išvada 2020 (36)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
UAB „Mažeikių šilumos tinklai“ Montuotojų g. 10 89101 Mažeikiai El. p.
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai Labdarių g. 3 01120 Vilnius El. p. | 2020-07-24 | Nr. | 4S -- 4S-677 (7.29) | |
Į | 2020-07-16 | Nr. | SD-385 |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 101 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko UAB „Mažeikių šilumos tinklai“ (toliau – Perkantysis subjektas) vykdomo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) data/ sutarties pavadinimas, data, numeris | „Saulės fotovoltinės elektrinės įrengimas Mažeikių katilinėje“, 2020-05-06 skelbtas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CPV IS), pirkimo Nr. 486038 (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymas (redakcija nuo 2019-12-31) (toliau – Pirkimų įstatymas). |
Pirkimo būdas | Supaprastintas atviras konkursas. |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM | 130000 Eur be PVM. |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | - |
Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas | Dalinis vertinimas dėl – esminių Pirkimo sąlygų keitimo, laimėtojo pasiūlymo vertinimo, atitikties techninės specifikacijos reikalavimams bei pasiūlymo keitimo / iki Pirkimo sutarties sudarymo. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | Klimato kaitos programos projektas „Saulės fotovoltinės elektrinės įrengimas Mažeikių katilinėje“, Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra. |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas. - |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. | Pirkimų įstatymo 29 straipsnio 1 dalis[1]. |
Perkantysis subjektas Pirkimą vykdo pagal Pirkimo sąlygas, patvirtintas Pirkimo komisijos, sudarytos Perkančiojo subjekto generalinio direktoriaus 2020-03-20 įsakymu Nr. V-19 (toliau – Komisija), 2020-05-06 posėdyje (protokolas Nr. 2) (toliau – Pirkimo sąlygos). Tarnyba nustatė, kad: 1.1. Komisija 2020-05-19 posėdyje (protokolas Nr. 4), apsvarsčiusi tiekėjo pretenziją, ją tenkino iš dalies ir priėmė sprendimus, susijusius su kvalifikacinių reikalavimų pakeitimu ir techninės specifikacijos atskirų reikalavimų panaikinimu bei informavo tiekėjus apie priimtus sprendimus (2020-05-19 CVP IS pranešimas Nr.8300693): (1) Pakeitė Pirkimo sąlygų 17.3 punkte nustatytą kvalifikacinį reikalavimą: vietoje – „Tiekėjas per pastaruosius 3 (tris) metus arba per laiką nuo jo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą trumpiau kaip 3 metus) turi būti įvykdęs bent 1 (vieną) panašaus pobūdžio sutartį, kurios vertė ne mažesnė kaip 0,7 pasiūlymo vertės“ nustatė, kad „Tiekėjas per pastaruosius 5 (penkis) metus arba per laiką nuo jo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą trumpiau kaip 5 metus) turi būti įvykdęs bent 1 (vieną) panašaus pobūdžio sutartį, kurios vertė ne mažesnė kaip 0,5 pasiūlymo vertės“; (2) Pakeitė Pirkimo sąlygų 17.4 punkte nustatytą kvalifikacinį reikalavimą: vietoje „Tiekėjas per pastaruosius 3 (tris) metus arba per laiką nuo jo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą trumpiau kaip 3 metus) turi būti įvykdęs bent 1 (vieną) ne mažesnės nei 140 kW fotovoltinės saulės elektrinės ant stogo (-ų) įrengimo sutartį“ nustatė, kad „Tiekėjas per pastaruosius 5 (penkis) metus arba per laiką nuo jo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą trumpiau kaip 5 metus) turi būti įvykdęs bent 1 (vieną) ne mažesnės nei 140 kW fotovoltinės saulės elektrinės ant stogo (-ų) įrengimo sutartį“. (3) Panaikino Pirkimo sąlygų 2 priedo „Techninė specifikacija“ (toliau – Techninė specifikacija) 3 lentelės (Techniniai ir kokybiniai reikalavimai įrangai) 3.3 punkte nustatytą reikalavimą, kad „Saulės baterijų efektyvumas ne mažesnis 20 proc.“ ir Techninės specifikacijos (II INVENTERIAI) 3.7 punkte nustatytą reikalavimą, kad „Modulių ir inverterių galios santykinis dydis ≤ 1,15“. 1.2. Komisija 2020-05-22 posėdyje (protokolas Nr. 7) priėmė sprendimus, susijusius su Techninės specifikacijos sąlygų pakeitimu ir Pirkimo sąlygų 17.5 punkto 2 papunktyje nustatyto kvalifikacinio reikalavimo panaikinimu bei informavo tiekėjus apie priimtus sprendimus (2020-05-22 CVP IS pranešimas Nr.8317015):
Tarnyba pažymi, kad keičiant pirkimo sąlygas, nepakanka informuoti tik prie pirkimo prisijungusius tiekėjus. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas, formuodamas teisės aiškinimo ir taikymo praktiką, nurodo, kad paskelbto viešojo pirkimo dokumentai negali būti aiškinami ar tikslinami taip, kad keistųsi pagrindinių pirkimo sąlygų esmė; kai perkančiosios organizacijos apibrėžia pirkimo sąlygų turinį (jam suteikia tikslią reikšmę), jos negali vėliau keisti pirkimo dokumentų turinio ar jų aiškinti taip, kad būtų iš esmės pakeistos pirkimo sąlygos, nes tokiu atveju būtų pažeisti skaidrumo ir tiekėjų teisėtų lūkesčių principai; patikslinimais nelaikomi tokie perkančiųjų organizacijų paaiškinimai, kuriais iš esmės keičiamas pirkimo sąlygų turinys, dėl ko keičiasi arba prieš paaiškinimą galėjo būti kitokia tiekėjų ir dalyvių padėtis ir galimybės konkuruoti viešojo pirkimo konkurse; tai galioja ir tuo atveju, kai besiskundžiančiam tiekėjui perkančiųjų organizacijų sąlygų paaiškinimas (patikslinimas) suteikia galimybę konkuruoti su kitais dalyviais, nors prieš tai jis tokios galimybės neturėjo[2]. Įvertinus Pirkimo dokumentų (Techninės specifikacijos ir kvalifikacinių reikalavimų) pakeitimus, darytina išvada, kad Perkančiojo subjekto padaryti pakeitimai yra esminiai, kurie galėjo turėti įtakos potencialių tiekėjų susidomėjimu Pirkimu (galėjo pritraukti potencialių dalyvių, kurie, jei tų pakeitimų nebūtų padaryta, negalėtų pateikti pasiūlymo). Tarnyba, atsižvelgdama į Teismų suformuotą praktiką, konstatuoja, kad Perkantysis subjektas negalėjo atlikti tokio Pirkimo dokumentų tikslinimo, o turėjo Pirkimą nutraukti bei pradėti naują. Tokiu būdu Perkantysis subjektas pažeidė Pirkimų įstatymo 29 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo, nediskriminavimo bei lygiateisiškumo principus. | |
2. | Pirkimų įstatymo 64 straipsnio 9 dalis[3], Pirkimų įstatymo 29 straipsnio 1 dalis[4]. |
Pirkimo komisija priėmė sprendimus, susijusius su UAB „Sinergija LT“ pasiūlymo vertinimu: - 2020-06-04 posėdyje (protokolas Nr. 17) – kad UAB „Sinergija LT“ „EBVPD užpildytas teisingai ir pateikta informacija atitinka keliamus reikalavimus, todėl UAB „Sinergija LT“ turi teisę dalyvauti tolesnėse pirkimo procedūrose“; - 2020-06-11 posėdyje (protokolas Nr. 20) – kad UAB „Sinergija LT“ atitinka kvalifikacinius reikalavimus; -2020-06-12 posėdyje (protokolas Nr. 21) sudarė pasiūlymų eilę ir laimėjusiu pasiūlymu pripažino UAB „Sinergija LT“; - 2020-06-16 posėdyje (protokolas Nr. 26) (nagrinėjant UAB „Saulės elektrinių inžinerija ir ranga“ pretenzijos duomenis) nustatė, kad UAB „Sinergija LT“ pasiūlytas inverteris Solar Edge Technokogies modelis SE82,5K neturi displėjaus. Pagal Techninės specifikacijos (II INVERTERIAI) 4 punkto reikalavimus būtinas „displėjus duomenų nuskaitymui iš vietos, bei nuotoliniu nuskaitymu Wi-Fi“. Komisija paprašė tiekėją pagrįsti, kaip bus vykdomas duomenų nuskaitymas, jei įrenginys neturi displėjaus. Tiekėjas (CVP IS pranešimas Nr.8415598) patikslino, kad šalia kiekvieno inventerio numatyta įrengti maršrutizatorius (valdiklius) COMMERCIAL Gateway se1000-CCG-G-S1 duomenų apie saulės elektrinės darbo nuskaitymui iš vietos (toliau – Maršrutizatorius) bei pateikė Maršrutizatorius specifikaciją. Pažymėtina, kad UAB „Sinergija LT“ pasiūlyme šių techninių duomenų ir informacijos nebuvo. Komisija 2020-06-18 posėdyje (protokolas Nr. 27) priėmė tiekėjo pasiūlymo patikslinimą ir pripažino UAB „Sinergija LT“ pasiūlymą atitinkančiu Techninės specifikacijos reikalavimus. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas yra pažymėjęs, kad situacija, kai dalyviui gali būti leidžiama paaiškinti atitinkamus neaiškius pasiūlymo elementus, yra daugiau išimtinio pobūdžio, pasiūlymo trūkumai turi būti redakcinio pobūdžio, objektyviai nustatytini ir paprastai ištaisytini. Nustatytas trūkumas pirmiau nurodytų kriterijų neatitinka, kai jam ištaisyti nepakanka paprasto ūkio subjekto paaiškinimo, o reikia atskiro, gan detalaus ir tikslaus pasiūlymo patikslinimo, papildymo naujais duomenimis. Be to, pripažintina, kad nei pats trūkumas, nei jo taisymas nepasižymi objektyvumu, jei jo ištaisymo rezultatas priklauso nuo tai atliekančio subjekto (žr. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo nutartį, priimtą civilinėje byloje Nr. 3K-3-654-378/2015). Kasacinio teismo taip pat yra konstatuota, kad tuo atveju, kai pirkimo sąlygose perkamų daiktų savybės apibūdintos tiksliais duomenimis, tokie techninės specifikacijos reikalavimai yra įvykdomi pateikiant konkrečius duomenis, o ne abstraktaus turinio įsipareigojimus, jog reikalavimai bus įvykdyti. Jeigu tiekėjo iš pradžių pateikta techninė dokumentacija nepagrindžia atitikties techninės specifikacijos reikalavimams, vėliau tiekėjui negali būti leidžiama pateikti dokumentus, kurie netinkamą pasiūlymą darytų tinkamu. Tokios išvados nepaneigia aplinkybė, kad ši techninė informacija egzistavo ir anksčiau, t. y. reikalaujamus parametrus ieškovės siūlomas įrenginys atitinka ir, jei atitinkami dokumentai būtų buvę pateikti iš pradžių, pasiūlymas būtų neatmestas (žr. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2018 m. birželio 18 d. nutarties civilinėje byloje Nr. e3K-3-234-469/2018 36 punktą ir jame nurodytą kasacinio teismo praktiką). Apibendrindama išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Komisija, vertindama tiekėjo UAB „Sinergija LT“ papildomai pateiktus dokumentus (po pasiūlymo pateikimo), leidžiančius įsitikinti techninių parametrų atitikimu Techninės specifikacijos reikalavimams, sudarė sąlygas reikalavimų neatitinkančiam pasiūlymui tapti juos atitinkančiu, taip pakeičiant pasiūlymą iš esmės, o tai pažeidžia Pirkimų įstatymo 64 straipsnio 9 dalies nuostatas bei Pirkimų įstatymo 29 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus viešųjų pirkimų skaidrumo ir lygiateisiškumo principus. Pažymėtina, kad Pirkimų įstatymo 64 straipsnio 9 dalyje nustatyta, kad vadovaujantis Pirkimų įstatymo 58 straipsnio 5 dalimi pirkimo metu gali būti patikslinami ar papildomi netikslūs ar neišsamūs pasiūlymo duomenys, tačiau tai gali būti „tik dokumentai ar duomenys dėl tiekėjo pašalinimo pagrindų nebuvimo, atitikties kvalifikacijos reikalavimams, kokybės vadybos sistemos ir aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartams, tiekėjo įgaliojimas asmeniui pasirašyti paraišką ar pasiūlymą, jungtinės veiklos sutartis, pasiūlymo galiojimo užtikrinimą patvirtinantis dokumentas ir dokumentai, nesusiję su pirkimo objektu, jo techninėmis charakteristikomis <...>“. Kadangi tiekėjas teikdamas pasiūlymą nepagrindė visų Techninėje specifikacijoje reikalautų techninių parametrų, o Komisija jų atitikimu negalėjo įsitikinti iš pirminių dokumentų, UAB „Sinergija LT“ pasiūlymas turėjo būti vertinamas, kaip neatitinkantis Techninės specifikacijos reikalavimų. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Perkantysis subjektas Techninėje specifikacijos turėtų aiškiai suformuluoti reikalavimus, nurodydamas galimybę tiekėjams pasiūlyti ir lygiaverčius sprendimus, pvz., nagrinėjamu atveju vertinant reikalavimą (II INVERTERIAI, 4 punkto reikalavimas „displėjus duomenų nuskaitymui iš vietos, bei nuotoliniu nuskaitymu Wi-Fi“) bei tiekėjo patikslintą pasiūlymą, iš 4 punkto reikalavimo nėra aišku – ar displėjus turėtų būti pačiame įrenginyje ar galimi ir kiti būdai, kaip papildomos įrangos sumontavimas. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
1. | Pirkimų įstatymo 59 straipsnio 1 dalis[5], Pirkimų įstatymo 29 straipsnio 1 dalis[6]. |
Pirkimo sąlygų 17.5 punkte nustatytas kvalifikacinis reikalavimas, kad Tiekėjas turi pasiūlyti kvalifikuotų ir atestuotų specialistų komandą: bent 1 (vieną) atestuotą statinio statybos darbų vadovą, atsakingą už sutarties įvykdymą, turintį ne mažesnę kaip 3 (trejų) metų ypatingų statinių statybos darbų vadovo patirtį ir kuris turi būti įvykdęs bei atlikęs ypatingų statinių statybos darbų vadovo funkcijas ne mažiau kaip 1 (vienoje) panašioje (saulės elektrinės įrengimo darbai, galia ne mažesnė kaip 140kWp) sutartyje (toliau – Kvalifikacinis reikalavimas), neproporcingas Pirkimo objektui, nes Pirkimo objektas nėra ypatingas statinys. Atsižvelgdama į išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkantysis subjektas Kvalifikacinį reikalavimą nustatė neproporcingą Pirkimo objektui, dirbtinai apribojo tiekėjų konkurenciją ir jų galimybę dalyvauti Pirkime, taip pažeisdamas Pirkimų įstatymo 59 straipsnio 1 dalies nuostatas (atsižvelgiant į Viešųjų pirkimų įstatymo 47 straipsnio 1 dalis[7] ir 7 dalis[8] reikalavimus) ir Pirkimų įstatymo 29 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą proporcingumo principą. |
IV dalis. Sprendimas
Tarnyba, atsižvelgdama į nustatytus Įstatymo nuostatų pažeidimus, nurodytus Vertinimo išvados II dalies 1 punkte, vadovaudamasi Įstatymo 101 straipsnio 2 dalies 5 punktu[9], įpareigoja Perkantįjį subjektą:
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos sprendimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
Pastabos
Pirkimų įstatymo 48 straipsnio 2 dalies 8 punkte nustatytas reikalavimas, kad „pirkimo dokumentuose turi būti nurodyta <...> prekių tiekimo, paslaugų teikimo ar darbų atlikimo terminai“. Pirkimo dokumentuose[10] darbų atlikimo terminai nurodyti netinkamai. Įvardinant konkrečias datas, tačiau nenurodant Pirkimo sutarties pradžios, tiekėjai neturi galimybių įsivertinti savo būtinų techninių pajėgumų Pirkimo sutarčiai įvykdyti bei tinkami įvertinti Pirkimo objekto kainą. Darbų atlikimo terminai turėtų būti nustatomi konkrečiais skaičiais (metais, mėnesiais, dienomis). |
[1] Perkantysis subjektas užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.
[2] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2017 m. birželio 22 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-279-690/2017.
[3]„Vadovaudamasis šio įstatymo 58 straipsnio 5 dalimi, perkantysis subjektas gali prašyti dalyvių patikslinti, papildyti arba paaiškinti savo pasiūlymus, tačiau jis negali prašyti, siūlyti arba leisti pakeisti pasiūlymo, pateikto atviro ar riboto konkurso metu, ar galutinio pasiūlymo, pateikto konkurencinio dialogo, skelbiamų derybų, neskelbiamų derybų ar inovacijų partnerystės metu, esmės – pakeisti kainą arba padaryti kitų pakeitimų, dėl kurių pirkimo dokumentų reikalavimų neatitinkantis pasiūlymas taptų atitinkantis pirkimo dokumentų reikalavimus<...>“.
[4] „Perkantysis subjektas užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[5] „<...> Reikalavimai dėl tiekėjų pašalinimo pagrindų nebuvimo ir kvalifikacijos tikrinimo nustatomi ir patvirtinimo priemonės dėl jų teikiamos mutatis mutandis taikant Viešųjų pirkimų įstatymo 46, 47, 50, 51 straipsnių nuostatas<...>“.
[6] „Perkantysis subjektas užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[7] „<...> Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs <...>“.
[8] „Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką.“.
[9] „Viešųjų pirkimų tarnyba turi teisę: <...> įtarusi šio įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimus ir vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, įpareigoti perkantįjį subjektą sustabdyti pirkimo procedūras iki perkančiojo subjekto pateiktų dokumentų ir sprendimų įvertinimo, o nustačiusi šiuos pažeidimus, – įpareigoti perkantįjį subjektą nutraukti pirkimo procedūras, pakeisti ar panaikinti neteisėtus sprendimus ar veiksmus“.
[10] Pirkimo sąlygų 11 punkte nustatyta, kad „Darbai turi būti užbaigti iki 2020 m. lapkričio 30 d., o vykdomoji dokumentacija pateikta iki 2020 m. gruodžio mėn. 31 d. Dėl nenumatytų, nuo Tiekėjo nepriklausančių aplinkybių, Darbų užbaigimo data gali būti pratęsta ne ilgiau kaip iki 2020 m. gruodžio 31 d., o vykdomosios dokumentacijos pateikimas - ne ilgiau kaip iki 2021 m. sausio mėn. 30 d.“
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami