26 straipsnis. Mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugos
26 straipsnis. Mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugos
- Šio įstatymo reikalavimai mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugų, kurių BVPŽ kodai yra nuo 73000000-2 iki 73120000-9, 73300000-5, 73420000-2 ir 73430000-5, pirkimams taikomi tik tuo atveju, kai yra tenkinamos visos šios sąlygos:
1) gauta nauda yra naudojama tik perkančiojo subjekto veiklos poreikiams tenkinti;
2) už teikiamą paslaugą viską sumoka pats perkantysis subjektas.
- Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugų pirkimų, kurie netenkina šio straipsnio 1 dalyje nurodytų sąlygų, tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
PĮ 26 straipsnyje[1] nurodyta, kokiais atvejais perkantysis subjektas, įsigydamas mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugas, turi taikyti PĮ reikalavimus.
Moksliniai tyrimai ir inovacijos yra vienas svarbiausių ekonominės pažangos variklių, todėl siekiama, kad perkantieji subjektai stengtųsi strategiškai panaudoti pirkimus inovacijoms skatinti. Vienas iš inovacijų skatinimo būdų yra ikiprekybiniai pirkimai ir inovatyvieji pirkimai, kurie gali būti atliekami Mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugų pirkimų vykdymo tvarkos apraše[2] nustatyta tvarka (detaliau žiūrėti komentuojamo straipsnio antros dalies komentarą) bei konkurencinio dialogo arba inovacijų partnerystės būdu (detaliau žiūrėti PĮ ketvirtojo bei šeštojo skirsnių straipsnių komentarą).
- PĮ 26 straipsnio 1 dalyje yra nurodyta išimtis, kai perkantysis subjektas, siekdamas įsigyti komentuojamame straipsnyje apibrėžtas mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugas, taiko PĮ normas[3], t. y. taikoma šiame įstatyme nustatyta pirkimų tvarka. Kaip galima pastebėti iš komentuojamo teksto, įstatymų leidėjas nustatė atvirkštinę išimtį, t. y. reguliuojama ne situacija, kai PĮ reikalavimai netaikomi, bet atvirkščiai – nustatyta, kada PĮ normos yra taikomos.
Pagal komentuojamą straipsnį PĮ įtvirtinta tvarka privaloma vadovautis, jeigu (esant visoms toliau nurodytoms sąlygoms), pirma, perkamos mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugos, antra, šių paslaugų (pirkimo objekto) BVPŽ kodai yra nuo 73000000-2 iki 73120000-9, 73300000-5, 73420000-2 ir 73430000-5 bei, trečia, egzistuoja PĮ 26 straipsnio 1 dalies 1 punkte įtvirtinta sąlyga, kad gauta nauda yra naudojama tik perkančiojo subjekto veiklos poreikiams tenkinti, ketvirta, egzistuoja PĮ 26 straipsnio 1 dalies 2 punkte įtvirtinta sąlyga, kad už visą teikiamą paslaugą sumoka pats perkantysis subjektas. Komentuojama teisės norma turi būti sistemiškai aiškinama su to paties PĮ straipsnio antra dalimi, kurioje, kaip nurodoma toliau, nustatyta bendroji PĮ netaikymo išimtis.
Aptariama pirkimų organizavimo tvarka nustatyta, siekiant skatinti mokslinių tyrimų ir technologinės plėtros programų bendrą finansavimą iš privačių įmonių. Kitaip tariant, siekiama paskatinti įmones bendradarbiauti su perkančiaisiais subjektais, dalyvaujant mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros veikloje[4]. Todėl PĮ reikalavimai iš esmės taikomi tik tada, kai nėra tokio bendro finansavimo bei kai su mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugomis susijusios veiklos rezultatais naudojasi pats perkantysis subjektas. Tokiu atveju laikoma, kad jis įsigijo paslaugas ir tokia situacija atitinka pirkimo sąvoką (detaliau žiūrėti PĮ 2 straipsnio 13 dalies komentarą).
Pirma, tam, kad pagal PĮ 26 straipsnį būtų taikomi PĮ nustatyti reikalavimai, turi būti perkamos mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugos, kurios bendrai apibrėžiamos kaip sisteminga kūrybinė gamtos, žmonijos, kultūros ir visuomenės pažinimo veikla ir jos rezultatų panaudojimas[5].
PĮ 26 straipsnio 1 dalyje yra nurodyta, kad PĮ reikalavimai yra taikomi tik šioms mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugoms:
(i) Mokslinių tyrimų ir taikomosios veiklos paslaugos bei su jomis susijusios konsultacinės paslaugos (BVPŽ kodas 73000000-2);
(ii) Mokslinių tyrimų ir eksperimentinės taikomosios veiklos paslaugos (BVPŽ kodas 73100000-3);
(iii) Mokslinių tyrimų paslaugos (BVPŽ kodas 73110000-6);
(iv) Eksperimentinės taikomosios veiklos paslaugos (BVPŽ kodas 73120000-9);
(v) Mokslinių tyrimų ir taikomosios veiklos projektavimas bei atlikimas (BVPŽ kodas 73300000-5);
(vi) Išankstinės galimybių studijos ir technologijų demonstravimas (BVPŽ kodas 73420000-2);
(vii) Išbandymas ir įvertinimas (BVPŽ kodas 73430000-5).
Taigi, PĮ reikalavimai taikomi tik pirmiau nurodytoms paslaugoms bei kai tenkinamos PĮ 26 straipsnio 1 dalyje nurodytos sąlygos.
Antra, komentuojamo PĮ 26 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose yra įtvirtintos dvi sąlygos, kurioms esant, mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros pirkimams yra taikomi PĮ reikalavimai:
(i) Pirmoji sąlyga yra susijusi su tuo, kad iš mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros nauda būtų naudinga tik konkrečiam perkančiajam subjektui, bet ne viešajam interesui plačiąja prasme užtikrinti. Siekiant atskirti, ar nauda bus skirta konkrečiam perkančiajam subjektui ar visai visuomenei plačiąja prasme, reikia įvertinti, koks yra įsigyjamų mokslinių tyrimų tikslas, kur gauta nauda bus panaudojama ir pan.
Kai perkantysis subjektas įsigyja mokslinius tyrimus, kuriais siekiama sukurti produktus ar technologijas visai rinkai, PĮ nebūtų taikomas, kadangi nėra tenkinama pirmoji PĮ 26 straipsnio 1 dalyje nurodyta sąlyga.
Pavyzdys
Perkantysis subjektas siekia įsigyti granitinės skaldos kokybės tikrinimo paslaugas (BVPŽ kodas 73110000-6). Toks pirkimas atliekamas, siekiant įsitikinti, ar granitinė skalda tinkamai užtikrina sankasos paviršiaus drenavimą, t. y. susijęs tik su konkrečiu perkančiuoju subjektu ir jo gaunama nauda iš atliekamų tyrimų.
(ii) Antrąja sąlyga nustatoma, kad būtent perkantysis subjektas turi sumokėti už teikiamą paslaugą. Tuo atveju, jei siekiama įsigyti paslauga yra finansuojama ne tik perkančiojo subjekto, bet, pavyzdžiui, ir privačių įmonių, tai tokiu atveju pirkimo vykdymui nebus taikoma pirkimų procedūra. Tačiau, jei sutarties šalys yra keli perkantieji subjektai, kurie gauna naudą bei jie kartu apmoka už suteiktas paslaugas, tai tokiu atveju vis tiek būtų taikomi PĮ reikalavimai, kadangi tai neturėtų būti vertinama kaip gautas finansavimas iš išorės[6].
Pavyzdys
Perkantysis subjektas siekia įsigyti įrangos rekvalifikavimo (kokybės patikrinimo) paslaugas (BVPŽ kodas 73430000 - Išbandymas ir įvertinimas). Perkantysis subjektas siekia išsiaiškinti, ar turima įranga užtikrina tam tikrą temperatūrą. Kitaip tariant, perkančiojo subjekto tikslas – patikrinti, kaip veikia turima įranga, kas reiškia, jog tai susiję su nauda konkrečiam perkančiajam subjektui ir perkantysis subjektas nusimato už šią paslaugą sumokėti pats.
Tuo atveju, jei tenkinamos visos pirmiau nurodytos sąlygos, t. y. nėra bendro pramonės ir perkančiojo subjekto finansavimo bei, kai su mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugomis susijusios veiklos rezultatais naudojasi pats perkantysis subjektas, tuomet taikoma pirkimų procedūra. Tačiau tokių pirkimų vykdymui yra nustatyti tam tikri supaprastinti reikalavimai. Pavyzdžiui, PĮ 79 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatyta, kad neskelbiamų derybų būdu prekės gali būti perkamos, jeigu perkama tik mokslo, eksperimentų, studijų, mokslinio ar techninio tobulinimo tikslais, jeigu nesiekiama gauti pelno arba padengti mokslinių tyrimų, eksperimentų, studijų ar eksperimentinės plėtros ar techninio tobulinimo išlaidų ir jeigu toks pirkimas neribos konkurencijos vėlesniuose tokiuose pirkimuose.
Sprendžiant dėl PĮ 26 straipsnio taikymo, svarbu pažymėti, kad tai susiję būtent su paslaugų sutarčių išimtimis, kas reiškia, jog tokiu atveju turi būti sudaryta paslaugų pirkimo – pardavimo sutartis, kaip tai nustatyta PĮ 2 straipsnio 12 dalyje (detaliau žiūrėti PĮ 2 straipsnio 12 dalies komentarą).
- PĮ 26 straipsnio 2 dalyje yra nurodyta bendroji išimtis, pagal kurią PĮ nėra taikomas. Kitaip tariant, perkant mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugas, kurių BVPŽ kodai yra nuo 73000000-2 iki 73120000-9, 73300000-5, 73420000-2 ir 73430000-5, tačiau, kurios įgyjamos nesant PĮ 26 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytų sąlygų, PĮ reikalavimai netaikomi ir įstatymu nesivadovaujama.
Pažymėtina, kad tuo atveju, kai nėra tenkinamos PĮ 26 straipsnio 1 dalyje nurodytos sąlygos, turi būti vadovaujamasi Mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugų pirkimų vykdymo tvarkos aprašu[7]. Šis aprašas nustato MTEP paslaugų pirkimų, kuriems netaikomi reikalavimai pagal PĮ 26 straipsnio 1 dalį, organizavimo ir vykdymo principus, vykdymo tvarką, pagrindines MTEP paslaugų pirkime dalyvaujančių subjektų teises ir pareigas, ekspertų skyrimo tvarką, kitus esminius su MTEP paslaugų pirkimu susijusius klausimus, taip pat ir ikiprekybinių pirkimų vykdymo tvarką.
Svarbu pažymėti ir tai, kad siekiant vykdyti ikiprekybinius pirkimus, gali būti įsigyjamos tik mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugos, kaip tai nurodyta PĮ 26 straipsnyje[8]. Tai gali apimti sprendimų ieškojimą ir kūrimą, prototipų gamybą, taip pat riboto pirmųjų bandomųjų produktų ir paslaugų skaičiaus kūrimą. Mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugos neapima veiklų, susijusių su komercine plėtra (pavyzdžiui, masinė gamyba, tiekimas komerciniam gyvybingumui užtikrinti, integracija, pritaikymas, papildomas pritaikymas ir esamų produktų ar procesų patobulinimas).
[1] Komentuojamos PĮ 26 straipsnio normos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/25/ES 32 straipsnio normas.
[2] Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. sausio 15 d. nutarimu Nr. 22 patvirtintas Mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugų pirkimų vykdymo tvarkos aprašas.
[3] Lieve Bos, Stephan Corvers, „Pre-commercial Public Procurement, A missing link in the European Innovation Cycle, Public Needs as a driver for innovation“, 2006.
[4] Direktyvos 2014/25/ES preambulės 42 konstatuojamoji dalis.
[5] Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 4 straipsnio 15 dalis.
[6] Steinicke, Michael, Vesterdorf, Peter L., Brussels Commentary on EU Public Procurement Law, Nomos, C.H.BECK, Hart publishing, 2018, p. 272.
[7] Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. sausio 15 d. nutarimu Nr. 22 patvirtintas Mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugų pirkimų vykdymo tvarkos aprašas.
[8] Europos Komisijos 2007 m. gruodžio 14 d. komunikatas {SEC(2007) 1668} „Ikiprekybiniai viešieji pirkimai. Naujovių skatinimas siekiant užtikrinti ilgalaikes kokybiškas viešąsias paslaugas Europoje“.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite