2020-04-03 VSAT, pirkimo Nr. 468753
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Valstybės sienos apsaugos tarnybai prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Savanorių pr. 2 03116 Vilnius | 2020-04-03 | Nr. | 4S-316 (7.4) E | ||||
Į 2020-03-17
| Nr. | 21-14-608 |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Perkančioji organizacija) atviro konkurso „Lengvųjų keleivinių automobilių nuomos pirkimas“ vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | „Lengvųjų keleivinių automobilių nuomos pirkimas“, skelbtas 2020-01-15 Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje, pirkimo Nr. 468753 |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2019-01-01; toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | 1-a dalis 39 256,20 Eur be PVM 2-a dalis 59 917,35 Eur be PVM |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | - |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Dalinis Pirkimo vertinimas, Pirkimo techninės specifikacijos vertinimas/ iki Pirkimo sutarties sudarymo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[1] Įstatymo 17 straipsnio 3 dalis[2] Įstatymo 37 straipsnio 3 dalis[3] | ||
Pirkimą vykdo Perkančiosios organizacijos vado 2017-03-30 įsakymu Nr. 4-186 sudaryta Nuolatinė viešųjų pirkimų komisija (toliau – Pirkimo komisija). Pirkimo sąlygos patvirtintos Pirkimo komisijos 2020-01-09 posėdyje. Pirkimo objektą sudaro: 1-a dalis – keleivinio lengvojo automobilio nuoma (1 vnt. su techniniu aptarnavimu garantiniu laikotarpiu), 2-a dalis – keleivinio lengvojo automobilio nuoma (2 vnt. su techniniu aptarnavimu garantiniu laikotarpiu). Perkančioji organizacija Pirkimo sąlygų 1 priede pateiktoje Lengvųjų automobilių nuomos techninėje specifikacijoje (toliau – Techninė specifikacija) labai išsamiai suformulavo reikalavimus Pirkimo objektui[4]. Nors dalis reikalavimų Pirkimo objektui (1-a dalis, 2-a dalis) nėra griežtai apibrėžti (vartojamos sąvokos „ne mažiau“, nurodomi intervalai „nuo“ ir pan.), Techninėje specifikacijoje nėra nurodytas konkretus prekės ženklas, modelis, atskirus reikalavimus atitinka daugelio gamintojų automobilių modeliai („visų ratų pavara 4x4“, „Priekiniai varomi ratai“, „benzinas“ ir pan.), tačiau jų visuma (toks reikalavimų derinys) pritaikyta vieno gamintojo konkrečiam automobilio modeliui tiek 1-oje (Škoda Superb 4x4), tiek 2-oje (Škoda Superb) dalyse. Tai patvirtina ir aplinkybė, kad, nepaisant to, jog Pirkimu susidomėjo keli tiekėjai, pasiūlymą pateikė – tik vienas ir pasiūlė būtent Škoda Superb automobilius. Iš Perkančiosios organizacijos 2020-03-17 raštu Nr. 21-14-608 pateiktų kelių skirtingų gamintojų modelių kiekvienai Pirkimo daliai, jos nuomone atitinkančių Techninėje specifikacijoje nurodytus techninius reikalavimus, reikalavimų visumos neatitinka nei vienas. Pvz., 1-oje dalyje nurodyti automobiliai: Ford Mondeo sedano varikio galingumas (121,4 kW) neatitinka Techninėje specifikacijoje nurodyto (ne mažiau kaip 130 kW) ir neatitinka visų ratų pavaros 4x4 reikalavimo benzino tipo varikliui, VW Passat Alltrack ne tik neatitinka Techninėje specifikacijoje nurodytų bendro ilgio (nuo 485 cm) ir ratų bazės (nuo 280 cm) reikalavimų (VW Passat Alltrack bendras ilgis 478 cm, ratų bazė 278,8 cm), bet ir kėbulo tipo (sedanas) reikalavimo; 2-oje dalyje nurodyti automobiliai: VW Passat Sedan bendras ilgis (477,5 cm) ir ratų bazė (278,6 cm) neatitinka Techninėje specifikacijoje nurodytų reikalavimų (bendras ilgis nuo 485 cm, ratų bazė nuo 280 cm), Ford Mondeo, Mazda 6, KIA Optima neturi reikalaujamo bagažinės dangčio atidarymo ir uždarymo elektros variklių pagalba. Atkreiptinas dėmesys, kad perkančiajai organizacijai paliekama teisė nuspręsti, kokius reikalavimus nustatyti pirkimo dokumentuose, tačiau, nustatydama perkamas prekes apibūdinančius kriterijus, ji Įstatymu yra įpareigojama užtikrinti konkurenciją ir nediskriminuoti tiekėjų (Įstatymo 37 straipsnio 3 dalis) bei nepažeisti įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintų principų. Be to, įvertinusi Perkančiosios organizacijos pateiktus paaiškinimus dėl Techninėje specifikacijoje nurodytų reikalavimų Tarnyba pastebi, kad jie nepagrindžia šių reikalavimų būtinumo[5]. Pažymėtina, kad pagrindimo dėl Techninėje specifikacijoje nurodytų reikalavimų automobilio pagaminimo metams[6], žibintams[7], audiosistemai[8], salono šildymui ir vėdinimui[9] Perkančioji organizacija iš vis nepateikė. Tarnyba atkreipia dėmesį, kad Perkančioji organizacija, siekdama užtikrinti tiekėjų konkurenciją bei racionalų lėšų naudojimą, techninėje specifikacijoje turėtų nustatyti tik pačius būtiniausius (minimalius) reikalavimus lengviesiems automobiliams, o kitas savybes vertinti ir ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą išrinkti pagal kainos ir (ar) sąnaudų ir kokybės santykį[10]. Tarnyba, atsižvelgdama į tai, kas aukščiau išdėstytą (iš visų nagrinėtų automobilių modelių kiekvienai Pirkimo daliai atitinka tik vieno gamintojo konkretus modelis), konstatuoja, kad Techninės specifikacijos reikalavimais dirbtinai apribota konkurencija ir diskriminuoti tiekėjai. Taip Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 37 straipsnio 3 dalį ir Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo, lygiateisiškumo bei nediskriminavimo principus bei Įstatymo 17 straipsnio 3 dalies reikalavimus. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba, atsižvelgdama į nustatytus Įstatymo pažeidimus, nurodytus šios išvados II dalyje vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją: 1) nutraukti Pirkimo 2-os dalies procedūras; 2) per 21 d. d. raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą, pateikiant tai pagrindžiančius dokumentus. Įvertinusi tai, kad dėl nustatytų pažeidimų, nurodytų šios išvados II dalyje, Pirkimo 1-os dalies procedūros turėtų būti nutrauktos ir tai, kad, vadovaujantis Įstatymo nuostatomis[11], procedūros šioje dalyje baigėsi, nes Perkančioji organizacija atmetė vienintelį gautą pasiūlymą, Tarnyba apsiriboja vertinimu. Tarnyba pažymi, kad Perkančioji organizacija, rengdama naujo automobilių pirkimo dokumentus, privalo atsižvelgti į nustatytus pažeidimus. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos sprendimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
Pastabos
Dėl pasiūlymo formos Pirkimo sąlygų 2 priede Pasiūlymo forma lentelėje „1 dalis Lengvojo keleivinio automobilio nuoma.“ nurodytos klaidingos kainos apskaičiavimo formulės[12]. Tarnybai paprašius pateikti paaiškinimus, Perkančioji organizacija pripažino, kad dėl techninės klaidos Pasiūlymo formoje buvo nurodytas klaidingas kainos apskaičiavimas[13]. Dėl techninės specifikacijos Pirkimo sąlygų 2.5 punkte nurodyta, kad perkamų prekių savybės nustatytos Pirkimo sąlygų 1 priede pateiktoje Lengvųjų automobilių nuomos techninėje specifikacijoje (Techninė specifikacija). Tarnyba pastebi, kad Pirkimo sąlygų 4 priedo Lengvųjų automobilių nuomos pirkimo-pardavimo sutarties projekto 1 priede taip pat yra pateikta Lengvųjų automobilių nuomos techninė specifikacija, kurioje dalis reikalavimų, keliamų nuomojamiems automobiliams (pvz. reikalavimas varikliui ne mažiau kaip 4 cilindrų ir ne mažiau kaip 110 kW), skiriasi nuo nurodytų Techninėje specifikacijoje. Dėl dalies paslaugų teikimo terminų Pirkimo sąlygų 2.6 punkte, Sutarties techninėje specifikacijoje bei Pasiūlymo formoje nurodytas nuomos laikotarpis – 36 mėnesiai, tačiau Techninėje specifikacijoje nurodytas automobilių nuomos laikotarpis – 40 mėnesių. |
[1] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.“;
[2] „Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis negali būti siekiama <...> dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams.“;
[3] „Techninė specifikacija turi užtikrinti konkurenciją ir nediskriminuoti tiekėjų.“;
[4] Bendras ilgis, cm: „Nuo 485.“; Ratų bazė, cm: „Nuo 280.“; Variklio galia: „Ne mažiau kaip 130 kW.“ (1-a dalis); Varantysis tiltas: „Serijiniu gamybos būdu gaminama visų ratų pavara 4x4.“ (1-a dalis); „Priekiniai varomi ratai.“ (2-a dalis); pavarų dėžės tipas: „Automatinė ne mažiau kaip 6 pavarų į priekį.“; Kuro tipas: „Benzinas“ (1-a dalis); Automobilio valdymo ir saugumo sistemos: „<...> Pastovaus greičio palaikymo sistema. Gamyklinė parkavimosi distancijos kontrolės sistema gale arba gale ir priekyje. Bagažinės dangtis atidaromas ir uždaromas elektros variklių pagalba. <...> Įspėjimo dėl galimo priekinio susidūrimo sistema "Front Assist" su avarinio stabdymo funkcija.“; Žibintai: „BI-Xenon“ /LED dienos šviesos priekiniai žibintai, integruoti priekiniai rūko žibintai, šviesų asistentas (tunelio, dienos šviesos).“; Audiosistema: „<...> ne mažiau 8 garsiakalbiai.“; Salono šildymas ir vėdinimas: „2 zonų oro kondicionierius su klimato kontrolės sistema.“; Automobilio komplektacija: „<...> Automobilis turi būti su vasarinių padangų komplektu, sumontuotų ant gamyklinių lengvo lydinio ratlankių. <...>“;
[5] Pvz., bagažinės dangtis atidaromas ir uždaromas elektros variklių pagalba užtikrins saugų vairavimą vykdant kasdienines funkcijas, lengvo lydinio ratlankiai pasirinkti siekiant stabilaus ir komfortiško vairavimo, automatinė pavarų dėžė ne mažiau kaip 6 pavarų į priekį yra bazinėje automobilio komplektacijoje;
[6] Automobilis naujas, neeksploatuotas, pagamintas ne anksčiau kaip prieš 6 mėnesius iki pasiūlymo pateikimo termino pabaigos;
[7] BI-Xenon“ /LED dienos šviesos priekiniai žibintai, integruoti priekiniai rūko žibintai, šviesų asistentas (tunelio, dienos šviesos);
[8] ne mažiau 8 garsiakalbiai;
[9] 2 zonų oro kondicionierius su klimato kontrolės sistema;
[10] Lengvųjų automobilių viešųjų pirkimų gairės https://vpt.lrv.lt/uploads/vpt/documents/files/mp/automobiliu_rekomendacijos.pdf;
[11] Įstatymo 29 straipsnio 2 dalies 2 punktas: „Pirkimo (ar atskiros pirkimo dalies) ar projekto konkurso procedūros baigiasi, kai: <...> 2) atmetamos visos paraiškos, pasiūlymai, projekto konkurso planai ar projektai;<...>“;
[12] I dalies lentelės penktame stulpelyje nurodytas likutinės 1 automobilio vertės po 36 mėn. nuomos (Eur be PVM) kainos apskaičiavimas – „5=3x365“; I dalies lentelės šeštame stulpelyje nurodytą bendros (VISO) pasiūlymo kainos (Eur be PVM*) kainos apskaičiavimas – „8=3x7+6“;
[13] I dalies lentelės penktame stulpelyje likutinės 1 automobilio vertės po 36 mėn. nuomos (Eur be PVM) kainos apskaičiavimas turi būti „5=1x365“; I dalies lentelės šeštame stulpelyje bendros (VISO) pasiūlymo kainos (Eur be PVM) apskaičiavimas turi būti „6=1x5+4“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami