išvada2018 (2)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
PRIEŽIŪROS SKYRIUS
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
2018-04- Nr. 4S-
Vilnius
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko VšĮ „Pirmoji kava“ perkančiosios organizacijos statuso teisėtumo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | TV laidos „Tūkstantmečio vaikai“ sukūrimo paslaugų pirkimai buvo vykdyti pagal projektą „Lietuvos tūkstantmečio vaikai“, projekto kodas Nr. VP1-2.2-ŠMM-10-V-02-002, ir projektą „Mokinių akademinių gebėjimų atpažinimo ir jų ugdymo kokybės plėtra“, Nr. 09.2.2-ESFA-V-707-01-0001 |
Pirkimo būdas | Supaprastinti atviri konkursai |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | - |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | Projektas „Lietuvos tūkstantmečio vaikai“, projekto kodas Nr. VP1-2.2-ŠMM-10-V-02-002, Projektas „Mokinių akademinių gebėjimų atpažinimo ir jų ugdymo kokybės plėtra“, Nr. 09.2.2-ESFA-V-707-01-0001, Europos socialinio fondo agentūra |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimams taikomo įstatymo, supaprastintų pirkimų taisyklių redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (redakcijos nuo 2011-07-13 iki 2017-07-01) (toliau – Įstatymas) nuostatos |
Vertinimo apimtys/etapas | - |
Dėl pirkimų vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | - |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
- | |
- |
III dalis. Pastabos, į kurias perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
- | |
- |
IV dalis. SPRENDIMAS
Dėl VšĮ „Pirmoji kava“ statuso Įstatymo prasme
VšĮ „Pirmoji kava“ Projekto[1] ir Projekto Nr. 2[2] vykdymo laikotarpiu pasirinko vykdyti viešuosius pirkimus, nors ši viešoji įstaiga 2018-02-22 raštu Nr. 001 (toliau – Raštas) Tarnybai teikdama informaciją apie viešųjų pirkimų vykdymą Projekto ir Projekto Nr. 2 vykdymo laikotarpiu, teigė, jog VšĮ „Pirmoji kava“ nėra ir nebuvo perkančioji organizacija kaip apibrėžta Įstatyme.
Atsižvelgusi į tai, kad VšĮ „Pirmoji kava“ perkančiosios organizacijos statuso vertinimo laikotarpis apima nuo 2011 m. iki 2017 m. duomenis, į tai, kad ūkio subjektai kiekvienais metais turi įsivertinti savo atitiktį Įstatymo 4 straipsnio reikalavimams, kuris įtakoja Įstatymo nuostatų vykdomiems pirkimams ir sudaromoms sutartims taikymą arba ne, Tarnyba 2018-03-09 raštu Nr. 4S-364 kreipėsi į VšĮ „Pirmoji kava“ dėl reikšmingų atliekamam perkančiosios organizacijos statuso vertinimui dokumentų pateikimo.
Vadovaujantis Įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 2 punktu, perkančioji organizacija yra viešasis ar privatus juridinis asmuo, kuris atitinka Įstatymo 4 straipsnio 2 dalies sąlygas[3].
Įvertinusi VšĮ „Pirmoji kava“ Raštu ir 2018-03-22 raštu Nr. 001 (toliau – Raštas Nr. 2) pateiktus dokumentus, susijusius su perkančiosios organizacijos statuso pagrindimu, ir atsižvelgusi į tai, kad tam, kad ūkio subjektas būtų pripažintas perkančiąja organizacija turi būti tenkinamos abi Įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nurodytos sąlygos ir jos privalo būti taikomos kartu, Tarnyba nustatė, kad nors tiriamuoju laikotarpiu, t. y. nuo 2011 m. iki 2017 m., VšĮ „Pirmoji kava“ vykdomos veiklos dalis buvo skirta viešiesiems interesams tenkinti, tačiau ji buvo komercinio pobūdžio, t. y. VšĮ „Pirmoji kava“ veikė konkurencinėje aplinkoje su privačiomis įmonėmis, buvo pelno siekiantis subjektas, prisiėmė ekonominę riziką dėl savo veiklos, nuostoliai nebuvo padengiami iš valstybės/savivaldybės biudžeto, savivaldybė/valstybė nebuvo pavedusi VšĮ „Pirmoji kava“ teikti socialines paslaugas, ar nurodžiusi vykdyti kitokio pobūdžio veiklą siekiant perduoti VšĮ „Pirmoji kava“ vykdyti savivaldybei/valstybei pavestas funkcijas. VšĮ „Pirmoji kava“ laikotarpiu 2011-2017 m. veikla nebuvo daugiau kaip 50 % finansuojama iš valstybės ar savivaldybės biudžetų, ar kitų fondų lėšų (VšĮ „Pirmoji kava“ Raštu Nr. 2 pateikė informaciją ir tai pagrindžiančius dokumentus, jog 2011 m. – 11,18%, 2012 m. – 29,91%, 2013 m. – 18,97%, 2014 m. – 19,54%, 2015 m. – 9,04 %, 2016 m. – 8,97%, 2017m. – 6,10% įstaigos pajamų buvo gauta iš Projekto ir Projekto Nr. 2 lėšų) (Įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 1 punktas). VšĮ „Pirmoji kava“ valdymo organai buvo ir yra visuotinis dalininkų susirinkimas ir įstaigos vadovas. Vienintelis VšĮ „Pirmoji kava“ dalininkas (savininkas) yra privatus fizinis asmuo J. M., o įstaigos vadovas yra privatus fizinis asmuo – J. M. (Įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 2 punktas). VšĮ „Pirmoji kava“ administracijos, valdymo ir priežiūros organuose esantys asmenys nėra skiriami valstybės ar savivaldybių institucijų, ar kitų viešųjų ar privačiųjų juridinių asmenų (Įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 3 punktas).
Atsižvelgusi į aukščiau išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad VšĮ „Pirmoji kava“ neatitinka perkančiosios organizacijos požymių, o laikotarpiu nuo 2011 m. iki 2017 m. vykdant pirkimus neturėjo vadovautis Įstatymo reikalavimais, kadangi tik tuo atveju, jei egzistuoja abi Įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nustatytos perkančiosios organizacijos statuso įgijimą lemiančios sąlygos (viešasis interesas nekomercinio, nepramoninio pobūdžio ir bent viena iš Įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 1 – 3 punkte išvardintų sąlygų), perkančiosios organizacijos statusas įpareigoja ūkio subjektą visus pirkimus atlikti vadovaujantis Įstatymo nuostatomis (išskyrus Įstatymo 10 straipsnyje numatytus atvejus, kada Įstatymo reikalavimai gali būti netaikomi).
Apibendrindama išdėstytą, remdamasi vertinimo metu surinktais dokumentais ir informacija, Tarnyba daro išvadą, jog VšĮ „Pirmoji kava“ laikotarpiu nuo 2011 m. iki 2017 m. neatitiko Įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nustatytų reikalavimų, todėl nebuvo laikoma perkančiąja organizacija, atitinkamai jos vykdytiems pirkimams ir sudarytoms sutartims neturėjo būti taikomi Įstatymu nustatyti reikalavimai.
Pažymėtina, jog Tarnybos kompetencija yra kontroliuoti kaip pirkimo subjektai, būtent perkančiosios organizacijos, laikosi Įstatymo ir kitų su jo įgyvendinimui susijusių teisės aktų reikalavimų, vykdant pirkimus ir pirkimo sutartis. Ūkio subjektai, kurių teisinis statusas ir veiklos pobūdis neatitinka perkančiosios organizacijos statuso apibrėžimo, nėra Įstatymo subjektai, todėl tų pirkimų vykdymo teisėtumas nėra Tarnybos vertinimo objektas.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos sprendimu dėl VšĮ „Pirmoji kava“ perkančiosios organizacijos statuso teisėtumo, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
Tarnyba neatliko VšĮ „Pirmoji kava“ pirkimų vykdymo atitikties Įstatymo reikalavimams vertinimų, tačiau atsižvelgusi į tai, kad VšĮ „Pirmoji kava“ priėmė sprendimą vykdyti pirkimus pagal Įstatymą, pati žinodama, kad nėra perkančioji organizacija, kuriai taikomi Įstatymo reikalavimai, teikia keletą pastebėjimų dėl Tarnybai pateiktų dokumentų, susijusių su Projektu ir Projektu Nr. 2 bei pirkimais.
Dėl konkurenciją ribojančių reikalavimų
Nors VšĮ „Pirmoji kava“ vykdydama pirkimus, skelbė apie juos viešai, Tarnybos nuomone, Pirkimų dokumentų sąlygos parengtos taip, jog laimėtų konkretus tiekėjas UAB „TV Play“. Tarnyba tai grindžia tuo, kad:
- 2008 m. vyko Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos (toliau – LRT) programų ir jų parengimo transliuoti konkursas pagal Radijo ir televizijos programų sukūrimo, jų parengimo transliuoti paslaugų, jau parengtų programų bei radijo ir televizijos laidų transliavimo eteryje laiko pirkimų tvarką, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. spalio 9 d. nutarimu Nr. 1264 nuostatas (toliau – Tvarka). VšĮ „Pirmoji kava“ pasitelkusi partnerį (subtiekėją) fizinį asmenį L. Š. (2008-06-10 bendradarbiavimo sutartis) pasiūlė TV projekto „Lietuvos sumaniausieji vaikai“ koncepciją ir buvo viena iš šio konkurso laimėtojų. 2009 m. LRT tapo prekės ženklo „Lietuvos tūkstantmečio vaikai“ savininkė.
- Projekto ir Projekto Nr. 2 vykdymo metu projekto vykdytoja ir partnerė VšĮ „Pirmoji kava“ organizavo viešuosius pirkimus, kuriuos laimėjo vienintelė pirkimuose dalyvavusi įmonė UAB „TV Play“, su kurios įkūrėju ir vadovu L. Š. VšĮ „Pirmoji kava“ dar 2008 m. kartu dalyvavo LRT konkurse ir pateikė laidos „Lietuvos sumaniausieji vaikai“ („Lietuvos tūkstantmečio vaikai“) koncepciją, ir kurios idėjos autorius buvo tas pats asmuo L. Š.
- VšĮ „Pirmoji kava“ įgyvendindama Projektą 2011 m. vykdė pirmąjį pirkimą „TV laidos „Tūkstantmečio vaikai“ sukūrimo paslaugų pirkimas“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje skelbtas 2011 m. rugpjūčio 31 d., Pirkimo Nr. 110446) (toliau – Pirkimas), ir šio pirkimo dokumentų 13 punkte (2 lentelės 8[4], 9[5] ir 10[6] punktai) nustatė dirbtinai ribojančius tiekėjų konkurenciją kvalifikacijos reikalavimus:
- Trijų metų patirtį kuriant laidą „Lietuvos tūkstantmečio vaikai“ jau turėjo įmonės UAB „TV Play“ darbuotojai, kadangi LRT nuo 2009 m. iki 2017 m. kasmet su UAB „TV Play“ sudarydavo laidos „Lietuvos tūkstantmečio vaikai“ parengimo sutartis pagal Tvarkos nuostatas (LRT duomenimis, Projekto ir Projekto Nr. 2 vykdymo laikotarpiu LRT už laidos „Tūkstantmečio vaikai“ sukūrimą (parengimą) UAB „TV Play“ nemokėjo).
- Pirkimo dokumentų 9 punkte nustatyta, kad pirkimo objektas – TV laidos „Tūkstantmečio vaikai“ sukūrimo paslaugos, o Pirkimo dokumentų 13 punkte (2 lentelės 10 punktas) nustatytas reikalavimas būti įvykdžius bent vieną su pirkimo objektu susijusią sutartį, t. y. turėti konkrečios laidos „Tūkstantmečio vaikai“ kūrimo patirties.
- Pirkimo dokumentų priede Nr. 1 (techninė specifikacija) (toliau – Techninė specifikacija) nustatyta parengti 32 laidas, tačiau aiškiai nenurodyta, kokios konkrečiai paslaugos turi sudaryti Pirkimo objektą. Svarbi ir ta aplinkybė, kad LRT duomenimis, kaip Projekto partneris LRT dalį paslaugų teikė ir pats, tačiau Pirkimų dokumentuose, tokios paslaugos nebuvo nurodytos, todėl kitiems tiekėjams, nežinant šių aplinkybių, pasiūlyti palankesnį (pigesnį) pasiūlymą būtų sudėtingiau.
- Techninės specifikacijos 12 punkto sąlyga, jog „Televizijos laida turi būti rodoma LTV televizijoje geriausiu vakaro laiku“, ir 14 punkto sąlyga, jog „TV laida turi būti nufilmuota profesionalia televizine technika, sumontuota ir paruošta transliacijai Betacam sistemoje“, yra pritaikyta konkrečiai televizijai LRT. VšĮ „Pirmoji kava“ nustatydama sąlygą dėl laidos laiko nustatymo Pirkimo sąlygose, atsižvelgus į tai, kad sutartyse su konkursų pagal Tvarką laimėtojais, LRT duomenimis, paprastai nėra nustatomos sąlygos dėl konkretaus laidos transliavimo laiko, nes įvairūs veiksniai gali lemti sezono metu laidos transliavimo laiko pasikeitimus, apribojo tiekėjų konkurenciją, nes dauguma tiekėjų nebūtų galėję garantuoti tokio eterio laiko, nebent tokį susitarimą su televizija jau turėtų.
- Keturiuose iš septynių VšĮ „Pirmoji kava“ vykdytų pirkimų, tiekėjo UAB „TV Play“ pasiūlymų kainos buvo identiškos tų pirkimų planuojamų sudaryti sutarčių vertėms.
Tarnybai kelia abejonių ir pasirinkta Pirkimo sutarties kainodara – fiksuota kaina, įvertinus tai, kad nėra aiškiai parengta Techninė specifikacija, ir tai, kad Techninės specifikacijos 16 punkte yra numatyta sąlyga, jog padidėjus paslaugų poreikiui (neaišku, kokių paslaugų) įsigyti iki 20% paslaugų apimties.
Panašios sąlygos nustatytos ir kituose 2012 m. – 2017 m. vykdytuose pirkimuose dėl TV laidos „Tūkstantmečio vaikai“ sukūrimo paslaugų.
Įvertinus šias aplinkybes, Tarnybos nuomone, pirkimų sąlygos parengtos, nesistengiant pritraukti kitų tiekėjų dalyvauti pirkimuose, kad būtų užtikrinta konkurencija, taip pat nesistengiant tiksliai ir aiškiai aprašyti pirkimo objektą, žinant, kad tik konkretus tiekėjas UAB „TV Play“ pirkimus ir laimės.
Dėl Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos komisijos sprendimo
Tarnybai kelia abejonių Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos valstybės planavimo projekto „Mokinių akademinių gebėjimų atpažinimo ir jų ugdymo kokybės plėtra“ komisijos sprendimas Projekto Nr. 2 partneriu pasirinkti VšĮ „Pirmoji kava“, atsakingu už laidos „Lietuvos tūkstantmečio vaikai“ viešųjų pirkimų organizavimą, įvertinus tai, kad „Lietuvos tūkstantmečio vaikai“ prekės ženklas nuo 2009 m. priklauso LRT, kad tik Projekto metu projekto vykdytojas buvo VšĮ „Pirmoji kava“, kuri turėjo teisę organizuoti laidą „Lietuvos tūkstantmečio vaikai“, tačiau Projektas pasibaigė 2015-05-30, taip pat įvertinus tai, kad laidos „Lietuvos tūkstantmečio vaikai“ idėjos autorius yra fizinis asmuo L. Š, dirbantis įmonėje UAB „TV Play“, kuris būtent nuo 2009 m. iki 2017 m. dalyvaudavo LRT konkursuose pagal Tvarką dėl laidos „Tūkstantmečio vaikai“ sukūrimo paslaugų ir juos laimėdavo. LRT 2018-03-26 rašte Nr. 4RA-306-(TV1) yra pažymėjusi, kad „LRT teises kurti konkrečią programą suteikia ne bet kam, o konkrečios programos projektą konkursui pateikusiam ir jį laimėjusiam subjektui“, o tai yra UAB „TV Play“.
[1] VšĮ „Pirmoji kava“ ir Europos socialinio fondo agentūra (toliau – ESFA) 2011-08-02 sudarė Projekto „Lietuvos tūkstantmečio vaikai“, projekto kodas Nr. VP1-2.2-ŠMM-10-V-02-002, finansavimo ir administravimo sutartį Nr. VP1-2.2-ŠMM-10-V-02-002 (sutarties pakeitimai buvo sudaryti 2013-07-09 Nr. VP1-2.2-ŠMM-10-V-02-002/P1 ir 2014-07-07 Nr. VP1-2.2-ŠMM-10-V-02-002/P1) (toliau – Projektas). Projekto veiklų įgyvendinimo pradžia – 2011-08-02, trukmė – iki 2015-05-30, Projekto biudžetas – 852.641,33 Eur (2.944.000,00 Lt). Viena iš projekto veiklų – parengti 128 laidas „Lietuvos tūkstantmečio vaikai“. Projekto sutarties dalies „I. Specialiosios sąlygos“ 5.19.7 punkte nustatyta sąlyga, jog jeigu projekto vykdytojas (VšĮ „Pirmoji kava“) yra neperkančioji organizacija, prekių ir paslaugų pirkimus jis privalo vykdyti, vadovaudamasis Juridinių asmenų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų vykdymo ir priežiūros tvarkos aprašu, patvirtinto Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2008 m. birželio 11 d. įsakymu Nr. 1K-212 (toliau – Aprašas), Projekto sutarties dalies „II. Bendrosios sąlygos“ 2.1.8 punkte nustatyta sąlyga, jog Projekto vykdytojas įsipareigoja laikytis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo, jei Projekto vykdytojas yra perkančioji organizacija, arba Aprašu, jeigu Projekto vykdytojas nėra perkančioji organizacija pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą.
[2] Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos valstybės planavimo projekto „Mokinių akademinių gebėjimų atpažinimo ir jų ugdymo kokybės plėtra“ komisijos, sudarytos Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2015-10-05 įsakymu Nr. V-1040, 2015-10-21 posėdyje (protokolas Nr. 1) buvo svarstyta projekto „Mokinių akademinių gebėjimų atpažinimo ir jų ugdymo kokybės plėtra“ partnerių atranka. Protokole Nr. 1 pažymėta, jog viena iš projekto veiklų bus įgyvendinama televizijos laidos formatu. „Lietuvoje organizuojama tik viena televizijos viktorina aukštesniųjų akademinių gebėjimų turintiems vaikams – „Lietuvos tūkstantmečio vaikai“. Laida yra rodoma geriausiu TV laiku, <...> Šią laidą organizuoti teisę turi vienintelė VšĮ įstaiga Lietuvoje – VšĮ „Pirmoji kava“. Šiame posėdyje buvo priimtas sprendimas VšĮ „Pirmoji kava“ paskirti šio projekto partneriu, atsakingu už šios veiklos (laidos organizavimą) vykdymą.
Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras (projekto vykdytojas) ir ESFA 2016-10-06 sudarė Projekto „Mokinių akademinių gebėjimų atpažinimo ir jų ugdymo kokybės plėtra“ sutartį Nr. 09.2.2-ESFA-V-707-01-0001 (sutarties pakeitimas buvo sudarytas 2017-11-29 Nr. 09.2.2-ESFA-V-707-01-0001/P1) (toliau – Projektas Nr. 2). Projekto Nr. 2 veiklų įgyvendinimo pradžia – 2015-09-18, trukmė – iki 2018-10-04, Projekto biudžetas – 1.944.704,12 Eur. Už vienos iš projekto veiklų „Neformaliojo ugdymo formomis pasinaudoję mokiniai“ įgyvendinimą buvo paskirtas Projekto Nr. 2 partneris VšĮ „Pirmoji kava“– organizuoti televizijos laidą „Lietuvos tūkstantmečio vaikai“, vadovaujantis Įstatymo reikalavimais.
[3] Ūkio subjektas laikomas perkančiąja organizacija, jeigu visa ar tam tikra jo veiklos dalis yra skirta specialiai viešiesiems interesams, kurie yra nekomercinio ir nepramoninio pobūdžio, tenkinti ir atitinka bent vieną iš nustatytų sąlygų:
„1) jo veikla yra daugiau kaip 50 procentų finansuojama iš valstybės ar savivaldybių biudžetų arba kitų valstybės ar savivaldybių fondų lėšų, arba kitų šioje dalyje nustatytų viešųjų ar privačiųjų juridinių asmenų lėšų;
2) yra kontroliuojamas (valdomas) valstybės ar savivaldybių institucijų arba kitų šioje dalyje nustatytų viešųjų ar privačiųjų juridinių asmenų;
3) turi administraciją, valdymo ar priežiūros organą, kurio daugiau kaip pusė narių yra skiriami valstybės ar savivaldybių institucijų arba šioje dalyje nurodytų viešųjų ar privačiųjų juridinių asmenų“.
[4] „Per paskutinius 3 metus arba nuo tiekėjo įregistravimo dienos <...> tiekėjas turi būti parengęs ir transliavęs bent vieną laidą, skirtą 6-19 metų moksleiviams, kurios vidutinė mėnesio žiūrovų auditorija turi būti ne mažesnė kaip 100 tūkst. žiūrovų“.
[5] „Bent 3 TV laidos specialistai turi turėti ne mažesnę kaip 3 metų patirtį rengiant ir transliuojant laidas, skirtas 6-19 metų moksleiviams“.
[6] „Tiekėjas per pastaruosius tris metus <...> turi būti įvykdęs bent 1 su pirkimo objektu susijusią sutartį, kurios vertė turi būti ne mažesnė kaip 300 000 Lt be PVM“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami