išvada2018 (47)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybai prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Konstitucijos pr. 12 LT-09308 Vilnius Faks. (+370 5) 272 3641 El. p. info@sodra.lt | 2018- Į 2018-06-13 | Nr. Nr. (7.98E)I-3559 |
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, įvertino dokumentus, susijusius su Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomu viešuoju pirkimu.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Naujų daugiafunkcinių spausdintuvų nuomos, įskaitant jų priežiūros paslaugas ir spaudus pirkimas“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2018 m. kovo 28 d., pirkimo Nr. 373292) (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas. |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | 1 020 000,00 Eur su PVM, 842 975,21 Eur be PVM. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikomo įstatymo, supaprastintų pirkimų taisyklių redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2018-01-01) (toliau – Įstatymas). |
Vertinimo apimtys/etapas | Dalinis vertinimas dėl reikalavimų Pirkimo objektui / Pirkimo procedūrų vertinimas iki sutarties sudarymo procedūros. |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | – |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[1], 2 dalies 1 punktas[2], 3 dalis[3] | |
Remiantis Pirkimo sąlygų[4] 1.1 punktu, „Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos viešojo pirkimo būdu perka Fondo valdybos teritoriniams skyriams (toliau – Užsakovas) naujų daugiafunkcinių spausdintuvų nuomą, įskaitant jų priežiūros paslaugas ir spaudus“. Perkančioji organizacija, ankstesniu viešuoju pirkimu[5] jau įgijusi 16 spausdintuvų nuomos ir priežiūros paslaugas, šiuo metu vykdomu viešuoju pirkimu siekia išsinuomoti dar 293 įrenginius (atskiriems Perkančiosios organizacijos teritoriniams skyriams) ir juos (kartu su turimais 49 spausdintuvais) sujungti į vieną sistemą su minėtais jau nuomojamais 16 įrenginių (esančių dvejuose Perkančiosios organizacijos juridiniuose vienetuose). Pirkimo sąlygų 2.1 punkte nurodyta, kad: „Pirkimo objektas į dalis neskaidomas. Šiuo pirkimu plečiamas jau veikiantis sprendimas, naudojantis vartotojų apskaitos ir valdymo programinę įrangą „Optimidoc v6.13“ <...>“. Atsakydama į tiekėjų klausimus[6], Perkančioji organizacija paaiškino, kad: „Šiuo metu įdiegta pagrindinė „Optimidoc“ licencija palaiko 16 įrenginių. Plečiant sprendimą, tiekėjas privalo pateikti visas reikalingas licencijas konkurso sąlygose numatytam įrenginių kiekiui <...> negalima instaliuoti naujos (ne „Optimidoc“) apskaitos ir valdymo programinės įrangos vietoje dabar naudojamos <...>“. Reikalavimas tiekėjams siūlyti tik „Optimidoc“ vartotojų apskaitos ir valdymo programinę įrangą įtvirtintas ir Pirkimo sąlygų 3 priedo „Pirkimo objektas ir reikalavimai Pirkimo objektui“ II dalies 10 lentelės 1 punkte. Grįsdama reikalavimą neleisti siūlyti kitokios nei „Optimidoc“ programinės įrangos (taip sukuriant atskiras daugiafunkcinių įrenginių sistemas), Perkančioji organizacija 2018-06-13 rašte Nr. (7.98E)I-3559 (toliau – Raštas) nurodė, kad: „<...> Fondo valdybos vertinimu, kiekvienu atskiru pirkimu, kaip paslaugos sudedamąją dalį įsigyti naują programinę įrangą, būtų brangiau, nes: 1) tiekėjai kaskart turėtų įskaičiuoti pasiūlytos programinės įrangos įdiegimo ir pačios bazinės/tarnybinės stoties programinės įrangos licencijų kaštus (šio, antrojo etapo, pirkime reikalaujama tik įskaičiuoti teisę naudotis papildomai įsigyjamų įrenginių kiekiu); 2) Fondo valdyba turėtų skirti papildomus techninius resursus: tarnybines stotis, jų veikimui būtiną programinę įrangą – vietoj dabar turimų 2 tarnybinių stočių (įskaitant būtiną PĮ), įvykdžius visus 3 daugiafunkcinių įrenginių diegimo etapus su skirtingomis programinėmis įrangomis, reikėtų 6 tarnybinių stočių (įskaitant būtiną PĮ), o atskirai išskiriant ir 49 turimus įrenginius reikėtų 8 tarnybinių stočių (įskaitant būtiną PĮ); 3) Fondo valdyba turėtų skirti papildomus žmogiškuosius išteklius kiekvienam atskiram sprendimui administruoti: papildoma infrastruktūra, stebėsena, duomenų kopijavimas, dalinis administravimas (situacijoms, kurios nėra vienareikšmės); 4) Fondo valdybos galutiniai paslaugos naudotojai kiekvieną kartą patirtų papildomų nepatogumų, nes kiekvieną naują sprendimą įdiegti, suderinti ir pritaikyti užtruktų kelis mėnesius. Tai vyktų ir ateityje, pasibaigus sutarčių galiojimui ir naujai įsigyjant paslaugą; 5) šiai dienai ne kiekviename Fondo valdybos teritorinių skyrių filiale yra informacinių technologijų specialistai, todėl naudojant skirtingas programines įrangas problematikos įvairovė būtų didesnė ir tai įtakotų galutinius naudotojus <...>“. Tarnyba, įvertinusi Pirkimo dokumentų reikalavimus dėl programinės įrangos ir Perkančiosios organizacijos paaiškinimus, konstatuoja, kad reikalaudama konkretaus gamintojo programinės įrangos (t. y., siekdama prie veikiančios 16 įrenginių sistemos prijungti dar 342 įrenginius atskiruose Perkančiosios organizacijos padaliniuose (ir ateityje planuojamu organizuoti pirkimu sujungti ir likusius Perkančiosios organizacijos teritorinius skyrius), tačiau nesuteikdama galimybės siūlyti lygiaverčio sprendimo, kuris leistų administruoti atskiras daugiafunkcinių įrenginių sistemas, Perkančioji organizacija dirbtinai apribojo konkurenciją ir pažeidė Įstatyme įtvirtintus reikalavimus viešojo pirkimo procedūras vykdyti skaidriai, užtikrinant proporcingumo, lygiateisiškumo, nediskriminavimo principų laikymąsi ir viešųjų pirkimų tikslo siekimą. Pagal „Optimidoc“ gamintojo internetinėje svetainėje (https://www.optimidoc.com) viešai skelbiamą informaciją, „Optimidoc“ partneriai yra 5 gamintojai: HP, Lexmark, Konica Minolta, Xerox, Develop (t. y., šių gamintojų įrenginiai yra suderinami su „Optimidoc“ programine įranga), tačiau tai nereiškia, kad pati programinė įranga yra laisvai prieinama. Be to, be minėtų 5 gamintojų, daugiafunkcinius spausdintuvus gamina dar bent 10 stambių kompanijų[7]. Kiekviena jų naudoja su gaminamais įrenginiais suderinamą savo arba nepriklausomų kūrėjų programinę įrangą. Tuo tarpu, „Optimidoc“ yra uždaro kodo, mokama, licencijuojama programinė įranga, kuri gali būti įsigyjama pagal atskirą susitarimą su įrangos gamintoju OptimiDoc s.r.o. Remiantis viešai skelbiama informacija[8], iš visų prie Pirkimo prisijungusių tiekėjų[9], „Optimidoc“ programinę įrangą savo klientams siūlo tik vienas tiekėjas (tas pats, kuris pagal ankstesnį viešąjį pirkimą jau teikia Perkančiajai organizacijai 16 spausdintuvų nuomos paslaugas ir jų priežiūrai (apskaitai) yra įdiegęs „Optimidoc“ programinę įrangą). Tarnyba taip pat sprendžia, kad Perkančiosios organizacijos Rašte nurodyti paaiškinimai, kad „<...> leidus siūlyti lygiavertę programinę įrangą, galutinė siekiamų įsigyti paslaugų kaina būtų didesnė <...>“, nepagrįsti, nes Perkančioji organizacija nepateikė tokius teiginius pagrindžiančių įrodymų: 1) Perkančioji organizacija savo poziciją grindė, ne skaičiavimais, kokia būtų galima pasiūlytų paslaugų kaina nereikalaujant konkrečios programinės įrangos, bet deklaratyvaus pobūdžio teiginiais apie numanomus „<...> programinės įrangos įdiegimo ir suteiktų tarnybinių stočių (įskaitant būtiną programinę įrangą) kaštus bei papildomai reikalingus žmogiškuosius išteklius <...>“. Tarnybos duomenimis, tokios apimties viešajame pirkime, programinės įrangos įsigijimo (ar jau veikiančios išplėtimo) kaštai sudarytų vos 10-15 proc. viso pasiūlymo vertės, o reikiamas tarnybines stotis finansine prasme racionaliau nuomotis kartu su daugiafunkciniais spausdintuvais (tokiu būdu tiekėjams patikint jų priežiūrą ir programinės įrangos įdiegimą). Leidus pasiūlymus Pirkime teikti ir kitiems spausdintuvų gamintojams (jų atstovams) su lygiaverte programine įranga (žr. išnašą Nr. 7), tiekėjai turėtų galimybę konkuruoti pasiūlymų naudingumu, o ne derybinėmis pozicijomis su konkrečios programinės įrangos gamintoju; 2) pagal Pirkimo dokumentus, kokybišką ir nepertraukiamą paslaugų (kaip numatyta Pirkimo sąlygų 3 priedo reikalavimais), tiekimą turi užtikrinti tiekėjas (Pirkimo sąlygų 2.2 punktas). Įrangos gedimai turi būti pašalinami netrikdant Perkančiosios organizacijos darbo (Pirkimo sąlygų 3 priedo 15 punktas). Paslaugai teikti tiekėjas privalo naudoti nuotolinę įrenginių stebėjimo ir spaudų apskaitos programinę įrangą (Pirkimo sąlygų 3 priedo II dalies 2.2 punktas). Atsižvelgiant į tai, Perkančiosios organizacijos teiginiai, kad atskiram sprendimui administruoti reikėtų skirti „<...> papildomus žmogiškuosius išteklius ir papildomą infrastruktūrą, stebėseną, duomenų kopijavimą <...>“, vertintini kaip nepagrįsti; 3) tiek plečiant jau veikiantį sprendimą, tiek diegiant naują programinę įrangą, programa turės būti įdiegta į visus Perkančiosios organizacijos pageidaujamus nuomotis įrenginius. Per kiek laiko sprendimas turėtų būti įdiegtas, suderintas ir pritaikytas (kad nesukelti Perkančiosios organizacijos Rašto 4 punkte nurodytų „<...> papildomų nepatogumų <...>“ (atsižvelgiant į Pirkimo objekto specifiką) sprendžia pati Perkančioji organizacija (šiuo atveju, terminas nurodytas Pirkimo sąlygų 15.5 punkte[10]). |
III dalis. Pastabos, į kurias Perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
– | |
IV dalis. SPRENDIMAS
Tarnyba, atsižvelgdama į šios išvados II dalies 1 punkte nustatytus Įstatymo 17 straipsnio 1 dalies, 2 dalies 1 punkto, 3 dalies pažeidimus, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
1. nutraukti Pirkimo procedūras;
2. raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos sprendimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
Direktorė |
|
[1] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[2] „Perkančioji organizacija turi siekti, kad: 1) prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai“.
[3] „Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme nustatytos tvarkos taikymo ar dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams“.
[4] Pirkimo sąlygos patvirtintos Perkančiosios organizacijos viešojo pirkimo komisijos 2018 m. kovo 23 d. protokolo Nr. 54 nutarimu Nr. 2.1.
[5] „Daugiafunkcinių spausdinimo/kopijavimo aparatų nuomos bei jų priežiūros paslaugų pirkimas“ (CVP IS skelbtas 2016 m. rugsėjo 30 d., pirkimo Nr. 179186).
[6] Perkančiosios organizacijos CVP IS 2018-04-25 pranešimas tiekėjams Nr. 6118559.
[7] Pvz.: Canon Inc., Kyocera Corporation, Samsung Electronics Co., Ltd., Toshiba Corporation, Dell Inc., Seiko Epson Corporation, Panasonic Corporation, Ricoh Company, Ltd., Sharp Corporation, Brother Industries, Ltd., žr. https://www.ranker.com/list/best-printer-brands/werner-brandes).
[8] http://www.bmk.lt/lt/sprendimai/spausdinimo-valdymo-paslauga--mps--/30/.
[9] Remiantis pačių tiekėjų skelbiama informacija, 9 prie Pirkimo prisijungę tiekėjai savo siūlomiems daugiafunkciniams spausdintuvams siūlo pasirinkti iš 18 skirtingų programinių įrangų.
[10] „15.5 Tiekėjas įsipareigoja pradėti teikti paslaugas pilna apimtimi (pristatyti ir įdiegti visą paslaugų teikimui reikalingą įrangą, atlikti mokymus, pateikti dokumentaciją (detalūs reikalavimai nurodyti pirkimo dokumentų 3 priede) ne vėliau kaip per 60 (šešiasdešimt) kalendorinių dienų nuo sutarties įsigaliojimo dienos“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami