2020-02-25 Zarasų rajono savivaldybės administracija, pirkimas Nr. 463592
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Zarasų rajono savivaldybės administracijai Sėlių a. 22 32110 Zarasai Faks. (8 385) 37172
Aplinkos projektų valdymo agentūrai Labdarių g. 3
| 2020-02-25 | Nr. | 4S-191 (7.4) E | ||||
Į 2020-02-11
| Nr. | (6.55 E)3-217 |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Zarasų rajono savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) atviro konkurso „Mišrių komunalinių, pakuočių ir žaliųjų atliekų konteinerių pirkimas“ vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | „Mišrių komunalinių, pakuočių ir žaliųjų atliekų konteinerių pirkimas“, skelbtas 2019 m. lapkričio 29 d. Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS), pirkimo Nr. 463592 |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2017-07-01; toliau – Įstatymas) |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | - |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | - |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Dalinis Pirkimo vertinimas, Pirkimo techninės specifikacijos vertinimas/ iki Pirkimo sutarties sudarymo |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | Pirkimas finansuojamas Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis pagal 2014–2020 m. Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos, 5 prioriteto „Aplinkosauga, gamtos išteklių darnus naudojimas ir prisitaikymas prie klimato kaitos“ 05.2.1-APVA-R-008 priemonę „Komunalinių atliekų tvarkymo infrastruktūros plėtra“/ Aplinkos projektų valdymo agentūra |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas |
*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
Įstatymo 37 straipsnio 1 dalis[1] Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[2] | |
Pirkimo sąlygos patvirtintos Pirkimo komisijos 2019-11-26 posėdžio protokolu Nr. 12-189. Pirkimu Perkančioji organizacija siekia įsigyti penkių tipų antžeminius konteinerius: mišrių komunalinių atliekų, plastiko atliekų, popieriaus (kartono) atliekų, stiklo atliekų ir žaliųjų atliekų. Pirkimo sąlygų 3 priedo „Mišrių komunalinių, pakuočių ir žaliųjų atliekų konteinerių techninės specifikacija“ (toliau – Techninė specifikacija) lentelėse Nr. 3 - Nr. 7 nurodyti perkamus konteinerius apibūdinantys reikalavimai, taip pat ir standartai, pagal kuriuos šie konteineriai turi būti sertifikuojami. Vadovaujantis Technine specifikacija, plastiko atliekų, popieriaus (kartono) atliekų ir stiklo atliekų konteineriai turi būti sertifikuoti pagal LST EN 13071-1:2008, LST EN 13071-2:2008, LST EN 13071-3:2008 arba lygiavertį kokybės standartą. Atkreiptinas dėmesys, kad Perkančioji organizacija Pirkimu siekia įsigyti antžeminius konteinerius, tačiau Techninėje specifikacijoje nurodytas reikalavimas, kad plastiko atliekų, popieriaus (kartono) atliekų ir stiklo atliekų konteineriai turi būti sertifikuoti pagal LST EN 13071-2:2008 standartą, nustatantį papildomus reikalavimus, keliamus požeminėms arba pusiau požeminėms sistemoms[3], ir pagal LST EN 13071-3:2008 standartą, nustatantį rekomenduojamas kėlimo jungtis[4], t. y. Techninėje specifikacijos lentelėse Nr. 4 - Nr. 6 nurodyti standartai (LST EN 13071-2:2008, LST EN 13071-3:2008) taikytini atliekų šalinimo ir apdorojimo įrenginiams ir įrangai, kurie nagrinėjamu atveju nėra perkami. Taip pat Tarnyba nustatė, kad, vadovaujantis Technine specifikacija, perkamų žaliųjų atliekų konteinerių dangtis turi būti plokščias, turintis papildomą dangtį dangtyje per visą konteinerio plotį, kurį būtų galima atidaryti neatverčiant viso dangčio[5] bei nurodyta, kad šie konteineriai būtų sertifikuojami pagal LST EN 840-3:2013 arba kitą lygiavertį standartą. Pažymėtina, kad minėtas standartas taikomas mažesnės kaip 1 300 l talpos kilnojamiesiems buitinių ir perdirbamųjų atliekų keturračiams konteineriams su kupoliniais dangčiais[6], t. y. Techninėje specifikacijoje nurodytas standartas, taikytinas konteineriams, kurie šiuo atveju nėra perkami[7]. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Įstatymo nuostatomis perkamų prekių, paslaugų ar darbų ypatybės apibūdinamos pirkimo dokumentuose pateikiamoje techninėje specifikacijoje, šios ypatybės turi būti susijusios su pirkimo objektu ir proporcingos perkamų prekių, paslaugų ar darbų vertei ir tikslams (Įstatymo 37 straipsnio 1 dalis). Taigi, perkančiajai organizacijai suteikta teisė nustatyti ir apibrėžti pirkimo objektą apibūdinančius reikalavimus, kurie, perkančiosios organizacijos nuomone, yra būtini siekiant užtikrinti sėkmingą pirkimo sutarties vykdymą, t. y. jai paliekama teisė nuspręsti, kokius reikalavimus nustatyti pirkimo dokumentuose, tačiau, nustatydama perkamas prekes apibūdinančius kriterijus, ji Įstatymu yra įpareigojama nepažeisti Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintų principų. Kasacinis teismas yra pasisakęs, kad neribota diskrecijos laisvė perkančiosios organizacijos veiksmuose draudžiama, todėl ji negali savo nuožiūra lanksčiai aiškinti ir vertinti konkurso sąlygose nustatytų reikalavimų: vienu atveju plačiau, kitu – siauriau. Toks ribojimas išplaukia iš dalyvių lygiateisiškumo ir skaidrumo principų, viešumo ir objektyvumo reikalavimų[8]. Nagrinėjamu atveju Perkančiajai organizacijai tiek griežtai lankantis savo pačios nustatytų sąlygų ir atmetus Tiekėjo pasiūlymą dėl to, kad jis nepateikė sertifikatų, kurie apskritai netaikomi perkamiems konteineriams, tiek pripažinus jo pasiūlymą tinkamu, nors jis ir nepateikė Techninėje specifikacijoje nurodytų sertifikatų, būtų pažeisti skaidrumo ir lygiateisiškumo principai. Be to, kaip nurodo ir pati Perkančioji organizacija, neatmetama galimybė, kad dalis tiekėjų galėjo nepateikti pasiūlymų dėl to, kad Techninėje specifikacijoje nurodytų sertifikatų neturėjo[9], nes konteineriai, nurodyti Techninėje specifikacijos lentelėse Nr. 4 - Nr. 7 nėra pagal juos sertifikuojami. Apibendrinant išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, Techninėje specifikacijoje nurodžiusi, kad perkami konteineriai turi būti sertifikuojami pagal standartus, kurie nėra susiję su Pirkimo objektu (šiuo pirkimu perkamais antžeminiais konteineriais ir žaliųjų atliekų konteineriais su plokščiu dangčiu), pažeidė Įstatymo 37 straipsnio 1 dalį ir Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo ir lygiateisiškumo principus. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgdama į tai, kad dėl nustatytų pažeidimų, nurodytų šios išvados II dalyje, Pirkimas turėtų būti nutrauktas ir į tai, kad Perkančioji organizacija 2020-02-17 pati nutraukė šio pirkimo procedūras[10], Tarnyba apsiriboja atliktu vertinimu. |
Pastabos
Siekiant sudaryti sąlygas naujame pirkime dalyvauti didesniam tiekėjų skaičiui ir tokiu būdu skatinti konkurenciją, Tarnyba, atsižvelgdama į tai, kad Pirkime pasiūlymą pateikė tik vienas tiekėjas, kuris be to, dalies įsipareigojimų pagal Pirkimo sutartį vykdymui (dalies konteinerių tiekimui) pasitelkė subtiekėją, rekomenduoja Perkančiajai organizacijai, rengiant naujo konteinerių pirkimo dokumentus, svarstyti galimybę skaidyti pirkimo objektą į dalis. |
[1] „Perkamų prekių, paslaugų ar darbų ypatybės apibūdinamos pirkimo dokumentuose pateikiamoje techninėje specifikacijoje. <...> Šios ypatybės turi būti susijusios su pirkimo objektu ir proporcingos perkamų prekių, paslaugų ar darbų vertei ir tikslams.“;
[2] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.“;
[3] Lietuvos standartizacijos departamento biuletenis: http://www.lsd.lt/index.php?-890609530;
[4] Lietuvos standartizacijos departamento biuletenis: http://www.lsd.lt/index.php?-890609530;
[5] Techninės specifikacijos 7 lentelės 11 p.;
[6]Lietuvos standartizacijos departamento biuletenis: http://www.lsd.lt/index.php?-890609530;
[7]Techninės specifikacijos 7 lentelė „Techniniai reikalavimai žaliųjų atliekų konteineriams“;
[8]Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2011 m. lapkričio 24 d. nutartis, priimta civilinėje byloje Nr. 3K-3-458/2011;
[9]Pirkimo komisijos 2020-02-17 posėdžio Protokolas Nr. 12-27;
[10]Pirkimo komisijos 2020-02-17 posėdžio Protokolas Nr. 12-27, kuriame priimtas sprendimas nutraukti Pirkimo procedūras, kadangi toliau tęsiant procedūras būtų pažeisti Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatyti principai.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami