išvada 2020 (5)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų Aviacijos bazei Lakūnų g. 3 LT-77103 Šiauliai
| 2020-07- Į 2020-06-17 Į 2020-07-08 Į 2020-07-14 | Nr. 4S- (7.4E) Nr. IS-300(1.10) el. laišką el. laišką |
VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – Įstatymas) 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų Aviacijos bazės (toliau – Perkančioji organizacija) viešųjų pirkimų, susijusių su transporto priemonių dalių ir remonto bei priežiūros paslaugų įsigijimu, vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimų pavadinimai, numeriai (jeigu skelbta), paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką/pasiūlymą) datos/ sutarčių pavadinimai, datos, numeriai | „Transporto priemonių ir agregatų (sunkvežimių) atsarginių dalių įsigijimas“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2020 m. gegužės 5 d., pirkimo Nr. 485836) (toliau – Pirkimas Nr. 1), 2020-05-27 sudaryta Sunkvežimių atsarginių detalių pirkimo sutartis Nr. SK-75 (toliau – Sutartis Nr. 1); „Sausumos transporto priemonių (orlaivių aprūpinimo technikos atsarginių dalių) įsigijimas“ (CVP IS skelbtas 2020 m. gegužės 6 d., pirkimo Nr. 486095) (toliau – Pirkimas Nr. 2) 2020-05-27 sudaryta Orlaivių aprūpinimo technikos atsarginių dalių pirkimo sutartis Nr. SK-77 (toliau – Sutartis Nr. 2); „Sausumos transporto priemonių (orlaivių aprūpinimo technikos remonto su keičiamomis detalėmis) paslaugos įsigijimas“ (CVP IS skelbtas 2020 m. gegužės 5 d., pirkimo Nr. 485896) (toliau – Pirkimas Nr. 3) 2020-05-27 sudaryta Orlaivių aprūpinimo technikos remonto paslaugų pirkimo sutartis Nr. SK-76 (toliau – Sutartis Nr. 3); „Sausumos transporto priemonių (gaisrinių automobilių ir aerodromo priežiūros technikos) remonto su keičiamomis detalėmis paslaugos pirkimas“ (CVP IS skelbtas 2020 m. gegužės 5 d., pirkimo Nr. 485756) (toliau – Pirkimas Nr. 4) 2020-05-27 sudaryta Gaisrinių automobilių remonto paslaugų pirkimo sutartis Nr. SK-72 (toliau – Sutartis Nr. 4A) ir 2020-05-27 sudaryta Aerodromo priežiūros technikos remonto paslaugų pirkimo sutartis Nr. SK-73 (toliau – Sutartis Nr. 4B) (toliau kartu – Pirkimai). |
Pirkimų vykdymo/sutarčių sudarymo teisinis pagrindas | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2020-03-19 iki 2020-06-30) (toliau – VPĮ), Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašas, patvirtintas Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 1S-97 (redakcija nuo 2019-11-01, Aviacijos bazės standartinių veiklos procedūrų 7 priedas „Logistinio aprūpinimo kontrolės, vykdant supaprastintus viešuosius pirkimus, tvarkos aprašas“, patvirtintas Perkančiosios organizacijos vado 2019-04-12 įsakymu Nr. V-293 „Dėl Aviacijos bazės standartinių veiklos procedūrų aprašo patvirtinimo“. |
Pirkimų būdai | Pirkimai vykdyti skelbiamos apklausos būdu. |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros), faktinė pirkimų / sutarčių vertė Eur be PVM | Planuota Pirkimo Nr. 1 vertė – 57 851 Eur be PVM, maksimali sudarytos Sutarties Nr. 1 vertė 57 851 Eur be PVM; Planuota Pirkimo Nr. 2 vertė – 57 851 Eur be PVM, maksimali sudarytos Sutarties Nr. 2 vertė – 57 851 Eur be PVM; Planuota Pirkimo Nr. 3 vertė – 57 851 Eur be PVM, maksimali sudarytos Sutarties Nr. 3 vertė – 57 851 Eur be PVM; Planuota bendra Pirkimo Nr. 4 vertė – 115 702 Eur be PVM (pirkimas skaidytas į 2 dalis). Maksimali Sutarties Nr. 4A vertė – 57 851 Eur be PVM; Sutarties Nr. 4B – 57 851 Eur be PVM. |
Tiekėjas / teikėjas / rangovas / koncesininkas, juridinio asmens kodas (su kuriuo sudaryta sutartis) | UAB „Auto Moto Ng“, įmonės kodas 302416819. |
Pirkimų/sutarčių vertinimo apimtys/etapas | Dalinis vertinimas dėl Pirkimų būdų ir kainodaros / pirkimų procedūrų vertinimas po sutarčių sudarymo. |
Pirkimai finansuojami ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas, nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas | – |
II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai
1. | VPĮ 5 straipsnio 3 dalis[1], VPĮ 5 straipsnio 5 dalis[2], VPĮ 17 straipsnio 3 dalis[3] |
Remiantis Pirkimų pažymomis[4], Pirkimus vykdė pirkimų organizatorius pagal Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų plane[5], techninėse specifikacijose[6] bei Pirkimų paraiškose[7] pateiktą informaciją bei nustatytus reikalavimus. Pirkimais Nr. 1 ir 2 buvo numatyta pirkti prekes pagal BVPŽ kodą – 34300000-0 (transporto priemonių ir agregatų atsarginės dalys), Pirkimais Nr. 3 ir 4 numatyta pirkti paslaugas pagal BVPŽ kodą – 50112000-3 (transporto priemonių ir agregatų remontas). Pastebėtina, kad tiek detalių pirkimais, tiek remonto paslaugų pirkimais pirktos tokios pat detalės. Vadovaujantis Numatomos viešojo pirkimo ir pirkimo vertės skaičiavimo metodikos[8] 17 punktu[9], tuo atveju, jeigu viena sutartimi perkamos ir prekės, ir paslaugos, ir prekių vertė sutartyje yra didžiausia, tokia sutartis laikoma prekių viešojo pirkimo-pardavimo sutartimi ir jos vertė sumuojama su kitų prekių, perkamų pagal tą patį BVPŽ kodą, vertėmis. Pirkimais Nr. 3 ir 4 buvo numatyta pirkti paslaugas (transporto priemonių remonto paslaugas su atsarginėmis dalimis). Remiantis Perkančiosios organizacijos atliktomis Rinkos tyrimų analizėmis ir įkainių lentelėse[10] nustatytais maksimaliais įkainiais, Pirkimais Nr. 3 ir 4 pirktų atsarginių dalių vertė žymiai didesnė už remonto paslaugų vertę. Todėl, parenkant Pirkimų būdus, Pirkimų Nr. 3 ir 4 planuotos vertės turėjo būti sumuojamos su Pirkimų Nr. 1 ir 2 planuotomis vertėmis. Pirkimų daliai mažesnei kaip 58 000 Eur be PVM, galėjo būti taikomas mažą vertę atitinkantis pirkimo būdas, tačiau likusiai Pirkimų daliai turėjo būti parenkamas pirkimo būdas (-ai), atitinkantis (-ys) visų pirkimų pagal tą patį BVPŽ kodą bendrą vertę (VPĮ 5 straipsnio 7 dalis[11], 9 dalis[12], 10 dalis[13]). Perkančioji organizacija 2020-06-17 rašte Nr. IS-300(1.10) (toliau – Raštas) nurodė, kad Pirkimus vykdė skelbiamos apklausos būdu kaip mažos vertės pirkimus, jų verčių nesumuojant, nes vertino, kad Pirkimai nėra to paties tipo. Perkančiosios organizacijos nuomone, Pirkimai nelaikytini to paties tipo, nes įprastai tokių prekių / paslaugų neteikia vienas tiekėjas dėl skirtingų tiekėjų specializacijų, tačiau tokius teiginius paneigia pačios Perkančiosios organizacijos atliktų Rinkos tyrimų analizių ir Pirkimuose teiktų pasiūlymų duomenys – remiantis jais, atliekant Rinkos tyrimus, visais atvejais kreiptasi į tą patį tiekėją UAB „Auto Moto NG“, kuris ir buvo vienintelis, vėliau Pirkimuose teikęs pasiūlymus. Be to, atsižvelgiant į Perkančios organizacijos Rašte nurodytus argumentus, kad atskirų sutarčių sudarymas, skatina pirkimuose dalyvauti ir smulkesnes įmones, pastebėtina, kad pirkimų būdai, taikytini atliekant aukštesnės vertės pirkimus, neriboja Perkančiosios organizacijos galimybių skaidyti pirkimų objektų į dalis, taip sudarant sąlygas pirkimuose dalyvauti smulkesnėms įmonėms ir užtikrinant didesnę konkurenciją. Atsižvelgdama į tai, kas aukščiau išdėstyta, taip pat į Pirkimų vienodą pobūdį bei tikslą, Tarnyba konstatuoja, kad, Perkančioji organizacija bendrą Pirkimų vertę pagal tą patį BVPŽ kodą išskaidė dirbtinai, taip išvengdama VPĮ nustatytos tvarkos taikymo ir tuo pažeidė VPĮ 5 straipsnio 3 ir 5 dalių bei VPĮ 17 straipsnio 3 dalies reikalavimus. Perkančioji organizacija galėjo taikyti mažos vertės viešojo pirkimo būdą tik Pirkimų daliai mažesnei kaip 58 000 Eur be PVM, likusiai daliai turėjo parinkti pirkimo būdą (-us), atitinkantį (-ius) visų pirkimų pagal tą patį BVPŽ kodą bendrą vertę. | |
2. | VPĮ 17 straipsnio 1 dalis[14], VPĮ 17 straipsnio 2 dalies 1 punktas[15] |
Pagal Pirkimų sąlygų reikalavimus, teikdami pasiūlymus, tiekėjai turėjo užpildyti ir pateikti siūlomų prekių ar paslaugų įkainių lenteles, pateiktas kaip Pirkimų sąlygų priedai. Įkainių lentelėse Perkančioji organizacija nustatė maksimalius kiekvienos pozicijos įkainius, kurių tiekėjai negalėjo viršyti (tokie pasiūlymai būtų atmesti). Perkančioji organizacija Rašte nurodė, kad maksimalius įkainius nustatė pagal atliktų Rinkos tyrimų analizių duomenis. Tarnyba, išanalizavusi Perkančiosios organizacijos pateiktas Rinkos tyrimų analizes ir jų pagrindu parengtas įkainių lenteles, nustatė, kad dalis Pirkimų kainodaros reikalavimų dėl maksimalių įkainių, nustatyti neracionaliai, aplaidžiai ir neatitinka rinkos kainų, pvz.: – Rinkos tyrimai, kurių pagrindu turėjo būti nustatyti maksimalūs įkainiai Pirkimams Nr. 2 ir 3, atlikti ne pagal Perkančiosios organizacijos turimas transporto priemones, bet pagal standartizuotus detalių pavadinimus (tiekėjai turėjo nurodyti „universalius“ detalių ir paslaugų įkainius, taikytinus bet kokioms transporto priemonėms, nepriklausomai nuo transporto priemonių markės, modelio, amžiaus). Pastebėtina, kad Pirkimais Perkančioji organizacija pirko detales ir remonto paslaugas kelioms dešimtims skirtingų markių transporto priemonių (kai kurios jų – itin specifinės, dalis – daugiau kaip 30 metų senumo)); – dalis tokiais Rinkos tyrimais gautų „universalių“ įkainių Pirkimų Nr. 2 ir 3 sąlygų prieduose buvo įrašyti kaip maksimalūs įkainiai, tačiau dalis maksimalių įkainių nustatyti ne pagal Rinkos tyrimų duomenis, bet Perkančiosios organizacijos nuožiūra ir nuo Rinkos tyrimais gautų įkainių skiriasi kelis kartus; – kai kurie Pirkimų sąlygų prieduose įrašyti maksimalūs įkainiai nuo Rinkos tyrimais gautų įkainių skiriasi nepaisant to, kad Rinkos tyrimas atliktas pagal Perkančiosios organizacijos turimas transporto priemones (nurodžius transporto priemonių modelius ir amžių). Pvz., Pirkimo Nr. 1 sąlygų prieduose kai kurie maksimalūs įkainiai saugikliams ir lemputėms nuo Rinkos tyrimais gautų įkainių skiriasi (didesni) 3-4 kartus; – dalis Pirkimuose nustatytų maksimalių įkainių nustatyti klaidingai suvedus duomenis Rinkos tyrimų analizėse (pvz., Pirkimo Nr. 2 įkainių lentelėje transporto priemonės MB Actros 3341 (iš viso 4 automobiliai) karteriui skirta maksimali vertė – 1400 Eur su PVM, tuo tarpu Pirkimo Nr. 3 įkainių lentelėje to paties modelio transporto priemonės MB Actros 3341 (taip pat 4 automobilių) karterio su keitimu maksimalus įkainis – 90 Eur su PVM; Rinkos tyrimo dėl gaisrinių automobilių (atlikto rengiantis Pirkimui Nr. 4) analizės 22, 23, 24, 26, 27, 29 eilutėse nurodyti 2 bendrovių pasiūlyti įkainiai skiriasi nuo 3 iki 21 karto (tikėtina, kad skaičiai suvesti ne vietoje padėjus kablelį, nepaisant to, jų vidurkiai įrašyti įkainių lentelėse kaip maksimalūs įkainiai). Tokios klaidos nustatytos visų Pirkimų Rinkos tyrimų analizėse ir įkainių lentelėse. Tarnyba konstatuoja, kad dalis Perkančiosios organizacijos nustatytų Pirkimų kainodaros reikalavimų dėl maksimalių įkainių nustatyti aplaidžiai, yra neracionalūs, neproporcingi Pirkimų objektus sudarančių prekių ir paslaugų rinkos kainoms, nustatyti pažeidžiant VPĮ 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą proporcingumo principą bei neužtikrinant VPĮ 17 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatyto pirkimų tikslo siekti, kad prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai. |
III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai
– |
IV dalis. Sprendimas
Atsižvelgdama į VPĮ pažeidimus, nustatytus šios vertinimo išvados II dalyje, Tarnyba rekomenduoja Sutartis Nr. 1, 2, 3, 4A, 4B nutraukti. Prašome ne vėliau kaip per 10 darbo dienų, raštu informuoti Tarnybą apie priimtus sprendimus dėl Pirkimų sutarčių nutraukimo. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos rekomendacija, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka. |
Pastabos
– | |
Nustatyta, kad Pirkimų organizatorius N. B. nėra pateikęs privačių interesų deklaracijos Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai. |
[1] „Perkančioji organizacija neturi teisės skaidyti pirkimo, jeigu taip galėtų būti išvengta šiame įstatyme pirkimui nustatytos tvarkos taikymo <...>“;
[2] „Numatoma pirkimo vertė apskaičiuojama pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą pirkimo vertės apskaičiavimo metodiką“;
[3] „Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme nustatytos tvarkos taikymo ar dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams.“;
[4] Pirkimo pažymoje Nr. SPK-207 nurodyti duomenys dėl Pirkimo Nr. 1; Pirkimo pažymoje Nr. SPK-205 – dėl Pirkimo Nr. 2; Pirkimo pažymoje Nr. SPK-206 – dėl Pirkimo Nr. 3; Pirkimo pažymoje Nr. SPK-210 – dėl Pirkimo Nr. 4.
[5] Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų planas patvirtintas Perkančiosios organizacijos vado 2020-01-13 įsakymu Nr. V-34. Informacija bei reikalavimai Pirkimui Nr. 1 nurodyti Viešųjų pirkimų plano eilutėje Nr. 1.1.138; Pirkimui Nr. 2 – eilutėje Nr. 1.1.143, Pirkimui Nr. 3 – eilutėje Nr. 1.2.7, Pirkimui Nr. 4 – eilutėje Nr. 1.2.8 ir eilutėje Nr. 1.2.6.
[6] Pirkimas Nr. 1 – pagal 2020-04-07 TS-147 (5.1.18) nustatytus reikalavimus; Pirkimas Nr. 2 – pagal 2020-03-19 TS-119 (5.1.18) nustatytus reikalavimus; Pirkimas Nr. 3 – pagal 2020-03-19 TS-120 (5.1.18) nustatytus reikalavimus; Pirkimas Nr. 4 – pagal 2020-02-06 TS-64 (5.1.18) ir 2020-02-06 TS-63 (5.1.18) nustatytus reikalavimus.
[7] Pirkimas Nr. 1 vykdytas pagal 2020-04-20 Paraišką Nr. PR-165; Pirkimas Nr. 2 – pagal 2020-04-28 Paraišką Nr. PR-203; Pirkimas Nr. 3 – pagal 2020-04-28 Paraišką Nr. PR-202; Pirkimas Nr. 4 – pagal 2020-04-21 Paraišką Nr. PR-179.
[8] Patvirtintos Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 27 d. įsakymu Nr. 1S-94 (Tarnybos direktoriaus 2019 m. sausio 24 d. įsakymo Nr. 1S-14 redakcija).
[9] „Jeigu viena pirkimo sutartis sudaroma dėl kelių prekių ir (ar) paslaugų, kurios nėra to paties tipo, numatomos sudaryti pirkimo sutarties vertė yra visų prekių ir (ar) paslaugų, dėl kurių sudaroma ši sutartis, verčių suma. Skaičiuojant kitų pirkimų vertes, ši sutartis laikoma sudaryta dėl to tipo prekių ar to tipo paslaugų, kurių vertė yra didžiausia.“
[10] Pateiktose, kaip Pirkimų sąlygų priedai, kuriuos tiekėjai turėjo užpildyti ir pateikti kartu su pasiūlymais.
[11] „Jeigu darbai ar to paties tipo prekės ir paslaugos gali būti perkami sudarant atskiras pirkimo sutartis ar preliminariąsias sutartis atskiroms pirkimo dalims, tai apskaičiuojant numatomą pirkimo vertę atsižvelgiama į visas tokias pirkimo dalis. Kai atliekant pirkimą ketinama sudaryti pirkimo sutartį ar preliminariąją sutartį kiekvienai pirkimo daliai, vadovaujamasi šio įstatymo nuostatomis, kurios taikytinos atsižvelgiant į bendrą visų pirkimo dalių vertę“.
[12] „Neatsižvelgdama į tai, kad numatoma pirkimo vertė yra lygi mažos vertės pirkimo ribai arba ją viršija, perkančioji organizacija turi teisę šio įstatymo nustatyta tvarka atlikti mažos vertės pirkimą atskiroms pirkimo dalims, kurių bendra vertė yra mažesnė kaip 58 000 Eur (penkiasdešimt aštuoni tūkstančiai eurų) (be pridėtinės vertės mokesčio) to paties tipo prekių ar paslaugų sutarčių vertės <...>“.
[13] „Jeigu numatoma pirkimo vertė yra lygi tarptautinio pirkimo vertės ribai arba ją viršija ir perkančioji organizacija pasinaudoja šio straipsnio 8 ir 9 dalyse nustatytomis teisėmis, turi būti užtikrinama, kad bendra pagal šio straipsnio 8 ir 9 dalis atliekamo pirkimo dalių vertė būtų ne didesnė kaip 20 procentų bendros visų pirkimo dalių vertės“.
[14] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.“;
[15] „Perkančioji organizacija turi siekti, kad: 1) prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai;“;
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami