išvada2018 (36)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
2018-06- Nr. 4S-
Vilnius
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, įvertino UAB Marijampolės apskrities atliekų tvarkymo centro (toliau – Perkančioji organizacija) pateiktus dokumentus, susijusius su vykdomu viešuoju pirkimu.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Kompostavimo dėžių individualioms valdoms pirkimas“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2018-01-10, pirkimo Nr. 361271; toliau – Pirkimas) |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | Planuojama bendra Pirkimo sutarties vertė – 400 500,00 Eur be PVM |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | Pirkimas finansuojamas Perkančiosios organizacijos ir Europos Sąjungos lėšomis. Projektas „Marijampolės regiono komunalinių atliekų rūšiuojamojo surinkimo infrastruktūros plėtra, Nr. 05.2.1-APVA-R-008-41-0001. Įgyvendinančioji institucija – Aplinkos projektų valdymo agentūra |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikomo įstatymo, supaprastintų pirkimų taisyklių redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (redakcija nuo 2017-01-01) (toliau – Įstatymas) nuostatos |
Vertinimo apimtys/etapas | Dalinis vertinimas (dėl informavimo ir laimėjusio pasiūlymo galimo neatitikimo techninės specifikacijos reikalavimams) / Pirkimo procedūrų vertinimas po vokų atplėšimo procedūros, bet iki pirkimo pabaigos |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | - |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
1 | Įstatymo 58 straipsnio 2 dalis[1],Įstatymo 17 straipsnis 1 dalis[2] |
Perkančioji organizacija 2018-03-29 CVP IS pranešimu Nr. 6040332 (Perkančiosios organizacijos 2018-03-29 raštas Nr. (3.70) VPS-59 „Dėl pasiūlymų eilės nustatymo ir laimėtojo paskelbimo“) informavo Pirkimo dalyvius apie priimtą sprendimą nustatyti laimėjusį pasiūlymą, dėl kurio bus sudaroma pirkimo sutartis. Pirkimo dalyvis 2018-04-03 CVP IS pranešimu Nr. 6048564 pateikė Perkančiajai organizacijai prašymą susipažinti su laimėjusio tiekėjo pasiūlymu, t. y. pateikti nekonfidencialią informaciją apie laimėtojo siūlomus gaminius – kompostavimo dėžės gamintoją ir kompostavimo dėžės modelį. Perkančioji organizacija netenkino dalyvio prašymo ir 2018-04-04 CVP IS pranešimu Nr. 6050275 pateikė atsakymą, kuriame nurodė, kad gali supažindinti su laimėjusio tiekėjo pasiūlymu ne vėliau kaip praėjus 6 mėnesiams nuo pirkimo sutarties sudarymo. Papildomai nurodė, kad supažindinimas galimas tik Perkančiosios organizacijos patalpose. Tarnyba pažymi, kad vadovaujantis Įstatymo 58 straipsnio 2 dalies nuostata, perkančioji organizacija gavusi suinteresuoto kandidato ar suinteresuoto dalyvio raštu pateiktą prašymą, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo jo gavimo dienos be kita ko, nurodo laimėjusio pasiūlymo charakteristikas ir santykinius pranašumus. Šiame kontekste pažymėtina, kad šią pareigą perkančioji organizacija turi įvykdyti kuo greičiau, tačiau bet kuriuo atveju, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo rašytinio prašymo gavimo dienos[3]. Atsižvelgiant į išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija atsisakiusi supažindinti pirkimo dalyvį su laimėjusio pasiūlymo techninėmis charakteristikomis, taip pat apribodama jo teisę susipažinti su prašoma informacija elektroninėmis priemonėmis, pažeidė Įstatymo 58 straipsnio 2 dalį, Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. | |
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[4] | |
Pirkimo sąlygų „Pasiūlymo raštas“ 2 priede „Techninė specifikacija“ lentelės II „Specialūs reikalavimai kompostavimo dėžėms“ (toliau – Techninė specifikacija) nustatyti reikalavimai kompostavimo dėžėms į kuriuos turi atsižvelgti tiekėjai teikdami pasiūlymus. Techninės specifikacijos lentelės 7 punkte nustatytas reikalavimas kompostavimo dėžės svoriui, kuris yra >/= 24 kg. 2018-02-06 Pirkimo dalyvis pateikė pretenziją (toliau – Pretenzija Nr. 1), kurioje nurodė, kad nustatytas konteinerio svoris (>/=24 kg) nesuderinamas su nustatytu reikalavimu sienelių storiui, todėl jį būtina pakeisti ir nustatyti, kad jis būtų ne mažesnis nei 19 kg. Pirkimo dalyvis savo pretenziją motyvavo atliktais skaičiavimais, kurie rodo, kad „<...> HDPE plastiko tankis svyruoja nuo 930 iki 970 kg/m3 (šaltinis: https://en.wikipedia.org/wiki/High-density_polyethylene) reiškia kad 1 m3 talpos konteineriui su dangčiu pagaminti iš HDPE reikėtų apytiksliai 18,6 – 19,4 kg masės plastiko <...>“, todėl reikalavimas konteinerio svoriui būti ne mažesniam kaip 24 kg yra nelogiškas[5]. Perkančioji organizacija tenkino tiekėjo reikalavimą ir panaikino[6] Techninės specifikacijos lentelės 7 punkte nustatytą reikalavimą kompostavimo dėžės svoriui, visiškai atsisakant. Šiame kontekste pažymėtina, kad dėl šio sprendimo buvo pateikta pretenzija[7] (toliau – Pretenzija Nr. 2), kuria reikalaujama grąžinti buvusį reikšmingą reikalavimą svoriui, tačiau Perkančioji organizacija Pretenzijos Nr. 2 netenkino, o motyvuodama savo sprendimą, pažodžiui vadovavosi Pretenzijoje Nr. 1 išdėstytais argumentais. Nustatyta, kad apie atliktus pakeitimus buvo informuoti prie Pirkimo prisijungę tiekėjai. Tarnyba pažymi, kad keičiant esmines pirkimo sąlygas (keičiant reikalavimus tiekėjų kvalifikacijai ar techninę specifikaciją taip, jog po atliktų pakeitimų daugiau tiekėjų galėtų dalyvauti pirkime) nepakanka informuoti tik prie Pirkimo prisijungusius tiekėjus, todėl, atlikus esminius pakeitimus pirkimas turi būti nutrauktas ir paskelbtas naujas. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo konstatuota[8], kad perkančiosios organizacijos, laikydamosi iš skaidrumo principo išplaukiančio imperatyvo nekeisti pirkimo sąlygų, per visą viešojo pirkimo procedūrą privalo laikytis iš anksto paskelbtų reikalavimų, nepriklausomai nuo to, kad sąlygų modifikavimu siekiama ištaisyti jų ydingumą. Be to, Europos Sąjungos Teisingumo Teismas yra pasisakęs, kad vykstant viešojo pirkimo procedūrai perkančioji organizacija iš principo negali keisti esminių pirkimo sąlygų, įskaitant technines specifikacijas ir sutarties sudarymo kriterijus, kuriomis atitinkami ūkio subjektai teisėtai rėmėsi, priimdami sprendimą pateikti pasiūlymą arba, atvirkščiai, nedalyvauti atitinkamame viešojo pirkimo konkurse[9]. Tarnyba, atsižvelgdama į aukščiau išdėstytą, konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, panaikinusi Techninės specifikacijos reikalavimą kompostavimo dėžės svoriui, nenutraukusi Pirkimo bei neskelbusi jo iš naujo, pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo, lygiateisiškumo principus bei apribojo galimybę Pirkime dalyvauti didesniam tiekėjų ratui. |
III dalis. Pastabos, į kurias perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
1. | |
Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija 2018-03-02 (CVP IS pranešimo Nr. 5956705) (raštas Nr. (3.70) VPS-31 „Dėl susipažinimo su pateiktais pasiūlymais procedūros“) iki laimėtojo nustatymo išsiuntusi ir taip atskleidusi Pirkime dalyvavusiems tiekėjams informaciją apie tiekėjų pateiktus pasiūlymus bei jų kainas, netinkamai įgyvendino Įstatymo 58 straipsnio 1 dalyje nustatytą informavimo apie pirkimo procedūros rezultatus tvarką. Pažymėtina, kad Perkančioji organizacija suinteresuotus dalyvius privalo informuoti tik po to, kai nustatomas laimėjęs pasiūlymas[10]. Tarnyba paaiškina, kad šio reguliavimo tikslas – užtikrinti, kad pirkimuose dalyvaujantys tiekėjai iki laimėtojo nustatymo nesužinotų apie kitus pirkime dalyvaujančius dalyvius, siekiant išvengti galimų susitarimų. | |
2. | |
Atsižvelgiant į tai, kad Perkančioji organizacija dėl parengtų techninės specifikacijos specialiųjų reikalavimų kompostavimo dėžėms (sienelių storio, svorio, ventiliavimo angų, ventiliavimo sistemos, sertifikatų ir. kt.) Pirkimo procedūrų metu gavo nemažai tiekėjų paklausimų, prašymų ir pretenzijų Tarnyba rekomenduoja, rengiant techninę specifikaciją išsiaiškinti reikalavimų visumą ir svarbą numatomam įsigyti pirkimo objektui, siekiant įsigyti perkančiosios organizacijos poreikius tenkinantį objektą. |
IV dalis. SPRENDIMAS
Tarnyba, atsižvelgdama į šios išvados II dalyje nustatytus Įstatymo pažeidimus, vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
- nutraukti Pirkimo procedūras;
- raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos išvada, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
Vyriausioji specialistė | Laimutė Tautvaišienė |
[1] „Perkančioji organizacija, gavusi suinteresuoto kandidato ar suinteresuoto dalyvio raštu pateiktą prašymą, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo jos gavimo dienos išsamiai pateiki šią informaciją: 1) kandidatui – jo paraiškos atmetimo priežastis; 2) dalyviui, kurio pasiūlymas nebuvo atmestas: laimėjusio pasiūlymo charakteristikas ir santykinius pranašumus, dėl kurių šis pasiūlymas pripažintas geriausiu, taip pat šį pasiūlymą pateikusio dalyvio ar preliminarios sutarties šalių pavadinimus <...>“;
[2] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“;
[3]Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/24/ES 2014-02-26 dėl viešųjų pirkimų, kuria panaikinama Direktyva 2004/18/EB 55 straipsnio 2 dalis „<...> 2. Jeigu to prašo atitinkamas kandidatas ar konkurso dalyvis, perkančioji organizacija kuo greičiau ir bet kuriuo atveju per 15 dienų nuo rašytinio prašymo gavimo praneša<...>“;
[4] Žr. išnašą Nr. 2;
[5] 2018-02-06 dalyvio Pretenzija CVP IS Nr. 5897352;
[6] Viešųjų pirkimų komisijos 2018-02-07 posėdžio protokolas Nr. 3;
[7] 2018-02-08 dalyvio pretenzija 2018-02-08 CVP IS pranešimas Nr. 5903249;
[8] LAT CBS 2016 m. kovo 30 d. nutartis c. b. bylos Nr. 3K-3-177-916/2016; LAT CBS 2017 m. vasario 14 d. nutartis c. b. bylos Nr. e3K-7-23-248/2017;
[9] ESTT 2012 m. gegužės 10 d. Sprendimo Komisija / Nyderlandai, C 368/10, 55 punktas ir 2015 m. balandžio 16 d. Sprendimo Enterprise Focused Solutions, C 278/14, 27–29 punktai; ESTT 2017 m. balandžio 5 d. Sprendimas C-298/15;
[10] „Perkančioji organizacija suinteresuotiems kandidatams ir suinteresuotiems dalyviams, išskyrus atvejus, kai pirkimo sutartis sudaroma žodžiu, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas raštu praneša apie priimtą sprendimą nustatyti laimėjusį pasiūlymą, dėl kurio bus sudaroma pirkimo sutartis <...>, pateikia šio straipsnio 2 dalyje nurodytos atitinkamos informacijos, kuri dar nebuvo pateikta pirkimo procedūros metu, santrauką, nurodo nustatytą pasiūlymų eilę, laimėjusį pasiūlymą ir tikslų atidėjimo terminą“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami