išvada2018 (32)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Kupiškio Povilo Matulionio progimnazijai Jaunimo g. 2, LT-40128 Kupiškis El. paštas: rastine.vedeja@gmail.com Faksas: 845935088 Kopija: Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai Labdarių g. 3, LT-01120 Vilnius El. paštas: apva@apva.lt | 2018-08- Į | Nr. Nr. | 4S- | |||
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Kupiškio Povilo Matulionio progimnazijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdyto viešojo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Saulės elektrinės įrengimo darbų pirkimas“ (Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) skelbtas 2017-12-28, pirkimo Nr. 360652) (toliau – Pirkimas) |
Pirkimo būdas | Skelbiama apklausa |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | 100 000,00 Eur su PVM / 82 644,63 Eur be PVM |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikomo įstatymo redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2017-07-01) (toliau – Įstatymas), Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašas[1] (toliau – Aprašas). |
Vertinimo apimtys/etapas | Išsamus vertinimas iki pirkimo sutarties sudarymo |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | – |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[2] | |
Perkančioji organizacija Pirkimo dokumentų[3] techninės specifikacijos (toliau – Techninė specifikacija) 4.1.1 ir 4.2.1 punktuose nurodė, kad fotoelektriniams moduliams atitinkamai taikomi reikalavimai, jog nominali galia (PMPP, W) būtų ≥ 300, o maksimali vėjo apkrova (Pa) būtų ≥ 5000. Atsižvelgdama į tiekėjų prašymus sumažinti minėtų reikalavimų reikšmes, Pirkimo komisija (toliau – Komisija) 2018-01-12 (protokolas Nr. 3) nusprendė patikslinti Techninės specifikacijos 4.1.1 ir 4.2.1 punktus tokiu būdu: nominali galia (PMPP, W) ≥ 270, maksimali vėjo apkrova (Pa) ≥ 2400. Tokiu būdu Perkančioji organizacija ne patikslino, o faktiškai pakeitė Pirkimo sąlygas, apie tai informavo prie pirkimo prisijungusius tiekėjus ir pratęsė pasiūlymų pateikimo terminą. Perkančioji organizacija CVP IS pridėjo techninę specifikaciją pavadinimu „1 priedas. Techninė specifikacija Patikslinta.pdf“, tačiau atliktų pakeitimų į Techninę specifikaciją neperkėlė, šios pakitusios nuostatos tiekėjams buvo prieinamos tik CVP IS pridėtame dokumente pavadinimu „atsakymai į klausimus 01-17 (2).doc“. Dėl šios priežasties, tiekėjai galėjo neteisingai suprasti pirkimo dokumentų aktualumą ir galėjo pateikti pasiūlymus, neatitinkančius Techninės specifikacijos reikalavimų. Pažymėtina, kad, atlikusi minėtus Techninės specifikacijos pakeitimus, Perkančioji organizacija pakeitė esminius pirkimo objektui keliamus reikalavimus. Tarnyba pažymi, kad, keičiant esmines pirkimo sąlygas (keičiant reikalavimus tiekėjų kvalifikacijai ar techninę specifikaciją taip, jog po atliktų pakeitimų daugiau tiekėjų galėtų dalyvauti pirkime), nepakanka informuoti tik prie Pirkimo prisijungusius tiekėjus, todėl, atlikus esminius pakeitimus, pirkimas turi būti nutrauktas ir paskelbtas naujas. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo konstatuota[4], kad perkančiosios organizacijos, laikydamosi iš skaidrumo principo išplaukiančio imperatyvo nekeisti pirkimo sąlygų, per visą viešojo pirkimo procedūrą privalo laikytis iš anksto paskelbtų reikalavimų, nepriklausomai nuo to, kad sąlygų modifikavimu siekiama ištaisyti jų ydingumą. Be to, Europos Sąjungos Teisingumo Teismas yra pasisakęs, kad vykstant viešojo pirkimo procedūrai perkančioji organizacija iš principo negali keisti esminių pirkimo sąlygų, įskaitant technines specifikacijas ir sutarties sudarymo kriterijus, kuriomis atitinkami ūkio subjektai teisėtai rėmėsi, priimdami sprendimą pateikti pasiūlymą arba, atvirkščiai, nedalyvauti atitinkamame viešojo pirkimo konkurse[5]. Tarnyba, atsižvelgdama į aukščiau išdėstytą, konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, pakeitusi esminius Techninės specifikacijos reikalavimus, bet nenutraukusi Pirkimo, pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo, nediskriminavimo bei lygiateisiškumo principus, bei apribojo galimybę Pirkime dalyvauti didesniam tiekėjų skaičiui. | |
Įstatymo 25 straipsnio 2 dalis[6], Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[7] | |
Techninės specifikacijos 2 punkte nurodyta, kad reikalaujama gamintojo garantija turi būti ne mažiau kaip 10 metų. UAB „Solet Technics“ siūlomų inverterių gamintojo taikomas garantinis laikotarpis nebuvo nurodytas, o Perkančioji organizacija neprašė šios informacijos patikslinti, todėl neįsitikino, kad siūlomos prekės atitinka Techninės specifikacijos reikalavimus. Techninės specifikacijos 3.3 punkte reikalaujama: Efektyvumas (EURO/DEC) ≥ 98 %. UAB „EV sprendimai“ pateiktų inverterių aprašyme nurodyta: Max. efficiency / European efficiency 98.1% / 97.8%. Pagal pateiktus tiekėjo duomenis, matyti, kad siūlomi inverteriai neatitinka nustatyto Techninės specifikacijos reikalavimo. Techninės specifikacijos 3.2 punktas nustato, kad tiekėjai privalo pateikti garantinį sertifikatą su modulių serijiniais numeriais, siekdami įrodyti, kad produktui, kaip numatyta Techninės specifikacijos 3.2.1 punkte, taikoma 10 (ar ilgesnė) metų garantija. Tarnyba nustatė, kad tiekėjas UAB „EV sprendimai“ pateikė deklaratyvaus pobūdžio paties tiekėjo raštą, kuriame nurodė, kad taiko 120 mėnesių garantiją fotovoltiniams moduliams, tačiau nepateikė jokių įrodymų, kad garantiją taiko gamintojas. Pažymėtina, kad Techninės specifikacijos nuostatos dėl garantijos inverteriams ir fotoelektriniams moduliams turėjo įtakos apskaičiuojant ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą, kadangi nuo garantijos trukmės priklausė skiriamo balo dydis. Dėl šios priežasties, Perkančioji organizacija, neįsitikinusi tiekėjų aukščiau nurodytų duomenų teisingumu, galėjo neteisingai apskaičiuoti balus, skirtus tiekėjų pasiūlymams pagal nustatytus vertinimo kriterijus. Vis dėlto, Komisija 2018-03-28 pripažino (protokolai Nr. 12 ir Nr. 14), kad tiekėjų UAB „EV sprendimai“ ir UAB „Solet Technics“ pasiūlymai atitinka Pirkimo dokumentų reikalavimus. Tokiu būdu, nesivadovavusi Aprašo 21.3.12.9 punkto[8] nuostatomis, Perkančioji organizacija pažeidė Įstatymo 25 straipsnio 2 dalies nuostatas ir 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą skaidrumo principą. |
III dalis. Pastabos, į kurias Perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
Pažymėtina, kad Pirkimo sąlygų 2 lentelės (Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai) 4 punkte nurodytas kvalifikacijos reikalavimas[9] turėtų būti nustatomas tik tuomet, kai yra būtinas ir proporcingas pirkimo objektui, yra reikalingas užtikrinti tinkamą sutarties vykdymą ir įvertinus, ar tokio reikalavimo nustatymas neribos tiekėjų konkurencijos. Reikalavimas nėra kvalifikacinis. Jei pirkimo vykdytojas gali pagrįsti reikalavimo būtinumą, tuomet jį gali kelti kaip pirkimo dokumentų reikalavimą arba kaip pirkimo sutarties vykdymo sąlygą. | |
Laikotarpiu nuo 2017-12-29 iki 2018-01-11 Perkančioji organizacija gavo trylika tiekėjų prašymų paviešinti Pirkimo dokumentus. Nors Pirkimas buvo paskelbtas 2017-12-28, Pirkimo dokumentai CVP IS viešai nebuvo prieinami. Tarnyba pažymi, kad, atliekant viešuosius pirkimus CVP IS priemonėmis, pirkimo dokumentai CVP IS turi būti viešai prieinami nuo to momento, kai Tarnyba CVP IS paskelbia Perkančiosios organizacijos skelbimą[10]. | |
2018-01-17 protokole Nr. 6 darbotvarkėje nurodyta, kad bus nagrinėjama pretenzija, tačiau tiekėjai dėl protokole svarstomo klausimo pretenzijos pateikę nebuvo. Protokolo Nr. 14 data (2018-03-28) yra ankstesnė, negu protokolo Nr. 13 (2018-04-05). Tarnyba pažymi, kad Komisija turėtų atidžiai rengti posėdžių protokolus, kad juose nebūtų netikslumų. | |
Perkančioji organizacija 2018-04-17 kreipėsi į UAB „EV sprendimai“, prašydama „pateikti aktualius dokumentus, patvirtinančius <…> pašalinimo pagrindų nebuvimą ir kvalifikacinių reikalavimų atitiktį įrodančius dokumentus”. Pažymėtina, kad nustatytas minėtų dokumentų pateikimo terminas yra neproporcingai trumpas, t. y. 2018-04-18 12 val. 00 min. Perkančioji organizacija turėtų nustatyti proporcingą, protingą terminą dokumentams pateikti, atsižvelgiant į didelę dokumentų apimtį, o taip pat į tai, kad tiekėjas per tokį trumpą laikotarpį gali nesuspėti pamatyti gauto Perkančiosios organizacijos pranešimo, ir tokiu būdu būtų pašalintas iš pirkimo procedūros. |
IV dalis. SPRENDIMAS
Atsižvelgdama į nustatytus Įstatymo pažeidimus, nurodytus šios vertinimo išvados II dalyje, Tarnyba, vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
1. Nutraukti Pirkimo procedūras.
2. Raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos įpareigojimu, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
Direktorė
[1] Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašas, patvirtintas Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 1S-97 „Dėl mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo patvirtinimo“.
[2] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[3] Patvirtinta viešojo pirkimo komisijos 2017-12-28 posėdžio protokolu Nr. 1.
[4] LAT CBS 2016 m. kovo 30 d. nutartis c. b. bylos Nr. 3K-3-177-916/2016; LAT CBS 2017 m. vasario 14 d. nutartis c. b. bylos Nr. e3K-7-23-248/2017;
[5] ESTT 2012 m. gegužės 10 d. Sprendimo Komisija / Nyderlandai, C 368/10, 55 punktas ir 2015 m. balandžio 16 d. Sprendimo Enterprise Focused Solutions, C 278/14, 27–29 punktai; ESTT 2017 m. balandžio 5 d. Sprendimas C-298/15;
[6] „Atliekant mažos vertės pirkimus, taikomos šio įstatymo I skyriaus, 31, 34 straipsnių, 58 straipsnio 1 dalies, 82 straipsnio, 86 straipsnio 5, 6, 7 ir 9 dalių, 91 straipsnio, VI ir VII skyrių nuostatos ir Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintame mažos vertės pirkimų tvarkos apraše nustatytos taisyklės <...>“.
[7] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[8] „Jei tiekėjas pateikė netikslius, neišsamius ar klaidingus dokumentus ar duomenis apie atitiktį pirkimo dokumentų reikalavimams arba šių dokumentų ar duomenų trūksta, perkančioji organizacija, nepažeisdama lygiateisiškumo ir skaidrumo principų prašo tiekėją šiuos dokumentus ar duomenis patikslinti, papildyti arba paaiškinti per jos nustatytą protingą terminą, vadovaudamasi Viešųjų pirkimų įstatymo 45 straipsnio 3 dalies ir 55 straipsnio 9 dalies nuostatomis“.
[9] „Tiekėjas yra siūlomos saulės elektrinės įrangos (modulių ir konverterių) gamintojas arba gamintojos atstovas, turintis teisę vykdyti siūlomų saulės jėgainių įrengimo darbus, garantinį aptarnavimą ir priežiūrą. Tiekėjas gali būti sudaręs sutartį su ūkio subjektu, kuris turi aukščiau Tiekėjo, neatitinkančio šio reikalavimo, pasiūlymas atmetamas”.
[10] Skelbimų teikimo Viešųjų pirkimų tarnybai tvarkos ir reikalavimų skelbiamai supaprastintų pirkimų informacijai aprašo, patvirtinto Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 21 d. įsakymu Nr. 1S-92 „Dėl Skelbimų teikimo Viešųjų pirkimų tarnybai tvarkos ir reikalavimų skelbiamai supaprastintų pirkimų informacijai aprašo ir supaprastintų pirkimų skelbimų tipinių formų patvirtinimo“ 16 punktas: „Kartu su skelbimu apie pirkimą pirkimo vykdytojas CVP IS skelbia pirkimo dokumentus, kuriuos įmanoma pateikti elektroninėmis priemonėmis, įskaitant technines specifikacijas, dokumentų paaiškinimus (patikslinimus), taip pat atsakymus į tiekėjų klausimus, t. y. bet koks pirkimo vykdytojas ir tiekėjo bendravimas ir keitimasis informacija vyksta naudojantis CVP IS priemonėmis, išskyrus išimtinius įstatymuose nurodytus atvejus”.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami