2020-10-20 Lietuvos nacionalinis muziejus, pirkimo Nr. 503613
Lietuvos nacionaliniam muziejui Arsenalo g.1 01143 Vilnius
|
2020-10- Į 2020-10-06
|
Nr. 4S- Nr. 4.25
|
(7.28 E)
|
|||
|
|
|
|
|||
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Lietuvos nacionalinio muziejaus (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Vilniaus piliavietės, vad. Gedimino kalnu, pilies kalnu, Aukštutine ir Žemutine pilimi, aikštelės I etapo apšvietimo tinklų įrengimo darbai“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2020-08-25, pirkimo Nr. 503613) (toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2020-08-01) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas |
Supaprastintas atviras konkursas. |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
113 000,00 Eur be PVM. |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) |
- |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Dalinis Pirkimo procedūrų vertinimas dėl kvalifikacinių reikalavimų / po pasiūlymų pateikimo, iki sutarties sudarymo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija |
Iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamas projektas. Projekto Nr. 05.4.1-CPVA-V-301-01-0013 „Lietuvos nacionalinio muziejaus paslaugų plėtra Vilniaus piliavietėje. I – asis etapas“. |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas. |
- |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. |
Įstatymo 47 straipsnio 1 dalis[1] ir 7 dalis[2], Įstatymo 51 straipsnio 7 dalies 1 punktas[3], Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis [4]. |
Pirkimą vykdė Perkančiosios organizacijos direktoriaus įsakymu[5] sudaryta viešųjų pirkimų komisija (toliau – Komisija). Pirkimo sąlygų[6], 3.6. punkto 2 lentelės „Kvalifikaciniai reikalavimai“ 3.10.2. papunktyje reikalaujama, kad „per pastaruosius 3 metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 3 metus) tiekėjas turi būti sėkmingai įvykdęs bent vieną apšvietimo tinklų įrengimo sutartį <...>“. Pažymėtina, kad pagal Įstatymo 51 straipsnio 7 dalies 1 punkto ir Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos[7] (toliau – Kvalifikacijos metodika) 21.1.6. punkto reikalavimus[8], įsigyjant darbus vertinama vidutinė metinė svarbiausių statybos darbų apimtis per pastaruosius 5 metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 5 metus). Atkreiptinas dėmesys, kad perkančioji organizacija gali nurodyti, kad bus atsižvelgiama į atitinkamų darbų, atliktų anksčiau negu prieš 5 metus, įrodymus, jeigu to reikia siekiant užtikrinti tinkamą konkurenciją (tačiau, reikalavimas darbų įsigijimo atveju nesiejamas su laikotarpio trumpinimu iki 3 metų). Į Tarnybos prašymą, atsižvelgiant į tai, kad šiuo Pirkimu įsigyjami darbai (BVPŽ kodas 45220000 – Inžinerijos ir statybos darbai), paaiškinti[9] „<...>), kodėl vertinama tiekėjų įvykdytos sutartys per 3 (tris) metus, o ne per 5 (penkis), kaip tai numatyta Tiekėjų kvalifikacijos nustatymo metodikos 21.1.6.[10] punkte, kad „<...> įsigyjant darbus, vertinama vidutinė metinė svarbiausių statybos darbų apimtis per pastaruosius 5 metus <...>“, Perkančioji organizacija atsakė, kad „Nustatant tiekėjo kvalifikacijos reikalavimą, atsižvelgta į šias aplinkybes: 1) Gedimino kalno apšvietimo projektas – svarbus valstybinio reprezentacinio lygio projektas, <...>; 2) pagal apšvietimo įrengimo projekto sąmatinį skaičiavimą medžiagos ir mechanizmai sudaro 97 895 Eur, darbai – 14 935 Eur. Maksimali pirkimui skirta suma yra nurodyta pirkimo sąlygose (113 000 Eur be PVM). Darbų dalis sudaro menką dalį projekto vertės; 3) pirkimo objektas nedalomas, todėl reikalauta bent vienos įvykdytos sutarties arbo jos dalies per pastaruosius 3 metus <...>“ (toliau – Paaiškinimas). Tarnyba pažymi, kad Perkančiosios organizacijos Paaiškinimas yra nepagrįstas. Perkančioji organizacija nesivadovavo Kvalifikacijos metodikos nuostatomis, kai perkami skirtingų rūšių pirkimo objektai. Kvalifikacijos metodikos 21.1.7 punkte nustatyti reikalavimai dėl patirties, kai perkami skirtingų rūšių pirkimo objektai „<...> prekių bei paslaugų pirkimo atveju keliamas reikalavimas turėti patirties per pastaruosius 3 metus, <...> darbų pirkimo atveju – per pastaruosius 5 metus <...> todėl, jei vienu pirkimu įsigyjami skirtingų rūšių pirkimo objektai, <...> ir norima prašyti tiek prekių teikimo, tiek darbų atlikimo patirties, turi būti formuluojami du atskiri reikalavimai <...>“). Net ir šiuo atveju, įsigyjant darbus vertinama 5 metų patirtis. Atkreiptinas dėmesys, kad Kvalifikacijos metodikos 5 punkte nustatyta, kad „pirkimo vykdytojas nustato kvalifikacinius reikalavimus vadovaudamasis šia Metodika“. Pagal Kvalifikacijos metodikos 7 punkto nuostatas, sprendimas nustatyti kvalifikacijos reikalavimus, vadovaujantis Kvalifikacijos metodikos 6 punktu (nustatyti Kvalifikacijos metodikoje neįtvirtintus, kitokius reikalavimus), turi būti pagrįstas atitinkamais rašytiniais dokumentais (pvz. pirkimo komisijos protokole). Tuo tarpu, Komisijos posėdžių protokoluose, dėl šio minimalaus kvalifikacinio reikalavimo, jokių sprendimų neužfiksuota. Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytą, Tarnybos vertinimu, Perkančioji organizacija nesivadovavo Kvalifikacijos metodikos reikalavimais, o nustatytas minimalus kvalifikacijos reikalavimas yra nepagrįstas, neproporcingas Pirkimo objektui bei dirbtinai ribojantis tiekėjų konkurenciją. Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija tuo pažeidė Įstatymo 51 straipsnio 7 dalies 1 punkto nuostatą, Įstatymo 47 straipsnio 1 dalies ir 7 dalies nuostatas, Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą proporcingumo principą. |
|
2. |
Įstatymo 35 straipsnio 4 dalis[11], Įstatymo 40 straipsnio 4 dalis[12], Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[13]. |
Perkančioji organizacija Pirkimo sąlygų 3.6 punkto 2 lentelės 3.10.4 papunktyje nustatytą kvalifikacinį reikalavimą, kad „tiekėjas turi turėti ne mažiau kaip vieną atestuotą specialiųjų statybos darbų vadovą, kuris: <...> turi teisę eiti ypatingo statinio specialiųjų statybos darbų vadovo pareigas (Projekto dalys: elektrotechninė, apšvietimo dalis)“ ir turi „patirtį per paskutinius 3 metus vadovaujant specialiesiems elektrotechninei, apšvietimo įrengimo darbams“ bei jo atitiktį pagrindžiančius dokumentus – „Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos išduoto Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos specialisto atestatas“ patikslino išdėstydama, kad – „tiekėjas turi turėti ne mažiau kaip vieną atestuotą specialiųjų statybos darbų vadovą, kuris <...> turi teisę eiti ypatingo statinio specialiųjų statybos darbų vadovo pareigas (specialieji statybos darbai: statinio elektros inžinerinių sistemų įrengimas)“, ir turi „patirtį per paskutinius 3 metus vadovaujant specialiesiems statinio elektros inžinerinių sistemų įrengimo darbams“, o atitiktį pagrindžiantys dokumentai – Valstybės įmonės Statybos produkcijos sertifikavimo centro išduotas kvalifikacijos atestatas. Pažymėtina, kad šiuos Pirkimo dokumentų patikslinimus Perkančioji organizacija atliko likus dviem darbo dienom iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos ir nepratęsė pasiūlymų pateikimo termino. Tarnyba atkreipia dėmesį, kad perkančiajai organizacijai paliekama teisė nuspręsti, kokius kvalifikacinius reikalavimus ir juos pagrindžiančius dokumentus nustatyti pirkimo sąlygose, tačiau, siekdama užtikrinti skaidrumą bei įsigyti kokybiškus darbus, prekes ar paslaugas, perkančioji organizacija iki pirkimo pradžios turi išsiaiškinti visas aplinkybes, susijusias su pirkimo objektu ir nustatyti kvalifikacinius reikalavimus ir juos pagrindžiančius dokumentus tokius, kurie neklaidintų tiekėjų, nekeltų abejonių bei būtų nustatyti tinkami ir teisingi. Atsižvelgiant į išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija neišsiaiškinusi iki pirkimo pradžios ir nustačiusi klaidinantį kvalifikacijos reikalavimą bei neteisingus ir netinkamus jo atitiktį pagrindžiančius dokumentus, taip pat atlikusi Pirkimo dokumentų pakeitimus / patikslinimus, bet nesuteikusi galimybės, laiko prasme, tiekėjams susipažinti su visa pasiūlymo parengimui tinkama informacija ir nepratęsusi pasiūlymų pateikimo terminų, kaip tai nustatyta Įstatyme (Pirkimo sąlygų pakeitimai / patikslinimai bei trumpas terminas susipažinimui ir pasiūlymo parengimui, galimai turėjo įtakos tiekėjų pasiūlymų parengimui, nes pasiūlymą pateikė tik vienas tiekėjas), pažeidė Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies ir Įstatymo 40 straipsnio 4 dalies reikalavimus bei Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą proporcingumo principą. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
|
|
|
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba, atsižvelgdama į Įstatymo nuostatų nustatytus pažeidimus, nurodytus Vertinimo išvados II dalyje, vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu[14], įpareigoja Perkančiąją organizaciją: 1. Nutraukti Pirkimo procedūras. 2. Informuoti Tarnybą raštu, per 21 d. d., apie įpareigojimo įvykdymą ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos sprendimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
Pastabos
1. Pirkimo sąlygų 3.6 punkto 2 lentelės 3.10.2. papunktyje nustatytas kvalifikacijos reikalavimas[15] neteisingai priskirtas prie Finansinio ir ekonominio pajėgumo reikalavimų. Tai Techninio ir profesinio pajėgumo reikalavimas[16]. 2. Pirkimo sąlygų 3.6 punkto 2 lentelės 3.10.4. papunktyje nustatytas kvalifikacijos reikalavimas[17], tačiau Perkančioji organizacija nenurodė, kokius pagrindžiančius dokumentus turėtų pateikti tiekėjai, norintys įrodyti atitiktį minėtam reikalavimui. 3. Pirkimo sąlygų 3.6 punkte 2 lentelės 3.10.5. papunktyje įtvirtintas tiekėjų kvalifikacijos reikalavimas: „Tiekėjo kokybės vadybos sistema turi atitikti ISO 9001 standarto arba lygiavertės kokybės vadybos sistemos reikalavimus.“ Tarnyba pastebi, kad kokybės vadybos ar kiti sistemos standartai (aplinkos apsaugos, darbuotojų saugos ir t.t.) nepriskiriami prie kvalifikacinių reikalavimų pagal Įstatymo 47 straipsnį. Šie reikalavimai nurodyti Įstatymo 48 straipsnyje[18] ir pirkimo dokumentuose nurodomi kaip kiti reikalavimai, kuriuos turi atitikti tiekėjas. 4. Perkančiosios organizacijos direktoriaus įsakymu[19] paskirtas komisijos pirmininkas V. P. Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai pateiktoje privačių interesų deklaracijoje nėra deklaravęs savo kaip viešųjų pirkimų komisijos nario statuso, nors dalyvavo Pirkimo komisijos posėdžiuose priimant sprendimus dėl Pirkimo. |
[1] „Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs“.
[2] „Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką“.
[3] „Perkančioji organizacija, atsižvelgdama į perkamų prekių, paslaugų ar darbų pobūdį, kiekį, svarbą ir paskirtį, gali reikalauti iš tiekėjų pateikti dokumentus (viena ar kelis), patvirtinančius jų techninį ir profesinį pajėgumą: 1) per paskutinius 5 metus atliktų darbų sąrašą kartu su užsakovų pažymomis apie tai, kad svarbiausių darbų atlikimas ir galutiniai rezultatai buvo tinkami. Perkančioji organizacija gali nurodyti, kad bus atsižvelgiama į atitinkamų darbų, atliktų anksčiau negu prieš 5 metus, įrodymus, jeigu to reikia siekiant užtikrinti tinkamą konkurenciją“.
[4] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[5] 2020-08-14 įsakymas Nr. 425 „Dėl Vilniaus piliavietės, vad. Gedimino kalnu, pilies kalnu, Aukštutine ir Žemutine pilimi, aikštelės I etapo apšvietimo tinklų įrengimo viešojo pirkimo komisijos sudarymo“.
[6] 2020-08-20 patvirtintos Komisijos posėdžio protokolu Nr. 1.
[7] Patvirtinta Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017-06-29 įsakymu Nr. 1S-105.
[8] „Patirties vertinimo ypatumai darbų pirkimo atveju – įsigyjant darbus, vertinama vidutinė metinė svarbiausių statybos darbų apimtis per pastaruosius 5 metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 5 metus)“.
[9] 2020-09-23 Tarnybos raštas N. 4S-848 „Dėl dokumentų susijusių su pirkimu Nr. 503613, pateikimo įvertinti“.
[10] Patvirtinta Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017-06-29 įsakymu Nr. 1S-105.
[11] „Perkančioji organizacija pirkimo dokumentus rengia vadovaudamasi šio įstatymo nuostatomis. Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia“.
[12] „Perkančioji organizacija privalo pratęsti pasiūlymų pateikimo terminus, kad visi pirkime norintys dalyvauti tiekėjai turėtų galimybę susipažinti su visa pasiūlymui parengti reikalinga informacija, šiais atvejais: 1) jeigu dėl kokių nors priežasčių papildoma su pirkimo dokumentais susijusi informacija būtų pateikiama likus mažiau kaip 6 dienoms iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos, nors šios informacijos buvo paprašyta laiku. <...> atvejais, kaip nustatyta šio įstatymo 60 straipsnio 3 dalyje, 62 straipsnio 7 dalyje, šis terminas yra 4 dienos, supaprastinto pirkimo atveju – 3 dienos; 2) jeigu buvo padaryta reikšmingų pirkimo dokumentų pakeitimų“.
[13]„Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[14] „Viešųjų pirkimų tarnyba turi teisę: <...> įtarusi šio įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimus ir vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, įpareigoti perkančiąją organizaciją sustabdyti pirkimo procedūras iki perkančiosios organizacijos pateiktų dokumentų ir sprendimų įvertinimo, o nustačiusi šiuos pažeidimus, – įpareigoti perkančiąją organizaciją nutraukti pirkimo procedūras, pakeisti ar panaikinti neteisėtus sprendimus ar veiksmus“.
[16] Kvalifikacijos metodikos 21.1 punktas.
[17] „Tiekėjas turi turėti ne mažiau kaip vieną atestuotą specialiųjų statybos darbų vadovą, kuris: turi statybos inžinieriaus arba architekto aukštąjį išsilavinimą <...>“.
[18] „Perkančioji organizacija gali reikalauti, kad tiekėjas pateiktų nepriklausomos įstaigos išduotą sertifikatą, patvirtinantį, kad jis laikosi tam tikrų kokybės vadybos sistemos standartų, įskaitant ir prieinamumo neįgaliesiems standartus <...>.“
[19] 2020-08-14 įsakymas Nr. 425 „Dėl Vilniaus piliavietės, vad. Gedimino kalnu, pilies kalnu, Aukštutine ir Žemutine pilimi, aikštelės I etapo apšvietimo tinklų įrengimo viešojo pirkimo komisijos sudarymo“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami