išvada2018 (1)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
KONTROLĖS SKYRIUS
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
2018-04- Nr. 4S-
Vilnius
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Šilutės rajono savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) viešojo pirkimo vertinimą.
Centrinė gatvių apšvietimo valdymo sistema, LED šviestuvai ir jų instaliavimas pagal poreikį (toliau – Pirkimas)
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Centrinė gatvių apšvietimo valdymo sistema, LED šviestuvai ir jų instaliavimas pagal poreikį“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje skelbtas 2017 m. spalio 17 d., pirkimo Nr. 350056) |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | - |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | „Darnaus transporto ir pagrindinių tinklų infrastruktūros plėtra“, Nr. 06.2.1-TID-R-511, Transporto investicijų direkcija |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimams taikomo įstatymo, supaprastintų pirkimų taisyklių redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (redakcija nuo 2017-07-01) (toliau – Įstatymas) nuostatos |
Vertinimo apimtys/etapas | Išsamus vertinimas / Pirkimo procedūrų vertinimas iki vokų atplėšimo procedūros |
Dėl pirkimų vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | - |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
Įstatymo 37 straipsnio 3 dalis[1], Įstatymo 17 straipsnio 1[2] ir 2 dalys [3]. | |
Pirkimą vykdė Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2016 m. balandžio 15 d. įsakymu Nr. A1-469 sudaryta viešojo pirkimo komisija (toliau – Komisija). Pirkimo dokumentai patvirtinti Komisijos teikimu (2017-10-11 protokolas Nr. 2017/4-1) Perkančiosios organizacijos direktoriaus rezoliucija. Tarnybai, atliekant Pirkimo vertinimą ir išanalizavus Perkančiosios organizacijos Pirkimo dokumentų priede Nr. 2 „Techninė specifikacija“ nustatytus techninius reikalavimus (gatvių LED apšvietimas 1, 2, 3, 4 tipams) (toliau – Techninė specifikacija), iškilo abejonių, ar Techninės specifikacijos reikalavimai nėra pritaikyti konkrečių gamintojų įrangai. Tarnyba 2018-01-26 raštu Nr. 4S-135 (toliau – Raštas Nr. 1) kreipėsi į Perkančiąją organizaciją dėl Techninėje specifikacijoje nustatytų techninių reikalavimų paaiškinimo ir pagrindimo. Perkančioji organizacija 2018-02-14 raštu Nr. R3-(4.1.22)-1174 (toliau – Raštas) pateikė paaiškinimus dėl Techninės specifikacijos reikalavimų. Tarnyba, įvertinusi su Pirkimu susijusius dokumentus ir Perkančiosios organizacijos paaiškinimus, konstatuoja, kad Pirkimo Techninės specifikacijos reikalavimai yra nepagrįsti, pertekliniai ir dirbtinai ribojantys konkurenciją, o Techninėje specifikacijoje nustatytų techninių reikalavimų visuma yra galimai pritaikyta gamintojo Vizulo LED šviestuvams. Tarnyba savo išvadą grindžia šiais argumentais:
Atkreiptinas dėmesys, kad Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos, patvirtintos Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1S-105, 21.10 punkte[4] nustatyta, jog reikalavimas dėl pavyzdžių nustatymo turėtų būti keliamas tik įvertinus, kad įprastai veikiantys rinkoje tiekėjai turi atitinkamų pavyzdžių ir tokio reikalavimo kėlimas nesudarys sąlygų dirbtinei tiekėjų diskriminacijai. Taip pat toks reikalavimas netaikomas tais atvejais, kai pirkimo objektas yra susijęs su atitinkamo pavyzdžio pagaminimu. Apibendrinant, pažymėtina, kad Perkančioji organizacija Techninę specifikaciją parengė neatsižvelgusi į Įstatymo 37 straipsnio nuostatas, nes nesiekė nustatyti perkamų šviestuvų ypatybių taip, jog įsigytų savo poreikius užtikrinančius efektyvius LED šviestuvus, neribojant tiekėjų konkurencijos. Perkančioji organizacija, nustatydama techninius reikalavimus, juos nustatė perteklinius, neesminius, neproporcingus ir nepagrįstus, taip pat reikalavo gausybės perteklinių ir nepagrįstų, su Pirkimo objektu nesusijusių dokumentų, t. y. sertifikatų ir bandymo ataskaitų, kurių pateikimas apsunkina tiekėjams galimybę pateikti pasiūlymus dėl riboto laiko, o ir reikalauja išimtinai specialios kompetencijos įvertinti sudėtingus testavimo rezultatus. Taip pat tokie Perkančiosios organizacijos sprendimai, kaip neatsižvelgimas į tiekėjų pretenzijas bei paklausimus dėl techninių reikalavimų, formaliai pakoreguojant Techninę specifikaciją, nepakeičiant esminių tiekėjų konkurenciją ribojančių reikalavimų, bei jų motyvuotai nepagrindus ir neįrodžius poreikio dėl konkretaus reikalavimo tikslingumo, rodo Perkančiosios organizacijos suinteresuotumą įsigyti konkretaus gamintojo produkciją. | |
2. | Įstatymo 37 straipsnio 3 dalis[5], Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[6]. |
Tarnyba Raštu Nr. 1 kreipėsi į Perkančiąją organizaciją, prašydama pateikti informaciją bei tai patvirtinančius dokumentus apie ne mažiau kaip tris gamintojus ir jų siūlomas prekes, kurios atitiktų visus Techninės specifikacijos reikalavimus. Perkančioji organizacija su Raštu pateikė lenteles dėl trijų LED šviestuvų 1, 2 ir 3 tipų (informacijos dėl 4 tipo nepateikė), kuriose nurodyti penki gamintojai dėl šių LED šviestuvų tipų ir nurodyta, kuriuos Techninės specifikacijos punktus tų gamintojų gaminiai atitinka. Perkančioji organizacija taip pat pateikė nuorodas į gamintojų interneto svetaines su siūlomų gaminių techniniais parametrais. Pažymėtina, jog lentelėse nurodyta, jog Techninės specifikacijos 1-16, 20-22 punktus dėl LED šviestuvų (1, 2, 3 tipo) atitinka 1 gamintojas – Vizulo ir jo gaminys Stork Little Brother. Gamintojas Greenled iš Techninės specifikacijos 1-16, 20-22 punktų dėl LED šviestuvų (1, 2 ir 3 tipo) neatitinka 22 punkto. Gamintojai Streetlight ir Philips iš Techninės specifikacijos 1-16, 20-22 punktų dėl LED šviestuvo (3 tipo) neaišku, ar atitinka Techninės specifikacijos 10 punkto reikalavimą (nepateikta informacija). Gamintojas LUG iš Techninės specifikacijos 1-16, 20-22 punktų dėl LED šviestuvų (1 ir 3 tipo) neatitinka 13 punkto reikalavimo. Gamintojas OMS iš Techninės specifikacijos 1-16, 20-22 punktų dėl LED šviestuvų (1 ir 2 tipo) neatitinka 22 punkto. Lentelėse nurodyta, jog Techninės specifikacijos 17-19, 23-43 punktus gali įgyvendinti bet kuris rinkos dalyvis, tačiau Perkančioji organizacija nepateikė informacijos bei pagrindžiančių dokumentų, jog šiuos reikalavimus atitinka Perkančiosios organizacijos nurodyti gamintojai. Pažymėtina, kad Tarnyba net tik Raštu Nr. 1 kreipėsi į Perkančiąją organizaciją, bet ir iki Pirkimo vertinimo pradžios (2017-11-29 elektroniniu paštu), t. y. gavusi tiekėjų pranešimus dėl ribojančių konkurenciją Techninės specifikacijos reikalavimų. Tuomet Perkančioji organizacija 2017-12-19 raštu Nr. R3-(4.1.22)-8843 pateikė paaiškinimus, jog Perkančiosios organizacijos duomenimis (po ekspertinių konsultacinių, rengtų techninių, finansinių galimybių studijų), techninius reikalavimus atitinka bent trys rinkos dalyviai, bei pateikė informaciją apie skirtingus gamintojus, kurių gaminiai atitinka skirtingus techninius reikalavimus. Perkančioji organizacija nepagrindė konkrečių Techninės specifikacijos reikalavimų, taip pat nepateikė informacijos apie bent tris rinkos dalyvius, kurie atitiktų konkrečius Techninės specifikacijos reikalavimus, o, Tarnybai papildomai Raštu Nr. 1 paprašius pateikti Perkančiosios organizacijos galimybių studiją, informaciją apie rinkos dalyvių konsultacijas bei atliktų rinkos tyrimų duomenis, Perkančioji organizacija tokių duomenų Tarnybai nepateikė. Įvertinus Perkančiosios organizacijos pateiktus dokumentus dėl trijų gamintojų ir jų siūlomų prekių, kurios atitiktų visus Techninės specifikacijos reikalavimus, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija neįrodė, jog rinkoje yra trys gamintojai, galintys pasiūlyti gaminius, kurie atitiktų visus be išimties Techninės specifikacijos reikalavimus. | |
3. | Įstatymo 37 straipsnio 4 dalies 2 punktas[7], Įstatymo 37 straipsnio 3 dalis[8]. |
Techninės specifikacijos 32 punkte „Bandymo ataskaita LM-79-08“ ir 33 punkte „Bandymo ataskaita TM-21“ nustatyti Šiaurės Amerikoje taikomi standartai, kurie Europoje nėra privalomi. Perkančioji organizacija privalėjo Techninę specifikaciją parengti nepažeisdama privalomų nacionalinių techninių reikalavimų tiek, kiek jie neprieštarauja Europos Sąjungos teisei, pagal Įstatymo reikalavimus ir savo poreikius. |
III dalis. Pastabos, į kurias perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
Įstatymo 87 straipsnio 3 dalis[9], Kainodaros taisyklių nustatymo metodikos, patvirtintos Tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 1S-95, 10.2.3 punktas[10]. | |
Perkančioji organizacija Pirkimo dokumentų Priedo Nr. 4 „Sutarties projektas“ (toliau – Sutarties projektas) 1.2 punkte nustatė sąlygą, jog „sutarties galiojimo metu planuojamas pirkti maksimalus kiekvienos prekės/susijusių montavimo darbų kiekis yra nurodytas Sutarties priede <...>“, o 1.3 punkte nustatė neaiškią ir dviprasmišką (prieštaraujančią 1.2 punkto sąlygai) sąlygą, jog „Pirkėjas turi teisę nupirkti mažesnį arba didesnį prekių kiekį nei nurodyta Sutarties priede, tačiau negali viršyti Sutarties 8.1 punkte nurodytos maksimalios pirkimo sutarties vertės“. | |
2. | |
Perkančioji organizacija Pirkimo dokumentų 14.1 punkte nustatė sąlygą, jog ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą išrenka taikant sąnaudų vertinimo metodą, o Pirkimo dokumentų priede Nr. 1 „Pasiūlymo forma“ nustatė tiekėjams pateikti visų šviestuvų tipų naudojimo išlaidas, tačiau Perkančioji organizacija Sutarties projekte nenustatė sąlygų dėl tiekėjo atsakomybės nevykdant įsipareigojimus, viršijus pasiūlyme nurodytas naudojimo išlaidas, atsižvelgus ir į tai, jog Pirkimo sutarties trukmė – 3 metai, o tiekėjų prašoma pateikti naudojimo išlaidas 5 metams. |
IV dalis. SPRENDIMAS
Tarnyba, atsižvelgusi į šios išvados II dalyje nustatytus Įstatymo nuostatų pažeidimus, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
- Nutraukti Pirkimo procedūras.
- Raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos įpareigojimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
[1] „Techninė specifikacija turi užtikrinti konkurenciją ir nediskriminuoti tiekėjų“.
[2] Perkančioji organizacija neužtikrino lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principų laikymosi.
[3] Perkančioji organizacija neužtikrino, kad Pirkimui įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai.
[4] „Šis kvalifikacijos reikalavimas yra taikomas tik tuo atveju, jeigu įsitikinimui, kad tiekėjo kvalifikacija yra pakankama sėkmingam pirkimo sutarties įvykdymui yra būtina įvertinti, kokius prekių pavyzdžius, aprašymus ar nuotraukas įprastai gali iki pirkimo sutarties sudarymo pateikti tiekėjas (pateikti prekių pavyzdžiai, aprašymai, nuotraukos patvirtina tiekėjo techninį ir profesinį pajėgumą). Kvalifikacijos reikalavimas taikomas retais atvejais ir tik įvertinus, kad įprastai veikiantys rinkoje tiekėjai turi atitinkamų pavyzdžių, nuotraukų ir tokio kvalifikacijos reikalavimo kėlimas nesudarys sąlygų dirbtinei tiekėjų diskriminacijai (pavyzdžiui, tais atvejais, kai tiekėjas, dalyvaudamas pirkime dar negali pateikti atitinkamo pirkimo objekto pavyzdžių, tačiau turi tinkamus pajėgumus, kurie leidžia įsitikinti, kad atitinkamas prekes galės sėkmingai pagaminti pirkimo sutarties vykdymo metu). Netaikomas kvalifikacijos reikalavimas tais atvejais, kai pirkimo objektas yra susijęs su atitinkamo pavyzdžio (pavyzdžiui, atitinkamo inovatyvaus produkto) pagaminimu, sukūrimu ateityje, pirkimo sutarties vykdymo metu. Netaikomas kvalifikacijos reikalavimas, kai reikalavimas pateikti pavyzdžius yra nustatomas techninėje specifikacijoje“.
[5] Žr. išnašą Nr. 1.
[6] Žr. išnašą Nr. 2.
[7] „Nepažeidžiant privalomų nacionalinių techninių reikalavimų tiek, kiek jie neprieštarauja Europos Sąjungos teisei, techninė specifikacija gali būti parengta šiais būdais arba šių būdų deriniu: <...> nurodant standartą, techninį liudijimą ar bendrąsias technines specifikacijas. Techninėje specifikacijoje turi būti laikomasi tokios pirmumo tvarkos: pirmiausia nurodomas Europos standartą perimantis Lietuvos standartas, Europos techninio įvertinimo patvirtinimo dokumentas, informacinių ir ryšių technologijų bendrosios techninės specifikacijos, tarptautinis standartas, kitos Europos standartizacijos organizacijų nustatytos techninių normatyvų sistemos arba, jeigu tokių nėra, – nacionaliniai standartai, nacionaliniai techniniai liudijimai arba nacionalinės techninės specifikacijos, susijusios su darbų projektavimu, sąmatų apskaičiavimu ir vykdymu bei prekių naudojimu. Kiekviena nuoroda pateikiama kartu su žodžiais „arba lygiavertis“.
[8] Žr. išnašą Nr. 1.
[9] „Pirkimo sutartyje, kai ji sudaroma raštu, turi būti nustatyta: <...> kainodaros taisyklės, nustatytos pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą metodiką“.
[10] „pirkimo dokumentuose ir sutartyje pirkimo vykdytojas nurodo įsigyjamų prekių ir (ar) paslaugų sąrašą bei maksimalius prekių kiekius ir (ar) paslaugų apimtis ir maksimalią lėšų sumą, kurią planuojama skirti šiame sąraše nurodytų prekių ir (ar) paslaugų įsigijimui. Pirkimo vykdytojas nebegali daugiau pirkti pagal sutartį, kai pasiekiamas bent vienas iš numatytų kriterijų – maksimalūs prekių kiekiai ir (ar) paslaugų apimtys arba planuota maksimali lėšų suma“.
[11] Perkančioji organizacija neužtikrino skaidrumo principo laikymosi.
[12] Žr. išnašą Nr. 3.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami