2020-03-26 4S-295 pirkimo Nr. 467748 VšĮ Klaipėdos keleivinis transportas
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
VšĮ Klaipėdos keleivinis transportas Daukanto g. 15 92235 Klaipėda
|
|
2020-03-26 |
Nr. |
4S-295 (7.4) |
Į |
2020-03-13
|
Nr. |
S5-126
|
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko VšĮ Klaipėdos keleivinis transportas (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris |
„Kelionės apmokėjimo bekontaktinėmis EMV (cEMV) kortelėmis Klaipėdos viešajame transporte paslaugos diegimo ir teikimo bei CEMV kortelėse esančių bilietų kontrolei skirtų įrengimų pirkimas“ (2019-12-31 skelbtas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CPV IS), pirkimo Nr. 467748) (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas |
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2019-12-31) (toliau – Įstatymas). |
Pirkimo būdas |
Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM |
1,5 mln. Eur be PVM. |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) |
- |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas |
Dalinis vertinimas dėl -– kvalifikacinių reikalavimų tiekėjui, pirkimo dokumentų esminio pakeitimo, dėl pažeistos konkurencijos dalyviui padedant paruošti pirkimo dokumentus (Įstatymo 27 str. 3d.) / Pirkimo vertinimas po tiekėjo pasiūlymo įvertinimo ir laimėtojo nustatymo iki Pirkimo sutarties sudarymo.
|
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija
|
- |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas. |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. |
|
Perkančioji organizacija Pirkimą vykdo pagal Pirkimo sąlygas, patvirtintas Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2019-12-27 įsakymu Nr. V1-133 (toliau – Įsakymas) (toliau – Pirkimo sąlygos). Pirkimą vykdo viešojo pirkimo komisija sudaryta Įsakymu (toliau – Komisija). Pirkimo sąlygų 21 punkto lentelėje (toliau – Lentelė) nustatyti kvalifikaciniai reikalavimai.
Pažymėtina, kad I Kvalifikacinio reikalavimo nuostatos, susijusios su „vidutinių metinių pajamų“ verte ir atitikties įvertinimui reikalaujami dokumentai, neatitinka Tiekėjų kvalifikacijos nustatymo metodikos, patvirtintos Tarnybos direktoriaus 2017-07-29 įsakymu Nr. 1S-105 „Dėl tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Kvalifikacijos metodika) 15.2.2 punkto reikalavimų[4]. Atsižvelgiant į Pirkimo vertę (1,5 mln. Eur) ir į Pirkimo sutarties trukmę (48 mėn.) vidutinių metinių pajamų (susijusių su informacinių sistemų kūrimu ir (ar) pritaikymu ir diegimu ir (ar) sistemos nuomos ar priežiūros paslaugų teikimu) vertė nepagrįstai didelė. O reikalaujamuose dokumentuose (finansinių metų tiekėjo finansinių ataskaitų rinkinyje) reikalaujamų duomenų nėra, tam turi būti reikalaujamos tiekėjo pažymos. 1.2. Lentelės 28.2 punkte nustatytas kvalifikacinis reikalavimas[5] (toliau – II Kvalifikacinis reikalavimas). Tarnybai paprašius, pagrįsti II Kvalifikaciniame reikalavime nurodytos vienos sutarties vertę (ne mažiau kaip 1 mln. Eur be PVM), atsižvelgiant į Pirkimo objekto vertę, Pirkimo objekto sudėtines dalis (prekės ir paslaugos) ir į Kvalifikacijos metodikos 21.1.2 punkto reikalavimus, Perkančioji organizacija nurodė, kad vadovavosi Kvalifikacijos metodikos 21.1.2 punkto 1 papunkčio nuostatomis[6] ir „<...> kadangi, pirkimo Nr. 467748 objektas į dalis neskaidomas, pirkimo dokumentuose numatytas reikalavimas tiekėjams pateikti bent vieną sutartį, kuri būtų įvykdyta arba vykdoma per pastaruosius trejus metus, nustatant sutarties vertę, kuri ne mažesnė nei 0,5 pirkimo vertės, t.y. prašomos sutarties vertė sudaro 0,75 pirkimo vertės, kaip numatyta rekomendacijose (1 000 000 Eur be PVM (vienas milijonas Eur)“. Tarnyba, atsižvelgdama į Komisijos 2020-02-04 posėdžio protokole (atsakymas į 21 klausimą) pateiktą Pirkimo objekto neskaidymo į dalis pagrindimą[7] (kuris privalėjo būti pateiktas Pirkimo sąlygose, tačiau nebuvo), kad Pirkimo objektą sudaro prekės ir paslaugos ir į tai, kad numatyti atskiri atsiskaitymai už prekes ir paslaugas, Pirkimo sutarties projekte (55 punktas) numatyti du priėmimo perdavimo aktai (vienas prekių, kitas paslaugų) (CVP IS Pirkimo dokumentai – 2020-02-05 (II) cEMV Atsakymai[8]), pažymi, kad Pirkimo objektas yra dalus. Todėl Perkančioji organizacija privalėjo vadovautis Kvalifikacijos metodikos 21.1.2 punkto 2 papunkčio nuostatomis[9] ir atitinkamai nustatyti reikalavimus, susijusius ne su viena sutartimi, o su „viena ar daugiau sutarčių bei atitinkamus reikalavimus, susijusius su „sutarčių verte“– „kurių bendra vertė būtų ne mažiau kaip 0,5 pirkimo objekto vertės“. 1.3. Lentelės 28.3 punkte nustatytas kvalifikacinis reikalavimas[10] (toliau – III Kvalifikacinis reikalavimas). Tarnybai paprašius, pagrįsti, kodėl vertinama tik patirtis „viešojo transporto bilietų skaitytuvuose“, Perkančioji organizacija nurodė, kad „<...> atsiskaitymo bekontaktėmis EMV banko kortelėmis viešajame transporte procesas nėra standartinis – jis turi būti įgyvendintas ir palaikomas remiantis „Visa“ / „Mastercard“ MTT taisyklėmis, kurios nėra taikomos atsiskaitymo bekontaktėmis EMV banko kortelėmis sprendimams, įgyvendintiems kitose dalykinėse srityse. <...> Technologijų aprašymas pateikiamas šioje nuorodoje: https://graphic.mastercard.com/acquirer-newsletter/issue12/pdf/14-f-mastercard-transit-solutions-guide.pdf“ <...>.“ Tarnyba sprendžia, kad III Kvalifikacinis reikalavimas yra susijęs su Techninės specifikacijos (Pirkimo sąlygų 1 priedas) 3.1.7 punkto reikalavimais, kad „Keleivio prie komposterio atliekama cEMV kortelės nuskaitymo operacija turi trukti ne ilgiau nei 500 ms, neįskaitant Kliento veiksmų, bilieto aktyvavimo procesas neturi reikalauti papildomų Kliento veiksmų, naudojant kortelę, t.y. kortelė turi būti nuskaitoma vieną kartą.“ Tokie technologiniai sprendimai gali būti įdiegti tarptautinėse keleivių susisiekimo priemonėse, tolimojo susisiekimo traukiniuose ir kt., kurie nėra „viešasis transportas“. Todėl nustatant kvalifikacinius reikalavimus netikslinga apsiriboti viena transporto rūšimi, jei tai būtina, kvalifikacinį reikalavimą susieti su techninio reikalavimo išpildymu. Atsižvelgdama į išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, nustatydama I Kvalifikacinį reikalavimą ir II Kvalifikacinį reikalavimą, nesivadovavo Kvalifikacijos metodikos reikalavimais, I-III Kvalifikacinius reikalavimus nustatė neproporcingus Pirkimo objektui (reikalavo patvirtinančių dokumentų, kuriuose nėra reikalingų duomenų, neatsižvelgė į tai, kad Pirkimo objektas dalus bei techninės specifikacijos reikalavimus), dirbtinai apribojo tiekėjų konkurenciją ir jų galimybę dalyvauti Pirkime, taip pažeisdama Įstatymo 47 straipsnio 1 ir 7 dalių reikalavimus bei Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą proporcingumo principą.
|
|
2. |
|
Komisija 2020-02-04 posėdyje (protokolas Nr. 8) priėmė sprendimus, susijusius su Pirkimo sutarties projekto (toliau – Pirkimo sutartis) sąlygų pakeitimu, pvz.: (1) Pakeitė Pirkimo sutarties 18.2 punkto nuostatas, susijusias su sutarties įvykdymo užtikrinamu Lietuvos Respublikoje ar užsienyje registruoto banko pirmo pareikalavimo garantija. Vietoje reikalaujamos 100 tūkst. Eur garantijos sumos, nustatė 75 tūkst. Eur garantijos sumą ir įtraukė naujas sąlygas, kad „sutarties įvykdymo užtikrinimas (banko garantija) gali būti mažinamas vienu ketvirtadaliu, 18 750,00 Eur (aštuoniolika tūkstančių septyni šimtai penkiasdešimt eurų, 00 ct) nuo antrų Sutarties galiojimo metų, kasmet“; (2) Pakeitė Pirkimo sutarties 81 punkto nuostatas[12], įrašydama naują sąlygą, kad „tokią teisę Perkančioji organizacija įgyja tik prieš tai nurodžiusi Tiekėjui Sutarties pažeidimus ir Tiekėjui tokių pažeidimų nepašalinus per Perkančiosios organizacijos objektyviai nustatytą terminą“. (3) pakeitė Pirkimo sutarties 87 punkte nustatytas sąlygas, susijusias tiekėjo baudos sumokėjimu Perkančiajai organizacijai, jei tiekėjas nepateikia naujo sutarties įvykdymo užtikrinimo ar nepratęsia užtikrinamo laikotarpio – baudos dydį, 15 proc. nuo maksimalios sutarties vertės (su PVM), sumažino iki 5 proc. Tarnyba pažymi, kad keičiant pirkimo sąlygas, nepakanka informuoti tik prie pirkimo prisijungusius tiekėjus. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas, formuodamas teisės aiškinimo ir taikymo praktiką, nurodo, kad paskelbto viešojo pirkimo dokumentai negali būti aiškinami ar tikslinami taip, kad keistųsi pagrindinių pirkimo sąlygų esmė; kai perkančiosios organizacijos apibrėžia pirkimo sąlygų turinį (jam suteikia tikslią reikšmę), jos negali vėliau keisti pirkimo dokumentų turinio ar jų aiškinti taip, kad būtų iš esmės pakeistos pirkimo sąlygos, nes tokiu atveju būtų pažeisti skaidrumo ir tiekėjų teisėtų lūkesčių principai; patikslinimais nelaikomi tokie perkančiųjų organizacijų paaiškinimai, kuriais iš esmės keičiamas pirkimo sąlygų turinys, dėl ko keičiasi arba prieš paaiškinimą galėjo būti kitokia tiekėjų ir dalyvių padėtis ir galimybės konkuruoti viešojo pirkimo konkurse; tai galioja ir tuo atveju, kai besiskundžiančiam tiekėjui perkančiųjų organizacijų sąlygų paaiškinimas (patikslinimas) suteikia galimybę konkuruoti su kitais dalyviais, nors prieš tai jis tokios galimybės neturėjo[13]. Įvertinus Pirkimo sutarties pakeitimus, darytina išvada, kad Perkančiosios organizacijos padaryti pakeitimai yra esminiai, kurie galėjo turėti įtakos potencialių tiekėjų susidomėjimu Pirkimu (galėjo pritraukti potencialių dalyvių, kurie, jei tų pakeitimų nebūtų padaryta, negalėtų pateikti pasiūlymo). Tarnyba, atsižvelgdama į Teismų suformuotą praktiką, konstatuoja, kad Perkančioji organizacija negalėjo atlikti tokio Pirkimo dokumentų tikslinimo, o turėjo Pirkimą nutraukti bei pradėti naują. Tokiu būdu Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo, nediskriminavimo bei lygiateisiškumo principus.
|
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
IV dalis. Sprendimas
[1] „<...> Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs <...>“.
[2] „Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką.“.
[3] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“;
[4] „<...> Reikalavimas nustatomas įvertinus numatomos sudaryti pirkimo sutarties trukmę – kuo ilgesnė pirkimo sutarties trukmė, tuo mažesnė nustatoma reikalaujamų pajamų suma, pavyzdžiui, sudarant trumpalaikę pirkimo sutartį nustatomas reikalavimas, jog tiekėjo vidutinės metinės pajamos iš veiklos, su kuria susijęs pirkimas, būtų 1,5 karto didesnės už numatomą atliekamo pirkimo vertę, sudarant ilgalaikę sutartį (pavyzdžiui, 36 mėnesių trukmės) nustatomas reikalavimas, kad tiekėjo vidutinės metinės pajamos iš veiklos, su kuria susijęs pirkimas, būtų ne mažesnės kaip 0,5 numatomos atliekamo pirkimo vertės. <...> Dokumentai (Viešųjų pirkimų įstatymo 51 str. 5 d. 4 p.): daugiausia paskutinių 3 finansinių metų, o jeigu ūkio subjektas įregistruotas ar veiklą atitinkamoje srityje pradėjo vėliau, – nuo ūkio subjekto įregistravimo ar veiklos su pirkimu susijusioje srityje pradžios tiekėjo įmonės pažyma apie gautas pajamas iš veiklos, su kuria susijęs atliekamas pirkimas, jeigu ši informacija turima.“
[5] „Tiekėjas, tiekėjų grupės partneriai kartu, subtiekėjai ar kiti asmenys, kurių pajėgumais remiasi tiekėjas, per paskutinius 3 (trejus) metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jei tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 3 (trejus) metus) turi būti įvykdęs: bent 1 (vieną) mokėjimų apdorojimo integravimo sprendimo (programinė įranga) diegimą, kurio sutarties vertė būtų ne mažesnė kaip 1 000 000 EUR (vienas milijonas eurų) be PVM. Įdiegtas mokėjimų apdorojimo integravimo sprendimas turi būti užsakovo priimtas į eksploataciją pilna apimtimi.“
[6] „Reikalaujamas pirkimo sutarčių skaičius - priklauso nuo to, ar pirkimo objektas yra dalus:
1) jei pirkimo objektas yra nedalomas, pavyzdžiui, perkamas vienas automobilis, vienos informacinės sistemos kūrimas ir/ar diegimas ir/ar modernizavimas, vieno pastato projektavimas ir panašiai, reikalaujama, kad tiekėjas per pastaruosius 3 metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 3 metus) būtų įvykdęs ar vykdytų bent 1 pirkimo sutartį ir nustato, kad tokios sutarties vertė turi būti ne mažesnė kaip 0,5 pirkimo objekto vertės“.
[7] „<...> Perkančioji organizacija (toliau-PO) atkreipia dėmesį į tai, jog Prekės ir Paslaugos šio Pirkimo apimtyje savo pobūdžiu yra iš esmės susijusios, nes priklauso nuo vienas kito techninių parametrų atitikimo. Taip pat svarbus yra ir Prekių bei Paslaugų tarpusavio integralumas, kuris užtikrina pirkimo tikslų įgyvendinimą, todėl perkamos Prekės turi turėti atitinkamas technines savybes, leidžiančias užtikrinti bilietų, įsigytų pagal teikiamas Paslaugas, kontrolę. Svarbu paminėti ir tai, kad Prekės taip pat bus reikalingos Paslaugų testavimo etape, siekiant patikrinti teikiamų Paslaugų vientisumą ir veikimo korektiškumą <...>“.
[8] „Dėl sutarties projekto punkto Nr. 55: Ar teisingai suprantame, kad iš viso bus du priėmimo ir perdavimo aktai - vienas prekių pristatymui, kitas paslaugų teikimui, pvz. kada prasideda operacijų periodas?
Atsakymas. Paaiškiname, kad bus du priėmimo ir perdavimo aktai - vienas prekių pristatymui, kitas paslaugų teikimui.“
[9] „<...>jei pirkimo objektas yra sudėtinis ir gali būti dalus <...> ir/ar prekių pristatymo, paslaugų suteikimo ar darbų atlikimo terminas yra nevienkartinis (pavyzdžiui, prekės turės būti pristatytos ne visos iš karto, o dalimis, tada, kai atsiras poreikis arba jei sudaroma preliminarioji sutartis), tiekėjo prašoma būti įvykdžius/vykdyti bent 1 ar daugiau pirkimo sutarčių, kurių bendra vertė būtų ne mažiau kaip 0,5 pirkimo objekto vertės“.
[10] „Tiekėjas, tiekėjų grupės partneriai kartu, subtiekėjai ar kiti asmenys, kurių pajėgumais remiasi tiekėjas, per pastaruosius 3 (tris) metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 3
(tris) metus) tinkamai įvykdė ar vykdo bent 1 (vieną) ar kelias sutartis, kurių pagrindu įdiegta informacinė sistema (-os) atitinka ne mažiau kaip šiuos reikalavimus: 1) turi būti įdiegtas mokėjimų apdorojimo komponentas, kuris turi integraciją su ne mažiau kaip 1 (viena) informacine sistema (sąveikos lygis ne mažesnis kaip periodiniai automatizuoti duomenų mainai tiek vienpusiai, tiek ir dvipusiai); 2) turi būti įdiegtas viešojo transporto bilietų skaitytuvuose veikiantis bekontakčio atsiskaitymo banko kortelių (bekontaktės EMV) atsiskaitymo už keliones sprendimas „VISA“ ir „Mastercard“ kortelėmis; Pastabos: 1) ir 2) punktai turi būti dengiami viena sutartimi.“
[11] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[12] „Perkančioji organizacija turi teisę rinktis, taikyti Tiekėjui, pažeidusiam Sutarties sąlygas, šiame Sutarties skyriuje nustatytas sankcijas ar pasinaudoti Sutarties 6 skyriuje nurodytu Sutarties įvykdymo užtikrinimu arba taikyti abu nurodytus būdus“.
[13] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2017 m. birželio 22 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-279-690/2017.
[14] „Perkančioji organizacija atvirą konkursą vykdo šiais etapais: 1) skelbia apie pirkimą, šio įstatymo 31, 34 straipsniuose nustatyta tvarka kviesdama tiekėjus pateikti pasiūlymus; 2) patikrina, ar nėra pirkimo dokumentuose nustatytų dalyvių pašalinimo pagrindų, ar dalyviai atitinka keliamus kvalifikacijos reikalavimus ir, jeigu taikytina, reikalaujamus kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartus; 3) nagrinėja, vertina ir palygina dalyvių pateiktus pasiūlymus, vadovaudamasi pirkimo dokumentuose nustatytomis sąlygomis.“
[15] „Perkančioji organizacija, vadovaudamasi šio įstatymo 55, 56 ir 57 straipsnių nuostatomis, laimėjusį nustato ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą, jeigu tenkinamos visos šios sąlygos: 1) pasiūlymas atitinka skelbime apie pirkimą, kvietime patvirtinti susidomėjimą ir pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus, sąlygas ir kriterijus, atsižvelgiant ir į šio įstatymo 43 straipsnio, jeigu jis taikomas, nuostatas; <...> 3) pasiūlymą pateikęs tiekėjas atitinka pirkimo dokumentuose nustatytus kvalifikacijos reikalavimus pagal šio įstatymo 47 straipsnį ir, jeigu taikytina, kokybės vadybos sistemos ir aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartus, reikalaujamus pagal šio įstatymo 48 straipsnį, nediskriminacines taisykles ir kriterijus, nustatytus pagal šio įstatymo 54 straipsnį“.
[16] „Tiekėjas, užtikrindamas pasiūlymo galiojimą, privalo iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos pateikti banko garantiją ar draudimo bendrovės laidavimo raštą (elektronine arba popierine forma) 15 000 EUR (penkiolika tūkstančių eurų) sumai“.
[17] „Viešųjų pirkimų tarnyba turi teisę: <...> įtarusi šio įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimus ir vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, įpareigoti perkančiąją organizaciją sustabdyti pirkimo procedūras iki perkančiosios organizacijos pateiktų dokumentų ir sprendimų įvertinimo, o nustačiusi šiuos pažeidimus, – įpareigoti perkančiąją organizaciją nutraukti pirkimo procedūras, pakeisti ar panaikinti neteisėtus sprendimus ar veiksmus“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami