Pirkimo sąlygų 3 dalies „Tiekėjų pašalinimo pagrindai ir kvalifikacijos reikalavimai“ 25 punkto 2 lentelės „Tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai“ eilutėje Nr. 25.1 nustatytas tiekėjų kvalifikacijos reikalavimas, kad „Tiekėjo per paskutinius 3 metus iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 3 metus iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos) turi būti įvykdyta (ir) ar vykdoma bent viena priežiūros žiemą sutartis: <...> Sutarties vertė per metus turi būti ne mažesnė kaip 400 000 Eur su PVM (Pastaba: jei sutartis dar vykdoma, tai iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos turi būti suteikta paslaugų ne mažiau kaip už nurodytą sumą)“ (toliau – Reikalavimas 1).
2.1. Vertinant Reikalavimą 1 dalyje „dėl įvykdytos (ir) ar vykdomos bent vienos priežiūros žiemą sutarties“ pažymėtina, kad pagal Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos[9] (toliau – Kvalifikacijos metodika) 21.1.2 punkto 2 papunktį, reikalaujamas pirkimo sutarčių skaičius priklauso nuo to, ar pirkimo objektas yra dalus: „jei pirkimo objektas yra sudėtinis ir gali būti dalus (pavyzdžiui, perkami keli automobiliai, <...> maitinimo paslaugos, valymo paslaugos) ir <...> paslaugų suteikimo <...> terminas yra nevienkartinis <...>, o dalimis, tada, kai atsiras poreikis <...>), tiekėjo prašoma būti įvykdžius / vykdyti bent 1 ar daugiau pirkimo sutarčių <...>“.
Nagrinėjamu atveju, remiantis Pirkimo sąlygų 1 priedo „Pasiūlymas“ (toliau – Pasiūlymas) lentelėje pateiktais paslaugų aprašymais, didžiąją dalį Perkančiosios organizacijos Pirkimu siekiamų įsigyti paslaugų sudaro mechanizuotas gatvių važiuojamosios dalies valymas žiemą (pagal priežiūros lygius), sniego išvežimas, rankinis gatvės važiuojamosios dalies (pakraščio prie gatvės bordiūro) valymas (žiemą, vasarą), rankinis visuomeninio transporto sustojimo aikštelės važiuojamosios dalies (įvažos) valymas (žiemą, vasarą), automobilių stovėjimo aikštelių ir saugaus eismo salelių valymas (žiemą, vasarą), mechanizuotas gatvių važiuojamosios dalies valymas žiemą auto greideriu ir pan., kurios bus atliekamos Šiaulių miesto gatvėse ir kitose teritorijose. Pasiūlymo formoje ir Pirkimo sąlygose[10] nurodyta, kad visos paslaugos užsakomos pagal poreikį. Pirkimo sąlygose[11] nurodytas paslaugų teikimo terminas – 2 (dveji) metai nuo sutarties įsigaliojimo dienos. Paslaugų terminas gali būti pratęstas 1 kartą ne ilgesniam nei 1 (vienerių) metų laikotarpiui. „Su Paslaugų teikėju už tinkamai ir laiku suteiktas Paslaugas bus atsiskaitoma pagal faktiškai atliktas paslaugas Paslaugų teikėjui pateikus – Paslaugų gavėjui priėmus paslaugų atlikimo aktus (-ą) ir sąskaitą (-as) faktūrą -(as)[12]. „Paslaugų gavėjas už tinkamai ir laiku suteiktas Paslaugas Paslaugų teikėjui pagal faktiškai atliktas paslaugas <...> apmoka <...> per 30 (trisdešimt) kalendorinių dienų po dokumentų priėmimo <...>, bet ne vėliau kaip per 60 (šešiasdešimt) kalendorinių dienų po dokumentų priėmimo dienos <...>“[13].
Apibendrinus tai, kas išdėstyta, daroma išvada, kad Pirkimo objektas yra sudėtinis ir dalus. Atsižvelgiant į tai, Perkančioji organizacija turėjo nustatyti kvalifikacinį reikalavimą tiekėjams „būti įvykdžius / vykdyti bent 1 ar daugiau pirkimo sutarčių, kurių bendra vertė ne mažesnė kaip <...>“.
2.2. Vertinant Reikalavimą 1 dalyje dėl „priežiūros žiemą sutarties vertė per metus turi būti ne mažesnė kaip 400 000 Eur su PVM“, pažymėtina, kad Kvalifikacijos metodikos 21.1.4. punkte nurodyta, kad „pirkimo vykdytojas neprivalo prašyti būti įvykdžius arba vykdyti sutartį (-is) ne mažiau kaip 0,5 pirkimo objekto vertės – apimtis gali būti nustatoma ir mažesnė“. <...> Tokia praktika formuotina atsižvelgiant į tai, jog nustatant aukštą įvykdytos (vykdomos) sutarties koeficientą dalyje pirkimų susidaro ydinga situacija, kad pasiūlymą neretai gali pateikti tik vienas tiekėjas, tuo tarpu pirkimo vykdytojo tikslas yra gauti konkurencingus pasiūlymus. Atitinkamai, kuo aukštesnės vertės sutartis, tuo žemesnis turi būti nustatomas koeficientas, pavyzdžiui, kai sudaroma didelės vertės pirkimo sutartis – koeficientas 0,3, vidutinės vertės pirkimo sutartis – 0,5, mažos vertės pirkimo sutartis – 0,7“.
Nagrinėjamu atveju Perkančioji organizacija nustatė reikalavimą, kad būtų įvykdyta bent viena priežiūros žiemą sutartis, kurios vertė ne mažesnė kaip 400 000 Eur su PVM per metus. Pirkimo vertė 3 000 000,00 Eur su PVM[14] trijų metų laikotarpiui. Atitinkamai, vieneriems metams skiriama 1 000 000 Eur su PVM. Šiuo Pirkimu įsigyjamos gatvių ir teritorijų valymo paslaugos bus vykdomos ir apima visus keturis metų laikus. Jei, preliminariai, pusę vienerių metų sumos (500 000 Eur su PVM) skirtume priežiūrai pavasarį, vasarą ir rudenį, tai priežiūrai žiemą taip pat būtų skirta 500 000 Eur su PVM. Šiuos duomenis palyginę su reikalaujamos sutarties duomenimis „400 000 Eur su PVM“ gaunamas koeficientas 0,8 (atsižvelgiant į tai, kad tai preliminarūs duomenys, galima teigti, kad koeficientas artimas 1). Planuojamos sudaryti sutarties vertė pagal Kvalifikacijos metodiką priskiriama prie „didelės vertės pirkimo sutarčių“[15], todėl turėtų būti reikalaujamas koeficientas 0,3.
Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad pagal Kvalifikacijos metodiką yra vertinamos įvykdytos paslaugų sutarties /sutarčių vertės per tris metus (o ne per metus, kaip nustatyta Reikalavime 1).
2.3. Į Tarnybos prašymą – pateikti dokumentus, įrodančius, kad Perkančioji organizacija atliko rinkos tyrimą, siekdama nustatyti, kiek rinkoje yra Pirkimo dokumentų (t. y. kvalifikacijos, techninės specifikacijos ir kt.) reikalavimų visumą potencialiai atitinkančių tiekėjų, Perkančioji organizacija nurodė, kad „atlikta CVP IS skelbtų konkursų dokumentacija bei informacija apie pasirašytas sutartis (paslaugų pobūdis, tiekėjas su kuriuo pasirašyta sutartis, paslaugų apimtis. Ši informacija buvo pagrindu identifikuojant, jog šios paslaugos tiekėjų yra ne vienas ir pagal mūsų nustatytus reikalavimus rinkoje galinčių dalyvauti konkurse tiekėjų yra. <...> Iš atliktos skelbiamų pirkimų analizės įvertinome, jog mūsų nustatyti reikalavimai yra konkurencingi ir proporcingi perkamam objektui“ ir pateikė Tarnybai sutarčių sąrašą[16] (viso 26 sutartys, dvi įrašytos du kartus, todėl laikytina, kad pateiktos 25 sutartys) – „CPV IS atliktą panašių paslaugų analizę“ (toliau – Paslaugų analizės duomenys).
Tarnyba (Reikalavimo 1 apimtyje) išnagrinėjusi ir įvertinusi Paslaugų analizės duomenis nustatė, kad :
- 3 sutartys (iš kurių UAB „Mažeikių komunalinio ūkio“ vienos sutarties vertė - 12 075,68 Eur su PVM, o kitos - 11 978,94 Eur su PVM ir kiekviena iš jų sudarytos tik 14 dienų bei viena UAB „Kauno švara“ sutartis, kurios vertė - 36 300,00 Eur su PVM, sudaryta 15 mėnesių ir apima tik apledėjusių kelio dangų barstymo paslaugą) neaktualios (nereikšmingos) Reikalavimo 1 apimtyje;
- 5 sutartys (kurių vertės mažesnės nei 400 tūkst. Eur su PVM per metus (UAB „Mažeikių komunalinis ūkis“ - 319 440,00 Eur su PVM; UAB „Raguvilė“ - 250 259,07 Eur su PVM; UAB „Ecoservice projektai“ - 174 337,50 Eur su PVM; UAB „Mažeikių komunalinis ūkis“ - 240 980,94 Eur su PVM; UAB „Mažeikių komunalinis ūkis“ - 179 563,86 Eur su PVM) neaktualios (nereikšmingos) Reikalavimo 1 apimtyje;
- 1 sutartis (UAB „Ecoservice projektai“ 2020-10-28 sutartis (vertė 530 000 Eur su PVM), galioja vienerius metus iki 2021-10-28, tačiau joje nurodytos paslaugos apima ne tik gatvių, teritorijų valymo paslaugas, tačiau ir kelio remonto darbus, krūmų kirtimą, žolės pjovimą ir kt. visais metų laikais) atsižvelgiant į tai, kad žiemos metu paslaugos dar nebuvo teikiamos, neaktuali (nereikšminga) Reikalavimo 1 apimtyje;
- 10 sutarčių (kurios sudarytos tik šiais metais ir pagal kurias nebuvo vienerius metus teikiamos paslaugos žiemos metu (2020-01-17; 2020-10-26; 2020-05-04; 2020-04-20; 2020-04-23; penkios sutartys sudarytos 2020-04-09) neaktualios (nereikšmingos) Reikalavimo 1 apimtyje;
- 6 sutartys (kurių kiekvienos sutarties vertė viršija 400 tūkst. Eur su PVM). Tarnyba išnagrinėjo kiekvieną iš jų ir nustatė:
(1) „Biržų komunalinis ūkis“, vertė 485 000,00 Eur su PVM (Perkančioji nurodė 400 826,45 Eur sumą), sutartis sudaryta 3 metams: 2019-11-15 – 2022-11-15 (paskaičiavus, vienerių metų vertė – 127 899 Eur su PVM). Neaktuali (nereikšminga) Reikalavimo 1 apimtyje;
(2) UAB „Telšių keliai“, vertė 847 000, 00 Eur su PVM, sutartis sudaryta 3 metams: 2017-03-02 – 2020-03-02 (paskaičiavus, vienerių metų vertė – 282 333,33 Eur su PVM). Neaktuali (nereikšminga) Reikalavimo 1 apimtyje;
(3) UAB „Biržų komunalinis ūkis“, vertė – 544 500,00 Eur su PVM, sutarties terminas su partęsimu 3 metai: 2016-11-22 – 2019-11-23 (paskaičiavus, vienerių metų vertė – 181 500,00 Eur su PVM). Neaktuali (nereikšminga) Reikalavimo 1 apimtyje;
(4) UAB „Telšių keliai“, vertė 618 310,00 Eur su PVM, sutartis sudaryta 3 metams: 2020-05-05 – 2023-04-05 (paskaičiavus, vienerių metų vertė – 206 103,33 Eur su PVM). Žiemos metu paslaugos dar nebuvo teikiamos, neaktuali (nereikšminga) Reikalavimo 1 apimtyje;
(5) UAB „Klaipėdos želdiniai“, vertė 2 382 739,92 Eur su PVM, sutartis sudaryta 3 metams: 2018-02-27 – 2021-02-27 (paskaičiavus, pagal sutarties sąlygas, žiemą teikiamų paslaugų vertė 1 022 435,33 Eur su PVM /3 metus, vienerių metų žiemą teikiamų paslaugų vertė – 340 811,78 Eur su PVM). Neaktuali (nereikšminga) Reikalavimo 1 apimtyje;
(6) UAB „Klaipėdos želdiniai“, vertė 1 657 794,82 Eur su PVM, sutartis sudaryta 3 metams: 2018-02-27 – 2021-02-27 (paskaičiavus, pagal sutarties sąlygas, žiemą teikiamų paslaugų vertė 875 627,67 Eur su PVM /3 metus, vienerių metų žiemą teikiamų paslaugų vertė – 291 875,89 Eur su PVM). Neaktuali (nereikšminga) Reikalavimo 1 apimtyje.
Apibendrinant duomenis, pažymėtina, kad nei viena iš sąraše nurodytų 25 sutarčių neatitinka Reikalavimo 1, kad būtų įvykdyta priežiūros žiemą sutartis, kurios vertė ne mažiau kaip 400 tūkst. Eur su PVM per metus. Todėl Perkančiosios organizacijos teiginys, kad „iš atliktos skelbiamų pirkimų analizės įvertinome, jog mūsų nustatyti reikalavimai yra konkurencingi ir proporcingi perkamam objektui“ yra nepagrįstas.
Atsižvelgdama į išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija nesivadovavo Kvalifikacijos metodikos nuostatomis, dirbtinai apribojo konkurenciją, Reikalavimą 1 nustatė neproporcingą Pirkimo objektui ir tuo pažeidė Įstatymo 47 straipsnio 7 dalies nuostatas, Įstatymo 47 straipsnio 1 dalies reikalavimus, Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatytą proporcingumo principą.
|
Pirkimo sąlygų 3 dalies „Tiekėjų pašalinimo pagrindai ir kvalifikacijos reikalavimai“ 25 punkto 2 lentelės „Tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai“ eilutėje Nr. 25.3 nustatytas tiekėjų kvalifikacijos reikalavimas, kad „Darbų vadovas ir vairuotojai-operatoriai turi turėti ne mažesnę kaip 24 mėnesių* per paskutinius 3 metus iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos automobilių kelių ar gatvių priežiūros žiemą darbų organizavimo patirtį <...> * Jei atsakingi už pirkimo sutarties vykdymą asmenys vienu metu vykdė daugiau nei vieną sutartį, skaičiuojant jo patirtį šis laikotarpis nesumuojamas.<...>** Pagrindiniai gatvių priežiūros žiemą darbai – automobilių kelių ar gatvių važiuojamosios dangos valymas nuo sniego ir slidumą mažinančių medžiagų barstymas žiemos sezono metu“ (toliau – Reikalavimas 2) yra nepagrįstas, neproporcingas Pirkimo objektui bei praktiškai neįgyvendinamas, nes per 3 metus kalendorinė žiema būna tik 9 mėnesius.
Tarnybai paprašius, Perkančioji organizacija pateikė paaiškinimą, kad „Žiemos sezonas, šiuo atveju, suprantamas ne kaip kalendorinis žiemos metų laikas, o bet kuri diena metuose, kada yra poreikis teikti paslaugas, pagal žiemos sezonui keliamus paslaugos teikimo reikalavimus. Įprastai, paslaugos žiemai tampa reikalingos laikotarpyje, atsižvelgiant į daugiametį oro meteorologinių sąlygų tendencingumą, nuo spalio 1 dienos ir/ar lapkričio 1 d. ir būna aktualios iki balandžio 30 dienos. <...> Reikalavimas reiškia, kad 3 metų laikotarpyje būtų bent 2 pilni metai (24 mėnesiai), įskaitant žiemos laikotarpį, per kuriuos įgyta patirtis teikiant žiemos sezonui būdingas paslaugas. <...>“ (toliau – Paaiškinimas). Pažymėtina, kad Pirkimo dokumentuose nebuvo pateiktas toks „žiemos trukmės“ skaičiavimas, kurį Perkančioji organizacija nurodė Paaiškinime.
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad net ir skaičiuojant pagal Perkančiosios organizacijos Paaiškinimą, jog teikiant žiemos sezonui būdingas paslaugas nuo lapkričio 1 d. iki balandžio 30 d., gaunasi, kad tai sudarys 6 mėnesius per metus, o per 3 metus – susidarys 18 mėnesių. Paskaičiavus, kad teikiant žiemos sezonui būdingas paslaugas nuo spalio 1 d. iki balandžio 30 d., gautume 21 mėnesį per 3 metus. Tačiau tokiu atveju, paslaugų teikimo žiemos metu patirčiai pagrįsti (kad Lietuvoje žiema trunka ne 3 mėnesius, o 6 ar 7) reikalingi meteorologinių sąlygų patvirtinimai. Pastebėtina, kad pagal Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos pateikiamus duomenis, atsižvelgiant į globalią klimato kaitą, pastarosios žiemos buvo rekordiškai šiltos, pvz., per visus tris žiemos mėnesius buvo vos keletas dienų su sniego danga. Tokiu būdu paslaugos teikimo patirties trukmės, žiemos laikotarpiui būdingomis klimato sąlygomis, įgijimas praktiškai neįgyvendinamas.
Įvertinusi tai kas išdėstyta, Tarnyba sprendžia, kad Perkančiosios organizacijos Paaiškinimas ir nustatytas kvalifikacijos reikalavimas ta apimtimi, kuria nurodomas tam tikros patirties, susijusios su sezoniškumu, trukmės laikotarpis yra nepagrįstas ir neproporcingas.
Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija nustatydama Reikalavimą 2 pažeidė Įstatymo 47 straipsnio 1 dalies reikalavimus, Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatytą proporcingumo principą.
|
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite