išvada2018 (40)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
KONTROLĖS SKYRIUS
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
2018 m. d. Nr. 4S-
Vilnius
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Plungės rajono savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo viešojo pirkimo „Inžinerinių statinių projektavimo ir statinių projektų vykdymo priežiūros paslaugos“ dalinį vertinimą ir teikia išvadą dėl pirkimo objekto neskaidymo į dalis.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Inžinerinių statinių projektavimo ir statinių projektų vykdymo priežiūros paslaugos“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje skelbtas 2017-11-10, pirkimo Nr. 352882; toliau – Pirkimas). |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas. |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | 600 000,00 Eur be PVM, 726 000,00 Eur su PVM. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikomo įstatymo, supaprastintų pirkimų taisyklių redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2017-07-01 iki 2017-12-31) (toliau – Įstatymas). |
Vertinimo apimtys/etapas | Dalinis vertinimas / Pirkimo procedūrų vertinimas iki sutarties sudarymo. |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | – |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[1], 2 dalies 1 punktas[2], 28 straipsnio 1 dalis[3], 37 straipsnio 3 dalis[4] | |
Pirkimo sąlygos patvirtintos Perkančiosios organizacijos Viešųjų pirkimų komisijos 2017-11-09 posėdžio protokolu Nr. A8-325 (toliau – Pirkimo sąlygos). Pirkimo objekto aprašymas pateiktas Pirkimo sąlygų 9 punkte, kuriame nurodyta, kad: „Perkančioji organizacija perka inžinerinių statinių: Susisiekimo komunikacijų (kelių, gatvių, vandens uostų statinių (elingų, prieplaukų statinių, kitų transporto statinių); Inžinerinių tinklų (vandentiekio, šilumos, nuotekų); Hidrotechnikos statinių (užtvankų, prieplaukų, vandens pralaidų, kanalų ir jų statinių, upių vagotvarkos statinių, krantosaugos statinių, žuvų pralaidų, melioracijos statinių vandens ištekliams naudoti ir aplinkai nuo žalingo vandens poveikio saugoti, kitų hidrotechnikos statinių požymius atitinkančių inžinerinių statinių); Kitų inžinerinių statinių (sporto paskirties inžinerinių statinių) bei projektavimo ir statinių projektų vykdymo priežiūros paslaugas. Projektavimo paslaugos apima statybos projekto, rekonstravimo projekto, kapitalinio remonto projekto, paprastojo remonto projekto, supaprastinto statybos projekto, supaprastinto rekonstravimo projekto, kapitalinio remonto aprašo, paprastojo remonto aprašo, griovimo projekto, griovimo aprašo, supaprastinto griovimo aprašo, ar inžinerinio statinio paskirties keitimo projekto ir kt. parengimą, koregavimą. Projektų vykdymo priežiūra atliekama statant, rekonstruojant ypatingąjį statinį ar statinį saugomoje teritorijoje ar atliekant jo kapitalinį remontą“. Pirkimo sąlygų 13 punkte nurodyta, kad: „Pirkimo objektas neskaidomas į dalis. Tiekėjai privalo siūlyti visą paslaugų apimtį“. Remiantis Pirkimo sąlygų 1 priedo „Techninė specifikacija <...>“ (toliau – Techninė specifikacija) 1 dalimi, „Perkančioji organizacija numato pirkti šių grupių ir pogrupių statinių projektavimo ir projektų vykdymo priežiūros paslaugas: 1. Susisiekimo komunikacijų (kelių, gatvių, vandens uostų statinių (elingų, prieplaukų statinių, kitų transporto statinių); 2. Inžinerinių tinklų (vandentiekio, šilumos, nuotekų); 3. Hidrotechnikos statinių (užtvankų, prieplaukų, vandens pralaidų, kanalų ir jų statinių, upių vagotvarkos statinių, krantosaugos statinių, žuvų pralaidų, melioracijos statinių vandens ištekliams naudoti ir aplinkai nuo žalingo vandens poveikio saugoti, kitų hidrotechnikos statinių požymius atitinkančių inžinerinių statinių); 4. Kitų inžinerinių statinių (sporto paskirties inžinerinių statinių)“. Pirkimo sąlygų 86.10 punkte numatyta, kad: „Sutarties galiojimo laikotarpis 37 mėnesiai <...>“. Paslaugų apimtys preliminariai apibrėžtos (neįvardijant konkrečių planuojamų projektuoti objektų) Pirkimo sąlygų 10 punkte, kuriame taip pat nurodyta, kad: „<...> Paslaugos bus užsakomos pagal perkančiosios organizacijos poreikį ir galimybes“. Pirkimo sąlygų 14 punkte nurodyta, kad: „<...> pirkimo objektas neskaidomas į dalis, nes siekiama padidinti projektuotojų atsakomybę rengiant techninius projektus. Dėl projektavimo klaidų ir terminų nesilaikymo Savivaldybė patiria didelius nuostolius. Didelės apimties pirkimas padidins konkurenciją, todėl tikimasi įsigyti ekonomiškai naudingesnę paslaugą“. Vadovaujantis Įstatymo 28 straipsnio 2 dalimi, „Tarptautinio pirkimo atveju šio straipsnio 1 dalyje nurodyta pareiga skaidyti pirkimo objektą į dalis netaikoma, jeigu perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose pagrindžia, kad dėl to sumažėtų tiekėjų konkurencija, pirkimo sutarties vykdymas taptų per daug brangus ar sudėtingas techniniu požiūriu, skirtingų pirkimo objekto dalių įgyvendinimas būtų glaudžiai susijęs ir dėl to perkančiajai organizacijai atsirastų būtinybė koordinuoti šių dalių tiekėjus ir tai keltų riziką netinkamai įvykdyti pirkimo sutartį, ar nurodo kitas pagrįstas aplinkybes, dėl kurių netikslinga pirkimo objektą skaidyti į dalis“. Remiantis Lietuvos Aukščiausiojo Teismo praktika, negalimas atskirų pirkimo objektų sujungimas į vieną, jeigu tai grindžiama tik perkančiosios organizacijos finansinių ir žmogiškųjų išteklių administravimo tikslais. Atskirų pirkimo objektų sujungimas į vieną turi būti pagrįstas svarbiomis priežastimis, ypač atsižvelgiant į galimybę, kad atskirų pirkimo objektų sujungimas į vieną lemia mažesnį dalyvių skaičių, nei būtų šiuos pirkimo objektus išskaidžius; kelių pirkimo objektų sujungimo į vieną teisėtumo vertinimas pirmiausia priklauso nuo to, ar toks perkančiosios organizacijos sprendimas pagrįstas svarbiomis priežastimis ir ar šis sprendimas vienintelis galimas ir būtinas, ar norimo rezultato negalima pasiekti kitomis, mažiau varžančiomis priemonėmis (proporcingumas) (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2010 m. gegužės 4 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-126/2010, 2015 m. kovo 27 d. nutartis civilinėje byloje 3K-3-161-415/2015). Tarnyba 2018-01-31 raštu Nr. 4S-144 kreipėsi į Perkančiąją organizaciją, prašydama motyvuotai paaiškinti, kodėl Pirkimo objektas neskaidomas į dalis. Perkančioji organizacija 2018-02-26 raštu Nr. AS-1200 paaiškino, kad: „<...> priėmė sprendimą visai Pirkimo objekto apimčiai sudaryti sutartį su vienu tiekėju siekiant kokybės, savalaikio ir tinkamo techninio projekto parengimo bei siekiant užtikrinti kokybišką projekto vykdymo priežiūrą <...>“, taip pat nurodė, kad kai kuriais atvejais Pirkimo objekto dalių įgyvendinimas bus susijęs (pateikė pavyzdį, kad dauguma gatvių yra neypatingi statiniai, tačiau jas projektuojant dažnu atveju projektuojami ir lietaus nuotekų tinklai, kurie priklausomai nuo diametro gali būti ypatingi statiniai, be to, rengiant gatvės techninį projektą, privalės būti rengiamos ir inžinerinių tinklų dalys (nuotekų, elektros ar kt.)). Tarnyba, įvertinusi Perkančiosios organizacijos pateiktus paaiškinimus, ir, atsižvelgdama į LAT poziciją, konstatuoja, kad Perkančiosios organizacijos sprendimas neskaidyti Pirkimo objekto į dalis nepagrįstas. Tarnyba šią išvadą grindžia tuo, kad: 1. Perkančioji organizacija siekia įsigyti savo pobūdžiu skirtingų grupių (susisiekimo komunikacijų, inžinerinių tinklų, hidrotechnikos, kitų inžinerinių statinių) ir skirtingų kategorijų (ypatingų, neypatingų, nesudėtingų) statinių projektavimo ir projektų vykdymo priežiūros paslaugas, kurių teikimui taikomi skirtingi normatyviniai reikalavimai/reikalingi skirtingus sertifikatus turintys specialistai ir, kurios visos (išskyrus išimtinius atvejus konkretiems projektuojamiems objektams) gali būti teikiamos atskirai. Perkančioji organizacija nenurodė konkrečių planuojamų projektuoti objektų, kurių projektavimui būtų reikalingi visų Techninėje specifikacijoje numatytų įsigyti grupių ir pogrupių statinių projektuotojai. Pateiktas pavyzdys dėl gatvių ir nuotekų tinklų projektavimo (Perkančiajai organizacijai nenustačius galutinių įsigyti planuojamų paslaugų apimčių) vertintinas kaip hipotetinis (be to, apima tik 2 grupių statinius). Pastebėtina, kad sudėtingų projektuojamų objektų atskiroms dalims gali būti tikslinga vykdyti atskirus projektavimo paslaugų pirkimus[5]; 2. potencialūs tiekėjai (pagal turimą kvalifikaciją ir patirtį) specializuojasi būtent atskirų grupių (pogrupių) ir kategorijų (pvz., kelių arba gatvių (ir kartu susijusių statinių)), o ne visų grupių ir kategorijų statinių projektavime bei statinių projektų vykdymo priežiūroje, todėl teikti konkurencingus pasiūlymus galėtų tik dėl atskirų grupių (pogrupių) ir (ar) kategorijų statinių projektavimo ir statinių projektų vykdymo priežiūros paslaugų bei taip užtikrinti Perkančiajai organizacijai galimybę įsigyti reikalingas paslaugas iš jos nustatytus kriterijus atitinkančių tiekėjų už mažiausią kainą; 3. Perkančiosios organizacijos sprendimas neskaidyti Pirkimo objekto į dalis, atitinkamai Pirkimo sąlygose nustatyti tiekėjams keliami kvalifikaciniai reikalavimai, sąlygoja tai, kad Pirkimo sąlygose nustatytus reikalavimus atitinkančius pasiūlymus gali teikti tik nedidelė dalis tiekėjų; 4. Perkančiosios organizacijos siekiama paslaugų kokybė, rizikos valdymas gali būti užtikrinti ir suskaidžius Pirkimo objektą į dalis pagal statinių grupes ir (ar) kategorijas, projektuojamus objektus (ar net suskaidžius į dalis konkretų projektuojamą objektą), nes reikalavimai, susiję su paslaugų kokybe, rizikos valdymu, atsakomybių ribomis, funkcijomis, sprendinių derinimo tvarka, terminais ir kt., turi būti nustatomi pirkimo dokumentuose, kurių pirkimo laimėtojas privalo laikytis vykdant sutartį. Tarnyba pastebi, kad nors Pirkimo sąlygose nustatyta galimybė pateikti pasiūlymą ūkio subjektų grupei, pasitelkti trečiuosius asmenis, tačiau tai yra Įstatyme įtvirtinta tiekėjų teisė, bet ne pareiga. Tiekėjai turėtų patys spręsti dėl būtinybės sudaryti jungtinės veiklos sutartį, jos efektyvumo ir racionalumo, o ne būti verčiami sudaryti tokią sutartį tik dėl to, kad perkančioji organizacija nepaliko tiekėjams kitos galimybės. Pastebėtina, kad skirtingi ūkio subjektai ne visais atvejais gali kooperuotis dalyvaudami viešuosiuose pirkimuose. Be to, tiekėjams kooperuojantis sumažinama konkurencija, o tai paprastai lemia aukštesnę pasiūlymų kainą. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija dirbtinai apjungdama Pirkimo objektą pažeidė Įstatymo 28 straipsnio 1 dalies, 37 straipsnio 3 dalies nuostatas, neužtikrino Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintų lygiateisiškumo, nediskriminavimo ir proporcingumo principų laikymosi, nes potencialiems tiekėjams nesudarė sąlygų dalyvauti Pirkimo procedūrose, taip pat neužtikrino Įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 1 punkte perkančiosioms organizacijoms nustatyto tikslo – siekti, kad prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai. Perkančioji organizacija, siekdama užtikrinti tiekėjų konkurenciją, turi Pirkimo objektą suskirstyti į dalis pagal tiekėjų suinteresuotumą, kas padidintų smulkiojo ir vidutinio verslo subjektų galimybes dalyvauti pirkime. |
III dalis. Pastabos, į kurias Perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
– |
IV dalis. SPRENDIMAS
Tarnyba, atsižvelgdama į nustatytus Įstatymo pažeidimus, nurodytus šios vertinimo išvados II dalyje, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
1. nutraukti Pirkimo procedūras;
2. raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos sprendimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
[1] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo <...> proporcingumo <...> principų“.
[2] „Perkančioji organizacija turi siekti, kad: 1) prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai“.
[3] „Tarptautinis pirkimas privalo būti, o supaprastintas ar šio įstatymo 2 priede nurodytų socialinių ir kitų specialiųjų paslaugų pirkimas gali būti atliekamas skaidant pirkimo objektą į dalis, kurių kiekvienai numatoma sudaryti atskirą pirkimo sutartį, ir apibrėžiant šių dalių apimtį ir dalyką. Pirkimo objektas skaidomas į dalis kiekybiniu, kokybiniu pagrindu ar pagal skirtingus jo įgyvendinimo etapus“.
[4] „Techninė specifikacija turi užtikrinti konkurenciją ir nediskriminuoti tiekėjų“.
[5] STR 1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ 7.5 punkte numatyta: „Projektavimo darbų rangos sutartis gali būti sudaroma: <...> atskiros sutartys su keliais projektuotojais atskiriems projekto etapams, atskiroms projekto dalims ar tam tikrų statinių projektams parengti“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami