išvada2018 (17)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
2018 m. birželio d. Nr. 4S-
Vilnius
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Šilutės rajono savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdyto viešojo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Šilutės Pamario mokyklos sporto aikštyno Šilutėje, Žalgirio g. 16, atnaujinimo darbai su techninio darbo projekto parengimu“ (skelbtas 2017-08-30 Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS), pirkimo Nr. 344564) (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo būdas | Supaprastintas atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | 248.000,00 Eur be PVM / 300.080,00 Eur su PVM. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikomo įstatymo redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2017-07-01) (toliau – Įstatymas) |
Vertinimo apimtys/etapas | Išsamus vertinimas / Pirkimo procedūrų vertinimas po sutarties įvykdymo |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | – |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
Pirkimą vykdė Perkančiosios organizacijos direktoriaus įsakymu[3] sudaryta viešųjų pirkimų komisija (toliau – Komisija). Pirkimo sąlygų[4], 14.1. punkto lentelės 14.2.3. papunktyje reikalaujama, kad „Per paskutinius 3 metus <...> tiekėjas turi būti įvykdęs/vykdo bent vieną ar daugiau stadiono ir sporto aikštynų remonto darbų sutartis, kurių bendra vertė ne mažesnė kaip 150 000,00 Eur su PVM“. Tarnybos vertinimu, Perkančiosios organizacijos nustatytas minimalus kvalifikacijos reikalavimas yra perteklinis bei dirbtinai ribojantis tiekėjų konkurenciją. Atsižvelgiant į tai, kad Pirkimo objektą sudaro statybos darbai bei projektavimo paslaugos, bei tai, kad skelbime apie pirkimą pagrindinis BVPŽ kodas nurodytas 45000000 (statybos darbai), Perkančioji organizacija siekdama įsitikinti tiekėjo techniniu ir profesiniu pajėgumu, šiuo konkrečiu atveju, turėjo nustatyti ir vertinti tiekėjų pastarųjų 5 metų vidutinę metinę svarbiausių statybos darbų apimtį, kaip tai įtvirtinta Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos[5] (toliau – Kvalifikacijos metodika) 21.1.6. punkto nuostatoje[6] arba formuluoti atskirus reikalavimus projektavimo paslaugų teikimo bei statybos darbų vykdymo patirčiai, kaip tai įtvirtinta Kvalifikacijos metodikos 21.1.7. punkto nuostatoje[7]. Taip pat primintina, kad Perkančiajai organizacijai nustatant, kas bus laikoma panašia, su pirkimo objektu susijusia sutartimi, neleistina pernelyg susiaurinti pirkimo sutarties dalyką, t. y. neleistina reikalauti pateikti sutartį susijusią su darbais tik stadiono ir sporto aikštynų remontu. Apibendrinant aukščiau išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija nustatydama minimalų kvalifikacijos reikalavimą nesivadovavo Kvalifikacijos metodikos 21.1.6. ir 21.1.7. punktų nuostatomis, dirbtinai apribojo tiekėjų konkurenciją, tuo pažeidė Įstatymo 47 straipsnio 1 dalies nuostatą „Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs“, bei Įstatymo 47 straipsnio 7 dalies nuostatą „Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką“. | |
Įstatymo 47 straipsnio 1 dalis[8] | |
Pirkimo sąlygų 14.2 punkto lentelės 14.2.2. papunktyje reikalaujama, kad tiekėjas turi pasiūlyti specialistą ar specialistų grupę iš kurių: 1) bent 1 kvalifikuotą statybos darbų vadovą <...>, kurio darbo patirtis statybos darbų srityje (statinių grupės: kiti inžineriniai statiniai; pogrupis: sporto paskirties inžineriniai statiniai) ne mažesnė kaip 3 metai. 2) bent 1 kvalifikuotą projekto ir projekto vykdymo priežiūros vadovą <...>, kurio darbo patirtis projektavimo srityje (statinių grupės: kiti inžineriniai statiniai; pogrupis: sporto paskirties inžineriniai statiniai) ne mažesnė kaip 3 metai. Tarnyba konstatuoja, kad Perkančiosios organizacijos nustatytas reikalavimas turėti 3 metų patirtį ypač siaurame sporto paskirties inžinerinių statinių pogrupyje yra neproporcingas Pirkimo objektui, perteklinis bei dirbtinai ribojantis tiekėjų konkurenciją. Tarnybos vertinimu, norint įsitikinti tiekėjo specialistų turima patirtimi, šiuo nagrinėjamu atveju, pakaktų reikalauti turėti bent 3 metų patirtį einant statybos darbų vadovo bei projekto ir projekto vykdymo priežiūros vadovo pareigas nenurodant konkretaus statinių pogrupio, bei per atitinkamą laikotarpį būti įvykdžius bent 1 panašaus pobūdžio sutartį. Tuo pačiu pažymėtina, kad Perkančiosios organizacijos nustatytas reikalavimas nėra tikslus ir aiškus, įvertinus aplinkybę, kad Pirkimo dokumentuose nenurodyta, kaip bus skaičiuojama tiekėjo siūlomų specialistų patirtis, pvz.: jei tiekėjo siūlomas specialistas tuo pačiu metu vadovavo/vykdė kelis projektus, ar specialisto patirtis bus skaičiuojama kiekvieno projekto atskirai ar skaičiuojama bendrai metų patirtis. Apibendrinant aukščiau išdėstytą, konstatuotina, kad Perkančioji organizacija reikalaudama 3 metų patirties sporto paskirties inžinerinių statinių pogrupyje ir taip dirbtinai apribojusi tiekėjų konkurenciją pažeidė Įstatymo 47 straipsnio 1 dalies nuostatą „Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs“. |
III dalis. Pastabos, į kurias Perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
- | |
Vadovaujantis Įstatymo 58 straipsnio 1 dalies nuostata[9], Perkančioji organizacija tiekėjus privalo informuoti tik apie nustatytą laimėtoją, o ne apie vokų atplėšimo procedūrą nurodant sudarytą pasiūlymų eilę bei tiekėjų kainas, kaip kai tai buvo atlikta CVP IS pranešimu Nr. 5548964. |
IV dalis. SPRENDIMAS
Tarnyba, atsižvelgdama į išvados II dalyje nustatytus Įstatymo pažeidimus, konstatuoja, kad Perkančioji organizacija rengdama Pirkimo sąlygas ir nustatydama tiekėjų kvalifikacijos reikalavimus dirbtinai apribojo potencialių tiekėjų konkurenciją ir galimai sumažino jų skaičių. Tačiau, įvertinus tai, kad Pirkimo sutartis įvykdyta, Tarnyba apsiriboja vertinimu.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos išvada, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
[1] „Perkančioji organizacija privalo išsiaiškinti, ar tiekėjas yra kompetentingas, patikimas ir pajėgus įvykdyti pirkimo sąlygas <...>. Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs. Tikrinant tiekėjų kvalifikaciją, pasirinktinai atsižvelgiama į jų : 1) teisę verstis atitinkama veikla; 2) finansinį ir ekonominį pajėgumą; 3) techninį ir profesinį pajėgumą“;
[2] „Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką“;
[3] 2016-04-15 įsakymas Nr. A1-469 „Dėl nuolatinės viešųjų pirkimų komisijos sudarymo“;
[4] Patvirtintos Perkančiosios organizacijos direktoriaus;
[5] Patvirtinta Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017-06-29 įsakymu Nr. 1S-105;
[6] Patirties vertinimo ypatumai darbų pirkimo atveju – įsigyjant darbus, vertinama vidutinė metinė svarbiausių statybos darbų apimtis per pastaruosius 5 metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 5 metus). Vidutinė metinė svarbiausių statybos darbų vertė turi būti ne mažesnė kaip 0,5 perkamų darbų vertės;
[7] „Prekių bei paslaugų pirkimo atveju keliamas reikalavimas turėti patirties per pastaruosius 3 metus arba per laikotarpį nuo tiekėjo įregistravimo dienos, darbų pirkimo atveju – per pastaruosius5 metus arba per laikotarpį nuo tiekėjo įregistravimo dienos, todėl, jei vienu pirkimu įsigyjami skirtingų rūšių pirkimo objektai, pavyzdžiui, projektavimo paslaugos bei darbai (neskaidant pirkimo į atskiras dalis) ir norima prašyti tiek paslaugų teikimo, tiek darbų atlikimo patirties, turi būti formuluojami du atskiri reikalavimai:
1) paslaugų teikimui: pavyzdžiui, „Tiekėjas per pastaruosius 3 metus (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 3 metus – per laikotarpį nuo tiekėjo įregistravimo dienos) iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos privalo būti tinkamai įvykdęs ar vykdyti bent vieną projektavimo paslaugų sutartį <...>“;
2) darbų atlikimui: pavyzdžiui, „Vidutinė metinė per pastaruosius 5 metus (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 5 metus – per laikotarpį nuo tiekėjo įregistravimo dienos) iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos įvykdytų darbų (ar jų dalies) apimtis yra ne mažesnė kaip 0,5 pirkimo objekto vertės ”;
[8] Žr. išnašą Nr. 1;
[9] „Perkančioji organizacija suinteresuotiems kandidatams ir suinteresuotiems dalyviams, išskyrus atvejus, kai pirkimo sutartis sudaroma žodžiu, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas raštu praneša apie priimtą sprendimą nustatyti laimėjusį pasiūlymą, dėl kurio bus sudaroma pirkimo sutartis <...>“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami