Pirkimą vykdė Perkančiojo subjekto generalinio direktoriaus 2016-12-30 įsakymu Nr. 5T-36 sudaryta nuolatinė viešųjų pirkimų komisija (toliau – Komisija).
Komisija 2017-11-29 posėdyje (protokolas Nr. 1) aptarė Pirkimo sąlygas. Pirkimo sąlygos 2017-12-13 patvirtintos Perkančiojo subjekto generalinio direktoriaus įsakymu Nr. 5T-48.
Pirkimo sąlygų 1 priede „Techninė specifikacija“ (toliau – Techninė specifikacija) nurodoma, kad perkama keleivinių-krovininių keltų „Neringa“, „Baltija“ ir „Žalgiris“ laivapriekio ir laivagalio pakrovimo/iškrovimo aparelių (rampų) rekonstrukcija, kurią atliekant „turės būti atlikta kelto laivapriekio ir laivagalio korpuso rekonstrukcija, korpusą pritaikant prie rekonstruojamų kranto tiltelių ir naujų rampų. Atliktas rampų valdymo, apšvietimo, eismo srautų reguliavimo sistemų pertvarkymas. <...> Rampų keitimas keltuose turės būti atliekamas etapais, atsižvelgiant į kranto tiltelių rekonstrukcijos etapus ir eigą. Vienu metu keisti rampas bus galima tik viename kelte. <...> keltų rampų rekonstrukcijos vykdytojas privalo parengti rampų rekonstrukcijos projektą, detalizuojant techninius sprendimus, darbo brėžinius ir kitus dokumentus, reikalingus atlikti keltų rampų rekonstrukciją.“
Pirkimo sąlygų 2.2 punkte įtvirtinta, kad Pirkimas į dalis neskaidomas. Perkantysis subjektas teikdamas informaciją Tarnybai, nurodė, kad „nenumatė galimybės Pirkimo skaidyti į atskiras trijų keltų rekonstrukcijos paslaugų atlikimo dalis. <...> visi rekonstruojami keltai yra pastatyti pagal tą patį laivo statybos projektą (projekto Nr. 603L) ir jų konstrukcija apimanti laivo korpusą, antstatą ir įrenginius yra identiška. Todėl vykdant keltų korpusų rekonstrukciją galima remtis tuo pačiu keltų modernizavimo projektu. Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymas neįpareigoja Perkančiojo subjekto skaidyti pirkimo į dalis.“
Tarnyba iš pateiktų dokumentų nustatė, kad Pirkimo objektą sudaro 3 (trijų) keleivinių -krovininių keltų aparelių (rampų) rekonstrukcijos projektas bei pati rekonstrukcija. Taip pat pažymėtina, kad pagal Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso (redakcija nuo 2017-12-01) 16 straipsnio 8 dalį statybos, pertvarkymo, modernizavimo dokumentus ir brėžinius tvirtina, jų ekspertizę atlieka Transporto saugos administracija, t. y. rekonstrukcijos projektas pirmiausia turi būti suderintas su Transporto saugos administracija ir tik tada atliekama rekonstrukcija, t. y. projektavimo paslaugos gali būti atskirtos nuo pačios rekonstrukcijos. Atsižvelgiant į tai, kad Perkantysis subjektas 2018-03-06 rašte Tarnybai nurodė, kad „visi rekonstruojami keltai yra pastatyti pagal tą patį laivo statybos projektą (projekto Nr. 603L) ir jų konstrukcija, apimanti laivo korpusą, anstatą ir įrenginius, yra identiška,“ galima įsigyti vieną rekonstrukcijos projektą, vėliau jį pritaikant kitiems rekonstruojamiems keltams.
Perkantysis subjektas, šiuo konkrečiu atveju, nesuskaidęs Pirkimo objekto į atskiras dalis, pažeidė Įstatymo 29 straipsnio 3 dalies nuostatą „Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme nustatytos tvarkos taikymo ar dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams“, neužtikrino Įstatymo 29 straipsnio 1 dalyje įtvirtintų lygiateisiškumo, nediskriminavimo ir proporcingumo principų laikymosi, nes potencialiems tiekėjams nesudarė sąlygų dalyvauti Pirkimo procedūrose.
Perkantysis subjektas, siekdamas užtikrinti tiekėjų konkurenciją, turi Pirkimo objektą suskirstyti į dalis pagal tiekėjų suinteresuotumą, kas padidintų smulkiojo ir vidutinio verslo subjektų galimybes dalyvauti pirkime.
Tarnyba paaiškina, kad Perkantysis subjektas Įstatymo 40 straipsnio 1 dalies nuostatų[3], kuriomis grindžia Pirkimo objekto neskaidymą į dalis, neturėtų aiškinti plečiamai, paminant viešųjų pirkimų esmę, principus ir siekius. Pažymėtina, kad kelių pirkimo objektų sujungimo į vieną teisėtumo vertinimas pirmiausia priklauso nuo to, ar toks perkančiosios organizacijos sprendimas pagrįstas svarbiomis priežastimis ir ar šis sprendimas vienintelis galimas ir būtinas, ar norimo rezultato negalima pasiekti kitomis, mažiau varžančiomis priemonėmis (proporcingumas) (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2010 m. gegužės 4 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-126/2010, 2015 m. kovo 27 d. nutartis civilinėje byloje 3K-3-161-415/2015).
Taip pat Tarnyba pastebi, kad nors Pirkimo sąlygose nustatyta galimybė pateikti pasiūlymą ūkio subjektų grupei, pasitelkti trečiuosius asmenis, tačiau tai yra Įstatyme įtvirtinta tiekėjų teisė, bet ne pareiga. Tiekėjai turėtų patys spręsti dėl būtinybės sudaryti jungtinės veiklos sutartį, jos efektyvumo ir racionalumo, o ne būti verčiami sudaryti tokią sutartį tik dėl to, kad perkančioji organizacija nepaliko tiekėjams kitos galimybės.
|
Pirkimo sąlygų 2 lentelės „Tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai“ 3.5.2 punkte nustatytas kvalifikacinis reikalavimas: „Tiekėjas per paskutinius 3 (trejus) metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 3 metus) turi būti sėkmingai įvykdęs bent 1 (vieną) laivo korpuso rekonstrukcijos sutartį, kurios vertė ne mažesnė kaip 400 000,00 Eur be PVM“.
Tarnyba konstatuoja, kad nustatytas kvalifikacijos reikalavimas yra neproporcingas Pirkimo objektui ir dirbtinai ribojantis konkurenciją, atsižvelgiant į tai, kad tiekėjų reikalaujama būti sėkmingai įvykdžius bent 1 (vieno) laivo korpuso rekonstrukcijos sutartį, nors Pirkimo objektas yra sudėtinis ir gali būti dalus, nes perkama trijų keltų rekonstrukcija (skelbimo apie Pirkimą II.2.4 punktas), Pirkimo sąlygų priede „Techninė specifikacija“ nurodyta, kad „rampų keitimas keltuose turės būti atliekamas etapais, atsižvelgiant į kranto tiltelių rekonstrukcijos etapus ir eigą. Vienu metu keisti rampas bus galima viename kelte“ bei į tai, kad Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (redakcija nuo 2017-07-01) 47 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad „<...> nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs.“
Be to, Perkančiojo subjekto sprendimas neskaidyti Pirkimo objekto į dalis, atitinkamai Pirkimo sąlygose nustatyti tiekėjams keliami aukšti kvalifikaciniai reikalavimai, sąlygoja tai, kad Pirkimo sąlygose nustatytus reikalavimus atitinkančius pasiūlymus gali teikti tik nedidelė dalis tiekėjų.
|
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami