariosios sutarties šalių, kai preliminarioji sutartis sudaryta su keliais tiekėjais, ar vykdydamas konkretų pirkimą dėl pirkimo sutarties sudarymo dinaminės pirkimo sistemos pagrindu.
3. Elektroniniam aukcionui pateikti pasiūlymai vertinami remiantis:
1) tik kaina, kai pirkimo sutartis sudaroma vien kainos pagrindu;
2) kaina ir (arba) naujomis pasiūlymo kriterijų, nurodytų pirkimo dokumentuose, reikšmėmis, kai pirkimo sutartis sudaroma geriausio kainos ar sąnaudų ir kokybės santykio pagrindu ar mažiausių sąnaudų pagrindu pritaikius gyvavimo ciklo sąnaudų metodą.
4. Perkantysis subjektas, nusprendęs taikyti elektroninį aukcioną, apie tai nurodo skelbime apie pirkimą, kvietime patvirtinti susidomėjimą ar kvietime pateikti pasiūlymą (kai pirkime kviečiama dalyvauti skelbimu apie kvalifikacijos vertinimo sistemą), kartu pateikdamas bent šią informaciją:
1) elektroninio aukciono metu vertinamas pasiūlymo reikšmes, jeigu jas galima išmatuoti ir išreikšti skaičiais arba procentais;
2) pasiūlymo reikšmių, kurios gali būti pateiktos, ribas, nurodytas pirkimo objekto specifikacijose;
3) informaciją, kuri bus pateikiama dalyviams elektroninio aukciono metu, ir, jeigu reikia, kada su ja bus galima susipažinti;
4) informaciją apie elektroninio aukciono eigą;
5) sąlygas, kuriomis dalyviai galės teikti savo pasiūlymus, ir, jeigu reikia, mažiausius reikalaujamus skirtumus tarp pasiūlymų;
6) informaciją apie naudojamą elektroninę įrangą, suderinimą ir ryšio technines specifikacijas.
5. Perkantysis subjektas, prieš pradėdamas elektroninį aukcioną:
1) atlieka pradinį išsamų pasiūlymų vertinimą pagal taikomus pasiūlymų vertinimo kriterijus ir nustatytą kriterijų reikšmingumą;
2) vienu metu kviečia visus dalyvius, kurie atitinka reikalavimus, nustatytus pagal šio įstatymo 59–62 straipsnius, ir kurių pasiūlymai atitinka techninių specifikacijų reikalavimus, nėra nepriimtini ar netinkami, dalyvauti elektroniniame aukcione. Kvietime dalyviui nurodoma, kurią dieną, kuriuo laiku ir kaip prisijungti prie elektroninės įrangos. Elektroninis aukcionas gali vykti keliais vienas po kito einančiais etapais. Elektroninis aukcionas negali prasidėti anksčiau kaip po 2 darbo dienų nuo tos dienos, kurią buvo išsiųsti kvietimai.
6. Kartu su kvietimu dalyvauti elektroniniame aukcione pateikiami atitinkamo dalyvio išsamaus pasiūlymo vertinimo rezultatai, atsižvelgiant į kriterijų lyginamuosius svorius, kaip nustatyta šio įstatymo 64 straipsnio 6 dalyje. Kvietime taip pat nurodoma matematinė formulė, kuri bus taikoma automatiniu būdu nustatant pasiūlymų su naujomis kainomis ar naujomis pasiūlymų reikšmėmis eiliškumą. Išskyrus atvejus, kai ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas nustatomas vien tik kainos pagrindu, sudarant šią formulę turi būti atsižvelgta į visų kriterijų, vertinamų nustatant ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą, lyginamuosius svorius, nurodytus skelbime apie pirkimą ar kituose pirkimo dokumentuose. Šiuo tikslu visi vertinamų kriterijų reikšmių intervalai turi būti iš anksto sumažinami iki nustatytos reikšmės. Jeigu leidžiami alternatyvūs pasiūlymai, kiekvienam pasiūlymui nurodoma atskira formulė.
7. Kiekviename elektroninio aukciono etape perkantysis subjektas vienu metu visiems dalyviams praneša informaciją, kurios turi pakakti, kad jie bet kuriuo metu galėtų nustatyti savo vietą pasiūlymų eilėje. Jis taip pat gali suteikti ir kitokią informaciją apie pateiktas kainas ir pasiūlymo reikšmes, jeigu tai nurodyta pirkimo dokumentuose. Perkantysis subjektas taip pat bet kuriuo metu gali paskelbti to aukciono etapo dalyvių skaičių, tačiau jis viso elektroninio aukciono metu negali atskleisti informacijos, leidžiančios atpažinti elektroninio aukciono dalyvio tapatybę.
8. Perkantysis subjektas uždaro elektroninį aukcioną vienu ar keliais iš šių būdų:
1) kvietime dalyvauti aukcione iš anksto nurodo nustatytą aukciono uždarymo datą ir laiką;
2) kai nebegauna naujų kainų arba naujų pasiūlymo reikšmių, kurios atitiktų perkančiojo subjekto nustatytus reikalavimus dėl mažiausio skirtumo tarp teikiamų pasiūlymo reikšmių. Šiuo atveju perkantysis subjektas kvietime dalyvauti aukcione nurodo laiką, kuris turi praeiti nuo paskutinio pasiūlymo pateikimo iki elektroninio aukciono uždarymo;
3) kai baigiami visi kvietime dalyvauti elektroniniame aukcione nurodyti aukciono etapai. Perkančiajam subjektui nusprendus, kad elektroninis aukcionas bus baigiamas pagal šį punktą ar kartu derinant šį punktą su šios dalies 2 punktu, kvietime dalyvauti elektroniniame aukcione nurodomas kiekvieno aukciono etapo grafikas.
9. Perkantysis subjektas, uždaręs elektroninį aukcioną, remdamasis elektroninio aukciono rezultatais, pagal šio įstatymo 64 straipsnyje nustatytus reikalavimus nustato laimėtoją, su kuriuo bus sudaryta pirkimo sutartis.
Komentuojamame PĮ 88 straipsnyje[1] įtvirtinta elektroninio aukciono samprata, jo procedūros, šių vykdymo taisyklės ir tvarka.
- PĮ 88 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta elektroninio aukciono samprata ir taikymo ribos.
Elektroninis aukcionas yra elektroninė pirkimo organizavimo forma, kuri gali būti naudojama pirkimus vykdant bet kuriuo būdu: tiek atviro konkurso, riboto konkurso, tiek pirkimo būdais su derybomis (dialogu), tiek atnaujinto varžymosi metu. Taigi, elektroninis aukcionas yra ne atskiras pirkimo būdas, o instrumentas, kuriuo gali naudotis perkantieji subjektai, vykdydami pirkimo procedūras bet kuriuo leistinu pirkimo būdu.
Patikslinta: Elektroninis aukcionas yra elektroninė viešo pirkimo organizavimo forma, kuri gali būti naudojama viešuosius pirkimus vykdant atviro, riboto konkurso arba skelbiamų derybų būdu, kai pirkimo objekto techninė specifikacija tiksliai suformuluojama. Kai sąlygos yra tokios pačios, elektroninis aukcionas gali būti taikomas vykdant atnaujintą varžymąsi tarp preliminariosios sutarties šalių, kai preliminarioji sutartis sudaryta su keliais tiekėjais, ar vykdydama konkretų pirkimą dėl pirkimo sutarties sudarymo dinaminės pirkimo sistemos pagrindu.
Pats pavadinimas nusako, kad elektroninis aukcionas yra visiškai elektroninė procedūra, kurios metu vertinamų pasiūlymų kainos gali būti mažinamos ar kiti objektyviai pamatuojami kriterijai gali būti gerinami. Šios procedūros pagrindinis veikimo principas yra leidimas pirkimo metu varžytis dėl mažiausios kainos ar pagerinti kitus objektyviai pamatuojamus pasiūlymo parametrus. Kitaip sakant, tai yra ne klasikinis, o olandiškas, t. y. mažėjančios kainos aukcionas. Taigi, taikant elektroninį aukcioną, tiekėjai yra laisvesni varžytis dėl geriausio pasiūlymo, kadangi jų kaina nėra fiksuojama ir galutinė, o dalyviai turi galimybę pagerinti savo kainą iki elektroninio aukciono pabaigos. Taip pat tiekėjai gali pagerinti ir kitus pasiūlymo parametrus.
Kiti pasiūlymo parametrai, kurie gali būti pagerinti aukciono metu, turi būti objektyviai pamatuojami, pavyzdžiui, mėnesiais (pagerinti, pavyzdžiui, darbų atlikimo terminą ar garantinį terminą) ar procentais (pavyzdžiui, šviestuvų energinį efektyvumą po perkantieji subjektai nustatyto laikotarpio), todėl pagerinti negalima tokių parametrų, kurie yra labiau subjektyvūs, pavyzdžiui, estetiniai kriterijai.
Kriterijų gerinimas turi būti suprantamas taip, kad tiekėjai gali perkančiajam subjektui pateikti tik geresnės (aukštesnės) kokybės atnaujintą parametrą, pavyzdžiui, jeigu vertinamas darbų atlikimo terminas ir geresniu terminu laikomas kuo trumpesnis terminas, tai tiekėjai turi teisę trumpinti siūlomus terminus, tačiau negali jų ilginti po pasiūlymų pateikimo termino.
Elektroninio aukciono pakartotinumas turi būti aiškinamas taip, kad tiekėjai turi teisę ne vieną kartą, o net kelis ar keliolika kartų sumažinti kainas ar pagerinti kitus parametrus (detaliau žiūrėti PĮ 88 straipsnio 8 dalies komentarą).
Elektroninio aukciono specifika yra ta, kad tiekėjams mažinant kainas ar keičiant kitus objektyvius parametrus perkantysis subjektas iš viso neatlieka jokių veiksmų, o tiekėjų pasiūlymų eilė ir kiti parametrai pakeičiami automatiškai elektroninėje sistemoje, t. y. taikomi automatiniai vertinimo metodai. Patys tiekėjai, dalyvaujantys aukcione, pagal perkančiojo subjekto pasirinkimą gali matyti savo pasiūlymo parametrus ir kiekvienu atveju geriausius parametrus, pavyzdžiui, mažiausią pasiūlytą kainą (detaliau žiūrėti PĮ 88 straipsnio 6 dalies komentarą).
Kadangi elektroninis aukcionas yra pirkimo procedūros dalis, todėl iki elektroninio aukciono etapo vykdymo perkantieji subjektai turi atrinkti tiekėjus ir jų pasiūlymus, t. y. įvertinti tiekėjų EBVPD, kvalifikaciją, pašalinimo pagrindų nebuvimą, įvertinti pasiūlymą, įskaitant pasiūlymo siaurąja prasme; atitikimą pirkimo sąlygų reikalavimams (detaliau žiūrėti PĮ 88 straipsnio 5 dalies komentarą).
Elektroninis aukcionas nėra taikomas, kai yra ne mechanizuotas vertinimas, o intelektualus, t. y. kur pasireiškia didesnis vertinamasis (t. y. ne formalus atitinkamų parametrų, pvz., elektros sąnaudų patikrinimas) pasiūlymų tikrinimas. Tai yra paslaugos, susijusios su intelektinės veiklos rezultatais, pavyzdžiui, darbų projektavimas[2].
- PĮ 88 straipsnio 2 dalyje įtvirtintos pirkimo procedūros, kurioms gali būti taikomas elektroninis aukcionas.
Elektroninis aukcionas gali būti taikomas:
- atviro, riboto konkurso arba skelbiamų derybų būdu, kai pirkimo objekto techninė specifikacija tiksliai suformuluojama. Vienintelis kriterijus, kurį turi užtikrinti perkantieji subjektai yra tiksliai suformuluota techninė specifikacija. Tikslus techninės specifikacijos suformulavimas reiškia, kad turi būti nustatyti tokie parametrai, kurie užtikrintų, jog tiekėjai varžosi dėl tokio paties tipo darbų, prekių ar paslaugų teikimo. Aukcionas labiausiai tinka įprastinėms, tiksliai apibrėžiamoms prekėms, pavyzdžiui, degalams. Nebus laikoma, kad techninė specifikacija tiksliai apibrėžta, kai ji nustatoma pagal perkančiojo subjekto siekiamą rezultatą ir tiekėjai gali siūlyti visiškai skirtingus sprendinius arba kai yra vertinami individualūs tiekėjų aprašymai (detaliau žiūrėti PĮ 50 straipsnio 4 dalies komentarą). Taikant elektroninį aukcioną pirkimams su derybomis reikia detaliai nurodyti pasiūlymų dalis, pirkimo sąlygas, dėl kurių galima derėtis iki elektroninio aukciono, rekomenduojama, kad, kai elektroninis aukcionas vyksta dėl kainos, dėl kitų pasiūlymo parametrų, derėtis turi būti leidžiama, tačiau derybos turi vykti iki aukciono;
- atnaujindamas varžymąsi tarp preliminariosios sutarties šalių, kai preliminarioji sutartis sudaryta su keliais tiekėjais ir sąlygos yra tokios pačios. Dažniausiai atnaujintas varžymasis vyksta tik dėl pasiūlymų kainų, todėl elektroninio aukciono instrumentas ypač aktualus vykdant atnaujinto varžymosi procedūras (detaliau dėl preliminarių sutarčių žiūrėti PĮ 86 straipsnio komentarą);
- vykdydamas konkretų pirkimą dėl pirkimo sutarties sudarymo dinaminės pirkimo sistemos pagrindu, kai sąlygos yra tokios pačios. Dažniausiai konkretus kvietimas dėl pagrindinės sutarties sudarymo vyksta tik dėl pasiūlymų kainų ir objektyvių techninių parametrų, todėl elektroninio aukciono instrumentas ypač aktualus taikant dinaminę pirkimo sistemą (detaliau dėl dinaminės pirkimo sistemos žiūrėti PĮ 87 straipsnio komentarą).
- PĮ 88 straipsnio 3 dalyje įtvirtinti pasiūlymų elektroninio aukciono būdu vertinimo kriterijai.
Galimi vertinimo kriterijai:
- tik mažiausios kainos kriterijus, kai pirkimo sutartis sudaroma vien kainos pagrindu (detaliau žiūrėti PĮ 64 straipsnio 1 dalies 3 punkto komentarą);
- kaina ir (arba) naujomis pasiūlymo kriterijų, nurodytų pirkimo dokumentuose, reikšmėmis, kai pirkimo sutartis sudaroma geriausio kainos ar sąnaudų ir kokybės santykio kriterijaus pagrindu ar mažiausių sąnaudų pagrindu pritaikius gyvavimo ciklo sąnaudų metodą (detaliau žiūrėti PĮ 64 straipsnio 1 dalies 1-2 punkto, 65 straipsnio komentarą). Šiuo atveju, kaip nurodyta pirmiau (detaliau žiūrėti PĮ 88 straipsnio 1 dalies komentarą), kokybės kriterijai turi būti objektyvūs ir pamatuojami, pavyzdžiui, terminu ar procentais. Kita vertus, kadangi elektroninis aukcionas gali būti tik dalis pirkimo procedūros, perkantieji subjektai pagal PĮ 64 straipsnio 1 dalies 1-2 punkto nuostatas gali nustatyti ir subjektyvius kokybės kriterijus, tačiau juos turi įvertinti atskirai, nevykdant dėl jų elektroninio aukciono.
- PĮ 88 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta informacija, kuri turi būti viešinama, kai vykdomas elektroninis aukcionas.
Kai perkantysis subjektas nusprendžia vykdyti elektroninį aukcioną, apie tai turi būti pažymima skelbime apie pirkimą (detaliau žiūrėti PĮ 42-44 straipsnio komentarą).
Skelbime turi būti minimaliai pateikiama ši informacija:
- Elektroninio aukciono metu vertinamos pasiūlymo reikšmės, jeigu jas galima išmatuoti ir išreikšti skaičiais arba procentais. Tai reiškia, kad perkantysis subjektas turi tinkamai identifikuoti, dėl kurių pasiūlymo parametrų bus vykdomas elektroninis aukcionas, pavyzdžiui, tik dėl kainos, dėl kainos ir darbų vykdymo termino mėnesiais (PĮ 88 straipsnio 4 dalies 1 punktas) (detaliau dėl formulės ir vertinimo žiūrėti PĮ 88 straipsnio 6 ir 7 dalies komentarą);
- Pasiūlymo reikšmių, kurios gali būti pateiktos, ribos, nurodytos pirkimo objekto specifikacijose. Tai reiškia, kad perkantysis subjektas turi nurodyti geriausią ir prasčiausią konkretaus parametro dydį, kurį gali siūlyti tiekėjai, pavyzdžiui, darbų vykdymo terminas turi būti ne trumpesnis kaip 5 mėnesiai, bet ne ilgesni negu 15 mėnesių (PĮ 88 straipsnio 4 dalies 2 punktas) (detaliau dėl formulės ir vertinimo žiūrėti PĮ 88 straipsnio 6 dalies komentarą);
- Informacija, kuri bus pateikiama dalyviams elektroninio aukciono metu, ir, jeigu reikia, kada su ja bus galima susipažinti (PĮ 88 straipsnio 4 dalies 3 punktas);
- Informacija apie elektroninio aukciono eigą, pavyzdžiui, kas kiek laiko gali būti pateikiamas atnaujintas elektroninio aukciono pasiūlymas, kiek atnaujintų pasiūlymų gali pateikti vienas tiekėjas, kiek laiko truks elektroninis aukcionas arba po kiek laiko neatnaujinus nei vieno tiekėjo pasiūlymo elektroninis aukcionas uždaromas (PĮ 88 straipsnio 4 dalies 4 punktas) (detaliau dėl formulės ir vertinimo žiūrėti PĮ 88 straipsnio 8 dalies komentarą);
- Sąlygos, kuriomis dalyviai galės teikti savo pasiūlymus, ir, jeigu reikia, mažiausi reikalaujami skirtumai tarp pasiūlymų. Kitaip sakant, pateikiama matematinė formulė, pagal kurią bus automatiškai vertinami pasiūlymai (PĮ 88 straipsnio 4 dalies 5 punktas) (detaliau dėl formulės ir vertinimo žiūrėti PĮ 88 straipsnio 6 dalies komentarą);
- Informacija apie naudojamą elektroninę įrangą, suderinimą ir ryšio technines specifikacijas. VPT yra atnaujinusi CVP IS priemones, kuriomis perkantieji subjektai gali vykdyti elektroninius aukcionus[3], tačiau, vadovaujantis PĮ 88 straipsnio 4 dalies 6 punktu, perkantieji subjektai gali naudoti ir kitas elektronines priemones, tačiau jos turi atitikti PĮ 34 straipsnio reikalavimus (PĮ 88 straipsnio 4 dalies 6 punktas) (detaliau žiūrėti PĮ 34 straipsnio komentarą).
- PĮ 88 straipsnio 5 dalyje įtvirtinti perkančiojo subjekto veiksmai, kurie turi būti atliekami iki elektroninio aukciono vykdymo pradžios.
Perkantysis subjektas, prieš pradėdamas elektroninį aukcioną:
- nors tai nenurodyta tiesiogiai PĮ 88 straipsnio 5 dalyje, pagal PĮ 88 straipsnio 1 dalies nuostatas iki elektroninio aukciono vykdymo, turi būti atliekamas pasiūlymų vertinimas, neįprastai mažos kainos vertinimo procedūra (detaliau žiūrėti PĮ 88 straipsnio 1 dalies komentarą) bei, esant reikalui (jei tai iš anksto nustatyta), – kvalifikacinė atranka[4];
- atlieka pradinį išsamų pasiūlymų vertinimą pagal taikomus pasiūlymų vertinimo kriterijus ir nustatytą kriterijų reikšmingumą. Tai reiškia, kad perkantysis subjektas, prieš vykdydamas elektroninį aukcioną, nustato, kokias kainas ir kitus kokybės kriterijus pateikė tiekėjai, kadangi būtent pagal šiuos duomenis bus pradedamas elektroninis aukcionas. Taip pat perkantysis subjektas turi įvertinti tuos kriterijus, kurie nėra elektroninio aukciono dalykas (detaliau žiūrėti PĮ 88 straipsnio 3 dalies komentarą);
- vienu metu kviečia visus dalyvius dalyvauti elektroniniame aukcione.
Kviečiami dalyviai, atitinkantys visus šiuos reikalavimus:
- kurie atitinka reikalavimus, nustatytus pagal PĮ 59-62 straipsnius,
- kurių pasiūlymai atitinka techninių specifikacijų reikalavimus,
- nėra nepriimtini pirkimo pasiūlymai (detaliau dėl nepriimtino pasiūlymo žiūrėti PĮ 2 straipsnio 6 dalies komentarą) ar netinkami pirkimo pasiūlymai (detaliau dėl netinkamo pasiūlymo žiūrėti PĮ 2 straipsnio 9 dalies komentarą).
Sąvoka „vienu metu“ reiškia, kad visi dalyviai turi gauti kvietimą tuo pačiu metu, kad iki aukciono pradžios jiems būtų likęs vienodas terminas ir būtų užtikrintas tiekėjų lygiateisiškumas, nediskriminavimas bei sąžininga konkurencija (detaliau žiūrėti PĮ 29 straipsnio komentarą).
Kvietime dalyviui nurodoma:
- kurią dieną, kuriuo laiku galima prisijungti prie elektroninės įrangos. Elektroninis aukcionas negali prasidėti anksčiau kaip po 2 darbo dienų nuo tos dienos, kurią buvo išsiųsti kvietimai;
- kaip prisijungti prie elektroninės sistemos. Kadangi Lietuvoje elektroninis aukcionas vykdomas CVP IS priemonėmis, tai tiekėjams jau yra žinomas prisijungimas prie aukciono, kadangi jis tapatus prisijungimui prie pirkimo procedūrų;
- kad elektroninis aukcionas gali vykti keliais vienas po kito einančiais etapais.
- PĮ 88 straipsnio 6 dalyje nustatyta pasiūlymų vertinimo informacija, kuri turi būti pateikiama kvietime dalyvauti elektroniniame aukcione.
Kvietime pateikiama:
- atitinkamo dalyvio išsamaus pasiūlymo vertinimo rezultatai, atsižvelgiant į kriterijų lyginamuosius svorius, kaip nustatyta PĮ 64 straipsnio 6 dalyje (detaliau dėl vertinimo žiūrėti PĮ 64 straipsnio 6 dalies komentarą). Kadangi po šio įvertinimo bus taikoma matematinė formulė, tai kokybės kriterijai turi būti konkretūs ir tikslūs: turi būti konkretus, skaitmenimis apibūdintas gausimas balas arba konkreti vertinimo formulė, negali būti nurodyta, kad kokybės kriterijai nustatomi svarbos mažėjimo tvarka[5]. Kaip nurodyta pirmiau (detaliau žiūrėti PĮ 88 straipsnio 5 dalies komentarą), prieš elektroninį aukcioną turi būti įvertinti tiekėjų pasiūlymai, todėl kartu su kvietimu turi būti pateikiami vertinimo rezultatai;
- matematinė formulė, kuri taikytina automatiniu būdu nustatant pasiūlymų su naujomis kainomis ar naujomis pasiūlymų reikšmėmis eiliškumą. Kitaip sakant, nurodoma, kiek mažiausiai turi skirtis tiekėjo atnaujintas pasiūlymas nuo geriausio pasiūlymo, pavyzdžiui, perkantysis subjektas nustato, kad atnaujinti pasiūlymą galima 20 Eur pagerinant kainą, tokiu atveju, kai geriausia kaina yra 700 Eur, tai atnaujinti pasiūlymą galima tik siūlant 680 Eur ar mažesnę kainą. Sumažinimą taip pat perkantysis subjektas gali nustatyti procentais, pavyzdžiui, perkantysis subjektas nustato, kad atnaujinti pasiūlymą galima 5 proc. pagerinant kainą, tokiu atveju, kai geriausia kaina yra 700 Eur, tai atnaujinti pasiūlymą galima tik siūlant 665 Eur (700 Eur – (700 Eur × 5 proc.)) ar mažesnę kainą. Tokiu būdu tiekėjas, aukciono pabaigoje pateikęs mažiausios kainos pasiūlymą, pagal formulę tampa laimėtoju. Taip pat formulė taikoma kiekvieno atnaujinto pasiūlymo pateikimo metu tam, kad elektroninio aukciono dalyviai žinotų apie mažiausią atnaujintą pasiūlymo kainą.
Pavyzdys
Elektroniniame aukcione dalyvauja 3 tiekėjai: Tiekėjas 1 pasiūlyme iki elektroninio aukciono pateikė 1 000 Eur sumą, Tiekėjas 2 – 1 100 Eur sumą, Tiekėjas 3 – 1 500 Eur sumą. Perkantysis subjektas nustatė, kad mažiausias skirtumas nuo mažiausios kainos turi būti 10 Eur. Perkantysis subjektas turi elektroniniame aukcione nustatyti šiuos duomenis ir formules:
- elektroninio aukciono pradžioje mažiausia kaina yra 1 000 Eur;
- Tiekėjai turi teisę sumažinti savo pasiūlymų kainas, tačiau mažiausiai 10 Eur.
Tiekėjas 2 pateikė atnaujintą kainos pasiūlymą 950 Eur, todėl pagal formulę jis turi būti pirmoje vietoje. Tuomet Tiekėjas 1 ir Tiekėjas 3 turi matyti, kad tuo metu mažiausia kainas yra būtent 950 Eur, o ne 1 000 Eur. Tiekėjas 3 atnaujino pasiūlymo kainą ir nurodė 940 Eur (kadangi negali būti mažiau kaip 10 Eur mažesnė). Kiti Tiekėjai nebeteikė atnaujintų kainų. Elektroninio aukciono pabaigoje pagal formulę buvo nustatyta, kad Tiekėjas 3 yra laimėtojas, Tiekėjas 2 yra antroje vietoje, o Tiekėjas 1 yra trečioje vietoje.
Kai ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas nustatomas kainos ir kokybės santykio pagrindu, sudarant šią formulę, turi būti atsižvelgta į visų kriterijų, vertinamų nustatant ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą, lyginamuosius svorius, nurodytus skelbime apie pirkimą ar kituose pirkimo dokumentuose.
Šiuo tikslu visi vertinamų kriterijų reikšmių intervalai turi būti iš anksto sumažinami iki nustatytos reikšmės. Tai reiškia, kad tiekėjų pasiūlymai yra įvertinami kaip nustatyta PĮ 88 straipsnio 5 dalyje, nustatomi aukščiausi ir žemiausi kokybės vertinimo balai ir būtent nuo šių balų skaičiuojamas ir vertinamas pakeitimas elektroninio aukciono būdu.
Pavyzdys
Perkantysis subjektas nustatė, kad vienas iš kokybės kriterijų bus darbų atlikimo terminas, kuris negali būti trumpesnis kaip 5 mėnesiai ir ilgesnis kaip 20 mėnesių. Pirkime dalyvauja 3 tiekėjai: Tiekėjas 1 pasiūlė 8 mėnesių terminą, Tiekėjas 2 pasiūlė 10 mėn. terminą, Tiekėjas 3 pasiūlė 15 mėn. terminą. Taikant elektroninį aukcioną turi būti vertinami ne perkančiojo subjekto nustatytos kriterijų reikšmės, o mažiausia ir didžiausia tiekėjų pateiktų pasiūlymų reikšmė, t. y. 8 mėn. ir 15 mėn.
Jeigu leidžiama pateikti alternatyvius pasiūlymus, kiekvienam alternatyviam pasiūlymui nurodoma atskira formulė. Kadangi perkantieji subjektai iš anksto nežino, kokie alternatyvūs pasiūlymai bus pateikti pirkime, tai formulė sudaroma tik gavus ir įvertinus pirminius tiekėjų pasiūlymus. Dėl šios priežasties elektroninio aukciono taikymas alternatyviems pasiūlymams yra sudėtingas, nes gali pažeisti skaidrumo, sąžiningos konkurencijos principus, kadangi perkantysis subjektas formulę gali nustatyti tokiu būdu, kad laimėtoju būtų pripažintas konkretus tiekėjas (detaliau žiūrėti PĮ 29 straipsnio komentarą).
- PĮ 88 straipsnio 7 dalyje įtvirtinta pareiga perkančiajam subjektui elektroninio aukciono metu pranešti informaciją, būtiną atnaujintiems pasiūlymams elektroniniame aukcione pateikti.
Informacija, kurią elektroninio aukciono metu turi pateikti perkantysis subjektas:
- informaciją, kurios turi pakakti, kad elektroninio aukciono dalyviai bet kuriuo metu galėtų nustatyti savo vietą pasiūlymų eilėje. Kaip nurodyta PĮ 88 straipsnio 6 dalies komentare, perkantysis subjektas turi parengti formules taip, kad tiekėjai visada žinotų geriausią pasiūlymą kainą ar kitus geriausius kriterijus, kuriuos turi pagerinti tiekėjas, tačiau taip pat perkantysis subjektas turi užtikrinti, kad būtų žinomas ne tik geriausias pasiūlymas, tačiau ir konkreti paties tiekėjo pirminio pasiūlymo ir atnaujinto pasiūlymo duomenys (kaina ar kiti pirminiai bei atnaujinti kriterijai).
- perkantysis subjektas gali suteikti ir kitokią informaciją apie pateiktas kainas ir pasiūlymo reikšmes, jeigu tai nurodyta pirkimo dokumentuose, pavyzdžiui, apie bendrą elektroninio aukciono dalyvių skaičių, jų pateiktas pirmines kainas ir kitus kriterijus.
- perkantysis subjektas taip pat bet kuriuo metu gali paskelbti to aukciono etapo dalyvių skaičių, tačiau jis viso elektroninio aukciono metu negali atskleisti informacijos, leidžiančios atpažinti elektroninio aukciono dalyvio tapatybę[6].
- PĮ 88 straipsnio 8 dalyje įtvirtinti elektroninio aukciono užbaigimo būdai. Bet kuriuo atveju perkantysis subjektas pirkimo dokumentuose turi tiksliai nustatyti, kuris elektroninio aukciono užbaigimo būdas yra taikomas:
- PĮ 88 straipsnio 8 dalies 1 punkte nustatytas elektroninio aukciono uždarymas kvietime dalyvauti aukcione iš anksto nurodo nustatytą aukciono uždarymo datą ir laiką;
- PĮ 88 straipsnio 8 dalies 2 punkte numatytas elektroninio aukciono uždarymas, kai perkantysis subjektas nebegauna naujų kainų arba naujų pasiūlymo reikšmių, kurios atitiktų perkančiojo subjekto nustatytus reikalavimus dėl mažiausio skirtumo tarp teikiamų pasiūlymo reikšmių. Šiuo atveju perkantysis subjektas kvietime dalyvauti aukcione nurodo laiką, kuris turi praeiti nuo paskutinio pasiūlymo pateikimo iki elektroninio aukciono uždarymo, pavyzdžiui, perkantysis subjektas nustato, kad tais atvejais, kai elektroninio aukciono dalyviai per 7 minutes nepateikia atnaujinto pasiūlymo kainos ar ir kitų kriterijų, tuomet elektroninis aukcionas laikomas pasibaigusiu;
- PĮ 88 straipsnio 8 dalies 3 punkte numatytas elektroninio aukciono uždarymas, kai baigiami visi kvietime dalyvauti elektroniniame aukcione nurodyti aukciono etapai. Perkančiajam subjektui nusprendus, kad elektroninis aukcionas bus baigiamas pagal PĮ 88 straipsnio 8 dalies 3 punktą ar kartu derinant PĮ 88 straipsnio 8 dalies 3 punkto ir PĮ 88 straipsnio 8 dalies 2 punkto nuostatas, kvietime dalyvauti elektroniniame aukcione nurodomas kiekvieno aukciono etapo grafikas.
Kadangi nurodyti elektroninio aukciono uždarymo terminai yra nustatomi paties perkančiojo subjekto, tai jam yra ir suteikiama teisė pratęsti nurodytus terminus. Apie termino pratęsimą turi būti informuojami visi elektroninio aukciono dalyviai, taip užtikrinant skaidrumo, lygiateisiškumo, nediskriminavimo ir sąžiningos konkurencijos principus (detaliau žiūrėti PĮ 29 straipsnio komentarą).
- PĮ 88 straipsnio 9 dalyje įtvirtinti veiksmai, kuriuos turi atlikti perkantysis subjektas po elektroninio aukciono uždarymo.
PĮ 88 straipsnio 9 dalyje nustatyta, kad uždarius elektroninį aukcioną, perkantysis subjektas patikrina jo rezultatus (kadangi elektroninis aukcionas vykdomas be perkančiojo subjekto įsitraukimo, o tiesiogiai elektroninėmis priemonėmis pagal sukurtas formules). Perkantysis subjektas, nustatęs kiekvieno tiekėjo pasiūlymo po elektroninio aukciono duomenis, toliau atlieka pasiūlymų vertinimą pagal įprastiems pirkimo būdams nustatytas taisykles, t. y. PĮ 64 straipsnio nuostatas (detaliau žiūrėti PĮ 64 straipsnio komentarą).
Kaip nurodyta pirmiau (detaliau žiūrėti PĮ 88 straipsnio 2 - 3 dalies komentarą), perkantysis subjektas gali nustatyti matematiškai paprastai neįvertinamus kokybės kriterijus, kurie nesusiję su skaitine išraiška (procentais, mėnesiais ir panašiai) ir šie duomenys nėra vertinami elektroniniame aukcione. Kai baigiamas aukcionas, perkantysis subjektas laimėtoją nustato remdamasis tiek aukciono galutiniais rezultatais, tiek kitais kokybės kriterijų vertinimo rezultatais, kurie nebuvo aukciono dalis.
Perkantysis subjektas, atlikęs pirkimo procedūras pagal konkrečiam jos pasirinktam pirkimo būdui įtvirtintus reikalavimus, nustato pirkimo laimėtoją, su kuriuo bus sudaroma pirkimo sutartis.
[1]Komentuojamos PĮ 88 straipsnio nuostatos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/25/ES 53 straipsnio normas.
[2] Direktyvos 2014/25/ES preambulės 76-oji konstatuojamoji dalis.
[3] Techninė informacija, kaip organizuoti ir vykdyti elektroninius aukcionus CVP IS platformoje, pateikiama VPT mokomajame filmuke http://vpt.lrv.lt/uploads/vpt/documents/files/vpt_aukcionas_12_20%2001(1).mp4
[4] Kadangi pagal PĮ 88 straipsnio 2 dalį elektroninis aukcionas galimas riboto konkurso, skelbiamų derybų procedūrose, tai taikomos bendros šių pirkimo būdų normos dėl kvalifikacinės atrankos, t. y. PĮ 71 straipsnio 3 dalies 3 punktas; PĮ 73 straipsnio 3 dalies 3 punktas.
[5] Steinicke, Michael, Vesterdorf, Peter L. Brussels Commentary on EU Public Procurement Law. Nomos, C.H.BECK, Hart publishing, 2018 m., 485 psl.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite