išvada2018 (5)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
VšĮ Mažeikių ligoninei J. Basanavičiaus g. 24 89217 Mažeikiai El. p. info@mazeikiuligonine.lt | 2018-08- Į 2018-06-27 2018-07-04 2018-07-27 | Nr. Nr. Nr. Nr. . | 4S- V2-370 20-S-44323(1.16) V2-409 | |||
PIRKIMO VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko VšĮ Mažeikių ligoninės (toliau – Perkančioji organizacija) įvykdyto viešojo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Pacientų dietinio maitinimo paslauga“ (skelbtas 2018-01-05 Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS), pirkimo Nr. 360887) (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo būdas | Supaprastintas atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | Iki 750 000 eur be PVM |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikoma įstatymo redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2017-07-01) (toliau – Įstatymas) |
Vertinimo apimtys / pirkimo etapas | Išsamus vertinimas / Pirkimo procedūrų vertinimas po sutarties sudarymo. |
Dėl pirkimo / sutarties vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | - |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[1] Įstatymo 87 straipsnio 1 dalis 3 punktas[2] | |
Pirkimo sutarties[3] (toliau - Sutartis) 2.3 punkte nustatyta, kad „<...> Sutarties kaina gali būti peržiūrima ne dažniau negu 2 kartus per metus<...>. Paslaugos tiekėjo prašymu ar Paslaugos pirkėjo iniciatyva ir įforminama šalių susitarimu. Kainos peržiūrėjimo pagrindas-maisto gaminimo išlaidų perskaičiavimas. Maisto gaminimo išlaidų pasikeitimas pagrįstu laikomas dėl objektyvių ir šalių suderintų aplinkybių. Perskaičiavimas atliekamas maisto gaminimo išlaidas dauginant iš perskaičiavimo koeficiento, kuris apskaičiuojamas 6 paskutinių mėnesių vidutines faktines būtinąsias pagrįstas maisto gaminimo išlaidas, apskaičiuotas įvertinus faktiškai maitintų pacientų skaičių ir maitinimo dienų skaičių, lyginant su iki perskaičiavimo nustatytomis (galiojusiomis) maisto gaminimo išlaidomis <...>“, tačiau kaip matyti iš Pirkimo dokumentų - Pasiūlymo formos (Pirkimo sąlygų 2 priedas) nebuvo nustatyti reikalavimai pateikti tiekėjams pacientų maitinimo paslaugų kainos sudėtines dalis, atsižvelgiant į maisto produktų įsigijimo lėšas ir maisto gaminimo išlaidas, t. y. nebuvo prašyta Pasiūlyme išskirti atskirai gaminimo kaštų ir maisto produktų įsigijimo įkainių, tam, kad perskaičiuojant kainos ar įkainio sudedamąsias dalis būtų aiškios jų reikšmės, o tai prieštarauja Kainodaros metodikos 23.1.2.2 punkto reikalavimams[4] ir pažeidžia Įstatymo 87 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatas bei Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principo laikymąsi. | |
Įstatymo 86 straipsnio 9 dalis[5] Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[6] | |
Perkančioji organizacija Pirkimo pagrindu sudarytą Pacientų dietinio maitinimo paslaugų pirkimo Sutartį paskelbė Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) tik 2018 m. gegužės 31 d., t. y. praleidusi Įstatymo 86 straipsnio 9 dalyje nustatytą 15 dienų terminą. Tarnyba konstatuoja, kad pavėluotai paviešinusi sudarytą Sutartį Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies reikalavimus ir Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. |
III dalis Pastabos, į kurias perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
Pirkimo sąlygų 2 skyriaus „Pirkimo objektas“ 2.10 punkte ir Pirkimo sąlygų 1 priedo „Techninės specifikacijos“ (toliau - Techninė specifikacija) 7 punkte yra įtvirtinta nuostata, kad „Teikiamas maistas turi būti gaminamas VšĮ Mažeikių ligoninės pastato Mažeikių rajono savivaldybei priklausančiose patalpose <...>, turint Mažeikių rajono Savivaldybės sprendimą dėl patalpų nuomos laimėjusiai <...> konkursą dėl pacientų maitinimo paslaugos. Virtuvės įrangą ir inventorių perduoti naudojimui sudarius nuomos sutartį“ ir Pirkimo sąlygų 3.11.4 papunkčio nuostata, kad tiekėjas turi turėti reikiamą įrangą maisto ruošimui ir gaminimui nėra tikslios ir aiškios, nes nėra pateikta informacija už kokią kainą bus nuomojamos patalpos, nepateiktas sąrašas koks bus perduotas inventorius ir kokia bus perduota virtuvės įranga, nenurodyta kokią konkrečiai įrangą maisto ruošimui ir gaminimui turi turėti tiekėjas. Tokiu būdu susidaro situacija, kad potencialūs tiekėjai negali tinkamai įsivertinti galimų išlaidų, susijusių su paslaugos tiekimu ir tinkamai apskaičiuoti pasiūlymo kainos, nes patys turi nuspręsti kokia įranga reikalinga būsimai paslaugai tiekti. Nenurodžius šios informacijos pirkimo dokumentuose, sudaromos palankesnes sąlygos ir suteikiamas nepagrįstas pranašumas laimėjusiam Pirkimą tiekėjui VšĮ „Kretingos maistas“ (dabar VšĮ „Bruneros“), kuris prieš tai turėjo maitinimo paslaugų sutartį su Perkančiąja organizacija ir atitinkamai disponavo reikiamais duomenimis apie tai, kokia yra nuomojamų patalpų kaina, kokia yra virtuvės įranga ir inventorius Perkančiojoje organizacijoje, ir kokių investicijų gali prireikti vykdant Sutartį. Tokiu būdu Perkančioji organizacija neužtikrina Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtinto skaidrumo ir lygiateisiškumo principų laikymosi bei Įstatymo 35 straipsnio 4 dalies, jog pirkimo dokumentai turi būti tikslūs ir aiškūs, be dviprasmybių. | |
Pažymėtina, kad Sutarties 5.2.2 papunkčio[7] sąlygoje nustatytas netesybų dydis, kad tiekėjas moka Perkančiajai organizacijai pareikalavus 0,2 % delspinigių nuo neatlikto įsipareigojimo vertės už kiekvieną uždelstą dieną, Tarnybos nuomone, yra neproporcingas Pirkimo objekto vertei ir jo svarbai, atsižvelgiant į tai, kad Pirkimo objektas yra susijęs su ligoninės pacientų dietiniu maitinimo paslaugomis. Dietinio pacientų maitinimo neatlikimas reikštų, kad jei pacientai vieną dieną negautų jiems būtino maitinimo, tai teikėjui (pvz. nuo nepateiktų visiems 180 pacientams vienos paros (5 kartai) dietinio maitinimų 180 (kiekis) x 2,82 (paros kaina) = 507,6 (suma) x 0.2% (delspinigiai) = 1,01 eur delspinigių suma) apskaičiuotų delspinigių dydžio pagrįstumas būtų neproporcingas siekiamam tikslui pasiekti. Taip pat Sutarties 7.2 punkte[8] įtvirtinta nuostata, kad nevykdant įsipareigojimų Perkančioji organizacija gali pasinaudoti Sutarties įvykdymo užtikrinimu, tačiau nedetalizuota kada ir kuriais konkrečiai atvejais Perkančioji organizacija pasinaudotų Sutarties 5. 2. 2. papunkčio nuostata, o kada taikytų Sutarties 7.2 punkto sąlygą. Sutartyje nuostatos dėl netesybų yra reikalingos užtikrinti tinkamą Sutarties vykdymą ir turi būti proporcingos pirkimo objektui, tikslios ir aiškios, be dviprasmybių. | |
Pirkimo dokumentuose nustatyta, kad: Pirkimo sąlygų 1.3 punkte įtvirtinta, kad „Paslaugos teikiamos pagal vieno paciento vienos paros maitinimo kainą, atskirai nurodant pusryčių, priešpiečių, pietų, pavakarių ir vakarienės įkainį <...>“, Techninės specifikacijos 11 punkte nurodyti paslaugos organizavimo tipai: maitinimas tris kartus per dieną (standartinis), maitinimas penkis kartus per dieną, jei iškyla problemų dėl paciento ypatingos fizinės būklės<...> ir individualus maitinimas (vegetarinis, mažai kaloringas), Sutarties projekto (Pirkimo sąlygų 3 priedas) 3.1. punkte nurodyta, kad „Paslaugos pirkėjas už suteiktas paslaugas apmoka Paslaugos tiekėjui už faktiškai suteiktas pusryčių, priešpiečių, pietų, pavakarių ir vakarienės paslaugas pagal fiksuotą vieno dietinio maitinimo vienos paros kainą <...>.“ Tačiau Pasiūlymo Pirkimui formoje (Pirkimo sąlygų 2 priedas) nustatyta, kad tiekėjai turi patekti tik maitinimo penkių kartų per dieną įkainius. Atsižvelgiant į išdėstytus Pirkimo dokumentų reikalavimus, darytina išvada, kad vykdant Pirkimo sutartį, pacientai, kurie gaus maitinimą penkis kartus bus maitinami už vieno paciento vienos paros maitinimo kainą, o kurie gaus maitinimą tris kartus – bus maitinami pigiau (negaus priešpiečių ir pavakarių). Perkančioji organizacija raštu[9] nurodė, kad „<...> visų dietų rūšių patiekalai gaminami atsižvelgiant į dietų sudėtį: angliavandenius, baltymus, riebalus ir jų energetinę vertę (kilokolorijas). Pagrindinių, standartinių ir specialiųjų dietų patiekalams pagaminti naudojamos tos pačios technologijos, maisto žaliavos“, tačiau lieka neaišku, kaip maitinant pacientus tris kartus (pigiau nei vieno paciento vienos paros maitinimo kaina) bus užtikrinama patiekalų energetinė vertė. Taip pat pažymėtina, kad perkamas maitinimas pagal skirtingas dietas, todėl Tarnybos nuomone, Perkančioji organizacija, siekdama pirkimo tikslo bei užtikrindama skaidrumo principo laikymąsi, turėtų suteikti tiekėjams galimybę pateikti pasiūlymus (įkainius) pagal atskirus maitinimo tipus, nurodant kiekvienam maitinimo tipui numatomus paslaugų kiekius arba lyginamuosius svorius. |
IV dalis. SPRENDIMAS
Atsižvelgdama į vertinimo išvados II dalyje nustatytus pažeidimus, Tarnyba rekomenduoja Pirkimo Sutarties 2.3 punkte įtvirtintą nuostatą dėl kainos perskaičiavimo, esant maisto gaminimo išlaidų pasikeitimui, panaikinti.
Tarnyba prašo ne vėliau kaip per 10 darbo dienų Perkančiosios organizacijos raštu informuoti Tarnybą apie priimtus sprendimus.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos išvada, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
Direktorė
[1] Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.
[2] Pirkimo sutartyje, kai ji sudaroma raštu, turi būti nustatyta: <...> 3) Kainodaros taisyklės nustatytos pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą metodiką.
[3] Pirkimo pagrindu sudaryta 2018-02-02 tarp VšĮ „Mažeikų ligoninė“ ir VšĮ „Kretingos maistas“ „Pacientų dietinio maitinimo paslaugų pirkimo sutartis“ Nr. 919
[4] Taikant peržiūrą: sutarties kainos perskaičiavimo formulę; pavyzdžiui, perskaičiavimo formulė gali būti nurodyta ne tik visai kainai ar įkainiui, bet ir jų sudedamosioms dalims, tačiau tokiu atveju svarbu, kad pirkimo vykdytojas pirkimo dokumentuose (rengiant pasiūlymo formą, į kurią tiekėjai surašo siūlomas kainas ar įkainius ir pan.) reikalautų tiekėjų nurodyti tokią informaciją, kuri jam perskaičiuojant kainos ar įkainio sudedamąsias dalis leistų turėti aiškias jų reikšmes ir nustatyti jų svarbumą galutinei įkainiui ar kainai.
[5] Perkančioji organizacija laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminarią sutartį ir šių sutarčių pakeitimus, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams,<...>ne vėliau kaip per 15 dienų nuo pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymo ar jų pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pradžios Viešųjų pirkimų tvarka turi paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje<...>
[6] Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.
[7] Už netinkamai ir nekokybiškai atliktas paslaugas, Paslaugos tiekėjas moka Paslaugos pirkėjui 0,2% delspinigius nuo nealikto įsipareigojimo vertės už kiekvieną pavėluotą dieną.
[8] Paslaugos teikėjui nevykdant savo sutartinių įsipareigojimų< paslaugos pirkėjas turi teisę į baudas, netesybas, nuostolių atlyginimą bei teisę pasinaudoti Sutarties užtikrinimu.
[9] 2018-07-23 VšĮ „Mažeikių ligoninės“ raštas Nr. V2-409 „Dėl papildomos informacijos, susijusios su Pirkimu Nr.360887 pateikimo“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami