išvada2018 (23)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
VĮ „Mūsų amatai“ Rasų g. 8 11350 Vilnius Faksas (8 5) 264 3120 El. p. administracija@musuamatai.com | 2018-09- Į 2018-08-17 | Nr. Nr. | 4S- 11/05-815 |
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko VĮ „Mūsų amatai“ (toliau – Perkančioji organizacija) vykdyto viešojo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Maisto produktai ir kiti būtiniausi reikmenys, skirti nuteistiesiems“ (2018-07-07 skelbtas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CPV IS), pirkimo Nr. 386757) (toliau – Pirkimas) |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | 26.620.000,00 Eur su PVM / 22.000.000,00 Eur be PVM |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikomo įstatymo redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2018-01-01) (toliau – Įstatymas) |
Vertinimo apimtys/etapas | Pilnas vertinimas / Pirkimo procedūrų vertinimas po vokų su pasiūlymais atplėšimo, bet iki sutarties sudarymo |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | – |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[1], 3 dalis[2], Įstatymo 28 straipsnio 1 dalis[3]. | |
Pirkimą vykdė Perkančiosios organizacijos direktoriaus įsakymu[4] sudaryta viešųjų pirkimų komisija (toliau – Komisija). Pirkimo sąlygų[5] 2.3 punkte nurodyta, kad Pirkimo objektas skaidomas į dvi dalis (Pirkimo objekto I dalis – „Maistas ir kitos plataus vartojimo prekės“, Pirkimo objekto II dalis – „Maisto papildai, prekės ir priemonės skirtos sportui ir poilsiui“). Pirkimo sąlygų 2 priede (Techninė specifikacija) nurodyta, kad: Pirkimo objekto I dalį (Maistas ir kitos plataus vartojimo prekės) sudaro: (1) maisto produktų grupė: pienas ir pieno produktai (21 pozicija), mėsa ir mėsos gaminiai (27 pozicijos), mėsos konservai (6 pozicijos), žuvis ir žuvų produktai (6 pozicijos), žuvų konservai (3 pozicijos), duonos ir pyrago gaminiai (15 pozicijų), grūdų malimo produktai (13 pozicijų), šviežios daržovės ir vaisiai (28 pozicijos), perdirbti, konservuoti vaisiai ir daržovės (47 pozicijos), kiti maisto produktai (50 pozicijų), sušaldyti produktai (5 pozicijos); (2) higienos reikmenų, valymo priemonių ir ūkinių prekių grupė (42 pozicijos); (3) aprangos, avalynės bei tekstilės gaminių ir kitų prekių, skirtų aprangos, avalynės ir tekstilės gaminių priežiūrai ir remontui grupė (19 pozicijų); (4) elektronikos prekių ir priemonių grupė (26 pozicijos); (5) tabako gaminių grupė (15 pozicijų). Pirkimo objekto II dalį (Maisto papildai, prekės ir priemonės skirtos sportui ir poilsiui) sudaro maisto papildų, prekių ir priemonių skirtų sportui ir poilsiui grupė (15 pozicijų). Pirkimo sąlygų 3 priede (Laisvės atėmimo vietose esančių parduotuvių nuteistiesiems sąrašas) pateiktas parduotuvių sąrašas (11 įkalinimo įstaigų), į kurias, vykdant sutartį, turėtų būti pristatomos prekės. Tarnyba paprašė (2018-08-10 raštas Nr. 4S-1078) Perkančiosios organizacijos paaiškinti priimtą sprendimą dėl Pirkimo objekto skaidymo tik į dvi dalis, atsižvelgiant į aplinkybes, kad: (i) Pirkimo objekto I dalyje nurodytos prekės (pvz. pieno produktai, mėsos produktai, daržovės, higienos prekės, ūkinės prekės, apranga ir avalynė, elektros prekės, tabako gaminiai) ir Pirkimo objekto II dalyje nurodytos prekės (pvz. maisto papildai, prekės sportui ir poilsiui) yra skirtingo pobūdžio ir asortimento (pagal BVPŽ kodus) ir (ii) prekės bus tiekiamos į 11 parduotuvių skirtingais adresais. Perkančioji organizacija paaiškino (2018-08-17 raštas Nr. 11/05-815), kad vadovavosi Įstatymo 28 straipsnio[6] nuostatomis ir pateikė sprendimo (Pirkimo objektą skaidyti tik į dvi dalis) argumentus grindžiamus: (1) kalėjimuose ir pataisos namuose nustatytais režimais, (2) įvežamų daiktų patikra, (3) prekių pristatymo terminais, (4) darbuotojų, dirbančių parduotuvėse skaičiumi (toliau – Pagrindimas). Tarnyba pažymi, kad Perkančioji organizacija nepagrindė, kad suskaidžius Pirkimo objektą į daugiau dalių (pagal prekių pobūdį, BVPŽ kodus[7], prekių pristatymo vietas ir kt.) – „sumažėtų tiekėjų konkurencija, pirkimo sutarties vykdymas taptų per daug brangus ar sudėtingas techniniu požiūriu, skirtingų pirkimo objekto dalių įgyvendinimas būtų glaudžiai susijęs ir dėl to perkančiajai organizacijai atsirastų būtinybė koordinuoti šių dalių tiekėjus ir tai keltų riziką netinkamai įvykdyti pirkimo sutartį“ (Įstatymo 28 straipsnio 2 dalis), o jos nurodytos aplinkybes, dėl kurių netikslinga pirkimo objektą skaidyti į dalis, aiškinamos kalėjimų / pataisos namų bendru / sustiprintu režimu, prekių patikra, priėmimo terminais – nesusijusios su tiekėjų skaičiumi (prekių tiekimo terminai, prekių kiekis, prekių patikra – bus tokie pat, tik prekes pristatys ne vienas, o atitinkamai keli tiekėjai). Primintina, kad visais atvejais argumentai turi būti objektyvūs ir įtikinami, pagrįsti tam tikrais faktiniais duomenimis, skaičiavimais ir pan. Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, neskaidydama Pirkimo objekto į daugiau nei dvi dalis ir nepagrindusi Pirkimo apjungimą lėmusių aplinkybių, pažeidė Įstatymo 28 straipsnio 1 dalies nuostatas, Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo, lygiateisiškumo bei nediskriminavimo principus ir Įstatymo 17 straipsnio 3 dalies nuostatas. | |
Įstatymo 47 straipsnio 1 dalis[8] ir 7 dalis[9], Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[10]. | |
Pirkimo sąlygų 36 punkte nustatyti kvalifikaciniai reikalavimai (3 lentelėje „Ekonominio ir finansinio pajėgumo reikalavimai“[11] (toliau – I kvalifikacinis reikalavimas) (pagal Pirkimo objekto dvi dalis, atsižvelgiant į tai, kad Pirkimo objekto I dalies maksimali pirkimo vertė 20.800.000,00 Eur be PVM, o Pirkimo objekto II dalies maksimali pirkimo vertė 1.200.000,00 Eur be PVM) ir 4 lentelės „Techninio ir profesinio pajėgumo reikalavimai“ 1 punkte[12]) (toliau – II kvalifikacinis reikalavimas). Tarnyba nustatė, kad:
Atsižvelgdama į išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, nustatydama I kvalifikacinį reikalavimą, nesivadovavo Tiekėjų kvalifikacijos nustatymo metodikos reikalavimais, I ir II kvalifikacinius reikalavimus nustatė neproporcingus Pirkimo objektui, apribojo tiekėjų konkurenciją ir jų galimybę dalyvauti Pirkime, taip pažeisdama Įstatymo 47 straipsnio 1 ir 7 dalių nuostatas ir Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą proporcingumo principą. | |
3. | Įstatymo 47 straipsnio 1 dalis[14]. |
Pirkimo sąlygų 3.15 punkte nustatytas reikalavimas, kad „jei bendrą pasiūlymą pateikia ūkio subjektų grupė, veikianti pagal jungtinės veiklos (partnerystės) sutartį, šios dalies 2-4 lentelėse nurodytus kvalifikacijos reikalavimus turi atitikti bent vienas ūkio subjektų grupės narys“ (toliau – Reikalavimas). Pažymėtina, kad Pirkimo sąlygų 3.6 punkto 3 lentelėje nustatyti kvalifikaciniai reikalavimai, susiję su tiekėjo vidutinėmis metinėmis visos veiklos pajamomis, o 4 lentelėje – susiję su įvykdytomis ar vykdomomis sutartimis (toliau – Reikalavimai). Šie Reikalavimai yra neproporcingi jungtinės veiklos sutarties sampratai, apibrėžtai Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.969 straipsnyje „<...> jungtinės veiklos (partnerystės) sutartimi du ir daugiau asmenų (partnerių), kooperuodami savo turtą, darbą ar žinias, įsipareigoja veikti bendrai tam tikram, neprieštaraujančiam įstatymui tikslui arba tam tikrai veiklai“ ir dirbtinai riboja tiekėjų konkurenciją (pavyzdžiui, dviejų tiekėjų veikiančių pagal jungtinės veiklos sutartį (vidutinės metinės visos veiklos pajamos: 1 tiekėjo 8 mln. Eur, 2 tiekėjo 5 mln. Eur), teikiančių pasiūlymą Pirkimo objekto I daliai, kvalifikacija neatitiks kvalifikacinio reikalavimo nustatyto Pirkimo sąlygų 3.6 punkto 3 lentelėje, nes nei vieno tiekėjo vidutinės metinės visos veiklos pajamos nesiekia 10 mln. Eur). Tarnyba atkreipia dėmesį, kad ūkio subjektų grupė sutarties vykdymo metu realiai galėtų disponuoti bendrais ištekliais, kaip apyvartinėmis lėšomis, atsargomis, žmogiškaisiais ir kt. ištekliais. Atsižvelgiant į tai, tikslinga būtų nustatyti, kad Reikalavimus turėtų atitikti „bent vienas ūkio subjektų grupės narys arba visi kartu“. Atsižvelgiant į tai, Perkančioji organizacija, nustatydama Reikalavimus (ūkio subjektų grupei, teikiančiai bendrą pasiūlymą), pažeidė Įstatymo 47 straipsnio 1 dalies nuostatas. | |
4. | Įstatymo 35 straipsnio 2 dalies 13 punktas[15], 17 straipsnio 1 dalis[16], 17 straipsnio 2 dalies 1 punktas[17]. |
Pirkimo sąlygų 6.6.2 punkte nustatyta, kad „pasiūlyme nurodoma kaina (įkainiai) turi būti apskaičiuoti ir išreikšti taip, kaip nurodyta šio konkurso sąlygų prieduose Nr. 7 ir/ar Nr.8“. Tarnyba nustatė, kad: 4.1. Pirkimo dokumentuose nustatyta, kad Pirkimo I dalies objektas ir Pirkimo II dalies objektas susideda iš sudėtinių dalių ir numatyta, kad Perkančioji organizacija pirks skirtingus prekių kiekius (pagal poreikį). Pirkimo sąlygų 7 priede (pasiūlymo pateikimo forma Pirkimo objekto I daliai) ir 8 priede (pasiūlymo pateikimo forma Pirkimo objekto II daliai) nenurodyti numatomų įsigyti prekių kiekiai ar lyginamieji svoriai, o pasiūlymo kaina (kiekvienos Pirkimo objekto dalies) apskaičiuojama susumuojant prekių vienetų įkainius. Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija nesivadovavo Kainodaros taisyklių nustatymo metodikos[18] 10.1 punkto[19] reikalavimais ir tuo pažeidė Įstatymo 35 straipsnio 2 dalies 13 punktą, nes Įstatymo 87 straipsnio 1 dalies 3 punkte nustatyta, kad „Pirkimo sutartyje, kai ji sudaroma raštu, turi būti nustatyta: <...> kainodaros taisyklės, nustatytos pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą metodiką“. 4.2. Pirkimo sąlygų 7 priede (pasiūlymo pateikimo forma Pirkimo objekto I daliai) dalies prekių matavimo vienetas nurodytas – „pakuotė“. Kai kuriose pozicijose nurodytas konkretus pakuotės svoris ar talpa (pvz., jogurtas 800 g, jogurtas 370 g., pienas 1 l, trapučiai ryžių 110 g), kitose pozicijose – nurodytos pakuotės svorio ar talpos viršutinės ir (ar) apatinės ribos (pvz., margarinas fasuotas ne daugiau kaip po 400 g, grietinėlė fasuota ne daugiau kaip po 200 g, marinuoti burokėliai nuo 900 g iki 1000 g, arbata nuo 85 iki 100 g). Vertinant pasiūlymus neatsižvelgiama į tai, kokią pakuotę tiekėjas pasiūlė, o vertinama pakuotės vieneto kaina. Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, nustatydama reikalavimus prekės konkrečiai pakuotei ir pasiūlymų vertinimo tvarką (kai vertinami prekių pakuočių vienetų įkainiai), pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo bei lygiateisiškumo principus ir Įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatytą pirkimų tikslą. Tarnyba atkreipia dėmesį, kad „Maisto produktų pirkimo gairių 2018 m.“[20] II skyriuje (Tinkamų pirkimo dokumentų ir techninės specifikacijos parengimo svarba) pateiktos rekomendacijos dėl svarbaus techninės specifikacijos aspekto – „prekės pakuotė“ ir pažymėta, kad „atliekant tiekėjų pasiūlymų vertinimą, turi būti vertinama vieno litro (vieno kilogramo), bet ne vienos pakuotės kaina, įvertinus tai, kad tiekėjai gali siūlyti tą patį maisto produktą skirtingose pakuotėse“. | |
5. | Įstatymo 35 straipsnio 2 dalies 13 punktas[21]. |
Pirkimo sąlygų 9 priedo (Pirkimo preliminarios sutarties projektas) 1.7 punkte nurodyta, kad „Naujos prekės – Prekės, kurių techninės charakteristikos nėra nurodytos Preliminarios sutarties priede Nr. 1 „Techninės specifikacijos“ <...>“, o 2.3 punkte nustatyta, kad „Naujų prekių gali būti užsakyta ne daugiau kaip 50 % nuo bendros su Tiekėjais sudarytų Pagrindinių sutarčių vertės“ (toliau – Sutarties nuostata). Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija Pirkimo preliminarios sutarties projekte įtvirtindama šią Sutarties nuostatą, nesivadovavo Kainodaros taisyklių nustatymo metodikos 13 punkto[22] reikalavimais (esant galimybei įsigyti neviršijant 10 procentų prekių sąraše nenurodytų, tačiau su Pirkimo objektu susijusių prekių, nusimatė galimybę – penkis kartus didesnę (ne daugiau 50 procentų) ir tuo pažeidė Įstatymo 35 straipsnio 2 dalies 13 punktą, nes Įstatymo 87 straipsnio 1 dalies 3 punkte nustatyta, kad „Pirkimo sutartyje, kai ji sudaroma raštu, turi būti nustatyta: <...> kainodaros taisyklės, nustatytos pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą metodiką“. |
III dalis. Pastabos, į kurias Perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
1. | |||
Pirkimo sąlygų 36 punkto 4 lentelės „Techninio ir profesinio pajėgumo reikalavimai“ 1 punkte[23]) nustatytas kvalifikacinis reikalavimas (toliau – II kvalifikacinis reikalavimas) pagal Pirkimo objekto dvi dalis, atsižvelgiant į tai, kad Pirkimo objekto I dalies maksimali pirkimo vertė 20.800.000,00 Eur be PVM, o Pirkimo objekto II dalies maksimali pirkimo vertė 1.200.000,00 Eur be PVM. Nors formaliai, II kvalifikacinio reikalavimo rodiklio „vienos ar daugiau sutarčių bendros vertės“ reikšmės atitinka Tiekėjų kvalifikacijos nustatymo metodikos 21.1.2. punkto 2 papunkčio[24] nuostatas, tačiau Perkančioji organizacija neįvertino Pirkimo objekto specifikos, kad Pirkimo metu numatyta sudaryti preliminarią sutartį, o pagrindinės sutartys sudaromos nedidelių verčių (palyginus su preliminarios sutarties verte). Pavyzdžiui, analogiško pirkimo sutarties įvykdymo atveju, tiekėjas (teikiantis prekes pagal preliminarią sutartį atnaujinto varžymosi būdu) patirčiai įrodyti, turėtų pateikti virš 3,3 tūkst. pagrindinių sutarčių, kurių kiekvienos vertė apie 3 tūkst. Eur, duomenis (10.000.000,00 Eur / 3000,00 Eur = 3.333,33). Aukščiau pateiktu pavyzdžiu, Tarnyba siekia atkreipti dėmesį į tai, kad tik Perkančioji organizacija yra atsakinga už Pirkimo dokumentuose keliamų reikalavimų pagrįstumą ir tiekėjų kvalifikacinių duomenų vertinimą, todėl ji privalo neabejotinai įsitikinti jos nustatyto kvalifikacijos reikalavimo ir kandidato gebėjimo įvykdyti sutartį priežastiniu ryšiu. Nustatytų tiekėjų kvalifikacijos reikalavimų tikslas ir tiekėjų kvalifikacijos nustatytiems reikalavimams atitikties įvertinimas bei tiekėjo pripažinimas juos atitinkančiu yra svarbus ir reikšmingas ne tik laimėtojui nustatyti t. y. formaliai atlikti pirkimo procedūras, tačiau nustatyti reikalavimai privalo būti besąlygiškai susiję su sutarties vykdymu, tokiu būdu tiekėjų kvalifikacijos reikalavimų nustatymas ir tiekėjų kvalifikaciją patvirtinančių dokumentų nustatytiems reikalavimams atitikties įvertinimas turi būti pateisinami realiai vykdysiančių sutartį asmenų atžvilgiu. Tarnyba pažymi, kad II kvalifikacinis reikalavimas nėra proporcingas Pirkimo objekto dalims. Perkančioji organizacija tiekėjo patirčiai, vykdant preliminarią sutartį, įvertinti turėtų nustatyti pagrįstus, pirkimo objektui proporcingus reikalavimus. | |||
2. | |||
Pirkimo sąlygų 9.3.3 punkte nustatyta, kad „Pasiūlymai, nagrinėjami, vertinami ir palyginami šia tvarka: <...> tikrina, ar nebuvo pasiūlytos per didelės, perkančiajai organizacijai nepriimtinos kainos. Laikoma, kad pasiūlyta kaina yra per didelė ir nepriimtina, jeigu ji viršia perkančiosios organizacijos pirkimui skirtas lėšas, nustatytas ir užfiksuotas perkančiosios organizacijos rengiamuose dokumentuose prieš pradedant pirkimo procedūrą“. Atsižvelgiant į tai, kad Perkančioji organizacija prieš pradėdama Pirkimą nenusimatė prekių kiekių (lyginamųjų svorių) ir priimtinų prekių kainų pagal prekių pozicijas (Pirkimo paraiškoje (2018-06-12 Nr. 18/04-389) nustatyta tik maksimali planuojamos sudaryti pirkimo sutarties vertė, kartu pateiktos Techninės specifikacijos 7 punkte nurodyta planuojamų prekių įsigijimo apyvarta pagal etapus, Pirkimo sąlygose nurodyta tik planuojamos Pirkimo objekto dalių vertės), įvertinti pasiūlymų pagal savo iškeltą reikalavimą neturėtų galimybių. Tai neužtikrina skaidumo principo laikymosi ir pirkimų tikslo siekimo (Įstatymo 17 straipsnio 1 ir 2 dalys). | |||
3. | |||
Pirkimo sąlygų 2 priedo (Techninė specifikacija) 4.11 punkte nustatyti reikalavimai, kad „Tiekėjas pateikia reikiamą šaldymo, vėsinimo įrangą, skirtą maisto produktams, kurių laikymui ir saugojimui yra keliami specialūs reikalavimai“ ir, kad „šaldymo, vėdinimo įrangos perdavimas naudojimui, prieš pradedant tiekti prekes, atliekamas ne vėliau kaip prieš vieną darbo dieną iki planuojamų prekių pristatymo“ yra netikslūs, neaiškūs (pvz., ar abu tiekėjai su kuriais sudarytos preliminarios sutartys turi pateikti šaldymo įrangą, nenurodyta – į kurias parduotuves turi būti pristatoma šaldymo įranga, šaldymo įrangos techninės charakteristikos (pvz., išmatavimai, talpa, galingumas ir kt.). Tai neužtikrina Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies[25] nuostatų laikymosi. | |||
4. | |||
Pirkimo preliminarios sutarties projekte (Pirkimo sąlygų 9 priedas) nustatytos neaiškios preliminarios sutarties nutraukimo sąlygos bei tvarka (9.5 punktas[26]). Neišskirti preliminarios sutarties nutraukimo atvejai: (1) galimybė tik perkančiajai organizacijai vienašališkai nutraukti sutartį pagal Įstatymo 90 straipsnio 1 ir 2 dalių reikalavimus, taip pat nenustatyta tvarka ir (2) kiti atvejai – kai galimybė nutraukti preliminarią sutartį suteikiama abiem sutarties šalims pagal Įstatymo 90 straipsnio 3 dalies nuostatas. | |||
4 | |||
Pirkimo preliminarios sutarties projekto (Pirkimo sąlygų 9 priedas) 9.6 punkte nustatyti esminiai Preliminarios sutarties sąlygų pažeidimo atvejai. Atsižvelgiant į Perkančiosios organizacijos paaiškinimus dėl atsakomybės už neteisėtą daiktų ir reikmenų įnešimą, perdavimą ar bandymą perduoti laisvės atėmimo vietose, Techninės specifikacijos (Pirkimo sąlygų 2 priedas) 5 skyriaus (Reikalavimai logistikai) 5.1 punkte[27] nustatyto reikalavimo pažeidimas, Tarnybos nuomone, turėtų būti įtrauktas į esminių Preliminarios sutarties sąlygų pažeidimų sąrašą. | |||
4 | Įstatymo 35 straipsnio 2 dalies 13 punktas[28]. | ||
Pirkimo preliminarios sutarties projekte (Pirkimo sąlygų 9 priedas) nenustatyta – perkančiosios organizacijos vadovo įsakymu (potvarkiu) skiriamas asmuo, atsakingas už sutarties vykdymą, sutarties ir pakeitimų paskelbimą pagal Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies nuostatas (Įstatymo 87 straipsnio 1 dalies 12 punktas[29]). | |||
4 | |||
Pagrindinės sutarties projekto (Pirkimo preliminarios sutarties priedas) 8.6 ir 11.1 punktuose – neteisingos nuorodos į Įstatymo straipsnį, kuriame nustatyti viešųjų pirkimų principai ir tikslai (vietoje Įstatymo 3 straipsnio turi būti Įstatymo 17 straipsnis). |
IV dalis. SPRENDIMAS
Tarnyba, atsižvelgdama į Išvados II dalyje konstatuotus Įstatymo nuostatų pažeidus, turėtų įpareigoti Perkančiąją organizaciją nutraukti Pirkimo procedūras, tačiau, atsižvelgdama į tai, kad Perkančioji organizacija, vadovaudamasi Įstatymo 29 straipsnio 3 dalimi[30], savo iniciatyva nutraukė Pirkimo procedūras (2018-08-17 raštas Nr. 11/05-815), Tarnyba apsiriboja šiuo vertinimu. Rekomenduojame Perkančiajai organizacijai, vykdant kitus viešuosius pirkimus, atsižvelgti į Išvadoje konstatuotus Įstatymo nuostatų pažeidimus bei pateiktas pastabas.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos įpareigojimu, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
Direktorė
[1] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[2] „Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme nustatytos tvarkos taikymo ar dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams.
[3] „Tarptautinis pirkimas privalo būti, o supaprastintas ar šio įstatymo 2 priede nurodytų socialinių ir kitų specialiųjų paslaugų pirkimas gali būti atliekamas skaidant pirkimo objektą į dalis, kurių kiekvienai numatoma sudaryti atskirą pirkimo sutartį, ir apibrėžiant šių dalių apimtį ir dalyką. Pirkimo objektas skaidomas į dalis kiekybiniu, kokybiniu pagrindu ar pagal skirtingus jo įgyvendinimo etapus“.
[4] 2018-06-12 įsakymas Nr. 1/05-39 „Dėl maisto produktų ir kitų būtiniausių reikmenų, skirtų neteistiesiems, viešojo pirkimo komisijos sudarymo“.
[5] Pritarta Komisijos 2018-06-14 posėdyje (protokolas Nr. 15/04-397, patvirtintos Perkančiosios organizacijos direktoriaus.
[6] „Tarptautinio pirkimo atveju šio straipsnio 1 dalyje nurodyta pareiga skaidyti pirkimo objektą į dalis netaikoma, jeigu perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose pagrindžia, kad dėl to sumažėtų tiekėjų konkurencija, pirkimo sutarties vykdymas taptų per daug brangus ar sudėtingas techniniu požiūriu, skirtingų pirkimo objekto dalių įgyvendinimas būtų glaudžiai susijęs ir dėl to perkančiajai organizacijai atsirastų būtinybė koordinuoti šių dalių tiekėjus ir tai keltų riziką netinkamai įvykdyti pirkimo sutartį, ar nurodo kitas pagrįstas aplinkybes, dėl kurių netikslinga pirkimo objektą skaidyti į dalis“.
[7] Numatomos viešojo pirkimo ir pirkimo vertės skaičiavimo metodikos, patvirtintos Tarnybos direktoriaus 2017-06-27 įsakymu Nr. 1S-94, 2.8 punkte nustatyta, kad „To paties tipo prekės – prekės, kurios priklauso tai pačiai prekių grupei pagal BVPŽ skaitmeninio kodo pirmus tris skaitmenis, išskyrus atvejus, kai tenkinama bent viena iš šių sąlygų:
2.8.1. prekių pirmi penki BVPŽ skaitmeninio kodo skaitmenys skiriasi ir prekės nėra skirtos identiškam ar panašiam naudojimui. <...>.
2.8.2. tokių prekių savo asortimente įprastai neturi vienas tiekėjas (atsižvelgiama į tiekėjo specializaciją ir suinteresuotumą atitinkamoje veikloje). <...>“.
[8] „Perkančioji organizacija privalo išsiaiškinti, ar tiekėjas yra kompetentingas, patikimas ir pajėgus įvykdyti pirkimo sąlygas, todėl ji turi teisę skelbime apie pirkimą ar kituose pirkimo dokumentuose nustatyti būtinus kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimus ir šių reikalavimų atitiktį patvirtinančius dokumentus ar informaciją. Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs“.
[9] „Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką“.
[10] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[11] Pirkimo objekto I daliai – „Tiekėjo vidutinės metinės visos veiklos pajamos per pastaruosius 3 finansinius metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 3 finansinius metus) turi būti ne mažesnės kaip 10 000 000,00 Eur“ ir Pirkimo objekto II daliai – „Tiekėjo vidutinės metinės visos veiklos pajamos per pastaruosius 3 finansinius metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 3 finansinius metus) turi būti ne mažesnės kaip 500 000,00 Eur“.
[12] „Tiekėjas per paskutiniuosius 3 metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 3 metus) yra sėkmingai įvykdęs/vykdo bent vieną ar daugiau sutartį (-is), kurių bendra vertė ne mažesnė kaip: 1 pirkimo objekto daliai – 10 000 000,00 Eur, 2 pirkimo objekto daliai – 500 000,00 Eur. <...> (Įvykdytos Sutarties ar įvykdytos Sutarties dalies dalykas turi būti susijęs su pirkimo objektu – maisto produktų prekyba (ganyba)“.
[13] Patvirtinta Tarnybos direktoriaus 2017-06-29 įsakymu Nr. 1S-105.
[14] „Perkančioji organizacija privalo išsiaiškinti, ar tiekėjas yra kompetentingas, patikimas ir pajėgus įvykdyti pirkimo sąlygas, todėl ji turi teisę skelbime apie pirkimą ar kituose pirkimo dokumentuose nustatyti būtinus kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimus ir šių reikalavimų atitiktį patvirtinančius dokumentus ar informaciją. Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs“.
[15] „Pirkimo dokumentuose turi būti nurodyta: <...> perkančiosios organizacijos siūlomos šalims sudaryti pirkimo sutarties sąlygos ir (arba) pirkimo sutarties projektas parengtas pagal šio įstatymo 87 straipsnyje nustatytus reikalavimus, jeigu jis yra parengtas <...>“.
[16] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[17] „Perkančioji organizacija turi siekti, kad: prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai“.
[18] Kainodaros taisyklių nustatymo metodika, patvirtinta Tarnybos direktoriaus 2017-06-28 įsakymu Nr. 1S-95 „Dėl kainodaros taisyklių nustatymo metodikos patvirtinimo“.
[19] „Pirkimo dokumentuose ir sutartyje nustačius fiksuotą įkainį: <...> pasiūlymo vertinimo metu yra vertinamas įkainio dydis ar įkainių suma. Jei pirkimo objektas susideda iš sudėtinių dalių ir pirkimo vykdytojas pirks skirtingus prekių kiekius ir (ar) paslaugų apimtis, vertinant pasiūlymą, vertinama įkainių, padaugintų iš maksimalių ar apytiksliai numatomų įsigyti kiekių ir (ar) apimčių arba lyginamųjų koeficientų, suma (lyginamasis koeficientas turėtų būti suprantamas kaip perkamo objekto sudėtinių dalių kiekio pasiskirstymas). Toks vertinimas turi būti taikomas nepriklausomai nuo to, ar, vadovaujantis Metodikos 10.2 papunkčiu, preliminarūs kiekiai (apimtys) nurodomi vienetais ar suma“.
[20] „Rekomendacinio pobūdžio metodinė priemonė, parengta įgyvendinant Europos socialinio fondo ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis finansuojamą projektą „Viešųjų pirkimų efektyvumo didinimas metodinėmis priemonėmis“, projekto Nr. 10.1.2-ESFA-V-916-01-0004“.
[21] „Pirkimo dokumentuose turi būti nurodyta: <...> perkančiosios organizacijos siūlomos šalims sudaryti pirkimo sutarties sąlygos ir (arba) pirkimo sutarties projektas parengtas pagal šio įstatymo 87 straipsnyje nustatytus reikalavimus, jeigu jis yra parengtas <...>“.
[22] „Pirkimo vykdytojas prekių pirkimo atveju, esant poreikiui, gali įsigyti prekių sąraše nenurodytų, tačiau su pirkimo objektu susijusių prekių. Apie tokią galimybę turi būti nurodyta tiek pirkimo dokumentuose, tiek sutartyje. Pirkimo vykdytojas prekių sąraše nenurodytų, tačiau su pirkimo objektu susijusių prekių gali įsigyti neviršijant 10 procentų <...>“.
[23] „Tiekėjas per paskutiniuosius 3 metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 3 metus) yra sėkmingai įvykdęs/vykdo bent vieną ar daugiau sutartį (-is), kurių bendra vertė ne mažesnė kaip: 1 pirkimo objekto daliai – 10 000 000,00 Eur, 2 pirkimo objekto daliai – 500 000,00 Eur. <...>“.
[24] „<...> jei pirkimo objektas yra sudėtinis ir gali būti dalus <...> ir/ar prekių pristatymo, paslaugų suteikimo ar darbų atlikimo terminas yra nevienkartinis, tiekėjo prašoma būti įvykdžius bent 1 ar daugiau pirkimo sutarčių, kurių bendra vertė būtų ne mažesnė kaip 0,5 pirkimo objekto vertė<...>“.
[25] „Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai ko reikia“.
[26] „Preliminarioji sutartis gali būti nutraukiama Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 90 straipsnyje numatytais atvejais. Preliminariosios sutarties Šalis turi teisę vienašališkai nutraukti Preliminariąją sutartį nenurodydama priežasties, raštu įspėjusi kitą Šalį prieš 90 (devyniasdešimt kalendorinių dienų)“ neatitinka Įstatymo 90 straipsnyje nurodytų sutarties nutraukimo atvejų ir tvarkos“.
[27] „Prekių įvežimas į įkalinimo įstaigų teritorijas reglamentuojamas įkalinimo įstaigų vidiniais teisės aktais, bendrosiomis Pataisos įstaigų vidaus tvarkos taisyklėmis“. „Tiekėjas privalo užtikrinti, kad pristatymo metu nebūtų įvežamos prekės, kurių naudojimas įkalinimo įstaigoje yra draudžiamas (Konkurso sąlygų 4 priedas)“.
[28] „Pirkimo dokumentuose turi būti nurodyta: <...> perkančiosios organizacijos siūlomos šalims sudaryti pirkimo sutarties sąlygos ir (arba) pirkimo sutarties projektas parengtas pagal šio įstatymo 87 straipsnyje nustatytus reikalavimus, jeigu jis yra parengtas <...>“.
[29] „Pirkimo sutartyje, kai ji sudaroma raštu, turi būti nustatyta: <...> perkančiosios organizacijos vadovo įsakymu (potvarkiu) skiriamas asmuo, atsakingas už sutarties vykdymą, sutarties ir pakeitimų paskelbimą pagal šio įstatymo 86 straipsnio 9 dalies nuostatas“.
[30] „Bet kuriuo metu iki pirkimo sutarties (preliminarios sutarties) sudarymo ar projekto konkurso laimėtojo nustatymo perkančioji organizacija turi teisę savo iniciatyva nutraukti pradėtas pirkimo ar projekto konkurso procedūras, jeigu atsirado aplinkybių, kurių nebuvo galima numatyti, ir privalo tai padaryti, jeigu buvo pažeisti šio įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatyti principai ir atitinkamos padėties negalima ištaisyti“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami