30 straipsnis. Išankstinis informacinis skelbimas
30 straipsnis. Išankstinis informacinis skelbimas
- Perkančioji organizacija, norėdama iš anksto pranešti apie planuojamus pirkimus, gali paskelbti išankstinį informacinį skelbimą.
- Laikotarpis, kuriam skelbiamas išankstinis informacinis skelbimas, negali būti ilgesnis kaip 12 mėnesių nuo jo išsiuntimo paskelbti dienos.
- Perkančioji organizacija, atlikdama šio įstatymo 2 priede nurodytų socialinių ir kitų specialių paslaugų pirkimus ar supaprastintus pirkimus, o ne centrinės valdžios perkančioji organizacija – visais atvejais gali išankstiniu informaciniu skelbimu pakviesti tiekėjus dalyvauti ribotame konkurse ar skelbiamose derybose, jeigu toks skelbimas atitinka šiuos reikalavimus:
1) jame nurodytos prekės, paslaugos ar darbai, dėl kurių numatyta sudaryti pirkimo sutartį;
2) jame nurodyta, kad bus vykdomas ribotas konkursas ar skelbiamos derybos papildomai neskelbiant skelbimo apie pirkimą, o suinteresuoti tiekėjai bus kviečiami išreikšti susidomėjimą pirkimu;
3) jame pateikta visa informacija pagal šio įstatymo 34 straipsnio 2 dalyje nustatytus reikalavimus;
4) jis išsiųstas paskelbti likus ne mažiau kaip 35 dienoms (supaprastintų pirkimų atveju – likus ne mažiau kaip 15 dienų) ir ne daugiau kaip 12 mėnesių iki kvietimo patvirtinti susidomėjimą išsiuntimo dienos.
4. Paskelbusi išankstinį informacinį skelbimą apie atvirą konkursą, ribotą konkursą, skelbiamas derybas, perkančioji organizacija gali sutrumpinti pasiūlymų pateikimo terminus, kaip nustatyta šio įstatymo 60 straipsnio 2 dalyje, 62 straipsnio 4 dalyje, jeigu šis skelbimas paskelbtas ne mažiau kaip prieš 35 dienas (supaprastintų pirkimų atveju – likus ne mažiau kaip 15 dienų) ir ne daugiau kaip prieš 12 mėnesių iki skelbimo apie pirkimą išsiuntimo iš Viešųjų pirkimų tarnybos dienos ir jame pateikta informacija apie pirkimą, kuri buvo žinoma paskelbimo metu, pagal šio įstatymo 34 straipsnio 2 dalyje nustatytus reikalavimus. Šios dalies nuostatos taikomos tik tais atvejais, kai išankstiniu informaciniu skelbimu nebuvo kviečiama dalyvauti pirkime, kaip nustatyta šio straipsnio 3 dalyje.
Įstatymų leidėjo tikslas yra sukurti ir įtvirtinti tokį teisinį reguliavimą, kad perkančiosios organizacijos galėtų aiškiai nustatyti, kokiu būdu tiekėjai ar ekonominės veiklos vykdytojų grupės turi įvykdyti atitinkamus kvalifikacijos vertinimo ir kokybinės atrankos kriterijus bei reikalavimus, taip pat koks yra pirkimo objektas, jam keliami reikalavimai bei kitos su pirkimu susijusios sąlygos. Tik iš anksto ir aiškiai nustačius bei paskelbus apie planuojamą vykdyti pirkimą, jei tuo metu įmanoma, sudarius galimybę susipažinti su keliamais pašalinimo pagrindais, tiekėjų kvalifikacijos ir kitais reikalavimais būtų užtikrintas skaidrumo, lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principų įgyvendinimas, sukuriant vienodas ir pakankamas sąlygas tiekėjams parengti bei pateikti pasiūlymą ar paraišką.
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad nors išankstinis informacinis skelbimas VPĮ nėra siejamas su perkančiosios organizacijos VPĮ 26 straipsnio pagrindu skelbiamais pirkimo planais, tačiau darytina išvada, kad išankstiniu informaciniu skelbimu perkančioji organizacija, siekdama užtikrinti tiekėjų konkurenciją, detalizuoja pirkimų plane nurodytą informaciją.
VPĮ 30 straipsnyje[1] įtvirtinta išankstinio informacinio skelbimo viešinimo tvarka, privalomas tokio skelbimo turinys.
1. VPĮ 30 straipsnio 1 dalyje yra nustatyta perkančiosios organizacijos teisė iš anksto išankstiniu informaciniu skelbimu[2] pranešti apie planuojamus ateityje vykdyti pirkimus. Pažymėtina, kad išankstiniu informaciniu skelbimu pranešant apie planuojamus ateityje vykdyti pirkimus yra įgyvendinama perkančiosios organizacijos teisė, tačiau ne pareiga[3] iš anksto informuoti rinkos dalyvius apie planuojamus pirkimus, tokiu būdu papildomai užtikrinant viešųjų pirkimų skaidrumo principo laikymąsi bei siekiant užtikrinti sąžiningą tiekėjų konkurenciją.
Perkančiosios organizacijos išankstinius informacinius skelbimus skelbia užpildydamos standartinę skelbimo formą ir pateikdamos ją Viešųjų pirkimų tarnybai[4].
Supaprastintų pirkimų atveju išankstinius informacinius skelbimus pirkimo vykdytojas rengia užpildydamas Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tipinę Sk-3 formą „Išankstinis informacinis / Reguliarus orientacinis skelbimas“[5].
Tarptautinio pirkimo atveju perkančioji organizacija paskelbti išankstinį informacinį skelbimą privalo per Europos Sąjungos leidinių biurą, pateikdama užpildytą standartinę formą[6].
Pirmiau nurodyti išankstiniai informaciniai skelbimai, nepriklausomai nuo pirkimo būdo, CVP IS priemonėmis turi būti teikiami Viešųjų pirkimų tarnybai[7], nurodžius perkančiosios organizacijos kontaktinius duomenis, komunikavimo priemones, perkančiosios organizacijos tipą ir pagrindinę veiklą, pirkimo objektą ir kitą informaciją apie pirkimo procedūras, tokiu būdu tiekėjams suteikiant pakankamai informacijos ir laiko apsispręsti dėl dalyvavimo konkrečiame pirkime.
Pažymėtina, kad išankstiniai informaciniai skelbimai gali būti teikiami tiek pranešant apie vieną konkretų planuojamą pirkimą, tiek ir apie kelis ar keletą ateityje planuojamų pirkimų.
2. VPĮ 30 straipsnio 2 dalyje yra nustatyta, kad išankstiniu informaciniu skelbimu negali būti informuojama apie pirkimus, kurie vyks vėliau nei per 12 mėnesių nuo išankstinio informacinio skelbimo išsiuntimo paskelbti dienos.
Įstatymo leidėjas nustatė, kad išankstiniu informaciniu skelbimu negalima kviesti tiekėjų dalyvauti pirkime, kuris vyks vėliau nei po 12 mėnesių dėl tos priežasties, kad tiek skelbimas apie pirkimą iki pasiūlymų (paraiškų) pateikimo termino likus nedaug laiko, tiek ir skelbimas apie planuojamą pirkimą iki pasiūlymų (paraiškų) pateikimo termino likus pernelyg daug laiko neužtikrina sąžiningos konkurencijos ir didelio tiekėjų aktyvumo pirkime.
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad išankstinio informacinio skelbimo išsiuntimo paskelbti diena yra laikoma diena, kurią Viešųjų pirkimų tarnyba išsiunčia reguliarų orientacinį skelbimą paskelbimui.
VPĮ 30 straipsnio 2 dalyje susiaurinamos Direktyvos 2014/24/ES 48 straipsnio 2 dalies nuostatos nustatant, kad perkančioji organizacija visus išankstinius informacinius skelbimus, nepriklausomai nuo planuojamo taikyti pirkimo būdo ar planuojamų įsigyti prekių, paslaugų ar darbų pobūdžio, gali skelbti ne anksčiau[8] kaip likus 12 mėnesių iki planuojamo pirkimo. Tuo tarpu Direktyvos 2014/24/ES 48 straipsnio 2 dalyje nustatyta galimybė socialinių ir kitų specialių paslaugų pirkimo sutarčių atveju skelbti išankstinį informacinį skelbimą, kuris siektų ilgesnį nei 12 mėnesių laikotarpį.
Reglamento Nr. 1370/2007/EB Dėl keleivinio geležinkelio ir kelių transporto viešųjų paslaugų 7 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad išankstinis informacinis skelbimas apie atitinkamą konkursą turi būti skelbiamas ne likus ne mažiau kaip vieneriems metams iki konkurso paskelbimo.
3. VPĮ 30 straipsnio 3 dalyje yra nustatyta, kad perkančioji organizacija gali pasinaudoti išankstiniu informaciniu skelbimu kaip kvietimu dalyvauti ribotame konkurse ar skelbiamose derybose. Pasinaudojus šia galimybe, perkančiajai organizacijai nebereikia skelbti atskiro skelbimo apie pirkimą prieš pradedant pirkimo procedūrą.
Tuo atveju, jei perkančioji organizacija siekia pasinaudoti galimybe išankstiniu informaciniu skelbimu kviesti dalyvauti konkrečiame pirkime, toks perkančiosios organizacijos skelbimas privalo atitikti VPĮ 30 straipsnio 3 dalyje nustatytus reikalavimus:
1) jame turi būti nurodytas ir aiškiai apibrėžtas pirkimo objektas;
2) jame turi būti aiškiai nurodyta, kad apie pirkimą papildomai nebus skelbiama;
3) jame turi būti pateikta visa kita informacija, nurodyta VPĮ 34 straipsnio 2 dalyje ;
4) jis išsiųstas paskelbti likus ne mažiau kaip 35 dienoms (supaprastintų pirkimų atveju – likus ne mažiau kaip 15 dienų) ir ne daugiau kaip 12 mėnesių iki kvietimo patvirtinti susidomėjimą išsiuntimo dienos.
Tik visus pirmiau nurodytus reikalavimus atitinkantis išankstinis informacinis skelbimas gali būti kartu laikomas ir kvietimu dalyvauti konkrečiame ribotame konkurse ar skelbiamose derybose.
Pavyzdys
Tuo atveju, jei perkančioji organizacija išankstiniu informaciniu skelbimu, kuriuo buvo skelbiama apie per artimiausius 9 mėnesius planuojamus atlikti 5 pirkimus, kartu ir pakvietė dalyvius teikti paraiškas dėl reiškiamo susidomėjimo ribotame konkurse, atitinkamas skelbimas apie pirkimą riboto konkurso būdu pakartotinai neturi būti teikiamas, o paraiškas dėl reiškiamo susidomėjimo suinteresuoti tiekėjai teikia atsižvelgdami į išankstiniame informaciniame skelbime nurodytą informaciją.
Tuo atveju, kai išankstiniame informaciniame skelbime pateikta informacija neatitinka informacijos, pateiktos kituose pirkimo dokumentuose, vadovaujantis VPĮ 35 straipsnio 3 dalimi teisinga laikoma informacija, nurodyta skelbime (detaliau žiūrėti VPĮ 35 straipsnio komentarą).
4. VPĮ 30 straipsnio 4 dalyje yra nustatyta galimybė (teisė) perkančiajai organizacijai išankstiniu informaciniu skelbimu paskelbus apie atvirą, ribotą konkursą ar skelbiamas derybas trumpinti pasiūlymų (paraiškų) pateikimo terminą.
Įstatymo leidėjas VPĮ 30 straipsnio 4 dalyje nustatė galimybę sutrumpinti pasiūlymų (paraiškų) pateikimo terminą dėl tos priežasties, kadangi rinkoje veikiantys tiekėjai apie planuojamą pirkimą iš anksto jau buvo informuoti išankstiniu informaciniu skelbimu ir turėjo pakankamai laiko susipažinti su esminėmis pirkimo sąlygomis bei tinkamai pasirengti dalyvavimui pirkime.
Pirmiau nurodyta teise trumpinti pasiūlymų (paraiškų) pateikimo terminą perkančioji organizacija gali pasinaudoti tuo atveju, kai išankstiniame informaciniame skelbime buvo nurodyta tuo metu žinoma informacija apie pirkimą (pirkimo objektą, reikalavimus tiekėjų kvalifikacijai, pašalinimo pagrindų nebuvimui ir kita), o pirmiau nurodytas skelbimas paskelbtas ne mažiau kaip prieš 35 dienas (supaprastintų pirkimų atveju – ne mažiau kaip prieš 15 dienų), tačiau ne daugiau kaip prieš 12 mėnesių.
Vadovaujantis VPĮ 60 straipsnio 2 dalimi, tarptautinio pirkimo atveju pasiūlymų (paraiškų) pateikimo terminas gali būti sutrumpintas iki 15 kalendorinių dienų, o supaprastinto pirkimo atveju – iki 7 kalendorinių dienų (žiūrėti detaliau VPĮ 60 straipsnio komentarą).
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad teise sutrumpinti pasiūlymų (paraiškų) pateikimo terminą perkančioji organizacija negali pasinaudoti tuo atveju, kai išankstiniu informaciniu skelbimu, vadovaujantis VPĮ 30 straipsnio 3 dalyje suteikta teise, kartu buvo kviečiama ir dalyvauti pirkime. Kitaip tariant, perkančioji organizacija išankstiniu informaciniu skelbimu kviesdama dalyvius dalyvauti pirkime kartu negali ir trumpinti pasiūlymų (paraiškų) pateikimo termino.
[1] Komentuojamos VPĮ 30 straipsnio normos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/24/ES 48 straipsnį.
[2] Skelbimų teikimo Viešųjų pirkimų tarnybai tvarkos ir reikalavimų skelbiamai supaprastintų pirkimų informacijai aprašas ir supaprastintų pirkimų skelbiamos tipinės formos, patvirtinti Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 21 d. įsakymu Nr. 1S-92 (toliau – Skelbimų teikimo aprašas)
[3] ESTT 2000 m. rugsėjo 26 d. sprendimas byloje Europos Komisija prieš Prancūziją, C-225/98.
[4] Skelbimų teikimo aprašas ir Komisijos įgyvendinimo reglamento Nr. 2015/1986 7 straipsnis.
[8] Reglamento Nr. 1370/2007/EB 7 straipsnio 2 dalyje nustatyta išimtis iš bendrosios taisyklės, t. y. kad reguliarus orientacinis skelbimas apie atitinkamą konkursą dėl keleivinio geležinkelio ir kelių transportu turi būti skelbiamas likus ne mažiau kaip vieneriems metams iki konkurso paskelbimo.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite