išvada2018 (41)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
2018-06- Nr. 4S-
Vilnius
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Raseinių rajono savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo viešojo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Informacijos sklaidos ir publikacijų, reportažų parengimo paslaugos pirkimas“ (skelbtas 2018-03-27 Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS), pirkimo Nr. 372218) (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo būdas | Supaprastintas atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | 50 000,00 be PVM |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikomo įstatymo redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2017-07-01) (toliau – Įstatymas) |
Vertinimo apimtys/etapas | Dalinis, iki pirkimo sutarties pasirašymo (dėl kvalifikacinių reikalavimų visumos) |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | – |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
Įstatymo 47 straipsnio 1 dalis[1], Įstatymo 17 straipsnio 1[2] ir 3[3] dalis | |
Pirkimą vykdė Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2018-01-22 įsakymu Nr. A1-64 „Dėl Raseinių savivaldybės administracijos prekių, paslaugų ir darbų nuolatinės viešųjų pirkimų komisijos sudarymo“ sudaryta nuolatinė viešųjų pirkimų komisija (toliau – Komisija). Pirkimo sąlygų, patvirtintų Komisijos 2018-03-15 protokolu Nr. 44 (toliau – Pirkimo sąlygos), 3.4 punkto 2 lentelėje „Tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai“ nustatyti tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai yra nepagrįsti, neproporcingi ir dirbtinai ribojantys tiekėjų konkurenciją:
1 punkte nustatytas minimalus kvalifikacijos reikalavimas tiekėjui, kad jis „turi būti užbaigęs vykdyti arba vykdyti bent vieną informacijos sklaidos ir publikacijų, reportažų parengimo paslaugų sutartį, pagal kurią suteiktų paslaugų vertė yra ne mažesnė nei 50 000 Eur be PVM “ pažeidžia Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą proporcingumo principą, neužtikrina Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017-06-29 įsakymu Nr. 1S-105 patvirtintos Tiekėjo kvalifikacijos nustatymo metodikos (toliau - Kvalifikacijos metodika) 21.1.4 punkto nuostatų: 1.1. Kvalifikacijos metodikos 21.1.4 punktas nustato, kad pirkimo vykdytojas neprivalo prašyti būti įvykdžiusiam arba vykdyti sutartį ne mažiau kaip 0,5 pirkimo objekto vertės - apimtis gali būti ir mažesnė. Atitinkamai, kuo aukštesnės vertės sutartis, tuo žemesnis turi būti nustatomas koeficientas, pavyzdžiui, kai sudaroma didelės vertės pirkimo sutartis – koeficientas 0,3, vidutinės vertės pirkimo sutartis – 0,5, mažos vertės pirkimo sutartis – 0,7. Nustatyta, kad Pirkimo vertė yra 50 000,00 Eur be PVM[4], o reikalaujama sutarties vertė sudaro 1,0 Pirkimo objekto vertės. Pažymėtina, kad Kvalifikacijos metodika išskiria tris pirkimo sutarčių vertes: didelė, vidutinė ir maža. Vadovaujantis Kvalifikacijos metodika Pirkimo sutarties vertė 50 000,00 Eur be PVM priskiriama mažos vertės sutartims, kurioms rekomenduojamas koeficientas – 0,7. Siekiant užtikrinti proporcingumo principo laikymąsi, Perkančioji organizacija turi įvertinti šią aplinkybę ir atitinkamai nustatyti proporcingą reikalavimą sutarties vertei. Šiame kontekste papildomai pažymėtina, kad Perkančioji organizacija, motyvuodama šio kvalifikacinio reikalavimo nustatymą, pateikė akivaizdžiai klaidingus duomenis, t. y. nurodė, kad numatoma Pirkimo vertė yra 100 000,00 Eur, tuo tarpu faktinė planuota pirkimo vertė, kaip rodo pačios Perkančiosios organizacijos pateikti dokumentai, yra 50 000,00 Eur be PVM. Atsižvelgiant į tai, konstatuotina, kad Perkančioji organizacija nepagrindė 1 punkte nustatyto kvalifikacijos reikalavimo.
Nustatyta, kad reikalavimas šiai patirčiai ribojamas pastarųjų 2 metų laikotarpiu, vadinasi, labiau patyrę specialistai, turintys ilgametės patirties, apskritai yra eliminuojami ir neturi galimybės dalyvauti Pirkime. Papildomai pažymėtina, kad 2 punkto kvalifikacijos reikalavime kartu nustačius sąlygą, kad šį reikalavimą turi atitikti vienas tiekėjo siūlomas asmuo, yra nepagrįstas ir dirbtinai riboja konkurenciją. Perkančioji organizacija neturi nustatyti taisyklių ar reikalavimų, kaip paslaugos teikėjas turi organizuoti savo veiklą, teikdamas paslaugas, šiuo konkrečiu atveju tiekėjas pats turėtų nuspręsti, kiek specialistų, atitinkančių reikalaujamą kvalifikaciją, turėtų teikti paslaugas. Įvertinus tai, kas išdėstyta ir tai, kad Perkančioji organizacija (2018-05-23 raštu Nr. (5.54) R5-1499 „Dėl dokumentų, susijusių su pirkimu Nr. 372218, pateikimo įvertinti“ nepagrindė nustatytų tiekėjų kvalifikacijos reikalavimų būtinumo ir proporcingumo, t. y. neįrodė, kad jos nustatyti reikalavimai objektyviai būtini tikslui pasiekti, Tarnyba daro išvadą, kad aukščiau nurodyti tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai apjungiant ir nustatant visas aukščiau paminėtas reikšmes yra akivaizdžiai neproporcingi, nepagrįsti ir dirbtinai ribojantys tiekėjų konkurenciją. Atsižvelgdama į išdėstytą, Tarnyba daro išvadą, kad tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai, nustatyti Pirkimo sąlygų 2 lentelės 1-2 punktuose, yra nepagrįstai aukšti, neproporcingi pirkimo objektui ir ribojantys tiekėjų konkurenciją, kas pažeidžia Įstatymo 47 straipsnio 1 dalies nuostatas, Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus lygiateisiškumo ir proporcingumo principus, 17 straipsnio 3 dalies nuostatas. |
III dalis. Pastabos, į kurias Perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
1. | |
Atkreiptinas dėmesys, kad ekonominio naudingumo vertinime kriterijui „kaina“ nustatytas lyginamasis svoris – 80. Atsižvelgiant į tai, kad kitiems kriterijams nustatytas lyginamojo svorio koeficientas yra tik 20 ir jis bendrame skaičiavime turės mažai įtakos, svarstytina, ar yra proporcinga ir pagrįsta tvarka, pagal kurią eliminuojami tiekėjai, surinkę mažiau kaip pusę galimos maksimalios balų reikšmės kituose kriterijuose (T1-T3). Atkreipiame jūsų dėmesį į tai, kad reikalavimai turi būti minimalūs, pagrįsti ir proporcingi pirkimo objektui, neturi dirbtinai riboti tiekėjų konkurencijos, o pirkimo dokumentai aiškūs ir tikslūs. |
IV dalis. SPRENDIMAS
Atsižvelgdama į nustatytus Įstatymo pažeidimus, nurodytus šios vertinimo išvados II dalyje, Tarnyba, vadovaudamasi Įstatymo 101 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
1. Nutraukti Pirkimo procedūras.
2. Raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos įpareigojimu, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
[1] „Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs“;
[2] Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“;
[3] Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme nustatytos tvarkos taikymo ar dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams“;
[4] 2018-03-15 Paraiška Raseinių rajono savivaldybės administracijos paslaugų pirkimui.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami