10 straipsnis. Pašto paslaugos
10 straipsnis. Pašto paslaugos
1. Šis įstatymas taikomas perkančiojo subjekto pirkimams, skirtiems veiklos rūšims, susijusioms su:
1) pašto paslaugų teikimu;
2) kitų negu pašto paslaugų teikimu, jeigu jas teikia ūkio subjektas, teikiantis ir pašto paslaugas, neatitinkančias šio įstatymo 27 straipsnio 1 dalies sąlygų.
2. Taikant šį įstatymą, pašto paslaugos ir pašto siuntos sąvokos turi būti aiškinamos atsižvelgiant į šias sąlygas:
1) pašto paslauga apima universaliąją pašto paslaugą ir universaliąja pašto paslauga nelaikomą pašto paslaugą;
2) kitomis negu pašto paslauga laikomos šios paslaugos:
a) su pašto paslauga susijusios paslaugos (paslaugos prieš ir po pašto siuntų surinkimo, įskaitant bet kokius pašto siuntų apdorojimo procesus);
b) paslaugos, susijusios su pašto siunta, kuri nepatenka į Pašto įstatyme pateiktą pašto siuntos apibrėžtį.
Europos Sąjungos piliečiams garantuojamos vidaus rinkos laisvės – laisvas prekių judėjimas, įsisteigimo laisvė ir laisvė teikti paslaugas bei laisvas kapitalo judėjimas – galimos tik visiškai atviros ekonominės erdvės sąlygomis, kai visiems vartotojams suteikiama galimybė laisvai rinktis savo tiekėjus, o visiems tiekėjams – laisvai aprūpinti savo vartotojus. Atsižvelgiant į tai, PĮ 10 straipsnyje[1] nustatytos konkrečios veiklos rūšys, kurių vykdymui taikomas šis įstatymas, taip pat įstatymo taikymo išimtys dėl perkančiųjų subjektų vykdomos veiklos mažareikšmiškumo rinkos konkurencijai.
Kaip matyti iš pažodinio įstatymo teksto, įstatyme nustatyta, kad pagal komentuojamą straipsnį PĮ yra taikomas tada, kai vykdomas pirkimas susijęs su konkrečia pašto paslaugų sritimi. Vadinasi, pagal nurodytą reguliavimą PĮ taikomas esant šioms sąlygoms: pirma, pirkimas susijęs su pašto paslaugų teikimu; arba kitų negu pašto paslaugų teikimu, jeigu jas teikia perkantysis subjektas, teikiantis ir pašto paslaugas, ir, antra, jeigu toks pirkimas bus atliekamas atitinkamo asmens – perkančiojo subjekto. Jeigu taip nėra, PĮ netaikomas.
1. PĮ 10 straipsnio 1 dalyje yra nustatytos veiklos rūšys, kurių vykdymui skirtiems viešiesiems pirkimams yra taikomas PĮ.
PĮ nuostatos taikomos perkančiojo subjekto pirkimams, susijusiems su:
1) pašto paslaugų teikimu (komentuojamo PĮ 10 straipsnio 1 dalies 1 punktas); arba
2) kitų negu pašto paslaugų teikimu, jeigu jas teikia ūkio subjektas, teikiantis ir pašto paslaugas, kurios nėra veikiamos konkurencijos (komentuojamo PĮ 10 straipsnio 1 dalies 2 punktas).
Taigi, PĮ taikomas perkančiajam subjektui teikiant pašto paslaugas bei pašto paslaugų teikėjui (perkančiajam subjektui) teikiant kitas paslaugas, kurios nėra veikiamos konkurencijos. Kokios paslaugos yra laikomos kaip neveikiamos konkurencijos detalizuojama PĮ 27 straipsnio 1 dalyje (žiūrėti detaliau PĮ 27 straipsnio komentare).
Įstatymų leidėjas PĮ 10 straipsniu siekia nustatyti, kad pašto ir susijusias paslaugas teikiantys ūkio subjektai, užimantys išskirtinę padėtį, negalėtų naudotis šia padėtimi kitais tikslais ir tokiu būdu reikšmingai iškreipti konkurencinę aplinką, riboti konkurenciją atitinkamose rinkose.
PĮ 10 straipsnyje nepateiktas baigtinis paslaugų sąrašas, su kurių teikimu susijusiems pirkimams taikomas PĮ, tokiu būdu užtikrinant, kad visoms pašto paslaugų teikėjo teikiamoms paslaugoms, kurios nėra veikiamos konkurencijos, būtų taikomos PĮ nuostatos. Atsižvelgiant į tai, galima daryti išvadą, kad visai pašto paslaugas teikiančio perkančiojo subjekto vykdomai veiklai, kuri nėra veikiama konkurencijos, yra taikomos PĮ nuostatos.
Pavyzdys
Privačiam juridiniam asmeniui, nesančiam perkančiuoju subjektu, tačiau teikiančiam pašto paslaugas, komentuojamas PĮ nėra taikomas, kadangi privatus juridinis asmuo neatitinka vieno iš komentuojamo PĮ 10 straipsnio 1 dalyje keliamo reikalavimo – jis nėra perkantysis subjektas (komentuojamo PĮ 10 straipsnio 1 dalies 1 punktas).
Tuo atveju, jeigu AB Lietuvos paštas kartu teiktų ir pašto paslaugas, ir valiutos keitimo paslaugas, kurios yra teikiamos laisvoje rinkoje (veikiamos konkurencijos), valiutos paslaugų vykdymui skirtiems pirkimams PĮ nebūtų taikomas.
Pažymėtina, kad PĮ 27 straipsnyje taip pat nustatyta PĮ pašto paslaugų teikimo srityje veikiantiems perkantiesiems subjektams taikymo išimtis. PĮ netaikomas, jeigu perkantysis subjektas arba įgaliotos valstybės institucijos, pagal savo kompetenciją pateikę PĮ 28 straipsnyje nurodytą prašymą, gali įrodyti, kad šią veiklą tiesiogiai veikia konkurencija rinkose, į kurias patekti nėra jokių apribojimų (žiūrėti detaliau PĮ 27 ir 28 straipsnių komentarus). Taigi, PĮ pašto paslaugų teikimo srityje netaikomas gavus Europos Komisijos sutikimą netaikyti komunalinio sektoriaus pirkimų reguliavimo tam tikram sektoriui, kurį veikia konkurencija ir į kurį patekti nėra apribojimų.
Lietuvos Respublikoje pašto srityje gali veikti bei veikia ir nepriklausomi pašto paslaugos teikėjai, todėl pašto sritį (rinką) veikia konkurencija. Pašto paslaugų kainos nėra nustatomos valstybės institucijų, nustatomos laisvoje rinkoje, atsižvelgiant į paklausos ir pasiūlos santykį. Patekimui į pašto paslaugų rinką taip pat nėra keliami reikalavimai, išskyrus reikalavimą apie pašto paslaugų teikimo pradžią pranešti Ryšių reguliavimo tarnybai[2]. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad pašto srityje veikiantys perkantieji subjektai galėtų pasinaudoti PĮ 27 straipsnyje įtvirtinta PĮ netaikymo išimtimi.
2. PĮ 10 straipsnio 2 dalyje yra įtvirtintos pašto paslaugos ir pašto siuntos sąvokos.
Sąvokos, kokios paslaugos yra laikomos pašto paslaugomis, yra pateikiamos atitinkamai Lietuvos Respublikos pašto įstatymo 3 straipsnio 9 dalyje ir Europos Parlamento ir Tarybos 2009 m. liepos 13 d. direktyvos 97/67/EB 2 straipsnyje – pašto siuntų surinkimas, rūšiavimas, vežimas ir pristatymas, tačiau PĮ taikymo prasme pašto paslaugos sąvoka yra aiškinama plačiau.
Pašto paslauga PĮ taikymo prasme yra laikomos tiek universaliajai pašto paslaugai priskiriamos paslaugos, tiek ir paslaugos, kurios nepriskiriamos universaliai pašto paslaugai[3].
PĮ taip pat taikomas ir tiek su pašto paslauga susijusioms paslaugoms (paslaugoms prieš ir po pašto siuntų išsiuntimo, įskaitant bet kokius pašto siuntų apdorojimo procesus), tiek su pašto siunta susijusioms paslaugoms (PĮ 10 straipsnio 2 dalies 2 punktas).
Galima daryti išvadą, kad PĮ taikomas šioms perkančiojo subjekto paslaugoms:
- pašto paslaugų valdymo paslaugoms;
- paslaugoms, susijusioms su elektroninėmis priemonėmis ar teikiamoms tik elektroninėmis priemonėmis;
- filatelinėms paslaugoms;
- logistikos paslaugoms, susijusioms su pašto paslaugomis;
- pašto pakavimo paslaugoms;
- kitoms su pašto siuntų surinkimu, rūšiavimu, vežimu ir pristatymu susijusioms paslaugoms.
Pavyzdys
Jeigu AB Lietuvos paštas siuntų pakavimo paslaugų teikimui įsigytų automatinio siuntų pakavimo įrangą, tokios įrangos įsigijimui būtų taikomos PĮ nuostatos.
Taigi, tuo atveju, jei perkantysis subjektas siekia atlikti pirkimą bet kurios iš pirmiau nurodytų pašto paslaugų teikimui reikiamos paslaugos, prekės ar darbų įsigijimui, toks pirkimas turėtų būti atliekamas vadovaujantis PĮ nuostatomis. Taip pat perkančiojo subjekto, kuris yra pašto paslaugų teikėjas, vykdomam bet kurių prekių, paslaugų ar darbų įsigijimui taikomos PĮ nuostatos, jeigu tokia perkančiojo subjekto veikla nėra veikiama konkurencijos.
[1] PĮ 10 straipsnio normos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/25/ES 13 straipsnį, taip pat ir atskiras 1997 m. gruodžio 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 97/67/EB dėl Bendrijos pašto paslaugų vidaus rinkos plėtros bendrųjų taisyklių ir paslaugų kokybės gerinimo nuostatas.
[2] Lietuvos Respublikos pašto įstatymo 7 straipsnis.
[3] Direktyvos 2014/25/ES 13 straipsnio 2 dalies b punktas.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite