104 straipsnis. Pirkimų stebėsenos ataskaita
104 straipsnis. Pirkimų stebėsenos ataskaita
1. Pirkimų stebėsenos ataskaitą rengia ir Europos Komisijai teikia Viešųjų pirkimų tarnyba.
2. Europos Komisijai teikiama stebėsenos ataskaita apima:
1) dažniausias netinkamo šio įstatymo taikymo ir teisinio netikrumo priežastis, įskaitant galimas struktūrines ar pasikartojančias problemas;
2) labai mažų, mažų ir vidutinių įmonių dalyvavimo pirkimuose mastą;
3) informaciją apie sukčiavimo, korupcijos, interesų konflikto ir kitų rimtų pažeidimų atliekant pirkimus atvejų prevenciją, nustatymą, tinkamą pranešimą apie juos;
4) supaprastintų pirkimų bendrą vertę per atitinkamą laikotarpį;
5) kitą informaciją, kuri gali atskleisti pirkimų reglamentavimo ir praktikos problemas.
3. Į Europos Komisijai teikiamą stebėsenos ataskaitą taip pat įtraukiama šio įstatymo 101 straipsnio 1 dalies 12 punkte nurodyta informacija.
4. Viešųjų pirkimų tarnybos prašymu šio įstatymo 100 straipsnio 3 dalyje nurodytos pirkimų priežiūrą atliekančios institucijos ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu įgalioti Europos Sąjungos ar atskirų valstybių finansinę paramą administruojantys viešieji juridiniai asmenys Viešųjų pirkimų tarnybai pateikia informaciją apie nustatytus šio įstatymo pažeidimus, sukčiavimo, korupcijos atliekant pirkimus atvejus ir kitą turimą informaciją, reikalingą Europos Komisijai teikiamai stebėsenos ataskaitai parengti.
Komentuojamame PĮ 104[1] straipsnyje įtvirtintas reikalavimas VPT teikti stebėsenos ataskaitas Europos Komisijai, stebėsenos ataskaitos reikalavimai.
- PĮ 104 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta VPT pareiga teikti stebėsenos ataskaitas Europos Komisijai.
Stebėsenos ataskaita – tai informacijos rinkmena apie viešuosius pirkimus kiekvienoje valstybėje narėje. Stebėsenos ataskaitą sudaro duomenys apie dažniausias netinkamo taikymo ar teisinio netikrumo priežastis, įskaitant galimas struktūrines ar pasikartojančias taisyklių taikymo problemas, apie MVĮ dalyvavimo viešuosiuose pirkimuose mastą ir apie sukčiavimo, korupcijos, interesų konflikto ir kitų rimtų pažeidimų viešųjų pirkimų srityje atvejų prevenciją, nustatymą ir tinkamą pranešimą apie tokius atvejus. Direktyvos 2014/25/ES 101 straipsnyje nenurodyta, kuri konkreti institucija turi pateikti stebėsenos ataskaitas, be to, tai gali būti daugiau nei vienos institucijos kompetencija, tačiau Lietuvoje ši pareiga priskirta būtent VPT, kuri turi teisę iš kitų institucijų reikalauti duomenų, bet pati juos sistemina ir pateikia Europos Komisijai.
Stebėsenos ataskaitų teikimo terminas nustatytas PĮ 101 straipsnio 1 dalies 11 punkte (detaliau žiūrėti PĮ 101 straipsnio 1 dalies 11 punkto komentarą), t. y. stebėsenos ataskaita teikiama kartą per trejus metus.
- PĮ 104 straipsnio 2 dalyje įtvirtinti reikalavimai stebėsenos ataskaitos turiniui.
Europos Komisijai teikiama stebėsenos ataskaita apima:
2.1. dažniausias netinkamo PĮ taikymo ir teisinio netikrumo priežastis, įskaitant galimas struktūrines ar pasikartojančias problemas (VPT viena iš funkcijų yra informacijos rinkimas ir sisteminimas PĮ 101 straipsnio 1 dalies 5 punktas). PĮ 104 straipsnio 2 dalyje nėra įtvirtinta, kas laikoma dažniausia priežastimi, kaip dažnai turi pasikartoti problema tam, kad VPT ją įtrauktų į stebėsenos ataskaitą. Jau pateiktoje VPT stebėsenos ataskaitoje nėra jokių kriterijų, pagal kuriuos buvo išskirtos dažniausios, struktūrinės ar pasikartojančios problemos, tačiau pateikiami duomenys apima klausimus, dėl kurių dažniausiai kyla teisminiai ginčai viešuosiuose pirkimuose, VPT atliktus tikrinimus ir vertinimus, dažniausiai užduodamus klausimus, pavyzdžiui, pateikiami duomenys apie tai, kad viešųjų pirkimų specialistams trūksta kompetencijos, daliai jų tai yra antraeilės pareigos, daug problemų kyla dėl pirkimo skaidymo į dalis, ekonominio naudingumo kokybės kriterijų;
2.2. labai mažų, mažų ir vidutinių įmonių dalyvavimo pirkimuose mastą (viešųjų pirkimų teisės normos turi užtikrinti MVĮ dalyvavimo viešuosiuose pirkimuose galimybes, nors nėra leistina tiksliai nustatyti MVĮ dalyvavimo procento);
2.3. informaciją apie sukčiavimo, korupcijos, interesų konflikto ir kitų rimtų pažeidimų atliekant pirkimus atvejų prevenciją, nustatymą, tinkamą pranešimą apie juos (VPT teisė ir atitinkamai pareiga perduoti duomenis kitų institucijų tolesniam tyrimui nustatyta PĮ 101 straipsnio 2 dalies 7 punkte);
2.4. supaprastintų pirkimų bendrą vertę per atitinkamą laikotarpį (detaliau apie supaprastintų pirkimų vertes žiūrėti PĮ 12 straipsnio 2 dalies komentarą);
2.5. kitą informaciją, kuri gali atskleisti pirkimų reglamentavimo ir praktikos problemas.
- PĮ 104 straipsnio 3 dalyje įtvirtinti papildomi, PĮ 104 straipsnio 2 dalyje nenurodyti stebėsenos ataskaitos duomenys.
Į Europos Komisijai teikiamą stebėsenos ataskaitą taip pat įtraukiama PĮ 101 straipsnio 1 dalies 12 punkte nurodyta informacija, t. y. duomenys apie PĮ 100 straipsnio 2 ir 3 dalyse nurodytas institucijas (institucijas, įgyvendinančias viešųjų pirkimų politiką bei viešųjų pirkimų priežiūrą (detaliau dėl institucijų žiūrėti PĮ 100 straipsnio 2 ir 3 dalies komentarą), taip pat apie nacionalines iniciatyvas, kurių imtasi siekiant perkantiesiems subjektams ar tiekėjams teikti rekomendacijas, padėti įgyvendinti pirkimų taisykles arba reaguoti į problemas, su kuriomis susiduriama įgyvendinant pirkimų taisykles (apie PĮ 101 straipsnio 1 dalies 2, 4, 6 punkte vykdomas VPT funkcijas) (detaliau žiūrėti PĮ 101 straipsnio 1 dalies 12 punkto komentarą).
- PĮ 104 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta VPT teisė iš kitų kompetentingų (toliau nurodytų) institucijų prašyti duomenų, reikalingų stebėsenos ataskaitai.
Informacija, kurią turi pateikti institucijos:
- informacija apie nustatytus PĮ pažeidimus;
- informacija apie nustatytus sukčiavimo atvejus;
- informacija apie nustatytus korupcijos atliekant pirkimus atvejus;
- kita turima informacija, reikalinga Europos Komisijai teikiamai stebėsenos ataskaitai parengti.
Institucijos, į kurias kreipiasi VPT:
- PĮ 100 straipsnio 3 dalyje nurodytos pirkimų priežiūrą atliekančios institucijos, pavyzdžiui, apie sukčiavimą ar korupciją informaciją gali pateikti STT (detaliau žiūrėti PĮ 101 straipsnio 2 dalies 8 punkto komentarą);
- Vyriausybės nutarimu įgalioti ES ar atskirų valstybių finansinę paramą administruojantys viešieji juridiniai asmenys, pavyzdžiui, LVPA, CPVA, ESFA analizuoja, vertina pirkimus, kurių objektas finansuojamas ES fondų lėšomis, taiko finansines korekcijas[2].
Taigi, VPT ne tik pati renka, analizuoja ir sistemina bei į stebėsenos ataskaitą įtraukia duomenis, tačiau taip pat koordinuoja, kad kitos institucijos taip pat pateiktų aktualius duomenis. Bet kuriuo atveju VPT yra atsakinga už stebėsenos ataskaitos parengimą ir pateikimą Europos Komisijai.
[1] Komentuojamos PĮ 104 straipsnio nuostatos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/25/ES 101 straipsnio normas.
[2] Projektų administravimo ir finansavimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos finansų ministro 2014 m. spalio 8 d. įsakymu Nr. 1K-316.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite