2020-04-20, 4S-356 Pirkimo Nr. 467079, 465317, Lietuvos statistikos departamentas
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Lietuvos statistikos departamentui Gedimino pr. 29 01500 Vilnius
| 2020-04-20 Į 2020-03-18 2020-04-02 | Nr. Nr. | 4S-356 (7.4E) SD-150 el. laišką |
I VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Lietuvos statistikos departamento (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo viešojo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimų* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | „Integruotos statistikos informacinės sistemos modernizavimas (II etapas)“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2019-12-21, pirkimo Nr. 467079; toliau – |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2019-11-01) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | 584 297,52 Eur be PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | – |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Dalinis I Pirkimo procedūrų vertinimas dėl pasiūlymų ekonominio naudingumo kriterijų ir jų vertinimo/ po pasiūlymų pateikimo, iki sutarties sudarymo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas. – |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija.
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[1] Įstatymo 55 straipsnio 5 dalis[2] |
I Pirkimo dokumentų, patvirtintų Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2019-12-19 įsakymu Nr. DĮ-299 „Dėl atviro konkurso „Integruotos statistikos informacinės sistemos modernizavimas (II etapas)“ sąlygų patvirtinimo“ (toliau – I Pirkimo dokumentai), 11.1 punkte nustatyta, kad Perkančioji organizacija ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą išrenka pagal kainos (kriterijaus lyginamasis svoris 40) ir kokybės (kriterijaus lyginamasis svoris 60) santykį, nurodytą
I Ekonominio naudingumo metodikoje nustatyta, kad antrojo kokybės kriterijaus T2 – Paslaugų teikėjo siūlomo techninio sprendimo aprašymo išsamumas ir projekto įgyvendinamumas – vertinimą atliks Perkančiosios organizacijos pasirinkti ne mažiau kaip trys ekspertai[3] pagal šios metodikos 10 punkto lentelėse pateiktus balų reikšmių aprašymus: Patenkinamai (skiriama 0-3 balai), vidutiniškai (skiriama 4-7 balai) ir Gerai (skiriama 8-10 balų). Įvertinus I Ekonominio naudingumo metodikos 10 punkto lentelėse pateiktus balų reikšmių aprašymus, nustatyta, kad Perkančiosios organizacijos pasirinkta ekonominio naudingumo vertinimo tvarka yra abstrakti dėl joje naudojamų sąvokų, pavyzdžiui, „neišsamiai aprašytas“, „nėra pakankamai orientuoti“, „turi nedidelių <...> prieštaravimų“, „nepakankamai detalus“, „nepakankamai pagrįsta“, „<...> yra neesminių trūkumų“ ir pan., kurios suteikia pernelyg plačias pasirinkimo galimybes Perkančiajai organizacijai vertinti tiekėjų pasiūlymus subjektyviai, t. y. neužtikrina objektyvaus bei skaidraus balų skyrimo pasiūlymų vertinimo metu, kas suponuoja subjektyvų pasiūlymų vertinimą ir pažeidžia skaidrumo bei lygiateisiškumo principus. Be to, I Ekonominio naudingumo metodikos 10 punkto lentelėse nustatytas platus skirtinų balų diapazonas (pavyzdžiui, vertinant Vidutiniškai (4–7), t. y. net po 4 balus), taip pat neaišku, kada koks balas turi būti skiriamas (pavyzdžiui, vertinant antrojo kokybės kriterijaus[4] parametrą P4[5] vidutiniškai[6] gali būti skiriama nuo 4 iki 7 balų, tačiau šiame skirtingų balų reikšmių aprašyme nėra detalizuota, kada tiekėjo pateiktas aprašymas turėtų būti vertinamas 7 balais, o kada – žemesniais balais). Pažymėtina ir tai, kad ne tik nurodytame pavyzdyje, bet ir kituose šio parametro reikšmių aprašymuose Patenkinamai ir Gerai bei kito kokybės kriterijaus[7] parametro P5[8] balų reikšmių aprašymuose Patenkinamai, Vidutiniškai bei Gerai tokia informacija taip pat nedetalizuota. Aukščiau aprašyta I Pirkimo dalyvių pasiūlymų vertinimo tvarka, nesant aiškiai ir konkrečiai apibrėžtų vertinimo balų reikšmių aprašomųjų kriterijų, sudaro galimybes vertinti tiekėjų pasiūlymus subjektyviai. Atitinkamai tiekėjai, rengdami pasiūlymus, gali skirtingai suprasti bei interpretuoti balų skyrimo tvarkos aprašyme vartojamas sąvokas ir tai gali turėti lemiamą reikšmę pasiūlymų rengimui tikintis gauti aukščiausią įvertinimą. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (toliau – LAT), formuodamas teisės taikymo praktiką, nurodė[9], kad „tais atvejais, kai pagal perkančiosios organizacijos parengtas pirkimo sąlygas sprendžiant dėl tiekėjų pasiūlymų ekonominio naudingumo vertinamas ne konkretus matmuo (pvz., fizikinis dydis), tačiau prašoma pateikti nurodyto kriterijaus aprašymą, perkančiajai organizacijai kyla pareiga kuo tiksliau ir detaliau aprašyti vertinimo kriterijus, kuriais remiantis bus skiriami konkretūs ekonominio naudingumo balai“. LAT taip pat pažymėjo[10], kad pirkimo sąlygose dėl ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo kriterijų nenustačius detalios kriterijų vertinimo sistemos, susiklosto situacija, kai konkretaus pasiūlymo vertinimas priklausys nuo subjektyvaus vertintojo požiūrio, perkančiosios organizacijos poreikių ar motyvų, o tai neatitinka Įstatyme įtvirtinto skaidrumo imperatyvo, todėl tokios pirkimo sąlygos neteisėtos. Pasiūlymų vertinimo kriterijus aprašius vartojant nekonkrečias, neobjektyvias, išskirtinai subjektyvaus vertinamojo pobūdžio sąvokas, detaliau nepaaiškinus jų turinio, nenurodant jų reikšmės bei įtakos balų skyrimui ir bendram ekonominio naudingumo kriterijų vertinimui, kyla rizika, kad tiek atskiri tiekėjai, tiek perkančioji organizacija gali skirtingai suprasti ir vertinti. Atsižvelgiant į išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančiosios organizacijos nustatyta pasiūlymų vertinimo tvarka suformuluota netinkamai, t. y. neaiški ir nekonkreti balų skyrimo tvarka, o balų reikšmių aprašomosios nuostatos abstrakčios, kas suteikia Perkančiajai organizacijai neribotas galimybes subjektyviam pasiūlymų vertinimui ir neužtikrina skaidraus balų skyrimo. Nurodyti kokybės vertinimo kriterijaus T2 parametrų (P4, P5) vertinimo trūkumai pažeidžia Įstatymo 55 straipsnio 5 dalies reikalavimus bei įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo ir lygiateisiškumo principus. Tarnyba taip pat atkreipia dėmesį, kad I Pirkimo dokumentų 5 priedo „Integruotos statistikos informacinės sistemos modernizavimo paslaugų pirkimo sutarties projektas“ (toliau – I Sutarties projektas) 5.1 punkte nurodyta, kad „Užsakovas turi teisę be oficialaus įspėjimo skaičiuoti <...> baudą <...>, jeigu Paslaugų teikėjas nesilaiko Projekto plane, kuris turi būti parengtas ir suderintas kaip nurodyta 1 priedo 7.2 skirsnyje 161 punkte, sukurto funkcionalumo pristatymo numatytų terminų.<...>“. I Pirkimo dokumentų 1 priedo „Integruotos statistikos informacinės sistemos modernizavimas (II etapas) techninė specifikacija“ (toliau – I Techninė specifikacija), kuris taip pat yra ir Sutarties projekto 1 priedas, 7.2 skirsnio 161 punkte nustatyta, kad „Per 2 (dvi) savaites nuo Paslaugų teikimo sutarties įsigaliojimo dienos Teikėjas turi pateikti ir suderinti su Perkančiąja organizacija Projekto planą, kuriame turi būti detalizuoti Projekto etapai, jų rezultatai (pateiktys), Projekto dalyvių vaidmenys, tarpusavio komunikacijos būdai, pateikti pagrindiniai riboženkliai (angl. milestones) ir detalus Perkančiosios organizacijos nurodytus terminus atitinkantis kalendorinis darbų vykdymo grafikas“. Iš šios informacijos matyti, kad tiekėjui leidžiama po I Pirkimo sutarties įsigaliojimo teikti ir iš naujo derinti su Perkančiąja organizacija projekto planą (antrojo kokybės kriterijaus[11] parametras P5[12]), kurio ekonominė nauda buvo vertinta pasiūlymo vertinimo metu. Pažymėtina, jog I Sutarties projekte nepateikta nuorodų kaip tiekėjas vykdys įsipareigojimus, susijusius su antrojo kokybės kriterijaus[13] parametru P4[14], kurio ekonominis naudingumas taip pat buvo vertintas. Nagrinėjamu atveju nustatyta, kad neaptartas parametrų P4 ir P5 privalomumas (tokių sąlygų nėra ir I Pirkimo dokumentuose), nėra aptarta jų teisinė galia bei tiekėją įpareigojantis pobūdis. Tarnyba pažymi, kad remiantis LAT išaiškinimu[15] „pasiūlymo ekonominio naudingumo vertinimo kriterijų sąsajumas su viešojo pirkimo objektu reiškia ne tik tinkamų kriterijų įtvirtinimą viešojo pirkimo sąlygose, tačiau ir užtikrinimą, jog tiekėjų pateikti atitikties nustatytiems ekonominio naudingumo kriterijams aprašymai (juose esantys tiekėjų įsipareigojimai ar patvirtinimai), susiję su įvairiais viešojo pirkimo sutarties vykdymo aspektais, būtų įtraukti į viešojo pirkimo sutartį bei vykdomi“. Pažymėtina, kad ekonominio naudingumo vertinimo kriterijai pirkimo sąlygose turi būti nustatomi ne dėl to, kad būtų galima tik palyginti tiekėjų pasiūlymus, o tam, kad pasiūlymų vertinimo metu pamatuota ekonominė nauda būtų įgyvendinta vykdant sudarytą pirkimo sutartį. Kai tiekėjas pripažintas laimėtoju dėl to, kad jo pasiūlymas geriau už kitų pirkimo dalyvių pasiūlymus atitiko ekonominio naudingumo reikalavimus, toks jo pranašumas turi tiesiogiai atsispindėti ir sutartyje. Perkančiosios organizacijos pareiga – užtikrinti tinkamą sutarties vykdymo priežiūrą, o tiekėjui nevykdant/netinkamai vykdant sutartinius įsipareigojimus, taikyti sutartyje nustatytas sankcijas ir kt. priemones. Šiuo atveju, I Sutarties projekte neįtvirtinta tiekėjo prievolė dėl antrojo kokybės kriterijaus – Paslaugų teikėjo siūlomo techninio sprendimo aprašymo išsamumas ir projekto įgyvendinamumas (T2) – parametrų P4 ir P5 taikymo, todėl Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, rengdama I Pirkimo dokumentus bei nustatydama ekonominio naudingumo vertinimo kriterijus, neužtikrino jų privalomumo I Sutarties vykdymo metu ir tuo pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo ir lygiateisiškumo principus. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
– |
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgiant į Vertinimo išvados II dalyje nustatytus Įstatymo pažeidimus, vadovaujantis Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, Tarnyba įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos I Vertinimo išvada, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
**kiekvieno pirkimo/sutarties vertinimas aprašomas atskirai
Pastabos
1. | |
I Techninėje specifikacijoje nėra aiškiai nurodyta kokios I etapo metu buvo realizuotos duomenų (mainų) struktūros, todėl tiekėjai, teikdami pasiūlymus, negali tiksliai įvertinti darbų apimčių, kurių reikės II etapo metu sukurtiems komponentams integruoti į I etapo metu sukurtus komponentus. Atsižvelgiant į tai, rekomenduojame techninėje specifikacijoje nurodyti detalią I etapo techninę informaciją. | |
2. | |
Norime atkreipti dėmesį į netikslumą, esantį I Ekonominio naudingumo metodikos 7 punkte, kuriame nurodyti šioje metodikoje nesantys „lentelės 2.1.6, 2.2.4“ papunkčiai. | |
3. | |
Perkančiosios organizacijos direktoriaus įsakymu[16] paskirtas I Pirkimų komisijos narys V.Š. Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai nėra deklaravęs savo kaip viešųjų pirkimų komisijos nario statuso, nors dalyvavo I Pirkimo komisijos posėdžiuose priimant sprendimus dėl I Pirkimo. Taip pat Perkančiosios organizacijos direktoriaus įsakymu[17] paskirti ekspertai N.F. ir J.G. Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai nėra deklaravę savo kaip viešųjų pirkimų procedūrose dalyvaujančių ekspertų statuso, nors I Pirkime atliko pasiūlymo ekspertinį vertinimą. |
II VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Lietuvos statistikos departamento (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo viešojo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | „Surašymų duomenų posistemės papildomo funkcionalumo sukūrimas“ (2019-12-22 skelbtas CPV IS, pirkimo Nr. 465317 (toliau – II Pirkimas). |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2019-11-01) (toliau – Įstatymas). |
Pirkimo būdas | Supaprastintas atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | 80 991,74 Eur be PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | – |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Dalinis II Pirkimo procedūrų vertinimas dėl pasiūlymų ekonominio naudingumo kriterijų ir jų vertinimo/ po pasiūlymų pateikimo, iki sutarties sudarymo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas. – |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[18] Įstatymo 55 straipsnio 5 dalis[19] |
II Pirkimo dokumentų, patvirtintų Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2019-12-19 įsakymu Nr. DĮ-300 „Dėl atviro konkurso „Surašymų duomenų posistemės papildomo funkcionalumo sukūrimas“ sąlygų patvirtinimo“ (toliau – II Pirkimo dokumentai), 11.1 punkte nustatyta, kad Perkančioji organizacija ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą išrenka pagal kainos (kriterijaus lyginamasis svoris 30) ir kokybės (kriterijaus lyginamasis svoris 70) santykį, nurodytą 1.Paslaugų teikėjo už sutarties vykdymą skiriamų atsakingų kvalifikuotų specialistų darbo patirtis (T1) (kriterijaus lyginamasis svoris 30). 2.Projekto tikslų ir rezultatų suvokimas ir siūlomo sprendimo techninis realizavimas (T2) (kriterijaus lyginamasis svoris 40). Šis kriterijus turi 1 parametrą – Projekto tikslų ir rezultatų suvokimas, techninio ir architektūrinio sprendimo pagrįstumas ir sistemos saugos užtikrinimas. Veiklų pagrindimas, funkcinių reikalavimų detalizavimas (P6). II Ekonominio naudingumo metodikoje nustatyta, kad antrojo kokybės kriterijaus T2 – Projekto tikslų ir rezultatų suvokimas ir siūlomo sprendimo techninis realizavimas – vertinimą atliks Perkančiosios organizacijos pasirinkti ne mažiau kaip trys ekspertai[20] pagal šios metodikos 10 punkto lentelėse pateiktus balų reikšmių aprašymus: Patenkinamai (skiriama 0-3 balai), vidutiniškai (skiriama 4-7 balai) ir Gerai (skiriama 8-10 balų). Įvertinus II Ekonominio naudingumo metodikos 10 punkto lentelėse pateiktus balų reikšmių aprašymus, nustatyta, kad Perkančiosios organizacijos pasirinkta ekonominio naudingumo vertinimo tvarka yra abstrakti dėl joje naudojamų sąvokų, pavyzdžiui, „pateikta nepakankamai informacijos“, „yra esminių prieštaravimų“, „nėra išsamiai aprašyta“ ir pan., kurios suteikia pernelyg plačias pasirinkimo galimybes Perkančiajai organizacijai vertinti tiekėjų pasiūlymus subjektyviai, t. y. neužtikrina objektyvaus bei skaidraus balų skyrimo pasiūlymų vertinimo metu, kas suponuoja subjektyvų pasiūlymų vertinimą ir pažeidžia skaidrumo bei lygiateisiškumo principus. Be to, II Ekonominio naudingumo metodikos 10 punkto lentelėje nustatytas platus skirtinų balų diapazonas (pavyzdžiui, vertinant Vidutiniškai (4–7), t. y. net po 4 balus), taip pat neaišku, kada koks balas turi būti skiriamas (pavyzdžiui, vertinant antrojo kokybės kriterijaus[21] parametrą[22] vidutiniškai[23] gali būti skiriama nuo 4 iki 7 balų, tačiau šiame skirtingų balų reikšmių aprašyme nėra detalizuota, kada tiekėjo pateiktas aprašymas turėtų būti vertinamas 7 balais, o kada – žemesniais balais). Pažymėtina ir tai, kad ne tik nurodytame pavyzdyje, bet ir vertinant tą patį kokybės kriterijaus parametrą Gerai (8-10 balų) ar Patenkinamai (0-3 balai) nėra detalizuota kada skiriamas šio diapazono aukščiausias, o kada žemesni balai. Aukščiau aprašyta II Pirkimo dalyvių pasiūlymų vertinimo tvarka, nesant aiškiai ir konkrečiai apibrėžtų vertinimo balų reikšmių aprašomųjų kriterijų, sudaro galimybes vertinti tiekėjų pasiūlymus subjektyviai. Atitinkamai tiekėjai, rengdami pasiūlymus, gali skirtingai suprasti bei interpretuoti balų skyrimo tvarkos aprašyme vartojamas sąvokas ir tai gali turėti lemiamą reikšmę pasiūlymų rengimui tikintis gauti aukščiausią įvertinimą. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (toliau – LAT), formuodamas teisės taikymo praktiką, nurodė[24], kad „tais atvejais, kai pagal perkančiosios organizacijos parengtas pirkimo sąlygas sprendžiant dėl tiekėjų pasiūlymų ekonominio naudingumo vertinamas ne konkretus matmuo (pvz., fizikinis dydis), tačiau prašoma pateikti nurodyto kriterijaus aprašymą, perkančiajai organizacijai kyla pareiga kuo tiksliau ir detaliau aprašyti vertinimo kriterijus, kuriais remiantis bus skiriami konkretūs ekonominio naudingumo balai“. LAT taip pat pažymėjo[25], kad pirkimo sąlygose dėl ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo kriterijų nenustačius detalios kriterijų vertinimo sistemos, susiklosto situacija, kai konkretaus pasiūlymo vertinimas priklausys nuo subjektyvaus vertintojo požiūrio, perkančiosios organizacijos poreikių ar motyvų, o tai neatitinka Įstatyme įtvirtinto skaidrumo imperatyvo, todėl tokios pirkimo sąlygos neteisėtos. Pasiūlymų vertinimo kriterijus aprašius vartojant nekonkrečias, neobjektyvias, išskirtinai subjektyvaus vertinamojo pobūdžio sąvokas, detaliau nepaaiškinus jų turinio, nenurodant jų reikšmės bei įtakos balų skyrimui ir bendram ekonominio naudingumo kriterijų vertinimui, kyla rizika, kad tiek atskiri tiekėjai, tiek perkančioji organizacija gali skirtingai suprasti ir vertinti. Atsižvelgiant į išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančiosios organizacijos nustatyta pasiūlymų vertinimo tvarka suformuluota netinkamai, t. y. neaiški ir nekonkreti balų skyrimo tvarka, o balų reikšmių aprašomosios nuostatos abstrakčios, kas suteikia Perkančiajai organizacijai neribotas galimybes subjektyviam pasiūlymų vertinimui ir neužtikrina skaidraus balų skyrimo. Nurodyti kokybės vertinimo kriterijaus T2 parametro (P6) vertinimo trūkumai pažeidžia Įstatymo 55 straipsnio 5 dalies reikalavimus bei įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo ir lygiateisiškumo principus. Tarnyba taip pat atkreipia dėmesį, kad II Pirkimo dokumentų 5 priedo „Surašymo duomenų posistemės papildomo funkcionalumo sukūrimo paslaugų pirkimo sutarties projektas“ (toliau – II Sutarties projektas) nenurodyta kaip tiekėjas vykdys įsipareigojimus, susijusius su antrojo kokybės kriterijaus[26] parametru P6[27]. Nagrinėjamu atveju nustatyta, kad neaptartas parametro P6 privalomumas (tokių sąlygų nėra ir II Pirkimo dokumentuose), nėra aptarta jo teisinė galia bei tiekėją įpareigojantis pobūdis. Tarnyba pažymi, kad remiantis LAT išaiškinimu[28] „pasiūlymo ekonominio naudingumo vertinimo kriterijų sąsajumas su viešojo pirkimo objektu reiškia ne tik tinkamų kriterijų įtvirtinimą viešojo pirkimo sąlygose, tačiau ir užtikrinimą, jog tiekėjų pateikti atitikties nustatytiems ekonominio naudingumo kriterijams aprašymai (juose esantys tiekėjų įsipareigojimai ar patvirtinimai), susiję su įvairiais viešojo pirkimo sutarties vykdymo aspektais, būtų įtraukti į viešojo pirkimo sutartį bei vykdomi“. Pažymėtina, kad ekonominio naudingumo vertinimo kriterijai pirkimo sąlygose turi būti nustatomi ne dėl to, kad būtų galima tik palyginti tiekėjų pasiūlymus, o tam, kad pasiūlymų vertinimo metu pamatuota ekonominė nauda būtų įgyvendinta vykdant sudarytą pirkimo sutartį. Kai tiekėjas pripažintas laimėtoju dėl to, kad jo pasiūlymas geriau už kitų pirkimo dalyvių pasiūlymus atitiko ekonominio naudingumo reikalavimus, toks jo pranašumas turi tiesiogiai atsispindėti ir sutartyje. Perkančiosios organizacijos pareiga – užtikrinti tinkamą sutarties vykdymo priežiūrą, o tiekėjui nevykdant/netinkamai vykdant sutartinius įsipareigojimus, taikyti sutartyje nustatytas sankcijas ir kt. priemones. Šiuo atveju, II Sutarties projekte neįtvirtinta tiekėjo prievolė dėl antrojo kokybės kriterijaus – Projekto tikslų ir rezultatų suvokimas ir siūlomo sprendimo techninis realizavimas (T2) – parametro P6 taikymo, todėl Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, rengdama II Pirkimo dokumentus bei nustatydama ekonominio naudingumo vertinimo kriterijus, neužtikrino jų privalomumo II Sutarties vykdymo metu ir tuo pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo ir lygiateisiškumo principus. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
– |
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgiant į Vertinimo išvados II dalyje nustatytus Įstatymo pažeidimus, vadovaujantis Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, Tarnyba įpareigoja Perkančiąją organizaciją: 1. nutraukti II Pirkimo procedūras; 2. per 21 d. d. raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą, pateikiant tai pagrindžiančius dokumentus. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos II Vertinimo išvada, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
Pastabos
1. | |
Pastebėtina, kad parametro P6 įvertinimo Patenkinamai apibūdinimas suformuluotas netinkamai, nes tiekėjo pateiktas projektas, gavęs nuo 0 iki 3 balų, gali toliau dalyvauti II Pirkime, net kai pasiūlymas neatitinka Perkančiosios organizacijos poreikio ir turėtų būti atmestas, kaip neatitinkantis II Pirkimo dokumentų reikalavimų ir nevertinamas, t. y. „Siūlomas apibendrintas techninio sprendimo aprašymas turi trūkumų arba pateikta nepakankamai informacijos apie siūlomą sprendimą, nėra aišku, ar siūlomas sprendimas atitiks Perkančiosios organizacijos poreikius. Sistemos įgyvendinimas, funkcionalumas ir architektūra aprašyti tik formaliai atkartojant pirkimo dokumentuose pateiktą informaciją. Nenurodyta kaip bus užtikrinama sistemos sauga“[29]. | |
2. | |
Nustatyta, kad nesutampa Viešųjų pirkimų komisijos 2020-03-03 posėdžio protokolo Tarnyba siūlo ateityje atidžiau vertinti tiekėjų pasiūlymus. | |
3. | |
Norime atkreipti dėmesį į netikslumus II Pirkimo dokumentuose:
| |
4. | |
Perkančiosios organizacijos direktoriaus įsakymu[30] paskirti II Pirkimų komisijos nariai V.V. ir V.Š. Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai nėra deklaravę savo kaip viešųjų pirkimų komisijos nario statuso, nors dalyvavo II Pirkimo komisijos posėdžiuose priimant sprendimus dėl II Pirkimo. Taip pat Perkančiosios organizacijos direktoriaus įsakymu[31] paskirtas ekspertas V.V. Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai nėra deklaravęs savo kaip viešųjų pirkimų procedūrose dalyvaujančio eksperto statuso, nors II Pirkime atliko pasiūlymo ekspertinį vertinimą. |
[1] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[2] „Pasirinkti pasiūlymų vertinimo kriterijai neturi perkančiajai organizacijai suteikti neribotos pasirinkimo laisvės ir turi užtikrinti veiksmingą tiekėjų konkurenciją. Pasiūlymų vertinimo kriterijai turi būti suformuluoti taip, kad tiekėjų pasiūlymuose pateiktos informacijos atitiktį nustatytiems pasiūlymų vertinimo kriterijams būtų galima patikrinti <...>“.
[3] I Ekonominio naudingumo metodikos 9 punktas.
[4] Paslaugų teikėjo siūlomo techninio sprendimo aprašymo išsamumas ir projekto įgyvendinamumas (T2).
[5] Siūlomo techninio sprendimo aprašymo išsamumas ir atitikimas funkciniams reikalavimams (P4).
[6] „Aprašytas techninis sprendimas bei reikalavimų realizavimo būdai ir metodai, tačiau nėra pagrįsti jų pasirinkimo kriterijai. Siūlomas sprendimas ir metodai nėra pakankamai orientuoti į kuriamos sistemos specifiką ir ypatumus. Siūlomas sprendimas yra rizikingas atsižvelgiant į keliamus projekto ribojimus. Sprendime nėra atsižvelgiama į tolimesnį sistemos vystymą, naudotojo patirtį ir statistinių duomenų bei metaduomenų tvarkymo ypatumus. Sprendimo architektūra turi nedidelių technologinių ar integralumo prieštaravimų ar realizavimo rizikų“.
[7] Paslaugų teikėjo siūlomo techninio sprendimo aprašymo išsamumas ir projekto įgyvendinamumas (T2).
[8] Projekto įgyvendinimo veiklų vykdymo planas, veiklų išdėstymo racionalumas (P5).
[9] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2018-05-03 nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-178-378/2018.
[10] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2018-05-03 nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-178-378/2018.
[11] Paslaugų teikėjo siūlomo techninio sprendimo aprašymo išsamumas ir projekto įgyvendinamumas (T2).
[12] Projekto įgyvendinimo veiklų vykdymo planas, veiklų išdėstymo racionalumas (P5).
[13] Paslaugų teikėjo siūlomo techninio sprendimo aprašymo išsamumas ir projekto įgyvendinamumas (T2).
[14] Siūlomo techninio sprendimo aprašymo išsamumas ir atitikimas funkciniams reikalavimams (P4).
[15] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2018-05-03 nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-178-378/2018.
[16] Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2020-01-07 įsakymas Nr. DĮ-7 „Dėl viešųjų pirkimų komisijos sudėties“.
[17] Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2020-02-10 įsakymas Nr. DĮ-69 „Dėl pavedimo atlikti atviram konkursui „Integruotos statistikos informacinės sistemos modernizavimas (II etapas)“ pateikto tiekėjo pasiūlymo ekspertinį vertinimą“.
[18] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[19] „Pasirinkti pasiūlymų vertinimo kriterijai neturi perkančiajai organizacijai suteikti neribotos pasirinkimo laisvės ir turi užtikrinti veiksmingą tiekėjų konkurenciją. Pasiūlymų vertinimo kriterijai turi būti suformuluoti taip, kad tiekėjų pasiūlymuose pateiktos informacijos atitiktį nustatytiems pasiūlymų vertinimo kriterijams būtų galima patikrinti <...>“.
[20] II Ekonominio naudingumo metodikos 9 punktas.
[21] Projekto tikslų ir rezultatų suvokimas ir siūlomo sprendimo techninis realizavimas (T2).
[22] Projekto tikslų ir rezultatų suvokimas, techninio ir architektūrinio sprendimo pagrįstumas ir sistemos saugos užtikrinimas. Veiklų pagrindimas, funkcinių reikalavimų detalizavimas (P6).
[23] „Projekto tikslų, rezultatų ir veiklų suvokimas pateiktas fragmentiškai, nėra loginio ryšio su pasiūlyme pateiktais sprendimais ir projekto tikslais, yra prieštaravimų techninei specifikacijai. Paslaugų teikimo strategija pateikta apibendrintai ir (arba) fragmentiškai, yra esminių prieštaravimų, vadovaujamasi pasiūlyme pateiktomis išlygomis. Yra prieštaravimų atskleidžiant paslaugų specifikos supratimą ir projekto apribojimus.
Siūlomas apibendrintas techninio sprendimo aprašymas, nėra išsamiai aprašyta, kaip siūlomas sprendimas atitiks Perkančiosios organizacijos poreikius. Kyla pagrįstas klausimas, ar naudojamos programinės priemonės gali būti sėkmingai integruojamos tarpusavyje. Siūlomi sprendimai (programinė įranga ir kt.) aprašomi teoriškai, komerciškai, nepaaiškinant kaip kiekvienas siūlomas sprendimas ar programinė įranga bus panaudota informacinės sistemos kūrimui ir veikimui. Aprašytos patikimumą, prieinamumą ir saugumą užtikrinančios priemonės, tačiau informacija pateikta teoriškai, nesiejant jos su konkrečia informacinės sistemos sukūrimo ir veikimo problematika“.
[24] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2018-05-03 nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-178-378/2018.
[25] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2018-05-03 nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-178-378/2018.
[26] Projekto tikslų ir rezultatų suvokimas ir siūlomo sprendimo techninis realizavimas (T2).
[27] Projekto tikslų ir rezultatų suvokimas, techninio ir architektūrinio sprendimo pagrįstumas ir sistemos saugos užtikrinimas. Veiklų pagrindimas, funkcinių reikalavimų detalizavimas (P6).
[28] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2018-05-03 nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-178-378/2018.
[29] II Ekonominio naudingumo metodikos 10 punkto lentelės įvertinimo Patenkinimai apibūdinimas.
[30] Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2020-01-07 įsakymas Nr. DĮ-6 „Dėl viešųjų pirkimų komisijos sudėties“ (su papildymais).
[31] Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2020-02-07 įsakymas Nr. DĮ-65 „Dėl pavedimo atlikti atviram konkursui „Surašymų duomenų posistemės papildomo funkcionalumo sukūrimas“ pateikto tiekėjo pasiūlymo ekspertinį vertinimą“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami