60 straipsnis. Pasiūlymų pateikimo atviram konkursui terminai
60 straipsnis. Pasiūlymų pateikimo atviram konkursui terminai
- Perkančioji organizacija pasiūlymų pateikimo terminą nustato vadovaudamasi šio įstatymo 40 straipsnio nuostatomis. Pasiūlymų pateikimo terminas negali būti trumpesnis kaip:
1) 35 dienos nuo skelbimo išsiuntimo iš Viešųjų pirkimų tarnybos dienos – tarptautinio pirkimo atveju;
2) 12 dienų nuo skelbimo paskelbimo Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje dienos – supaprastinto pirkimo atveju.
- Jeigu perkančioji organizacija paskelbė išankstinį informacinį skelbimą, kaip nustatyta šio įstatymo 30 straipsnio 4 dalyje, šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytas terminas gali būti sutrumpintas iki 15 dienų, šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytas terminas – iki 7 dienų.
- Skubos atveju, kai neįmanoma pirkimo atlikti laikantis šio straipsnio 1 dalyje nustatytų terminų, perkančioji organizacija turi teisę atvirą konkursą įvykdyti taikydama pagreitintą procedūrą, prieš tai skelbime apie pirkimą nurodžiusi tokį pasirinkimą pagrindžiančias priežastis. Tokiu atveju pasiūlymų pateikimo terminas nustatomas ne trumpesnis kaip:
1) 15 dienų nuo skelbimo apie pirkimą išsiuntimo iš Viešųjų pirkimų tarnybos dienos – tarptautinio pirkimo atveju;
2) 7 dienos nuo skelbimo paskelbimo Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje dienos – supaprastinto pirkimo atveju.
- Jeigu perkančioji organizacija paskelbtame skelbime apie pirkimą nurodo, kad pasiūlymai turi būti perduodami elektroninėmis priemonėmis laikantis šio įstatymo 22 straipsnio 1, 7 ir 11 dalyse nustatytų reikalavimų, šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytas pasiūlymų pateikimo terminas gali būti sutrumpintas 5 dienomis, šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytas terminas – 3 dienomis.
- Jeigu perkančioji organizacija negali pirkimo dokumentų ar jų dalies paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje dėl šio įstatymo 22 straipsnio 5 dalyje ar 20 straipsnio 5 dalyje nurodytų priežasčių, ji pailgina pasiūlymų pateikimo terminą ne mažiau kaip 5 dienomis, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytą skubos atvejį.
Komentuojamame VPĮ 60 straipsnyje[1] įtvirtinti atviro konkurso vykdymo terminai ir jų sutrumpinimo galimybės. Šio straipsnio nuostatos turi būti sistemiškai aiškinamos su VPĮ 40 straipsnyje (detaliau žiūrėti VPĮ 40 straipsnio komentarą) įtvirtintomis teisės normomis, kuriomis reglamentuojama, kad bet kuriuo atveju pasiūlymo pateikimo terminai turi būti pakankami tinkamai pasirengti ir pateikti pasiūlymą. Tai reiškia, kad dėl pasiūlymo pateikimo termino kiekvienu konkrečiu atveju sprendimą priima perkančioji organizacija, kuriai nesuteikiama teisė, išskyrus komentuojamame straipsnyje numatytus atvejus, sutrumpinti minimalius pasiūlymo pateikimo terminus, tačiau tuo pačiu ir neribojama jos teisė šiuos terminus prailginti, jeigu to reikia tam, kad jie būtų pakankami pasiūlymams pateikti.
- VPĮ 60 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta bendra atviro konkurso minimalių terminų taisyklė.
VPĮ 60 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad perkančioji organizacija pasiūlymų pateikimo terminą nustato vadovaudamasi VPĮ 40 straipsnio nuostatomis, t. y. perkančioji organizacija turi atsižvelgti į pirkimo sudėtingumą, laiką, reikalingą pasiūlymui parengti, pasiūlymų pateikimo būdą (ar naudojamas CVP IS, ar ne elektroninės priemonės) ir į kitas aplinkybes (detaliau žiūrėti VPĮ 40 straipsnio komentarą). Taigi, VPĮ 60 straipsnio 1 dalyje nustatyti tik minimalūs terminai, kurie objektyviai negali būti trumpesni (išskyrus VPĮ 60 straipsnio kitose dalyse nurodytas išimtis), tačiau, kaip minėta, perkančioji organizacija visuomet gali pasirinkti nustatyti ilgesnį pasiūlymų pateikimo terminą.
VPĮ 60 straipsnio 1 dalyje nustatyti minimalūs pasiūlymų pateikimo terminai pagal pirkimo rūšį:
- tarptautinio pirkimo atveju – 35 dienos nuo skelbimo išsiuntimo iš VPT dienos. Pagal VPĮ 34 straipsnio 6 dalies 1 punktą VPT, gavusi perkančiosios organizacijos pateiktus skelbimus, tarptautinio pirkimo atveju privalo per 3 darbo dienas nuo jų gavimo Komisijos nustatytu formatu išsiųsti Europos Sąjungos leidinių biurui ir po 48 valandų nuo patvirtinimo apie skelbimo gavimą Europos Sąjungos leidinių biure paskelbti juos CVP IS. Skelbimo paskelbimo data yra laikoma Europos Sąjungos leidinių biuro perkančiajai organizacijai atsiųstoje informacijoje nurodyta paskelbimo data, todėl būtent nuo šios datos skaičiuojamas pasiūlymų pateikimo terminas (detaliau žiūrėti VPĮ 34 straipsnio 6 dalies 1 punkto komentarą);
- supaprastinto pirkimo atveju – 12 dienų nuo skelbimo paskelbimo CVP IS dienos (detaliau žiūrėti VPĮ 34 straipsnio 6 dalies 2 punkto komentarą).
- VPĮ 60 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta bendros taisyklės išimtis, kai galima sutrumpinti pasiūlymų pateikimo terminą dėl išankstinio informacinio skelbimo.
Išimtis gali būti taikoma, kai perkančiosios organizacijos veiksmai atitinka sąlygą, kad apie atvirą konkursą būtų paskelbtas išankstinis informacinis skelbimas pagal VPĮ 30 straipsnio 4 dalies reikalavimus (detaliau žiūrėti VPĮ 30 straipsnio 4 dalies komentarą).
Pasiūlymų pateikimo termino tikslas – užtikrinti, kad tiekėjai spėtų susipažinti su perkančiosios organizacijos reikalavimais, įtvirtintais pirkimo dokumentuose, tinkamai parengti konkurencingą pasiūlymą.
Išankstinio informacinio skelbimo tikslas – iš anksto pranešti tiekėjams apie planuojamą pirkimą, paskelbti esmines pirkimo sąlygas ir reikalavimus tam, kad suinteresuoti rinkos dalyviai galėtų pradėti rengtis atviram konkursui (detaliau žiūrėti VPĮ 30 straipsnio komentarą).
Taigi, perkančioji organizacija iš anksto supažindinusi rinkos subjektus su planuojamu atviru konkursu ir esminėmis jo sąlygomis, suteikia pakankamai duomenų jiems pradėti rengtis pateikti pasiūlymą ir dėl šios priežasties šie rinkos subjektai gali pasirengti pateikti pasiūlymus per trumpesnį laiką, nei nustatyta VPĮ 60 straipsnio 1 dalyje.
VPĮ 60 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta išimtis VPĮ 60 straipsnio 1 dalyje nustatytiems minimaliems pasiūlymų pateikimo terminams pagal pirkimo rūšį:
- tarptautinio pirkimo atveju 35 dienų terminas gali būti sutrumpintas ir perkančioji organizacija gali nustatyti minimalų 15 dienų terminą;
- supaprastinto pirkimo atveju 12 dienų terminas gali būti sutrumpintas ir perkančioji organizacija gali nustatyti minimalų 7 dienų terminą.
Terminų pradžios momentas skaičiuojamas taip pat kaip ir VPĮ 60 straipsnio 1 dalyje nustatytiems minimaliems pasiūlymų pateikimo terminams.
- VPĮ 60 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta bendros taisyklės išimtis – pagreitinta procedūra, kai galima sutrumpinti pasiūlymų pateikimo terminą dėl skubos. Ši teisės norma aiškinama siaurai ir griežtai.
Išimtis gali būti taikoma, kai yra šios sąlygos kartu:
- yra skubos atvejis, dėl kurio negalima atviro konkurso atlikti laikantis VPĮ 60 straipsnio 1 dalyje nustatytų terminų;
- perkančioji organizacija skelbime apie pirkimą turi nurodyti tokį pasirinkimą pagrindžiančias priežastis.
Skubos samprata nėra pateikiama VPĮ 60 straipsnio 3 dalyje. Sprendžiant, ar yra perkančiosios organizacijos skuba įvykdyti atvirą konkursą, turi būti vertinamos konkrečios aplinkybės bei perkančiosios organizacijos veiksmai, kurie buvo nukreipti išvengti tokios situacijos susiklostymo. Skuba dėl atviro konkurso vykdymo neturi būti sutapatinama su ypatingos skubos aplinkybėmis[2], dėl kurių gali būti taikomas neskelbiamų derybų būdas (detaliau žiūrėti VPĮ 71 straipsnio 1 dalies 3 punkto komentarą).
Pavyzdys
Perkančioji organizacija paskelbė medicinos priemonių ir vaistų įsigijimo pirkimą atviro konkurso būdu. Tiekėjai pateikė pretenziją dėl pirkimo sąlygų teisėtumo ir vėliau ginčijo šias sąlygas teisminiu būdu. Teisminis ginčas užtruko 8 mėnesius. Perkančiajai organizacijai būtina užtikrinti nepertraukiamą pacientų gydymą ir turėti reikiamų vaistų, todėl perkančioji organizacija turi teisę skubos tvarka vykdyti kitą atvirą konkursą dėl vaistų įsigijimo.
VPĮ 60 straipsnio 3 dalies taikymas nėra toks išimtinis kaip VPĮ 71 straipsnio 1 dalies 3 punkto neskelbiamų derybų sąlygų taikymas, laikytinas artimesniu VPĮ 60 straipsnio 2 dalies reguliavimui, todėl nėra keliami itin griežti skubos įrodymo reikalavimai.
VPĮ 60 straipsnio 3 dalyje įtvirtinti sutrumpinti terminai yra visiškai analogiški VPĮ 60 straipsnio 2 dalyje nustatytiems sutrumpintiems terminams, todėl abi išimtys laikomos vienodai svarbiomis. Kitaip sakant, VPĮ 60 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta išimtis nėra aiškintina siauriau, nėra keliami aukšti skubos įrodytumo reikalavimai.
Pavyzdys
Perkančioji organizacija siekia įsigyti mokyklos sporto salės rekonstravimą. Perkančiajai organizacijai buvo patvirtintas finansavimas balandžio mėnesį, o Perkančioji organizacija ketina paskelbti konkursą gegužės mėnesį. Darbus reikia atlikti iki rugsėjo mėnesio, t. y. iki mokslo metų pradžios. Dėl šios priežasties perkančioji organizacija gali vykdyti atvirą konkursą trumpesniais terminais pagal VPĮ 60 straipsnio 3 dalį.
VPĮ 60 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta išimtis VPĮ 60 straipsnio 1 dalyje nustatytiems minimaliems pasiūlymų pateikimo terminams pagal pirkimo rūšį:
- tarptautinio pirkimo atveju 35 dienų terminas gali būti sutrumpintas ir perkančioji organizacija gali nustatyti minimalų 15 dienų terminą;
- supaprastinto pirkimo atveju 12 dienų terminas gali būti sutrumpintas ir perkančioji organizacija gali nustatyti minimalų 7 dienų terminą.
Terminų pradžios momentas skaičiuojamas taip pat, kaip ir VPĮ 60 straipsnio 1 dalyje nustatytiems minimaliems pasiūlymų pateikimo terminams. Be to, pirkimams dėl skubos, kurių dokumentų negalima pateikti elektroniniu būdu, nėra taikomas imperatyvus reikalavimas prailginti terminus (detaliau žiūrėti VPĮ 60 straipsnio 5 dalies komentarą).
Jeigu perkančioji organizacija siekia sutrumpinti pasiūlymų pateikimo terminus, ji turi pasirinkti vieną iš išimčių, t. y. VPĮ 60 straipsnio 3 dalyje arba VPĮ 60 straipsnio 2 dalyje įtvirtintą išimtį, negali taikyti abiejų šių išimčių kartu. Kita vertus, objektyviai šios išimtys kartu negali būti taikomos, kadangi išankstinio skelbimo esmė yra tai, kad perkančioji organizacija likus ilgesniam terminui iki pirkimo procedūrų paskelbimo turi informaciją apie pirkimo objektą, tuo tarpu skubos aplinkybės reiškia, kad perkančioji organizacija iš anksto nežino pirkimo objekto poreikio ir negali paskelbti išankstinio skelbimo. Kitaip sakant, VPĮ 60 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta išimtis yra visiškai priešinga VPĮ 60 straipsnio 2 dalyje įtvirtintai išimčiai dėl poreikio nustatymo termino ir skelbimo pateikimo iš anksto galimybių.
- VPĮ 60 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta bendros taisyklės išimtis, kai galima sutrumpinti pasiūlymų pateikimo terminą, kadangi atviras konkursas vykdomas elektroninėmis priemonėmis.
Išimties taikymo sąlyga yra ta, kad atviras konkursas turi būti vykdomas elektroninėmis priemonėmis (detaliau žiūrėti VPĮ 22 straipsnio komentarą).
VPĮ 60 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta išimtis VPĮ 60 straipsnio 1 dalyje nustatytiems minimaliems pasiūlymų pateikimo terminams pagal pirkimo rūšį:
- tarptautinio pirkimo atveju 35 dienų terminas gali būti sutrumpintas 5 dienomis, t. y. perkančioji organizacija gali nustatyti minimalų 30 dienų terminą;
- supaprastinto pirkimo atveju 12 dienų terminas gali būti sutrumpintas 3 dienomis ir perkančioji organizacija gali nustatyti minimalų 9 dienų terminą.
Terminų pradžios momentas skaičiuojamas taip pat, kaip ir VPĮ 60 straipsnio 1 dalyje nustatytiems minimaliems pasiūlymų pateikimo terminams.
- VPĮ 60 straipsnio 5 dalyje įtvirtinta taisyklė, kai privaloma prailginti pasiūlymų pateikimo terminą, kadangi atviro konkurso dokumentai negali būti pateikti elektroninėmis priemonėmis.
Pagal VPĮ 36 straipsnio 1 dalį perkančioji organizacija pirkimo dokumentus CVP IS skelbia nuo skelbimo apie pirkimą paskelbimo ar kvietimo patvirtinti susidomėjimą arba kvietimo pateikti pasiūlymą išsiuntimo dienos. Kitaip sakant, bendroji taisyklė yra, kad visi pirkimo dokumentai turi būti teikiami elektroninėmis priemonėmis. Tačiau VPĮ 36 straipsnio 4 dalyje nustatytos išimtys, kai galima pirkimo dokumentų ar jų dalies neteikti elektroninėmis priemonėmis (detaliau žiūrėti VPĮ 36 straipsnio komentarą). VPĮ 60 straipsnio 5 dalyje įtvirtintos tik konkrečios išimtinės aplinkybės, t. y. informacijos konfidencialumas pagal VPĮ 20 straipsnio 5 dalį (detaliau žiūrėti VPĮ 20 straipsnio 5 dalies komentarą), dėl specialios įrangos, priemonių, programinės įrangos ir pan. poreikio pagal VPĮ 22 straipsnio 5 dalį (detaliau žiūrėti VPĮ 22 straipsnio 5 dalies komentarą).
Esant nurodytoms išimtinėms aplinkybėms, tiekėjai turi dėti daugiau pastangų tam, kad susipažintų su pirkimo dokumentais, pavyzdžiui, atvykti į perkančiosios organizacijos buveinę ir susipažinti su atspausdintais dokumentais, prisijungti prie perkančiosios organizacijos suteiktų kitų informacinių sistemų, jų programų ir pan. Dėl to susipažinti reikalingas papildomas terminas ir atitinkamai perkančioji organizacija privalo suteikti tiekėjams ilgesnį pasiūlymų pateikimo terminą.
VPĮ 60 straipsnio 5 dalyje įtvirtinta išimtis VPĮ 60 straipsnio 1 dalyje nustatytiems minimaliems pasiūlymų pateikimo terminams pagal pirkimo rūšį:
- tarptautinio pirkimo atveju 35 dienų terminas privalo būti prailgintas 5 dienomis, t. y. perkančioji organizacija privalo nustatyti minimalų 40 dienų terminą;
- supaprastinto pirkimo atveju 12 dienų terminas privalo būti prailgintas 5 dienomis, t. y. perkančioji organizacija privalo nustatyti minimalų 17 dienų terminą.
Analogiškai, jeigu yra išankstinis informacinis skelbimas, o duomenys nėra prieinami elektroninėmis priemonėmis, tai VPĮ 60 straipsnio 2 dalyje nurodyti terminai taip pat pratęsiami 5 dienomis.
Terminų pradžios momentas skaičiuojamas taip pat, kaip ir VPĮ 60 straipsnio 1 dalyje nustatytiems minimaliems pasiūlymų pateikimo terminams.
Įstatymų leidėjas išimtį padarė dėl skubos aplinkybių (VPĮ 60 straipsnio 3 dalis), kuomet nėra taikomas termino prailginimas. Tai suprantama, kadangi, esant skubos aplinkybėms, viršenybę turi tikslas operatyviai įsigyti pirkimo objektą, o ne suteikti ilgesnį terminą tiekėjams susipažinti su pirkimo dokumentais ir parengti pasiūlymą.
[1] Komentuojamos VPĮ 60 straipsnio nuostatos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/24/ES 27 straipsnio normas.
[2] Direktyvos 2014/24/ES preambulės 46-oji konstatuojamoji dalis.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite