išvada2018 (25)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
KONTROLĖS SKYRIUS
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
2018 m. vasario d. Nr. 4S-
Vilnius
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, įvertino Šilutės rajono savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) pateiktus dokumentus, susijusius su viešuoju pirkimu.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Šilutės rajono Melioratorių alėjos ir Aukštaičių gatvės apšvietimo darbai“, 2017-06-22 kvietimai pateikti pasiūlymus (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo būdas | Mažos vertės pirkimas apklausos būdu. |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | Pirkimo planuojama vertė 110000,00 Eur su PVM, pirkimo sutarties vertė – 105187,72 Eur su PVM. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikomo įstatymo, supaprastintų pirkimų taisyklių redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2017-01-01), Šilutės rajono savivaldybės administracijos supaprastintų viešųjų pirkimų taisyklės, patvirtintos Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2016-01-05 įsakymu Nr. A1-12 (toliau – Taisyklės). |
Vertinimo apimtys/etapas | Išsamus vertinimas / Pirkimų procedūrų vertinimas po sutarties sudarymo. |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | - |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
Įstatymo 92 straipsnio 3 dalies 4 punkto[1], Įstatymo 3 straipsnio 1 dalis[2], Įstatymo 3 straipsnio 2 dalis[3]. | |
Pirkimo komisija 2017-06-20 posėdyje (protokolas Nr. 2017/69-1) priėmė sprendimą Pirkimą atlikti supaprastinto mažos vertės pirkimo apklausos būdu Centrinės viešųjų pirkimų informacinės sistemos (toliau – CVP IS) susirašinėjimo priemonėmis, pagal Taisyklių 114.14 punkto nuostatas, kad „apklausos būdu pirkimas gali būti atliekamas Taisyklėse nustatytais atvejais ir kai pagal Viešųjų pirkimų įstatymą apie supaprastintą pirkimą neprivaloma skelbti: <...> atliekamas mažos vertės pirkimas kai sudaroma prekių ar paslaugų pirkimo sutarties vertė yra mažesnė kaip 58 000 eurų (be pridėtinės vertės mokesčio), o darbų – mažesnė kaip 145 000 eurų (be pridėtinės vertės mokesčio)“. Atsižvelgiant į Įstatymo 92 straipsnio 3 dalies 4 punkto nuostatas bei Įstatymo 3 straipsnyje nustatytus principus, perkančioji organizacija negali numatyti, kad ji apie mažos vertės pirkimus neskelbs visais atvejais ir galimybe neskelbti gali naudotis tik pagrįstais atvejais, išlaikydama viešųjų pirkimų principus, visų pirma − skaidrumo. Perkančioji organizacija, nesuteikė galimybės kitiems rinkos dalyviams dalyvauti Pirkime. Sprendimas vykdyti neskelbiamą Pirkimą, suteikia pagrindo spręsti apie Perkančiosios organizacijos interesą dirbtinai nesudaryti sąlygų tiekėjų konkurencijai, nors statybų veikla užsiimančių tiekėjų rinkoje yra pakankamai daug. Tuo neužtikrinami Įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje įtvirtinti skaidrumo ir lygiateisiškumo principai, o nesant tiekėjų varžymosi neužtikrinamas racionalus lėšų panaudojimas. | |
Įstatymo 87 straipsnio 1 dalis[4], Įstatymo 32 straipsnio 2 dalis[5]. | |
Pirkimo sąlygų, patvirtintų Perkančiosios organizacijos direktoriaus, (toliau – Pirkimo sąlygos) 8 punkte nurodytas Pirkimo objektas – „Šilutės rajono Melioratorių alėjos ir Aukštaičių gatvės apšvietimo įrengimo darbai (toliau – Darbai). Darbų apimtys, preliminarūs kiekiai ir reikalavimai jiems atlikti yra nurodyti Techninėje specifikacijoje (pirkimo sąlygų 3 priedas) <...>“. Techninės specifikacijos 4 punkte nurodyta, kad „Statinio kategorija: Nesudėtingas statinys“. Vadovaujantis STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ 8 punktu „8. Susisiekimo komunikacijos pagal paskirtį skirstomos į pogrupius [3.26]: 8.1. keliai – inžinerinis statinys, skirtas transporto priemonių ir pėsčiųjų eismui. Kelio elementai yra šie: žemės sankasa, važiuojamoji dalis, kelkraščiai, skiriamoji juosta, kelio grioviai kitos vandens nuleidimo sistemos, sankryžos, autobusų sustojimo aikštelės, poilsio aikštelės, pėsčiųjų ir dviračių takai, kelio statiniai, techninės eismo reguliavimo priemonės, želdiniai, esantys kelio juostoje, kelio oro sąlygų stebėjimo ir transporto eismo apskaitos, apšvietimo ir kiti įrenginiai su šių elementų užimama žeme; 8.2. gatvės – keliai ar jų ruožai, esantys miesto ar kaimo gyvenamosios vietovės teritorijoje, paprastai turintys pavadinimą“, Pirkimo objektas (gatvės apšvietimas) yra priskiriamas gatvės inžinerinių įrenginių kategorijai. Atsižvelgiant į išdėstytą (gatvės, kurių apšvietimą numatoma įrengti, priskiriamos nesudėtingų statinių kategorijai, Pirkimo objektas priskiriamas gatvės inžinerinių įrenginių kategorijai), Tarnyba pažymi, kad Pirkimo sąlygų 14.3 punkte iškelto kvalifikacinio reikalavimo, kad „tiekėjas turi būti įregistruotas įstatymų nustatyta tvarka ir turi teisę verstis veikla, kuri reikalinga pirkimo sutarčiai įvykdyti“ atitikčiai pagrįsti nustatytas reikalavimas pateikti „<...> Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos ar Statybos produkcijos sertifikavimo centro išduotas atestatas, suteikiantis teisę atlikti specialiuosius statinio dalies statybos darbus statinio elektros inžinerinių sistemų įrengimo srityje“ ir Pirkimo sąlygų 14.4 punkte nustatytas kvalifikacinis reikalavimas, kad „tiekėjas sutarties vykdymui turi pasiūlyti ne mažiau kaip 1 (vieną) specialistą, turintį teisę eiti specialiųjų statybos darbų vadovo pareigas statinio elektros inžinerinių sistemų įrengimo srityje“ bei atitikčiai pagrįsti nustatytas reikalavimas pateikti „1) tiekėjų siūlomų specialistų sąrašas <...>, kuriame nurodoma: siūlomo specialisto vardas, pavardė, kvalifikacija, kvalifikaciją patvirtinantį dokumentą išdavusios įstaigos pavadinimas, numeris, išdavimo laikas; 2) pridedami kvalifikaciją patvirtinantys dokumentai“ (toliau – Kvalifikaciniai reikalavimai) yra pertekliniai. Tarnyba tai grindžia vadovaudamasi Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (toliau – Statybos įstatymas) 12 straipsnio 9 dalimi (vadovauti nesudėtingojo statinio projektavimui, statinio projekto vykdymo priežiūrai, statinio statybos techninei priežiūrai ir statybai turi teisę asmenys, įgiję šio įstatymo 2 straipsnio 1 arba 92 dalyje nurodytą išsilavinimą). O Statybos įstatymo 12 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad „eiti ypatingųjų ir neypatingųjų statinių statybos techninės veiklos pagrindinių sričių vadovų pareigas, nurodytas šio straipsnio 2 dalyje, turi teisę Lietuvos Respublikos piliečiai ir kiti fiziniai asmenys, nenurodyti šio straipsnio 7 dalyje, – atestuoti architektai (išskyrus statinio statybos vadovo, statinio specialiųjų statybos darbų vadovo pareigas) ir statybos inžinieriai (išskyrus statinio projekto architektūrinės dalies vadovo, statinio projekto architektūrinės dalies vykdymo priežiūros vadovo pareigas“. Reikia pažymėti, kad atestatai yra išduodami tik ypatingų ir neypatingų statinių atitinkamų sričių vadovams, o nesudėtingų statinių statybai gali vadovauti neatestuoti, bet atitinkamą išsilavinimą įgiję asmenys. Statybos įstatymo 18 straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad „būti ypatingųjų statinių statybos rangovu turi teisę šio straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose nurodyti atestuoti juridiniai asmenys ir kitos užsienio organizacijos, juridinio asmens ar kitos užsienio organizacijos padaliniai“. STR 1.02.01:2017 „Statybos dalyvių atestavimo ir teisės pripažinimo tvarkos aprašas“ 2.2 punkte nurodytos sritys, kurioms taikomas įmonių atestavimas: „2.2. Reglamento 1.3 ir 1.4 papunkčiuose nurodytiems asmenims – kvalifikacijos atestatai ar TPD, suteikiantys teisę būti: 2.2.1. ypatingojo statinio projektuotoju (tik TPD); 2.2.2. ypatingojo statinio statybos rangovu; 2.2.3. statinio projekto (jo dalies) ekspertizės rangovu; 2.2.4. statinio (jo dalies) ekspertizės rangovu“. Todėl įmonėms atestatai privalomi tik vykdant ypatingų statinių statybą, bet netaikomi nei neypatingų, nei tuo labiau nesudėtingų statinių statybos atvejams. Tarnyba konstatuoja, kad Kvalifikacijos reikalavimai yra nepagrįsti ir neproporcingi Pirkimo objektui. |
III dalis Pastabos, į kurias perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
Įstatymo 3 straipsnio 1 dalis[6], Įstatymo 3 straipsnio 2 dalis[7]. | |
Pirkimo sąlygų 4 priede pateiktas tuščias „Darbų kiekių žiniaraštis“ (preliminarus) (toliau – Žiniaraštis). Perkančioji organizacija nurodė, kad tiekėjai teikdami pasiūlymus nurodytų tik viso Pirkimo objekto kainą (nedetalizavo pagal darbus) ir nepareikalavo, kad tiekėjai užpildytų Žiniaraštį. Pirkimo sąlygų 92.2 punkte numatyta atsiskaitymo tvarka už atliktus darbus, kad „Perkančioji organizacija už atliktus darbus su Tiekėju atsiskaito per 30 dienų kai Ūkio skyriui pateikiama: pažyma apie atliktų darbų vertę, atliktų darbų aktas, šio akto pagrindu išrašyta PVM sąskaita-faktūra“. Šios nuostatos apibrėžtos ir 2017-07-28 Rangos darbų sutartyje Nr. R5-(4.15.)-503 (toliau – Pirkimo sutartis) sudarytoje Perkančiosios organizacijos su Pirkimo laimėtoju UAB „Įtampa“. Pirkimo sutartyje nepateikti numatytų darbų įkainiai (nėra Žiniaraščio) tik nurodyta fiksuota Pirkimo sutarties kaina. Perkančiosios organizacijos paprašius paaiškinti, (1) kaip buvo nustatyta Pirkimo vertė ir (2) kokie darbų įkainiai buvo taikomi atliktų darbų aktuose, Perkančioji organizacija paaiškino, kad: (1) „Pirkimo iniciatorius parengė techninę specifikaciją, kurioje nurodė pagrindinius darbų kiekius <...>. Pagal šių darbų kiekius buvo paskaičiuota preliminari <...> kaina – 112917,38 eurų (žiniaraštis pridedamas). Pirkimui vykdyti preliminari suma buvo suapvalinta iki 110000,00 eurų“, (2) „Pasirašius sutartį su tiekėju, prieš pradedant vykdyti darbus, buvo patvirtinta lokalinė sąmata (105187,72 eurai), pagal kurią yra aktuojami darbai (sąmata pridedama)“. Palyginus Perkančiosios organizacijos parengtą „žiniaraštį“ su UAB „Įtampa“ parengta „Lokaline sąmata“ nustatyta, kad darbų kiekiai (išskyrus dvi pozicijas) ir medžiagų kiekiai (išskyrus vieną poziciją) sutampa. Pagal tai sprendžiama, kad Perkančioji organizacija žinojo Pirkimo objekto darbų bei medžiagų kiekius ir turėjo galimybę nustatyti, kad už faktiškai atliktus darbus būtų atsiskaitoma pagal įkainius. Todėl „fiksuotos kainos“ pasirinkimas nebuvo pagrįstas. Atžvelgiant į išdėstytą, Perkančioji organizacija neužtikrino, kad Pirkimo sutarties vykdymas ir atsiskaitymas už atliktus darbus vyktų skaidriai, siekiant pirkimų tikslo, racionaliai naudojant lėšas. |
IV dalis. SPRENDIMAS
Išanalizavus duomenis apie Perkančiosios organizacijos 2016 m. vykdytus darbų pirkimus (internetiniame puslapyje http://www.freedata.lt/vpt/, CVP IS, viešųjų pirkimų monitoringo informacinėje sistemoje) nustatyta, kad 2016 m. buvo vykdyta 130 neskelbiamų mažos vertės pirkimų (sudarytų sutarčių vertė 2.675.287,34 Eur). Apie 2017 m. I pusmetį įvykdytų mažos vertės darbų pirkimų skaičių, duomenys dar nepateikti, tačiau iš informacijos aišku, kad nei vienas mažos vertės darbų pirkimas viešai nebuvo skelbtas.
Apibendrinant Išvadoje nurodytų Taisyklių 114.14 punkto[8] nuostatų taikymą, parenkant pirkimo būdą, darytina išvada, jog Perkančioji organizacija nuo 2016-01-05 (patvirtintos Taisyklės) taikydama Taisyklių minėtas nuostatas, įtvirtino galimybę sistemingai vykdyti mažos vertės neskelbiamus pirkimus, kas nulėmė, jog apie darbų mažos vertės pirkimus viešai nebuvo skelbiama. Vykdydama neskelbiamus mažos vertės pirkimus, Perkančioji organizacija pati sprendė, kokius tiekėjus kviesti pateikti pasiūlymus, tuo nesuteikdama galimybės kitiems rinkos dalyviams dalyvauti pirkimuose. Sprendimai vykdyti apklausas, eliminuojant kitus potencialius rinkos dalyvius, vykdant pirkimo objektuose nurodytus darbus, suteikia pagrindo spręsti apie Perkančiosios organizacijos siekį dirbtinai nesudaryti sąlygų tiekėjų konkurencijai, nors statybų veikla užsiimančių tiekėjų rinkoje yra pakankamai daug. Tuo neužtikrinami Įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje įtvirtinti skaidrumo ir lygiateisiškumo principai, o nesant tiekėjų varžymosi neužtikrinamas racionalus lėšų panaudojimas.
Pažymėtina, kad Įstatymo ir Taisyklių išimtys, vykdant mažos vertės pirkimus turi būti taikomos pagrįstai, esant tam tikroms aplinkybėms, o ne siekiant išvengti konkurencingos aplinkos, skaidraus bei viešo pirkimų procedūrų vykdymo. Perkančioji organizacija privalėjo sąžiningai ir pagrįstai tik tam tikrais atvejais taikyti apklausos (neskelbiamų pirkimų) procedūras.
Atsižvelgiant į tai, kad pagal Perkančiosios organizacijos pateiktą informaciją – Pirkimo sutartis įvykdyta 71,94 proc., Tarnybos nuomone, nėra proporcinga rekomenduoti nutraukti Pirkimo sutartį.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos išvada, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
[1] „Neskelbiant apie pirkimą gali būti perkamos prekės, paslaugos ar darbai, kai: <...> atliekami mažos vertės pirkimai perkančiosios organizacijos nustatytais atvejais“.
[2] „Perkančioji organizacija, užtikrina, kad atliekant pirkimo procedūras ir nustatant laimėtoją būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo ir skaidrumo principų“.
[3] „Pirkimų tikslas – vadovaujantis šio įstatymo reikalavimais sudaryti pirkimo sutartį, leidžiančią įsigyti perkančiajai organizacijai (atlikti pirkimą įgaliojusiai organizacijai) ar tretiesiems asmenims reikalingų prekių, palukų ar darbų, racionaliai naudojant tam skirtas lėšas“.
[4] „Perkančioji organizacija, parinkdama tiekėją ir siekdama įsitikinti , ar tiekėjas bus pajėgus įvykdyti pirkimo sutartį, vadovaujasi šio įstatymo 32-38 straipsniuose nustatytais reikalavimais <...>“.
[5] „“Perkančiosios organizacijos nustatyti minimalūs kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos. Jie turi būti pagrįsti ir proporcingi pirkimo objektui, tikslūs ir aiškūs“.
[6] „Perkančioji organizacija, užtikrina, kad atliekant pirkimo procedūras ir nustatant laimėtoją būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo ir skaidrumo principų“.
[7] „Pirkimų tikslas – vadovaujantis šio įstatymo reikalavimais sudaryti pirkimo sutartį, leidžiančią įsigyti perkančiajai organizacijai (atlikti pirkimą įgaliojusiai organizacijai) ar tretiesiems asmenims reikalingų prekių, palukų ar darbų, racionaliai naudojant tam skirtas lėšas“.
[8] „Apklausos būdu pirkimas gali būti atliekamas Taisyklėse nustatytais atvejais ir kai pagal Viešųjų pirkimų įstatymą apie supaprastintą pirkimą neprivaloma skelbti: <...> atliekamas mažos vertės pirkimas kai sudaroma prekių ar paslaugų pirkimo sutarties vertė yra mažesnė kaip 58 000 eurų (be pridėtinės vertės mokesčio), o darbų – mažesnė kaip 145 000 eurų (be pridėtinės vertės mokesčio)“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami