53 straipsnis. Sertifikavimo įstaigų išduodamos pažymos
53 straipsnis. Sertifikavimo įstaigų išduodamos pažymos
- Sertifikavimo įstaigos, vadovaudamosi šio įstatymo 46-51 straipsniuose ir šiame straipsnyje nustatytais reikalavimais, gali tiekėjams išduoti pažymas, kad nėra tiekėjo pašalinimo pagrindų ir tiekėjas atitinka tam tikrą kvalifikaciją. Šios pažymos išduodamos pagal Europos sertifikavimo standartus.
- Kai prašymą išduoti šio straipsnio 1 dalyje nurodytą pažymą pateikia tiekėjų grupei priklausantys tiekėjai, jie gali remtis kitų grupės ūkio subjektų pajėgumais. Šiuo atveju tokie ūkio subjektai sertifikavimo įstaigai privalo įrodyti, kad reikalingais pajėgumais jie galės naudotis visą pažymos galiojimo laikotarpį ir visą šį laikotarpį šie ūkio subjektai atitiks reikalavimus.
- Sertifikavimo įstaiga pažymą tiekėjams išduoda jų prašymu, jeigu jie pateikia tiekėjo pašalinimo pagrindų nebuvimą ir atitiktį kvalifikacijos reikalavimams patvirtinančias priemones, atitinkančias šio įstatymo 51 straipsnio nuostatas, ir, jeigu taikytina, atitiktį kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartams patvirtinančias priemones, atitinkančias šio įstatymo 48 straipsnio nuostatas. Pažymos Lietuvos ir užsienio tiekėjams išduodamos vienodomis sąlygomis. Apie priimtą sprendimą dėl pažymos išdavimo sertifikavimo įstaigos tiekėjus informuoja kaip įmanoma greičiau.
- Kiekvieno pirkimo atveju tiekėjas perkančiajai organizacijai gali pateikti sertifikavimo įstaigos išduotą pažymą, kurioje nurodomos sąlygos, kurių pagrindu tiekėjui išduota pažyma.
- Perkančioji organizacija iš sertifikavimo įstaigos išduotą pažymą pateikusio tiekėjo, kurio pasiūlymas pagal vertinimo rezultatus pripažintas geriausiu, papildomai reikalauja pateikti pažymas apie socialinio draudimo įmokas ar sumokėtus mokesčius. Perkančioji organizacija nereikalauja dokumentų ir informacijos, jeigu yra šio įstatymo 50 straipsnio 7 dalyje nurodytų aplinkybių.
- Perkančioji organizacija nereikalauja, kad tiekėjai, norintys dalyvauti pirkimo procedūrose, turėtų šio straipsnio 1 dalyje nurodytas pažymas. Perkančioji organizacija pripažįsta sertifikavimo įstaigos išduotą pažymą, taip pat kitų valstybių narių sertifikavimo įstaigų ar kompetentingų institucijų išduotas lygiavertes pažymas ir be pagrindo negali jomis abejoti. Tiekėjas taip pat gali pateikti ir kitus dokumentus, įrodančius, kad jo kvalifikacija atitinka perkančiosios organizacijos nustatytus reikalavimus.
- Šio straipsnio 1 dalyje nurodytos įstaigos praneša savo adresus Europos Komisijai ir valstybėms narėms.
VPĮ 53 straipsnyje[1] įtvirtinta galimybė tiekėjams kvalifikacijos reikalavimų atitiktį bei pašalinimo pagrindų nebuvimą įrodinėti ir sertifikavimo įstaigų išduotomis pažymomis. VPĮ 53 straipsnyje taip pat nustatyta tokių pažymų išdavimo tvarka, įrodomoji galia, sertifikavimo įstaigoms keliami reikalavimai.
Sertifikavimo įstaigos išduodama pažyma yra dokumentas, patvirtinantis, kad tiekėjas atitinka reikalavimus, keliamus tiekėjų kvalifikacijai ir pašalinimo pagrindų nebuvimui. Sertifikavimo įstaigų išduodamos pažymos yra universali tiekėjo atitinkamos kvalifikacijos turėjimo, pašalinimo pagrindų nebuvimo įrodinėjimo priemonė, kuria disponuojantis tiekėjas bet kurioje ES valstybėje narėje gali įrodyti pirmiau nurodytų tiekėjams keliamų reikalavimų atitiktį. Dėl to sertifikavimo įstaigų išduotomis pažymomis pravartu naudotis užsienio tiekėjams.
1. VPĮ 53 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad sertifikavimo įstaigos turi teisę išduoti tiekėjams pažymas, patvirtinančias ir įrodančias, jog nėra tiekėjo pašalinimo pagrindų ir tiekėjas atitinka tam tikrą kvalifikaciją. Sertifikavimo įstaigos gali išduoti atitinkamas pažymas, vadovaudamosi VPĮ 46–51 straipsniuose įtvirtintais tiekėjų kvalifikacijos ir pašalinimo pagrindų nebuvimo vertinimo kriterijais ir tvarka (detaliau žiūrėti VPĮ 46–51 straipsnių komentarus). Kitaip tariant, sertifikavimo įstaiga, prieš išduodama atitinkamą pažymą, vadovaudamasi VPĮ 46–51 straipsniuose įtvirtintais kriterijais, privalo patikrinti, ar tiekėjas atitinka tiekėjų kvalifikacijai keliamus reikalavimus ir ar nėra tiekėjo pašalinimo pagrindų.
Pažymėtina, kad VPĮ 48 straipsnio 1 dalyje taip pat įtvirtinta sertifikavimo įstaigų teisė išduoti sertifikatus, kuriais patvirtinama apie apie tai, kad tiekėjas laikosi tam tikrų kokybės vadybos sistemos standartų (detaliau žiūrėti VPĮ 48 straipsnio komentarą).
Sertifikavimo įstaigų išduodami sertifikatai išleidžiami vadovaujantis Europos sertifikavimo standartais[2].
Pavyzdys
Pirkimo sąlygose yra keliamas reikalavimas tiekėjo kvalifikacijai – turėti bent du darbuotojus, turinčius aukštalipio darbų pažymėjimus ir ne mažesnę kaip 5 metų aukštalipio darbo patirtį, taip pat pirkimo sąlygose nustatyti privalomieji tiekėjo pašalinimo pagrindai, įtvirtinti VPĮ 46 straipsnyje. Pirkimo sąlygose taip pat nurodyta, kad tiekėjo pasiūlymas ir kiti dokumentai perkančiajai organizacijai turi būti pateikiami lietuvių kalba.
Lenkijos Respublikoje veiklą vykdantis tiekėjas dalyvavo pirkime ir jo pasiūlymas surinko daugiausiai ekonominio naudingumo balų, todėl perkančioji organizacija kreipėsi į tiekėją su prašymu pateikti dokumentus, įrodančius EBVPD nurodytus duomenis apie pašalinimo pagrindų nebuvimą ir atitiktį tiekėjų kvalifikacijai keliamiems reikalavimams.
Tiekėjas surinko visus jo kvalifikaciją ir pašalinimo pagrindų nebuvimą pagrindžiančius dokumentus lenkų kalba, iš viso – 100 puslapių. Šiuo atveju, siekiant išvengti didelių dokumentų vertimo į lietuvių kalbą kaštų, tiekėjas gali kreiptis į Lenkijos Respublikoje veikiančią sertifikavimo įstaigą, kuri išduotų pažymą, jog tiekėjas atitinka reikalavimus, keliamus tiekėjo kvalifikacijai ir pašalinimo pagrindų nebuvimui, o perkančioji organizacija privalo priimti tokią pažymą (išverstą į lietuvių kalbą) ir laikyti ją įrodančią tiekėjo kvalifikaciją ir pašalinimo pagrindų nebuvimą.
Pažymėtina, kad tiekėjas kvalifikacijos reikalavimų atitiktį ir pašalinimo pagrindų nebuvimą gali įrodinėti ir bet kokiais kitais dokumentais, nei sertifikavimo įstaigos išduota pažyma, tik visi tie dokumentai perkančiajai organizacijai turi būti teikiami lietuvių kalba ar išversti į lietuvių kalbą.
2. VPĮ 53 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad prašymą išduoti pažymą sertifikavimo įstaigai gali pateikti ir vienas iš jungtinės veiklos partnerių, jeigu jis, vadovaujantis VPĮ 49 straipsnyje nustatytais kriterijais, įrodo, jog galės remtis jungtinės veiklos parnerių pajėgumais visą pažymos galiojimo laikotarpį ir visą šį laikotarpį šie ūkio subjektai atitiks reikalavimus (detaliau žiūrėti VPĮ 49 straipsnio komentarą). Kitaip tariant, kvalifikacijos reikalavimų atitiktį dėl visų jungtinės veiklos partnerių šie gali grįsti viena sertifikavimo įstaigos išduota pažyma. Tokiu atveju vienas iš jungtinės veiklos partnerių sertifikavimo įstaigai privalo pateikti ne tik prašymą ir dokumentus, kuriais pagrindžiama kvalifikacijos reikalavimų atitiktis ir pašalinimo pagrindų nebuvimas, tačiau ir dokumentus, kuriais įrodoma, jog prašymą teikiantis jungtinės veiklos partneris galės remtis jungtinės veiklos partnerio pajėgumais (pavyzdžiui, jungtinės veiklos sutartį, ketinimų protokolą).
VPĮ 53 straipsnio 2 dalimi įstatymų leidėjas suteikė galimybę vienam iš jungtinės veiklos partnerių gauti pažymą apie visų jungtinės veiklos partnerių reikalavimų tiekėjų kvalifikacijai atitiktį. Pažymėtina, kad tiekėjas gali remtis kito tiekėjo pajėgumais tik siekdamas atitikti reikalavimus kvalifikacijai (detaliau žiūrėti VPĮ 46 straipsnio komentarą), todėl pažyma išduodama tik tokių reikalavimų atžvilgiu.
3. VPĮ 53 straipsnio 3 dalyje nustatyti reikalavimai sertifikavimo įstaigos pažymos išdavimui. Tokia pažyma gali būti išduodama tik tuo atveju, kai tiekėjas pateikia pašalinimo pagrindų nebuvimą ir kvalifikacijos reikalavimų atitiktį patvirtinančias priemones, įrodymus ir dokumentus. Kitaip tariant, sertifikavimo įstaiga įvertina tiekėjo pateiktus įrodymus ir tik šių įrodymų pagrindu gali išduoti atitinkamą pažymą (sertifikatą). Dėl to įstatymų leidėjas VPĮ 53 straipsnyje nesuteikia sertifikavimo įstaigoms teisės savarankiškai, nesant atitinkamas aplinkybes patvirtinančių dokumentų, spręsti dėl tiekėjų kvalifikacijos reikalavimų atitikties ar pašalinimo pagrindų nebuvimo.
Pašalinimo pagrindų nebuvimą, kvalifikacijos reikalavimų, įskaitant kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartus, atitiktį patvirtinančiomis priemonėmis, įrodymais ir dokumentais yra laikomi bet kokie šias aplinkybes patvirtinantys, VPĮ 46, 47, 48, 49, 51 straipsniuose nurodyti dokumentai ar informacija, pavyzdžiui, VĮ Registrų centras ar kitos institucijos išduotas dokumentas, priesaikos deklaracija ar oficiali deklaracija (įrodant pašalinimo pagrindų nebuvimą), banko pažymos, finansinės atskaitomybės dokumentai, civilinės atsakomybės draudimo liudijimas, užsakovų pažymos ir kiti objektyvumo reikalavimus atitinkantys dokumentai ar informacija (detaliau žiūrėti VPĮ 46, 47, 48, 49, 51 straipsnių komentarus).
Įgyvendinant viešųjų pirkimų lygiateisiškumo ir nediskriminavimo dėl kilmės principus, VPĮ 53 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad sertifikavimo įstaigos pažymas tiek Lietuvos Respublikos, tiek ir kitų valstybių ekonominės veiklos vykdytojams turi išduoti vienodomis, nediskriminacinėmis sąlygomis, o apie priimtą sprendimą dėl pažymos sertifikavimo įstaiga privalo informuoti kaip įmanoma greičiau.
Tiekėjas kvalifikacijos reikalavimų atitiktį ir pašalinimo pagrindų nebuvimą perkančiajai organizacijai įprastai privalo įrodyti šiai nustačius, kad tiekėjo pasiūlymas surinko daugiausiai ekonominio naudingumo balų ir pareikalavimus per nustatytą terminą pateikti atitiktį patvirtinančius dokumentus. Atsižvelgiant į tai, darytina išvada, kad sertifikavimo įstaiga apie sprendimą dėl pažymos tiekėją privalo informuoti per protingą terminą, kuris, komentaro autorių nuomone, galėtų būti ne ilgesnis nei 5 darbo dienos nuo prašymo pateikimo.
4. VPĮ 53 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad perkančioji organizacija tinkama sertifikavimo įstaigos išduota pažyma gali laikyti tik tokią pažymą, kurioje nurodytos sąlygos, kurių pagrindu buvo išduota pažyma, pavyzdžiui, nurodyti pažymos išdavimui tiekėjo pateikti dokumentai, pažymos išdavimo ir galiojimo data ir kita.
Vadovaujantis VPĮ 45 straipsnio 1 dalimi, perkančioji organizacija privalo užtikrinti, kad pirkimo laimėtoju būtų nustatytas tik tas tiekėjas, kuris visiškai atitinka pirkimo sąlygose tiekėjų kvalifikacijai, pašalinimo pagrindų nebuvimui ir (ar) kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartui keliamus reikalavimus (detaliau žiūrėti VPĮ 45 straipsnio komentarą). Dėl to tuo atveju, jei tiekėjo pateikta sertifikavimo įstaigos išduota pažyma (sertifikatas) neatitinka VPĮ 53 straipsnio 4 dalyje nustatytų reikalavimų, vadovaujantis VPĮ 45 straipsnio 3 dalimi, perkančioji organizacija privalo kreiptis į tiekėją, prašydama pateikti jo pirmiau nurodytų reikalavimų atitiktį pagrindžiančius dokumentus, kurie vertinami bendra, VPĮ 46, 47, 48, 49, 51 straipsniuose nustatyta tvarka (detaliau žiūrėti VPĮ 46, 47, 48, 49, 51 straipsnių komentarus). Teismų praktikoje laikomasi pozicijos, kad perkančioji organizacija gali netinkama sertifikavimo įstaigos išduota pažymą laikyti tokią pažymą, kuri stokoja išsamumo, nuoseklumo, kurioje naudojamos norminiuose teisės aktuose neįtvirtintos sąvokos (iš to matyti, kad sertifikavimo įstaiga, tikėtina, nevertino ir nesivadovavo galiojančiais norminiais teisės aktais ir juose nustatytais reikalavimais) ar dėl kitų priežasčių sertifikavimo įstaigos išduota pažyma negali būti laikoma patikima[3].
5. VPĮ 53 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad nepaisant tiekėjo pateiktos sertifikavimo įstaigos išduotos pažymos, patvirtinančios pašalinimo pagrindų nebuvimą, perkančioji organizacija privalo reikalauti tiekėjo, kuris gali būti pripažįstamas laimėjusiu, pateikti aktualias pažymas ar kitus dokumentus apie socialinio draudimo įmokas ar sumokėtus mokesčius (detaliau žiūrėti VPĮ 51 straipsnio komentarą).
Pirmiau nurodytas reikalavimas netaikomas tuo atveju, kai perkančioji organizacija turi galimybę pati susipažinti su šiais dokumentais ar informacija tiesiogiai ir neatlygintinai prisijungusi prie atitinkamos duomenų bazės ar CVP IS arba tuo atveju, kai perkančioji organizacija turi šiuos dokumentus iš ankstesnių pirkimo procedūrų (detaliau žiūrėti VPĮ 50 straipsnio 7 dalies komentarą).
6. VPĮ 53 straipsnio 6 dalyje nustatytas draudimas perkančiosioms organizacijoms reikalauti, kad tiekėjai kvalifikacijos reikalavimų atitiktį ar pašalinimo pagrindų nebuvimą įrodinėtų tik sertifikavimo įstaigų išduodamomis pažymomis.
Lygiateisiškumo, nediskriminavimo ir abipusio pripažinimo viešųjų pirkimų principams prieštarautų perkančiosios organizacijos reikalavimas atitiktį tiekėjų kvalifikacijai ar pašalinimo pagrindų nebuvimui įrodinėti konkrečia, perkančiosios organizacijos nurodyta sertifikavimo įstaigos išduota pažyma. Dėl to įstatymų leidėjas VPĮ 53 straipsnio 6 dalyje nustatė, kad tiekėjas kvalifikacijos reikalavimų atitiktį ar pašalinimo pagrindų nebuvimą savo pasirinkimu gali įrodinėti tiek sertifikavimo įstaigų išduotomis pažymomis, tiek ir bet kokiais kitais dokumentais ir (ar) informacija (detaliau žiūrėti VPĮ 47 straipsnio ir 51 straipsnio komentarus).
Viešųjų pirkimų abipusio pripažinimo principas taip pat lemia, jog vienodą įrodomąją galia turinčiomis turi būti laikomos tiek Lietuvos Respublikos, tiek ir kitų valstybių sertifikavimo įstaigų išduotos pažymos[4], o perkančioji organizacija be pagrindo negali abejoti kitų valstybių sertifikavimo įstaigų išduotų pažymų patikimumu.
7. VPĮ 53 straipsnio 7 dalyje nustatytas reikalavimas sertifikavimo įmonėms pranešti savo adresus Komisijai ir valstybėms narėms, siekiant sudaryti galimybę valstybėse narėse veikiančioms perkančiosioms organizacijoms įsitikinti kitų valstybių narių sertifikavimo įstaigų išduotų pažymų patikimumu..
Sertifikavimo įstaigos per protingą terminą nuo teisės teikti sertifikavimo paslaugas suteikimo privalo informuoti Europos teisės departamentą prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos[5] apie sertifikavimo įstaigos adresą ir kitus kontaktinius duomenis, tuo tarpu Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos perduoda šiuos duomenis Komisijai.
[1] Komentuojamos VPĮ 53 straipsnio normos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/24/ES 64 straipsnį.
[3] LAT 2015 m. spalio 18 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-495/2013.
[4] LAT 2016 m. gruodžio 29 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-546-469/2016.
[5] Europos Sąjungos reikalų koordinavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. sausio 9 d. nutarimu Nr. 21, V skyrius.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite