išvada2018 (9)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
2018 m. balandžio d. Nr. 4S-
Vilnius
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Kauno klinikinės ligoninės (toliau – Perkančioji organizacija) vykdytų viešųjų pirkimų vertinimą.
Laboratorinių reagentų pirkimas (biochemija, patologija)
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Laboratorinių reagentų pirkimas (biochemija, patologija)“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2017-09-27, pirkimo Nr. 347672; toliau – Pirkimas) objekto dalis Nr. 6 „Diagnostiniai reagentai, kalibracinės ir kontrolinės medžiagos, papildomos priemonės, skirtos darbui su automatiniu biocheminiu analizatoriumi ir automatine integruota klinikinės chemijos ir imunologinių tyrimų sistema“ (toliau – Pirkimo dalis Nr. 6) |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | 2.571.428,57 Eur be PVM |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikomo įstatymo redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2017-07-01) (toliau – Įstatymas) |
Vertinimo apimtys/etapas | Dalinis vertinimas / Pirkimo procedūrų vertinimas po vokų su pasiūlymais atplėšimo, bet iki sutarties sudarymo |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | – |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[1], 2 dalis[2], 3 dalis[3], Įstatymo 37 straipsnio 3 dalis[4] | |
Pirkimą vykdė Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2017-07-07 įsakymu Nr. 1V-449[5] sudaryta viešųjų pirkimų komisija (toliau – Komisija). Pirkimo sąlygų, patvirtintų Komisijos 2017-09-20 protokolu Nr. 253 (toliau – Pirkimo sąlygos), 1 priede „Techninė specifikacija“ (toliau – Techninė specifikacija) Pirkimo dalies Nr. 6 6.1 punkte nurodoma, kad perkami „Reagentai ir papildomos priemonės biocheminių ir imunologinių tyrimų sistemos analizatoriams Vitros 350 ir Vitros 5600 arba jiems lygiaverčiams 2 prietaisams“ bei, kad „Prietaisai Vitros 350 ir Vitros 5600 yra įstaigos nuosavybė, gali būti suteikiami nauji prietaisai lygiaverčiai Vitros 350 ir Vitros 5600 pagal panaudą“. Reikalaujama, kad reagentai būtų tinkami abiem siūlomiems analizatoriams, rekomenduojami gamintojo, atitinkantys tyrimo metodą, taip pat, kad turi būti vieno tiekėjo ir vieno gamintojo (arba analizatoriaus gamintojo rekomenduoti ir adaptuoti, pateikti tai įrodančius dokumentus). Visiems nurodytiems tyrimams/testams taikoma „arba lygiavertis“. Nurodyta, kad tiekėjas, siūlantis lygiavertę prekę, privalo patikimomis ir objektyviomis priemonėmis įrodyti, kad siūloma prekė yra lygiavertė ir visiškai atitinka techninėje specifikacijoje keliamus reikalavimus. Reikalavimai automatiniam biocheminiam analizatoriui pateikti Techninės specifikacijos 6.2 punkte, o automatinei integruotai klinikinės chemijos ir imunocheminių tyrimų analizinei sistemai - 6.3 punkte. Tarnyba 2017-12-06 raštu Nr. 4S-3574 (toliau – Raštas) paprašė Perkančiosios organizacijos nurodyti prietaisų Vitros 350 ir Vitros 5600 parametrus, pagal kuriuos bus vertinamas kitų gamintojų prietaisų lygiavertiškumas, bei pateikti informaciją, kad Pirkimo dalies Nr. 6 Techninės specifikacijos 6.2 ir 6.3 punktuose nurodytų techninių parametrų visumą atitinka ne mažiau kaip trijų gamintojų/tiekėjų siūlomos prekės, pateikiant tai pagrindžiančius dokumentus. Perkančioji organizacija 2017-12-11 raštu Nr. 3V-3509 (8.4) pateiktame atsakyme (toliau – Atsakymas) nenurodė pagal kokius prietaisų Vitros 350 ir Vitros 5600 parametrus bus vertinamas kitų gamintojų prietaisų lygiavertiškumas, tik pateikė gamintojų/tiekėjų siūlomas prekes, kaip atitinkančias Techninės specifikacijos 6.2 ir 6.3 punktuose nurodytų reikalavimų visumą. Kaip atitinkantys Techninės specifikacijos 6.2 punkto reikalavimus nurodyti: 1. Gamintojo Ortho Clinical Diagnostics klinikinės chemijos tyrimų analizinė sistema Vitros 350 ir Vitros 4600; 2. Gamintojo Roche Diagnosticsc automatinė klinikinės chemijos tyrimų analizinė sistema Cobas c 501 (sistemos Cobas 6000 ar Cobas 8000 atskiras biocheminis modulis); 3. Gamintojas Abbott, automatinė klinikinės chemijos analizinė sistema Architect c4000 ir Architect c8000; 4. Gamintojo Beckman Coulter, automatinės klinikinės chemijos analizinės sistemos, Unicel DxC serijos ir AU serijos; 5. Gamintojo Mindray automatinė integruota klinikinės chemijos tyrimų analizinė sistema BS-800; 6. Gamintojo Siemens automatinės klinikinės chemijos tyrimų analizinės sistemos ADVIA ar kitos Siemens sistemos. Perkančiosios organizacijos pridėtoje kelių pagrindinių gamintojų palyginamojoje lentelėje (toliau – Lentelė Nr.1) pateikta Ortho Clinical Diagnostics Vitros 350, Roche Diagnostics Cobas c 501 (sistemos Cobas 6000 biocheminė dalis) bei Abbott Architect 4000 ir 8000 analizatorių techninių parametrų atitiktis Techninės specifikacijos 6.2 punkto reikalavimams. Pažymėtina, kad iš pateiktų duomenų negalima tiksliai įvertinti ar nurodyta informacija yra pagrįsta, kadangi nėra pateikti visi nurodytų parametrų atitiktį įrodantys dokumentai. Plačiausiai ir išsamiausiai pateikti duomenys apie analizatorių Vitros 350, nurodant detalius atitikimą reikalaujamiems parametrams aprašymus, tuo tarpu informacija apie analizatorius Cobas c 501 (sistemos Cobas 6000 biocheminė dalis) bei Abbott Architect 4000 ir 8000 nėra išsami, pvz.: prie kai kurių parametrų tiesiog formaliai parašyta „Tinka“, „Specifikacija“, ar „Automatinis skiedimas yra. Apie pakartojimą nerandu“, „Rašo, kad esant klaidoms reikia keisti elektrodus, nežinau ar čia tas“. Manytina, kad ir pateikti kai kurių analizatorių parametrai galimai nėra tikslūs bei tenkinantys Techninės specifikacijos 6.2 punkte nustatytus parametrus, pvz.: 4 papunktyje reikalaujama, kad mėginio tūris būtų nuo 10 iki 20 µL, Perkančioji organizacija nurodo, kad lygiaverčio analizatoriaus Cobas c 501 (sistemos Cobas 6000 biocheminė dalis) mėginio tūris yra nuo 1 iki 35 µL, kas parodo, kad analizatorius atlikdamas tyrimą paima daugiau nei 20 µL mėginio, o tai viršija nurodytą maksimalią mėginio tūrio ribą. Arba ties reikalavimu „Nereikalingas vandentiekio ir distiliuoto vandens prijungimas“ Perkančioji organizacija nurodo „Naudotojo vadovas 124 psl.“ nepateikdama jokių parametro atitiktį įrodančių dokumentų. Pagal viešai prieinamą informaciją internete (https://usdiagnostics.roche.com/en/core_laboratory/instru-ment/cobas-6000-analyzer-series.html-#performance) pateikiamų analizatoriaus sunaudojamo vandens sąnaudų spręstina, kad nurodytam analizatoriui yra reikalingas vandens tiekimas ir jo prijungimas. Kaip atitinkantys Techninės specifikacijos 6.3 punkto reikalavimus nurodyti: 1. Gamintojo Ortho Clinical Diagnostics automatinė integruota klinikinės chemijos ir imunocheminių tyrimų analizinė sistema Vitros 5600; 2. Gamintojo Roche Diagnostics Limited automatinė integruota klinikinės chemijos ir imunocheminių tyrimų analizinė sistema Cobas 6000 ir Cobas 8000; 3. Gamintojo Abbott, automatinė integruota klinikinės chemijos ir imunocheminių tyrimų analizinė sistema Architect ci8200 ir Architect ci16200; 4. Gamintojo Beckman Coulter, automatinė integruota klinikinės chemijos ir imunocheminių tyrimų analizinė sistema, Unicel DxC880i; 5. Gamintojo Mindray automatinė integruota klinikinės chemijos ir imunocheminių tyrimų analizinė sistema SAL6000 ir SAL8000; 6. Gamintojo Siemens automatinė integruota klinikinės chemijos ir imunocheminių tyrimų analizinė sistema Dimension EXL 200, Dimension RxL Max ar kitos Siemens integruotos sistemos. Perkančiosios organizacijos pridėtoje palyginamojoje lentelėje (toliau – Lentelė Nr. 2) pateiktas analizatoriams Roche Diagnostics Cobas 6000 ir 8000, Siemens Dimension® RxL Max®, Abbott Architect ci4100, ci8200, ci16200, Ortho Clinical Diagnostics Vitros 5600, Backamn Coulter Unicel DxC880i naudojamų reagentų palyginimas bei atitiktis Techninės specifikacijos 6.1 punkte nurodytiems reagentų specialiesiems reikalavimams. Iš pateikto palyginimo akivaizdžiai matyti, kad pvz.: Siemens Dimension® RxL Max®, Abbott Architect ci4100, ci8200, ci16200 analizatoriams naudojami reagentai neatitinka Techninės specifikacijos 6.1 punkte tyrimams „CA125“, „CA19-9“, „CEA“, „AFP“, „b+hCG“, „Syphilis“ nustatytų kokybinių ir techninių reikalavimų, kadangi prie šių parametrų pačios Perkančiosios organizacijos įrašyta - „Nedaro“. Vertinant Backamn Coulter Unicel DxC880i analizatoriui naudojamų reagentų palyginimą darytina prielaida, kad jie neatitinka tyrimams „Vitaminas D(25(OH)D3), „NT-pro BNP“, „b+hCG“, „Troponin I“ nustatytų kokybinių ir techninių reikalavimų, kadangi prie jų Perkančiosios organizacijos nurodyta „???“. Taip pat pažymėtina, kad nurodyti ne visų tyrimų aukščiau nurodytų gamintojų analizatoriams naudojamų reagentų atitiktis tyrimams, pvz.: tyrimui „C reaktyvusis baltymas (CRP)“ įtvirtintas reikalavimas „Sausa chemija. Reagento stabilumas ne mažiau kaip 48 val. <...>“, ir duomenys, kad šį reikalavimą atitinka nurodytų gamintojų analizatoriams naudojami reagentai, nepateikti. Atsižvelgiant į perkamų prekių specifiką, Tarnyba 2018-01-19 kreipėsi į biomedicinos ekspertą dėl išvados pateikimo, padedant išsiaiškinti, ar Perkančiosios organizacijos Pirkimo dalies Nr. 6 Techninėje specifikacijoje nustatytų techninių parametrų visumą atitinka ne mažiau kaip trijų gamintojų produkcija, bei, ar Techninėje specifikacijoje nustatyti parametrai nėra pritaikyti konkretaus tiekėjo/gamintojo produkcijai. Eksperto 2018-03-22 išvadoje teigiama, kad Perkančiosios organizacijos pateikti duomenys nepagrindžia Perkančiosios organizacijos teiginių apie tai, kad Pirkimo dalies Nr. 6 Techninės specifikacijos 6.2 ir 6.3 punktuose nurodytų techninių parametrų visumą atitinka priede nurodytų šešių gamintojų/tiekėjų produkcija, nes pateiktose nuorodose nėra visos informacijos apie techninius parametrus, kurie yra numatyti Techninėje specifikacijoje. Techninės specifikacijos 6.1 punkte yra nurodyti reikalavimai reagentams ir papildomoms priemonėms „biocheminių ir imunologinių tyrimų sistemos analizatoriams Vitros350 ir Vitros5600 arba jiems lygiaverčiams 2 prietaisams“, kurių specifikacijos yra nurodytos 6.2 ir 6.3 punktuose, todėl tam, kad pagrįsti, jog Perkančiosios organizacijos nurodytų gamintojų analizatoriai išties atitinka pirkimo reikalavimus reikia įsitikinti ar su tais analizatoriais naudojami reagentai atitinka Techninės specifikacijos 6.1 punkte nurodytus reikalavimus. Dėl šios priežasties Perkančioji organizacija, norėdama pagrįsti nurodytų gamintojų analizatorių atitikimą Techninės specifikacijos 6.2 ir 6.3 punktuose nurodytiems reikalavimams, turėtų pateikti atskirų gamintojų konkrečių reagentų, kuriems Perkančioji organizacija nustatė detalius reikalavimus, vartojimo instrukcijas (angl. „package inserts“, „Instructions for Use“ ar pan.) arba kitą informaciją, pagrindžiančią kitų gamintojų reagentų atitikimą 6.1 punkte nurodytiems reikalavimams. Be to, Abbott ARCHITECT, kurį Perkančioji organizacija nurodo kaip atitinkantį Pirkimo reikalavimams, laisvo tiroksino FT4 nustatymo riba yra ≤ 5.15 pmol/L (0.4 ng/dL x (12.87) konversijos faktorius, žr. http://www.ilexmedical.com/files/PDF/FreeT4_ARC.pdf, 4 psl.), kai tuo tarpu Techninės specifikacijos 6.1 punkto 2 papunktyje reikalauja, kad „FT4 nustatymo riba būtų „ne didesnė nei 0,9 pmol/L“ (Vitros nustatymo apatinė riba yra 0.88 pmol/L), t. y. Abbott ARCHITECT sistemos reagentas neatitinka pirkimo specifikacijos reikalavimus. Abbott ARCHITECT laisvo tiroksino FT3 nustatymo riba yra ≤ 1.536 pmol/L (1.0 pg/mL x (1.536) konversijos faktorius, žr. http://www.ilexmedical.com/files/PDF/FreeT3_ARC.pdf, 3 ir 4 psl.), kai tuo tarpu Techninės specifikacijos 6.1 punkto 3 papunktyje reikalauja, kad „FT3 nustatymo riba būtų „ne didesnė nei 0,8 pmol/L“ (Vitros nustatymo apatinė riba yra 0.77 pmol/L), t. y. Perkančioji organizacija klaidingai nurodo, kad Abbott ARCHITECT sistemos reagentas atitinka Techninės specifikacijos reikalavimus. Abbott ARCHITECT feritino nustatymo riba yra ≤ 1 ng/mL (žr. http://www.ilexmedical.com/files/PDF/Ferritin_ARC.pdf, 5 psl.), kai tuo tarpu Techninės specifikacijos 6.1 punkto 4 papunktyje reikalauja, kad „Nustatymo riba nedidesnė nei 0,3 ng\ml“ (Vitros nustatymo apatinė riba yra 0.29 ng/mL), t. y. ir šiuo atveju Perkančioji organizacija klaidina nurodydama, kad Abbott ARCHITECT sistema reagentai atitinka Techninės specifikacijos reikalavimus. Visa tai neleidžia daryti pagrįstos išvados, kad Pirkimo dalies Nr. 6 Techninės specifikacijos 6.2 ir 6.3 punktuose nurodytų techninių parametrų visumą atitinka ne mažiau kaip trijų Perkančiosios organizacijos nurodytų gamintojų/tiekėjų. Pastabose ekspertas atkreipia dėmesį į tai, kad Diamond Diagnostics, Perkančiosios organizacijos nurodytas kaip „Ortho Clinical Diagnostics įrangos, reagentų ir kt. priemonių oficialius tiekėjas“ iš tikrųjų platina atnaujintą (angl. „refurbished“) įrangą (žr.: https://www.diamond-diagnostics.com/en/analyzers_Instrument_info.asp?pid=0-JJ-VITROS3600)“. Tarnyba, įvertinusi aukščiau išdėstytą informaciją ir dokumentus, konstatuoja, kad Perkančiosios organizacijos parengta Techninė specifikacija apribojo tiekėjų konkurenciją bei galimybę jiems pateikti lygiaverčius nustatytiems reikalavimams prietaisus, kas pažeidžia Įstatymo 17 straipsnio 3 dalies nuostatą „<...> konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams“. Šiuo atveju Perkančioji organizacija sudarė palankesnes sąlygas tiekėjui, prekiaujančiam Perkančiosios organizacijos turima įranga ir atstovaujančiam šios įrangos gamintoją. Tokiais veiksmais Perkančioji organizacija ne tik dirbtinai sumažino konkurenciją, bet ir pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo, lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principus, bei neužtikrino Įstatymo 17 straipsnio 2 dalyje nustatyto racionalaus lėšų panaudojimo laikymosi. Pažymėtina, kad Perkančiosios organizacijos pateikti dokumentai nepagrindžia fakto, kad Techninėje specifikacijoje nustatytų parametrų visumą atitinka ne mažiau kaip trijų gamintojų/tiekėjų produkcija, bei nepaneigia, kad nustatytų techninių parametrų visuma pritaikyta Perkančiosios organizacijos turimai įrangai. Atkreiptinas dėmesys, kad pasiūlymą pateikė tik vienas tiekėjas UAB „Vitrolab“, atstovaujantis Perkančiosios organizacijos turimos ir Techninėje specifikacijoje nurodytos įrangos gamintoją. Tarnybos nuomone, Perkančioji organizacija siekdama įsigyti reagentus bei tyrimams reikalingą įrangą (panaudos, nuomos ar nuosavybės teise), pirkimo dokumentuose turi nustatyti pagrįstus, tik minimalius ir nediskriminacinius reikalavimus, nesiekti pasirinktais techniniais parametrais proteguoti konkretaus gamintojo/tiekėjo produkcijos, stengtis sudaryti sąlygas pirkimuose dalyvauti kuo didesniam tiekėjų ratui ir užtikrinti pagrindinių viešųjų pirkimų principų laikymąsi. | |
Įstatymo 55 straipsnio 9 dalis[6] | |
Pirkimo daliai Nr. 6 pasiūlymą pateikusio ir laimėtoju pripažinto tiekėjo UAB „Vitrolab“ pasiūlymo lentelėje „Specialieji reikalavimai reagentams“ 1.2 papunkčio skiltyje „Siūloma pakuotė“ nurodyta, kad yra siūlomos 3 pakuotės, kurių 1 vieneto kaina be PVM - 119,00 Eur, tuo tarpu skiltyje „Suma Eur be PVM 36 mėn.“ nurodyta - 952,00 Eur suma, nors dauginant pakuočių skaičių iš nurodytos kainos turėtų būti gaunama 357,00 Eur suma. Konstatuotina, kad Komisija, 2017-11-14 posėdžio metu (protokolo Nr. 322), nagrinėdama tiekėjų pasiūlymų kainas neįsitikino tiekėjo UAB „Vitrolab“ pasiūlymo kainos apskaičiavimo tikslumu ir taip neužtikrino Pirkimo sąlygų 11.4 punkto[7] nuostatos laikymosi, bei pažeidė Įstatymo 55 straipsnio 9 dalies nuostatą. |
III dalis. Pastabos, į kurias Perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
Įstatymo 35 straipsnio 4 dalis[8] | |
Pirkimo dalies Nr. 6 Techninėje specifikacijos 6.1 punkte „Pastabos“ 5 punktu nurodyta, kad „Reagentų galiojimo terminas ne trumpesnis kaip 6 mėnesiai nuo pristatymo dienos“, kai tuo tarpu Pirkimo sąlygų 2 priede „Laboratorinių reagentų pirkimo-pardavimo sutarties specialiosios sąlygos“ 1.5 punkte nustatyta, kad „Tiekiamų prekių tinkamumo naudoti terminas negali būti mažesnis nei 3 (trys) mėnesiai nuo prekių pristatymo pirkėjui dienos“. |
IV dalis. SPRENDIMAS
Atsižvelgdama į išvados II dalyje nustatytus Įstatymo pažeidimus, Tarnyba, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
1. Nutraukti atviro konkurso „Laboratorinių reagentų pirkimas (biochemija, patologija)“, pirkimo Nr. 347672, Pirkimo dalies Nr. 6 procedūras.
2. Raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos įpareigojimu, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
Laboratorinių reagentų pirkimas (infekcijų serologiniai, hematologiniai, šlapimo tyrimai)
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Laboratorinių reagentų pirkimas (infekcijų serologiniai, hematologiniai, šlapimo tyrimai)“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2017-09-29, pirkimo Nr. 347723; toliau – Pirkimas) objekto dalis Nr. 31 „Reagentai bei papildomos priemonės 5-ių diferenciacijų hematologinių tyrimų sistemos analizatoriui“ (toliau – Pirkimo dalis Nr. 31) |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | 2.571.428,57 Eur be PVM |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikomo įstatymo redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2017-07-01) (toliau – Įstatymas) |
Vertinimo apimtys/etapas | Dalinis vertinimas / Pirkimo procedūrų vertinimas po vokų su pasiūlymais atplėšimo, bet iki sutarties sudarymo |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | – |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
1. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[9], 2 dalis[10], 3 dalis[11], Įstatymo 37 straipsnio 3 dalis[12] |
Pirkimą vykdė Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2017-07-07 įsakymu Nr. 1V-449[13] sudaryta viešųjų pirkimų komisija (toliau – Komisija). Pirkimo dalies Nr. 31 objektas - reagentai bei papildomos priemonės 5-ių diferenciacijų hematologinių tyrimų sistemos analizatoriams (2 vnt.,) teikiamiems panaudos būdu. Reikalavimai nurodytiems analizatoriams pateikti Pirkimo sąlygų, patvirtintų Komisijos 2017-09-20 protokolu Nr. 253 (toliau – Pirkimo sąlygos), 1 priede „Techninė specifikacija“ (toliau – Techninė specifikacija) esančios Pirkimo dalies Nr. 31 31.2 punkte nurodant, kad bus vertinamas tik pilnas pasiūlymas, pilnai atitinkantis kokybinius ir techninius reikalavimus. Tarnyba 2017-12-06 raštu Nr. 4S-3574 (toliau – Raštas) paprašė Perkančiosios organizacijos pateikti informaciją, kad Pirkimo dalies Nr. 31 Techninės specifikacijos 31.2 punkte nurodytų techninių parametrų visumą atitinka ne mažiau kaip trijų gamintojų/tiekėjų siūlomos prekės, pateikiant tai pagrindžiančius dokumentus. Perkančioji organizacija Tarnybai 2017-12-11 raštu Nr. 3V-3509 (8.4) teikdama pagrindimą, kad Pirkimo dalies Nr. 31 Techninės specifikacijos 31.2 punkte nurodytų techninių parametrų visumą atitinka ne mažiau kaip trijų gamintojų/tiekėjų siūlomos prekės, nurodė šiuos analizatorius: Horiba Pentra DX Nexus, Abbott Celldyn, Beckman Coulter UniCel DxH 600, Sysmex XN, Siemens Advia 2120i, Mindray BC 6800, Beckman Coulter LH 750. Atsižvelgiant į perkamų prekių specifiką, Tarnyba 2018-01-19 kreipėsi į biomedicinos ekspertą dėl išvados pateikimo, padedant išsiaiškinti, ar Perkančiosios organizacijos Pirkimo dalies Nr. 31 Techninėje specifikacijoje nustatytų techninių parametrų visumą atitinka ne mažiau kaip trijų gamintojų produkcija, bei, ar Techninėje specifikacijoje nustatyti parametrai nėra pritaikyti konkretaus tiekėjo/gamintojo produkcijai. Eksperto 2018-03-22 pateiktoje išvadoje nurodoma, kad vertinant Perkančiosios organizacijos pateiktą medžiagą, galima daryti išvadą, jog pati Perkančioji organizacija nurodė, kad Techninės specifikacijos reikalavimų neatitinka nei vienas iš nurodytų analizatorių, nes Beckman Coulter UniCel DxH 600, kuris, Perkančiosios organizacijos teigimu, atitinka didžiąją dalį reikalavimų, vis tiek neatitinka Techninės specifikacijos 31.2 punkto 8 papunkčio „Citopeniniai mėginiai“ (Perkančioji organizacija nurodo, kad reikalavimą atitinka kitas, našesnis modelis - DxH 800) bei 19 papunkčio „Kasdieninė analizatoriaus priežiūra“ reikalavimo „nereikalauti jokios kasdienės priežiūros“ (Perkančioji organizacija nurodo, jog kasdieninė priežiūra yra „1 minutė“, o Perkančiosios organizacijos pateiktoje nuorodoje yra tokia informacija: „Time required for daily, weekly, monthly maintenance - automated shutdown programmable with <1 minute user time daily“). Be to, Perkančioji organizacija nepateikė jokios informacijos apie tai, kokie gamintojai ir modeliai atitinka 17 papunkčio „Duomenų eksportavimas“, 18 papunkčio „Reikalavimai darbo vietai“ ir 20 papunkčio „Atliekų šalinimas“ reikalavimus. Visa tai leidžia daryti išvadą, jog Perkančiosios organizacijos pateikta medžiaga nepagrindžia, kad Pirkimo dalies Nr. 31 Techninės specifikacijos 31.2 punkte nurodytų techninių parametrų visumą atitinka ne mažiau kaip trijų gamintojų/tiekėjų produkcija. Tarnyba, įvertinusi aukščiau išdėstytą informaciją ir dokumentus, konstatuoja, kad Perkančiosios organizacijos parengta Techninė specifikacija apribojo tiekėjų konkurenciją bei galimybę jiems pateikti lygiaverčius nustatytiems reikalavimams prietaisus, kas pažeidžia Įstatymo 17 straipsnio 3 dalies nuostatą „<...> konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams“. Tokiais veiksmais Perkančioji organizacija ne tik dirbtinai sumažino konkurenciją, bet ir pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo, lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principus, bei neužtikrino Įstatymo 17 straipsnio 2 dalyje nustatyto racionalaus lėšų panaudojimo laikymosi. Pažymėtina, kad Perkančiosios organizacijos pateikti dokumentai nepagrindžia fakto, kad Techninėje specifikacijoje nustatytų parametrų visumą atitinka ne mažiau kaip trijų gamintojų/tiekėjų produkcija, bei nepaneigia, kad nustatytų techninių parametrų visuma pritaikyta Perkančiosios organizacijos turimai įrangai. Atkreiptinas dėmesys, kad pasiūlymą pateikė tik vienas tiekėjas - UAB „Werfen LT“, siūlantis analizatorių „UniCel DxH 600“, kuris, vieno iš Pirkimo dalyvių, 2017-10-09 CVP IS pranešimu Nr. 5593015 pateiktoje pretenzijoje buvo nurodytas kaip vienintelis, Techninėje specifikacijoje nustatytų parametrų visumą, atitinkantis analizatorius. Tarnybos nuomone, Perkančioji organizacija siekdama įsigyti reagentus bei tyrimams reikalingą įrangą (panaudos, nuomos ar nuosavybės teise), pirkimo dokumentuose turi nustatyti pagrįstus, tik minimalius ir nediskriminacinius reikalavimus, nesiekti pasirinktais techniniais parametrais proteguoti konkretaus gamintojo/tiekėjo produkcijos, stengtis sudaryti sąlygas pirkimuose dalyvauti kuo didesniam tiekėjų ratui ir užtikrinti pagrindinių viešųjų pirkimų principų laikymąsi. |
III dalis. Pastabos, į kurias Perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
1. | Įstatymo 35 straipsnio 4 dalis[14] |
Pirkimo dalies Nr. 31 Techninės specifikacijos skiltyje „Pastabos“ 5 punktu nurodyta, kad „Reagentų galiojimo terminas ne trumpesnis kaip 6 mėnesiai nuo pristatymo dienos“, kai tuo tarpu Pirkimo sąlygų 2 priede „Laboratorinių reagentų pirkimo-pardavimo sutarties specialiosios sąlygos“ 1.5 punkte nustatyta, kad „Tiekiamų prekių tinkamumo naudoti terminas negali būti mažesnis nei 3 (trys) mėnesiai nuo prekių pristatymo pirkėjui dienos“. |
IV dalis. SPRENDIMAS
Atsižvelgdama į išvados II dalyje nustatytus Įstatymo pažeidimus, Tarnyba, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
1. Nutraukti atviro konkurso „Laboratorinių reagentų pirkimas (infekcijų serologiniai, hematologiniai, šlapimo tyrimai)“, pirkimo Nr. 347723, Pirkimo dalies Nr. 31 procedūras.
2. Raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos įpareigojimu, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
[1] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“;
[2] „Perkančioji organizacija turi siekti, kad: 1) prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai <...>“;
[3] „Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme nustatytos tvarkos taikymo ar dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams;
[4] „Techninė specifikacija turi užtikrinti konkurenciją ir nediskriminuoti tiekėjų“;
[5] „Dėl VšĮ Kauno klinikinės ligoninės direktoriaus 2015 m. rugpjūčio 21 įsakymo Nr. 1V-528-1 „Dėl nuolatinės viešųjų pirkimų komisijos sudarymo“ 1 punkto pakeitimo“;
[6] „<...> Perkančioji organizacija, pasiūlymų vertinimo metu radusi pasiūlyme nurodytos kainos ar sąnaudų apskaičiavimo klaidų, privalo paprašyti dalyvių per jos nurodytą terminą ištaisyti pasiūlyme pastebėtas aritmetines klaidas, nekeičiant susipažinimo su pasiūlymais metu užfiksuotos kainos ar sąnaudų <...>“;
[7] „Perkančioji organizacija, pasiūlymų vertinimo metu radusi pasiūlyme nurodytos kainos ar sąnaudų apskaičiavimo klaidų, privalo paprašyti dalyvių per jos nurodytą terminą ištaisyti pasiūlyme pastebėtas aritmetines klaidas, nekeičiant susipažinimo su pasiūlymais metu užfiksuotos kainos ar sąnaudų. Taisydamas pasiūlyme nurodytas aritmetines klaidas, dalyvis gali taisyti kainos ar sąnaudų sudedamąsias dalis, tačiau neturi teisės atsisakyti kainos ar sąnaudų sudedamųjų dalių arba papildyti kainą ar sąnaudas naujomis dalimis“;
[8] „Perkančioji organizacija pirkimo dokumentus rengia vadovaudamasi šio įstatymo nuostatomis. Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia“;
[9] Žr. išnašą Nr. 1;
[10] Žr. išnašą Nr. 2;
[11] Žr. išnašą Nr. 3;
[12] Žr. išnašą Nr. 4;
[13] Žr. išnašą Nr. 5;
[14] Žr. išnašą Nr. 8.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami