išvada 2020 (40)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Marijampolės savivaldybės administracijai J. Basanavičiaus a. 1 68307 Marijampolė ; | 2020-07- Į 2020-07-16 | Nr. Nr. | 4S- (7.4.)E SA-5717(35.3.E) |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Marijampolės savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo pirkimo vertinimą (toliau – Vertinimas).
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | „Melioracijos statinių remontų gyvenvietėse, priešgaisrinių vandens telkinių sutvarkymo, avarinių tiltų ir pralaidų remontų ir kiti darbai su projektavimu“[1] (skelbtas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje 2020-06-03, pirkimo Nr. 490687; toliau – Pirkimas) |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2020-03-19) (toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas | Atviras (supaprastintas) konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | Numatoma Pirkimo vertė – 206 611,57 Eur be PVM / 250 000,00 Eur su PVM[2] |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | - |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Išsamus Pirkimo vertinimas. Vertinimas – iki sutarties sudarymo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas - |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[3] Įstatymo 47 straipsnio 1 dalis[4] Įstatymo 47 straipsnio 7 dalis[5] |
Pirkimo sąlygų[6] 21.1.2 punkte įtvirtintas sudėtinis tiekėjų kvalifikacijos reikalavimas „tiekėjo vidutinės metinės pastarųjų 3 metų pajamos iš veiklos (melioracijos ir hidrotechnikos statinių statybos) su kuria susijęs pirkimas yra ne mažesnė kaip 0,5 pasiūlymo vertės ir įvykdyta bent viena melioracijos statinių statybos darbų sutartis, kurios statybos montavimo darbų vertė su PVM ne mažesnė kaip 0,7 pasiūlymo vertės“, t. y. apimantis finansinius ir ekonominius („tiekėjo vidutinės metinės pastarųjų 3 metų pajamos iš veiklos (melioracijos ir hidrotechnikos statinių statybos) su kuria susijęs pirkimas yra ne mažesnės kaip 0,5 pasiūlymo vertės <...>“) bei techninius ir profesinius („<...> įvykdyta bent viena melioracijos statinių statybos darbų sutartis, kurios statybos montavimo darbų vertė su PVM ne mažesnė kaip 0,7 pasiūlymo vertės“) tiekėjų pajėgumus. Pažymėtina, kad šis kvalifikacijos reikalavimas yra nepagrįstai susiaurintas, išskiriant tik melioracijos ir/ar hidrotechnikos statinių statybos patirtį, tuo dirbtinai apribojant galimybę Pirkime dalyvauti tiekėjams, turintiems patirties tiek statant, tiek rekonstruojant (ar remontuojant) melioracijos ir /ar hidrotechnikos statinius, ypač atsižvelgiant į tai, kad Pirkimu yra siekiama įsigyti melioracijos statinių remontų, jų sutvarkymo rekonstruojamų kelių zonoje darbus, t. y. naujos statybos melioracijos statinių darbai net neperkami. Be to, vadovaujantis Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos[7] (toliau – Kvalifikacijos metodika) 21.1.2 punkto 2 papunkčiu, reikalaujamas pirkimo sutarčių skaičius priklauso nuo to, ar pirkimo objektas yra dalus: „ 2) jei pirkimo objektas yra sudėtinis ir gali būti dalus (pavyzdžiui, perkami keli automobiliai, kelių objektų kadastriniai matavimai <...>) ir/ar prekių pristatymo, paslaugų suteikimo ar darbų atlikimo terminas yra nevienkartinis (pavyzdžiui, prekės turės būti pristatytos ne visos iš karto, o dalimis, tada, kai atsiras poreikis <...>), tiekėjo prašoma būti įvykdžius/vykdyti bent 1 ar daugiau pirkimo sutarčių <...>.“[8] Nagrinėjamu atveju, remiantis Pirkimo sąlygų 1 priedo „Pasiūlymas“ lentelėje pateiktais perkamų darbų kartu su projektavimu aprašymais, didžiąją dalį Perkančiosios organizacijos Pirkimu siekiamų įsigyti darbų sudaro įvairaus pobūdžio darbai, susiję su griovių valymu, grunto kasimu, paviršinio vandens nuleistuvo įrengimu, drenažo šulinio išvalymu, žvyro dangos atstatymu, griovių ir pylimų šlaitų šienavimu, nušienautos žolės nugrėbimu nuo griovių šlaitų ir išmetimu ant griovių krašto, šlaitų planiravimu mechanizuotai ar rankiniu būdu, šlaitų apsėjimu žolėmis, ir pan., kurie bus vykdomi Marijampolės savivaldybės teritorijoje. Pirkimo sąlygose nustatyta[9], kad sutartis galioja 36 mėn., bet ne ilgiau nei atliekama darbų už pradinę sutarties vertę. „Užsakovas Darbus perka pagal poreikį ir nėra įsipareigojęs nupirkti viso bendro Darbų kiekio“[10]. Tiekėjas įsipareigoja „iki einamojo mėnesio 3 (trečios) dienos pateikti Užsakovui praėjusio mėnesio atliktų Darbų aktą, pažymą apie praėjusį mėnesį atliktus Darbus, PVM sąskaitas faktūrą“[11], o „atsiskaitymo už atliktus Darbus pagrindas yra PVM sąskaita faktūra, atliktų Darbų aktas (F-2) bei pažyma apie atliktų Darbų vertę (forma F3)“[12] „už atliktus Darbus Užsakovas atsiskaito su Rangovu <...> ne vėliau kaip per 30 (trisdešimt) kalendorinių dienų.“[13] Atsižvelgiant į tai, daroma išvada, kad Pirkimo objektas yra sudėtinis ir dalus, todėl Pirkimo sąlygose 21.1.2 punkte įtvirtinant kvalifikacinį reikalavimą tiekėjo techniniam ir profesiniam pajėgumui, turėjo būti nustatyta, kad „turi būti įvykdyta/vykdoma bent 1 ar daugiau pirkimo sutarčių, kurių bendra vertė būtų <...>“. Pažymėtina, kad keliamas reikalavimas turi atitikti tikslingumo ir pagrįstumo kriterijus. Šiuo atveju, siekiama įsigyti ne tik melioracijos statinių remonto, bet ir vandens telkinių sutvarkymo, šienavimo, įvairius kitus darbus, t. y. melioracijos statinių statybos darbai net neperkami, todėl Pirkimo sąlygų 21.1.2 punkte nustatytas reikalavimas būti įvykdžius bent vieną melioracijos statinių statybos darbų sutartį, kurios statybos montavimo darbų vertė su PVM ne mažesnė kaip 0,7 pasiūlymo vertės, yra nepagrįstas, neproporcingas, dirbtinai ribojantis konkurenciją bei galimybę Pirkime dalyvauti sutartį gebantiems įvykdyti tiekėjams. Apibendrinus tai, kas išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, Pirkimo sąlygų 21.1.2 punkte nustatydama kvalifikacinį reikalavimą[14], nesivadovavo Kvalifikacijos metodikos reikalavimais, dirbtinai apribojo tiekėjų konkurenciją ir jų galimybę dalyvauti Pirkime, taip pažeisdama Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatytą proporcingumo principą bei Įstatymo 47 straipsnio 1 ir 7 dalių reikalavimus. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
- |
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgiant į Vertinimo išvados II dalyje nustatytus Įstatymo pažeidimus, vadovaujantis Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, Tarnyba įpareigoja Marijampolės savivaldybės administraciją: 1. nutraukti Pirkimo procedūras; 2. per 21 d. d. raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą, pateikiant tai pagrindžiančius dokumentus. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos sprendimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
**kiekvieno pirkimo/sutarties vertinimas aprašomas atskirai
Pastabos
1. | |
1. Pirkimo sąlygų 21.1.2 punkte įtvirtinto (sudėtinio) kvalifikacijos reikalavimas atitikčiai pagrįsti yra prašoma pateikti tiekėjo per paskutinius 3 (tris) metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 3 (tris) metus) atliktų melioracijos ir hidrotechnikos statinių statybos rangos sutarčių sąrašą (Pirkimo sąlygų 5 priedas), kuriame turi būti nurodyti įvykdytų sutarčių užsakovai, užsakovo kontaktiniai duomenys, objekto pavadinimas, kartu su užsakovų pažymomis[15] apie tai, kad darbai buvo atlikti tinkamai. Atkreipiamas Perkančiosios organizacijos dėmesys į tai, kad siekiant įsitikinti tiekėjo turimais pakankamais finansiniais resursais veikti pirkimo sutarties įgyvendinimo laikotarpiu, t. y. kad „tiekėjo vidutinės metinės pastarųjų 3 metų pajamos iš veiklos <...> su kuria susijęs Pirkimas yra ne mažesnės kaip 0,5 pasiūlymo vertės“, Pirkimo sąlygose turėtų būti reikalaujama pateikti ne rangos sutarčių sąrašą, o tiekėjo įmonės pažymą apie gautas pajamas iš veiklos, su kuria susijęs atliekamas pirkimas, jeigu ši informacija turima (Kainodaros metodikos 15.2.2 punkto lentelė). 2. Pirkimo sąlygų 21.1.2 punkte nustatytiems: tiek finansiniam ir ekonominiam, tiek techniniam ir profesiniam pajėgumui pagrįsti yra reikalaujama, kad „<...> pajamos iš veiklos <..> ne mažesnės kaip 0,5 pasiūlymo vertės“, „<...> sutartis <...> ne mažesnė kaip 0,7 pasiūlymo vertės“[16]. Pastebėtina, kad reikalaujamas vidutines metines pajamas ir įvykdytų sutarčių vertę susiejant su teikiamo pasiūlymo verte, susidaro situacija, kad tiekėjo vidutinės metinės pajamos, taip pat įvykdytos (-ų) sutarties (-čių) vertė tampa priklausomos nuo jo pasiūlymo dydžio, o dėl to skirtingiems tiekėjams faktiškai taikomas skirtingo dydžio kvalifikacinis reikalavimas. Be to, reikalavimas, kad „<...> sutartis <...> ne mažesnė kaip 0,7“, nustatytas nesivadovaujant Kvalifikacijos metodikos 21.1.4 papunkčiu, numatančiu, kad: „<...> kuo aukštesnės vertės sutartis, tuo žemesnis turi būti nustatomas koeficientas, pavyzdžiui, kai sudaroma didelės vertės pirkimo sutartis – koeficientas 0,3, vidutinės vertės pirkimo sutartis – 0,5, mažos vertės pirkimo sutartis – 0,7.“ Šiuo atveju, planuota maksimali sutarties vertė pagal Kvalifikacijos metodiką laikytina vidutine[17], tačiau reikalauta, kad įvykdytos sutarties vertė būtų ne mažesnė kaip 0,7 teikiamo pasiūlymo vertės. 3. Pirkimo sąlygų 21.1.5 punkte įtvirtintas tiekėjų kvalifikacijos reikalavimas „tiekėjas yra įdiegęs ir dirba pagal kokybės, aplinkos apsaugos ir darbuotojų saugos ir sveikatos vadybos sistemas, atitinkančias ISO 9001:2008, ISO 14001:2000, BS OHSAS 18001:2007 standartų arba kitų lygiaverčių kokybės, aplinkos apsaugos, darbuotojų saugos ir sveikatos vadybos sistemų reikalavimus.“ Tarnyba pastebi, kad kokybės, aplinkos apsaugos ir darbuotojų saugos ir sveikatos vadybos sistemos standartai nepriskiriami prie kvalifikacinių reikalavimų pagal Įstatymo 47 straipsnį. Šie reikalavimai nurodyti Įstatymo 48 straipsnyje[18] ir pirkimo dokumentuose nurodomi kaip kiti reikalavimai, kuriuos turi atitikti tiekėjas. |
[1] Pirkimą vykdo Marijampolės savivaldybės administracijos direktoriaus 2018-08-03 įsakymu Nr. DV-1932 „Dėl viešųjų pirkimų nuolatinės komisijos sudarymo“ sudaryta nuolatinė viešųjų pirkimų komisija, kurios sudėtis buvo keičiama Marijampolės savivaldybės administracijos direktoriaus 2019-05-13 įsakymu Nr. DV-852 „Dėl Marijampolės savivaldybės administracijos 2018-08-03 įsakymo Nr. DV-1392 „Dėl viešųjų pirkimų nuolatinės komisijos sudarymo“ keitimo“ ir Marijampolės savivaldybės administracijos direktoriaus 2020-01-16 įsakymu „Dėl Marijampolės savivaldybės administracijos 2018-08-03 įsakymo Nr. DV-1392 „Dėl viešųjų pirkimų nuolatinės komisijos sudarymo“ keitimo“.
[2] Marijampolės savivaldybės administracijos viešųjų pirkimų nuolatinės komisijos 2020-05-12 posėdžio protokolas Nr. K-181.
[3] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.“
[4] „<...> Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs <...>“.
[5] „Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką“.
[6] Marijampolės savivaldybės administracijos viešųjų pirkimų nuolatinė komisija 2020-06-02 posėdyje patvirtino pirkimo sąlygas (protokolas Nr. K-215).
[7] Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodika, patvirtinta Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017-06-29 įsakymu Nr. 1S-105.
[8] Kvalifikacijos metodikos 21.1.3 punkte nurodyta, kad riboti vertinamų sutarčių skaičių pirkimo vykdytojas gali, kai planuoja daryti kelis stambesnius užsakymus ir abejoja, ar praktikoje mažesnės apimties sutartis vykdęs tiekėjas sugebės įvykdyti didesnės apimties sutartis. Tokiu atveju pirkimo vykdytojas turi nustatyti proporcingą, protingą reikalavimą, įvertinęs perkamo objekto apimtį ir pirkimo sutarties vykdymo laikotarpį. Pavyzdžiui, pirkimo vykdytojas planuoja per tris metus įsigyti keletą automobilių už 500 000 Eur. Tiekėjas juos turės pristatyti per keturis kartus. Pirkimo vykdytojas, siekdamas įsitikinti, ar tiekėjas, atsižvelgiant į planuojamos sudaryti pirkimo sutarties specifiką, sugebės įvykdyti didesnio kiekio prekių užsakymus, gali prašyti būti įvykdžius/vykdyti bent vieną ar kelias, bet ne daugiau kaip keturias automobilių pardavimo sutartis, kurių bendra vertė ne mažesnė kaip 0,5 pirkimo objekto vertės.
[9] Pirkimo sąlygų 10 punktas.
[10] Pirkimo sąlygų 2 priedo „Sutarties projektas“ 5 punktas.
[11] Pirkimo sąlygų 2 priedo „Sutarties projektas“ 18.5 punktas.
[12] Pirkimo sąlygų 2 priedo „Sutarties projektas“ 14 punktas.
[13] Pirkimo sąlygų 2 priedo „Sutarties projektas“ 16 punktas.
[14] „Tiekėjo vidutinės metinės pastarųjų 3 metų pajamos iš veiklos (melioracijos ir hidrotechnikos statinių statybos) su kuria susijęs pirkimas yra ne mažesnė kaip 0,5 pasiūlymo vertės ir įvykdyta bent viena melioracijos statinių statybos darbų sutartis, kurios statybos montavimo darbų vertė su PVM ne mažesnė kaip 0,7 pasiūlymo vertės.“
[15] Pažymose turi būti nurodyta darbų atlikimo vertė, data ir vieta, ar jie buvo atlikti pagal galiojančių teisės aktų, reglamentuojančių darbų atlikimą, reikalavimus ir tinkamai užbaigti. Taip pat turi būti pateikiami melioracijos statinių (objektų), nurodytų pažymose, pripažinimo tinkamais naudoti aktai.
[16] Kvalifikacijos metodikos 15.2.1 punkte nustatyta, kad „<...> tiekėjo vidutinės metinės visos veiklos pajamos būtų ne mažesnės kaip 0,5 numatomos atliekamos pirkimo vertės“, o 21.1.4 punkte – „patirtį įrodančių sutarčių vertė <...> ne mažiau kaip 0,5 pirkimo objekto vertės <...>.“
[17] Pagal Kvalifikacijos metodiką, vidutine verte laikytina suma, kuri yra: mažesnė kaip 209 000 Eur be PVM ir lygi ar didesnė kaip 58 000 Eur be PVM (perkant prekes, paslaugas); mažesnė kaip 5 225 000 Eur be PVM ir lygi ar didesnė kaip 145 000 Eur be PVM (perkant darbus).
[18] „Perkančioji organizacija gali reikalauti, kad tiekėjas pateiktų nepriklausomos įstaigos išduotą sertifikatą, patvirtinantį, kad jis laikosi tam tikrų kokybės vadybos sistemos standartų, įskaitant ir prieinamumo neįgaliesiems standartus<...>.“
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami