išvada 2020 (28)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
VĮ Valstybinių miškų urėdija Pramonės pr. 11A 51327 Kaunas el. p.: ; papildomai: | 2020-07- Į 2020-07-03
| Nr. Nr. | (7.4E) S-20-58-535 | |||
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko VĮ Valstybinių miškų urėdijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo viešojo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | „Gamtotvarkos paslaugų pirkimas” (skelbtas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) 2020-05-20, pirkimo Nr. 487883; toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas | Viešųjų pirkimų įstatymas (aktuali suvestinė redakcija nuo 2019-12-31) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | 195000 Eur be PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | - |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Dalinis Pirkimo procedūrų vertinimas dėl kvalifikacinių reikalavimų ir techninės specifikacijos nustatymo, pagreitintos Pirkimo procedūros taikymo /po pasiūlymų pateikimo, iki sutarties sudarymo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas | - |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. | Įstatymo 47 straipsnio 1 dalis[1]; Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[2] | |
Pirkimą vykdo VĮ Valstybinių miškų urėdijos Kretingos regioninio padalinio vadovo 2020 m. balandžio 30 d. potvarkiu Nr. RP-20-58-60 „Dėl viešojo pirkimo komisijos sudarymo“ sudaryta viešųjų pirkimų komisija. Pirkimo objektas[3] – pelkių augmenijos šalinimas su biomasės išgabenimu. Įvertinus pateiktus Pirkimo dokumentus, nustatyta, kad Pirkimo sąlygų[4] 4.1 punkte „Specialiųjų sąlygų priedas Nr. 4 „Tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai“ lentelės 3 punkte nustatytas kvalifikacijos reikalavimas[5] dalyje dėl ne mažesnio nei 60 ha ploto, yra nepagrįstas ir dirbtinai ribojantis tiekėjų konkurenciją. Tarnybai paprašius[6] pagrįsti, ne mažesnį nei 60 ha ploto reikalingumą, Perkančioji organizacija, neįrodė 60 ha ploto apimties būtinumo bei nepagrindė, kaip objektyviai reikalaujamas ne mažesnis nei 60 ha plotas apsprendžia tiekėjo kompetenciją ir gebėjimą tinkamai vykdyti sutartį. Jei tiekėjas yra vykdęs darbus pelkėse ar šlapynėse, mažesniuose plotuose nei reikalaujama, Tarnybos nuomone, jis jau turi reikiamus įgūdžius bei kompetenciją, todėl reikalaujamas ploto dydis nėra tiek reikšmingas ir būtinas norint atlikti Pirkimo objekte nurodytas paslaugas. Atkreiptinas dėmesys, kad kvalifikacijos reikalavimai turi būti minimalūs ir neviršyti to, kas būtina numatytam tikslui pasiekti. Priešingu atveju nustatyti nepagrįsti ir neproporcingi tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai vertintini kaip tiekėjų dalyvavimą ribojanti priemonė. Pastebėtina, kad Pirkimu susidomėjo 7 tiekėjai, tačiau pasiūlymą pateikė tik vienas tiekėjas, būtent tas, kuris ir šiuo metu teikia paslaugas pagal 2019 m. sudarytą sutartį.[7] Apibendrindama tai, kas išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad aukščiau nurodytas Pirkimo sąlygų punkte nustatytas reikalavimas, dėl ne mažesnės nei 60 ha ploto apimties, pažeidžia Įstatymo 47 straipsnio 1 dalies nuostatas, Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatytą proporcingumo principą. | ||
2. | Įstatymo 60 straipsnio 3 dalis[8] | |
Perkančioji organizacija, remdamasi Įstatymo 60 straipsnio 3 dalyje nurodytu skubos atveju, gamtotvarkos paslaugų įsigijimui taikė pagreitintą procedūrą, motyvuodama pasirinkimo priežastis skelbime apie pirkimą[9] ir nurodė, kad paslaugų teikimui įtakos turi gamtinės sąlygos ir paslaugų teikimo terminai[10]. Tarnybai Perkančiosios organizacijos pasiteiravus[11], kodėl buvo priimtas sprendimas Pirkimui taikyti pagreitintą procedūrą, Perkančioji organizacija pateikė dokumentus[12], kuriuose nurodė, kad, Pirkimas turi būti atliktas kaip įmanoma greičiau, kadangi šlapynių šienavimas priklauso nuo nustatytų terminų ir atliekamas pagal Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2015 m. balandžio 3 d. įsakymu Nr. 3D-254 „Kaimo plėtros 2011 -2020 metų programos priemonės „Agrarinė aplinkosauga ir klimatas“ įgyvendinimo taisyklių 24.5 ir 24.6 punktus[13], taip pat nurodė, kad visoje šienaujamoje teritorijoje, priklausomai nuo gamtinių sąlygų, kinta vandens lygis, o stipriai pakilus vandens lygiui paslaugų atlikti neįmanoma, todėl būtina sudaryti sutartį kaip įmanoma anksčiau ir užtikrinti, kad paslaugos bus atliekamos, kai tik gamtinės sąlygos bus palankios pagal numatytus terminus. Įvertinus, Perkančiosios organizacijos nurodytas priežastis dėl pagreitintos procedūros taikymo, Tarnyba sprendžia, kad Perkančiosios organizacijos nurodytos aplinkybės, leidžiančios nustatyti trumpesnį pasiūlymų pateikimo terminą, Pirkimo atveju neegzistuoja bei negali būti vertinamos kaip nenumatytos ir nepriklausančios nuo Perkančiosios organizacijos dėl ko šiam Pirkimui taikomas skubos atvejis ir būtų trumpinami pasiūlymų pateikimo terminai. Pažymėtina, kad Perkančiajai organizacijai jau buvo žinomos visos aplinkybės, atsižvelgiant ir į perkamų paslaugų specifiką (jų pastovumą, atlikimui svarbias meteorologines sąlygas, į tai, kad paslaugos bus atliekamos aplinkosauginiu požiūriu jautrioje vietoje – valstybiniame kraštovaizdžio draustinyje, valstybiniame botaniniame draustinyje, taikomus teisės aktus, paslaugų teikimo terminus ir kt.). Tai leidžia daryti išvadą, jog Perkančioji organizacija žinojo, tiek apie paslaugų poreikį, teikimo terminus, kurie yra nustatyti teisės aktuose, tiek galėjo įsivertinti situaciją ir savalaikiai suplanuoti bei įvykdyti paslaugų pirkimo procedūrą, tačiau to nepadarė. Pastebėtina, kad šiuo metu paslaugos yra teikiamos pagal 2019-08-19 „Gamtotvarkos paslaugų sutartis“ Nr. 1.8-39, kuri sudaryta, atlikus „Gamtotvarkos paslaugų pirkimą“ (skelbtas CVP IS 2019-08-02, pirkimo Nr. 447946) pirkimo procedūras ir šiam pirkimui taip pat buvo taikyta pagreitina procedūra[14]. Minėta faktinė aplinkybė tik patvirtina, kad Perkančioji organizacija sistemingai naudojasi pagreitintos procedūros taikymu, nors žino visas aplinkybes, galinčias turėti įtakos paslaugų atlikimui. Apibendrindama išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, pasirinkusi Pirkimą atlikti, taikant pagreitintą procedūrą, pažeidė Įstatymo 60 straipsnio 3 dalies nuostatas. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
- | |
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba, atsižvelgdama į Įstatymo pažeidimus, nustatytus šios vertinimo išvados II dalyje, ir, vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja VĮ Valstybinių miškų urėdiją nutraukti viešojo pirkimo „Gamtotvarkos paslaugų pirkimas“ procedūras bei raštu per 21 d. d. informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos išvada, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
Pastabos
2. Perkančiosios organizacijos darbuotojas A.V. Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai pateiktoje privačių interesų deklaracijoje nenurodė savo pirkimų komisijos pirmininko statuso. |
[1]„ <...> Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs“.
[2] Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.
[3] Atviro konkurso specialiųjų sąlygų 5.2 punktas.
[4] Atviro konkurso sąlygos patvirtintos 2020-05-15 viešojo pirkimo komisijos protokolu Nr. RP-58-29.
[5] „Tiekėjo įvykdytų darbų, susijusių su gamtotvarkos paslaugomis pelkėse ar šlapynėse per paskutinius 3 metus yra ne mažesnis kaip 60 ha“.
[6] 2020-06-29 Tarnybos raštas Nr. 4S-579 (7.4E) „Dėl dokumentų, susijusių su pirkimu Nr. 487883, pateikimo įvertinti“.
[7] 2019-0819 „Gamtotvarkos paslaugų sutartis“ Nr. 1.8-39.
[8] „Skubos atveju, kai neįmanoma pirkimo atlikti laikantis šio straipsnio 1 dalyje nustatytų terminų, perkančioji organizacija turi teisę atvirą konkursą įvykdyti taikydama pagreitintą procedūrą, prieš tai skelbime apie pirkimą nurodžiusi tokį pasirinkimą pagrindžiančias priežastis. <...>“.
[9] IV dalis: Procedūra IV.1.1) Procedūros tipas Atviras konkursas Pagreitinta procedūra.
[10] Viešojo pirkimo komisijos 2020-05-15 protokolo Nr. RP-58-29 (toliau – Komisijos protokolas) sprendimas.
[11] 2020-06-29 Tarnybos raštas Nr. 4S-579 (7.4 E) „Dėl dokumentų, susijusių su pirkimu Nr. 487883, pateikimo įvertinti“.
[12] 2020-07-03 Perkančiosios organizacijos raštas Nr. S-20-58-535 „Dėl dokumentų, susijusių su pirkimu Nr. 487883, pateikimo įvertinti“.
[13] „24.5. pradėti šienauti ne ankščiau kaip rugpjūčio 1 d.; 24.6. sutvarkyti nupjautą žolę (pvz., sugrėbti, surulonuoti, sudėti į krūvas ar kt. būdais) iki spalio 1 d. bei išvežti iki kitų metų kovo 1 d.“.
[14] Skelbimo apie pirkimą IV.1.1) dalyje nurodyta, kad Pagrindimas:
Sutartyje terminas, numatytas paslaugoms atlikti, yra ribotas. Neatlikus paslaugų iki numatyto termino perkančioji organizacija patirs finansinių nuostolių, todėl viešojo pirkimo komisijos sprendimu, pirkimas vykdomas pagreitinta procedūra (protokolo Nr. P-58-90 2019-08-02).
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami