išvada 2020 (66)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Anykščių rajono savivaldybės administracijai J. Biliūno g. 23 29111Anykščiai Faks.: +37038158088
| 2020-01- Į 2019-12-23 | Nr. Nr. | 4S- 8.28 E 1-SD-4156(6.37E) | |||
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko vertinimą dėl Anykščių rajono savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) sudaryto vidaus sandorio.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką / pasiūlymą) data / sutarties pavadinimas, data, numeris | Laikinoji komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų Anykščių rajono savivaldybės teritorijoje sutartis 2018 m. gruodžio 28 d. Nr.1-SU-1083 |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2018-01-01) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas | Pirkimas vykdytas, vadovaujantis Įstatymo 10 straipsnio nuostatomis – sudarant vidaus sandorį, nevykdant viešojo pirkimo procedūros |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo vertė Eur be PVM | 500 000 Eur be PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | UAB „Anykščių komunalinis ūkis“ |
Pirkimo vertinimo apimtys / etapas | Dalinis vertinimas dėl vidaus sandorio sudarymo teisėtumo bei termino pratęsimo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Jei dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
Įstatymo 10 straipsnio 2 dalis[1]; Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[2]; Įstatymo 17 straipsnio 3 dalis[3] | |
Perkančioji organizacija, vadovaudamasi Perkančiosios organizacijos Tarybos sprendimu[4] bei Įstatymo 10 straipsnio nuostatomis, neorganizuojant konkurencingos viešojo pirkimo procedūros, 2018 m. gruodžio 28 d. sudarė vidaus sandorį - laikinąją komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų Anykščių rajono savivaldybės teritorijoje sutartį[5] (toliau – vidaus sandoris arba Sutartis). Pažymėtina, kad vidaus sandoris gali būti sudaromas tik išimtiniu atveju, kai yra tenkinamos visos Įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje išdėstytos sąlygos[6] ir, kai perkant viešojo pirkimo būdu, būtų neįmanoma užtikrinti paslaugos teikimo nepertraukiamumo, geros kokybės ir prieinamumo[7] ir šis reikalavimas gali būti nevykdomas tik objektyviai pateisinamu pagrindu. Perkančiosios organizacijos pateikti dokumentai patvirtina, kad vidaus sandorio sudarymui yra tenkinamos Įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje nustatytos sąlygos, tačiau neįrodo, kad Perkančiajai organizacijai minėtas komunalinių atliekų surinkimo paslaugas perkant viešojo pirkimo būdu nebūtų užtikrintas paslaugų ir atskirų jos dalių teikimo nepertraukiamumas, gera kokybė ir prieinamumas. Perkančioji organizacija grįsdama šias aplinkybes Tarnybai pateiktame rašte[8] (toliau – raštas) nurodė, jog viešojo pirkimo būdu nebuvo galima užtikrinti paslaugų teikimo nepertraukiamumo ir geros kokybės, nes Anykščių rajono savivaldybės administracija neturėjo viešojo pirkimų sąlygų, užtikrinančią apsaugą nuo pasiūlymo kainos „dempingavimo“ situacijų, neturėjo pakankamai žinių, kaip parengti komunalinių atliekų vežimo viešojo pirkimo sąlygas ekonominio naudingumo pagrindu. Tarnyba pažymi, kad Perkančiosios organizacijos rašte nurodyti argumentai yra abstraktaus pobūdžio ir nėra tinkami bei nepateisina Perkančiosios organizacijos veiksmų sudaryti vidaus sandorį nevykdant viešojo pirkimo procedūrų tik todėl, kad nesupranta ir negali parengti komunalinių atliekų vežimo viešojo pirkimo sąlygų kvalifikuotai ir tinkamai, todėl yra nepagrįsti. Tarnyba pastebi, kad šiuo atveju Perkančioji organizacija turėjo pareigą[9] imtis pagrįstų ir tinkamų priemonių organizuoti, kad komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos būtų perkamos atliekant konkurencingą pirkimo procedūrą konkurso būdu, tačiau to nepadarė, o Įstatymo 10 straipsnio nuostatos reglamentuoja, kad šis reikalavimas gali būti nevykdomas tik objektyviai pateisinamu pagrindu, tačiau tokiu pagrindu nelaikytina, kad Perkančioji organizacija nemoka tinkamai parengti pirkimo sąlygų, užtikrinančių konkurenciją. Be to įvertinus perkamų paslaugų (komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos) specifiką, Tarnybos nuomone, perkamos paslaugos yra įprastos ir niekuo neišskirtinės, kurias gali teikti ir kiti rinkoje esantys šių paslaugų tiekėjai. Nagrinėjamu atveju Perkančioji organizacija nepagrindė, kad komunalinių atliekų surinkimo paslaugas perkant viešojo pirkimo būdu būtų neįmanoma užtikrinti paslaugos teikimo nepertraukiamumo, geros kokybės ir prieinamumo. Be to vidaus sandoriu sudarytos Sutarties 21 punkte[10] nustatyta, kad Sutartis galioja iki tol, kol bus įvykdytas viešasis pirkimas „Mišrių ir bioskaidžių (žaliųjų ir ,maisto) komunalinių atliekų surinkimo Anykščių rajono savivaldybės teritorijoje ir jų vežimo į apdorojimo ir šalinimo įrenginius paslaugų pirkimas“ (toliau – Pirkimas), bet ne ilgiau kaip iki 2019 m. gruodžio 31 d. Tačiau kaip matyti iš pateiktų dokumentų ir Perkančiosios organizacijos rašte pateiktų paaiškinimų, Perkančioji organizacija Pirkimo neatliko, nes UAB „Anykščių komunalinis ūkis“ Perkančiosios organizacijos tarybai pateikė pasiūlymą palaukti Lietuvos Respublikos Seimo (toliau - Seimas) sprendimo dėl 2019 m. rugpjūčio 22 d. Seimo Įstatymo projekto - 10 straipsnio pakeitimo, todėl Perkančiosios organizacijos tarybos sprendimu[11] vidaus sandoris buvo pratęstas iki 2020 m. vasario 29 d., o numatytas Pirkimas nevykdytas. Nagrinėjamu atveju Perkančioji organizacija nesivadovavo vidaus sandoriu sudarytos Sutarties 21 punkto nuostatomis, o atliko Sutarties pakeitimą - pratęsė Sutartį vien todėl, kad Seime buvo pateiktas Įstatymo projektas dėl 10 straipsnio pakeitimo svarstymo, tikintis, kad Seimas priims sprendimą dėl Įstatymo pakeitimo. Atsižvelgiant į tai, konstatuotina, kad Perkančiosios organizacijos argumentai pratęsiant vidaus sandorį dėl Seime pateikto Įstatymo projekto - 10 straipsnio pakeitimo yra netinkami ir nepagrįsti. Atsižvelgiant į nustatytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija vidaus sandorį sudarė pažeidžiant Įstatymo 10 straipsnio 2 dalies reikalavimus. Perkančioji organizacija suteikdama išimtines sąlygas konkrečiam ūkio subjektui, sudarydama vidaus sandorį dėl komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų su konkrečiu tiekėju nevykdydama konkurencingos viešojo pirkimo procedūros, savo veiksmais apribojo kitų tiekėjų galimybę lygiomis sąlygomis varžytis dėl šių paslaugų teikimo, o pratęsdama vidaus sandorį tik dėl to, kad Seime buvo pateiktas Įstatymo projektas dėl 10 straipsnio pakeitimo pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatytus skaidrumo, lygiateisiškumo, nediskriminavimo principus bei Įstatymo 17 straipsnio 3 dalies reikalavimus. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
1. | Įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 3 punktas[12] Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[13] |
Nustatyta, kad Perkančioji organizacija CVP IS nepaviešino sudaryto vidaus sandorio bei atlikto jo pakeitimo. Pažymėtina, kad vadovaujantis Įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 3 punkto nuostatomis, Perkančioji organizacija ne vėliau kaip per 15 dienų nuo vidaus sandorio sudarymo ar nuo kiekvieno jų pakeitimo turi paskelbti sudarytą sutartį ir visus jos pakeitimus CVP IS. Įvertinus tai, kad Perkančioji organizacija vidaus sandoriu sudarytos Sutarties ir jos atlikto pakeitimo nepaviešino visiškai, konstatuotina, kad Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 3 punkto reikalavimus ir šio Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. | |
2. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[14]; Įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punktas[15] Įstatymo 26 straipsnio 1 dalis[16] |
Nustatyta, kad 2018 m. kovo 9 d. Perkančioji organizacija CVP IS paskelbė planuojanti Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų teikiančio atliekų tvarkytojo parinkimo paslaugų pirkimą atlikti vykdydama atvirą konkursą, tačiau nusprendusi šias paslaugas įsigyti sudarant vidaus sandorį, vadovaujantis Įstatymo 10 straipsnio nuostatomis, šios informacijos nepaskelbė ir tuo pažeidė Įstatymo 26 straipsnio 1 dalies bei Įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punkto reikalavimus. Atsižvelgiant į tai konstatuotina, kad nepateikusi informacijos apie planuojamus įvykdyti Įstatymo 10 straipsnio pirkimus bei nepatikslinusi 2018 m. pirkimų plano, Perkančioji organizacija pažeidė skaidrumo principą, nustatytą Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje, Įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punkto bei 26 straipsnio 1 dalies reikalavimus. | |
3. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[17] Įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 4 punktas[18] |
Tarnyba pažymi, kad Perkančioji organizacija 2019-01-22 skelbdama CVP IS metinę pirkimų ataskaitą už 2018 metus ir 2019-07-10 ją patikslindama, nenurodė, jog buvo atliktas pirkimas ir sudarytas vidaus sandoris pagal Įstatymo 10 straipsnio reikalavimus. Tokiu būdu konstatuotina, kad Perkančioji organizacija metinėje pirkimų ataskaitoje už 2018 m. nepateikusi duomenų apie sudarytus vidaus sandorius, vadovaujantis Įstatymo 10 straipsnio nuostatomis pažeidė Įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 4 punkto reikalavimus bei Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. |
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgdama į Įstatymo pažeidimus, nustatytus šioje Vertinimo išvadoje, Tarnyba rekomenduoja Anykščių rajono savivaldybės administracijai nutraukti 2018 m. gruodžio 28 d. sudarytą Laikinąją komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų Anykščių rajono savivaldybės teritorijoje sutartį Nr. 1-SU-1083. Apie priimtus sprendimus prašome informuoti Tarnybą per 10 d. d. nuo šios Vertinimo išvados gavimo dienos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos išvada, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
Pastabos
1. | |
Tarnyba pažymi, kad vadovaujantis Įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 3 punktu vidaus sandoris bei jo pakeitimas turi būti paviešintas. |
[1] Vidaus sandoris gali būti sudaromas tik išimtiniu atveju, kai tenkinamos šio straipsnio 1 dalyje išdėstytos sąlygos ir perkant viešojo pirkimo būdu būtų neįmanoma užtikrinti paslaugos teikimo nepertraukiamumo, geros kokybės ir prieinamumo.
[2] Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.
[3] Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme nustatytos tvarkos taikymo ar dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams.
[4] 2018 m. gruodžio 20 d. Anykščių rajono savivaldybės sprendimas „Dėl laikinosios komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų Anykščių rajono savivaldybės teritorijoje sutarties sudarymo“ Nr. 1-TS-325
[5] 2018 m. gruodžio 28 d. Laikinoji komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų Anykščių rajono savivaldybės teritorijoje sutartis Nr. 1-SU-1083;
[6] Įstatymo 10 str. 1 d.: „Šio įstatymo reikalavimai netaikomi vidaus sandoriams, kuriuos perkančioji organizacija sudaro su kita perkančiąja organizacija, kai yra visos šios sąlygos kartu: 1) perkančioji organizacija kitą perkančiąją organizaciją kontroliuoja kaip savo pačios tarnybą ar struktūrinį padalinį, darydama lemiamą įtaką jos strateginiams tikslams ir reikšmingiems sprendimams, įskaitant sprendimus dėl: ilgalaikio turto investavimo, perleidimo, nuomos, įkeitimo, hipotekos; kitų ūkio subjektų akcijų įsigijimo arba perleidimo, teisės valdyti ūkio subjekto (subjektų) skyrius perdavimo. Tokią kontrolę gali atlikti ir kitas juridinis asmuo, kurį patį tokiu pačiu būdu kontroliuoja perkančioji organizacija; 2) per paskutinius 3 finansinius metus daugiau kaip 80 procentų kontroliuojamos perkančiosios organizacijos gautų vidutinių pajamų iš pirkimo – pardavimo sutarčių sudaro pajamos, gautos iš sutarčių, sudarytų su kontroliuojančia perkančiąja organizacija ar su juridiniais asmenimis, kuriuos kontroliuoja ta perkančioji organizacija, ir skirtų jo (jų) poreikiams tenkinti ar funkcijoms atlikti. <...>; 3) kontroliuojamoje perkančiojoje organizacijoje nėra tiesioginio privataus kapitalo dalyvavimo“.
[7] Įstatymo 10 str. 2 d.: „Vidaus sandoris gali būti sudaromas tik išimtiniu atveju, kai tenkinamos šio straipsnio 1 dalyje išdėstytos sąlygos ir perkant viešojo pirkimo būdu būtų neįmanoma užtikrinti paslaugos teikimo nepertraukiamumo, geros kokybės ir prieinamumo“.
[8] 2019-12-23 Anykščių rajono savivaldybės administracijos raštas „Dėl dokumentų ir informacijos pateikimo“ Nr. 1-SD-453(6.37E)
[9] 2018 m. gruodžio 20 d. Anykščių rajono savivaldybės tarybos sprendimas „Dėl laikinosios komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos Anykščių rajono savivaldybės teritorijoje sutarties sudarymo“ Nr. 1-TS-325 2 punktas. Įgalioti Anykščių rajono savivaldybės administracijos direktorių <...> ir įpareigoti atlikti šiuos veiksmus susijusius su Pirkimu vykdymu: 2.1. iki 2019 m. vasario 15 d. viešojo pirkimu būdu išrinkti Pirkimo sąlygų ir visų reikalingų pirkimo dokumentų parengimui ekonominio naudingumo būdu rengėjus, kurie Pirkimo sąlygas ir visus reikalingus pirkimo dokumentus parengtų iki 2019 m. spalio 31 d.; <...> 2.3. iki 2019 m. lapkričio 29 d. įvykdyti Pirkimą;
[10] Ši sutartis įsigalioja 2019 m. sausio 1 d. ir galioja iki tol, kol bus įvykdytas viešasis pirkimas „„Mišrių ir bioskaidžių (žaliųjų ir ,maisto) komunalinių atliekų surinkimo Anykščių rajono savivaldybės teritorijoje ir jų vežimo į apdorojimo ir šalinimo įrenginius paslaugų pirkimas“ (toliau – Pirkimas), bet ne ilgiau kaip iki 2019 m. gruodžio 31 d.
[11] 2019 m. lapkričio 28 d. Anykščių rajono savivaldybės tarybos sprendimas „Dėl Anykščių rajono savivaldybės tarybos 2018 m. gruodžio 20 d. sprendimo Nr. 1-TS-325 „Dėl laikinosios komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos Anykščių rajono savivaldybės teritorijoje sutarties sudarymo“ pakeitimo Nr. 1-TS-347.
[12] Siekdama sukurti sąlygas vidaus sandorių sudarymo priežiūrai, perkančioji organizacija: <...>3) per 15 dienų nuo vidaus sandorio sudarymo ir nuo kiekvieno jo pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal juos pradžios, Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka paskelbia sudarytą sutartį ir visus jos pakeitimus;
[13] Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų;
[14] Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.
[15] Siekdama sukurti sąlygas vidaus sandorių sudarymo priežiūrai, perkančioji organizacija: 1) tvirtindama šio įstatymo 26 straipsnio 1 dalyje nurodytus einamaisiais kalendoriniais metais planuojamų atlikti pirkimų planus, juose paskelbia informaciją apie planuojamus atlikti šiame straipsnyje nurodytus pirkimus;
[16] Perkančioji organizacija turi parengti ir patvirtinti planuojamų atlikti einamaisiais kalendoriniais metais pirkimų planus ir pagal Viešųjų pirkimų tarnybos nustatytus reikalavimus ir tvarką Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje paskelbti planuojamų atlikti pirkimų suvestinę. Ši suvestinė turi būti paskelbta kiekvienais metais ne vėliau kaip iki kovo 15 dienos, o patikslinus planuojamų atlikti einamaisiais kalendoriniais metais pirkimų planus, - ne vėliau kaip per 5 darbo dienas.
[17] Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų
[18] Per 30 dienų nuo ataskaitinių kalendorinių metų pabaigos Viešųjų pirkimų tarnybai jos nustatyta tvarka pateikia visų per kalendorinius metus atliktus šiame straipsnyje nurodytų pirkimų ataskaitą.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami