Pirkimą vykdo Perkančiojo subjekto generalinio direktoriaus 2019-11-04 įsakymu Nr. 279 sudaryta Pirkimo komisija (toliau – Pirkimo komisija). Pirkimo sąlygos patvirtintos Pirkimo komisijos 2019-11-05 posėdžio protokolu Nr. 38.
Pirkimo sąlygų 1 priede „<...> techninė specifikacija“ (toliau – Techninė specifikacija) nurodyta, kad Pirkimo objektas – 20 vnt. keleivinių vienaaukščių žemagrindžių dviašių miesto autobusų (transporto priemonės kodas M3CE), varomų suspaustomis gamtinėmis dujomis (CNG). Visi autobusai turi būti vieno gamintojo bei modelio. Pirkimas į dalis neskaidomas. Tiekėjas, pateikdamas pasiūlymą, turi siūlyti visą nurodytą kiekį. Transporto priemonės turi būti pagamintos ne anksčiau kaip 2009 m. Visų siūlomų autobusų ridos vidurkis negali būti didesnis kaip 750 000 km. Techninėje specifikacijoje taip pat nustatyti perkamų transporto priemonių techniniai reikalavimai, pvz.: „Keleivinis vienaaukštis žemagrindis miesto autobusas (transporto priemonės kodas M3CE), naudojantis suspaustas gamtines dujas (CNG), sertifikuotas pagal 2001/85/ES direktyvą“, „Bendras ilgis – ne daugiau 12000 mm“, „Bendras aukštis – ne daugiau 3400 mm“[4], „Maksimali bendroji masė – ne daugiau 18000 kg[5]“, „Sėdimų vietų skaičius – ne mažiau 31 (neskaitant vairuotojo sėdynės)“, „Mechaniškai[6] atlenkiama rampa“, „Variklis sukonstruotas ir pritaikytas naudoti gamtines dujas, atitinkantis ne mažesnius kaip EEV oro taršos reikalavimus, variklio galia turi būti ne didesnė kaip 200 kW[7]“, „Transporto priemonėje privalo būti greičio ribotuvas, maksimalus greitis apribotas iki 80 km/h“, „Kompozitiniai (4 tipo) dujų balionai išdėstyti autobuso viršuje. Bendra dujų balionų talpa ne mažiau kaip 1000 ltr. Dujų balionų naudojimo galiojimas ne trumpesnis nei iki 2028 m“, „Išmetimo vamzdis kairėje pusėje, nukreiptas į kelio paviršių[8]“, „Salono veidrodis prie antrų durų (skersmuo ne mažiau 300 mm)“, „Durys išdėstytos dešinėje autobuso pusėje 2– 2–2. Į vidų atsidarančios durys priekyje, viduryje ir gale su pneumatine[9] pavara dešinėje autobuso pusėje. „Padangos 275/70/R22,5“ ir kt.
Išnagrinėjus Europoje populiariausių gamintojų: MAN Truck & Bus SE, Mercedes-Benz (Daimler AG), Scania AB, Volvo AB, Karosa a.s., VDL Bus & Coach, Irisbus (Iveco Bus), Neoplan Bus GmbH, Van Hool NV, Castrosua S.A., Isuzu (Anadolu Isuzu Automotive Industry & Trading A.Ş.), Setra (EvoBus GmbH), Otokar (Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.Ş.), Karsan (Karsan Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.Ş.), Ikarbus a.d., Autosan S.A., Solaris (Solaris Bus & Coach S.A.) skelbiamą informaciją apie 2009-2019 metais gamintus autobusus, matyti, kad visus Techninės specifikacijos reikalavimus atitinka tik MAN Truck & Bus SE gaminti A21 modelio (skirtingoms rinkoms, skirtingi pavadinimai) autobusai, varomi suspaustomis gamtinėmis dujomis. Pvz.: reikalavimu dėl transporto priemonės bendro ilgio (ne daugiau 12000 mm) eliminuoti tokie modeliai kaip Mercedes-Benz Citaro (ilgis 12135 mm)[10], Karsan CITYMOOD 12 M CNG (ilgis 12100 mm)[11], Isuzu Citiport 12 CNG (ilgis 12030 mm) (gamintojo brošiūrą apie šį modelį pateikė pats Perkantysis subjektas); aukščio reikalavimų neatitinka Otokar Kent C CNG (aukštis 3447 mm)[12] ir minėtas Isuzu Citiport 12 CNG (aukštis 3544 mm); variklio galios reikalavimų neatitinka Scania Citywide CNG (galia nuo 208 kW)[13], Volvo 7900 (galia nuo 223 kW)[14] ir t. t.
Perkantysis subjektas 2020-01-21 rašte Nr. 49/01 Tarnybai paaiškino, kad: „<...> ar rinkoje yra daug tiekėjų, galima sužinoti tik tuomet, kai prie pirkimų prisijungia tiekėjai <...> dažnai tiekėjai, dalyvaujantys konkurse neturi įsigiję autobusų, tik gavę pranešimus (t. y., prisijungę prie pirkimų) ir įvertinę konkurso sąlygas, ieško užsienio rinkoje pageidaujamų transporto priemonių <...>“. Kartu pridėjo užpildytą lentelę, pagrindžiančią, kad Techninės specifikacijos reikalavimus atitinka 2009 ir 2010 metais gaminti MAN A21 CNG autobusai, bei skelbimų iš internetinės prekybos portalų kopijas, kuriuose nurodomi parduodami minėti autobusai (pirmame skelbime nurodyta, kad parduodami MAN A21 autobusai, kurių rida – 780 000 km (Techninėje specifikacijoje nurodyta, kad: „visų siūlomų autobusų ridos vidurkis negali būti didesnis kaip 750 000 km.), antrame skelbime – MAN A21 autobusai, kurių variklių galia 310 AG (228 kW) (Techninėje specifikacijoje reikalauta iki 200 kW). Kartu su 2020-01-30 raštu Nr. 75/01 Perkantysis subjektas pridėjo Autosan S.A. gaminamo autobuso Sancity 12LF ir Isuzu gaminamo autobuso Citiport 12 CNG Euro VI brošiūras. Remiantis brošiūromis, nei vienas iš minėtų autobusų Techninės specifikacijos reikalavimų neatitinka: Sancity 12LF variklio galia 320 AG / 238 kW, Citiport 12 CNG Euro VI ilgis 12030 mm, aukštis 3544 mm.
Dėl Pirkimo neskaidymo į dalis Perkantysis subjektas 2020-01-21 rašte Nr. 49/01 Tarnybai paaiškino, kad: „<...> skirtingų markių ir modelių įsigijimas Perkančiajam subjektui sąlygotų didesnes aptarnavimo ir remonto sąnaudas <...> didėjant skirtingų gamintojų skaičiui įmonėje papildomai išaugtų atsarginių dalių likutis <...> diagnostikos aparatūra yra skirta tik vienai autobusų markei <...> už prieigą prie duomenų bazės gamintojams arba jų atstovams sumoka, t. y., Mercedes_Benz už 12 mėn. – 314 Eur, Iveco už einamąjį mėn. – 100 Eur be PVM, UAB „Volvo Lietuva“ – 155 Eur be PVM <...>“ 2020-01-30 rašte Nr. 75/01 Perkantysis subjektas samprotavo, kad didėjant skirtingų modelių autobusų, darbuotojai turi kelti kvalifikaciją: „<...> 3 remonto meistrų ir 5 šaltkalvių mokymo kaina 2516,80 Eur, <...> jei skaičiuoti 10 skirtingų markių autobusų mokymo kursus, kaina išaugų kaip pvz. – 25168 Eur. <...>“. Tarnyba sprendžia, kad Perkantysis subjektas nepagrindė sprendimo neskaidyti Pirkimo į dalis, o reikalavimas siūlyti 20 vnt. vieno gamintojo ir modelio autobusų yra neproporcingas Pirkimo tikslui ir dirbtinai ribojantis konkurenciją, atsižvelgiant į tai, kad perkamos ne naujos transporto priemonės, kurios gali būti įsigyjamos tik antrinėje rinkoje pagal to laikotarpio pasiūlą (paprastai, tuo metu vykstančius transporto priemonių nurašymus iš kitų autobusų parkų). Be to: (i) atsarginių detalių likutis didėja šias detales įsigyjant neracionaliai, (ii) Perkantysis subjektas savo autobusų parke šiuo metu naudoja apie 10 gamintojų autobusus, todėl jau dabar moka už prieigą prie duomenų bazės gamintojams arba jų atstovams, bei jau turėjo būti apmokęs už remontą atsakingus savo darbuotojus.
Pirkime pasiūlymą pateikė tik vienas tiekėjas – UAB „SG dujos“, kuris ir pasiūlė būtent MAN A21 autobusus. Pažymėtina, kad remiantis paties tiekėjo pateiktomis tranzitinių numerių kortelių kopijomis, minėtus autobusus jis įsigijo ir per kaimyninės valstybės teritoriją transportavo 2019 m. spalio mėnesį t. y., dar prieš paskelbiant apie Pirkimą, kas Tarnybos nuomone, leidžia spręsti apie galimus išankstinius susitarimus.
Tarnyba, atsižvelgdama į tai, kas aukščiau išdėstyta (reikalavimai autobusams itin specifiniai (iš visų nagrinėtų modelių atitinka tik vienas), Pirkimas neskaidytas į dalis (tiekėjai privalėjo siūlyti visą nurodytą kiekį (20 vnt.)), visi autobusai turėjo būti vieno gamintojo bei modelio), konstatuoja, kad Techninės specifikacijos reikalavimai neproporcingi Pirkimo tikslui, jais dirbtinai apribota konkurencija ir diskriminuoti tiekėjai. Taip Perkantysis subjektas pažeidė PĮ 29 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus lygiateisiškumo, nediskriminavimo, proporcingumo, skaidrumo principus, PĮ 29 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatyto pirkimų tikslo ir 29 straipsnio 3 dalies reikalavimus.
|
Pirkimo sąlygų 3.6.1 papunktyje nustatytas kvalifikacinis reikalavimas: „Tiekėjo patirtis – per paskutinius 3 metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 3 metus) tinkamai įvykdyta (-os) (ir) ar vykdoma (-os) bent 1 (viena), bet ne daugiau kaip 2 (dvi) sutartis (-ys) dėl keleivinių transporto priemonių (autobusų) pardavimo, kurios(-ių) bendra vertė (jei tiekėjas teikia informaciją apie vykdomą(-as) sutartį(-is), šios(-ių) sutarties(-čių) įvykdytos(-ų) dalies(-ių) vertė) be PVM yra ne mažesnė, kaip 0,5 teikiamo pasiūlymo kainos be PVM.“.
Vadovaujantis Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos[18] (toliau – Kvalifikacijos metodika) 21.1.2 punkto 2 papunkčiu, reikalaujamas pirkimo sutarčių skaičius priklauso nuo to, ar pirkimo objektas yra dalus: „ 2) jei pirkimo objektas yra sudėtinis ir gali būti dalus (pavyzdžiui, perkami keli automobiliai, kelių objektų kadastriniai matavimai, maitinimo paslaugos, valymo paslaugos) ir/ar prekių pristatymo, paslaugų suteikimo ar darbų atlikimo terminas yra nevienkartinis (pavyzdžiui, prekės turės būti pristatytos ne visos iš karto, o dalimis, tada, kai atsiras poreikis arba jei sudaroma preliminarioji sutartis), tiekėjo prašoma būti įvykdžius/vykdyti bent 1 ar daugiau pirkimo sutarčių <...>“.
Kvalifikacijos metodikos 21.1.3 punkte nurodyta, kad riboti vertinamų sutarčių skaičių pirkimo vykdytojas gali, kai planuoja daryti kelis stambesnius užsakymus ir abejoja, ar praktikoje mažesnės apimties sutartis vykdęs tiekėjas sugebės įvykdyti didesnės apimties sutartis. Tokiu atveju pirkimo vykdytojas turi nustatyti proporcingą, protingą reikalavimą, įvertinęs perkamo objekto apimtį ir pirkimo sutarties vykdymo laikotarpį. Pavyzdžiui, pirkimo vykdytojas planuoja per tris metus įsigyti keletą automobilių už 500 000 Eur. Tiekėjas juos turės pristatyti per keturis kartus. Pirkimo vykdytojas, siekdamas įsitikinti, ar tiekėjas, atsižvelgiant į planuojamos sudaryti pirkimo sutarties specifiką, sugebės įvykdyti didesnio kiekio prekių užsakymus, gali prašyti būti įvykdžius/vykdyti bent vieną ar kelias, bet ne daugiau kaip keturias automobilių pardavimo sutartis, kurių bendra vertė ne mažesnė kaip 0,5 pirkimo objekto vertės.
Nagrinėjamu atveju, Pirkimo sąlygų 4 priedo „Pirkimo sutarties projektas <...>“ 3.1 punkte nustatyta, kad: „Prekių pristatymo Pirkėjui terminas negali būti ilgesnis kaip 90 (devyniasdešimt) kalendorinių dienų nuo sutarties įsigaliojimo dienos. Pristatymo terminas dėl objektyvių ne nuo Tiekėjo priklausančių aplinkybių gali būti patęstas ne ilgesniam kaip 30 d. laikotarpiui. Prekės gali būti pristatomos dalimis“. Pirkimo dokumentuose nedetalizuota per kelis kartus autobusai turės būti pristatyti.
Apibendrinus tai, kas išdėstyta, daroma išvada, kad Pirkimo objektas yra sudėtinis ir dalus, prekių pristatymo terminas yra nevienkartinis. Atsižvelgiant į tai, turėjo būti nustatytas kvalifikacinis reikalavimas, kad „turi būti įvykdyta/vykdoma bent 1 ar daugiau pirkimo sutarčių, kurių bendra vertė būtų <...>“.
Papildomai pastebėtina, kad reikalaujamą įvykdytų sutarčių vertę (ne mažesnė, kaip 0,5 teikiamo pasiūlymo kainos) susiejant su teikiamo pasiūlymo verte susidaro situacija, kad tiekėjo įvykdytų sutarčių vertė tampa priklausoma nuo jo pasiūlymo dydžio, o dėl to skirtingiems tiekėjams faktiškai taikomas skirtingo dydžio kvalifikacinis reikalavimas. Be to, reikalaujamas koeficientas (0,5) nustatytas nesivadovaujant Kvalifikacijos metodika, kurios 21.1.4 papunktis numato, kad: „<...> kuo aukštesnės vertės sutartis, tuo žemesnis turi būti nustatomas koeficientas, pavyzdžiui, kai sudaroma didelės vertės pirkimo sutartis – koeficientas 0,3 nuo pirkimo objekto vertės, vidutinės vertės pirkimo sutartis – 0,5, mažos vertės pirkimo sutartis – 0,7“. Šiuo atveju, planuota Pirkimo objekto vertė pagal Kvalifikacijos metodiką laikytina didele[19], tačiau reikalauta, kad įvykdytos vienos arba dviejų sutarčių vertė būtų ne mažesnė, kaip 0,5 teikiamo pasiūlymo kainos be PVM.
Atsižvelgdama į išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkantysis subjektas, nustatydamas minėtą kvalifikacinį reikalavimą, nesivadovavo Kvalifikacijos metodikos reikalavimais, dirbtinai apribojo tiekėjų konkurenciją ir jų galimybę dalyvauti Pirkime, taip pažeisdamas PĮ 59 straipsnio 1 dalies, VPĮ 47 straipsnio 1 dalies ir 7 dalies reikalavimus.
|
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami