išvada2018 (36)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
2018-06-13 Nr. 4S-806
Vilnius
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Veisiejų technologijos ir verslo mokyklos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdytų viešųjų pirkimų vertinimą.
Pirkimas Nr. 1 ir Pirkimas Nr. 2
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Valgyklos pagalbinių patalpų išorinių sienų, lubų šiltinimo darbai“, 2018-01-22 kvietimas pateikti pasiūlymus (žodžiu) (toliau – Pirkimas Nr. 1); „Valgyklos pagalbinių patalpų Nr. 1, Nr. 2, tambūro, daržovių ruošimo-plovimo sandėlio, durų atnaujinimo darbai“, CVP IS Nr. 362346:1, 2018-01-18 kvietimas pateikti pasiūlymus (toliau – Pirkimas Nr. 2). |
Pirkimo būdas | Mažos vertės pirkimai: Pirkimo Nr. 1- neskelbiama apklausa žodžiu; Pirkimo Nr. 2 - neskelbiama apklausa raštu. |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | Pirkimo Nr. 1 planuojama pirkimo sutarties vertė 1936,00 Eur su PVM/ 1600,00 Eur be PVM, Pirkimo Nr. 1 sutarties vertė – 1997,98 Eur su PVM/ 1651,22 Eur be PVM. Pirkimo Nr. 2 planuojama pirkimo sutarties vertė 11737,00 Eur su PVM/ 9700,00 Eur be PVM, Pirkimo Nr. 2 sutarties vertė – 12097,58 Eur su PVM/ 9998,00 Eur be PVM. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimams taikomo įstatymo, supaprastintų pirkimų taisyklių redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (redakcija nuo 2018-01-01) (toliau – Įstatymas), Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo, patvirtinto Tarnybos direktoriaus 2017-06-28 įsakymu Nr. 1S-97 (toliau – Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašas) ir Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų planavimo, organizavimo, atlikimo ir atskaitomybės tvarkos aprašo, patvirtinto Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2017-10-16 įsakymu Nr. V1-108 (toliau – Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų tvarkos aprašas) nuostatos |
Vertinimo apimtys/etapas | Dalinis vertinimas dėl pirkimo būdo pasirinkimo pagrįstumo |
Dėl pirkimų vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | - |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
1. | Įstatymo 5 straipsnio 3 dalis[1], Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[2], Įstatymo 17 straipsnio 3 dalis[3] |
Pagal Perkančiosios organizacijos pateiktus dokumentus[4], nustatyta, kad Pirkimas Nr. 1 buvo vykdomas 2018 m. sausio 22 d. apklausiant tiekėjus žodžiu (2018 m. sausio 22 d. Mažos vertės viešojo pirkimo pažyma Nr. 10), o Pirkimas Nr. 2 buvo vykdomas neskelbiamos apklausos būdu (2018 m. sausio 12 d. Viešojo pirkimo komisijos protokolas Nr. 4, kuriame nurodyta, kad pirkimo būdas parenkamas pagal Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo 21.2.1 punktą[5], kai pirkimas gali būti atliekamas neskelbiamos apklausos būdu). Pirkimu Nr. 1 ir Pirkimu Nr. 2 perkami statybos remonto darbai, esantys viename pastate ir tose pačiose (valgyklos pagalbinėse) patalpose. Pirkimu Nr. 1 perkami sienų ir lubų šiltinimo darbai (tik sienų ir lubų apšiltinimas polistirolu, be apdailos), o Pirkimu Nr. 2 perkami tų pačių patalpų atnaujinimo darbai, į kuriuos įeina ir „Sienų, apšiltintų izoliacinėmis plokštėmis, aptaisymas dailylentėmis plastikinėmis“, todėl akivaizdu, kad perkami darbai tarpusavyje yra susiję ir technologiškai neatsietini. Perkančioji organizacija 2018 m. sausio 15 d. užpildė paraiškas Nr. 4 ir Nr. 5 dėl Pirkimų Nr. 1 ir Nr. 2, kur numatė planuojamų sudaryti sutarčių vertes atitinkamai 1600,00 ir 9700,00 Eur be PVM, kas bendrai sudaro 11300,00 Eur be PVM. Atsižvelgiant į tai, Perkančioji organizacija Pirkimą Nr. 1 ir Pirkimą Nr. 2 turėjo planuoti atlikti vienu pirkimu, atsižvelgdama į bendrą vertę, ir pasirinkti kitą pirkimo būdą – vykdyti skelbiamą pirkimą. Atkreipiame dėmesį, kad vadovaujantis Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų tvarkos aprašu, pirkimo iniciatorius/ organizatorius parengia paraišką, kurią tvirtina Mokyklos direktorius, ir tik Mokyklos direktoriui priėmus sprendimą pavesti pirkimo procedūras atlikti Viešojo pirkimo komisijai ar pirkimo iniciatoriui/ organizatoriui, parenkamas pirkimo būdas. Vykdant Pirkimą Nr. 2, pirmiausia įvyko viešojo pirkimo komisijos posėdis dėl pirkimo būdo parinkimo (2018 m. sausio 12 d.), o tik vėliau buvo užpildyta paraiška (2018 m. sausio 15 d.). Pažymime, kad Perkančioji organizacija nesivadovavo savo pačios parengtu viešųjų pirkimų tvarkos aprašu. Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija dirbtinai išskaidė faktinės, realios pirkimo sutarties vertę, siekdama išvengti Įstatyme ir Mažos vertės pirkimų tvarkos apraše nustatytos pirkimų vykdymo tvarkos, tuo pažeisdama Įstatymo 5 straipsnio 3 dalies ir 17 straipsnio 3 dalies nuostatas. Taip pat Tarnyba pažymi, kad Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo ir lygiateisiškumo principus, nes viešai nepaskelbė apie pirkimus ir nesudarė galimybių, visiems norintiems tiekėjams dalyvauti pirkimuose ir pateikti pasiūlymus. | |
2. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[6] |
Be to, nustatyta, kad Pirkimas Nr. 1 buvo vykdomas 2018 m. sausio 22 d. apklausiant tiekėjus žodžiu (2018 m. sausio 22 d. Mažos vertės viešojo pirkimo pažyma Nr. 10 (toliau - Pažyma)). Pažymoje matyti, kad mažiausia kainą nurodė tiekėjas UAB „Geividus“ (toliau – Tiekėjas) – 1578,40 Eur be PVM. 2018 m. sausio 22 d. pasirašyta Patalpų šiltinimo darbų sutartis Nr. 6 (toliau - Sutartis Nr. 1), kurioje nurodyta kaina 1997,98 Eur su PVM, kas sudaro 1651,22 Eur be PVM. Tarnyba konstatuoja, kad Sutarties Nr. 1 pasirašymo metu buvo pakeista Tiekėjo pasiūlymo kaina ir tuo buvo pažeistas Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintas skaidrumo principas. | |
3. | Įstatymo 86 straipsnio 9 dalis [7], Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[8] |
Taip pat nustatyta, kad Perkančioji organizacija, po įvykusio Pirkimo Nr. 2, 2018 m. vasario 6 d. paskelbė Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) sudarytą 2018 m. vasario 1 d. Statybos-remonto sutartį Nr. 7 (toliau – Sutartis Nr. 2), tačiau laimėjusio dalyvio pasiūlymo nepaskelbė. Taip pat, paskelbiant Sutartį Nr. 2 buvo pridėta lokalinė sąmata, neatitinkanti laimėjusio tiekėjo pasiūlymo ir Sutarties Nr. 2 kainos. Įstatymo 86 straipsnio 9 dalyje nustatyta, kad Perkančioji organizacija laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ir šių sutarčių pakeitimus, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai, turi paskelbti CVP IS. Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, nepaskelbusi laimėjusio dalyvio pasiūlymo, pažeidė Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies reikalavimus ir Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. |
III dalis. Pastabos, į kurias perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
- |
Pirkimas Nr. 3 ir Pirkimas Nr. 4
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Mokomojo pastato laiptinių išmontavimo darbai“, CVP IS Nr. 365147:1, 2018-02-06 kvietimas pateikti pasiūlymus (toliau – Pirkimas Nr. 3); „Mokomojo pastato laiptinių pertvarkymo darbai“, CVP IS Nr. 365196:1, 2018-02-06 kvietimas pateikti pasiūlymus (toliau – Pirkimas Nr. 4). |
Pirkimo būdas | Mažos vertės pirkimai: Pirkimo Nr. 3- neskelbiama apklausa raštu; Pirkimo Nr. 4 - neskelbiama apklausa raštu. |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | Pirkimo Nr. 3 planuojama pirkimo sutarties vertė 9680,00 Eur su PVM/ 8000,00 Eur be PVM, Pirkimo Nr. 3 sutarties vertė – 9150,02 Eur su PVM/ 7562,00 Eur be PVM. Pirkimo Nr. 4 planuojama pirkimo sutarties vertė 11979,00 Eur su PVM/ 9900,00 Eur be PVM, Pirkimo Nr. 4 sutarties vertė – 11899,99 Eur su PVM/ 9834,70 Eur be PVM. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimams taikomo įstatymo, supaprastintų pirkimų taisyklių redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (redakcija nuo 2018-01-01) (toliau – Įstatymas), Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo, patvirtinto Tarnybos direktoriaus 2017-06-28 įsakymu Nr. 1S-97 (toliau – Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašas) ir Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų planavimo, organizavimo, atlikimo ir atskaitomybės tvarkos aprašo, patvirtinto Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2017-10-16 įsakymu Nr. V1-108 (toliau – Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų tvarkos aprašas) nuostatos |
Vertinimo apimtys/etapas | Dalinis vertinimas dėl pirkimo būdo pasirinkimo pagrįstumo |
Dėl pirkimų vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | - |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
1. | Įstatymo 5 straipsnio 3 dalis[9], Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[10], Įstatymo 17 straipsnio 3 dalis[11] |
Pagal Perkančiosios organizacijos pateiktus dokumentus[12], nustatyta, kad Pirkimas Nr. 3 ir Pirkimas Nr. 4 buvo vykdomi neskelbiamos apklausos būdu (2018 m. vasario 1 d. Viešojo pirkimo komisijos protokolas Nr. 6 ir 2018 m. vasario 5 d. Viešojo pirkimo komisijos protokolas Nr. 7, kuriuose nurodyta, kad pirkimo būdas parenkamas pagal Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo 21.2.1 punktą[13], kai pirkimas gali būti atliekamas neskelbiamos apklausos būdu). Pirkimu Nr. 3 ir Pirkimu Nr. 4 perkami statybos remonto darbai, kurie bus atliekami tame pačiame pastate, tose pačiose laiptinėse. Pirkimu Nr. 3 perkami laiptinių išmontavimo darbai, t. y. dažų pašalinimas nuo sienų, tinklo nudaužymas, laiptų metalinių turėklų išardymas ir kt., o Pirkimu Nr. 4 perkami tų pačių laiptinių sumontavimo darbai, t. y. tų pačių sienų tinkavimas, glaistymas, dažymas, naujų turėklų įrengimas ir kt. Akivaizdu, kad perkami darbai tarpusavyje yra susiję ir technologiškai neatsietini. Perkančioji organizacija 2018 m. vasario 2 d. užpildė paraišką Nr. 12, o 2018 m. vasario 9 d. užpildė paraišką Nr. 18 dėl Pirkimų Nr. 3 ir Nr. 4, kur numatė planuojamų sudaryti sutarčių vertes atitinkamai 8000,00 ir 9900,00 Eur be PVM, kas bendrai sudaro 17900,00 Eur be PVM. Atsižvelgiant į tai, Perkančioji organizacija Pirkimą Nr. 3 ir Pirkimą Nr. 4 turėjo planuoti atlikti vienu pirkimu, atsižvelgdama į bendrą vertę, ir pasirinkti kitą pirkimo būdą – vykdyti skelbiamą pirkimą. Atkreipiame dėmesį, kad vadovaujantis Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų tvarkos aprašu, pirkimo iniciatorius/ organizatorius parengia paraišką, kurią tvirtina Mokyklos direktorius, ir tik Mokyklos direktoriui priėmus sprendimą pavesti pirkimo procedūras atlikti Viešojo pirkimo komisijai ar pirkimo iniciatoriui/ organizatoriui, parenkamas pirkimo būdas. Vykdant Pirkimą Nr. 3 ir Pirkimą Nr. 4, pirmiausia įvyko viešojo pirkimo komisijos posėdžiai dėl pirkimo būdo parinkimo (2018 m. vasario 1 d. ir 2018 m. vasario 5 d.), o tik vėliau buvo užpildytos paraiškos (2018 m. vasario 2 d. ir 2018 m. vasario 9 d.). Pažymime, kad Perkančioji organizacija nesivadovavo savo pačios parengtu viešųjų pirkimų tvarkos aprašu. Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija dirbtinai išskaidė faktinės, realios pirkimo sutarties vertę, siekdama išvengti Įstatyme ir Mažos vertės pirkimų tvarkos apraše nustatytos pirkimų vykdymo tvarkos, tuo pažeisdama Įstatymo 5 straipsnio 3 dalies ir 17 straipsnio 3 dalies nuostatas. Taip pat Tarnyba pažymi, kad Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo ir lygiateisiškumo principus, nes viešai nepaskelbė apie pirkimus ir nesudarė galimybių, visiems norintiems tiekėjams dalyvauti pirkimuose ir pateikti pasiūlymus. | |
2. | Įstatymo 86 straipsnio 9 dalis[14], Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[15] |
Be to, nustatyta, kad Perkančioji organizacija, po įvykusio Pirkimo Nr. 3, 2018 m. kovo 2 d. paskelbė CVP IS sudarytą 2018 m. vasario 22 d. Laiptinių išmontavimo darbų sutartį Nr. 8 (toliau – Sutartis Nr. 3), tačiau laimėjusio dalyvio pasiūlymo nepaskelbė. Įstatymo 86 straipsnio 9 dalyje nustatyta, kad Perkančioji organizacija laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ir šių sutarčių pakeitimus, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai, turi paskelbti CVP IS. Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, nepaskelbusi laimėjusio dalyvio pasiūlymo, pažeidė Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies reikalavimus ir Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. | |
3. | Įstatymo 86 straipsnio 9 dalis[16], Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[17] |
Taip pat nustatyta, kad Perkančioji organizacija, po įvykusio Pirkimo Nr. 4, 2018 m. kovo 8 d. paskelbė CVP IS sudarytą 2018 m. kovo 7 d. Laiptinių pertvarkymo darbų sutartį Nr. 11 (toliau – Sutartis Nr. 4), tačiau laimėjusio dalyvio pasiūlymo nepaskelbė. 2018 m. kovo 30 d. buvo pasirašytas Susitarimas prie Sutarties Nr. 4, tačiau Perkančioji organizacija šio Susitarimo taip pat nepaviešino. Įstatymo 86 straipsnio 9 dalyje nustatyta, kad Perkančioji organizacija laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ir šių sutarčių pakeitimus, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai, turi paskelbti CVP IS. Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, nepaskelbusi laimėjusio dalyvio pasiūlymo ir Susitarimo prie Sutarties Nr. 4, pažeidė Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies reikalavimus ir Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. |
III dalis. Pastabos, į kurias perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
- |
IV dalis. SPRENDIMAS
Apibendrinant, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija dirbtinai suskaidė pirkimo sutarčių vertes, siekdama išvengti Įstatyme ir Mažos vertės pirkimų tvarkos apraše nustatytos pirkimų vykdymo tvarkos, tuo pažeisdama Įstatymo 5 straipsnio 3 dalies ir 17 straipsnio 3 dalies nuostatas. Taip pat Tarnyba pažymi, kad Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo ir lygiateisiškumo principus, nes viešai nepaskelbė apie pirkimus ir nesudarė galimybių, visiems norintiems tiekėjams dalyvauti pirkimuose ir pateikti pasiūlymus.
Be to, Tarnyba pažymi, kad Perkančioji organizacija, nepaskelbdama Pirkimo Nr. 2, Pirkimo Nr. 3, Pirkimo Nr. 4 laimėjusio dalyvio pasiūlymų bei Susitarimo prie Sutarties Nr. 4, pažeidė Įstatymo 86 straipsnio 9 dalies reikalavimus ir Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. Atsižvelgdama į šios išvados II dalyje nustatytus Įstatymo pažeidimus, Tarnyba, vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja paskelbti CVP IS laimėjusio dalyvio pasiūlymus, patikslinti Sutartį Nr. 2, pridedant teisingą lokalinę sąmatą, bei paskelbti Susitarimą prie Sutarties Nr. 4.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos išvada, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
[1] „Perkančioji organizacija neturi teisės skaidyti pirkimo, jeigu taip galėtų būti išvengta šiame įstatyme pirkimui nustatytos tvarkos taikymo <...>“;
[2] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.“;
[3] „Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme nustatytos tvarkos taikymo ar dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams.“;
[4] Perkančiosios organizacijos 2018 m. balandžio 11 d. raštas Nr. 2.4-V10-56 ir 2018 m. gegužės 2 d. raštas Nr. 2.4-V10-63;
[5] „21.2. Atvejai, kada pirkimas gali būti atliekamas apklausos būdu – Neskelbiama apklausa:
21.2.1 jei numatoma pirkimo sutarties vertė yra mažesnė kaip 10 000 Eur (dešimt tūkstančių eurų )(be PVM)“;
[6] Žr. nuorodą Nr. 2;
[7] „Perkančioji organizacija laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ir šių sutarčių pakeitimus, išskyrus informaciją, kurios atskleidimas prieštarautų informacijos ir duomenų apsaugą reguliuojantiems teisės aktams arba visuomenės interesams, pažeistų teisėtus konkretaus tiekėjo komercinius interesus arba turėtų neigiamą poveikį tiekėjų konkurencijai, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymo ar jų pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal jį pradžios Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka turi paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje“;
[8] Žr. nuorodą Nr. 2;
[9] Žr. nuorodą Nr. 1;
[10] Žr. nuorodą Nr. 2;
[11] Žr. nuorodą Nr. 3;
[12] Žr. nuorodą Nr. 4;
[13] Žr. nuorodą Nr. 5;
[14] Žr. nuorodą Nr. 7;
[15] Žr. nuorodą Nr. 2;
[16] Žr. nuorodą Nr. 7;
[17] Žr. nuorodą Nr. 2.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami