išvada2018 (20)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
KONTROLĖS SKYRIUS
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
2018 m. kovo d. Nr. 4S-
Vilnius
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko Vilniaus miesto savivaldybės administracijos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdyto viešojo pirkimo vertinimą.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Tarnybinių uniformų pirkimas“ (skelbtas 2017 m. gruodžio 18 d. Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS), pirkimo Nr. 358956) (toliau – Pirkimas). |
Pirkimo būdas | Supaprastintas atviras konkursas |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM/be PVM | 66.115,71 Eur be PVM / 80.000,01 Eur su PVM. |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | – |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikomo įstatymo redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija nuo 2017-07-01) (toliau – Įstatymas) |
Vertinimo apimtys/etapas | Dalinis vertinimas / Pirkimo procedūrų vertinimas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) | – |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
Įstatymo 47 straipsnio 1 dalis[1], Įstatymo 47 straipsnio 7 dalis[2], Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos (toliau – Kvalifikacijos metodikos) 8.3 punktas[3], 8.4 punktas[4] | |
Pirkimą vykdo Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2017-08-30 įsakymu Nr. 40-437 „Dėl Vilniaus miesto savivaldybės administracijos viešųjų pirkimų komisijos sudarymo“ sudaryta viešųjų pirkimų komisija (toliau – Komisija). Komisijos darbo reglamentas patvirtintas Perkančiosios organizacijos direktoriaus 2017-09-06 įsakymu Nr. 40-450 (toliau – Darbo reglamentas). Pirkimo objektas – tarnybinės uniformos, kurias sudaro šie elementai: striukės, žieminės striukės, pirštinės, kelnės, megztiniai, polo marškinėliai trumpomis/ilgomis rankovėmis, žieminės ir vasarinės kepurės, lietpalčiai, megztiniai golfai, šortai, šalikai, diržai, švarkai, kostiuminės kelnės/sijonai, marškiniai trumpomis/ilgomis rankovėmis, paltai, kaklaraiščiai. Pirkimo sąlygų, patvirtintų Perkančiosios organizacijos Saugaus miesto departamento direktoriaus 2017-12-12 (toliau – Pirkimo sąlygos), 32 punkte esančios lentelės 32.1 papunktyje nustatyta, kad „Tiekėjas, tiekėjų grupės partneriai kartu, subtiekėjų ar kitų ūkio subjektų, kurių pajėgumais remiasi tiekėjas, per paskutinius 3 metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą mažiau nei 3 metus) įvykdyta(-os) (ir) ar vykdoma(-os) bent 1 (viena) ar daugiau uniformų siuvimo ir pardavimo sutartis(-ys), kurios(-ių) vertė (bendra vertė) ne mažesnė kaip 20000 EUR be PVM“. Tarnyba konstatuoja, kad reikalavimas turėti sutartį būtent siauroje uniformų siuvimo ir pardavimo srityje yra perteklinis, nepagrįstas ir ribojantis konkurenciją atsižvelgiant į tai, kad Pirkimo objektas yra sudėtinis ir pilnai apima drabužių siuvimo sritį, todėl Pirkime dalyvauti bei sutartinius įsipareigojimus įvykdyti gebėtų ir tiekėjai, užsiimantys drabužių siuvimu bei pardavimu, tačiau neturintys siauroje uniformų siuvimo ir pardavimo srityje reikalaujamos sutarties už 20000 EUR be PVM. Tarnyba primena, kad Perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose nustatydama reikalaujamos sutarties dalyką turi vadovautis Kvalifikacijos metodikos 21.1 punkto nuostata „Tiekėjo patirtis – tai reikalavimas, apibūdinantis, ar tiekėjas jau yra vykdęs panašią[5] pirkimo sutartį (per tam tikrą laikotarpį suteikė paslaugas, pateikė prekes) ar atliko reikalaujamos apimties darbus, bei ar sutartis buvo įvykdyta ar darbai atlikti tinkamai“, kurioje apibrėžta kas yra laikoma panašia sutartimi. | |
Įstatymo 55 straipsnio 5 dalis[6] | |
Pirkimo sąlygų 75 punkte įtvirtinta, kad ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas bus išrenkamas pagal kainos ir kokybės santykį. Pasiūlymų vertinimui pasirinkti 2 kriterijai: kaina (C) (lyginamasis svoris 70) ir uniformos dizainas (T) (lyginamasis svoris 30). Kriterijui T vertinti pasirinkti 2 parametrai:
Pirkimo sąlygų 75.6.2 punkte apibrėžtos charakteristikos, pagal kurias bus vertinamas kiekvienas kriterijaus T parametras:
Atsižvelgiant į nurodytas charakteristikas, tokias kaip „vaizdas tik iš dalies atitinka uniforminių drabužių etiketo reikalavimus ir uniforminį stilių, nusistovėjusias šalies kultūrines - socialines normas“ ar „Tarnybinės uniformos praktiškumo aspekto aprašyme tik formaliai aprašyti funkciniai tarnybinės uniformos aspektai, sunku įvertinti atitikimą darbo specifikai, tinkamumą įvairiapusiškoms vykdomoms funkcijoms“, Tarnyba 2018-02-02 raštu Nr. 4S-171 paprašė Perkančiosios organizacijos pagrįsti nurodytų kriterijaus T charakteristikas už kurias bus skiriami balai, papildomai paaiškinant, pagal kokius kriterijus bus sprendžiama, ar tiekėjo siūlomas tarnybinės uniformos vaizdas atitinka uniformų drabužių etiketo reikalavimus, uniforminį stilių bei nusistovėjusias šalies kultūrines – socialines normas. Perkančioji organizacija 2018-02-20 raštu Nr. A51-131314/18 pateiktame atsakyme nurodė „<...> Vertinant tiekėjų pasiūlymus bus sprendžiama, ar siūloma uniforma padeda asmeniui išsiskirti iš visuomenės, suteikia tam tikrą statusą, ar uniforminis stilius sukuria galios ir patikimumo simbolių derinį, o kadangi uniforminiai drabužiai dažniausiai būna sukurti karinės uniformos pagrindu – ar tiekėjas naudoja tam tikrus kasdienius ir sportinius elementus patogumui ir negąsdinančiam įvaizdžiui sudaryti, pavyzdžiui: įvairias kišenes, juosteles, negriežtas linijas ir t.t. Taip pat atkreipiame dėmesį, kad perkančioji organizacija vertins tiekėjų siūlomos tarnybinės uniformos atitiktį nusistovėjusioms šalies kultūrinėms-socialinėms normoms bei uniforminių drabužių etiketui, kurie nėra reglamentuoti teisės aktais“. Tarnybos nuomone, Perkančiosios organizacijos pasirinkti kriterijaus T parametrai, jo charakteristikos bei jų paaiškinimai neužtikrina objektyvaus bei skaidraus balų skyrimo pasiūlymų vertinimo metu, be to, tiekėjams ruošiant pasiūlymus yra sunku įvertinti, kiek reikia dėti pastangų norint, kad pateiktas pasiūlymas atitiktų nurodytas charakteristikas bei tikintis gauti aukščiausią įvertinimą. Tarnyba pažymi, kad Perkančioji organizacija, nusprendusi vykdyti Pirkimą pagal ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo kriterijus, pirmiausia turi įvertinti, ar pasirinkti ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo kriterijai atspindi potencialią ekonominę naudą, ar padidins perkamo objekto naudojimo efektyvumą, ar bus pasiekti konkretūs Pirkimo tikslai, o tokius sprendimus motyvuoti iki viešojo pirkimo pradžios, t. y. Perkančioji organizacija turėtų turėti pagrindžiančius dokumentus (pvz.: Pirkimo paraiškoje, Viešųjų pirkimų komisijos posėdžio protokole ar kituose dokumentuose) dėl kokių priežasčių pasirinkti vieni ar kiti ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo kriterijai, jų parametrai, kodėl jiems suteikti vieni ar kiti lyginamieji svoriai, ir kokia jų įtaka perkamo objekto naudojimo efektyvumui bei potencialiai ekonominei naudai. Remiantis Lietuvos teismų praktika[7], ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo kriterijų aiškumo ir paskelbimo iš anksto reikalavimai taip pat reiškia perkančiosios organizacijos pareigą, pirkimo sąlygose nurodžius tam tikrus kokybės ženklus, įtvirtinti tikslius (aprašomuosius) kriterijus, kuriais šie grindžiami. Nesant aiškiai neapibrėžtų ekonominio naudingumo vertinimo gairių, sudaromos prielaidos perkančiajai organizacijai vertinti tiekėjų pasiūlymus subjektyviai, priklausomai nuo vertintojo susidarytos vienos ar kitos nuomonės apie tiekėją. Tuo pačiu, Perkančioji organizacija viešojo pirkimo-pardavimo sutartyje turėjo aiškiai ir tiksliai nustatyti kaip bus kontroliuojamos tiekėjų pateiktuose aprašymuose (dėl ekonominio naudingumo vertinimo kriterijų) nurodytų priemonių taikymas realiai įgyvendinant viešojo pirkimo-pardavimo sutartį. | |
Įstatymo 35 straipsnio 4 dalis[8] | |
Pirkimo dokumentai nėra tikslūs ir aiškūs, kadangi: 1) Pirkimo sąlygų 82 punkto nuostata „Pirkimo sutartyje yra pasirinktas fiksuoto įkainio kainos apskaičiavimo būdas“ prieštarauja Pirkimo sąlygų 3 priedo „Pirkimo sutartis“ (toliau – Sutarties projektas) 5 punkto nuostatai „Sutartyje yra pasirinktas fiksuoto įkainio su peržiūra apskaičiavimo būdas“; 2) Sutarties projekto 19.3 punkto nuostata „Prekes pagaminti ir pasiūti savo darbo jėga“, kai Sutarties projekto 22 punktas numato „Subtiekėjų keitimas vietomis tarp Sutartyje numatytų subtiekėjų ar didesnės (mažesnės) Prekių dalies, negu buvo suderinta, perdavimas kitam Sutartyje numatytam subtiekėjui galimas tik toms Prekėms, kurias Pardavėjas pasiūlyme buvo numatęs perduoti subtiekėjams ir tik gavus Pirkėjo sutikimą. Sutarties galiojimo metu ketinant pasitelkti papildomus subtiekėjus pastarieji turi būti ne mažesnės kvalifikacijos nei buvo reikalaujama pirkimo dokumentuose“ bei Pirkimo sąlygų 10 punkto nuostatai „Perkančioji organizacija nereikalauja, kad esmines užduotis atliktų pats pasiūlymą pateikęs dalyvis, o jeigu pasiūlymą pateikė tiekėjų grupė, – tos grupės partneris“; 3) Pirkimo sąlygų 89.3 punkto nuostata „Garantijos galiojimo terminas: ne trumpiau kaip 13 mėn. nuo pirkimo sutarties įsigaliojimo <...>“ prieštarauja Sutarties projekto 27 punkto nuostatai, kurioje nurodyta, kad „Pirkimo Sutarties įvykdymo užtikrinimo galiojimo terminas: 12 mėnesių nuo sutarties įsigaliojimo dienos“. |
III dalis. Pastabos, į kurias Perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
- | |
Pirkimo sąlygų 44 punkto nuostata “Perkančioji organizacija nereikalauja pateikti pasiūlymo galiojimo užtikrinimo“ nors Pirkimo sąlygų 4 priede pateikta tiekėjams užpildyti „Pasiūlymo galiojimo garantijos forma“. |
IV dalis. SPRENDIMAS
Atsižvelgdama į išvados II dalyje nustatytus Įstatymo pažeidimus, Tarnyba, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įpareigoja Perkančiąją organizaciją:
1. Nutraukti Pirkimo procedūras.
2. Raštu informuoti Tarnybą apie įpareigojimo įvykdymą ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos įpareigojimu, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
[1] „Perkančioji organizacija privalo išsiaiškinti, ar tiekėjas yra kompetentingas, patikimas ir pajėgus įvykdyti pirkimo sąlygas, todėl ji turi teisę skelbime apie pirkimą ar kituose pirkimo dokumentuose nustatyti būtinus kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimus ir šių reikalavimų atitiktį patvirtinančius dokumentus ar informaciją. Perkančiosios organizacijos nustatyti kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimai negali dirbtinai riboti konkurencijos, turi būti proporcingi ir susiję su pirkimo objektu, tikslūs ir aiškūs. <...>“;
[2] „Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimai nustatomi pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodiką“;
[3] „Pirkimo vykdytojas negali kelti tokių kvalifikacijos reikalavimų, kurie dirbtinai riboja konkurenciją. <...>“;
[4] „Keliami reikalavimai turi būti susiję su pirkimo objektu, proporcingi pirkimo objektui, tikslūs, aiškūs ir objektyviai patikrinami. <...>“;
[5] „Panašia sutartimi laikytina sutartis, kurios dalykas ir įvykdymo sąlygos panašios į perkamo objekto. Pirkimo vykdytojas turi aiškiai apibūdinti, ką laikys panašia, susijusia su pirkimo objektu sutartimi, pavyzdžiui, medicinos įrangos, automobilių nuomos ar pardavimo, patalpų valymo paslaugų, mokymo paslaugų, atliekų surinkimo ir išvežimo, informacinės sistemos kūrimo ir/ar diegimo ir/ar modernizavimo, ypatingo statinio projektavimo ir panašią sutartį. Nustatant, kas konkrečiu atveju laikoma panašia sutartimi, neleistina pernelyg susiaurinti pirkimo sutarties dalyką, pavyzdžiui, jei perkamos maitinimo paslaugos moksleiviams, pirkimo dokumentuose negalima reikalauti, kad tiekėjas būtų įvykdęs (vykdytų) sutartį dėl moksleivių maitinimo paslaugų teikimo, pakanka nurodyti, jog tiekėjas turi būti įvykdęs (vykdyti) maitinimo paslaugų sutartį“;
[6] „Pasirinkti pasiūlymų vertinimo kriterijai neturi perkančiajai organizacijai suteikti neribotos pasirinkimo laisvės ir turi užtikrinti veiksmingą tiekėjų konkurenciją. Pasiūlymų vertinimo kriterijai turi būti suformuluoti taip, kad tiekėjų pasiūlymuose pateiktos informacijos atitiktį nustatytiems pasiūlymų vertinimo kriterijams būtų galima patikrinti. <...>“;
[7] Žr. Lietuvos apeliacinio teismo 2017-09-14 nutartis civilinėje byloje Nr. e2A-1075-381/2017 ir joje nurodyta teisminė praktika;
[8] „Perkančioji organizacija pirkimo dokumentus rengia vadovaudamasi šio įstatymo nuostatomis. Pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių, kad tiekėjai galėtų pateikti pasiūlymus, o perkančioji organizacija – nupirkti tai, ko reikia“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami