išvada2018 (40)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Vilniaus miesto savivaldybės administracijai Konstitucijos pr. 3 09601 Vilnius El. p.: savivaldybe@vilnius.lt | 2018-07- Į 2018-06-18 | Nr. Nr. | 4S- A51-50651/18 (3.3.2.12-EN4) | |||
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Vilniaus miesto savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdyto viešojo pirkimo dalinį vertinimą dėl techninės specifikacijos reikalavimų.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Informacijos platinimas žiniasklaidos kanalais“ (skelbtas 2018-04-27 Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje, pirkimo Nr. 378815) (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo būdas | Supaprastintas atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | 37 752,00 Eur su PVM / 31 200,00 Eur be PVM |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikomo įstatymo redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2018-01-01 iki 2018-12-31) (toliau – Įstatymas) |
Vertinimo apimtys/etapas | Dalinis vertinimas po sutarties pasirašymo (dėl techninės specifikacijos reikalavimų visumos) |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | – |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[1]; Įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 1 punktas[2]; Įstatymo 17 straipsnio 3 dalis[3]; Įstatymo 35 straipsnio 4 dalis[4]; Įstatymo 36 straipsnio 5 dalis[5]; Įstatymo 37 straipsnio 3 dalis[6] | |
Pirkimą vykdė Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2017 m. rugpjūčio 30 d. įsakymu Nr. 40-437[7] sudaryta viešųjų pirkimų komisija. Nustatyta, kad tiekėjas UAB Lietuvos naujienų agentūra ELTA, suinteresuotas dalyvauti Pirkime, vadovaudamasis Pirkimo sąlygų 68 punktu[8], 2018 m. gegužės 2 d.[9] kreipėsi į Perkančiąją organizaciją prašydamas paaiškinti Techninės specifikacijos 2.2 punktą[10], t. y. prašė paaiškinti, ar tiekėjas, vadovaudamasis Pirkimo sąlygų 14 punktu[11], gali pasiūlyti kitas lygiavertes tarptautines naujienų agentūras Techninės specifikacijos 2.2 punkte nurodytoms tarptautinėms naujienų agentūroms ir, jei galima pasiūlyti lygiavertes, tai ar tarptautinė naujienų agentūra „The Associated Press“ gali būti lygiavertė naujienų agentūrai „Agence Francew-Presse“, o Rusijos naujienų agentūra „Interfax“ – naujienų agentūrai ITAR-TASS. Perkančioji organizacija, atsakydama į šį tiekėjo paklausimą, nurodė, kad „Perkančioji organizacija vertins ar nurodyti informacijos gavimo ir platinimo šaltiniai yra lygiaverčiai, po pasiūlymų pateikimo termino. Atkreipiame dėmesį, kad informacijos skleidėjai ir jų pateikiama informacija turi būti objektyvi, nešališka, neįtakojama, gerbianti žodžio laisvę bei kitas visuotinai pripažįstamas žmogaus teises ir laisves“[12]. Pažymėtina, kad Įstatymo 35 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta, jog Perkančioji organizacija Pirkimo dokumentus rengia vadovaudamasi šio įstatymo nuostatomis. Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia. Perkančioji organizacija tinkamai Pirkimo dokumentuose nustačiusi Pirkimo sąlygas leistų tiekėjams vienodai jas aiškinti, o Perkančioji organizacija galėtų realiai patikrinti, ar tiekėjų pasiūlymai šias sąlygas atitinka. Šiuo atveju, atsižvelgus į tai, kad tiekėjui iškilo klausimų, kokie pasiūlymai galėtų būti laikomi lygiaverčiais, bei tai, kad nei Pirkimo sąlygose, nei Techninėje specifikacijoje nėra nustatyti reikalavimai ar kriterijai, kuriais vadovaujantis būtų galima nustatyti lygiavertes naujienų agentūras konkrečiai nurodytoms Techninėje specifikacijoje, Pirkimo dokumentai negali būti laikomi aiškiais ir tiksliais, todėl yra parengti pažeidžiant Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies nuostatas. Be to, Perkančiajai organizacijai aiškiai neatsakius į tiekėjo paklausimą, kai tiekėjas turėjo teisę sulaukti aiškaus atsakymo ar komentaro į jo paklausimą, Pirkimui savo pasiūlymo tiekėjas neteikė (nustatyta, kad iš aštuonių kvietimus dalyvauti Pirkime priėmusių tiekėjų pasiūlymą pateikė tik vienintelis, kuris ir buvo nustatytas laimėjusiu Pirkimą). Be to, pažymėtina, kad perkančiajai organizacijai paliekama teisė nuspręsti, kokius reikalavimus nustatyti pirkimo dokumentuose, tačiau tai ji turi daryti nepažeisdama Įstatyme įtvirtintų viešųjų pirkimų principų[13], nustatyto draudimo dirbtinai riboti konkurenciją[14] ir laikydamasi Įstatyme nurodytų pirkimo objekto apibūdinimo taisyklių[15]. Pirkimo sąlygose perkamų prekių, paslaugų ar darbų savybės gali būti apibūdinamos tiksliais duomenimis, tačiau pagal nediskriminavimo principą draudžiama perkančiajai organizacijai viešojo pirkimo dokumentuose nurodyti konkrečius prekių pavadinimus, ženklus ar tipus, technines specifikacijas, jei tai suteiktų galimybę pirkime dalyvauti tik konkrečiam tiekėjui ar keliems tiekėjams, ir apribotų kitų potencialių tiekėjų dalyvavimą[16]. Šiuo atveju Perkančioji organizacija Techninės specifikacijos 2.2 punkte įvardijo konkrečias naujienų agentūras[17], taip pat nurodė, kad galima pateikti pasiūlymą su lygiavertėmis naujienų agentūromis[18], tačiau nenurodė jokių kriterijų, kuriais vadovaujantis būtų galima nustatyti lygiavertes naujienų agentūras nurodytosioms Techninėje specifikacijoje ir neįrodė, kad Pirkimo objekto neįmanoma tiksliai ir suprantamai apibūdinti, kaip tai nustatyta Įstatymo 37 straipsnio 4, 5 ir 6 dalyse, neįvardinant konkrečių naujienų agentūrų. Visi Perkančiosios organizacijos veiksmai - Techninėje specifikacijoje nustatytos konkrečios naujienų agentūros, nenustatyta jokių reikalavimų ar kriterijų, kuriais vadovaujantis potencialūs tiekėjai būtų galėję nurodyti lygiavertes naujienų agentūras, net ir kreipiantis paaiškinimo dėl agentūrų lygiavertiškumo, Perkančioji organizacija neteikė aiškaus atsakymo į tiekėjo paklausimą – lėmė nepagrįstą konkurencijos apribojimą, todėl Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje[19] įtvirtintus skaidrumo, lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principus, 17 straipsnio 2 dalies 1 punkte įtvirtintą pirkimų tikslą, Įstatymo 17 straipsnio 3 dalies, Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies bei Įstatymo 37 straipsnio 3 dalies nuostatas. |
III dalis. Pastabos, į kurias Perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
- | - |
IV dalis. SPRENDIMAS
Atsižvelgdama į nustatytus Įstatymo pažeidimus, nurodytus šios vertinimo išvados II dalyje, Tarnyba rekomenduoja Perkančiajai organizacijai 2018-05-31 Sutartį Nr. A64-140/18(3.10.22-TD2) nutraukti, ir, esant poreikiui, organizuoti naują viešąjį pirkimą, vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nuostatomis.
Prašome ne vėliau kaip per 10 darbo dienų, nuo šios vertinimo išvados gavimo dienos, raštu informuoti Tarnybą apie priimtą sprendimą dėl Tarnybos rekomendacijos nutraukti Sutartį.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos išvada, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
Direktorė
[1] Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų
[2] Perkančioji organizacija turi siekti, kad: 1) prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai;
[3] Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme nustatytos tvarkos taikymo ar dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams.
[4] Perkančioji organizacija pirkimo dokumentus rengia vadovaudamasi šio įstatymo nuostatomis. Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia.
[5]Jeigu papildomos su pirkimo dokumentais susijusios informacijos paprašoma laiku, perkančioji organizacija ją pateikia visiems tiekėjams ne vėliau kaip likus 6 dienoms iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos. <...>
[6]Techninė specifikacija turi užtikrinti konkurenciją ir nediskriminuoti tiekėjų.
[7] 2017 m. rugpjūčio 30 d. Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymas Nr. 40-437 „Dėl Vilniaus miesto savivaldybės administracijos viešųjų pirkimų komisijos sudarymo
[8] Tiekėjai savo prašymus dėl papildomos su pirkimo dokumentais susijusios informacijos gali teiki ne vėliau kaip prieš 4 darbo dienas iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos.
[9] 2018 m. gegužės 2 d. UAB Lietuvos naujienų agentūros ELTA raštas „Paklausimas dėl informacijos platinimo žiniasklaidos kanalais supaprastinto pirkimo atviro konkurso būdu sąlygų“
[10] Paslaugų teikėjas turi: <...> 2.2. suteikti teisę paslaugų teikėjo parengtą realiojo laiko (on-line) informaciją apie perkančiosios organizacijos veiklą prireikus naudoti ir platinti didžiausių pasaulyje tarptautinių naujienų agentūrų „The Associated Press“ (AP), nacionalinių Suomijos, Lenkijos naujienų agentūrų bei Rusijos naujienų agentūros „Interfax“ naujienų srautuose pagal paslaugų teikėjo ir šių naujienų agentūrų sutartis, suteikiančias abipusę teisę keistis realiojo laiko (on-line) informacija, ją naudoti ir platinti;
[11]<...> Jeigu techninėje specifikacijoje apibūdinant pirkimo objektą nurodytas konkretus pavadinimas ar šaltinis, konkretus procesas ar prekės ženklas, patentas, tipai, konkreti kilmė ar gamyba, standartas, tiekėjas gali pateikti lygiavertį sprendinį (kitų gamintojų lygiavertė produkcija ar įranga, pan.) nurodytajam.
[12] 2018 m. gegužės 9 d. Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Rinkodaros ir komunikacijos skyriaus raštas Nr. A39-425/18(3.10.15-AD10) „Dėl atviro konkurso (supaprastintas pirkimas) „Informacijos platinimas žiniasklaidos kanalais“
[13] Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis - Žr. nuorodą Nr. 11.
[14] Įstatymo 17 straipsnio 3 dalis - Žr. nuorodą Nr. 12 ir Įstatymo 37 straipsnio 3 dalis - Žr. nuorodą Nr. 13.
[15] Įstatymo 37 straipsnio 1 dalis: „Perkamų prekių, paslaugų ar darbų ypatybės apibūdinamos pirkimo dokumentuose pateiktoje techninėje specifikacijoje. <...> Techninėje specifikacijoje gali būti pateikiamos perkamų prekių, paslaugų ar darbų ypatybės, susijusios ir su konkretaus prekių gamybos, paslaugų teikimo ar darbų atlikimo procesu ar metodu arba konkretaus kito gyvavimo ciklo etapo procesu, net jeigu šie veiksniai nėra susiję su fizinėmis prekių, paslaugų ar darbų ypatybėmis. Šios ypatybės turi būti susijusios su pirkimo objektu ir proporcingos perkamų prekių, paslaugų ar darbų vertei ir tikslams. <...>“.
Įstatymo 37 straipsnio 4 dalis: „Nepažeidžiant privalomų nacionalinių techninių reikalavimų tiek, kiek jie neprieštarauja Europos Sąjungos teisei, techninė specifikacija gali būti parengta šiais būdais arba šių būdų deriniu: 1) apibūdinant norimą rezultatą arba nurodant pirkimo objekto funkcinius reikalavimus, įskaitant aplinkos apsaugos reikalavimus. Tokie reikalavimai turi būti tikslūs, kad tiekėjai galėtų parengti tinkamus pasiūlymus, o perkančioji organizacija – įsigyti reikalingų prekių, paslaugų ar darbų; 2) nurodant standartą, techninį liudijimą ar bendrąsias technines specifikacijas. <...> Kiekviena nuoroda pateikiama kartu su žodžiais „arba lygiavertis“; 3) apibūdinant norimą rezultatą arba pirkimo objekto funkcinius reikalavimus, nurodytus šios dalies 1 punkte, ir kaip šių reikalavimų atitikties priemonę – šios dalies 2 punkte nurodytas technines specifikacijas; 4) nurodant tam tikrų pirkimo objekto ypatybių technines specifikacijas pagal šios dalies 2 punkte nustatytus reikalavimus, kitų ypatybių – apibūdinant 1 punkte nurodytą norimą rezultatą ar funkcinius reikalavimus“.
Įstatymo 37 straipsnio 5 dalis: “Apibūdinant pirkimo objektą, techninėje specifikacijoje negali būti nurodytas konkretus modelis ar tiekimo šaltinis, konkretus procesas, būdingas konkretaus tiekėjo tiekiamoms prekėms ar teikiamoms paslaugoms, ar prekių ženklas, patentas, tipai, konkreti kilmė ar gamyba, dėl kurių tam tikriems subjektams ar tam tikriems produktams būtų sudarytos palankesnės sąlygos arba jie būtų atmesti. Toks nurodymas yra leidžiamas išimties tvarka, kai pirkimo objekto yra neįmanoma tiksliai ir suprantamai apibūdinti pagal šio straipsnio 4 dalyje nustatytus reikalavimus. Šiuo atveju nurodymas pateikiamas įrašant žodžius „arba lygiavertis“.
Įstatymo 37 straipsnio 6 dalis: “Kai perkančioji organizacija nurodo technines specifikacijas vadovaudamasi šio straipsnio 4 dalies 2 punkte nustatytais reikalavimais, ji neturi teisės atmesti pasiūlymo dėl to, kad siūlomos prekės ar paslaugos, ar darbai neatitinka nurodytų techninių specifikacijų, kuriomis ji rėmėsi, jeigu dalyvis savo pasiūlyme bet kokiomis perkančiajai organizacijai tinkamomis priemonėmis, įskaitant ir šio įstatymo 39 straipsnyje nurodytas priemones, įrodo, kad jo pasiūlyti sprendiniai yra lygiaverčiai ir atitinka techninėje specifikacijoje keliamus reikalavimus“.
[16] Vadovaujantis Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2015 m. kovo 4 d. nutartimi Nr. 3K-3-96-916/2015, perkančioji organizacija gali pasinaudoti Įstatyme nustatyta išimtimi pirkimo objektą apibūdinti nurodant konkretų modelį ar šaltinį, konkretų procesą ar prekės ženklą, patentą, tipą, konkrečią kilmę ar gamybą, jeigu egzistuoja dviejų sąlygų visetas: 1) pagal konkretaus pirkimo aplinkybes yra pagrindas konstatuoti, kad pirkimo objekto neįmanoma tiksliai ir suprantamai apibūdinti pagal to paties straipsnio reikalavimus; šias aplinkybes turi įrodyti perkančioji organizacija; 2) perkančioji organizacija šalia konkretaus modelio, prekės ženklo, proceso ir pan. nurodymo prideda prierašą „arba lygiavertis“.
[17] Paslaugų teikėjas turi: <...> 2.2 suteikti teisę paslaugų teikėjo parengtą realiojo laiko (on-line) informaciją apie perkančiosios organizacijos veiklą prireikus naudoti ir platinti didžiausių pasaulyje tarptautinių naujienų agentūrų „The Associated Press“ (AP), nacionalinių Suomijos, Lenkijos naujienų agentūrų bei Rusijos naujienų agentūros „Interfax“ naujienų srautuose pagal paslaugų teikėjo ir šių naujienų agentūrų sutartis, suteikiančias abipusę teisė keistis realiojo laiko (on-line) informacija, ją naudoti ir platinti;“
[18] Techninėje specifikacijoj nurodytus konkrečius ženklus, reikalavimu ir pan. gali atitikti (pakeisti) lygiaverčiai;
Pirkimo sąlygų 14 p.: “<...> Jeigu techninėje specifikacijoje apibūdinant pirkimo objektą nurodytas konkretus pavadinimas ar šaltinis, konkretus procesas ar prekės ženklas, patentas, tipai, konkreti kilmė ar gamyba, standartas, tiekėjas gali pateikti lygiavertė sprendinį (kitų gamintojų lygiavertė produkcija ar įranga, pan.) nurodytajam“.
[19] Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami