išvada2018 (22)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
Palangos asmens sveikatos priežiūros centrui Vytauto pr. 92 LT - 00132 Palanga El. p. palangospspc@gmail.com | 2018-08- Į 2018-07-24 2018-07-04 | Nr. Nr. Nr. . | 4S- V7-176 b/n |
PIRKIMO VERTINIMO IŠVADA
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Palangos asmens sveikatos priežiūros centro (toliau – Perkančioji organizacija) vykdomo viešojo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Laboratorinių tyrimų atlikimo paslaugų pirkimas“ (skelbtas 2018-05-02 Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS), pirkimo Nr. 378814) (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo būdas | Supaprastintas atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | 165 000 eur be PVM |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikoma įstatymo redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2018-01-01) (toliau – Įstatymas) |
Vertinimo apimtys / pirkimo etapas | Dalinis, iki pirkimo sutarties pasirašymo (dėl kvalifikacinių reikalavimų visumos) |
Dėl pirkimo / sutarties vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | - |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
Įstatymo 47 straipsnio 1 dalis[1], Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis [2] ir 3 dalis [3] | ||
Pirkimą vykdė Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2018-02-26 įsakymu Nr. V1-2 „Dėl viešojo pirkimo komisijos sudarymo“ sudaryta viešojo pirkimo komisija Laboratorinių tyrimų atlikimo paslaugų viešajam pirkimui organizuoti ir atlikti (toliau – Komisija). Pirkimo sąlygų, patvirtintų Komisijos 2018-02-28 protokolu Nr. 1 (toliau – Pirkimo sąlygos), 3.4 punkto 2 lentelės „Būtini tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai“ 3.4.3 papunktyje nustatytas kvalifikacijos reikalavimas yra nepagrįstas, neproporcingas ir dirbtinai ribojantis tiekėjų konkurenciją. Pirkimo sąlygų 3.4.3 papunktyje nurodytas minimalus kvalifikacijos reikalavimas „Tiekėjas turi turėti akreditavimosi pažymėjimą pagal LST EN ISO 15189 „Medicinos laboratorijos. Ypatingieji kokybės ir kompetencijos reikalavimai“. Tarnybai 2018-06-13 raštu Nr. 4S-809 paprašius pagrįsti šio reikalavimo tikslingumą bei proporcingumą Pirkimo objektui, Perkančioji organizacija pateiktame 2018-07-04 atsakyme Nr. V7-158 nurodė, kad „Perkančioji organizacija atsižvelgdama į savo patirtį, siekdama kokybiškų laboratorinių tyrimų atlikimo paslaugų teikimo gydymo įstaigoje, planuodama artimiausiu metu pati diegti kokybės vadybos sistemą gydymo įstaigoje, bei atsižvelgdama į tai, kad rinkoje veikia pakankamai kvalifikuotų ir akredituotų šių paslaugų teikėjų, bei numatydama galimybę tiekėjams dalyvauti jungtinės veiklos ar subtiekimo pagrindu, kartu sujungiant pajėgumus, konkurso sąlygų 3.4.3 punkte nustatė kvalifikacinį reikalavimą Tiekėjui turėti akreditavimosi pažymėjimą pagal LST EN ISO 15189 „Medicinos laboratorijos. Ypatingieji kokybės ir kompetencijos reikalavimai“<...>“. „<...> Tarptautinis standartas įpareigoja laikytis ypatingai aukštų darbo kokybės reikalavimų, kad būtų garantuojamas kokybiškų paslaugų teikimas pacientams ir gydymo įstaigoms. Perkančioji organizacija yra įsikūrusi viename iš didžiausių ir labiausiai turistų lankomų Lietuvos kurortų, todėl natūralu, kad įstaigos teikiamų paslaugų, tame tarpe ir laboratorinių tyrimų paslaugų, klientai yra Lietuvos ir užsienio šalių turistai (kasmet jų apie 800). Akredituotoje laboratorijoje ar jų filialuose atlikti tyrimai yra pripažįstami užsienio šalių gydymo įstaigų“. Perkančioji organizacija papildomai 2018-07-24 raštu Nr. V7-176 nurodė, kad „<...> Perkančioji organizacija neprašo tiekėjų, kad perkami laboratoriniai tyrimai būtų atlikti tik akredituotose tiekėjų laboratorijose pagal LST EN ISO 15189 „Medicinos laboratorijos. Ypatingieji kokybės ir kompetencijos reikalavimai <...>.“ Tarnyba, įvertinusi Perkančiosios organizacijos aukščiau pateiktus paaiškinimus konstatuoja, kad jos pateikti argumentai nepagrindžia iškelto reikalavimo būtinumo bei reikalingumo perkamam objektui, o atsižvelgiant į tai, kad pati Perkančioji organizacija nesiekė jog laboratoriniai tyrimai būtų atliekami tik akredituotose laboratorijose, tai toks reikalavimas tampa betikslis ir ribojantis tiekėjų konkurenciją. Pažymėtina, kad šis pirkimas yra supaprastintas, o Įstatymo 48 straipsnio 1 dalyje nurodyta, kad „<...> Atlikdama supaprastintą pirkimą ar pirkdama šio įstatymo 2 priede nurodytas socialines ir kitas specialiąsias paslaugas, perkančioji organizacija priima ir kitus tiekėjo lygiaverčių kokybės vadybos užtikrinimo priemonių įrodymus, patvirtinančius, kad jo siūlomos kokybės vadybos užtikrinimo priemonės atitinka reikalaujamus kokybės vadybos užtikrinimo standartus, o kitų pirkimų atvejais lygiaverčiai įrodymai priimami tik jeigu tiekėjas dėl nuo jo nepriklausančių objektyvių priežasčių negali pateikti sertifikatų per nustatytą laiką“. Perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose privalėjo nustatyti, kokie sertifikatai bei kiti lygiaverčiai kokybės vadybos užtikrinimo priemonių įrodymai galėtų būti pateikti. | ||
2. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[4], Įstatymo 47 straipsnio 7 dalis [5] | |
Pirkimo sąlygų 3.4.5 papunktyje nustatytas minimalus kvalifikacijos reikalavimas „<...> Vidaus medicininio audito grupės arba vidaus medicininio audito padalinio vadovas, įstaigos vadovo įgaliotas asmuo arba fizinis asmuo, vykdantis vidaus medicininio audito veiklą pagal sutartį, turi atitikti šiuos reikalavimus: <...>; 2) turėti ne mažesnę nei 4 metų praktinio darbo patirtį laboratorinių tyrimų kokybės kontrolės paslaugų teikimo srityje <...>“. Vertinant minėtų reikalavimų turinį, matyti, kad nurodyti reikalavimai yra neįprastai aukšti, nepagrįsti bei ribojantys tiekėjų konkurenciją, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2008-04-29 įsakymu Nr. V-338 patvirtintas „Dėl minimalių asmens sveikatos priežiūros paslaugų kokybės reikalavimų aprašo patvirtinimo“ aprašo nuostatas (toliau – Aprašas), kuriomis vadovaujasi Perkančioji organizacija, nustatydama aukščiau minėtus reikalavimus. Nustatyti reikalavimai prieštarauja Aprašo IV dalies „Vidaus medicininio audito veikla“ 141 punkto nuostatai, kad „Vidaus medicininio audito grupės arba vidaus medicininio audito padalinio vadovas, šio įsakymo 13.1 punkte nurodytas įgaliotas asmuo arba fizinis asmuo, vykdantis vidaus medicininio audito veiklą pagal sutartį, turi atitikti šiuos reikalavimus: <...> 14.12. turėti ne mažesnį kaip dvejų metų darbo stažą sveikatos priežiūros srityje; <...>“. Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017-06-29 įsakymu Nr. 1S-105 patvirtintos Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos (toliau – Kvalifikacijos metodika) 8.3 punkte nustatyta, kad „Pirkimo vykdytojas negali kelti tokių kvalifikacijos reikalavimų, kurie dirbtinai riboja konkurenciją. <...>“, o Kvalifikacijos metodikos 8.4 nurodyta, kad „Keliami reikalavimai turi būti susiję su pirkimo objektu, proporcingi pirkimo objektui, <...>. Įvertindamas, ar pasirinkti kvalifikacijos reikalavimai yra proporcingi pirkimo objektui, pirkimo vykdytojas turi atsižvelgti ne tik į atskirus kvalifikacijos reikalavimus, o ir į šių reikalavimų visumą, keliamą atitinkamam pirkimo objektui“. Atsižvelgiant į išdėstytą, Tarnyba daro išvadą, kad aukščiau aprašyti tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai yra pertekliniai, nepagrįstai aukšti, neproporcingi ir suvaržantys tiekėjų konkurenciją. Tokiu būdu Perkančioji organizacija, nustatydama Pirkimo sąlygų 3.4.5 punkte kvalifikacijos reikalavimą, nesivadovavo Kvalifikacijos metodikos 8.3 ir 8.4 punktų nuostatomis ir tuo pažeidė Įstatymo 47 straipsnio 7 dalį bei Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatytus nediskriminavimo, proporcingumo ir skaidrumo principus.
| ||
3. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[6] | |
Komisijos priimtu sprendimu[7] buvo pakeistas Pirkimo sąlygų 3.4.5 punkte nustatytas minimalus kvalifikacijos reikalavimas iš „<...> Vidaus medicininio audito grupės arba vidaus medicininio audito padalinio vadovas, įstaigos vadovo įgaliotas asmuo arba fizinis asmuo, vykdantis vidaus medicininio audito veiklą pagal sutartį, turi atitikti šiuos reikalavimus: 1) turėti aukštąjį universitetinį biomedicinos mokslų studijų srities išsilavinimą; 2) turėti ne mažesnę nei 4 metų praktinio darbo patirtį laboratorinių tyrimų kokybės kontrolės paslaugų teikimo srityje; 3) būti išklausęs ne mažiau nei 72 valandas tobulinimosi kursų per paskutinius 5 metus. <...>“ į „<...> Vidaus medicininio audito grupės arba vidaus medicininio audito padalinio vadovas, įstaigos vadovo įgaliotas asmuo arba fizinis asmuo, vykdantis vidaus medicininio audito veiklą pagal sutartį, turi atitikti šiuos reikalavimus: 1) turėti aukštąjį universitetinį biomedicinos mokslų studijų srities išsilavinimą; 2) turėti ne mažesnę nei 4 metų praktinio darbo patirtį laboratorinių tyrimų kokybės kontrolės paslaugų teikimo srityje; 3) būti išklausęs ne mažiau nei 48 valandas tobulinimosi kursų per paskutinius 5 metus. <...>“. Tarnyba pažymi, kad keičiant esmines pirkimo sąlygas (keičiant reikalavimus tiekėjų kvalifikacijai ar techninę specifikaciją taip, jog po atliktų pakeitimų daugiau tiekėjų galėtų dalyvauti pirkime) nepakanka informuoti tik prie Pirkimo prisijungusius tiekėjus, todėl, atlikus esminius pakeitimus pirkimas turi būti nutrauktas ir paskelbtas naujas. Ši pozicija suformuota remiantis Lietuvos Aukščiausiojo teismo (LAT) išaiškinimais[8], taip pat šiuo klausimu, Tarnyba yra paskelbusi informacinį pranešimą[9]. Tarnyba, atsižvelgdama į aukščiau išdėstytą, konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, pakeitusi kvalifikacinį reikalavimą, bet nenutraukusi Pirkimo bei neskelbusi jo iš naujo, pažeidė Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo, nediskriminavimo bei lygiateisiškumo principus, bei apribojo galimybę Pirkime dalyvauti didesniam tiekėjų ratui. | ||
4. | Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis[10], Įstatymo 55 straipsnio 5 dalis[11] | |
Perkančioji organizacija ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą išrenka pagal kainos ir kokybės santykį. Ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas išrenkamas pagal kriterijus - C (kaina) ir T (paslaugų kokybė). Viena iš paslaugų kokybės ir efektyvumo kriterijaus sudedamųjų dalių yra parametras - T1, kraujo mėginių paėmimas iš pacientų (Pirkimo sąlygų 11.7.1 punktas), o šio parametro vertinimo kriterijus – kraujo mėginių iš pacientų tyrimams atlikti paėmimas, kai paima tiekėjas, kuriam už tai suteikiama 30 balų, ir jei kraujo mėginius paima pati Perkančioji organizacija, 0 balų. Pažymėtina, kad balų skaičius, skiriamas tiekėjui, jei jis paima kraujo mėginius yra 30, o jei paima Perkančioji organizacija – 0 balų, parodo, kad suteikiamas nepagrįstas pranašumas tiekėjui, kuris atlieka laboratorines paslaugas Perkančiosios organizacijos patalpose, t. y., šiuo konkrečiu atveju UAB „Diagnostikos laboratorija“, kuris vienintelis ir pateikė pasiūlymą. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad skiriamas balų skaičius turėtų būti žymiai mažesnis, kad tiekėjai registruoti kitais adresais, būtų suinteresuoti dalyvauti šiame pirkime ir galėtų pateikti konkurencingus pasiūlymus. Be to, Tarnybos nuomone, kas paims kraujo mėginius iš pacientų, ar Perkančioji organizacija, ar tiekėjas, tai neturi įtakos tiekėjų paslaugų kokybei įvertinti ir nepadidina perkamų paslaugų efektyvumo. Nustatydama tokį neproporcingai aukštą balų skaičių, Perkančioji organizacija neužtikrino tiekėjų konkurencijos, tuo pažeisdama Įstatymo 55 straipsnio 5 dalies nuostatas ir Įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus proporcingumo ir lygiateisiškumo principus. |
III dalis. Pastabos, į kurias perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
- |
IV dalis. SPRENDIMAS
Atsižvelgdama į nustatytus Įstatymo pažeidimus, nurodytus šios vertinimo išvados II dalyje, Tarnyba, vadovaudamasi Įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
1. Nutraukti Pirkimo procedūras.
2. Raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos įpareigojimu, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
Direktorė |
[1] „Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs“;
[2] Perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“;
[3] Planuojant pirkimus ir jiems rengiantis negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme nustatytos tvarkos taikymo ar dirbtinai sumažinti konkurenciją. Laikoma, kad konkurencija yra dirbtinai sumažinta, kai pirkimu nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams“;
[4] Žr. išnašą Nr. 2;
[5] „Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką“;
[6] Žr. išnašą Nr. 2;
[7] Komisijos 2018-05-16 posėdyje, protokolo Nr. 4;
[8] LAT CBS 2016 m. kovo 30 d. nutartis c. b. bylos Nr. 3K-3-177-916/2016; LAT CBS 2017 m. vasario 14 d. nutartis c. b. bylos Nr. e3K-7-23-248/2017; ESTT 2012 m. gegužės 10 d. Sprendimo Komisija / Nyderlandai, C 368/10, 55 punktas ir 2015 m. balandžio 16 d. Sprendimo Enterprise Focused Solutions, C 278/14, 27–29 punktai; ESTT 2017 m. balandžio 5 d. Sprendimas C-298/15;
[9] 2018-01-03 https://vpt.lrv.lt/lt/naujienos/pirkimo-dokumentu-keitimas-po-ju-paskelbimo.
[10] Žr. išnašą Nr. 2;
[11] „Pasirinkti pasiūlymų vertinimo kriterijai neturi perkančiajai organizacijai suteikti neribotos pasirinkimo laisvės ir turi užtikrinti veiksmingą tiekėjų konkurenciją“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami