išvada2018 (38)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
2018 Nr. 4S-
Vilnius
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko dalinį Palangos miesto savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo viešojo pirkimo „Vežėjo parinkimo keleivių vežimui vietinio reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutais Palangos miesto savivaldybėje paslaugų pirkimas“ vertinimą ir teikia išvadą dėl reikalavimų, nustatytų siekiamoms įsigyti paslaugoms.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Vežėjo parinkimo keleivių vežimui vietinio reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutais Palangos miesto savivaldybėje paslaugų pirkimas“ (2017-11-24 skelbtas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje, pirkimo Nr. 355188) (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo būdas | Atviras konkursas. |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | 4 284 800,00 Eur su PVM, 3 541 157,02 Eur be PVM. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikomo įstatymo, supaprastintų pirkimų taisyklių redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2017-07-01 iki 2017-12-31) (toliau – Įstatymas). |
Vertinimo apimtys/etapas | Dalinis vertinimas / Pirkimo procedūrų vertinimas iki sutarties sudarymo procedūros. |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | – |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[1], 2 dalies 1 punktas[2], 3 dalis[3] | |
Pirkimo sąlygos patvirtintos Perkančiosios organizacijos Nuolatinės viešojo pirkimo komisijos (toliau – Pirkimo komisija) 2017-11-21 posėdžio protokolu Nr. (11.1)-331. Reikalavimai vežėjui, teikiamų paslaugų kokybei ir vežėjo naudotinoms transporto priemonėms nurodyti Pirkimo sąlygų 3 priede „<...> techninė specifikacija“ (toliau – Techninė specifikacija). Pasiūlymus numatyta vertinti pagal kainos ir kokybės santykį (Pirkimo sąlygų 67 punktas). Pasiūlymų vertinimui pasirinkti 2 kriterijai: kaina ir autobusų kokybės parametrai (vertinama: autobusų amžius ir elektra varomų autobusų skaičius (aukščiausius balus numatyta skirti vežėjams, ketinantiems paslaugas teikti naujomis ir elektra varomomis transporto priemonėmis)(Pirkimo sąlygų 69 punktas). Teikti paslaugas (reikalavimus atitinkančiomis, pasiūlymuose nurodytomis transporto priemonėmis) reikalaujama „pradėti iškart po sutarties įsigaliojimo“[4] (Pirkimo komisija 2018-05-31 rašte Nr. (11.8)-VŠ4-339 Tarnybai paaiškino, kad: „Laimėtojas paslaugas teikti turi pradėti kitą dieną po sutarties įsigaliojimo“). Tarp reikalavimų vežėjo naudotinoms transporto priemonėms Techninėje specifikacijoje nustatyti ir Perkančiosios organizacijos pageidaujami autobusų talpos rodikliai (Techninės specifikacijos 4.4 punkte nurodyta, kad: „Paslaugų teikimo laikotarpiu Vežėjas turi turėti (nuosavybės, nuomos ar kt. teisėtais pagrindais) veiklai skirtas ne mažiau kaip 8 transporto priemones M3CE kategorijos techniškai tvarkingas, kurių pirmosios registracijos data yra ne senesnė kaip 2013 metai. Iš jų 6 autobusus, turinčius ne mažiau kaip 25 sėdimas vietas (be vairuotojo) ir 2 autobusus, turinčius ne mažiau kaip 32 sėdimas vietas (be vairuotojo)“). Pagal Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. gruodžio 2 d. įsakymu Nr. 2B-479 „Dėl Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimų patvirtinimo“ patvirtintus Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimus, kodu M3CE žymima transporto priemonė keleiviams vežti, turinti daugiau kaip 8 sėdimas vietas keleiviams ir 1 sėdimą vietą vairuotojui, kurios techniškai leistina pakrautos transporto priemonės (bendroji) masė didesnė kaip 5 t (žemagrindis vienaaukštis autobusas). Grįsdama reikalavimą dėl autobusų talpos Perkančioji organizacija pateikė Perkančiosios organizacijos Ūkio ir turto skyriaus 2018-02-26 raštą Nr. (15.9)-ŪTS1-28, kuriame nurodyta, kad: „pagal dabartiniu metu <...> vežančio Vežėjo duomenis, rudenį, žiemą ir pavasarį ryte (vykstant į darbą) ir (grįžtant iš darbo) pervežami per 25 keleiviai <...> vasaros sezono metu keleivių srautas išauga per 3 kartus, net ir keičiant vežimo dažnį <...>“, tačiau tikslesnių skaičiavimų (pvz., paremtų parduodamų bilietų skaičiumi), koks yra realus autobusų talpos poreikis ir kaip Techninėje specifikacijoje nurodytos talpos autobusai išspręs vasaros sezono metu padidėjusių keleivių srautų problemą, nepateikė[5]. Pastebėtina, kad reikalavimus dėl autobusų talpos grįsdama didėjančiais keleivių srautais Perkančioji organizacija tiekėjams nenurodė, kurie maršrutai labiau apkrauti ir nenustatė reikalavimo, kad šiems maršrutams aptarnauti būtų naudojami talpesni autobusai[6]. Pagal Pirkimo dokumentus, vežėjas turi turėti vietą savo naudojamiems autobusams laikyti (Pirkimo komisija 2017-12-14 raštu Nr. (11.8)-VŠ4-762 tiekėjams paaiškino, kad Perkančioji organizacija nesuteiks vežėjui autobusų laikymo vietos Palangos mieste ir nekompensuos vežėjo sąnaudų autobusams vykstant į maršrutus ir iš jų), ir būti paruošęs elektrinių autobusų eksploatavimo infrastruktūrą (jei siūlys paslaugas teikti elektriniais autobusais), nes Palangos mieste ji neįrengta (Pirkimo komisijos 2018-01-08 raštu Nr. (11.8)-VŠ4-10 tiekėjams teiktas paaiškinimas). Be to, Perkančioji organizacija reikalauja, kad vežėjas rezerve turėtų papildomų autobusų, jei maršrute važiuojantys sugestų. Rezerviniai autobusai, pagal Pirkimo komisijos paaiškinimus, turi atitikti Techninės specifikacijos reikalavimus, keisti elektra varomų autobusų į dyzelinius ar benzininius vežėjas negalės (Pirkimo komisijos 2018-01-04 raštu Nr. (11.8)-VŠ4-5 tiekėjams teiktas atsakymas (7 punktas)). Vežėjas taip pat atsakingas už informacijos ir maršrutų schemų reguliaraus susisiekimo maršrutų stotelėse paskelbimą (Techninės specifikacijos 3.11 punktas) ir terminuotų bilietų gamybą bei platinimą (Pirkimo komisijos 2018-01-04 raštu Nr. (11.8)-VŠ4-5 teiktas atsakymas tiekėjams (2 punktas)). Pagal Techninės specifikacijos 2 punktą: „<...> Paslaugos turės būti teikiamos pagal Palangos miesto savivaldybės administracijos išduotus susisiekimo ministro įsakymu Nr. 3-62 patvirtintus leidimus vežti keleivius reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutais <..>“. Tarnyba atkreipia dėmesį į tai, kad, vadovaujantis minėtu Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2006 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. 3-62, vežėjai, pageidaujantys gauti leidimą vežti keleivius reguliaraus susisiekimo kelių transporto maršrutu, privalo turėti licenciją, suteikiančią teisę vežti keleivius atitinkamoje teritorijoje (4.1 punktas), o leidimai išduodami vežėjui, su kuriuo sudaryta sutartis, vežti keleivius sutartyje nurodytu maršrutu (21 punktas). Remiantis Perkančiosios organizacijos direktoriaus įsakymu patvirtintu Leidimų vežti keleivius vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutais išdavimo administracinės paslaugos teikimo aprašymo[7], 10 punktu, leidimas išduodamas nuo prašymo su pridedamais dokumentais pateikimo dienos per 15 darbo dienų, nors Perkančioji organizacija reikalauja, kad visas Pirkimu siekiamas įsigyti paslaugas pagal Pirkimo dokumentais nustatytus reikalavimus vežėjas pradėtų teikti kitą dieną po sutarties įsigaliojimo. Pastebėtina, kad Pirkimo komisija 2018-01-19 rašte Nr. (11.8)-VŠ4-17 tiekėjams nurodė, kad: „pagal šiuo metu galiojančią <...> keleivių vežimo <...> sutartį Nr. 94-PS keleivių vežimo paslaugos teikimas bus užtikrinimas tik iki 2018-03-01 dienos, todėl perkamą vežimo paslaugą atidėjus <...> visiškai nutrūktų viešosios paslaugos tiekimas Palangos miesto gyventojams ir svečiams, tuo būtų pažeistas viešasis interesas <...>“, tačiau po šio atsakymo išsiuntimo, minėtą keleivių vežimo sutartį pratęsė dar 2 kartus: 2018-02-28 (Papildomas susitarimas Nr. 19-PS) ir 2018-05-30 (Papildomas susitarimas Nr. 57-PS). Šiuo metu sudaryta keleivių vežimo sutartis galioja iki 2018-09-01. Keleivių vežimo paslaugas Perkančiajai organizacijai nuo 2006 metų teikia UAB „Vlasava“[8]. Įvertinusi tai, kas aukščiau išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad reikalavimais teiktinoms paslaugoms ir vežėjo naudotinoms transporto priemonėms (numačius, kad vertinant tiekėjų pasiūlymus, aukščiausi balai bus skiriami vežėjams, ketinantiems paslaugas teikti naujomis ir elektra varomomis transporto priemonėmis), tačiau nesuteikus pakankamai laiko naujam vežėjui pasiruošti paslaugų teikimui ir transporto priemonių įsigijimui (reikalaujant paslaugas pagal Pirkimo dokumentais nustatytus reikalavimus pradėti teikti kitą dieną po sutarties įsigaliojimo)[9], Perkančioji organizacija nustatė neproporcingus Pirkimo objektui reikalavimus, dirbtinai apribojo konkurenciją, tuo pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 3 dalies reikalavimus, 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus proporcingumo, lygiateisiškumo ir skaidrumo principus bei neužtikrino 17 straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodyto viešųjų pirkimų tikslo siekimo. | |
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[10] | |
Tarnyba taip pat nustatė, kad pateiktus pasiūlymus Perkančioji organizacija vertino nelygiavertiškai. Pagal Pirkimo sąlygų 65.2 punktą, Pirkimo komisija atmeta pasiūlymą, jeigu: „65.2 Pasiūlymas neatitiko pirkimo dokumentuose nustatytų reikalavimų arba tiekėjas per nustatytą terminą nepatikslino, nepapildė, nepaaiškino ar nepateikė pirkimo dokumentuose nurodytų kartu su pasiūlymu teikiamų dokumentų“. Pirkimo komisija 2018-03-01 posėdyje (protokolas Nr. (11.1)41) nusprendė atmesti UAB „Kautra“ pasiūlymą, nes tiekėjas „neturi techninių galimybių teikti paslaugas konkursinėmis transporto priemonėmis iš karto po sutarties įsigaliojimo“[11], tačiau netikrino, ar tokias galimybes turės vėliau Pirkimo laimėtoja paskelbta UAB „Vlasava“[12]. Atlikdama vertinimą Tarnyba nustatė, kad UAB „Vlasava“ su pasiūlymu pateikė 2017 m. birželio 30 d. prekių pirkimo-pardavimo sutarties Nr. 17-06-30/1 kopiją. Šia sutartimi, UAB „Vlasava ketino įsigyti vieną elektra varomą autobusą, kuris turėjo būti perduotas pirkėjui per 9 mėnesius nuo sutarties įsigaliojimo dienos. Remiantis sutarties 8.2 punktu, „Ši Sutartis įsigalioja tik Pardavėjui pateikus Lietuvos Respublikoje arba užsienyje registruoto banko garantiją – 10 proc. visos sutarties kainos“. Duomenų, kad minėta sutartis įsigaliojo tiekėjas Perkančiajai organizacijai nepateikė. Pagal viešai prieinamą informaciją[13], siektas įsigyti autobusas – tik pirmas šio gamintojo kurtas elektrinis autobusas, skirtas komerciniam naudojimui. Remiantis 2018-04-24 gamintojo pranešimu, su autobusu „<...> šiuo metu atliekami vidiniai techniniai bandymai. Bandomieji važiavimai bus atliekami nustatytais terminais UAB „Vlasava“ nurodytais maršrutais“. Pažymėtina, kad Pirkimo laimėtoju UAB „Vlasava“ pripažintas 2018-04-13 (Pirkimo komisijos posėdžio protokolas Nr. (11.1)-94), t. y., gamintojui dar neatlikus visų reikiamų bandymų. Pirkimo komisija nevienodai vertino ir tiekėjų pasiūlymų B dalis: atliekant pasiūlymų vertinimą nebuvo patikrinta, ar UAB „Vlasava“ su pasiūlymu pateiktas Pajamų-išlaidų planas yra ekonomiškai pagrįstas (Tarnyba jo 4.3 dalyje „Bendrosios ūkinės sąnaudos“ nustatė aritmetinių klaidų), nors vertindama kito tiekėjo – UAB „Transporto centras“ Pajamų-išlaidų planą, Pirkimo komisija analogiškas klaidas pastebėjo ir kreipėsi į tiekėją, prašydama pateikti patikslinimą (2018-03-20 posėdžio protokolas Nr. (11.1)-60). Įvertinus tai, kas išdėstyta, Tarnyba konstatuoja, kad atlikdama pasiūlymų vertinimą Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus lygiateisiškumo ir skaidrumo principus. | |
Įstatymo 47 straipsnio 1 dalis[14] | |
Pirkimo sąlygų 12.2.4 punkte nurodytas kvalifikacinis reikalavimas: „Vežėjas turi turėti ne mažesnę kaip 5-erių metų patirtį, vežant keleivius vietiniais maršrutais, t. y. Vežėjas per pastaruosius 7 metus turi būti įvykdęs arba vykdyti ne mažiau kaip 1 keleivių vežimo paslaugos teikimo vietiniais maršrutais sutartį, kurios užsakovas valstybės / savivaldybės institucijos ar įstaigos“ dirbtinai riboja konkurenciją, nes aplinkybė, kas buvo užsakovas (jo teisinė forma, steigėjas), nėra susijusi su vežėjo teiktomis paslaugomis. |
III dalis. Pastabos, į kurias Perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
– | |
IV dalis. SPRENDIMAS
Tarnyba, atsižvelgdama į šios išvados II dalies 1 punkte nustatytus Įstatymo 17 straipsnio 1 dalies, 2 dalies 1 punkto, 3 dalies pažeidimus, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
1. nutraukti Pirkimo procedūras;
2. raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos sprendimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
[1] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[2] „Perkančioji organizacija turi siekti, kad: 1) prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai“.
[3] „Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme nustatytos tvarkos taikymo ar dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams“.
[4] Pirkimo komisijos 2018-01-04 raštu Nr. (11.8)-VŠ4-5 teiktas atsakymas tiekėjams (1 punktas). Pirkimo sąlygų 93 punkte nurodyta, kad: „Sutartis įsigalioja, kai ją pasirašo bei patvirtina antspaudais abi sutarties šalys ir kai Vežėjas pateikia sutarties įvykdymo užtikrinimo garantiją. Vežėjas privalo per 5 darbo dienas nuo sutarties pasirašymo dienos pateikti sutarties įvykdymo užtikrinimą <...>“.
[5] Perkančiosios organizacijos atstovai telefonu aiškino, kad apie 3 kartus didėjančius keleivių srautus sprendė remdamiesi administracijos darbuotojų, besinaudojančių viešojo transporto paslaugomis, pastebėjimais. Argumentuodama administracijos darbuotoja nurodė, keleivių srautus stebėjo važiuodama į ir iš darbo, nors nežinojo apie realią šiuo metu naudojamų autobusų talpą.
[6] 2017-12-14 raštu Nr. (11.8)-VŠ4-762 atsakydama į tiekėjo klausimus, Pirkimo komisija paaiškino, kad: „<...> nenurodo jokio autobuso, iš jų ir elektrinio autobuso, paslaugų apimties <...> Vežėjas gali pasirinkti kokiu autobusu ir kokį maršrutą aptarnaus“.
[7] Patvirtinta Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2012-03-07 įsakymo Nr. A1-182 12.2 punktu (pakeista Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2017-01-31 įsakymo Nr. A1-119 3 punktu).
[8] Pastebėtina, kad pagal 2006-01-27 su UAB „Vlasava“ sudarytą sutartį Nr. 5-PS, vežėjas turėjo pradėti teikti paslaugas per 14 dienų nuo Perkančiosios organizacijos išduoto leidimo gavimo dienos (sutarties Nr. 5-PS 6.3.6 punktas).
[9] Išankstiniuose informaciniuose skelbimuose buvo skelbiama apie Perkančiosios organizacijos planus vykdyti pirkimus dėl vežėjo parinkimo, tačiau ne reikalavimai teiktinoms paslaugoms.
[10] Žr. išnašą Nr. 1.
[11] UAB „Kautra“ 2018-02-27 rašte Nr. 02-96 nurodė, kad visas technines galimybes teikti paslaugas elektriniais autobusais galės ne vėliau kaip per 90 dienų, po to, kai UAB „Kautra“ bus paskelbta Pirkimo laimėtoja (per tiek laiko bendrovei bus pristatyti elektriniai autobusai, surasti ir apmokyti aukštos kvalifikacijos elektros inžinieriai, gautos techninės sąlygos elektros pakrovimo stotelėms įrengti ir sumontuotos pačios stotelės).
[12] Pirkimo komisija 2018-03-01 raštu Nr. (11.8)-VŠ4-81 informavo UAB „Vlasava“, kad: „<...> 2018-03-01 posėdyje (protokolo Nr. 41) galutinai įvertino UAB „Vlasava“ siūlomų autobusų kokybės parametrus (T) ir nustatė, kad UAB „Vlasava“ siūlomi autobusai atitinka visus autobusams keliamus reikalavimus <...>“.
[13] Žr. http://www.technologijos.lt/n/technologijos/automobiliai_ir_motociklai/S-65357/straipsnis/Dancer-ruosiasi-i-gatves-paskelbta-kokiu-marsrutu-kitais-metais-vazines-lietuviskas-elektrinis-autobusas, taip pat: https://www.delfi.lt/auto/autonaujienos/lietuviskas-elektrinis-autobusas-vazines-musu-salies-pajuryje.d?id=75119252.
[14] „<...> Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs <...>“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami