išvada2018 (15)
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA
KONTROLĖS SKYRIUS
PIRKIMŲ VERTINIMO IŠVADA
2018-03- Nr. 4S-_________
Vilnius
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 101 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atliko UAB „Kėdbusas“ vykdytų pirkimų dalinį vertinimą dėl pirkimo būdo teisėtumo.
I dalis. Bendra informacija
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Autobusas“ (toliau – Pirkimas Nr. 1- Nr. 3), kvietimų pateikti pasiūlymus data 2017-02-24 |
Pirkimo būdas | Apklausa raštu |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM / be PVM | Planuojama Pirkimo Nr. 1 vertė – 37 190,09 EUR be PVM / 45 000,00 EUR su PVM; Planuojama Pirkimo Nr. 2 vertė – 37 190,09 EUR be PVM / 45 000,00 EUR su PVM; Planuojama Pirkimo Nr. 3 vertė – 40 000 EUR be PVM / 48 400,00 EUR su PVM; BVPŽ kodas – 34121000-2 |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikomo įstatymo, supaprastintų pirkimų taisyklių redakcija) | Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (redakcija 2017-01-01 – 2017-06-30; toliau – Įstatymas) ir UAB „Kėdbusas“ supaprastintų viešųjų pirkimų taisyklės patvirtintos UAB „Kėdbusas“ direktoriaus 2015 -02-19 įsakymu Nr. V-8 (toliau – Taisyklės) |
Vertinimo apimtys / etapas | Dalinis vertinimas dėl pirkimo būdo teisėtumo / Pirkimo procedūrų vertinimas po sutarties sudarymo. |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) |
Pirkimo pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti pasiūlymą) data | „Autobusas“ (toliau – Pirkimas Nr. 4 – Nr. 5), kvietimų pateikti pasiūlymus data 2017-10-13 |
Pirkimo būdas | Apklausa raštu |
Planuojama (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) pirkimo sutarties vertė, su PVM / be PVM | Planuojama Pirkimo Nr. 4 vertė – 33 057,86 EUR be PVM / 40 000,00 EUR su PVM; Planuojama Pirkimo Nr. 5 vertė – 33 057,86 EUR be PVM / 40 000,00 EUR su PVM; BVPŽ kodas – 34121000-2 |
Pirkimas finansuojamas ES lėšomis, projekto pavadinimas, Įgyvendinančioji institucija | - |
Pirkimo vykdymo teisinis pagrindas (pirkimui taikomo įstatymo, supaprastintų pirkimų taisyklių redakcija) | Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymas (redakcija nuo 2017-07-01; toliau – Komunalinio sektoriaus įstatymas) |
Vertinimo apimtys / etapas | Dalinis vertinimas dėl pirkimo būdo teisėtumo / Pirkimo procedūrų vertinimas po sutarties sudarymo. |
Dėl pirkimo vyksta teismo procesas (nurodyti ieškinio (skundo) dalykus, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, teisminio nagrinėjimo stadija, pvz., apygardos, apeliacinis teismas) |
II dalis. Vertinimo metu nustatyti pažeidimai
Įstatymo 9 straipsnio 3 dalis[1], 4 dalis[2], 3 straipsnio 1 dalis[3], 3 straipsnio 2 dalis[4] | |
Pirkimus Nr. 1 - Nr. 3 vykdė Pirkimų organizatorius, paskirtas UAB „Kėdbusas“ direktoriaus 2017-02-01 įsakymu Nr. V-21. UAB „Kėdbusas“ 2017 metų prekių, paslaugų ir darbų pirkimo plane (toliau – Pirkimų planas), patvirtintame UAB „Kėdbusas“ direktoriaus 2017-02-23 įsakymu Nr. V-29, numatyta įsigyti tris autobusus, tačiau nenurodytos planuojamos pirkimų vertės. Pirkimų plane nurodyta, kad autobusų pirkimai bus vykdomi kaip mažos vertės pirkimai, vykdant apklausą raštu. Pirkimo užduotyse – užsakymuose (patvirtintose 2017-02-24 UAB „Kėdbusas“ direktoriaus) nurodyta, kad perkamų autobusų kaina turi būti ne didesnė kaip 45 000,00 su PVM; 45 000,00 su PVM ir 40 000,00 eurų be PVM. Kvietimuose pateikti pasiūlymus taip pat nurodyta, kad UAB „Kėdbusas“, vadovaudamasi Taisyklių nuostatomis, vykdo mažos vertės pirkimą apklausos raštu būdu. Įvertinus pateiktą su Pirkimais Nr. 1 - Nr. 3 susijusią informaciją, nustatyta, kad UAB „Kėdbusas“ pirkimus vykdė kaip mažos vertės pirkimus, apie juos neskelbiant ir apklausiant pasirinktus tiekėjus. Pažymėtina, kad visos trys apklausos pradėtos tą pačią dieną ir apklausti tie patys trys tiekėjai. Laimėtoju visose apklausose pripažintas vienas tiekėjas – VDL Bus Center GmbH, su kuriuo 2017-03-23 sudarytos trys sutartys: Nr. B6-15, kurios kaina – 36 000,00 Eur su PVM; Nr. B6-16, kurios kaina – 36 000,00 Eur su PVM; Nr. B6-16/1, kurios kaina – 45 220,00 Eur su PVM (nurodyta 2017-03-07 tiekėjų paklausos pažymoje). Bendra sutarčių vertė – 117 220,00 Eur su PVM. UAB „Kėdbusas“ vykdydama Pirkimus Nr. 1 – Nr. 3 nesivadovavo Numatomo viešojo pirkimo vertės skaičiavimo metodikos, patvirtintos Tarnybos direktoriaus 2003-02-26 įsakymu Nr. 1S-26, 10.2 punkto nuostatomis, kad „Pirkimo vertė yra bendra visų perkamų prekių ar paslaugų to paties tipo pirkimo sutarčių, sudarytų per 12 mėnesių nuo pirmojo prekių pristatymo ar per pirkimo sutarties galiojimo laikotarpį, jeigu jis yra ilgesnis kaip 12 mėnesių, numatoma vertė“ bei 11 punktu, kad „To paties tipo prekių pirkimo sutartimis yra sutartys, kurios sudarytos dėl tos pačios rūšies prekių. Tos pačios rūšies prekėmis laikomos prekės, kurios priklauso tai pačiai prekių grupei pagal Bendrojo viešųjų pirkimų žodyno, patvirtinto 2002 m. lapkričio 5 d. Europos parlamento ir tarybos reglamentu (EB) Nr. 2195/2002 „Dėl bendro viešųjų pirkimų žodyno“ <...> skaitmeninio kodo pirmus tris skaitmenis“ ir tokiu būdu pažeidė Įstatymo 9 straipsnio 3 ir 4 dalių reikalavimus. Be to, UAB „Kėdbusas,“ nepaskelbusi apie Pirkimus Nr. 1 – Nr. 3 viešai, pažeidė skaidrumo ir lygiateisiškumo principus ir neužtikrino viešųjų pirkimų tikslo siekimo. | |
Komunalinio sektoriaus įstatymo 13 straipsnio 4 dalis[5], 5 dalis[6], 29 straipsnio 1 dalies[7], 2 dalies 1 punktas[8] | |
Pirkimus Nr. 4 - Nr. 5 vykdė UAB „Kėdbusas“ Viešųjų pirkimų komisija, patvirtinta UAB „Kėdbusas“ direktoriaus 2017-02-01 įsakymu Nr. V-21. Pirkimų plano papildymas patvirtintas UAB „Kėdbusas direktoriaus 2017-10-05 įsakymu Nr. V-108. Pirkimų planas papildytas 2 žemagrindžiais autobusais, numatant, kad pirkimo būdas – mažos vertės pirkimas (apklausa raštu) ir nurodant, kad numatoma pirkimo vertė 40 000,00 Eur be PVM kiekvienam autobusui. Pirkimo užduotyse – užsakymuose (patvirtintose 2017-10-13 UAB „Kėdbusas“ direktoriaus) nurodyta, kad vieno perkamo autobuso kaina turi būti ne didesnė kaip 45 000,00 eurų su PVM. Kvietimo sąlygose, patvirtintose UAB „Kėdbusas“ direktoriaus 2017-10-13 įsakymu Nr. V-113, nurodyta, kad siūlomo autobuso kaina turi būti ne didesnė kaip 40 000,00 eurų su PVM. Viešųjų pirkimų komisijos posėdžių protokoluose (2017-10-23, 10 val. 45 min ir 2017-10-23 posėdžio, 11 val. 45 min.) užfiksuota, kad kvietimai tiekėjams buvo išsiųsti elektroniniu paštu, t. y. apie Pirkimus neskelbiant ir apklausiant pasirinktus tiekėjus. Pažymėtina, kad Pirkimai Nr. 4 – Nr. 5 pradėti tuo pačiu metu, o apklausti tie patys trys tiekėjai kaip ir Pirkimuose Nr. 1 – Nr. 3. Laimėtoju pripažintas tas pats kaip ir Pirkimuose Nr. 1 – Nr. 3 tiekėjas VDL Bus Center GmbH, su kuriuo 2017-11-08 sudarytos dvi pirkimo-pardavimo sutartys: Nr. B6-84, kurios kaina – 35 000,00 Eur su PVM ir Nr. B6-85, kurios kaina – 33 000,00 Eur su PVM. Bendra sudarytų sutarčių vertė – 68 000,00 Eur su PVM. UAB „Kėdbusas“, vykdydama Pirkimus Nr. 4 – Nr. 5 nesivadovavo Numatomos viešojo pirkimo ir pirkimo vertės skaičiavimo metodikos, patvirtintos Tarnybos direktoriaus 2017-06-27 d. įsakymu Nr. 1S-94 11.1 punkto nuostatomis, kad „Sumuojama bendra faktinė to paties tipo sutarčių , sudarytų per pastaruosius 12 mėnesių arba finansinius metus, vertė <...>“ bei 2.8 punktu, kad „To paties tipo prekės – prekės, kurios priklauso tai pačiai prekių grupei pagal BVPŽ skaitmeninio kodo pirmus tris skaitmenis <...>“ ir tokiu būdu pažeidė Komunalinio sektoriaus įstatymo 13 straipsnio 4 bei 5 dalių reikalavimus. Be to, UAB „Kėdbusas“ nepaskelbusi apie Pirkimus Nr. 4 – Nr. 5 viešai, pažeidė skaidrumo ir lygiateisiškumo principus ir neužtikrino pirkimų tikslo siekimo. |
III dalis Pastabos, į kurias perkančioji organizacija turėtų atsižvelgti vykdydama kitus pirkimus
Komunalinio sektoriaus įstatymas 37 straipsnio 3 dalis[9] | |
UAB „Kėdbusas“ mažos vertės pirkimų aprašą patvirtino tik 2017-12-20, o Pirkimus Nr. 4 - Nr. 5 vykdė 2017-10-13. |
IV dalis. SPRENDIMAS
Atsižvelgiant į tai, kad bendra sudarytų dėl to pačios rūšies prekių (visų 5 pirktų autobusų BVPŽ kodas yra tas pats) sutarčių vertė yra 178 000,00 Eur be PVM, UAB „Kėdbusas“, vykdydama aukščiau nurodytus pirkimus, turėjo sumuoti numatomas sutarčių vertes ir skelbti apie pirkimus viešai.
Apibendrindama Tarnyba konstatuoja, kad vykdant Pirkimus Nr. 1 – Nr. 3 UAB „Kėdbusas“ pažeidė Įstatymo 9 straipsnio 3 ir 4 dalių reikalavimus, 3 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo bei lygiateisiškumo principus, ir neužtikrino Įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nustatyto pirkimų tikslo siekimo, o vykdant Pirkimus Nr. 4 – Nr. 5 pažeidė Komunalinio sektoriaus įstatymo 13 straipsnio 4 bei 5 dalių reikalavimus, 29 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo, bei lygiateisiškumo principus bei neužtikrino 29 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatyto pirkimų tikslo siekimo.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniais, nesutikę su Tarnybos išvada, Jūs galite ją apskųsti teismui šio įstatymo nustatyta tvarka.
[1] „Pirkimo vertės nustatymo būdas negali būti pasirenkamas taip, kad būtų galima išvengti šio įstatymo nuostatų dėl pirkimo būdų pasirinkimo ir pirkimo procedūrų vykdymo“.
[2] „Numatomo prekių, paslaugų ar darbų pirkimo vertė apskaičiuojama pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą pirkimo vertės apskaičiavimo metodiką“.
[3] „Perkančioji organizacija užtikrina, kad atliekant pirkimo procedūras ir nustatant laimėtoją būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo ir skaidrumo principų“.
[4] „vadovaujantis šio įstatymo reikalavimais sudaryti pirkimo sutartį, leidžiančią įsigyti perkančiajai organizacijai (atlikti pirkimą įgaliojusiai perkančiajai organizacijai) ar tretiesiems asmenims reikalingų prekių, paslaugų ar darbų, racionaliai naudojant tam skirtas lėšas“.
[5] „Pasirenkant numatomo pirkimo vertės skaičiavimo būdą, negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme pirkimui nustatytos tvarkos taikymo“.
[6] „Numatoma pirkimo vertė apskaičiuojama pagal Viešųjų pirkimų tarnybos patvirtintą pirkimo vertės apskaičiavimo metodiką“.
[7] „Perkantysis subjektas užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų“.
[8] „Perkantysis subjektas turi siekti, kad prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai“.
[9] „Mažos vertės pirkimai atliekami pagal perkančiojo subjekto, vadovaujantis šiuo įstatymu, patvirtintas taisykles. Šias taisykles perkantysis subjektas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jų patvirtinimo paskelbia Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje ir perkančiojo subjekto interneto svetainėje <...>“.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami