išvada2018 (34)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
2018-05-31 Nr. 4S-764
Vilnius
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko UAB „Nemenčinės komunalininkas“ (toliau – Perkančioji organizacija) viešojo pirkimo vertinimą.
Kuro pirkimas (Benzinas A-95, dyzelinas ir dujos)
(toliau – Pirkimas)
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Kuro pirkimas (Benzinas A-95, dyzelinas ir dujos)“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje skelbtas 2018 m. kovo 22 d., pirkimo Nr. 371796) |
Pirkimo būdas | Supaprastintas atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | - |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimams taikomo įstatymo, supaprastintų pirkimų taisyklių redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (redakcija nuo 2018-01-01) (toliau – Įstatymas) nuostatos |
Vertinimo apimtys/etapas | Dalinis vertinimas, iki sutarties sudarymo |
Dėl pirkimų vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | - |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
1. | Įstatymo 47 straipsnio 1 dalis[1], Įstatymo 47 straipsnio 7 dalis[2] |
Pirkimo sąlygų 35.2 punkte buvo nustatytas tiekėjų kvalifikacijos reikalavimas: „per paskutinius 3 metus arba nuo tiekėjo registravimo dienos (jei veiklą vykdė mažiau nei 3 metus) yra įvykdęs bent 1 degalų pardavimo sutartį, kurios vertė ne mažesnė kaip 0,7 tiekėjo pasiūlyme nurodytos kainos“. Pažymėtina, kad nors perkančiosioms organizacijoms Įstatymas suteikia teisę nustatyti kvalifikacijos reikalavimus, siekiant įsitikinti tiekėjų pajėgumu vykdyti sutartį, vykdant pirkimus, būtina atsižvelgti į perkamo objekto specifiką ir pagal tai nustatyti tokius minimalius kvalifikacijos reikalavimus, kurie neribotų tiekėjų konkurencijos ir užtikrintų įmanomai didžiausią pasiūlymų skaičių, kad prekės būtų įsigytos racionaliai naudojant pirkimui skirtas lėšas. Atsižvelgiant į tai, kad įsigyjamo kuro tiekimas yra tęstinio pobūdžio, t. y. Perkančiosios organizacijos automobiliai bus pripildomi kuro tik tada, kai tai bus objektyviai reikalinga, Perkančiajai organizacijai nėra aktualu, kad įsigyjamo kuro visas kiekis būtų pristatomas iš karto, atvirkščiai – kuras bus įsigyjamas pagal poreikį dalimis. Atkreiptinas dėmesys, kad tiekėjai kurą parduoda ir nesudarydami sutarčių, akivaizdu, kad kuro tiekimas gyventojams (su kuriais tiekimo sutartys nepasirašomos) sudaro ženklią prekybos pajamų dalį. Tuo tarpu minėto kvalifikacijos reikalavimo nustatymas sudaro galimybes viešajame pirkime dalyvauti tik tiems tiekėjams, kurie yra ar buvo sudarę sutartis su perkančiosiomis organizacijomis ar kitais juridiniais asmenimis dėl kuro tiekimo, tokiu būdu neatsižvelgiant į tiekėjo faktinį pajėgumą užtikrinti nenutrūkstamą kuro tiekimą. Tiekėjų kvalifikacijos reikalavimų metodikos[3] 21.1.2 punkto 2 papunktyje numatyta, jog „<...> jei pirkimo objektas yra sudėtinis ir gali būti dalus <...> ir/ar prekių pristatymo, paslaugų suteikimo ar darbų atlikimo terminas yra nevienkartinis (pavyzdžiui, prekės turės būti pristatytos ne visos iš karto, o dalimis, tada, kai atsiras poreikis arba jei sudaroma preliminarioji sutartis), tiekėjo prašoma būti įvykdžius/vykdyti bent 1 ar daugiau pirkimo sutarčių, kurių bendra vertė būtų ne mažiau kaip 0,5 pirkimo objekto vertės. <...> Laikytina, kad tiekėjo pajėgumui įvykdyti sutartį neturi įtakos, ar perkamas prekių kiekis buvo pristatytas pagal vieną didesnės vertės sutartį, ar pagal daugiau mažesnės vertės sutarčių“. Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, nustatydama neproporcingą pirkimo objektui Pirkimo sąlygų 35.2 punkto reikalavimą, apribojo tiekėjų konkurenciją ir tuo pažeidė Įstatymo 47 straipsnio 1 dalies ir 7 dalies nuostatas. | |
2. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[4] |
UAB „Baltic Petroleum“ 2018 m. balandžio 5 d. CVP IS susirašinėjimo priemonėmis kreipėsi į Perkančiąją organizaciją, prašydama leisti susipažinti su UAB „Emsi“ pasiūlymu. Perkančioji organizacija 2018 m. balandžio 9 d. pateikė susipažinti UAB „Emsi“ pasiūlymą, tačiau uždengė tiekėjo užpildytas reikšmes stulpeliuose Nr. V-VIII[5], kuriuose nurodyta: vieno litro kainos vidurkis, Eur su PVM, fiksuota nuolaida 1 litrui degalų, vieneto kaina Eur su PVM, viso kiekio kaina Eur su PVM. Dėl šio sprendimo tiekėjas UAB „Baltic Petroleum“ 2018 m. balandžio 13 d. pateikė pretenziją. 2018 m. balandžio 16 d. raštu Nr. NK-235 Perkančioji organizacija UAB „Emsi“ informavo, kad gavo pretenziją ir nurodė, kad „<...> UAB „Emsi“ pasiūlyme kaip konfidenciali informacija negali būti IV-VIII stulpeliuose nurodyta informacija, toks nurodymas yra perteklinis. <...> privalome pretenzijos teikėjui pateikti UAB „Emsi“ informaciją <...>“. Tame pačiame rašte Perkančioji organizacija prašo, kad tiekėjas neprieštarautų, jog minėta informacija bus atskleista[6]. 2018 m. balandžio 17 d. UAB „Emsi“ pateikė raštą Nr. P-18-05, kuriuo nesutiko atskleisti konfidencialia nurodytos informacijos. Savo nesutikimą UAB „Emsi“ argumentavo tuo, kad Panevėžio apygardos teisme laimėjo bylą[7], kurioje šis tiekėjas dalyvavo kaip tretysis asmuo. Rašte tiekėjas cituoja tekstą[8] iš bylos, kurį atsakovė (perkančioji organizacija) pateikė teismui kaip atsiliepimą į ieškinį, nurodydama, jog tai, ar „tiekėjo sprendimas dienos kainos vidurkį laikyti konfidencialia informacija yra teisėtas, turi įrodinėti tokią informaciją pateikiantis subjektas“. Tretysis asmuo atsiliepimu į ieškinį nurodo, kad „kainos yra viešos, tačiau jų vidurkis yra konfidencialaus pasiūlymo aspektas, nes vidurkis praktiškai sunkiai apskaičiuojamas, todėl konkurentams (ieškovams) nėra žinomas, jis gali būti tik numanomas“. Tripliku tretysis asmuo nurodo, kad „specialiai nurodė, kad kainos sudedamosios dalys per tris dienas iki pasiūlymo pateikimo yra konfidencialios, jos degalinėse keičiamos prireikus“. Pažymėtina, kad teismas nurodė, jog „<...> atsižvelgdamas į suformuotą Kasacinio teismo praktiką, nesutinka su trečiojo asmens teiginiu, kad jų pateikti duomenys pasiūlyme yra konfidencialūs <...>“. Iš Perkančiosios organizacijos ir tiekėjų susirašinėjimo matyti, kad Perkančioji organizacija vengia priimti sprendimą dėl konfidencialios informacijos pagrįstumo, o tiekėjas UAB „Emsi“ nepateikė dokumentų ar informacijos, pagrįstai įrodančios kartu su pasiūlymu pateiktų duomenų, kuriuos prašo paviešinti tiekėjas UAB „Baltic Petroleum“, konfidencialumą. Tarnyba pažymi, kad Pirkimo vykdytojas turi užtikrinti, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintų principų, konfidencialumu negali būti piktnaudžiaujama siekiant išsaugoti paslaptyje prekių, paslaugų ar darbų kainas. Atsižvelgiant į tai, jog „<...> konfidencialios informacijos apsaugos tikslas – teisėta viešumo ribojimo priemonė, ji turi būti aiškinama siaurai, taikoma nepiktnaudžiaujant įstatymų suteiktomis teisėmis, <...> informacijos kvalifikavimas konfidencialia pirmiausia priklauso nuo tiekėjo nurodymo apie tai pasiūlyme, tačiau toks įrašas perkančiajai organizacijai neturi lemiamos įtakos, ši dėl duomenų slaptumo sprendžia atsižvelgdama į tokios informacijos pobūdį, pavyzdžiui, į kituose teisės aktuose įtvirtintą pareigą išviešinti tam tikrus duomenis, taip pat į CK 1.116 straipsnio nuostatas. Bet kokiu atveju dėl viešųjų pirkimų santykių specifikos informacijos slaptumas – daugiau išimtinė, o ne bendro pobūdžio situacija (jau vien iš pavadinimo etimologijos matyti, kad šie santykiai vieši, ne slapti).“[9] Pažymėtina, kad tiekėjo nurodymas dėl pasiūlyme esančios informacijos konfidencialumo nėra privalomas perkančiajai organizacijai, ji turi pati įvertinti prašomos įslaptinti informacijos pobūdį ir nuspręsti, ar prašymas pagrįstas, o tiekėjas turi pateikti patikimus argumentus, kad duomenų atskleidimas pažeis jo teisėtus interesus[10]. Vadovaujantis Kainodaros taisyklių nustatymo metodikos[11] 14 punktu, šiam Pirkimui taikoma kintamo įkainio kainodara[12]. Pažymėtina, kad jei sutartyje taikoma kintamo įkainio kainodara, tuomet nekonfidencialu bus tai, kas laikoma kintama dalimi ir tiekėjo pasiūlyta nuolaida (ar priedas)[13]. Dėl šios priežasties UAB „Emsi“ nurodyta pasiūlymo IV-VIII stulpeliuose esanti informacija nelaikytina konfidencialia. Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytą, Tarnyba konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, neleisdama susipažinti tiekėjui UAB „Baltic Petroleum“ su tiekėjo UAB „Emsi“ pasiūlymu prašomos informacijos ribose, pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. | |
3. | Įstatymo 103 straipsnio 2 dalis[14] |
Perkančioji organizacija, vykdydama Pirkimą, 2018 m. kovo 29 d. 15 val. 31 min. CVP IS susirašinėjimo priemonėmis gavo tiekėjo UAB „Baltic Petroleum“ (toliau – Tiekėjas) pretenziją (toliau – Pretenzija). Perkančioji organizacija Pirkimo procedūrų nesustabdė, 2018 m. balandžio 3 d. rašte Nr. NK-201, kuriuo buvo atsakoma į gautą Pretenziją, nurodė, kad „<...> savo turiniu, dokumentas, pavadintas pretenzija, yra prilygintinas klausimams ir prašymams, susijusiems su pirkimo objektu, pateikiamiems iki vokų atplėšimo procedūrų <...>“. Vertinant pateiktos Pretenzijos turinį, matyti, kad Tiekėjas ginčija Pirkimo techninės specifikacijos 5 punkto[15] reikalavimo teisėtumą ir prašo jį panaikinti, todėl Tiekėjo pateiktas raštas pagal savo pobūdį yra laikytina pretenzija, o ne prašymu Pirkimo sąlygų 64 punkto[16] prasme. Atsižvelgiant į tai, kad Pirkimas (įskaitant konkurso sąlygas ir techninę specifikaciją) buvo paskelbtas 2018 m. kovo 22 d., o Tiekėjas pateikė Pretenziją 2018 m. kovo 29 d., Tarnyba konstatuoja, kad Pretenzija buvo pateikta nepažeidžiant Įstatymo 102 straipsnio 1 dalies 2 punkte[17] nustatyto pretenzijų pateikimo perkančiajai organizacijai termino, todėl Perkančioji organizacija privalėjo sustabdyti Pirkimo procedūras Pretenzijos nagrinėjimo laikotarpiui, kaip numatyta Įstatymo 103 straipsnio 2 dalyje, o to nepadariusi, pažeidė minėtas imperatyvias Įstatymo nuostatas. |
III dalis. Pastabos, į kurias perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
Pirkimo sąlygų techninėje specifikacijoje (1 priedas) buvo nustatyta „minimali nuolaida 1 litrui benzino A-95 nuo 0,09 EUR, 1 litrui dyzeliniam kurui nuo 0,12 EUR, 1 litrui dujų nuo 0,06 EUR“. Pažymėtina, kad tiekėjai vykdydami prekybą gali taikyti skirtingą kainodarą, pavyzdžiui, parduoti kurą žemesne kaina net ir netaikydami, pavyzdžiui, lojalumo kortelių sistemos. Dėl šios priežasties skelbiama degalų kaina gali būti mažesnė nei kitų tiekėjų, o Perkančiosios organizacijos reikalaujamos minimalios nuolaidos taikymas gali būti finansiškai nepatrauklus potencialiam pirkimo dalyviui. Dėl šios priežasties, Tarnyba rekomenduoja nenustatyti privalomos taikyti minimalios 1 litro degalų kainos nuolaidos, paliekant galimybę tiekėjams nuolaidos dydį nurodyti savo nuožiūra. | ||
2. | ||
Pasiūlymo formoje (Pirkimo sąlygų 2 priedas) tiekėjų buvo prašoma nurodyti vieno litro kainos vidurkį eurais su PVM. Perkančioji organizacija nurodė, kad tiekėjai vidurkį apskaičiuoja pagal 10 dienų viešai skelbtas kiekvieno kuro tipo kainas iki Pirkimo paskelbimo CVP IS dienos[18]. Tarnyba nustatė, kad Perkančioji organizacija nenumatė reikalavimo pateikti dokumentus (pavyzdžiui, kasos kvitus), įrodančius kainos vidurkio apskaičiavimą minėtomis dienomis. Tokiu būdu Perkančioji organizacija neturėjo galimybės nustatyti, ar tiekėjų pateikti duomenys, t. y. įkainiai, yra objektyviai teisingi. Pažymėtina, kad nurodyti įkainiai buvo esminis kriterijus, nustatant Pirkimo laimėtoją, todėl Perkančioji organizacija turėtų numatyti priemones, kuriomis galėtų įvertinti tiekėjo pateiktos informacijos patikimumą. |
IV dalis. SPRENDIMAS
Tarnyba, atsižvelgusi į šios išvados II dalyje nustatytus Įstatymo nuostatų pažeidimus, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
- Nutraukti Pirkimo procedūras.
- Raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos įpareigojimu, Jūs galite jį apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
[1] „<...> Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs <...>“.
[2] „Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką“.
[3] Patvirtinta 2017 m. birželio 29 d. Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus įsakymu Nr. 1S-105.
[4] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[5] „Atsižvelgiant į tai, kad suinteresuotas tiekėjas UAB "EMSI" pasiūlyme nurodė, kad pasiūlymo lentelės IV -VIII stulpeluose nurodytos vertės yra konfidenciali informacija, tačiau vertinant tai, kad perkami kiekiai buvo nurodyti pirkimo dokumentuose, IV stulpelio reikšmės nėra įslaptintos. Vadovaujantis VPT konsultacija, kai taikomas fiksuotos kainos įkainis, jis yra laikytinas konfidencialia informacija, todėl UAB "EMSI" pasiūlymo lentelės kainų dalys yra neatskleidžiamos, išskyrus bendrą pasiūlymo kainą“.
[6] „Prašome iki 2018-04-18 9:00 val. pateikti informaciją apie susipažinimą su teisėtu reikalavimu teikti išslaptintą informaciją kaip nekonfidencialią ir neprieštaravimą pateikti UAB „Emsi“ pasiūlymą visa apimtimi pretenzijos teikėjui.“
[7] Panevėžio apygardos teismo 2018 m. kovo 8 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e2-377-252/2018.
[8] „2017-12-18 viešųjų pirkimų komisija priėmė sprendimą laimėtoju pripažinti UAB „Emsi“ ir sudaryti pirkimo sutartį. Atsakovė nepažeidė VPĮ 17 str. nuostatų, nes tiekėjas pateikdamas pasiūlymą nurodė kuri jo pateikta informacija yra konfidenciali. Tik teismas gali spręsti ar ši informacija yra konfidenciali. Teismui skųsti galima tik tą perkančiosios organizacijos sprendimą, kuriuo ji nutaria informaciją laikyti konfidencialia. Tiekėjo pateikta informacija, kurią jis laiko konfidencialia ir nesutinka jos viešinti tretiesiems asmenims, nėra perkančiosios organizacijos valioje ją išviešinti. Ar tiekėjo sprendimas dienos kainos vidurkį laikyti konfidencialia informacija yra teisėtas, turi įrodinėti tokią informaciją pateikiantis subjektas, o veiksmo teisėtumą vertinti teismas. Atsakovė vykdė supaprastintą atvirą dyzelinio kuro įsigijimo viešąjį pirkimą atsižvelgdamas į VPĮ nuostatas. Pirkimą laimėjo tiekėjas, pasiūlęs mažiausią kainą, kadangi vertinimo kriterijus ir buvo mažiausia kaina“.
[9] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2013-10-18 nutartis byloje Nr. 3K-3-495/2013;
[10] Lietuvos Aukščiausiasis Teismas 2018-01-04 nutartyje Nr. e3K-3-16-378/2018 išaiškino, kad Įstatyme „<...> įtvirtinta tiekėjo teisė apsaugoti pasiūlyme atskirai nurodytą neviešintiną informaciją apima tik tokius duomenis, kurie kvalifikuotini kaip komercinė (gamybinė) paslaptis CK 1.116 straipsnio 1 dalies prasme.“
[11] Patvirtinta 2017 m. birželio 28 d. Tarnybos direktoriaus įsakymu Nr. 1S-95.
[12] Kintamas įkainis nustatomas, kai perkamų prekių ir (ar) paslaugų rinkos kaina skirtingu laikotarpiu tiesiogiai priklauso nuo aiškiai apibrėžiamos kainos dalies, kuri priklauso nuo tam tikro išorinio parametro, pavyzdžiui, sudarant ilgalaikę sutartį dėl kuro tiekimo, sutartyje galima nustatyti tiesioginę tiekiamo kuro kainos priklausomybę nuo viešai skelbiamų tam tikro laikotarpio naftos kainų rinkoje pokyčius atspindinčius rodiklių – didmeninės kainos ar kainos degalinėje ir kita) <...>. Kintamas įkainis susideda iš dviejų dalių – kintamos dalies ir tiekėjo pasiūlyto priedo ir (ar) nuolaidos, kuri skaičiuojama santykiniu ar absoliutiniu dydžiu“.
[14] „Perkančioji organizacija, gavusi pretenziją, nedelsdama sustabdo pirkimo procedūrą, kol bus išnagrinėta ši pretenzija ir priimtas sprendimas. Perkančioji organizacija negali sudaryti pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties anksčiau kaip po 10 dienų (supaprastintų pirkimų atveju – anksčiau negu po 5 darbo dienų) nuo rašytinio pranešimo apie jos priimtą sprendimą išsiuntimo pretenziją pateikusiam tiekėjui, suinteresuotiems kandidatams ir suinteresuotiems dalyviams dienos, o jeigu šis pranešimas nebuvo siunčiamas elektroninėmis priemonėmis, – ne anksčiau kaip po 15 dienų.“
[15] „Minimali nuolaida 1 litrui benzino A-95 nuo 0,09 EUR, 1 litrui dyzeliniam kurui nuo 0,12 EUR, 1 litrui dujų nuo 0,06 EUR“.
[16] „Prašymai paaiškinti konkurso sąlygas gali būti pateikiami perkančiajai organizacijai CVP IS susirašinėjimo priemonėmis ne vėliau kaip likus 4 dienoms iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos. Tiekėjai turėtų būti aktyvūs ir pateikti klausimus ar paprašyti paaiškinti konkurso sąlygas iš karto jas išanalizavę, atsižvelgdami į tai, kad, pasibaigus pasiūlymų pateikimo terminui, pasiūlymo turinio keisti nebus galima. Tiekėjai savo prašymus dėl papildomos su pirkimo dokumentais susijusios informacijos gali teikti ne vėliau kaip prieš 4 darbo dienas iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos.“
[17] „102 straipsnis. Pretenzijos pateikimo perkančiajai organizacijai, prašymo pateikimo ar ieškinio pareiškimo teismui terminai:
1. Tiekėjas turi teisę pateikti pretenziją perkančiajai organizacijai, pateikti prašymą ar pareikšti ieškinį teismui (išskyrus ieškinį dėl pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pripažinimo negaliojančia ar ieškinį dėl pirkimo sutarties nutraukimo pripažinimo nepagrįstu):
2) per 10 dienų (supaprastintų pirkimų atveju – per 5 darbo dienas) nuo paskelbimo apie perkančiosios organizacijos priimtą sprendimą dienos, jeigu šiame įstatyme nėra reikalavimo raštu informuoti tiekėjus apie perkančiosios organizacijos priimtus sprendimus.“
[18] „Vieno litro kaina, Eur su PVM (Visose Tiekėjo degalinėse, esančiose Vilniaus raj., viešai skelbtos vieno litro degalų (1-benzino A-95, 2-dyzelinio kuro, 3-dujų) pardavimo kainos 10 (dešimties) dienų laikotarpyje iki UAB „Nemenčinės komunalininkas“ skelbimo apie šį pirkimą paskelbimo CVP IS vidurkis)“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami