išvada 2020 (15)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai Gedimino pr. 17 01505 Vilnius Faksas: (8 5) 2124335
VšĮ Centriei projektų valdymo agentūrai S. Konarskio g. 13 Faksas: (8 5) 251 4401 El.p. | 2020-01-29 | Nr. | 4S -- 4S- 92 (7.29) | |
Į | 2020-01-13 | Nr. | 2-162 |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos vykdomo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | „Išankstinio ES fondų investicijų į skaitmeninio junglumo gerinimo veiklą 2021-2027 m. finansavimo laikotarpiu vertinimo pirkimas“ (2019-10-31 skelbtas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CPV IS), pirkimo Nr. 459309) (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2019-06-11) (toliau – Įstatymas). |
Pirkimo būdas | Supaprastintas atviras konkursas. |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | - |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | - |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Dalinis vertinimas (kvalifikaciniai reikalavimai ir ekonominio naudingumo kriterijai) / Pirkimo vertinimas po tiekėjų pasiūlymų, kuriuose yra pateikti techniniai pasiūlymų duomenys, įvertinimo iki susipažinimo su pasiūlymais, kuriuose yra pateikta kaina. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | 2014-2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 12 prioriteto „Techninė parama, skirta informuoti apie veiksmų programą ir jai vertinti“ lėšos, finansavimo šaltiniai: 1.3.2.7.2 (2014-2020 m. ES parama) ir 1.2.2.7.2 (2014-2020 ES techninės paramos bendrojo finansavimo lėšos). Projekto Nr. 12.0.2-CPVA-V-203-01-0004. Centrinė projektų valdymo agentūra. |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas. |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[1], Įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 1 punktas[2], Įstatymo 55 straipsnio 5 dalis[3]. |
Pirkimą vykdo Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2019-10-29 įsakymu Nr. 1K-200 sudaryta Pirkimo komisija (toliau – Komisija). Pirkimo sąlygos patvirtintos Komisijos 2019-10-31 posėdžio protokolu Nr. 6-3666 (toliau – Pirkimo sąlygos). Pirkimo sąlygų 10.3 punkte nustatyta, kad Perkančioji organizacija ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą išrinks pagal kainos, kokybės ir efektyvumo santykį. Nustatyti vertinimo kriterijai: 1. Kaina, lyginamasis svoris – 40; 2. Kokybė, lyginamasis svoris 40, pirmas parametras – vertinimo atlikimo grafikas ir vertinimo metodų aiškumas, konkretumas ir jų pasirinkimo pagrįstumas, adekvatumas, perkančiosios organizacijos poreikių supratimas (V1) (funkcinio parametro lyginamasis svoris 0,4), antras parametras – siūlomas vertinimo plano turinys, kurį sudaro naudojamų metodų ir vertinimo kriterijų pagrįstumas, tinkamumas ir aiškumas (V2) (funkcinio parametro lyginamasis svoris 0,6); 3. Efektyvumas, lyginamasis svoris 20, pirmas parametras (T1) – paslaugų teikimo rizikų indentifikavimas ir efektyvaus rizikų valdymo plano pateikimas (funkcinio parametro lyginamasis svoris 0,5), antras parametras (T2) – tiekėjo siūlomų priemonių, teikiamų paslaugų kokybės kontrolei užtikrinti, efektyvumas (funkcinio parametro lyginamasis svoris 0,5).
Tačiau Pirkimo sąlygų Techninės specifikacijos (1 priedas) (toliau – Techninė specifikacija) 9.1 punkte[4] nustatyti kiekybiniai ir kokybiniai tyrimo metodai, iš anksto suderinti su Susiekimo ministerija (tokiu būdu, tiekėjui pasirinkimo galimybės ribotos). Techninėje specifikacijoje nenurodyta informacija/reikalavimai, kaip metodai parenkami pagal „laiko prizmę“ ir kaip „pagal turinio prizmę“. Nenustatyta, kokius „aprašymus“ tiekėjai turi pateikti pagal kiekvieną kriterijaus „Kokybė‘ parametrą. Tai patvirtina ir tiekėjo UAB „Smart Continent LT“ 2019-11-15 pasiūlymas Pirkimui, kuriame Aprašymas pagal V1 parametrą pateiktas dokumente „Techninis pasiūlymas“, visas 1 skyrius, o pagal V2 parametrą – 1.3 poskyris (dalis 1 skyriaus) (aprašymas pagal V1 parametrą apima ir V2 parametro aprašymą). Tačiau tai yra du atskiri vertinimo kriterijaus „Kokybė“ parametrai, turintys skirtingus lyginamuosius svorius (0,4 ir 0,6) pasiūlymų vertinime. Todėl įvertinus pateiktus duomenis pagal vieną parametrą, tie patys duomenys pagal kitą parametrą neturėtų būti vertinami. Sprendžiant apie reikalavimus pasiūlymų parengimui, pagal kriterijaus „Kokybė“ parametrų vertinimo aprašymą (Pirkimo sąlygų 10.4 punkto nuostatas[5]), pažymėtina, kad sudarytos galimybės neobjektyviam tiekėjų pasiūlymų vertinimui, nes vertinimo aprašymas yra tik orientacinis (gali vertinti ir aprašymuose nenurodytus pasiūlymo aspektus), neaiškus, dviprasmiškas. Pavyzdžiui, - parametrų V1 ir V2 vertinimo aprašymuose (Pirkimo sąlygų 10.4.1 ir 10.4.2 punktuose) nustatyta, kad „puikiai (9-10)“ vertinama tik tokiais atvejais, kai pasiūlymas viršija techninės specifikacijos reikalavimus. Tačiau kokie tai turėtų būti pasiūlymo duomenys, nenurodyta; - Pirkimo sąlygų 10.4.1 punkte nustatyta, kad „patenkinamai (3-4) – vertinama, kai <...> vertinimo metodai pateikti, tačiau neatitinka techninės specifikacijos reikalavimų“. Pirkimo sąlygų 10.4.2 punkte nustatyta, kad „patenkinamai (3-4) – vertinama, kai <...> turi esminių trūkumų“, Pirkimo sąlygų 10.4.2 punkte nustatyta, kad „silpnai (0-2) – <...> įvertinimas, artimas nuliui, praktiškai reikštų, jog parametras neatitinka techninėje specifikacijoje keliamų reikalavimų“. Pažymėtina, kad pasiūlymas, neatitinkantis Pirkimo dokumentų reikalavimų, turėtų būti atmestas ir nevertinamas pagal ekonominio naudingumo vertinimo kriterijų parametrus; - vertinimų aprašymuose (Pirkimo sąlygų 10.4 punktas) pasiūlymo duomenims apibūdinti vartojamos abstrakčios, įvairiai interpretuojamos sąvokos, nepateikti paaiškinimai kuo praktiškai viena sąvoka skiriasi nuo kitos, kurioms suteikiami skirtingi balai, pvz.: Pirkimo sąlygų 10.3 punkte nustatyta, kad pagal V1 parametrą vertinama „vertinimo metodų aiškumas, konkretumas ir jų pasirinkimo pagrįstumas, adekvatumas“, o aprašyme (Pirkimo sąlygų 10.4.1 punkte), vertinime „puikiai 9-10“ vartojamos sąvokos „aiškiai“, „detaliai“, „nuosekliai“, „išsamiai pagrįstas“. Taigi, nustatytas metodų „konkretumas“ ir „adekvatumas“ – nėra vertinamas, tačiau atsiranda kitos sąvokos (detaliai“, „nuosekliai“), kurios reikalavimuose nevartojamos. Vertinimuose „gerai (7-8)“, „vidutiniškai (5-6)“ ir „patenkinamai (3-4)“ vertinamas tik „aiškumas“ (nepateiktas vertinimas konkretumo ir jų pasirinkimo pagrįstumo, adekvatumo). Perkančiajai organizacijai palikta interpretavimo laisvė (pvz., tarp vieno įvertinimo iki kito galėtų būti 4 balų skirtumas) ir sudarytos prielaidos subjektyviam, neskaidriam pasiūlymų vertinimui. Atitinkamai tiekėjams sudėtinga įvertinti, kaip turi būti parengtas pasiūlymas, tikintis gauti aukščiausią balų įvertinimą, nes kiekvienas savaip gali suprasti nustatytus vertinimo aprašymus. Tai patvirtina ir pasiūlymų ekspertinio vertinimo rezultatai, nes trys ekspertai tą patį pasiūlymą pagal kriterijaus „Kokybė“ parametrą (V2 ) įvertino skirtingai: 1 ekspertas – 5 balais, 2 ekspertas – 6 balais, 3 ekspertas – 8 balais. 1.2. Pirkimo dokumentuose (Techninėje specifikacijoje/ pasiūlymo pateikimo formoje „A dalis. Techninė informacija ir duomenys apie tiekėją“) nepateikta informacija/nenustatyti reikalavimai, kokius aprašymus tiekėjai turi pateikti pagal Vertinimo kriterijaus „Efektyvumas, lyginamasis svoris 20“ parametrus – paslaugų teikimo rizikų indentifikavimas ir efektyvaus rizikų valdymo plano pateikimas (funkcinio parametro lyginamasis svoris 0,5) bei – tiekėjo siūlomų priemonių, teikiamų paslaugų kokybės kontrolei užtikrinti, efektyvumas (funkcinio parametro lyginamasis svoris 0,5). Sprendžiant apie reikalavimus pasiūlymų parengimui, pagal kriterijaus „efektyvumas“ parametrų vertinimo aprašymą (Pirkimo sąlygų 10.4.3 ir 10.4.4. punkto nuostatos), pažymėtina, kad sudarytos galimybės neobjektyviam tiekėjų pasiūlymų vertinimui, nes Techninėje specifikacijoje nenustatyti reikalavimai, susiję su „rizikomis“ ir „priemonėmis, paslaugų kokybės kontrolei užtikrinti“, vertinimo aprašymai neaiškūs, dviprasmiški. Pavyzdžiui,
- Pirkimo sąlygų 10.4.4 punkte pateiktame parametro „tiekėjų siūlomų priemonių, teikiamų paslaugų kokybės kontrolei užtikrinti, efektyvumas“ vertinimo aprašyme nurodyta, kad: (i) vertinama „puikiai (9-10)“ – kai tiekėjo siūlomos priemonės yra „įtikinamos ir efektyvios“ ir vertinama „gerai (7-8) – kai tiekėjo siūlomos priemonės yra „pagrįstos ir efektyvios“. Kuo „įtikinamos“ priemonės geresnės/pranašesnės už „pagrįstas“, aprašyme nenurodyta, tačiau vertinimo balai skiriasi, (ii) vertinama patenkinamai (3-4) – kai tiekėjo siūlomos priemonės yra „nepakankamai pagrįstos ir/ar efektyvios“ ir vertinama „silpnai (0-2) – kai tiekėjo siūlomos priemonės „mažai efektyvios ir pagrįstos“. Kokia yra pagrindimo ir efektyvumo vertinimo skalė, kuo „nepakankamai“ skiriasi nuo „mažai“, aprašyme nenurodyta. Tarnyba pažymi, kad tuo sudarytos prielaidos subjektyviam, neskaidriam pasiūlymų vertinimui. Atitinkamai tiekėjams sudėtinga įvertinti, kaip turi būti parengtas pasiūlymas, tikintis gauti aukščiausią įvertinimą, nes kiekvienas savaip gali suprasti vertinimo aprašymus, nesant Techninėje specifikacijoje su tuo susijusios informacijos/reikalavimų. Tai patvirtina ir pasiūlymų ekspertinio vertinimo rezultatai, nes trys ekspertai tą patį pasiūlymą pagal kriterijaus „Efektyvumas“ parametrus T1 ir T2 įvertino skirtingai: 1 ekspertas – 5 ir 5 balais, 2 ekspertas – 10 ir 10 balų, 3 ekspertas – 8 ir 7 balais. Apibendrindama išdėstytą, Tarnyba pažymi, kad sudarytos galimybės neobjektyviam tiekėjų pasiūlymų vertinimui. Šiuo atveju akcentuotina LAT nutartis[6] byloje, kurioje buvo kilęs ginčas iš esmės dėl tokios pačios nekonkrečios, sunkiai pamatuojamos ekonominio naudingumo vertinimo kriterijų balų skyrimo tvarkos. LAT konstatavo, kad „<…> nustatytų ekonominio naudingumo kriterijų <…> vertinimo aprašymai suformuluoti nekonkrečiai, abstrakčiai, aiškiai neapibrėžiant, kaip bus vertinama atitiktis nustatytiems kriterijams. Iš Pirkimo sąlygose nurodytų formuluočių darytina išvada, kad tiekėjai tarpusavyje ir perkančioji organizacija galėjo skirtingai suprasti ir vertinti, ar nurodytos konkrečios rizikos yra „realios ir valdomos“, o jų valdymo priemonės „realios ir pagrįstos“, kas laikoma „vadybos sistemų taikymo nauda“, taip pat kokiais atvejais pateiktas pagrindimas yra „aiškus“, „realus“. <...> tais atvejais, kai pagal perkančiosios organizacijos parengtas pirkimo sąlygas sprendžiant dėl tiekėjų pasiūlymų ekonominio naudingumo vertinamas ne konkretus matmuo (pvz., fizikinis dydis), tačiau prašoma pateikti nurodyto kriterijaus aprašymą, perkančiajai organizacijai kyla pareiga kuo tiksliau ir detaliau aprašyti vertinimo kriterijus, kuriais remiantis bus skiriami konkretūs pasiūlymo ekonominio naudingumo balai. <...> Pirkimo sąlygose nenustačius detalios kriterijų vertinimo sistemos, buvo sukurta situacija, kai konkretaus pasiūlymo vertinimas priklausys nuo subjektyvaus vertintojo požiūrio, perkančiosios organizacijos poreikių ar motyvų, o tai neatitinka VPĮ įtvirtinto skaidrumo imperatyvo“. Atsižvelgiant į išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančiosios organizacijos pasirinkta pasiūlymų vertinimo tvarka ydinga, nes neužtikrina objektyvaus bei skaidraus pasiūlymų vertinimo (balų skyrimo), suteikia Perkančiajai organizacijai neribotą pasirinkimo laisvę, galimybes subjektyviam pasiūlymų vertinimui. Tuo neužtikrinama veiksminga tiekėjų konkurencija ir pažeidžiami Įstatymo 55 straipsnio 5 dalies reikalavimai, Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintas skaidrumo principas bei Įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 1 punktas. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
- |
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba, atsižvelgdama į nustatytus Įstatymo nuostatų pažeidimus, nurodytus Vertinimo išvados II dalyje, vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu[7], įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos sprendimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
Pastabos
Pirkimo sąlygų 1 priedo (Pirkimo techninė specifikacija) 12.1.2.3 punkte nurodyta, kad „tarpinės vertinimo ataskaitos apimtis – iki 50 puslapių be priedų <...>“, 12.1.3.1 punkte nurodyta, kad „galutinės vertinimo ataskaitos apimtis – iki 80 puslapių be priedų <...>“. Tuo tarpu, teikiant pasiūlymą (Pirkimo sąlygų 2 priedas) aprašymų (pagal pasiūlymo vertinimo kriterijus/parametrus) apimtis neribojama. Atsižvelgiant į tai, kad nenustatyta, kokius „aprašymus“ tiekėjai turi pateikti pagal kiekvieną kriterijų, vertinimo aprašymai pateikti orientaciniai (pvz., nustatyti reikalavimai, kad įvertinimas „puikiai (9-10)“ bus suteikiamas tik tuo atveju, jei pasiūlymas bus „viršijantis techninės specifikacijos reikalavimus“ (bet nenurodyti kokie tai reikalavimai), nepagrįstai reikalaujama pasiūlymuose pateikti duomenis, kurie būtų sukurti, parengti tik sutarties vykdymo metu[8], įpareigojo tiekėjus teikti didžiulės apimties aprašymus pagal vertinimo kriterijus tam, kad padidintų tikimybę jog Perkančioji organizacija įvertins pasiūlymą aukščiausiais balais. Tai patvirtina ir tiekėjo UAB „Smart Continent LT“ pasiūlyme pateiktas aprašymas net 115 psl. (didesnės apimties nei galutinė vertinimo ataskaita). Atsižvelgiant į išdėstytą, rengiant Pirkimo sąlygas (pašalinus konstatuotus Įstatymo pažeidimus), rekomenduojama nustatyti pasiūlymų pagrįstą apimtį pagal vertinimo kriterijų aprašymus. |
[1] Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[2] „Perkančioji organizacija turi siekti, kad: 1) prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai“.
[3] „Pasirinkti pasiūlymų vertinimo kriterijai neturi perkančiajai organizacijai suteikti neribotos pasirinkimo laisvės ir turi užtikrinti veiksmingą tiekėjų konkurenciją <...>.“
[4] „Kiekybiniai ir kokybiniai tyrimo metodai, skirti patikimiems duomenims surinkti ir juos išanalizuoti bei išsamiems ir kokybiškiems vertinimo teiginiams ir išvadoms pagrįsti: literatūros, teisės aktų ir duomenų analizė, turinio analizė, kaštų rezultatyvumo analizė, atvejo analizė, statistinių duomenų analizė, intervencijos logikos analizė, antrinių šaltinių įvairių tikslinių grupių interviu ir apklausos ir / ar kiti metodai iš anksto suderinti su Susisiekimo ministerija“.
[5] „Kokybinių vertinimų (V ir T) aprašymas (jis yra orientacinis, atliekamas paskirtų kompetentingų ekspertų, remiantis savo žiniomis ir patirtimi, gali vertinti ir kitus, aprašymuose neišvardintus pasiūlymo aspektus, atitinkančius vertinamą parametrą <...>“.
[6] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2018 m. gegužės 3 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-178-378/2018.
[7] Viešųjų pirkimų tarnyba turi teisę: <...> įtarusi šio įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimus ir vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, įpareigoti perkančiąją organizaciją sustabdyti pirkimo procedūras iki perkančiosios organizacijos pateiktų dokumentų ir sprendimų įvertinimo, o nustačiusi šiuos pažeidimus, – įpareigoti perkančiąją organizaciją nutraukti pirkimo procedūras, pakeisti ar panaikinti neteisėtus sprendimus ar veiksmus;
[8] Pirkimo sąlygų 10.4.1 punkte (parametro V1 vertinimo aprašyme) reikalaujama jau pasiūlyme pateikti duomenis, kurie susiję su sutarties vykdymu (bus sukurti, pateikti, nustatyti sutarties vykdymo metu), pvz., „pademonstruotas techninės specifikacijos reikalavimus atitinkantis paslaugų suteikimo tikslo, uždavinių ir sąsajų suvokimas ir nurodytos konkrečios priemonės jiems pasiekti“ (Techninės specifikacijos 10.2 punkte reikalaujama „nustatyti priemones, kurios būtų skirtos <...>“).
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami